Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

kt

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 23.11.13 - klo:23:01
Jotenkin näyttää siltä että keskimmäisessä kuvassa oikea olisi jo vaihtanut lyhyelle, mutta vasen on edelleen pitkänä ja näyttää aivan minne sattuu. Vaihtuuko noissa kuitenkin aina molemmat samaan aikaan tilasta toiseen?

Olisko tuon auton pitänytkin mennä Englantiin menevään rekkaan? Näyttää vasenkätiseltä toiminnalta?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Arttu

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.11.13 - klo:14:05
Olisko tuon auton pitänytkin mennä Englantiin menevään rekkaan? Näyttää vasenkätiseltä toiminnalta?
Sama tuli mieleen. Valikoista löytyy siihen vastaus.

Minun mielestäni lähivalot ovat ainakin edellisen mallin halogeenituikkuihin verrattuna tosi hyvät.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

BMF

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 24.11.13 - klo:13:37
Hassua. Otin joskus kuvan Tuulilasin Octavia testistä ja postatin tännekin. Nimenomaan lähivalot arvioidaan keskivertoa paremmiksi, kaukovalot kehnoiksi. Tässä vielä itse valojen testaus:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8869063/20130605_224504.jpg

Tuulilasihan ei tee itse valotestejä, vaan ne tekevät yhteistyökumppanina joku ruotsalainen lehti.

Varmaan keskivertomittauksissa hyvät ,mutta ainakin superbissa oli parempi näkyvyys mielestäni. Kirkaathan nuo uuden ksenonit on mutta tuo "heittopituus" vai mikä lie valokeila on aika lyhyt.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

VAG!

Lainaus käyttäjältä: BMF - 24.11.13 - klo:15:56
Varmaan keskivertomittauksissa hyvät ,mutta ainakin superbissa oli parempi näkyvyys mielestäni.

Superbissa on apuhalogenit ja sellaiset on pakko olla ksenonien rinnalla, jos nykyisin yleisesti käytössä olevalla ksenontekniikalla haluaa kantamaakin.

zagg

Lainaus käyttäjältä: BMF - 24.11.13 - klo:15:56
Varmaan keskivertomittauksissa hyvät ,mutta ainakin superbissa oli parempi näkyvyys mielestäni. Kirkaathan nuo uuden ksenonit on mutta tuo "heittopituus" vai mikä lie valokeila on aika lyhyt.

Mun mielestä superbissa lyhyet huonommat mutta kiitos lisäpitkien niin pitkät omaa luokkaansa
.

jumari

Uusi Sedan ollut ajossa toukokuusta asti. Onko muilla esiintynyt ongelmia etuovien tiivistyksessä ja veden "poistumisesta" ajon aikana.

Kun ajaa vesisateella, vettä varastoituu jonnekin oven väliin. Ilmeisesti Skoda on suunnitellut veden poistumisen ovea avattaessa, jolloin oven alaosasta välistä hulahtaa vettä maahan. Jos auto on parkissa ja yöllä on satanut vettä, varastoituu vesi edelleen jonnekin väliin. Tiivisteet ovat kauttaaltaa märkinä sisäpuolelta. Ei hyvä etenkään näin yöpakkasilla. Tänä aamuna oli ovet mukavasti jäätyneet kiinni.

Kävin näyttämässä autoa viime viikolla Metro-Autossa, koska ajon aikana alkoi pelkääjän paikan matolle valumaan desikaupalla vettä (oven alakarmin kautta). Vesi pääsi sisään kuulemma kaiutinkopan kautta, jossa oli tiivisteet huonot / puuttuivat ??!!! Eivät kuulemma olleet kuulleet ongelmista muualta. Kehotin tsekkaamaan veden poistumisongelmaa, mutta eivät ottaneet sen kummemmin kantaa asiaan. Onko joku valumisveden poistoaukko tukossa, vai miksi yöllä satanut vesi varastoituu oven sisään?

TTO

Ocu II:ssa oli jonkin verran vastaavaa vaivaa. Jos tuota lähdetään todentamaan huollossa, pesuletkulla kastelu ei toimi vaan vaatii sadeveden, koska näiden pintajännityksessä on eroa tms. "mystistä". Ainakin UltimateVW:llä tuon ongelman kanssa aikanaan painittiin pitkäänkin ja tuo ero tuli siellä esille.

tet

Lainaus käyttäjältä: seatts - 23.11.13 - klo:21:15
samaa mieltä noista ocun valoista, lyhyet on ihan ok, mutta pitkät on ihan perseestä ainakin jos vertaa ocu II fl valoihin missä oli xenonit sekä pitkissä että lyhyissä.

Mitä, onko jossain II FL:issä bi-xenonit? Yhyy, miksei mun -11 Scoutissa ole? :'(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mabe

Tuosta pitkien harituksesta.

Ainakin vanhemmilla ollut VI golffi teki tuota vasemman valon haritusta myös.
Perustui jotenkin siihen että insinööri on suunnitellut ettei autolla ajeta pitkät päällä alle kuuttakymppiä.

Ajovalot hakeutuvat siis siihen taajama-asentoon jossa levitetään valokuviota kääntämällä vasen valo harittamaan. Tämä on käytössä myös kun pitkät on päällä jolloin vasen pitkä valaisee oravia. Tuon valon tulisi palautua suoraan kun ajonopeus ylittää jonkun noin 60 nopeuden ja valot siirtyvät maantiemoodiin. Vasen valo ryömii takaisin harittamaan kun ajonopeus putoaa pidemmäksi aikaa alle jonkun asetetun rajan.

Taitaa sama ominaisuus olla periytynyt uuteen ocuunkin sitten.

seatts

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.11.13 - klo:10:27
Mitä, onko jossain II FL:issä bi-xenonit? Yhyy, miksei mun -11 Scoutissa ole? :'(

Ei ole, asensin pitkiin itse xenonit, on noin tunnin homma laitta ne ja valoa on aika kiitettävästi enemmän.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

seatts

#580
Lainaus käyttäjältä: mabe - 25.11.13 - klo:11:04
Tuosta pitkien harituksesta.

Ainakin vanhemmilla ollut VI golffi teki tuota vasemman valon haritusta myös.
Perustui jotenkin siihen että insinööri on suunnitellut ettei autolla ajeta pitkät päällä alle kuuttakymppiä.

Ajovalot hakeutuvat siis siihen taajama-asentoon jossa levitetään valokuviota kääntämällä vasen valo harittamaan. Tämä on käytössä myös kun pitkät on päällä jolloin vasen pitkä valaisee oravia. Tuon valon tulisi palautua suoraan kun ajonopeus ylittää jonkun noin 60 nopeuden ja valot siirtyvät maantiemoodiin. Vasen valo ryömii takaisin harittamaan kun ajonopeus putoaa pidemmäksi aikaa alle jonkun asetetun rajan.

Taitaa sama ominaisuus olla periytynyt uuteen ocuunkin sitten.
Myöskään light assistant ei toimi alle kuudenkympin nopeuksissa.

Edit. Korjattu lainaus. -Jyri
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Guido

Lainaus käyttäjältä: seatts - 25.11.13 - klo:11:20
Ei ole, asensin pitkiin itse xenonit, on noin tunnin homma laitta ne ja valoa on aika kiitettävästi enemmän.

Se, että moinen viritys on laiton ja aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen ei haitanne?

seatts


Ei ainakaan mua, katsastusta varten otin pois.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

kt

Lainaus käyttäjältä: jumari - 25.11.13 - klo:09:44
Uusi Sedan ollut ajossa toukokuusta asti. Onko muilla esiintynyt ongelmia etuovien tiivistyksessä ja veden "poistumisesta" ajon aikana.

Kun ajaa vesisateella, vettä varastoituu jonnekin oven väliin. Ilmeisesti Skoda on suunnitellut veden poistumisen ovea avattaessa, jolloin oven alaosasta välistä hulahtaa vettä maahan. Jos auto on parkissa ja yöllä on satanut vettä, varastoituu vesi edelleen jonnekin väliin. Tiivisteet ovat kauttaaltaa märkinä sisäpuolelta. Ei hyvä etenkään näin yöpakkasilla. Tänä aamuna oli ovet mukavasti jäätyneet kiinni.

Kävin näyttämässä autoa viime viikolla Metro-Autossa, koska ajon aikana alkoi pelkääjän paikan matolle valumaan desikaupalla vettä (oven alakarmin kautta). Vesi pääsi sisään kuulemma kaiutinkopan kautta, jossa oli tiivisteet huonot / puuttuivat ??!!! Eivät kuulemma olleet kuulleet ongelmista muualta. Kehotin tsekkaamaan veden poistumisongelmaa, mutta eivät ottaneet sen kummemmin kantaa asiaan. Onko joku valumisveden poistoaukko tukossa, vai miksi yöllä satanut vesi varastoituu oven sisään?

Kovapäistä porukkaa tuo Skodankin etuovien suunnitteluosasto. II-octaviahan kerää etuovien sisään kaiken alas valuvan veden sivulasinsa pinnalta. Sinne se jää homehtumaan ja sitten sopivassa tilanteessa ja auton ollessa kallellaan parkissa sateen aikana tulvii sisäverhouksen läpi jalkatilaan.
Kun oven käynti on sopivan ahtaasti  säädetty, niin alareunastaan tiivisteisiin yms. jäätyneet ovetkin pysyy aamulla varmasti kiinni pakkas-öiden jälkeen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

seatts


Ei mulla kyllä II FL:ssä ollut tuota vesi ongelmaa, mutta tässä uudessa näyttää olevan, lähinnä huomannut asian silloin kun pesee autoa niin vesi näyttää varastoituvan oven väliin.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Huppe

Lainaus käyttäjältä: seatts - 25.11.13 - klo:12:18
Ei mulla kyllä II FL:ssä ollut tuota vesi ongelmaa, mutta tässä uudessa näyttää olevan, lähinnä huomannut asian silloin kun pesee autoa niin vesi näyttää varastoituvan oven väliin.

Saman olen huomannut myös. Auton kun pesee painepesurilla matalahkolla paineella ja käsipelissä niin oven avatessa vettä purskahtaa ulos ihan roima määrä.
Enkä tosiaan tarkoita nyt että vedän tuhannen baarin paineella 5cm päästä sitä vettä, vaan ihan huuhtelutarkoituksessa. Sama vesihomma tulee esiin myös puutarhaletkulla.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Uge

Aikaisemmin jo mainitsin (viesti 198 tässä ketjussa) että ovessa olevassa tiivisteessä on kolot ovessa olevien valumareikien kohdalla joista vesi pitäisi poistua. Jossain autoissa kolot/reiät ei ole kohdallaan jolloin vesi ei pääse normaalisti pois oven sisältä. Ja se ei ole epänormaalia että vesi menee oven sisään, kaikissa autoissa menee.
II/III mallien syyt tässä asiassa erilaiset vaikka lopputulos sama, eli vesi tulee sisään.
Octavia II RS

T. Neuvoton

Surullista että vesiongelmat jatkuu uudessakin Ocussa...tuli aikoinaan v.2005-2006 tapeltua aika paljon myyjän kanssa ja sitten lopulta maahantuojan kanssa...Plokiakin pidin...lopulta siihen vaihdettiin tiivisteet kolmeen kertaan mutta niin vaan vesi jatkoi sisääntuloaan. Omituista oli se ettei pesussa vesi tullut sisään...ainoastaan sadevesi ja aina silloin kun auto oli vinossa joko vaaka tai pituussuunnassa. Sitten vaihdoin ocu farkkuun jossa myös vaihdettiin heti kohta tiivisteet. Vasta FL-mallisessa bensafarkussa ei tarttenut lattioita enää kuivailla...mutta kuulin muilta että siinäkin vesi löysi joillakin vääriin paikkoihin. Vaikka kokemuksia riittää muillekin jakaa...niin kahta en vaihda...ja toinen niistä on Skoda ;)
ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

Subastar

Minulla vesi kertyy ovien alaosaan. Tuota Ugen mainitsemaa vedenpoistouraa tiivisteessä ei ole, tai en ole huomannut. Ovien tiivistys on suoraan perseestä, pakkasella kaikki ovet pitää aukoa väkivalloin. Huonoin tähänastisista autoistani tiivistysten suhteen, vaikka ei Golfikaan hyvä ollut.

Ja vielä valojen harituksesta, niin kuin on useaan kertaan tullut mainuttua harittaminen tapahtuu yli 80 km/h nopeuksissa ja pitkillä valoilla. Ensi viikolla 3. takuuhuoltoreissu, ohjelmassa mm. tuo etuvalo.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 25.11.13 - klo:21:35
Ja vielä valojen harituksesta, niin kuin on useaan kertaan tullut mainuttua harittaminen tapahtuu yli 80 km/h nopeuksissa ja pitkillä valoilla. Ensi viikolla 3. takuuhuoltoreissu, ohjelmassa mm. tuo etuvalo.

Voi kyllä olla että otin noita kuvia juurikin n. 80km/h vauhdissa, molemmin puolin. Ehkä siksi tuo haritus vaihteli? Mutta ei tuo hyvänen aika voi normaalia olla. Hengenvaarallista tuolla autolla on ajella pimeässä.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Tärtsä

Octavia 1.8 TSI DSG ajettu n. 5000 km.
Lämpö ei nouse yli 60 asteen. Käytin tänään huollossa ja siellä todettiin, että termarissa on vikaa. Asialle ei voitu tehdä mitään, koska auto on liian uusi???? Sain auton elokuussa 2013. Tehdas on kieltänyt termarin vaihdon. Huolto reklamoi tehdasta ja nähtäväksi jää, pitääkö odottaa, että auto vanhenee ja termarin saa kuntoon?
Elääkö kukaan moisen ongelman kanssa?

Epes

Lainaus käyttäjältä: Tärtsä - 26.11.13 - klo:12:58
Octavia 1.8 TSI DSG ajettu n. 5000 km.
Lämpö ei nouse yli 60 asteen. Käytin tänään huollossa ja siellä todettiin, että termarissa on vikaa. Asialle ei voitu tehdä mitään, koska auto on liian uusi???? Sain auton elokuussa 2013. Tehdas on kieltänyt termarin vaihdon. Huolto reklamoi tehdasta ja nähtäväksi jää, pitääkö odottaa, että auto vanhenee ja termarin saa kuntoon?
Elääkö kukaan moisen ongelman kanssa?

Pyysivätkö palaamaan asiaan kahden vuoden kuluttua  ;D ?

tet

Lainaus käyttäjältä: Tärtsä - 26.11.13 - klo:12:58
Octavia 1.8 TSI DSG ajettu n. 5000 km.
Lämpö ei nouse yli 60 asteen. Käytin tänään huollossa ja siellä todettiin, että termarissa on vikaa. Asialle ei voitu tehdä mitään, koska auto on liian uusi???? Sain auton elokuussa 2013. Tehdas on kieltänyt termarin vaihdon. Huolto reklamoi tehdasta ja nähtäväksi jää, pitääkö odottaa, että auto vanhenee ja termarin saa kuntoon?
Elääkö kukaan moisen ongelman kanssa?

Tuossahan on se uusi sähköinen termari, mutta pitäisihän noihin nyt sentään varaosia jo saada, sen verran aikaa ovat olleet käytössä jo ainakin Audilla. ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tärtsä

Varmasti sen termarin saa tehtaalle, mutta tehdas on antanut ohjeet, että sitä ei saa näin uuteen autoon. Kuulostaa merkilliseltä, ehkä vika on tehtaan tiedossa, eikä siihen ole ratkaisua. Onko vika fyysinen, vai softa?

skt1

Olen ollut pitkään siinä ajatuksessa, että ensi kesänä tulee uusi Octavia alle. Nyt kun tätä ketjua olen lukenut, ei voi välttyä ajatukselta, että pitäisikö odottaa faceliftiä, niin ei tarvitsisi ryhtyä mahdollisesti uuden Octavian tuotekehittelijäksi, kun tuntuu hieman olevan "pientä hienosäätöä" ko. autossa havaittavissa.
Onhan tietty uudessa autossa takuu, mutta se korjaamoon viemisen vaiva ja vääntö mahdollisesta sijaisautosta ei ole kovin hauskaa.
Toki saattaahan olla, että jos vuoden vaihteessa pistää auton tilaukseen, niin pahimmat lastentaudit olisi kenties saatu parannettua...

luffe

Uutena tulokkaana, mutta jo kolme Ocua omistaneena minua kiinnostaa kovasti turvallisuus. Ajan paljon pimeällä ja kysynkin neuvoa, voiko Ocu III 1.4. TSI Elegancen nykyisiä linssejä/ajovalojen polttimoita jotenkin muuttaa tai käyttää olemassa olevia rakennelmia siten, että suht surkeisiin kaukovaloihin saadaan lisää ruutia. Vai onko ainoa tapa saada paremmat kaukovalot laittamalla "kauniit" lisäkaukovalot keulalle ?
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

Jyri

Jossakin mainittiin että Skodalla tuotantoviikko 45 on sellainen ajankohta jolloin otetaan muutokset/päivitykset tuotantoon, tiedä sitten miten laajalti tuo pitää paikkansa.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 26.11.13 - klo:13:48
Jossakin mainittiin että Skodalla tuotantoviikko 45 on sellainen ajankohta jolloin otetaan muutokset/päivitykset tuotantoon, tiedä sitten miten laajalti tuo pitää paikkansa.

Sattuisiko kukaan tietämään mitä nämä mahdolliset muutokset pitävät sisällään?

oman auton tuotantoviikosta ei ole vielä tietoa

luovutus joskus ensivuoden puolella


BMF

Mielestäni aika laadukkaalta peliltä tämä ocu III tuntuu kun tähän asti ei ole mitää kunnollista yleisvikaa tullut.

Kyllähän se hirvittävältä tuntuu että jollain on termarianturi rikki tms, mutta eiköhän tämmöisiä vikoja ole pakostakin muillakin merkeillä/uusilla malleilla.

Ennenkuin pakokauhu valtaa kyseisen palstan lukijat niin muistakaa että nämä on yleensä yksilövikoja tai ns. maanantaikappaleita ja ei tarkoita että kaikilla ocuIII omistajilla sama vika tai joka toisella tai joka kolmannella...

Omassa yksilössa 0 vikaa tähän mennessä. Jotain "bugeja" on kylläkin....  8)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Occux

Lainaus käyttäjältä: BMF - 26.11.13 - klo:15:56
...Omassa yksilössa 0 vikaa tähän mennessä. Jotain "bugeja" on kylläkin....  8)
Samoin. Olen hyvin tyytyväinen auton ajo-ominaisuuksiin myös HK8-renkailla. Kyllähän niistä rapinaa kuulee, mutta ei mitenkään hirveesti. Samalla tasolla kuin Mondeo vm. 2009/2010. Tyytyväinen olen myös lämpiävyyteen ja tuulilasille tulevan lämpöön pian liikkeelle lähdön jälkeen. Tyytyväinen olen myös kulutukseen.

Yksi seikka joka on mulle vielä hieman epäselvä on pesunesteen suihku tuulilasille. Muistelen, että jossain keskustelussa aiemmin olisi ollut juttua, mutta en ilmeisesti osaa käyttää hakua, kun en löydä. Vaikuttaa kuin lasille tulisi aluksi hyvin hintelä suihkaisu ja sitten jatko näyttää menevän kokonaan lampunpesimille. Koitin säätää suutinta ylöspäin, mutta ei tunnu auttavan. Pitää kai käydä myymälässä tarkastamassa, miten esittelyauton suihkut toimii.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy