Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

mikama83

Nyt alkanu tosissaan kojelauta natisemaan pienestäkin montusta. Aikaisemmin teki vain helteillä mutta nyt tekee myös viileämmällä ja kostealla kelillä. Kokeilin ajossa painella kaikkea mahdollista mutta ei vaikuta ääneen vaan kuuluu sieltä jostain syvemmältä.

Veikkaan ettei huollossa voida tuolle mitään tehdä mutta kai tuosta on silti valitettava. Tuo natina on aika raivostuttava ja kuuluu myös asfalttitiellä jos ei ole tasaista  :(

Rpnt

Minulla lähtee Seat 1.5 21vm, ajettu 26k jälleen kerran huoltoon (neljäs kerta).

Tällä kertaa vikalistalla on alla olevat asiat:
15.3.2022 navigaattori ei käynnisty
20.3.2022 Infotainment nollaantui
13.4.2022 vika pysäköinti tutkassa ja Infotainmet nollaantui myös
1.5.2022 vika turvatyynyssä
10.6.2022 mittaristo nollaantui
23.6.2022 sos toiminto epäkunnossa
28.6.2012 side assist, peruutusavustin sekä poistumisvaroitus ei toimi
4.7.2022 Infotainment tilttasi

Lisäksi autoon tulee välillä palaneen käryä, kun jarruttaa / laskee isompaa mäkeä alas.

Autosta kuuluu myös ikävää nitinää ratin alta sekä takapenkiltä.

Infotainmentissa on myöskin miltei kaikkien laitteiden versiotiedoissa teksti: Unknown.

Huoltoajan sain Vantaalle vasta 9.9.2022.

hannupekka

Jaahas, takaluukku ei enää suostu aukeamaan. Kaupan pihassa toimi normaalisti, kuten 10min myöhemmin kotipihassa. Pistin kiinni ja 10min päästä ei aukea kahvasta, avaimista tai sisältä napista. Lukitusmekanismin ääni kuuluu mutta sen jälkeen vaan piippaa ja siihen tyssää. Muilla vastaavaa?
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 29.07.22 - klo:21:11
Jaahas, takaluukku ei enää suostu aukeamaan. Kaupan pihassa toimi normaalisti, kuten 10min myöhemmin kotipihassa. Pistin kiinni ja 10min päästä ei aukea kahvasta, avaimista tai sisältä napista. Lukitusmekanismin ääni kuuluu mutta sen jälkeen vaan piippaa ja siihen tyssää. Muilla vastaavaa?

Yön yli levättyään toimii taas  ::)
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

Kulppa

Cupra Leon PHEV -21
käynyt nyt 2 kertaa takaisinkutsuna pajalla, ensimmäinen oli ESC vika ja toinen oli akkujen peitto.

Alkuperäisiä Front Assist herjoja ei enää ole tullut, mutta tuulilasi on mennyt halki ja SOS -moduuli rikki (meni takuuseen, piti tilata Ruotsista osa).

Kessyt on edelleen rikki. Käytännössä lukitseminen toimii, mikään muu ei.

Infotainmentin muka päivitin itse kun auto sitä sanoi, taisi 5gb olla pätsiä siihen ja meni näennäisesti läpi, mutta vuosihuollon yhteydessä olivat huomanneet ettei se ollut onnistunut ja päivittäneet sen siellä.

Uusin herja on satunnainen "Korkeajänniteakku tyhjä, lataa" tjsp. joka on aika jännä, koska kyllähän nuo ajoakut nyt sattumalta silloin tällöin tyhjenevät..

Kun tuon Kessyn nyt saisivat korjattua niin olisin todella tyytyväinen, kahden lapsen kanssa olisi kiva kun ei tarvitsisi kaivella aina avaimia..

miz

Ei siitä ajoakun varauksesta mitään herjoja tule jos laskee normaaliin 0-1% varaukseen. Eli siihen asti että pienikin kosketus kaasuun käynnistää bensamoottorin.
Tuollahan on sitten vielä pari kWh puskurissa mm. moottorin käynnistystä ja sähköboostia varten.

Ettei olisi kyse siitä, että akku tosiaan on sallittua tyhjempi joko oikeasti tai auton älyn mielestä. Ilman latausta auto sitten saattaa kyykätä kotipihaan.
Normaalisti lataa automaattisesti bensalla jos meinaa laskea varaus liian alas.

Kannattaa selvittää mikä tuo herja on ja mistä johtuu.

v6e

#966
Lainaus käyttäjältä: v6e - 22.07.22 - klo:23:05
Huollossa piti katsoa vikoja jos löytyisi jotain.

Lyhyesti:
DSG vapina liikkeelle lähtiessä vaihdossa 1-2 ja rohina vaihtotilanteessa.
Front assist herjat
Parkkitutka herjat
KESSY ongelma + ei aina tunnista avainta (ei käynnisty)
Info näytön jumit

Huollosta soitti että aika ei riitä, vikakoodit katsottu ja koeajolla vaihteisto ok.
Varataan uusi aika syyskuun lopulle  ;D ;D ;D

Kysyin vielä et mitä jos ei käynnisty niin kuulemma pitää ottaa yhteys SEAT liikkumisturvaan...

Oli siinä pari juttua josta unohdin sanoa, penkkien ja ovien räminät, Seat connect ja käynnistys nappikin on nykyään halki (muovinen ulkokehä)

Noi onhan tässä vielä aikaa soitella pari kk. Täytyy varmaa alkaa kuukauden välein varata aikaa reserviin ja perua jos alkaa toimimaan  ;D

Lainaus käyttäjältä: Johla - 25.07.22 - klo:09:27
Täällä myös vastaavanlainen "DSG vapina liikkeelle lähtiessä vaihdossa 1-2 ja rohina vaihtotilanteessa" ongelma ilmennyt niillä vähillä moottoriajoilla, mitä tässä puolen vuoden aikana on tullut tehtyä. Rohina on hyvin selkeä varsinkin silloin, kun moottorin käynnistää ensimmäistä kertaa ajon aikana. Pitääpä viedä auto huoltoon ihmeteltäväksi, taas - samalla sitten määräaikaishuolto..

Selvittelin vähän tätä vaihteisto ongelmaa. Foorumeilla aika yleinen vaiva kuivassa DSG:ssä. Koskee ainakin vaihteisto koodeja 0CW ja 0AM (QD200)

Ongelma esiintyy manuaalisessa vaihdossa eniten ja myös D-modessa.

Linkkejä:
https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
DQ200 ISSUES
MOST COMMON PROBLEMS
Gear shifts at too low rpm
Clutch vibrations and slip
Rattling noises
Vehicle doesn't move at all
The shift indicator (“PRNDS”) on the dashboard blinks

https://luiginpaja.fi/vag-7-vaihteinen-dsg-peruskunnostus/
VAG:n 7-vaihteinen kuivakytkimellä varustettu DSG-Vaihteisto:

Esim. 0AM, 0CW DQ200 Kuivakytkin 7-vaihteinen DSG
Ensimmäisenä yleensä hajoaa kuivakytkin, vaihdettuna vauhtipyörän kanssa alk. 1700 ,
-Ravistaa liikkeelle lähdettäessä / vaihteen vaihdossa
-Terävät vaihdot
-Yms. ongelmat

Ongelmaan on yksi ratkaisu johon valmistaja ei tosin ole yhtään tyytyväinen, irtisanovat takuun samantien vaihteiston osalta.
https://www.jt-carfix.fi/index.php?page=tvs-engineering-ecu

Ohjelmallisesti parannetaan vaihtoa niin että säästää kytkintä. Näin pidennetään vaihteiston/kytkimen ikää.

Valmistaja tuskin koskaan tekee softamuutosta tähän koska vaihteisto on ohjelmoitu niin että se kuluttaa mahdollisen vähän polttoainetta ajossa jolloin vaihdot tapahtuu mahdollisimman aikaisin. Itse olen nyt ajellut S-modella jolloin noita vaihtoja ei samalla tavalla tunne.

Huollon sijaisautona 800km ajon aikana mulla oli T-Cross 1.5TSI 110kw, jossa sama vaihteisto. Tuossa ei D-modella samaa ongelmaa saanut tuntumaan, ¨manuaalina¨ ei tullut ajettua joten paha mennä sanomaan onko tuossa sitten ihan erilainen softa sisällä. Eu foorumeilla noissakin oli ongelmia 2018 vuodesta alkaen.

Jos takuu ei olisi 5v/150tkm käyttäisin auton pajalla ohjelmoitavana vaihteiston osalta  ::)

mikama83

Aika ikävä uusi juttu tullu viime viikkojen aikana. Lapin reissulla jo ihmettelin kun 100km/h ja kovemmissa vauhdeissa jos painaa kevyesti jarrua niin tärisyttää koko autoa ihan älyttömästi. Jos vauhtia 80km/h tai vähemmän niin ei huomaa mitään. Lauantaina tein paljon kovia jarrutuksia kovasta vauhdista mutta edelleen sama juttu vaivaa. Kyseessä kevythybridi ja siinähän kevyt polkaisu vaan ensin kerää vissiin sitä jarrutusenergiaa talteen että en tiedä mihin tuo nyt sitten liittyy. Jos jarrua polkaisee kunnolla niin sitten ei tärinää tule.

Todella ärsyttävä juttu kyllä mutta onko muilla ollu samanlaisia havaintoja?

uma

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.06.22 - klo:00:48
Safe tai ei, niin ei kai sen pitäisi nukkumaan mennä missään vaiheessa. Taitaa olla huoltokeikka.

Jep, nyt on huoltokeikka tehty. Väittivät kyllä, että KESSY heidän mielestään toimi (ei muuten toiminut). No onneksi päivittivät kuitenkin softan ja nyt KESSY oikeasti toimii.
Seat Leon FR eHybrid 2021

Le.ON

Muutaman päivän sadellut vettä ja huomasin eilen takavaloissa olevan kosteutta. Tänään auto vilkutteli takavaloja latauksessa ollessaan (gif) ja kun käynnistin auton, niin takavalosta pieni pätkä mykkänä. Saa nähdä millaisella aikataululla saavat takuukorjauksen tehtyä ja onko varaosia..



Pihistelijä

^Minulla oli ihan sama ongelma. Umpion sisään oli kertynyt vettä. Keskinauha vaihdettiin uuteen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Le.ON

Oliko varaosa/huolto nopeasti saatavilla? Laitoin merkkihuoltoon viestiä, mutta kello oli jo toimistoajan jälkeen, joten vastausta odotellessa.

Saunamies

Ongelmia Apple CarPlay kanssa. Ei lähde millään toimimaan. Onko mahdollista, että koko ominaisuutta ei ole aktivoitu autossa, voiko se olla lisämaksullinen ominaisuus?

miz

On vakiona kaikissa varustetasoissa.

Ei siis lähde toimimaan kun isket piuhan kiinni?
Pitikö valikosta hakea vielä erikseen car play, yhdistä laite tms?

Langaton pitäisi lähteä päälle kun hakee puhelimesta car playn päälle ja painaa hetken ratin ääniohjaus- painiketta.
Omasta lähti langaton kerralla toimimaan, ja ollut 100% luotettava 1,5 vuotta.

Saunamies

Ei lähde piuhalla eikä ilman piuhaa. Kun painaa ääniohjausta pohjaan niin käynnistää Sirin tms., mutta peilaus ei vaan lähde päälle. Pariin kertaan on puhelin kysynyt käytetäänkö CarPlay ominaisuutta mutta mitään ei tapahdu.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.08.22 - klo:21:21
On vakiona kaikissa varustetasoissa.

Ei siis lähde toimimaan kun isket piuhan kiinni?
Pitikö valikosta hakea vielä erikseen car play, yhdistä laite tms?

Langaton pitäisi lähteä päälle kun hakee puhelimesta car playn päälle ja painaa hetken ratin ääniohjaus- painiketta.
Omasta lähti langaton kerralla toimimaan, ja ollut 100% luotettava 1,5 vuotta.

Minulla on myös toiminut langaton ja langallinen CarPlay alusta asti (softaversio 1804 tehtaalta, nyt A896). Viat sen kanssa ovat liittyneet siihen, kun vaimo välillä ajelee ja käyttää Carplaytä myös, niin molempien ollessa samassa autossa väärä puhelin yhdistyy infojärjestelmään ja sen vaihtaminen on joskus työlästä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Saunamies - 07.08.22 - klo:07:42
Ei lähde piuhalla eikä ilman piuhaa. Kun painaa ääniohjausta pohjaan niin käynnistää Sirin tms., mutta peilaus ei vaan lähde päälle. Pariin kertaan on puhelin kysynyt käytetäänkö CarPlay ominaisuutta mutta mitään ei tapahdu.

Onhan sulla BT ja WLAN päällä? Langaton Carplay kaipaa molemmat. Ja puhelimesta pitää luonnollisesti laittaa Carplay päälle. Nämä perusjutut oletkin varmaan jo tarkistanut.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Saunamies

Kaikki temput on kokeiltu. Ilmeisesti tämäkin johtuu autossa päällä olevasta vikatilassa, kun akku on käynyt myyjäliikkeessä seisoessa tyhjänä. Merkkihuoltoon aika varattuna 8.9.

Vkl aikana alkoi muuten oireilemaan vaihteen valitsinvivun elektroniikka tms. Tuli keltainen virheilmoitus. Soitin sekä assistanceen että merkkihuoltoon, mitään muuta ratkaisua eivät pysty tarjoamaan kuin että jättäisin auton kahdeksi viikoksi pikahuollon jonoon :o Seuraavana päivänä vika olikin hävinnyt eikä ole toistunut.

Tos®

Noihin mystisiin vikoihin auttaa monesti se, että antaa auton olla lukittuna noin puoli tuntia.
Toki huoltoon on viisasta niistä ilmoittaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

miz

Auttaako noissa infotaimentin ongelmissa muuten erikseen infotaimentin virtanapista buuttaus mitään, vai meneekö se samalla kun auto seisoo ovet lukossa?

Oman olen pari kertaa buutannut kun car play on yhdistänyt, mutta se näyttö on jäänyt mustaksi. Valikot siis näkyi mutta kartta / spotify isompi näyttöalue ei.
Liiottelin siis kun väitin 100% luotettavuutta.. Onneksi ei ongelmia noiden lisäksi!

Jontigga

Unohdin tänne kirjoittaa yhdestä takuunalaisesta viasta mitä ollut auton omistusaikana. Auto meni kesäkuun alkupuolella 30 000km huoltoon 1,5v ikäisenä. Paljastui huollossa, että vasen takajarrupala oli kulunut metallille asti. Lopputalvesta about maaliskuussa kuului kerran kovalla pakkasella melkoinen paukahdus sähköisen käsijarrun vapauduttua, kun lähdin autolla liikenteeseen. Silloin kuului hetken aikaa metallin rohinaa, mutta hävisi muutamalla tiukemmalla jarrutuksella. Tarkastin ettei ulkoisesti takajarrussa ollut mitään epämääräistä ja jarrupalassa oli pintaa normaalisti.

Ilmeisesti rankka viime talvi jotenkin vaikutti jarrun toimintaan ja jarrupala oli pikku hiljaa kulunut kevään ja alkukesän aikana. Yritin aina talvella puhdistaa vanteiden sisältä lumi- ja jääpaakut.

Takuuna merkkihuolto vaihtoi molemmin puolin taakse uudet jarrupalat ja levyt. Kaikkinensa kesti to-ma auton määräaikaishuolto ja jarrujen vaihto, kun merkkiliikkeellä ei ollut cupran takalevyjä hyllyssä  :D Huollostakin soitettiin ja ihmeteltiin miten takajarrupala oli kulunut loppuun asti näillä kilometreillä. Lisäksi ajossa ei ollut mitään epämääräistä koko aikana. Ei kuulunut ylimääräisiä rohinoita ja jarrut toimi normaalisti.

Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

v6e

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 08.08.22 - klo:10:51
Unohdin tänne kirjoittaa yhdestä takuunalaisesta viasta mitä ollut auton omistusaikana. Auto meni kesäkuun alkupuolella 30 000km huoltoon 1,5v ikäisenä. Paljastui huollossa, että vasen takajarrupala oli kulunut metallille asti. Lopputalvesta about maaliskuussa kuului kerran kovalla pakkasella melkoinen paukahdus sähköisen käsijarrun vapauduttua, kun lähdin autolla liikenteeseen. Silloin kuului hetken aikaa metallin rohinaa, mutta hävisi muutamalla tiukemmalla jarrutuksella. Tarkastin ettei ulkoisesti takajarrussa ollut mitään epämääräistä ja jarrupalassa oli pintaa normaalisti.

Ilmeisesti rankka viime talvi jotenkin vaikutti jarrun toimintaan ja jarrupala oli pikku hiljaa kulunut kevään ja alkukesän aikana. Yritin aina talvella puhdistaa vanteiden sisältä lumi- ja jääpaakut.

Takuuna merkkihuolto vaihtoi molemmin puolin taakse uudet jarrupalat ja levyt. Kaikkinensa kesti to-ma auton määräaikaishuolto ja jarrujen vaihto, kun merkkiliikkeellä ei ollut cupran takalevyjä hyllyssä  :D Huollostakin soitettiin ja ihmeteltiin miten takajarrupala oli kulunut loppuun asti näillä kilometreillä. Lisäksi ajossa ei ollut mitään epämääräistä koko aikana. Ei kuulunut ylimääräisiä rohinoita ja jarrut toimi normaalisti.



Toivotaan  että korjaantui. En oikein jaksa uskoa että tulee kuntoon jos vain levyt ja palat vaihdettiin koska usein liukutapit tai satula jumissa jos pala kuluu.  Näin uudessa ei uskoisi että voisi olla ainakaan liukutapit joten liikkuvaa osaa ei ole kun jarrusatula.

Itsellä oli alkuun jarrun vinkunaa ja toinen takavanne talvella kuumeni välillä hieman, levy ei tosin ikinä ollut punainen tai lyönyt "lukkoon"
Huollossa ei mitään löytynyt joten omalla kohdalla kovaa ajoa ensi talveen.

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: v6e - 08.08.22 - klo:15:37
Toivotaan  että korjaantui. En oikein jaksa uskoa että tulee kuntoon jos vain levyt ja palat vaihdettiin koska usein liukutapit tai satula jumissa jos pala kuluu.  Näin uudessa ei uskoisi että voisi olla ainakaan liukutapit joten liikkuvaa osaa ei ole kun jarrusatula.

Itsellä oli alkuun jarrun vinkunaa ja toinen takavanne talvella kuumeni välillä hieman, levy ei tosin ikinä ollut punainen tai lyönyt "lukkoon"
Huollossa ei mitään löytynyt joten omalla kohdalla kovaa ajoa ensi talveen.

Samoihin johtopäätöksiin itsekin tulin ja epäilen, että satula on ollut hieman jumissa pidemmän aikaa lopputalvesta ja alkukeväästä. Seurailen tuota nyt tarkemmin ja jokaisessa määräaikaishuollossa mainitsen asiasta.


Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

uma

#983
Seat Leon 2021 eHybridissä seuraava vika: Travel Assist ja Emergency Assist valot syttyvät silloin tällöin (ainakin pari kertaa viikossa) ja jäävät palamaan noin päiväksi syttymisen jälkeen. Sää ei vaikuta vikaan, voi tulla auringolla tai sateella.

Käytin huollossa, katsoivat vikakoodit ja sanoivat, että ratti menee vaihtoon.
Seat Leon FR eHybrid 2021

Farao

Eikö samat ole myös Ocussa ja Golfissakin oireet ja sielläkin ratti mene vaihtoon?

uma

Juu, samat laitteet samat probleemit.
Seat Leon FR eHybrid 2021

v6e

#986


Tavaratilan verkko, takaisinkutsu. Aamulla oli trafilta tullut.

Lisäksi edellisiin oireisiin uutena 3-4 vaihteen vaihto kiihdytyksessä todella tökerö. Kahdesti tuntunut selkeä nykäisy kun vaihde ei tunnu menevän "sisälle"
Tuntuu siltä kun tulisi ihan joku piiitkä sytkäkatkos ja nykäys.
Vaihteiston vaihto kestää jostain syystä pitkään ja on tökerö vaikka kaasupolkimen asentoa ei muuta, odottaa vaan että vauhtia tulee.

Lainaus käyttäjältä: v6e - 02.05.22 - klo:19:32
Päivitys tänään, huolto otti aikaa joku 6-7 tuntia kokonaisuudessaan.
Aamulla autoa viedessä ilmoittivat ettei heillä ole varattu autoa meille.
Onneksi joku kuitenkin löytyi pihalta viimein...

Kessy - eivät enää päivitä tehtaalta, ei kuulemma uusi päivitys poista ongelmaa

Käynnistys ongelma - ei tietoa (ei tunnista avainta)

DSG rohinaa/vapinaa ei löydetä vaikka itse saan kuulumaan jokaisessa valoristeyksessä

Jarrut ei vingu ja jos vinkuu niin video ja tehtaalta takuuseen

TPS kalibroitu kuulemma todella lämpötila herkkä

Takapenkin lukko on ominaisuus ei voi korjata (rämisee ajossa)

SEAT connect toimii auton päässä joten sovellus vika

Front assist hetkellinen häiriö, tehtaalta ei päivityksiä, seurataan

Pysäköinti tutka/kamera
Ethernet vika - poistettu - voi näin joskus tehdä ominaisuus ei päivityksiä, seurataan

Startstop ei havaittu vikaa

Yaffa0

^ Mulle tuli sama kirje. Oli ensimmäinen laadunparannuskampanja tähän autoon. Saavat kattoa tuon samalla sitten kun auto menee ekaan huoltoon (öljynvaihtoon), joskus marraskuussa. Olen käyttänyt tuota tavaratilan väliverkkoa säännöllisesti pidemmillä matkoilla, kun kontti on ollut aivan täynnä. Minusta se toimii samalla tavalla kuin aiemmissa Leoneissa. En ole huomannut mitään vikaa.

Nyt on 9,5 kk ajoa takana (13 tkm) ja oikeastaan mitään vikoja ei ole vielä ollut. Softa oli 1804 versiossa tehtaalta hieman bugista, mm. kuljettajien profiilit eivät toimineet kunnolla. Toukokuussa tullut 1896 (mulla edelleen A896) on toiminut kaikin puolin OK. Paras sähköajokulutus on ollut 13,6 kwh/100 km 30 kilometrin matkalla. Nyt kesällä menee normaalisti sellaiset 15,5-17 kwh/100 km. Ihan sähköautolukemissa siis.

Tuli käytyä kesällä Inarissakin asti (Vantaalta), edestakaisin jotain 2200 km+. Bensaa paloi menomatkalla (lataus vain lähdössä) 5,7 l./100 km ja paluumatkalla 5,5. Maantiellä ja motarilla ajoin 5-10 km/h yli sallitun mittarin mukaan. Mielestäni kohtuukulutus huomioiden, että välillä mentiin hetkellisesti reippaasti ja auto oli täynnä. Voimalinja on toimiva ja tuntuu, että voimaa on yllin kyllin, jos sitä tarvitsee. Kunhan unohtaa kunnon kiihdytyksessä sen D-asennon ja vaihtaa käsin itse. Silloin pystyy käyttämään koneen vääntöä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.08.22 - klo:00:39
Tuli käytyä kesällä Inarissakin asti (Vantaalta), edestakaisin jotain 2200 km+. Bensaa paloi menomatkalla (lataus vain lähdössä) 5,7 l./100 km ja paluumatkalla 5,5. Maantiellä ja motarilla ajoin 5-10 km/h yli sallitun mittarin mukaan. Mielestäni kohtuukulutus huomioiden, että välillä mentiin hetkellisesti reippaasti ja auto oli täynnä. Voimalinja on toimiva ja tuntuu, että voimaa on yllin kyllin, jos sitä tarvitsee. Kunhan unohtaa kunnon kiihdytyksessä sen D-asennon ja vaihtaa käsin itse. Silloin pystyy käyttämään koneen vääntöä.

Samanlaisia kokemuksia polttoainekulutuksesta samallaisella ajotyylillä ja kuormituksella kahdella matkalla pohjois-pohjanmaalle, jonne matkaa tulee noin 830 km. Kummallakin menomatkalla 5,4 l/100km ja paluumatkoilla 5,3 ja 5,1 l/100km. Kun noista ottaa pois akun vaikutuksen (noin 50 km) niin päästään kulutukseen 5,7 l/100km jos ajettaisiin pelkällä bensaa.

Itse käytän käytän ohituksissa vaihdevivusta sport mode valintaa, jolloin tehoa on ollut riittävästi sähkömoottorin avustaessa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

mikama83

Tänään auto oli laadunparannuskamppanjassa. No pieleen se meni tottakai. Joku ohjainlaite oli viallinen ja yksi päivitys jäi kesken jonka takia nyt ei se hätäpuhelutoiminto toimi. Navigaattoria ei löytyny enää ollenkaan, kaista-avustin ei ole enää niin helppo ottaa pois ja auto nykäisee 30km/h vauhdissa kun hiljentää vauhtia  :(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy