Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

MikHei

Varmaan ensiksi ajon jälkeen jättää valot päälle putsauksen ajaksi, että edes se vähä lämpö mitä valot tuottaa auttais sulamista. Sitte uskaltaisin kokeilla ruiskia kaveriksi jotain ärhäkkää -40C lasinpesunestettä. Antaisin vähän aikaa vaikuttaa ja kokeilisin vaikkapa auton lumiharjalla pyyhkiä jäät pois. Jos ei lähde, niin sittehän on näitä jäänsulatusaineita.

https://tekniikanmaailma.fi/tuulilasin-sulatusvideo-olikin-huuhaata-tm-testasi-onko-jaanpoistoneste-ihmeainetta/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autoglym-de-icer/

Sitte hiustenkuivaajalla puhalteleen lamppuja  8), tai eiks jotku oo kuumavesipusseilla joutunu sulatteleen auton jäätyneitä lukkoja, toimii varmaan lamppuihinki?  ;) :D Ittellä ajot sijoittuu pääasiassa katulamppualueille ja vähän tulee talvella reissattua, sekä auto parkissa katoksessa, niin ei oo tarttenu onneksi jään poistoon pahemmin perehtyä. Ois varmaan joku TeeSeItse-halli, taikka esim. Motonetin pesuhalli, jossa vois painepesulla huuhdella jäätä pois. Tossa ois varmaan kaikki kikat mitä äkkiseltään keksin.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

mikama83

Kyllä toi Autoglymin de-icer on ollu ihan ehdoton talvivaruste tämän uuden Leonin kanssa. Jos jääkerros on ohut niin riittää pienet suihkaukset, mutta jos paksu kerros niin vaatii aikaa ja ehkä kaksi suihkutuskertaa. Jääkerros todellakin vie valotehon täydellisesti  :(

Yaffa0

Googlettelin tuota Kessy ongelmaa ja bongasin tällaisen uutisen joulukuun puolivälistä:

https://marketresearchtelecast.com/vw-golf-is-getting-a-major-software-and-hardware-update/227493/

Eli Golfiin tulossa iso softapäivitys takaisinkutsuna. Uutisen mukaan tulee kaikkiin mib3 infojärjestelmän autoihin. Eli voisi odottaa että Leonkin pääsee/joutuu samaan. Eikös siinä ole juuri tuo..

Toinen havainto Kessyongelman korjaantumisesta löytyi VW UK keskustelupalstalta:
https://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/196097-Golf-8-Software-Updates/page11

Siellä Kessy korjaantui päivittämällä Kessyn softa versioon 706. Onko kellään obd11 tai vcds:ää, jolla voisi tarkistaa mitä meillä Leoneissa nyt on? Itse en näe kuin infonäytön softaversion, joka on 1804.

Pitääpä kaivella interwebsiä lisää…
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

DBMan

Minulla myös viime aikoina Kessy on ollut käytännössä ihan hyödytön. Ainoa mikä toimii on takaluukun avaus jalalla. Kelit on olleet kyllä haastavia, koko ajan joko lunta tai jäätävää tihkua, mutta pariin viikkoon ei ole edes putsatuista kahvoista toiminut ovien avaaminen tai lukitseminen. Auto on menossa ensi viikolla ekaan öljynvaihtohuoltoon, joten pitää lisätä Kessy vikalistalle. Muuten on aika perusjuttuja, eli:

- latausluukun jäätyvä tappi ( aion vaatia että vaihdetaan takuuna siihen uudempaan malliin, mistä on täällä ollut juttua )
- Connectin takkuilu ja käyttäjän aiheettomat uloskirjaukset palveluiden deaktivoitumisineen ( yritän kiristää toisen vuoden ilmaiseksi )
- oikean etusumuvalon varoitus ( valossa ei ole vikaa, ilmeisesti softabugi )

Muuten on kyllä todettava, että näistä välillä vähän ärsyttävistä pikkuvioista huolimatta auto on toiminut niin kuin pitääkin, ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Ajaminen on ollut näillä paskakeleilläkin vakaata ja jämäkän ja turvallisen tuntuista, eikä auton käytös ole ollut missään vaiheessa yllätyksellistä tai arvaamatonta. Esilämmitys ja lasien sulatus ovat toimineet hienosti ja näistä toiminnoista on ollut paljon iloa.

Ajovalojen jäätyminen on ikävää, ledit ei umpioita sulata, joten muutaman kerran on joutunut ajelemaan paksu jääkuori ajovalojen päällä. Onneksi vain kaupungissa, missä siitä katuvalojen ansiosta ole niin paljon haittaa. Pitää kuitenkin käydä ostamassa tuota Autoglymin de-iceria varalle.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

JP84

Nyt on kuusi päivää ja tuhat kilometriä Formentorin kanssa takana. Käytännössähän Formentor taitaa olla Leon, joten varmaankin ketju on oikea :D Muutama ongelma on vastaan tullut, joista olenkin huoltoon viestiä kirjoittelemassa. Mutta onkohan kenelläkään tullut näitä samoja ongelmia vastaan...

-Navigaattorin/infotainmentin jäätyminen navigoinnin ollessa käytössä; Aina jossain vaiheessa mittaristossa näkyvän kartan päälle tulee ilmoitus "Ei sijaintitietoa käytettävissä" ja kartta jämähtää siihen ja keskinäyttö "jäätyy" noin minuutiksi, eli ei reagoi mihinkään. Noin minuutin jälkeen keskinäyttö pimenee, sekä kartta häviää mittaristosta. Infotainment järjestelmä ilmeisesti käynnistää tässä vaiheessa itsensä uudelleen ja hetken kuluttua kuvaa palautuukin itsekseen ja kaikki toimii taas, mutta navigointi on päättynyt (kesken). Joskus tämä jämähtely saattaa tapahtua jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen, joskus sitten voi mennä kymmenenkin kilometriä ennen kuin se tapahtuu. Mitään logiikka jämähtelylle ei tunnu olevan. Kuitenkaan ongelmaa ei ole, jos navigointi ei ole käytössä. ,,kkiseltään tuntuisi, että auto kadottaa GPS-signaalin, mutta onko tämä mahdollista? Olen kokeillut muuttaa navigaattorin eri asetuksia, mutta minkään asetuksen muutoksella ei ole ollut korjaavaa vaikutusta. Käytännössä navigaattori on nyt käyttökelvoton.

-Lane Assist herjoista on tainnut ollakin juttua täällä; Ajoittain mittaristoon tulee ilmoitus "Lane Assist on deaktivoitu". Ilmoitus tulee vain silloin kun vakionopeudensäädin on aktivoituna ja käytössä. Vaikka valikosta Lane Assistin aktivoi uudelleen, niin muutaman sekunnin kuluttua se deaktivoituu uudelleen. Näissä tilanteissa kameran tai tutkien edessä ei ole ollut lunta tms., eli mitään loogista syytä ilmoitukselle ei ole. Ongelma poistuu kun auton käynnistää uudelleen. Tämä toimintohan ei talvella olisi oleellinen, mutta kun tämä deaktivointi tapahtuu, niin myös vakionopeudensäädin lopettaa toimintansa, jolloin auto alkaa hidastamaan vauhtia voimakkaasti. Tämä on varsinkin moottoritiellä ruuhka-aikana ongelmallista. Onkohan tämäkin nyt softaongelma?

Näitä paria ongelmaa lukuun ottamatta, kaikki muu on ainakin tähän mennessä toiminut kuin "unelma", joten täytyy koputtaa puuta :D

Le.ON

Pidin autoa päivällä laturissa ja kun lähdin liikkeelle, niin mittariston ulkoasut olivat nollautuneet ja koko karttanäkymä oli hävinnyt asetusvalikosta kokonaan. Aamulla toimi normaalisti ja käytössä olivat perinteinen, avustinnäkymä ja karttanäkymä (kuten olen laittanut täpät asetuksista). Nyt tuolla asetuksissa ei ole koko karttanäkymää lainkaan.. Tietääkseni mitään päivitystä ei tullut autoon tuona aikana.

Hego

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 10.01.22 - klo:16:02
Pidin autoa päivällä laturissa ja kun lähdin liikkeelle, niin mittariston ulkoasut olivat nollautuneet ja koko karttanäkymä oli hävinnyt asetusvalikosta kokonaan. Aamulla toimi normaalisti ja käytössä olivat perinteinen, avustinnäkymä ja karttanäkymä (kuten olen laittanut täpät asetuksista). Nyt tuolla asetuksissa ei ole koko karttanäkymää lainkaan.. Tietääkseni mitään päivitystä ei tullut autoon tuona aikana.

Välillä itsellä käy niin että se ei lataa karttaa mittariston keskeelle ollenkaan vaikka keskinäytöllä näkyy, mittaristossa on vaan tyhjä musta ruutu keskeellä. Joskus jää molemmat pimeeksi ja joskus molempiin jää se latausympyrä pyörimään. Aina palautuu kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen…
Seat León ST PHEV Xcellence

Le.ON

#757
Mulla näkyi kartta kyllä siinä perinteisessä mittaristossa keskellä, mutta kokonäytön karttanäkymä oli poistunut kokonaan sieltä asetuksistakin. Normaalisti käytän sitä aina sähköajossa mittaristona.

Jontigga

Viime viikon perjantaina Leon oli latausluukun takuuhuollossa. Auto oli noin 7h huollossa ja vaihtoivat k-caaralla lukon solenoidin ja paransivat vedenohjausta. Mainitsivat että lukko oli sisäpuolelta kostea, jonka olin todennut myös itse. Huoltopäällikkö epäili että valumavedet tuulilasista valuu vedenohjurien kautta jostain syystä latausluukun lukkoon.

Ilma oli perjantaina plussan puolella ja lauantaina oli Vantaalla jo reilusti pakkasta. Tänään aamulla oli -19. Ainakin toistaiseksi lukko toimii  8)
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

S2022

Latausluukussa oleva latauksen merkkivalo palaa punaisena. Ohjekirjan mukaan latauspistoke ei lukittaudu. Pistoke kuitenkin lukittautuu ja lataa normaalisti, eli pelkkä punainen valo on ”vikana”. Onko muilla kokemusta, että johtuuko pakkasesta vai soittelenko huoltoaikaa?

mipefin

#760
Lainaus käyttäjältä: S2022 - 11.01.22 - klo:21:24
Latausluukussa oleva latauksen merkkivalo palaa punaisena. Ohjekirjan mukaan latauspistoke ei lukittaudu. Pistoke kuitenkin lukittautuu ja lataa normaalisti, eli pelkkä punainen valo on ”vikana”. Onko muilla kokemusta, että johtuuko pakkasesta vai soittelenko huoltoaikaa?
Kokeilisin jollain eri laturilla ja sähköverkolla, esim julkisella Virran pisteellä jos tuo ongelma on kotona, ja jos sellaisella ongelma toistuu niin huoltoon.

Sivuhuomiona ketjuun, syksyllä vaihdettu latausluukun tappi toimii edelleen vaikka auto taivasalla tuolla parkkipaikalla... Käykää vaihtamassa takuuseen jos ongelmia ilmenee.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Bommo

Syttyykö muilla tuulilasinpesunesteen merkkivalo kun neste on vähissä?

Omassa yksilössä ei kuulemma anturia ole ollenkaan. Seat leon ST xcellence -21

zsi

Lainaus käyttäjältä: Bommo - 12.01.22 - klo:17:09
Syttyykö muilla tuulilasinpesunesteen merkkivalo kun neste on vähissä?

Omassa yksilössä ei kuulemma anturia ole ollenkaan. Seat leon ST xcellence -21
Ei syty. Anturi on suuremmassa pesunestesäiliössä, joka on autossa vain silloin, jos siinä on ajovalonpesimet. Kun Leonissa ei pesimiä ole, ei ole anturia eikä toimivaa merkkivaloakaan.

Bommo

Lainaus käyttäjältä: zsi - 12.01.22 - klo:17:28
Ei syty. Anturi on suuremmassa pesunestesäiliössä, joka on autossa vain silloin, jos siinä on ajovalonpesimet. Kun Leonissa ei pesimiä ole, ei ole anturia eikä toimivaa merkkivaloakaan.

Kiitos selvennyksestä!

Huomattavasti täsmällisempi vastaus kun merkkarilta

Tos®

#764
Golffissa se kuitenkin on, vaikkei ole pesimiäkään. Liittynee johonkin talvipakettiin.

8X7 VWGROUP SWR Without headlamp washer system, with washer fluid level indicator
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 11.01.22 - klo:16:30
Viime viikon perjantaina Leon oli latausluukun takuuhuollossa. Auto oli noin 7h huollossa ja vaihtoivat k-caaralla lukon solenoidin ja paransivat vedenohjausta. Mainitsivat että lukko oli sisäpuolelta kostea, jonka olin todennut myös itse. Huoltopäällikkö epäili että valumavedet tuulilasista valuu vedenohjurien kautta jostain syystä latausluukun lukkoon.

Ilma oli perjantaina plussan puolella ja lauantaina oli Vantaalla jo reilusti pakkasta. Tänään aamulla oli -19. Ainakin toistaiseksi lukko toimii  8)

Mulla ei ole kyllä se latauspistokkeen vapauttava solenoidi jäätynyt vielä. Vain se tappi jäätyy, joko pohjaan tai yläasentoon riippuen siitä, missä asennossa se sattuu olemaan, kun pakastuu. Plussakeleillä sitä painellessa purskahtaa aina vettä sieltä "tiiviste"renkaan välistä. Olen pitänyt sitä tappia koko ajan pohjaan painettuna, koska pahinta on se, että painaa luukun kiinni ja tappi jäätyy pohjaan niin, ettei luukkua saa auki. Niinpä olen ajellut viime viikot luukku raollaan, koska silloin kun se tappi on pohjassa, menee luukku lähes kiinni, ja se on pienempi haitta kuin se, että tappi jäätyy ala-asentoon luukun ollessa kiinni, eikä autoa pysty lataamaan.

Pistokkeen vapautussolenoidi on siis kyllä pelittänyt, eli oli keli mikä tahansa, aina kun olen avannut ovien lukituksen, se latauspistooli on lähtenyt lähtenyt  ihan nätisti irti lukituksestaan. Auto on menossa tänään ekaan öljynvaihtohuoltoon, ja huoltoa varatessa nillitin tuosta luukun tapista. Katsotaan, mitä sanovat. Varmaan varataan uusi aika luukun/tapin  fiksausta varten, tuossa öljynvaihdolle varatussa ikkunassa sille tuskin ehtii mitään tehdä.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 13.01.22 - klo:10:35
Mulla ei ole kyllä se latauspistokkeen vapauttava solenoidi jäätynyt vielä. Vain se tappi jäätyy, joko pohjaan tai yläasentoon riippuen siitä, missä asennossa se sattuu olemaan, kun pakastuu. Plussakeleillä sitä painellessa purskahtaa aina vettä sieltä "tiiviste"renkaan välistä. Olen pitänyt sitä tappia koko ajan pohjaan painettuna, koska pahinta on se, että painaa luukun kiinni ja tappi jäätyy pohjaan niin, ettei luukkua saa auki. Niinpä olen ajellut viime viikot luukku raollaan, koska silloin kun se tappi on pohjassa, menee luukku lähes kiinni, ja se on pienempi haitta kuin se, että tappi jäätyy ala-asentoon luukun ollessa kiinni, eikä autoa pysty lataamaan.

Pistokkeen vapautussolenoidi on siis kyllä pelittänyt, eli oli keli mikä tahansa, aina kun olen avannut ovien lukituksen, se latauspistooli on lähtenyt lähtenyt  ihan nätisti irti lukituksestaan. Auto on menossa tänään ekaan öljynvaihtohuoltoon, ja huoltoa varatessa nillitin tuosta luukun tapista. Katsotaan, mitä sanovat. Varmaan varataan uusi aika luukun/tapin  fiksausta varten, tuossa öljynvaihdolle varatussa ikkunassa sille tuskin ehtii mitään tehdä.

Minulla toiminut koko auton omistamisen ajan solenoidi hyvin, mutta silti vaihtoivat takuutyönä sen samalla kun valitin että lukituksen tappi jäätyy. Tismalleen samat ongelmat on ollut myös täällä. Ilmeisesti lukon tappi ja solenoidi ovat ns. samaa osaa ja siksi pitää vaihtaa kokonaisuudessaan. Huollosta sanoivat että lukitustapin sisäpuolelta tappi ja solenoidi olivat kosteat.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Mulla ei ole jäätynyt vielä luukun tappi eikä vapautussolenoidikaan, vaikka kosteaa/pakkasta ollut. Mutta talvea on vielä jäljellä. Ehtinen kokemaan tuonkin.

Latausluukun reunat kannattaa kyllä kuivata märän kelin jälkeen (jos pakkasia luvassa), koska luukun reunat saattavat jäätyä muuten kiinni.

Näytti muuten olleen latausluukun kanssa kovasti ongelmia myös Tesla 3:ssa, kun luki TM:n 60 000 kilometrin testirupeamaa auton kanssa. Eikä se ollut ainoa ongelma. Koko autosta sai aika heikon kuvan. Kannattaa lukea, popcornin kanssa. Sen verran viihteellinen oli tuo juttu (uusin TM siis).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

DBMan

Ottivat huollossa tosissaan tuon luukun. Auto jäi huoltoon ja sille varattiin sen verran työaikaa että saan sen vasta huomenna takaisin. Samalla juteltiin Kessystä ja sumuvalon herjasta, joihin molempiin on kuulemma olemassa päivitys. Palveluasenne Seat Centerissä oli esimerkillinen.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Le.ON

Aiemmin mainitsemani navigointimittariston katoaminen jäi lyhyeksi, ja nyt löytyi taas valikosta. Laitoin Connectin viime vuoden toimimattomuuksista reklamointiviestiä ja sain Connectiin lisävuoden. Tänä vuonna ei ole kertaakaan ollut ongelmaa tuon kanssa!

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 13.01.22 - klo:14:46
Ottivat huollossa tosissaan tuon luukun. Auto jäi huoltoon ja sille varattiin sen verran työaikaa että saan sen vasta huomenna takaisin. Samalla juteltiin Kessystä ja sumuvalon herjasta, joihin molempiin on kuulemma olemassa päivitys. Palveluasenne Seat Centerissä oli esimerkillinen.

Laitapa sitten tänne kommenttia ainakin tuosta Kessyn toiminnasta päivityksen jälkeen, minulla kun se on viime aikoina toiminut todella nihkeästi, lähinnä lukituksen avaus.

Mun autoon vaihdettiin talven ekojen pakkasten aikoihin tuo latausluukun lukitustappi ja on sen jälkeen toiminut ongelmitta, vaikka työpaikalla on joutunut lataamaan lumisateessa taivasalla.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 13.01.22 - klo:19:48
Laitapa sitten tänne kommenttia ainakin tuosta Kessyn toiminnasta päivityksen jälkeen, minulla kun se on viime aikoina toiminut todella nihkeästi, lähinnä lukituksen avaus.

Mun autoon vaihdettiin talven ekojen pakkasten aikoihin tuo latausluukun lukitustappi ja on sen jälkeen toiminut ongelmitta, vaikka työpaikalla on joutunut lataamaan lumisateessa taivasalla.

Noniin.. sumuvalon herjaan löytyi päivitys. Latausluukulle ei kuulemma tehty mitään, koska vikaa ei saatu toistumaan  ;D ;D
Olin suuresti hämmästynyt, että ihanko totta ette saaneet lämpimässä hallissa sitä jäähän. Kuulemma oli vedenpoistoa tutkittu.
Eipä siinä mitään, ajan huoltoon takaisin sitten kun se on jäässä, niin saavat itse sitten avata sen.
Kessystä on kuulemma tullut runsaasti palautetta, mutta siihenkään ei sitten loppupeleissä löytynyt mitään softapäivitystä.
Eli yksi kolmesta, ja tulipa nyt litkut kuitenkin vaihdettua.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Kulppa

Moro,

muutaman päivää nyt ollut Cupra Leon e-hybrid (2021) ja samoja vikoja myös täällä, mutta myös ainakin yksi erilainen.

Kessy lukituksen avaus ei toimi, lukitseminen ja takaluukku tuntuu toimivan.

Cupra Connect mikään etätoiminto ei toimi (ilmastointi, lasin lämmitykset jne.), ajotiedot tulee ja latauksen tiedot tulevat ja push ilmoitukset. Yhden kerran toimi etäilmastoinnin kytkentä ja sen jälkeen ei ole toiminut minulla eikä vaimolla. Onkohan tämä jotain yleistä palvelinvikaa, ettei auta kuin odotella?

Takavalot syttyvät itsekseen auton ollessa laturissa. Ainakin pari kertaa kahtena eri iltana havaittu ikkunasta, että takavalot palavat vaikka kukaan ei ole käynyt auton lähellä tai koskenut avaimiin. Jotenkin vaikuttaisi olevan aktiivisempaa latauksen alkaessa, kun yöllä en ole samaa huomannut. Toki illalla katsellaan pihalle useammin ja useammilla silmillä, joten voi olla ihan tuurista kiinni..

Ilmeisesti tuo esilämmitys vaikuttaisi aika paljon toimintamatkaan (joka nyt ei puhelimen kautta siis toimi), kun näillä n. 0-keleillä luvatusta WLTP 60km:stä pääsee ehkä puolet sähkönkulutuksen ollessa "comfort" ajotilalla luokkaa 35kwh/100km. Edellinen Kia lämmitti hyttiä aina moottorin tyhjäkäynnillä, joten pakkanen ei purrut niin pahasti siihen, mutta tässä näyttää menevän aika paljon sähköä siihen, että saadaan hyttiin lämpöä..

Onko teillä jotain säätöjä, joiden avulla on talviaikaan toimintamatkaa saatu nostettua?

Osaatteko sanoa, onko nämä viat jo sellaisia joita kannattaa lähteä edistämään huollolle asti?

P.S. Tiedättekö lämmittääkö tuo etäilmastointi myös moottoriöljyjä kuten lohkolämmitin? Joku vastus siellä siis varmasti lähtee lämpiämään ja järjellä ajateltuna voisi olettaa että se on siten laitettu, että ajaisi lohkolämmittimen asian samalla..

miz

Kessyssä itsellä ollut nyt kostealla ja kylmällä kelillä samoja ongelmia avauksen kanssa, ja monella muullakin.
Toimi tähän asti hienosti sekö pakkasella että kesäsateella, ja myös syksyn kurakeleillä kun ei ollut vielä lähellä nollaa.

Seat connectissa mulla ei ole ollut juurikaan mitään ongelmia, lähes aina mennyt kaikki ykkösellä läpi, myös tämän viikon. Satunnaisia servereiden huoltokatkoja lukuunottamatta.

Takavalot indikoi latauksen eri vaiheita, itse bongannut ainakin 60%, valmis, esilämmitys valmis.. hölmö valoshow, mutta näin myös ainakin octaviassa.

Esilämmitys auttaa, lämmittää matkustamon nesteet valmiiksi, moottorin kiertoa ei lämmitä.
Nollakelillä itse pääsen reilu 20kWh/100km parhaimmillaan, jos on lämmitetty ja ajonopeus on sopiva sähkön kulutuksen kannalta. Mitä enemmän on seisonta-aikoja, liikennevaloja, tai auto kylmästä lämpimään, niin sen enemmän syö virtaa akusta ja rangea samalla.

Jos akku ei riitä koko reissuun niin ajan itse bensalla alkuun, lämmettyään ei käytä niin paljoa sähköä lämmitykseen, ja venyttää sähkörangea lopun e-mode ajoon kun moottorin hukkalämpö käytetään matkustamon, eikä harakoiden lämmittämiseen.

Jos sähköllä lämmittäisi moottoria aina, niin itsellä käytettäisiin. 80% lähdöistä ihan turhaan sähköä siihen, kappalemääriltään suurin osa lähdöistä menee pelkällä sähköllä.
20 pakkasella pääsee vielä n. 30km jos on ajot yhtä putkea ilman auton jäähdyttämistä välillä.
Näissä on bensamoottorin pinnat käsitelty niin, että pitäisi kestää kylmäkäynnistyksiä ilman ongelmia.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Kulppa - 14.01.22 - klo:15:00
Moro,

muutaman päivää nyt ollut Cupra Leon e-hybrid (2021) ja samoja vikoja myös täällä, mutta myös ainakin yksi erilainen.

Kessy lukituksen avaus ei toimi, lukitseminen ja takaluukku tuntuu toimivan.

Cupra Connect mikään etätoiminto ei toimi (ilmastointi, lasin lämmitykset jne.), ajotiedot tulee ja latauksen tiedot tulevat ja push ilmoitukset. Yhden kerran toimi etäilmastoinnin kytkentä ja sen jälkeen ei ole toiminut minulla eikä vaimolla. Onkohan tämä jotain yleistä palvelinvikaa, ettei auta kuin odotella?

Takavalot syttyvät itsekseen auton ollessa laturissa. Ainakin pari kertaa kahtena eri iltana havaittu ikkunasta, että takavalot palavat vaikka kukaan ei ole käynyt auton lähellä tai koskenut avaimiin. Jotenkin vaikuttaisi olevan aktiivisempaa latauksen alkaessa, kun yöllä en ole samaa huomannut. Toki illalla katsellaan pihalle useammin ja useammilla silmillä, joten voi olla ihan tuurista kiinni..

Ilmeisesti tuo esilämmitys vaikuttaisi aika paljon toimintamatkaan (joka nyt ei puhelimen kautta siis toimi), kun näillä n. 0-keleillä luvatusta WLTP 60km:stä pääsee ehkä puolet sähkönkulutuksen ollessa "comfort" ajotilalla luokkaa 35kwh/100km. Edellinen Kia lämmitti hyttiä aina moottorin tyhjäkäynnillä, joten pakkanen ei purrut niin pahasti siihen, mutta tässä näyttää menevän aika paljon sähköä siihen, että saadaan hyttiin lämpöä..

Onko teillä jotain säätöjä, joiden avulla on talviaikaan toimintamatkaa saatu nostettua?

Osaatteko sanoa, onko nämä viat jo sellaisia joita kannattaa lähteä edistämään huollolle asti?

P.S. Tiedättekö lämmittääkö tuo etäilmastointi myös moottoriöljyjä kuten lohkolämmitin? Joku vastus siellä siis varmasti lähtee lämpiämään ja järjellä ajateltuna voisi olettaa että se on siten laitettu, että ajaisi lohkolämmittimen asian samalla..

Ilmastoinnin etäsäätö puhelimesta ei itsellä toiminut eilen ainakaan (ja pariin päivään en ollut ajanut niin mahdollisesti ei silloinkaan), mutta sitä ennen on toiminut kyllä pitkään hyvin. Jos on palvelinongelma, niin sehän on varmaan sama ongelma myös sinulla.

Takavalot syttyy itsekseen latauksessa, siihen eivät huollossa osanneet sanoa oikein mitään eikä myöskään korjata sitä. Tuntuu olevan lähes kaikilla sama juttu.

WLTP:n 60km ei todellakaan vastaa Suomen talven olosuhteita, puolet siitä on itselläkin aika normaalia. Ecolla (=ilmastointi myös ecolla) saattaisi mennä pidemmälle? Parempi kai tuo suuri sähkönkulutus on kuin polttiksen tyhjäkäyttö.

Etäilmastointi ei lämmitä öljyä tai lohkoa. Jos polttomoottori lähtee käyntiin pakkasella niin sitten ilmeisesti auto lämmittää kuitenkin jäähdytysnestettä tai öljyä tms, jäähdytysnesteen lämpö nousee niin hurjaa vauhtia että ei se ilman sähkön apua sitä tee. Ja toki sen huomaa myös siitä että paikoillaan sähkönkulutus on jotain 5-6kW väliltä.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

DBMan

Onnea uudelle Cupralle. Kessy ei tunnu toimivan oikein kenelläkään, itse hain juuri tänä aamuna auton määräaikaishuollosta, eikä huolto osannut sanoa siihen juurikaan mitään. Vaikuttaa siltä, että uudet ovenkahvat ovat huonoja. Aikaisemmissa konsernin autoissahan Kessy on pelittänyt ilman ongelmia. Minulla myös lukitus toimii silloin tällöin, avaus vain plussakeleillä jos sattuu huvittamaan. Takaluukun avaus toimii. Huollossa kyselivät, olenko kokeillut myös toista avainta, ja vastasin että tapoihini ei kuulu kikkaileminen, vaan mielestäni tuote on huono jos se ei toimi. Mielekästä keskustelua ei oikein voi käydä, pitää odotella reagoiko maahantuoja mitenkään tehtaalle päin, kun tuntuu olevan kaikilla aika susi tuo Kessy.

Takavalojen syttymisestä on ollut tällä foorumilla juttua, ilmeisesti joillakin ne syttyy ladatessa välillä hetkeksi, toisilla ei. Ei siitä mitään varsinaista haittaakaan ymmärtääkseni ole, toki jos ärsyttää niin kannattaa mainita huollolle. Itse en autoani ikkunasta näe, joten en tiedä vikutteleeko se takavaloja. Naapurit ei ole kyllä asiasta mulle maininneet, joten omassani ne ehkä eivät syty.

Connect toimii niin kuin toimii, riippuu sekä puhelimesta että apin versiosta. Versiopäivitykset tai käyttispäivitykset joskus parantaa tilannetta, joskus huonontaa. Tällä hetkellä (iPhone) minulla pelittää esilämmityksen asettaminen Conncet-apista, mutta tässä pitkin vuotta se on välillä ollut toimimattakin. Parasta aikaa (IOS 15.2) appi aukeaa ja auton tiedot tulee esille, mutta sen jälkeen koko appi hyytyy pariksi kolmeksi minuutiksi niin, ettei sitä voi edes scrollata. Jos on lehmän hermot ja jaksaa ventata, se joko tokenee tai kaatuu. En ole viitsinyt laitella esilämmitystä päälle apista, vaan ajastan autosta sekä lähtöajan että esilämmityksen. Pakkasilla olen kyllä pyrkinyt laittamaan ikkunalasien lämmityksen apista päälle pari kolme kertaa peräkkäin, se säästää hermoja kun ei tarvitse skrapata tuulilasia.

Esilämmittäminen piuhan päässä pidentää toimintamatkaa, koska silloin ei lähtiessä kulu sähköä kylmän kabiinin lämmittämiseen. Moottoriöljyjä esi-ilmastointi (talvella siis lämmitys) ei lämmitä. Eli siis vastauksena kysymykseesi: ei toimita lohkolämmittimen virkaa. Jos sellaisen haluat, näihin PHEV-vehkeisiinkin kai pystyy asentamaan säteilylämmittimen jälkiasennuksena. Joku täällä ehkä tietää paremmin. Olen itse pakkaskeleillä laittanut esilämmityksen reilusti johonkin 24 asteeseen auton ollessa virtapiuhassa kiiinni, jolloin sisälämpötilan voi lähtiessä pudottaa 17-18 asteeseen. Niin toimimalla ei auton tarvitse käyttää sähköä ensimmäisten kilometrien aikana paljoakaan.

Akun lataaminen täyteen juuri ennen lähtöaikaa myös parantaa sähkörangea, koska lataaminen aina myös lämmittää akkua jonkun verran. Lioniakku antaa jääkylmänäkin virtaa ulos aika aika hyvin, mutta ottaa varausta vastaan hyvin huonosti, joten jääkylmään akkuun ei saa rekuperaatiota käyttämällä liike-energiasta virtaa takaisin samalla tavalla kuin lämpimään akkuun. Siitä mittariston vihreästä palkista voi katsella, minkä verran rekuperaatiota on "käytössä". Eli jos se on kovin lyhyt pätkä, se tarkoittaa sitä, että akku ei juurikaan ota varausta vastaan. Varsinaista ajoakuston lämmitystähän näissä ei ole.


Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Kulppa - 14.01.22 - klo:15:00
Kessy lukituksen avaus ei toimi, lukitseminen ja takaluukku tuntuu toimivan.

Takavalot syttyvät itsekseen auton ollessa laturissa. Ainakin pari kertaa kahtena eri iltana havaittu ikkunasta, että takavalot palavat vaikka kukaan ei ole käynyt auton lähellä tai koskenut avaimiin. Jotenkin vaikuttaisi olevan aktiivisempaa latauksen alkaessa, kun yöllä en ole samaa huomannut. Toki illalla katsellaan pihalle useammin ja useammilla silmillä, joten voi olla ihan tuurista kiinni..

Ilmeisesti tuo esilämmitys vaikuttaisi aika paljon toimintamatkaan (joka nyt ei puhelimen kautta siis toimi), kun näillä n. 0-keleillä luvatusta WLTP 60km:stä pääsee ehkä puolet sähkönkulutuksen ollessa "comfort" ajotilalla luokkaa 35kwh/100km. Edellinen Kia lämmitti hyttiä aina moottorin tyhjäkäynnillä, joten pakkanen ei purrut niin pahasti siihen, mutta tässä näyttää menevän aika paljon sähköä siihen, että saadaan hyttiin lämpöä..

P.S. Tiedättekö lämmittääkö tuo etäilmastointi myös moottoriöljyjä kuten lohkolämmitin? Joku vastus siellä siis varmasti lähtee lämpiämään ja järjellä ajateltuna voisi olettaa että se on siten laitettu, että ajaisi lohkolämmittimen asian samalla..

Kessyn uusi sukupolvi on koko konsernin ongelma kaikki merkit mukaanlukien. Toivottavasti siihen tulee jokin takaisinkutsu tai vastaava korjauskampanja. Ongelmat on paikallistettu 0-keleihin ja märkyyteen 0-kelien tuntumassa.

Takavalot tosiaan indikoivat latauksen edistymistä. Ei ole siis bugi vaan espanjalaisten insinöörien nörttiyttä.

Minulla sähkönkulutus on ollut nyt talvella sellaista 23-24 kwh/100 km hitaassa kaupunki-/kehätieajossa, kun lämmitys on laitettu 20 C ja ratinlämmitys on päällä.

Etä-/esilämmitys ei lämmitä moottorin jäähdytysvettä, mutta kun autolla lähtee liikkeelle, niin sähkö kyllä lämmittää jäähdytysnesteen todella nopeasti sinne 90 asteeseen myös kovalla pakkasella. Kannattaa lähteä kylmällä hybrid tilassa eli kone heti startista käyntiin, kuten Miz ehdottaa. Minulla on moottorin säteilylämmitin sisäpistokkeella. Se auttaa öljyn lämpöjen nousussa ja moottori käy heti startista notkeammin kuin täysin "pakastimesta" käynnistettynä. Samalla saa sisätilat lämpimäksi kun lohkoa lämmitetään vähintään 2 tunnin ajan. Olen käyttänyt tuota vain kun pakkasta on -10 tai enemmän. Akuilla on nestelämmitys/jäähdytys, mutta sähköajo on käyttökelpoista tehoiltaan vaan sinne -10 C saakka. Toimii toki tuotakin kylmemmässä, mutta lopulta bensakone käynnistyy kuitenkin, jos poljinta yhtään tuuppaa syvemmälle.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Jep, kesällä pääsee sen 60 km (paitsi Pihistelijä luokkaa 90km) jos ajaa nätisti.
Talvella pakkaskelillä kuluu yllättäen energiaa enemmän niin matka lyhenee. Nollakelillä ja pikkupakkasella pääsee vielä luokkaa 40km.

Jotkut taitaa ajaa talvella ilman lämmitystä jolla saa kyllä sen sähkörangen 50 kilsaan, itse en ymmärrä mitä järkeä. No, kunhan eivät aja lasit huurussa ja jäässä niin ihan sama.

Kaupungissa (Helsinki) olen päässyt ihan normaalisti liikennevirran mukana vielä 18 pakkasessa sähköllä (kylmästä lähtien), mutta motarille tms ei tuolloin enää tarvi haaveilla sähköllä liittyvänsä.
Jos on lämmin halli, niin silloin on kyllä sähkötehot tallella talvellakin (töissä on).

Pihistelijä

Tänään oli kevyt keli. Lämpötila nollassa ja tiet kuivia. Pitkästä aikaa pääsi taas 63 km WLTP lukemiin. En ajanut kuin 40 km, mutta kulutus oli alle 16 kWh/100 km ja rangea oli vielä yli 20 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kulppa

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 14.01.22 - klo:15:47
Onnea uudelle Cupralle. Kessy ei tunnu toimivan oikein kenelläkään, itse hain juuri tänä aamuna auton määräaikaishuollosta, eikä huolto osannut sanoa siihen juurikaan mitään. Vaikuttaa siltä, että uudet ovenkahvat ovat huonoja. Aikaisemmissa konsernin autoissahan Kessy on pelittänyt ilman ongelmia. Minulla myös lukitus toimii silloin tällöin, avaus vain plussakeleillä jos sattuu huvittamaan. Takaluukun avaus toimii. Huollossa kyselivät, olenko kokeillut myös toista avainta, ja vastasin että tapoihini ei kuulu kikkaileminen, vaan mielestäni tuote on huono jos se ei toimi. Mielekästä keskustelua ei oikein voi käydä, pitää odotella reagoiko maahantuoja mitenkään tehtaalle päin, kun tuntuu olevan kaikilla aika susi tuo Kessy.

Takavalojen syttymisestä on ollut tällä foorumilla juttua, ilmeisesti joillakin ne syttyy ladatessa välillä hetkeksi, toisilla ei. Ei siitä mitään varsinaista haittaakaan ymmärtääkseni ole, toki jos ärsyttää niin kannattaa mainita huollolle. Itse en autoani ikkunasta näe, joten en tiedä vikutteleeko se takavaloja. Naapurit ei ole kyllä asiasta mulle maininneet, joten omassani ne ehkä eivät syty.

Connect toimii niin kuin toimii, riippuu sekä puhelimesta että apin versiosta. Versiopäivitykset tai käyttispäivitykset joskus parantaa tilannetta, joskus huonontaa. Tällä hetkellä (iPhone) minulla pelittää esilämmityksen asettaminen Conncet-apista, mutta tässä pitkin vuotta se on välillä ollut toimimattakin. Parasta aikaa (IOS 15.2) appi aukeaa ja auton tiedot tulee esille, mutta sen jälkeen koko appi hyytyy pariksi kolmeksi minuutiksi niin, ettei sitä voi edes scrollata. Jos on lehmän hermot ja jaksaa ventata, se joko tokenee tai kaatuu. En ole viitsinyt laitella esilämmitystä päälle apista, vaan ajastan autosta sekä lähtöajan että esilämmityksen. Pakkasilla olen kyllä pyrkinyt laittamaan ikkunalasien lämmityksen apista päälle pari kolme kertaa peräkkäin, se säästää hermoja kun ei tarvitse skrapata tuulilasia.

Esilämmittäminen piuhan päässä pidentää toimintamatkaa, koska silloin ei lähtiessä kulu sähköä kylmän kabiinin lämmittämiseen. Moottoriöljyjä esi-ilmastointi (talvella siis lämmitys) ei lämmitä. Eli siis vastauksena kysymykseesi: ei toimita lohkolämmittimen virkaa. Jos sellaisen haluat, näihin PHEV-vehkeisiinkin kai pystyy asentamaan säteilylämmittimen jälkiasennuksena. Joku täällä ehkä tietää paremmin. Olen itse pakkaskeleillä laittanut esilämmityksen reilusti johonkin 24 asteeseen auton ollessa virtapiuhassa kiiinni, jolloin sisälämpötilan voi lähtiessä pudottaa 17-18 asteeseen. Niin toimimalla ei auton tarvitse käyttää sähköä ensimmäisten kilometrien aikana paljoakaan.

Akun lataaminen täyteen juuri ennen lähtöaikaa myös parantaa sähkörangea, koska lataaminen aina myös lämmittää akkua jonkun verran. Lioniakku antaa jääkylmänäkin virtaa ulos aika aika hyvin, mutta ottaa varausta vastaan hyvin huonosti, joten jääkylmään akkuun ei saa rekuperaatiota käyttämällä liike-energiasta virtaa takaisin samalla tavalla kuin lämpimään akkuun. Siitä mittariston vihreästä palkista voi katsella, minkä verran rekuperaatiota on "käytössä". Eli jos se on kovin lyhyt pätkä, se tarkoittaa sitä, että akku ei juurikaan ota varausta vastaan. Varsinaista ajoakuston lämmitystähän näissä ei ole.

Tulipa hätäseen vastauksia, kiitos niistä!

,,sken kun kävin autolla niin kaikki Kessy ominaisuudet toimivatkin (ensimmäistä kertaa).

Itsekin havaitsin, että jäähdytinneste lämpesi lähes samantien kun polttomoottori käynnistyi, eli lämmittää siis vettä. Ei tuon lisäksi mielestäni tarvita mitään extra esilämmitystä polttomoottorille, ohan noita letkulämmittimiä ihan tavan mäntämoottoreihinkin asennettu..

Tuo Cupra Connectin epävarmuus kyllä harmittaa, kun kerkesin jo vajaalla parilla sataa sen vuoden ominaisuutta ostamaan ja omat lähtöajat ovat niin epäsäännölliset, ettei ajastukset oikein toimi.

Hauska tuo takavalojen sytyttely, mistään en tuosta mitään tietoa löytänyt, enkä ole kuullutkaan, että jossain tuollaisia "hauskuuksia" olisi käytössä.

Täytynee vartoilla ja testailla tuota Cupra Connectia, onneksi kesä tulossa :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy