Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

tapz

Lainaus käyttäjältä: TTO - 28.11.14 - klo:15:47
^ Pelkästään? Tulee siinä myös monipuolisempi ristiseläntuki ja muistipaikat (sivupeilin säädöt mukana) ovat oikein kivat etenkin yhdessä KESSY:n kanssa.

Satoja euroja ristiseläntuen korkeussäädöstä on sekin paljon. Minä olen auton ainut kuski, joten eipä ollut edellisessä autossa mitään iloa sähkösäädöistä, eikä muistipaikoista. Olisi siis toivottavaa, että sähköttömässäkin penkissä olisi samat säädöt, kuin sähköpenkeissä. Mutta tällaista tämä lisävarusterahastus on.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Guido

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.11.14 - klo:16:10
Satoja euroja ristiseläntuen korkeussäädöstä on sekin paljon. Minä olen auton ainut kuski, joten eipä ollut edellisessä autossa mitään iloa sähkösäädöistä, eikä muistipaikoista. Olisi siis toivottavaa, että sähköttömässäkin penkissä olisi samat säädöt, kuin sähköpenkeissä. Mutta tällaista tämä lisävarusterahastus on.

Missään ei ole taidettu luvata, että manuaalijakkarassa olisi samat säädöt kuin sähköisesti säädettävässä?

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: tapz - 17.11.14 - klo:18:11
Onko kukaan teippaillut ovien ulkopuolella olevia kiiltävän mustia tolppia? Käsittämätöntä laittaa sormenjälkiä keräävää ja helposti naarmuuntuvaa muovia ovenpieleen. Octavia II:ssa on korin väristä peltiä ja paljon paremman ja laadukkaamman näköinen, kuin nämä muovihärpäkkeet.

Minäkin kiinnitin niihin huomiota heti ostohetkellä. Teippautin ne luovutushuollossa mustalla mattapintaisella tarralla ja todellakin näyttävät selvästi paremmilta. Samaan pakettiin myös mustat ikkunalistat kromattujen tilalle. Ja eihän tuo kallista hommaa ole, kunhan kysyy vain jostain autoteippausfirmasta.

Tuota kiiltävää muovia alkaa olemaan siellä täällä ja ei muuta kuin sormella kosket niin ikuiset jäljet jää. Ei hyvä.


RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: Pikkukakkonen - 27.10.14 - klo:18:19
Noista valojen harituksesta vasemmalle ja pitkillä oikealle ylös on tullut paljon kommenttia. Itselläni vasemmalle haritusta tapahtuu ilmeisen suunnitellusti taajamanopeuksilla, joka mahdollistaa tehokkaasti havainnoinnin kevyen liikenteen väylälle, suojatietä lähestyviä tms. kun nopeus nousee n. 60 km/h valot keskittyy. Pitkillä suurin valokeila on oikealla aika korkealla, mutta tiestölle tulee runsaasti hajavaloa, myös vasemmalle pientareelle saakka. Näin liian lähellä oleva valokeila ei estä näkemistä pitkälle. Aluksi valojen käytäytyminen herätti itsellänikin ihmetystä, mutta nyt tuntuu että se on tarkoin mietitty.

"...tarkoin mietitty" ??

Vasemmalle harituksen voisi nyt jotenkin ymmärtää, mutta sitä en millään sulata, että pitkät xenonit näyttävät taivaalle. Olen nyt tehnyt virallisen reklamaation myyjälle ja sitä kautta maahantuojalle. Odotellen vastausta. Kyllä kuulkaas se vain on niin, että pitkien pitää näyttää tielle, ei taivaalle. Pitkät xenonit ovat III:ssa erittäin huonot !

Luulisi tuon vian olevan helposti korjattavissa ohjelmallisesti.

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.11.14 - klo:11:21
Pakko kompata, itsekin kaipaisin selkeämpää keskikohtaa.

Komppaan myös    >:(
Octavia III:n hyvä ajettavuus on hyvin kyseenalaista. Kyllähän siihen tosin on pikkuhiljaa tottunut. Autosta tulee aivan selvästi poikkeuksellisen epävakaa ajettava, kun on vähänkin tuulta tai ylimääräistä painoa(pari isohkoa äijää) autossa. Octavia on myös ärsyttävän ura- ja urapaikkaus herkkä.

Anzander

Lainaus käyttäjältä: RaceBlue - 28.11.14 - klo:18:34
"...tarkoin mietitty" ??

Vasemmalle harituksen voisi nyt jotenkin ymmärtää, mutta sitä en millään sulata, että pitkät xenonit näyttävät taivaalle.

Valot sinänsä ovat mielestäni hyvät ja mutkissa kääntyminen loistava, mutta sateella kuskin puoleisen valon haritus vasemmalle häiritsee kyllä. Myös tuota taivaalle ja hiukan jopa ristiin näyttämistä on itselläkin. Sumulla aika häiritsevän näköistä 😃

gomorra

Lainaus käyttäjältä: RaceBlue - 28.11.14 - klo:18:41
Komppaan myös    >:(
Octavia III:n hyvä ajettavuus on hyvin kyseenalaista. Kyllähän siihen tosin on pikkuhiljaa tottunut. Autosta tulee aivan selvästi poikkeuksellisen epävakaa ajettava, kun on vähänkin tuulta tai ylimääräistä painoa(pari isohkoa äijää) autossa. Octavia on myös ärsyttävän ura- ja urapaikkaus herkkä.

Kaksi kokemusta
1) Laina Octavia 1,6 TDI LB Elegance: Ajoin parisataa km kitkoilla. Ohjaus oli jossain määrin hakeva, ohjailtava.
2) Sain oman 1,6 TDI Combin, siis MY 2015 - Continentalin nastat, huonon tien paketti: Erittäin tanakka ja äänetön ajettava, ei pienintäkään hakemista tai huojumista - toimii siis niin kuin pitääkin.

Guido

Kitkarenkaat tekevät autosta kuin autosta huonon ajettavan.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.11.14 - klo:20:47
Kitkarenkaat tekevät autosta kuin autosta huonon ajettavan.
Hyvät kitkarenkaat tekevät autosta hyvän ajettavan esim. Michelin, conti.


Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 28.11.14 - klo:18:44
Valot sinänsä ovat mielestäni hyvät ja mutkissa kääntyminen loistava, mutta sateella kuskin puoleisen valon haritus vasemmalle häiritsee kyllä. Myös tuota taivaalle ja hiukan jopa ristiin näyttämistä on itselläkin. Sumulla aika häiritsevän näköistä 😃

Sadeharituksen saa pois radion valikosta. Ja muunkin harituksen, kun pitää valokytkintä valo-asennossa. Siis ei auto-asennossa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 28.11.14 - klo:22:33
Hyvät kitkarenkaat tekevät autosta hyvän ajettavan esim. Michelin, conti.

Ei ole olemassa kitkarenkaita, jotka olisivat hyviä ajettavia. Kitkarenkaiden runkorakenteen on pakko olla niin löysä, että se vaikuttaa haitallisesti ajo-ominaisuuksiin kaikissa tilanteissa.

Mukavat ja hiljaisethan ne ovat, juuri sen löysän runkorakenteen ansiosta.

Ouzi

Minkä takia kitkoissa pitäisi olla löysä runko ?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 28.11.14 - klo:23:35
Minkä takia kitkoissa pitäisi olla löysä runko ?

Mihinhän se kitkarenkoon pito perustuu?

Vinkki: lamelleihin ja ....

Ouzi

Ei kyllä runko vaikuta pitoon vaan kulutuspinta. Esim Michelin 205/55/16 nasta on nopeusluokka T kun taas kitka H. Eli Kitkassa kestävämpi runko ja varmaan jämäkämpi myös. Koska korkeamman nopeusluokan rengas.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.11.14 - klo:23:38
Mihinhän se kitkarenkoon pito perustuu?

Vinkki: lamelleihin ja ....

... kumin seokseen .  Señor Guido ei liene koskaan ajanut moisilla ?
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Guido

#2116
Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 28.11.14 - klo:23:43
Ei kyllä runko vaikuta pitoon vaan kulutuspinta. Esim Michelin 205/55/16 nasta on nopeusluokka T kun taas kitka H. Eli Kitkassa kestävämpi runko ja varmaan jämäkämpi myös. Koska korkeamman nopeusluokan rengas.

Väärin. Renkaan rungon rakenne ja materiaali vaikuttaa huomattavasti sen pito-ominaisuuksiin. Kitkarenkaan runko ja kumiseos ovat löysemmät kuin nastarenkaassa juuri siksi, että saataisiin edes vähän pitoa renkaaseen aikaiseksi.

H-luokan kitkarengas on Keski-Euroopan mallia, jolla ei saisi oikeissa talviolosuhteissa edes ajaa. Se ei ole talvirengas vaikka se jostain syystä sellaiseksi kelpuutetaan. Siinä on tosiaan jämäkämpi runko kuin oikeassa kitkarenkaassa, mutta pitoa luonnollisesti samasta syystä vähemmän.

Nokian renkaat:

LainaaKitkarenkaita valittaessa on syytä varmistaa, että kyseessä on nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut talvirenkaat. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut nastattomat talvirenkaat eivät yleensä vastaa ominaisuuspainotukseltaan pohjoismaisen talven vaatimuksia. Niissä on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä muun muuassa jääpidon kustannuksella.

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin saliittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

LainaaSeñor Guido ei liene koskaan ajanut moisilla ?

Se on Signor Guido ja olen ajanut kitkarenkailla ihan riittävästi.

EDIT: meni offtopiciksi, ylläpito siirtäköön parhaaksi katsomaansa paikkaan...

kaide

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.11.14 - klo:23:51
Väärin. Renkaan rungon rakenne ja materiaali vaikuttaa huomattavasti sen pito-ominaisuuksiin. Kitkarenkaan runko ja kumiseos ovat löysemmät kuin nastarenkaassa juuri siksi, että saataisiin edes vähän pitoa renkaaseen aikaiseksi.

H-luokan kitkarengas on Keski-Euroopan mallia, jolla ei saisi oikeissa talviolosuhteissa edes ajaa. Se ei ole talvirengas vaikka se jostain syystä sellaiseksi kelpuutetaan. Siinä on tosiaan jämäkämpi runko kuin oikeassa kitkarenkaassa, mutta pitoa luonnollisesti samasta syystä vähemmän.



Olet täysin oikeassa ! Kukaan ei tuota voi kiistää että nopeusluokka kertoo renkaan pitokyvyn ja kitkarenkaan rungot valmistetaan Porvoon lakritsitehtaalla . Itseasiassa nykyiset Misukan X Icet  hain suoraan sieltä kun ei niitä saanut kuin H luokituksella . Tosin kuulin juuri että tämän päiväisen eduskunnan päätöksen mukaan H luokan rengas tarkoittaakin ihan muuta


BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

YesMan

Olikos tämäkin Ocun vika?

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: YesMan - 29.11.14 - klo:00:03
Olikos tämäkin Ocun vika?
Tottahan toki, Audissa kitkarenkaat eivät vaikuta ajettavuuteen mitenkään. Siinä on sentään käytetty VAG:n ykkösosia ja -suunnittelua!  ;D
Trollolllolol

TTO

Lainaus käyttäjältä: sakke66 - 23.11.14 - klo:19:06
En äkkiseltään löytänyt, että onko vasemman ajovalon kääntyminen valaisemaan metsää sateella jo ratkennut, mutta valot valikosta tapsi pois kohdasta ;automatic headlight control in rain ja valojen pitäisi taas toimia. Lahdessa skoda specialisti tiesi kertoa tuon konstin kun edes maahantuoja ei tiennyt tuota.

Tähän joku toinenkin jo viittasi, mutta ainakaan manuaali ei tue tätä väitettä. Manuaalin mukaan tuo asetus vaikuttaa ajovalojen automaattiseen syttymiseen sateella, kun pyyhkijät ovat riittävästi päällä.

Onko jollain varmoja havaintoja tästä väitteestä? (Itselle nuo valot kyllä kelpaavat hyvin tuollaisenaankin.)

TPP

Kyllä harittaa vasemmalle vaikka täpän on tuosta kohdasta poistanu..
Skoda Octavia III Combi RS TDI Man. Rallye Green
Ex. Peugeot 306 -97
Ex. Skoda Octavia RS TDI HB -07
Ex. Nissan Primera GT -97

kaide

Lainaus käyttäjältä: kaide - 23.11.14 - klo:20:12
Nyt alkaa olemaan niin pitkä lista että on jo pakko varata aika.  7kk / 23tkm saldo kasattuna samalle käynnille .

- takajarrut laahaa ja vinkuu
- pärinägeneraattori rämistää kojelautaa
- ovenkahvat jumittaa
- takaiskarit kolisee
- kattoluukku natisee
- laatikossa on ihan kamalat viiveet.  Pakituksen jälkeen D.lle , jarru ylös. Auto liukuu pari metriä taaksepäin ja sitten löytyy ykkönen kunnon nykäsyn saattelemana
- aamun ekassa jarrutuksessa joku kolahtaa edessä ja muutenkin oikeassa etufillarissa väljää


Se aikasemmin ilmaantunut rallatus tulee ja menee , en tiedä mikä on . Laatikosta puuttui öljyä kuulemma ja sitä lisättiin


Sinansä ihan ymmärrettävää että Skoda on Skoda ja Mersu on Mersu , mutta : Kojelaudan räminään tehtiin korjaukseksi pärinägeneraattorin poistaminen käytöstä ja takajarrujen kuulemma kuuluu vinkua RS mallissa koska siellä on niin kovat jarrupalat. Jaa ? Vain niin ? Ja jos jarrut halutaan sellaiseksi että ei laahaa, pitää maksaa 90 euroa , koska toimenpide ei kuulu takuuseen . No, ei tuo pärinägeneraattori ole mistään kotoisin , mutta se on lisävaruste josta on kuitenkin maksettu .  Jos navigaatori alkaa sekoilemaan niin onko lääkkeenä sen poistaminen käytöstä ?

Ajelin muuten huollon ajan uudella C mersulla . Ihan "kiva" , mutta skeida on parempi ajaa ja menee jopa suoraan , toisin kuin tuo pappalulla.  En ihan käsitä mikä tuossa 65000 maksaa.  On  siinä viimeistelyn taso ihan ok mutta ei se kokonaisuuten nyt niin erikoisen mahtava ole .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Kunkku

Sen verran nyt uupuu yleissivistystä, että mikä helv.... Pärinägeneraattori. ?

japa

Vähän sama kun pienenä poikana laitettiin pyörän pinnojen väliin muovinpala räpättämään  ;D. Mutta nyt kun on kasvanut isoksi pojaksi niin pärinää pitää saada auton kaiuttimista  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

kaide

Lainaus käyttäjältä: Kunkku - 03.12.14 - klo:16:29
Sen verran nyt uupuu yleissivistystä, että mikä helv.... Pärinägeneraattori. ?

Se on tämä ajomoodin valinnan mukana tuleva peltipurkki joka rämisyttää rintapeltiä luoden " moottorin ääntä" ohjaamoon. Oikeasti pistää vaan kojelaudan resonoimaan ja kuulostaa naurettavalta. Tekisikin vain kajareista niin ei rämisis kojelauta
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

jormajordaani

Kaide, tehtiinkö huollossa iskareille mitään?

Itse kun huollossa kolisevista/kumahtelevista takaiskareista valitin, niin sanoivat että kuuluu asiaan. Kummallista vaan että kaikilla koeajamillani yksilöillä tuota ei esiinny...
Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.14 - klo:15:36
takajarrujen kuulemma kuuluu vinkua RS mallissa koska siellä on niin kovat jarrupalat. Jaa ? Vain niin ?

Voi v***u, ovat tehtaan pääsiäiskädet laittaneet mun diisselinelkkuun RäSän takajarrut!!  ;D ;D

Lisää koottuja selityksiä sivulla sata!  :D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Kunkku

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.14 - klo:17:01
Se on tämä ajomoodin valinnan mukana tuleva peltipurkki joka rämisyttää rintapeltiä luoden " moottorin ääntä" ohjaamoon. Oikeasti pistää vaan kojelaudan resonoimaan ja kuulostaa naurettavalta. Tekisikin vain kajareista niin ei rämisis kojelauta

Ok, no nyt ymmärrän. Kaikkee ne perhana näihin laittaaki.
Mulla omassa sama homma noitten jarrujen kanssa.

kaide

Lainaus käyttäjältä: jormajordaani - 03.12.14 - klo:17:09
Kaide, tehtiinkö huollossa iskareille mitään?

Itse kun huollossa kolisevista/kumahtelevista takaiskareista valitin, niin sanoivat että kuuluu asiaan. Kummallista vaan että kaikilla koeajamillani yksilöillä tuota ei esiinny...

Ei, koska myös se kolina kuuluu RS malliin kun on niin jäykät iskarit  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy