Octavia III Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance man. Race Blue VM2014

Aloittaja Octavia4x4, 28.12.13 - klo:16:27

« edellinen - seuraava »

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Octavia4x4

Kesärenkaiden myötä on alkanut näyttää Ocu aiempaa matalammalta. Täällähän on puhetta ollut siitä, että VAGineet ajan mittaan hieman madaltuvat itsestään kilometrien myötä.

Alla pari kuvaa. Ylempi viime keväältä, autolla tuolloin ajettu n. 8 tkm. Alempi tältä päivältä, 30,5 tkm ajettuna.



Edelleen silmä väittää, että n. 10 - 15 mm olisi madaltunut vuodessa.  ??? Vai onko vain näköharhaa?
Pitihän se sitten ajaa Rinta-Joupin pihaan uuden Octavia Kombin viereen.  ;D Esittelyauto tuo taaempi sininen. Siinä 205/55-16 kitkat alla, omassa 205/50-17. Taustalla Scout.

Keskiöstä etulokarin reunaan mitattuna oma n.5mm matalampi. Eli varmaankin sen, mitä nelivedon tuoma lisäkuorma ja parilitraisen dieselmoottorin paino vaikuttaa tuohon esittelyauton 1.4 TSI:hin verrattuna.  :D Eli bullshit siitä painumisesta..  Pääasia, ettei omaan silmään näytä traktorilta.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Jaahas. Pari vuotta tuli nykyisellä Octavialla täyteen viikolla. Mittariin on kertynyt reilut 37 tkm, joten hiukan alle 13 tkm vuoden aikana. Osaltaan tuota vähennystä selittää väliin jäänyt Lapin reissu kesällä. Enemmän tuohon kuitenkin vaikutti muuttuneet työkuviot. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla tuo nyt kuitenkin vielä vähän bensakoneista halvemmaksi tulee.

Samalla loppui sitten auton takuu. Jokohan tuo pitäisi laittaa vaihtoon?  ;) Kuskin oven kessy alkoi jo eilen kettuilla, vaikka avaimen patteri on juuri vaihdettu..

Autoa ei ole tullut viime aikoina juurikaan kuvattua, mutta tässä pari kuvaa edelliskesän Norjan reissusta:

Pitihän se heti poiketa varpaat kastamaan Jäämereen. Lakselvistä pohjoiseen.


Tuo Nordkap-tunneli oli kyllä kokemus. Kolmosella moottorijarruttaen ja silti nopeus nousi yli yhdeksänkympin alamäkiosuudella. Muistaakseni tuolla tunnelissa on rajoitus 70 km/h. Ei onneksi ollut nopeuskameroita.  :D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Tulipa käytyä tänään jäällä pyörittelemässä Octaviaa. 10 cm pulverilunta jään päällä aiheutti omat ongelmansa, kuten linkin videolta näkyy.  8)
Rengaspainevalvonta ei ymmärtänyt pitkää sladia, vaan heitti errorit. Samoin ESC meni error-tilaan, Not avail luki valikossakin, eikä antanut valita ESC-sport tai ESC-off tilojen väliltä. Tuo ajonvakautus meni siis kokonaan pois päältä. Kaikki palautui normaaliksi, kun auto oli sammuksissa n. puoli tuntia.

Kivasti tuo Haldex-5 menee pitkää sladia. Sitäkin ominaisuutta, että moottorijarrutuksessa takaveto kytkeytyy irti, pystyi hyödyntämään, jos tahtoi mennä leveäksi. Kaasua lisäämällä se kun ei ainakaan näin heikolla pidolla, mitä tänään oli, jyrkentänyt kaartosädettä, vaan luisui kokonaisuudessaan leveämmälle ajolinjalle.

Ja myönnetään, hitaassa ympyrässä Torsen quattro oli yliohjaavampi. Haldex tarvii kaasua sen verran enemmän, että tahtoo tuo etupääkin luistaa pois suunnitellulta ajolinjalta. Tosin, saa tuonkin etupyöränsä ympärillä pyörimään.  ;)

https://picasaweb.google.com/105715630819256462324/1Tammikuuta2014#6240412687055711250
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Päivitetään nyt tätä autotalliakin pitkästä aikaa..

Tuli käytyä katsomassa, onko Jäämeri vielä paikallaan. Ajatus olisi kirjoitella tarkempi matkakertomus tuonne Matkailu avartaa-osioon, mikäli nyt jotakuta sattuisi kiinnostamaan arktinen matkailu.  :)

Tässä nyt kuitenkin nopeasti ja lyhyesti:

Pori - Ã,,htäri - Iisalmi - Kuusamo - Posio - Kemijärvi - Pelkosenniemi - Sodankylä - Inari - Sevettijärvi - Kirkkoniemi - Pykeija - Vardö - Nuorgan - Utsjoki - takaisin Norjan puolelle - Karasjoki - Karigasniemi - Inari - Kittilä - Kolari - Tornio - Pori.
Matkaa kertyi 3621 km ja dieseliä paloi matkalla 188,17l. Keskikulutus 5,19 l/100km. Pienin yksittäinen tankillinen 4,9 ja atk:n mukaan 4,8l/100km. Keli oli paikoitellen vetinen ja ilma kylmää. Norjassa matkantekoa hidasti kuvaustauot.  :)

Tuossa makupala Varangin vuonon etelärannalta.

Enpä tiedä, montako päivää kesässä kelit on tällaisia noilla leveysasteilla.  8)

Autossa ei häiriöitä matkan aikana. Mitä nyt Climatronic jäi kerran puhaltamaan ulkoilmaa varsin suurella puhallinopeudella, vaikka minun mielestäni ei jäähdytystarvetta ollutkaan. Tai sitten se vain mittasi jostain korkeaa pintalämpötilaa ja siksi päätti puhkua kovaa. Seuraavan käynnistyksen jälkeen toimi taas kuten ennenkin.
Amundsenin 11/2015 kartoista puuttuu järviä, kuten Kitka ja Inarinjärvi. Teksti saattaa olla, mutta sininen väri uupuu.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Kohta pitää leipoa Octavialle kakku, jossa 3 kynttilää.  ;) Tarkoittaa siis myöskin sitä, että autoa piti käydä näyttämässä katsastusasemalla. Läpihuutojuttu, kuten tämän ikäisellä ja 54 tkm ajetulla pitääkin.  8)

Savutus, eli K-arvo oli 0.01 @2500rpm, tuon enempää nämä ei kierrä paikallaan.
Iskarit oli prosentin sisällä akselittain, elikohan edessä 72/71 ja takana 68/67.
Jarrujahan nelikoista ei ole mitattu kohta kymmeneen vuoteen.

Nyt kun auto oli pitkästä aikaa nosturilla, kaikki tassut ilmassa, huomio kiinnittyi takapään ulosjoustojen niukkuuteen.  :o Ei sitä ole kuin 5-6 senttiä. Ei ihme, jos joskus kolahtelee hidestetöyssyistä yms.
Konsernipelejä vuodesta 1993

lq

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 25.10.16 - klo:20:53
Jarrujahan nelikoista ei ole mitattu kohta kymmeneen vuoteen.

Riippuu katsastusasemasta ja laitteista. Xdrive-vehkeen käytin keväällä katsastuksessa ja kyllä sitä rullilla ajettiin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 25.10.16 - klo:20:53
Jarrujahan nelikoista ei ole mitattu kohta kymmeneen vuoteen.

Mittasiko ne sitten välillä ne jarrut jos ne ovat  lopettaneet mittaamisen 10 vuotta sitten. Viimeksi nelikkoa katsastanut 1993, silloin ei pystytty mittaamaan jatkuvaa. Kaverilla mitattiin kun sai nelivedon pois päältä.

Octavia4x4

Tammikuussa 2005, kun kävin rekisteröintikatsastuksessa (A-Katsastus) Saksasta hakemallani Audilla, jossa oli Torsen-quattro, jarrut mitattiin. Tosin katsastusmies kävi ensin tietokoneelta tarkastamassa, että oliko sallittua ko.automallille. Saman vuoden lopulla vuosikatsastuksessa mitattiin myös, mutta tällöinkin piti käydä tarkistamassa, että saako pyöritellä akseli kerrallaan.
Tuon jälkeen ei ole niillä kahdella asemalla, joilla olen käynyt, mitattu jarruja dynossa. Kun sitä muinoin ääneen ihmettelin, niin vastaus oli, että dynossa on hajoitettu / sekoitettu niin monen elektronisesti kytkeytyvän nelivedon systeemit, että on tullut ohjeet, että ei enää testata dynolla.

Oliko skriko siinä "Carlos Sainz" mallin Celicassa jonkinlainen keskilukko? Ainakaan siinä edeltävässä, kulmikkaammassa Celicassa ei ollut lukkoja missään, joten kyllä siitä olisi voinut yhtä akselia kerrallaan pyörittää dynossa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

skriko

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 25.10.16 - klo:22:46

Oliko skriko siinä "Carlos Sainz" mallin Celicassa jonkinlainen keskilukko? Ainakaan siinä edeltävässä, kulmikkaammassa Celicassa ei ollut lukkoja missään, joten kyllä siitä olisi voinut yhtä akselia kerrallaan pyörittää dynossa.

Ei ole tietoa. Eivät uskaltaneet ajaa dynoon. Kysyivät saako nelivedon pois jostain. Kun sanoin että ei saa on jatkuva neliveto, niin ajoivat pienen lenkin ja jarruttivat siististi. Tosin oli ensimmäinen katsastuskin.
Ei siinä edellisessä mallissa ollut lainkaan nelivetoversiota. Oli vain yksi malli, 2.0 etuveto.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:22:53
Ei ole tietoa. Eivät uskaltaneet ajaa dynoon. Kysyivät saako nelivedon pois jostain. Kun sanoin että ei saa on jatkuva neliveto, niin ajoivat pienen lenkin ja jarruttivat siististi. Tosin oli ensimmäinen katsastuskin.
Ei siinä edellisessä mallissa ollut lainkaan nelivetoversiota. Oli vain yksi malli, 2.0 etuveto.
Ok, eli jättivät varmuuden vuoksi mittaamatta. Kyllähän näitä kumpaakin VAG-autoissa käytössä olevia nelivetoratkaisuja, Haldex ja Torsen, voisi dynossa pyörittää, mutta jättävät kuitenkin tekemättä.

Kyllä siitä Celicasta oli GT4 versio, mutta sitä ei varman ikinä tuotu Suomeen katukäyttöön. Ralliautoina noita oli sekä N-, että A-ryhmäläisiä. Juurikin tuollaisen äNnäläisen kyydissä joskus istuin jääradalla muutaman kierroksen ja muistan, miten kuski kirosi sitä autoaan, että on epälooginen ajettava, kun ei ole lukkoja.  :) Hyvin se silti piikkirenkailla eteni.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

skriko

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 25.10.16 - klo:23:05

Kyllä siitä Celicasta oli GT4 versio, mutta sitä ei varman ikinä tuotu Suomeen katukäyttöön. Ralliautoina noita oli sekä N-, että A-ryhmäläisiä. Juurikin tuollaisen äNnäläisen kyydissä joskus istuin jääradalla muutaman kierroksen ja muistan, miten kuski kirosi sitä autoaan, että on epälooginen ajettava, kun ei ole lukkoja.  :) Hyvin se silti piikkirenkailla eteni.  ;)

Varmasti olet oikeassa. Juu, Suomeen ei tuotu.

Octavia4x4

No niin, Octavialle tuli sitten 3 vuotta täyteen Suomen rekisterissä. Mittariin on kertynyt hieman alle 55 tkm ja viimeisen vuoden aikana runsaat 17 tkm.
Ilman isompia murheita on matka taittunut. Pyörän kulmat pitäisi säädättää jo toistamiseen. Kuten joku täällä areenalla kirjoitti, niin VAGineissa ei riitä, että kulmat ovat toleransseissa, vaan ne pitää olla keskellä niitä. Kesärenkaat meni syksyllä vaihtoon ja kuskin puolen eturengasta oli taas syönyt sisäreunasta.  >:(

Autoa ei ole tullut syksyn kurakeleillä kuvailtua, joten laitetaanpa tähän kuvitukseksi pari ruutua viime kesän Norjan reissulta.  :)


Jossakin Varangin vuonon etelärannalla.


Vardön lentokentältä noustu ylängölle kohti etelää. Melkoista "kuun maisemaa" tuo Varangin niemimaan kaakkoiskulma.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Oculla tuli neljä vuotta täyteen. Kilometrejä on kertynyt mittariin hieman alle 70 tkm, eli viimeisen vuoden aikana vain 14 tkm. Pisin reissu taisi olla Lahteen, napapiiri jäi ylittämättä sekä talvella, että kesällä.  :)

Murheita ei ole ollut. (koputan puuta..) Tai no, alkuperäinen Skoda-logolla varustettu peräkärryn johdon adapteri lienee kadottanut oikean puoleisen vilkun. Eipä ole iso investointi hankkia uusi.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Octavialla tuli 5 vuotta täyteen. Mittariin on kertynyt rapiat 95 tkm. Viimeisimmän vuoden aikana siis yli 25 tkm. Ilman murheita on matka taittunut. Mitä nyt tietyissä olosuhteissa se jarrujen kadoksissa olo ketuttaa. Nyt kun tuota pientä miestä on kuskannut takapenkillä (turvaistuimessaan tietenkin), olen huomannut, että tuo lämmityslaite on kovin laiska puhaltamaan sitä lämmintä ilmaa sisään, vaikka ilmastoinnin asetuksista on valittu Strong. Siis vaikka moottorin lämmöt on jo ylhäällä ja lämpöä olisi tarjolla, niin laite pitää puhallinnopeuden tosi alhaisella. Sitä pitää sitten itse nostaa, että saa nopeammin kabiiniin lämpöä.

Viime kesänä tuli taas käytyä Pohjois-Norjassakin. Tässä muutama foto reissusta.


Gualasjärvellä. Tuolla Ocun perän takana näkyy Haltin huiput. Korkein on Norjassa ja sen oikealla puolella olevan huipun rinteellä on Suomen korkein kohta.


Tuo tie Birtavarresta Gualasjärvelle on jo itsessään näkemisen arvoinen.


Tie Oksfjordiin. Loppan kunnan keskustaajamassa Oksfjordissa avattiin kesällä maailman pohjoisin suklaatehdas. Pitihän sieltä käydä maistiaiset hakemassa.  :) Tuolla tiellä on 1-kaistainen tunneli, jossa on ehkä 150 m välein kohtauspaikkoja. Siinäpä sitten sai miettiä, että ehtiikö seuraavalle kohtauspaikalle, kun vastaantuleva rekka vilkutti pitkiään.  :-X
Konsernipelejä vuodesta 1993

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy