Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

mikama83

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 09.03.23 - klo:17:31
Minulla kuului takaa oikealta kolinaa ja huolto tutki 60tkm huollossa. Epäilynä oli iskunvaimentaja, joka 3:n viikon osan odotuksen jälkeen vaihdettiin takuuseen. Kolina katosi ja mökkitien heitoissa totesin, että iskunvaimentaja oli todellakin ollut rikki, koska takapään vaimennus parani oleellisesti. Tietysti olisi ollut viisasta vaihtaa molemmat.

Kuuluiko tuon kolina isommissa montuissa vai miten? Mulla pahin ääni kuulu aivan pienessä nypytyksessä, mutta isommissa sitä taas ei niin kuule. Tuota yhtä piuhanippua en vielä kunnolla ole saanu kiinni kun pitää purkaa toi verhoilu edestä pois. Pistin sinne kuitenkin sen verran pehmustetta väliin ettei pitäisi heilua tai ei ainakaan niin paljon. Ja edelleen korvalla kuunneltuna ääni tulee toiselta puolelta eli oikealta. Kunhan on aikaa niin revittävä taas kaikki pois ja mentävä itse sinne konttiin heiluttamaan autoa  ;D

Lionman

Ei kuulunut ääntä isoissa montuissa tai joustoissa. Juuri sellaisessa tiheässä nypytyksessä kälätti kun tuli lauhaa ja tiehen syntyi kikkareita.

Jatkoin tänään kessysormeilujani kun auto oli märkä ja avaus ei tietenkään pelittänyt. Kaupasta pois lähtiessä kahva näytti kuivalta joten päätin kokeilla taas sormilla sisäpinnan hinkkausta. Eri sormimäärin, vaakaan, pystyyn eikä mitään tapahtunut. Tunsin jo itseni vähän hölmöksi, ehkäpä kukaan ei seurannut. Lopulta keksin kastella etusormen suussa ja kokeilin sillä. Sesam aukeni! Ihan mystinen kahvamateriaali. Nyt on mulla vara-avain.  ;D
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Tombba

Voi voi. Mikähän on Seatilla taas hätänä, kun infotainment on tällä viikolla bootannut kesken ajon jo kolme kertaa. Tänään jopa kahdesti alle kolmen tunnin sisään. Ei siinä mitään, mutta oli tärkeä puhelu kesken yhdellä kertaa.

Useampi viikko taisi mennä ilman yhtään boottia, mutta nyt senkin edestä sitten.

1896 softaversiolla mennään täällä.

miz

^
Mulla on ollut auto pari vuotta, ja nyt on viimeisen reilun kuukauden aikana alkanut olemaan noita buuttailuja useampia kertoja. Aiemmin ei mitään ongelmia.
Keskikaiutin räpsähtelee muutaman kerran ja sitten boottaa.

Täytyy seurailla hetki ja käyttää huollossa jos jatkuu.

Tos®

Samaa sisarmalleissa myös
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44149.msg786936#msg786936

https://www.motor-talk.de/forum/infotainment-stuerzt-staendig-ab-kaltes-wetter-oder-das-alter-t7383718.html

Kannattaa seurata sos merkkivaloa, onko verkkoyhteys katkennut, kun tuo tapahtuu?
Muuttuuko maapallokuvake harmaaksi?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

noel taes

Tämä nyt ei välttämättä ole vika, mutta onko muut huomanneet ja osaako joku sanoa, mikä mahtaa auton sammuttaessa silloin tällöin kolahtaa, ehkä auton alla, mahdollisesti hieman oikealla puolella, vai liekö moottoritilassa. Ã,,äni on vähän samanlainen kun ovien lukituksessa, mutta hitusen napakampi "kopsaus" jossakin auton rakenteessa. Ei kuulu joka kerta, mutta en oikein osaa sanoa, että liittyisi johonkin tiettyyn säähän. Nyt talvella olen sen pakkasilla huomannut, mutta ei kuulu ihan joka kerta.

Farao

Lainaus käyttäjältä: noel taes - 19.03.23 - klo:22:31
Tämä nyt ei välttämättä ole vika, mutta onko muut huomanneet ja osaako joku sanoa, mikä mahtaa auton sammuttaessa silloin tällöin kolahtaa, ehkä auton alla, mahdollisesti hieman oikealla puolella, vai liekö moottoritilassa. Ã,,äni on vähän samanlainen kun ovien lukituksessa, mutta hitusen napakampi "kopsaus" jossakin auton rakenteessa. Ei kuulu joka kerta, mutta en oikein osaa sanoa, että liittyisi johonkin tiettyyn säähän. Nyt talvella olen sen pakkasilla huomannut, mutta ei kuulu ihan joka kerta.

Eikös tuo kuulu joskus jostain vaihteiston/voimalinjan kohdalta? Tätä tehnyt Cuprassa alusta asti, joten en ole asiasta enempää välittänyt.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: noel taes - 19.03.23 - klo:22:31
Tämä nyt ei välttämättä ole vika, mutta onko muut huomanneet ja osaako joku sanoa, mikä mahtaa auton sammuttaessa silloin tällöin kolahtaa, ehkä auton alla, mahdollisesti hieman oikealla puolella, vai liekö moottoritilassa. Ã,,äni on vähän samanlainen kun ovien lukituksessa, mutta hitusen napakampi "kopsaus" jossakin auton rakenteessa. Ei kuulu joka kerta, mutta en oikein osaa sanoa, että liittyisi johonkin tiettyyn säähän. Nyt talvella olen sen pakkasilla huomannut, mutta ei kuulu ihan joka kerta.

Saattaa olla myös ilmastoinnin/lämmitysjärjestelmän putkiston luukun sulkeutuminen. Olen havainnut saman äänen joskus omassa autossani. Se muistuttaa aiemmassa eri merkkisessä autossa ollutta ääntä, kun sulki manuaalisti ulkoisen ilmanoton niin luukku sulkeutui samalla tapaa kolahtaen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Tos®

Eiköhän se ole DSG parkkilukko, joka napsahtaa sähköisesti päälle?
Ennenhän se lukittu mekaanisesti, kun vaihdekeppi pökättiin P asentoon
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

noel taes

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.03.23 - klo:18:04
Eiköhän se ole DSG parkkilukko, joka napsahtaa sähköisesti päälle?
Ennenhän se lukittu mekaanisesti, kun vaihdekeppi pökättiin P asentoon

Nämä vaihteistoon liittyvät voisi olla lähellä totuutta. Sillä jostain siitä keskikonsolin alta/etupuolelta se ehkä kuuluu. Tänään taas kuului hyvin voimakkaasti. Mutta miksi se kuuluu vain silloin tällöin ja nimen omaan painaessa stop-start-napista, eli "virrat pois". Ei samaa kuulu, kun pistää P-asentoon. En muista kyllä myöskään aikanaan moista kertaakaan kuulleeni Skuudan Keppi-DSG versiossa. Jännä kuitenkin että muutkin havainneet saman, mutta että ei ole aiheuttanut kummempaa hämmästelyä. Minusta ääni kuulostaa epäsäännöllisen säännöllisesti ilmenevänä paljon huolestuttavammalta, kuin pienet paneelien räminät tai tiivisteiden kitinät. Mutta jos joku sattuisi tähän syyn tietämään, niin useampi täälläkin selvästi ottaisi tiedon ilolla vastaan. 👍

Farao

Lainaus käyttäjältä: noel taes - 20.03.23 - klo:19:49
Nämä vaihteistoon liittyvät voisi olla lähellä totuutta. Sillä jostain siitä keskikonsolin alta/etupuolelta se ehkä kuuluu. Tänään taas kuului hyvin voimakkaasti. Mutta miksi se kuuluu vain silloin tällöin ja nimen omaan painaessa stop-start-napista, eli "virrat pois". Ei samaa kuulu, kun pistää P-asentoon. En muista kyllä myöskään aikanaan moista kertaakaan kuulleeni Skuudan Keppi-DSG versiossa. Jännä kuitenkin että muutkin havainneet saman, mutta että ei ole aiheuttanut kummempaa hämmästelyä. Minusta ääni kuulostaa epäsäännöllisen säännöllisesti ilmenevänä paljon huolestuttavammalta, kuin pienet paneelien räminät tai tiivisteiden kitinät. Mutta jos joku sattuisi tähän syyn tietämään, niin useampi täälläkin selvästi ottaisi tiedon ilolla vastaan. 👍

Samaa kolahdusta samalta seudulta on Cupra tehnyt ihan alusta pitäen. Itse vielä kun pistän auton parkkiin, pistän käsin käsijarrun ja vaihteiston P-namiskalle ja sitten vasta painan start/stop virrat pois (se vaan menee ajattelematta lihasmuistista näin, ei mitään muita syitä).

Kasetti

#1301
Lainaus käyttäjältä: noel taes - 20.03.23 - klo:19:49
-- Sillä jostain siitä keskikonsolin alta/etupuolelta se ehkä kuuluu. --kuuluu vain silloin tällöin ja nimen omaan painaessa stop-start-napista, eli "virrat pois". Ei samaa kuulu, kun pistää P-asentoon. --

Vm 2023 Golf R Variant tekee juuri samaa. Vaihteistoon itsekin sen olen ajatellut liittyvän. Joskus kolahdus on kovempi ja tuntuu ihan tärähdyksenä hanurissa, niin kovaa kolahtaa. En ole vielä huollossa käynyt juttelemassa. Kun laittaa pysäköinnin yhteydessä ensin P, sitten käsijarru ja vasta sitten sammuttaa, kuuluu vaimea "surahdus", todennäköisesti joku sähkömoottori käy hetken, ja sitten "klonks". Molemmat äänet jostain kuskin penkin ja keskikonsolin välimaastosta. Kyseessä siis 7-vaihteinen DSG DQ381-7A.
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

uma

Mun Seattiin laitettiin tänään huollossa 1898 softa. Tunnin se ehti toimia ja latasi jonkun minipäivityksenkin, mutta nyt lähti maapallo ja ukko infotainmentin yläkulmasta. Oliko tähän mitään fiksiä vai onko se taas kerran pajalle matka?
Seat Leon FR eHybrid 2021

miz

Pääsetkö vaihtamaan yksityisyysasetuksia, vai onko yhteydet poikki niistä huolimatta?

uma

Moi, yhteydet palasi itsekseen kun antoi auton seistä virrat pois.  ;) Katsotaan illemmalla ajelulla toimiiko tästä eteenpäin. Elämä ei ole tylsää Seatin kanssa.

Kaikki yhteydenpito autosta serveriin oli seis, ei voinut säätää yksityisasetuksia, gps seilasi noin 5 kilometriä lokaatiosta, maapallo ja ukkeli kokonaan hävyksissä.

Tein ennen auton sammuttamista tehdasasetusten palautuksen. En usko, että tällä oli vaikutusta asiaan ja en tekisi tätä uudestaan.
Seat Leon FR eHybrid 2021

mikama83

Tämä tuskin on ongelma mutta jäin äsken ihmettelemään silti. Eli kyseessä kevythybridi jossa 48V akku tuolla apukuskin penkin alla. Ã,,sken olin töistä lähdössä ja vedin apukuskin penkin taakse. Samalla huomasin että tuon akun suojan ympärillä on todella raju kosteus ja mitä näin muutamasta raosta sisälle, niin siellä myös ihan märkää. Mistään tuohon päälle ei ole voinu valua mitään joten johtuu varmaan lömpötilaeroista. Kunhan tommonen ei aiheuta vielä ongelmia joku päivä. Missään muualla sisällä ei ollu tommosta ilmiötä kun katselin sisätilat läpi samalla.



Erkka

Sama tilanne meidän Skoda Octavia e-Tec:issä, jonka eilen huomasin penkkiä siirtäessä. Toivottavasti tuo kosteus ei pidemmän päälle ole haitaksi 48V akustolle. Ilmeisesti akku lämpenee ja pakkasilla kerää kondensiovettä pintaan?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tos®

Eikö se ole juuri toisinpäin. Akku ei kerkiä lämpenemään syväjäästä ilman lauhtuessa ja sitten vesi tiivistyy.
Golffissa en ole tuota huomannut, toki käytän webastoa liki jokaiseen lähtöön.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mikama83

Itsekkin kyllä webastoa käytän. Mutta tosiaan toivottavasti ei tule ongelmia tuosta joskus. Viimeksi juuri tänään aamulla tuli ilmoitus että vika 48V järjestelmä älä aja autolla jne...tuota ilmoitusta tulee välillä vaikka isot päivitykset on tehty.

mikama83

#1309
Tämmönen päivä tänään  >:( Näitä tulee nyt joka päivä kesken ajon.










hege

Onko oikeasti normaalia että lähellä täyttä olevasta akusta saatavilla oleva teho (Power%) on näin aurinkoisellakin 11c kelillä vain 50-80%? Koko päivän auto ollut paisteessa ja motariakin tuli ajeltua e-modella vartti edestakaisin. Voi olla että alan jo vainoharhaiseksi kun mielestäni ennen eristematon vaihtokamppista ja päivityksiä se ei noin alhaalla seilaillut ja usein oli maksimissa.



Hazz

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 04.04.23 - klo:17:35
Tämmönen päivä tänään  >:( Näitä tulee nyt joka päivä kesken ajon.


Itsellä tuli kaikenmaailman vikailmoituksia kunnes vaihdettiin infotainmentin ohjausyksikkö ja päivitettiin uusin softa. Nyt tarvii enää korjata satunnainen infotainmentin buuttailu ja avaimen tunnistukseen liittyvät ongelmat :D

sparrow77

Tämmöistä tänään, P2422. Onko muilla ollut vastaavaa hybridissä? Pikaisen googlauksen perusteella näyttäis häviävän jos antaa kunnolla monoa maantiellä. Vika ilmestyi 600km reissun jälkeen, ensimmäinen pitempi ajo tällä Leonilla.


hge

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 10.04.23 - klo:16:32
Itsellä tuli kaikenmaailman vikailmoituksia kunnes vaihdettiin infotainmentin ohjausyksikkö ja päivitettiin uusin softa. Nyt tarvii enää korjata satunnainen infotainmentin buuttailu ja avaimen tunnistukseen liittyvät ongelmat :D

Mielenkiinnosta, mikäs softaversio on nyt sisällä?
U jelly?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: sparrow77 - 10.04.23 - klo:16:47
Tämmöistä tänään, P2422. Onko muilla ollut vastaavaa hybridissä? Pikaisen googlauksen perusteella näyttäis häviävän jos antaa kunnolla monoa maantiellä. Vika ilmestyi 600km reissun jälkeen, ensimmäinen pitempi ajo tällä Leonilla.



Ei kyllä tuollaista ole tullut. Näkyykö tuo ilmoitus mitenkään auton omissa vikailmoituksissa vai löytyykö vain OBD-lukijalla? Tein viime kesänä muutaman pidemmän reissun, yhden ollessa yli 2000 km, mutta tuollaista en saanut (ainakaan auton oma status -näyttö ei tuollaista ole ilmoittanut).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tos®

eTSI Golffissa
P04F000 - EVAP system high pressure purge line performance
            Intermittent

Ei näy vikavalona
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Hazz

Lainaus käyttäjältä: hge - 10.04.23 - klo:19:36
Mielenkiinnosta, mikäs softaversio on nyt sisällä?

Nyt on 1898. Ilmeisesti uudempiakin löytyy.

sparrow77

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.04.23 - klo:00:19
Näkyykö tuo ilmoitus mitenkään auton omissa vikailmoituksissa vai löytyykö vain OBD-lukijalla?

Harmillisesti ei, näkyy vain lukijalla. Nollaamalla ei hävinnyt eikä tän päivän 500km paluureissu vaikuttanut vikavaloon. Pirautin Lohjan Autotalolle ja sparrailtiin ongelmaa, ottavat auton huoltoon parin viikon päästä ja veikkasivat, että menee todennäköisesti joko EVAPiin liittyvä anturi tai sitten itse EVAP-venttiili vaihtoon â€" riippuen missä se varsinainen vika on. Takuuhommiksi menee. Jospa nyt kolmas takuu-/laadunparannuskorjaamoreissu kolmeen kuukauteen riittäisi vihdoin saamaan auton kuntoon 😅

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 10.04.23 - klo:16:32
Itsellä tuli kaikenmaailman vikailmoituksia kunnes vaihdettiin infotainmentin ohjausyksikkö ja päivitettiin uusin softa. Nyt tarvii enää korjata satunnainen infotainmentin buuttailu ja avaimen tunnistukseen liittyvät ongelmat :D

Oma auto oli pari viikkoa sitten pajalla kampanjoiden takia. Samalla valitin infotainmentin boottailusta. Päivittivät 1899 softaan. Muutaman kilsan pääsin ajamaan ennen kuin taas boottasi. Sen jälkeen on boottailut lähes päivittäin, joskus jopa kaksi kertaa saman päivän aikana.

sparrow77

Mulla myös ollut 1899 nyt ainakin kuukauden ajan, ellei muutaman kuukauden. On ollut myös kaatuilua, buuttailua, jäätymistä... Parhaimmillaan järjestelmä meni kolme kertaa putkeen jumiin ja reboottasi parin minuutin aikana, tietysti juuri silloin kun oli kaveri kyydissä ja kehuskelin autoa. 😅

Kolme kertaa on myös infotainment mennyt jumiin silloin, kun olen käynnistänyt auton ja lähtenyt heti peruuttamaan. Peruutuskamera ja tutkat(!) menee jumiin noin 5-10sek sisällä, eikä kuljettajana välttämättä havahdu siihen, että tutkat ei huuda eikä kameran ruutu päivity, kun keskittyy siihen itse peruuttamiseen. Onneksi molemmilla kerroilla oli sen verran hereillä, ettei peruuttanut takana oleviin autoihin. Käytännössähän tuossa menee täysin luotto auton avustimiin, kun ei tiedä milloin mikäkin tippuu pois pelistä.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy