Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

v6e

Lainaus käyttäjältä: v6e - 23.06.23 - klo:10:04
Käytin auton huollossa viikko sitten.

Kessy: ei päivitystä, luvattiin vuoden vaihteessa mutta eipä ole kuulunut.

Peruutuskameran ongelmat: info päivitetty uuteen softaan
Mulla myös kaatuilu koko ajan... Nyt ei ole kaatunut kertaakaan mutta takatilan ilmastoinnin lämpötilan säätö sekä puhallus on OFF tilassa eikä saa kytkettyä päälle. Kannattaa tarkastaa jos muilla päivitetty mulla ei ainakaan enää saa muutettua päälle/pois.

Nykimis viat vaihteistossa, jälleen sopeutettu...

Front/lane assist + vakkarin bugit: ei vikaa, koodia tuulilasin puhtaudesta, temppuillut alusta asti, pyrkii viemään välillä pellolle maantiellä vaikka selvät merkit tiessä.. tuulilasi kamera vaihdettu 2022 jonka jälkeen vähän parempi.

Takajarrujen todella ärsyttävä vinkuminen - ei kuulunut koeajolla (näytin videon jossa vinkuu kun syötävä) jarrupalat vaihdettu 2022 - ei vaikutusta. Jarru jää välillä hieman päälle ja kuumenee takana, lisäksi pamahtaa välillä liikkeelle lähtiessä.

Huollon saivat tehtyä ja auton pestyä, nyt ajettu 39tkm.

Edit: mulla rämisee taustapeili, varmaan johtuu siitä kun tuulilasin kamera vaihdettiin. Etuovissa joskus satunnaista natinaa mutta se kuuluu vielä vaan talvella.

Nyt olis päivitetty auto uudestaan . Kuulemma tehtaalla tiedote että tällä korjaantuu puhallus ongelmat sekä ilmanlämpötilan ongelmat.
En jaksanut edes katsoa korjaantuiko taka puhallus vai ei mutta ainakin lane assist meni illan ajolla aivan sekaisin. Tuli yhtäkkiä ilmoitus että Lane assist, liikennemerkkivika, vakkari... Tuota ei oo tullu ties millon viimeksi.
Ja eivät tehneet ilmastoinnin täyttöä vaikka puhaltaa vaan haaleaa ilmaa käytännössä puhallus on täysillä kesä aikaan joka on aivan perkeleen raskasta. En usko että tuota softalla korjataan vaan tarviis kyllä jotain muuta. No, täytyy jatkaa seuraamista ja kattoa kuin kävi...

mikama83

Lisää havaintoja 1940 päivityksestä. Aikaisemmin parkkitutkat on reagoinu tosi hitaasti ja joskus ei ollenkaan, mutta nyt ne on mukana todella nopeasti ja ajoissa  :)

naapurisi

Infotainment näyttö alkoi buuttailemaan parin minuutin välein ja nyt kokonaan pimeänä.
Eli tutkat, kamera, radio/media, ilmastointi, liikennemerkkikamera, sos-toiminne, yms. pois pelistä.

Tässä viritys, jotta voi käyttää navigointia puhelimen avulla ja jopa soittamaan musiikkia näppärän bluetooth kajarin kautta  :D

Toimii hienosti!




...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

v6e

Lainaus käyttäjältä: v6e - 02.08.23 - klo:20:54
Nyt olis päivitetty auto uudestaan . Kuulemma tehtaalla tiedote että tällä korjaantuu puhallus ongelmat sekä ilmanlämpötilan ongelmat.
En jaksanut edes katsoa korjaantuiko taka puhallus vai ei mutta ainakin lane assist meni illan ajolla aivan sekaisin. Tuli yhtäkkiä ilmoitus että Lane assist, liikennemerkkivika, vakkari... Tuota ei oo tullu ties millon viimeksi.
Ja eivät tehneet ilmastoinnin täyttöä vaikka puhaltaa vaan haaleaa ilmaa käytännössä puhallus on täysillä kesä aikaan joka on aivan perkeleen raskasta. En usko että tuota softalla korjataan vaan tarviis kyllä jotain muuta. No, täytyy jatkaa seuraamista ja kattoa kuin kävi...

Juuh elikkäs, puhallus tuntuu toimivan ihan ok

Nyt ilmestyi uusi ominaisuus, Front assist saa sydämenpysäyksen välillä, tarkoittaa sitä että talven vakkari ongelmat tulee nyt myös kesällä... Kaiken lisäksi vakkari halvaantuu niin ettei enää edes limiter toimi joten siitäkään ei apua ole. Maanantaina kävi huollossa ja nyt jo kahdesti vika tullut päälle ajossa. Heittää kaikki assist viat tauluun ja vakkari riippuu pois, eikä käynnisty ennnekuin sammuttaa auton 10 sekunniksi.
Ai että, mahtavaa!!! Aina kun käy roikassa niin yksi korjaantuu, toinen tilalle.

Nyt käynyt huollossa 10. kertaa, auto ollut mulla 1,5 vuotta.

mikama83

Kyselin joko tuohon 1.5 eTsi mottorin nykimishommaan on päivitystä joka tulee kevyellä jarrutuksella noin 30km/h vaudissa. Huomasin että Golffeihin jotkut on niitä saanu, mutta yllättäen päivitys ei käy minun autoon vaan se on tekeillä vielä.

kölli

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 14.08.23 - klo:12:49
Kyselin joko tuohon 1.5 eTsi mottorin nykimishommaan on päivitystä joka tulee kevyellä jarrutuksella noin 30km/h vaudissa. Huomasin että Golffeihin jotkut on niitä saanu, mutta yllättäen päivitys ei käy minun autoon vaan se on tekeillä vielä.

Itse kanssa kyselin samaan vaivaan korjausta, mutta on kuulemma vielä kehityksen alla. Täällä odotellaan uutta peruutuskameraa saapuvaksi asennukseen. Hiukan jonoa korjaamolla kun sai ajan vasta 2kk päähän.

Kyllä tässä on välillä ikävä ollut vanhaa Leonia jossa oli 1 korjausta vaativa vika koko omistusaikana. Taitaa olla liian hienoja/halpoja tekeleitä nämä.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

mikama83

Ihmettelin taas tuota kuivaa dsg-laatikkoa. Ollaan Lapissa ja tänään ajoin Levitunturin päälle. Jyrkkää mäkeä on mutta ajoin manuaalipuolella niin että kierrokset pysyivät siellä noin 3 tuhannen yläpuolella. Ylhäällä kun oven aukaisi niin ihan järkyttävä kytkimen käry :( Miten tuolla pitää ajaa ettei se tee noin?  1.5eTsi kyseessä.

Tos®

Ootko varma ettei se polttanu hiukkasloukkua ja se kärysi?
Ja kyllä, bensakoneissa on GPF nykyään.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mikama83

Siitä en osaa sanoa. Mutta omasta mielestä kytkimen käryä se oli ja tuli tuon nousun jälkeen. Ja eka kerta ei ollu kun aika herkästi tehny tuota aikaisemminkin.

Eppu H

Minäkin ajoin viime viikolla Levin huipulle omalla autolla joka ei ole VAG merkki. Autossa on manuaalilaatikko. Minä haistoin myös parkkipaikalla jotain käryä. En ole huomannut kytkimen luistamista tai mitään käryä ennen. Haju tuntui vielä aika kaukana autosta joten ajattelin että se taisikin tulla jostain muualta. Siellähän taisi olla jotain töitäkin käynnissä.

Tridity

Auto kävi viime viikolla takuuhuollossa ja olikohan nyt neljäs vai viides takavalo joka tuohon on vaihdettu kun korjaamo lupas, että nyt on maahantuojalla uus päivitetty takavalo joka ei vuoda vettä.
Nyt on viikonlopun satanut ja äsken huomasin, että siellähän sitä vettä taas makaa kummassakin nurkassa valossa.  :D

Alkaa oleen jo niin koomista touhua, että ei tiiä mitä tässä ajattelis. Viimeks ajelin puolivuotta niin, että porasivat takuuhuollossa reiät takavalon kumpaankin sivuun, että vesi valuu ulos ja silloin auto pelitti ilman mitään vikoja.
Seat Leon 1,5eTSI FR 2020

mikama83

Tuli juuri ajettua uudestaan Levin päälle ja taas semmonen käry että sen haistaa parkkipaikan toiselta puolelta. Tosi kiva jos tommosesta nyt kytkin ottaa itseensä  :(

SanteS

Kuukauden päivät ollut auto nyt itsellä ja pienillä vioilla selvitty. Muutamia huomattuja vikoja kuitenkin löytyy.

-Kessy ovien lukitus toimii satunnaisesti. Onko muilla edelleen tätä samaa vikaa? Ovien avaus kylläkin toiminut joka kerta.
-Infotainment välillä satunnaisesti sammunut kun lähtee liikkeelle. Mutta aina joko itse herännyt henkiin tai sitten olen itse pitänyt virta nappia n.10sek pohjassa, jolloin buutannut ja lähtenyt takaisin päälle. (Softa 1896). Onko uusin vieläkin 1940? Tämä 1940 vissiin korjasi tuon kaatuilun?
-Tänään käytin autoa sk-autosoundilla vähän hifien päivityksessä niin kun hain auton pois tuli virheilmoitus ”vika sos hätäpalvelutoiminto hakeudu korjaamolle”. Olikos tämä joillakin hävinnyt itsestään? Jos huomenna herjaa edelleen samaa vikaa niin kai se on otettava yhteyttä korjaamolle?

Muuten olen ollut tyytyväinen autoon.

miz

^
Kessy temppuillut mulla vasta kylmällä ja kostealla kelillä, alkaa yleensä vasta lähempänä nollakelejä.

Buuttailuja tullut nyt muutaman kuukauden ajan satunnaisesti, joskus jopa peräkkäisinä päivinä, aikaisemmin todella harvoin. Sama softa kuin sinulla.

Tuo SOS-puheluiden pätkiminen koskee ilmeisesti koko konsernia, ja johtuu Elisan 3G verkosta ja sen alasajosta. Alkanut itselläkin muutama viikko sitten. Toivoa on että lokakuussa loppuu kun loputkin 3G verkosta sammuu.
Herjat häipyneet itsestään viimeistään seuraavassa startissa tai infotaimentin bootatessa.

mikama83

1940 päivityksen jälkeen ei ole mulla näyttö sammunu kertaakaan. Joskus harvoin on niitä päiviä, että suunnilleen kaikki mahdolliset vikalmoitukset tulee kun auton käynnistää. Ne kyllä häviää viimeistään seuraavalla auton käynnistyskerralla.

naapurisi

Ainakin VW ja Skoda foorumeilla on ihan samaa raporttia tuon infotainment -näytön buuttailusta. Vaivaa kaiketi suurta joukkoa käyttäjiä.
Tapahtuu myös 1940 firmwarella. Mahdollistesti joku OTA päivitys saa aikaan tuon ongelman.

Mutta... VW:lle ja Skodalle on tullut ulos fw 1941 versio, joka kaiketi korjaa tuon buuttailuongelman.

Esim täällä: https://www.briskoda.net/forums/topic/506295-infotainment-system-restarting-endlessly/page/35/


Toivottavasti tulisi piakkoin myös tarjolle Seatillekin.
...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

naapurisi

Taasen saksalaisella foorumilla käyttäjät raportoivat jostain OTA päivityksestä, joka tuli tarjolle eilen (2023-08-30).
Jonka pitäisi korjata asioita myös 1940 fw versiolle.

https://www.seat-leon.de/forum/threads/neues-update-verfuegbar.124070/page-227

...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

hge

Itsellä 1940 nyt vajaa pari kuukautta päivittäisessä käytössä. Ei ole kaatunut kertaakaan.
U jelly?

naapurisi

Mulla toi 1940 on ihan mahdoton, pelkkää buuttia ja lopulta mustaa ruutua.
Toimii kerrallaan noin 2 minuuttia ja sitten buuttaa.

Mielenkiinnosta, sinä jolla tuo 1940 on ok, niin mitä näkäyy tällä sivulla.
(mulla epäilys että toi sisäinen eSIM-datakortti ei ole ihan ok)

Yhden kerran voi yrittää uudelleen, sitten tokan kerran lopussa laite buuttaa.


...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

miz

^
Onkos sulla siis tuo datapaketti tilattuna vai miksi se jumii tuossa näytössä?

SanteS

Sos-vikatila jäi mulla päälle. Eilen tuli vikailmoitus ja pysynyt myös tämän päivän. Täytyy varmaankiin siis korjaamolle soitella.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun en pääse kärrylle miten kessy-lukitus toimii… niin mistä kohtaa kahvaa sen lukituksen pitäisi aktivoitua? Ovet auki saan aina, mutta tuosta lukituksesta en vaan saa tolkkua.

Mites toi infotainment softan päivitys. Saako päivityksen vain korjaamolta vai voiko se tulla myös OTAna? Ja jos voi tulla myös OTAna niin miksi se ei esim. mulle sitten ole tullut?

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: SanteS - 31.08.23 - klo:17:54

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun en pääse kärrylle miten kessy-lukitus toimii… niin mistä kohtaa kahvaa sen lukituksen pitäisi aktivoitua? Ovet auki saan aina, mutta tuosta lukituksesta en vaan saa tolkkua.


Kahvan ulkopuolella olevaa pientä viivan tapaista noin sentin levyistä pientä uppoumaa kosketetaan. Kahvan sisälle ei saa laittaa sormia, se sotkee jos auto ei osaa tietää haluaako käyttäjä avata vai lukita.

naapurisi

Lainaus käyttäjältä: miz - 31.08.23 - klo:17:43
^
Onkos sulla siis tuo datapaketti tilattuna vai miksi se jumii tuossa näytössä?

Ei aavistustakaan pitäisikö olla joku datapaketti. Auto on kesäkuussa 2023 saatu ja sen mukana tuli se Seat-Connect vuodeksi (tai kahdeksi)?
Mutta eikö se itsessään jo sisällä jonkun datapaketin? Ei kai siihen autoon muuten saa mitään yhteyttä sillä sovelluksella.

Sitä vaan ihmettelen, että pitäisikö tuolla sivulla olla jotain toimivaa tahi ei??
...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

miz

Se datapaketti on viihdekäyttöön, eli nettiradioihin ja auton käyttämiseen WLAN hotspottina.
Pitää ostaa erikseen dataa  jos haluaa käyttää. En tosin näe lisäarvoa kun auton langaton CarPlay toimii hienosti ja siellä toimii kaikki.

Connectiin kuuluu auton tarvitsema data, mm. etäkäyttö, navin ja järjestelmien päivitykset jne.

MTT

Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 31.08.23 - klo:16:35
Mulla toi 1940 on ihan mahdoton, pelkkää buuttia ja lopulta mustaa ruutua.
Toimii kerrallaan noin 2 minuuttia ja sitten buuttaa.

Mielenkiinnosta, sinä jolla tuo 1940 on ok, niin mitä näkäyy tällä sivulla.
(mulla epäilys että toi sisäinen eSIM-datakortti ei ole ihan ok)

Yhden kerran voi yrittää uudelleen, sitten tokan kerran lopussa laite buuttaa.



Sulla on ilmeisesti kans PHEV versio. Meillä tekee boottiloop vian joka kerta kun irroittaa kaapelin kesken latauksen tai irroittaa kaapelin liian hitaasti akun ollessa täynnä (auto ja laturi kerkeävät aloittaa kommunikoinnin).

Olen odotellut kohta 3kk uutta infotainment ohjainlaitetta, jonka pitäisi korjata vika.
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

kölli

Lainaus käyttäjältä: miz - 30.08.23 - klo:23:02
^
Kessy temppuillut mulla vasta kylmällä ja kostealla kelillä, alkaa yleensä vasta lähempänä nollakelejä.

Buuttailuja tullut nyt muutaman kuukauden ajan satunnaisesti, joskus jopa peräkkäisinä päivinä, aikaisemmin todella harvoin. Sama softa kuin sinulla.

Tuo SOS-puheluiden pätkiminen koskee ilmeisesti koko konsernia, ja johtuu Elisan 3G verkosta ja sen alasajosta. Alkanut itselläkin muutama viikko sitten. Toivoa on että lokakuussa loppuu kun loputkin 3G verkosta sammuu.
Herjat häipyneet itsestään viimeistään seuraavassa startissa tai infotaimentin bootatessa.

Täällä samoja kokemuksia. Kessy toimii hyvin kuivalla ja lämpimällä kelillä (kuten Espanjassa).

Itsellä meni tänään näyttö nurin ja ilmoitti jostain järjestelmähäiriöstä tjsp.

Ei tietoa mikä softa menossa, mutta on päivitetty viimeksi huollossa.

Kohta menossa peruutuskameran uusimiseen.

Vähän on liikaa "ominaisuuksia". Tänään muuten näyttö kävi todella hitaalla tuon aamuisen boottauksen jälkeen.

On nämä vähän kuin tietokoneita, mutta yleensä toimii ok.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

naapurisi

Lainaus käyttäjältä: MTT - 31.08.23 - klo:20:18
Sulla on ilmeisesti kans PHEV versio. Meillä tekee boottiloop vian joka kerta kun irroittaa kaapelin kesken latauksen tai irroittaa kaapelin liian hitaasti akun ollessa täynnä (auto ja laturi kerkeävät aloittaa kommunikoinnin).

Olen odotellut kohta 3kk uutta infotainment ohjainlaitetta, jonka pitäisi korjata vika.

Juu, lataushybridi on. Uusi ohjauslaite on tilattu kuukausi sitten. Ei kuulemma mitään tietoa milloin lähettävät moisen Espanjasta.

Onkohan mulla väärä tapa irroittaa latausjohto:
1) Seison auto latausjohdon vieressä
2) Painan avaimen avausnappia
3) Nopeasti vedän laturijohdon irti autosta (jottei se mene lukkoon aika pian)
4) Sitten autoon ja auto käyntiin
5) Ja näyttö on joko pimeenä tai 1.5 minuutin buuttiloopissa (tekee käynnistelyn noin 5 kertaa ja sitten pimenee).

Jossain vaiheessa sitä alkaa varmaan kaipaamaan lämpötilansäätöjäkin kun ilmat viilenee.
...
Seat Sportstourer PHEV Xcellence

SanteS

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 31.08.23 - klo:18:19
Kahvan ulkopuolella olevaa pientä viivan tapaista noin sentin levyistä pientä uppoumaa kosketetaan. Kahvan sisälle ei saa laittaa sormia, se sotkee jos auto ei osaa tietää haluaako käyttäjä avata vai lukita.

Mielestäni tuolla tavalla en ole koskaan saanut ovia lukittua. Jotenkin muuten kahvaa räpläämällä olen joskus onnistunut lukitsemaan ovet  :D

SanteS

Lainaus käyttäjältä: miz - 31.08.23 - klo:20:12
Connectiin kuuluu auton tarvitsema data, mm. etäkäyttö, navin ja järjestelmien päivitykset jne.

Pitääkö Connect olla maksettuna ja aktiivisena, jotta esim. infotainment softa päivitykset tulevat OTAna?

MTT

Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 31.08.23 - klo:21:14
Juu, lataushybridi on. Uusi ohjauslaite on tilattu kuukausi sitten. Ei kuulemma mitään tietoa milloin lähettävät moisen Espanjasta.

Onkohan mulla väärä tapa irroittaa latausjohto:
1) Seison auto latausjohdon vieressä
2) Painan avaimen avausnappia
3) Nopeasti vedän laturijohdon irti autosta (jottei se mene lukkoon aika pian)
4) Sitten autoon ja auto käyntiin
5) Ja näyttö on joko pimeenä tai 1.5 minuutin buuttiloopissa (tekee käynnistelyn noin 5 kertaa ja sitten pimenee).

Jossain vaiheessa sitä alkaa varmaan kaipaamaan lämpötilansäätöjäkin kun ilmat viilenee.

Ei kaapelia voi väärin irroittaa. Olen vain oman auton kanssa huomannut, että akun ollessa täynnä laturi ei ole enää yhteydessä autoon. Kun ovet avaa lukosta, menee ehkä 1-2 sek ja laturista kuuluu sen jälkeen naps ja latausvalo syttyy, tuolloin on varmasti infotainment sekaisin. Jos latausjohdon kerkeää irroittaa ennen tuota napsahdusta, näyttö toimii (tämä siis silloin kun akku on täynnä). Joskus myös lyhyt auton siirto, sammutus ja uudelleen käynnistys saa radion sekaisin, vaikkei auto ole ollut latauksessa (käynnistystä välillä n.5min tauko).

Olen vältellyt bootteja irroitamalla latauskaapelin noin vartti ennen matkaan lähtöä ja antanut auton olla omissa oloissaan. Mutta talvi on tulossa ja esilämmitykset olisi mukava tehdä verkkovirralla avustettuna niin, että infotainment olisi ajon aikana käytettävissä.
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy