Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Hazz

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.12.21 - klo:13:06
^
Oliko sama lämpötila, auto seissyt ja ladattu samalla tavalla?


Lähdöt oli identtiset. Lämpötilakin oli aika lailla sama. Tuulen suunta oli varmaan eri ;) Sillä nämä kummastuttaakin, kun mun silmiin tilanteet näyttää samalta, mutta auto toimii eri tavalla. Esim. se kosketusnäytön lagailu on välillä monen sekunnin luokkaa, välillä osa näytöstä ei reagoi kosketukseen, osa reagoi ja välillä kaikki toimii. Tänään osaan kosketuksista reaktio tuli ehkä parin sekunnin viiveellä, osaan heti. Joskus näyttö toimii ajon ajan mutta kun ajat auton parkkiin, näyttö ei enää toimikkaan. Connect on onneksi toiminut viime päivinä paremmin kuin koskaan.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 22.12.21 - klo:14:35
Minusta kosketusnäyttö toimii ihan hyvin ja nopeasti, kunhan sen vaan antaa käynnistyä. Eli heti kun laittaa virrat päälle, niin käynnistyminen on hidasta ja jos sen aikana erehtyy painelemaan nappeja, niin kaikki on liimassa. Eli pitää rauhassa odottaa, että laite lähtee käyntiin, n 25-30 s., niin sitten se on ihan käyttökelpoinen, ainakin tässä MY2022 mallissa. En tiedä onko tässä sitten uudempi CPU kuin MY2021 malleissa.


Minulla on MY2022 ja hidas on, aivan liian hidas tämän vuosituhannen tekeleeksi. Ei tällainen vain oikeasti ole hyväksyttävää tämäntyyppisessä laitteessa. Ymmärrän jos ihminen ostaa vaikkapa halvimman mahdollisen turkkilaisen telkkarin ja siinä käyttöliittymä on epälooginen, hidas ja epäluotettava, tai tilaa Kiinasta aliexpressistä vaikkapa houkuttelevan halvan puhelimen vastaavilla ominaisuuksilla mutta auto liikennekäyttöön vuonna 2021. Hinta muutamia kymmeniä tuhansia euroja, melkein vuoden odottelu ja yleiseen liikenteeseen tämmöisellä. Ihmettelen että moinen menee läpi. Tosin onhan nykypäivänä paljon muutakin ihmettelemisen arvoista.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 22.12.21 - klo:17:40
Minulla on MY2022 ja hidas on, aivan liian hidas tämän vuosituhannen tekeleeksi.

Tämän vuosituhannen trendi näyttää elektroniikassa olevan, että kuluttaja suorittaa beta-testauksen ja kärsii lastentaudit. Ehkä kaikki on menny liian monimutkaiseksi eikä hyvää laatua pystytä enää pitämään yllä kun yritetään pysyä aallon harjalla.

Yaffa0

#693
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 22.12.21 - klo:17:40
Minulla on MY2022 ja hidas on, aivan liian hidas tämän vuosituhannen tekeleeksi. Ei tällainen vain oikeasti ole hyväksyttävää tämäntyyppisessä laitteessa. Ymmärrän jos ihminen ostaa vaikkapa halvimman mahdollisen turkkilaisen telkkarin ja siinä käyttöliittymä on epälooginen, hidas ja epäluotettava, tai tilaa Kiinasta aliexpressistä vaikkapa houkuttelevan halvan puhelimen vastaavilla ominaisuuksilla mutta auto liikennekäyttöön vuonna 2021. Hinta muutamia kymmeniä tuhansia euroja, melkein vuoden odottelu ja yleiseen liikenteeseen tämmöisellä. Ihmettelen että moinen menee läpi. Tosin onhan nykypäivänä paljon muutakin ihmettelemisen arvoista.

Sitten sun kannattaa varmaan varata huollosta aika. Mulla toimii, sen käynnistyksen jälkeisen hitauden jälkeen, lähes iPadin tasoisesti. Ei ole lagannut kesken ajon. Mutta yleisesti ottaen voidaan todeta, että kukaan ei ole liiemmin tykännyt VAG:n softaosaamisesta parin viime vuoden aikana. ID.3, Golf, Octavia kaikki ovat kärsineet näistä ongelmista.

Jos jotakin ihmettelen nykypäivänä, niin tätä automaatin, DSG:n, ihannointia. Ajamisen hauskuuden se tappaa kokonaan. Aina kun pitäisi todella mennä tai tapahtua, niin joko heitetään kone huutamaan tai sitten kone on sähköllä ja koneen käynnistymiseen menee se hetki kun paukkuja olisi kaivannut. S modella auto kulkee lähes kuten haluaisi, mutta silloinkin tuntuma voimansiirtoon on etäinen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Le.ON

Langaton carplay on toiminut alusta lähtien (eli melkein vuoden päivät) todella sulavasti. Kosketusherkkyydet ja tuntuman on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin puhelimissa ja tableteissa. Auton oma käyttöliittymä on varsinkin talvella melko kankea käyttää, aloitus näytöstä navigointi voi töksähdellä paljonkin. Onneksi jää olemattomaksi tuo auton oman käyttöliittymän käyttö, auton asetuksia lukuunottamatta.

Itsellä siis toiminut hyvin kaikki, muutamaa sumuvalovikailmoitusta ja kurakelien satunnaista kessyn toimimattomuutta lukuunottamatta. Nyt kun ensimmäinen huolto lähestyy, niin olenkin miettinyt, jos pyytäisin etteivät aja mitään heidän päivityksiä ettei vain mitään menisi pieleen. Ja odottaisi niitä isompia päivityksiä ja kokemuksia niistä.

miz

^
Olen muuten miettinyt ihan samaa. Kohta eka vuosihuolto edessä, ja autossa ei ole mitään isompaa ongelmaa, vähän jänskättää alkaako ne täällä puhutut viat ja ongelmat uusien softien jälkeen.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 22.12.21 - klo:22:55
Langaton carplay on toiminut alusta lähtien (eli melkein vuoden päivät) todella sulavasti. Kosketusherkkyydet ja tuntuman on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin puhelimissa ja tableteissa. Auton oma käyttöliittymä on varsinkin talvella melko kankea käyttää, aloitus näytöstä navigointi voi töksähdellä paljonkin. Onneksi jää olemattomaksi tuo auton oman käyttöliittymän käyttö, auton asetuksia lukuunottamatta.

Itsellä siis toiminut hyvin kaikki, muutamaa sumuvalovikailmoitusta ja kurakelien satunnaista kessyn toimimattomuutta lukuunottamatta. Nyt kun ensimmäinen huolto lähestyy, niin olenkin miettinyt, jos pyytäisin etteivät aja mitään heidän päivityksiä ettei vain mitään menisi pieleen. Ja odottaisi niitä isompia päivityksiä ja kokemuksia niistä.

Samat on mulla fiilikset. iPhonen käyttäminen Carplaylla sujuu, eli peilaus on nopea ja toimiva. Auton oman käyttöjärjestelmän käyttäminen kosketusnäytöltä onkin sitten kaikkea muuta. Käyttöliittymä lagaa, tahmaa, jumittaa ja v-tuttaa välillä aika rankasti. Käyttökokemus muistuttaa kymmenen vuoden takaisia anterotabletteja. Esim. auton navigaattoria olen lakannut käyttämästä, koska osoitteen syöttäminen on suoraan sanottuna tuskallista. Näppäimistö reagoi niin hitaasti, että olo on kuin apinalla rukkaset kädessä. Ymmärrän kyllä, että auton kosketusnäytöltä vaadiltaan aika paljon, eikä se voi olla yhtä herkkä tai grafikka niin sujuvaa kuin esim. iPadeissa ja iPhoneissa. Mulla on sellainen vaikutelma, että vikaa on enemmän kosketusnäytössä kuin itse käyttiksessä, joten en usko, että päivitysten asentaminen huonontaa järjestelmää mitenkään. Bugeja voi ja kannattaakin korjata, mutta eihän tuolle tahmeasti reagoivalle näytölle mitään voi.



Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Erkka

En tiedä onko Seatissa eri näytönvalmistaja kuin Skodassa. Omassa Octaviassa toimi näytönkäyttö todella mallikkaasti. Ei minkäänlaista lagaamista eikä hidastelua.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

miz

En tiedä kans, itellä ei ole ollut vastaavia kokemuksia. Pääosin looginen ja hyvin toimiva järjestelmä.

Muutaman kerran on carplay alkanut tahmaamaan ja siitäkin on päässyt eroon käyttämällä näyttöä eestaas car -valikossa.

Hazz

Jos alkuvuoden päivitykset ei korjaa bugeja niin mä ainakin alan kiukuttelemaan isolla kädellä.

miz

Ja mä alan kiukuttelemaan jos alkuvuoden päivitykset tuo bugeja toimivaan autoon!
Eipä ole kovin tasalaatuista menoa.

mikama83

Kuvat kaapattu ulkomaan foorumilta. Itse tehny myös tuon huomion että nyt kovilla pakkasilla tulee liuta virheilmoituksia jotka kyllä häviää, mutta jos ilmat lähellä nollaa tai plussaa niin ei tule niitä. Mitä nyt akkua seurannu sovelluksen kautta, niin maksimi jännite on ollu käynnistyksessä 12,8V ja vähimmillään 11,8. Ylläpitolaturia käytän vähintään kerran viikossa näillä keleillä.




Hego

Huomasin tällaisen ”ominaisuuden” nyt kun on ollut liukasta ja sähköajolla kun lähtee esim. liikenne valoista hieman reippaammalla kaasun painalluksella, heittää ruutuun front assist ja acc herjat samaan aikaan luiston eston kanssa.  :D  Pakko oli kuvata videolle huoltoa varten kun on niin helposti toistettavissa. Mistähän johtuu, viekö luostonesto niin paljon virtaa että joku väylä mitä kautta nuo avustimet menee tippu hetkellisesti pois pelistä tms.  ::)
Seat León ST PHEV Xcellence

miz

Ei vie niin paljon virtaa, eikä tuollainen toiminta ole ominaisuus.
Jotain vikaa on, toimiva Leon ei vilkuttele herjoja noin.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Hego - 25.12.21 - klo:17:23
heittää ruutuun front assist ja acc herjat samaan aikaan luiston eston kanssa.  :D

Tuon front assistin ja acc:n herjan heittää, jos etupuskurissa oleva tutka on lumessa tms. , mutta tuo luistonesto kuulostaa kyllä ihan oikealta vialta.

Tombba

#705
Mulla on pari kertaa vilkauttanut, että front assist ei käytössä, kun olen yrittänyt mäkeä ylös tosi liukkaalla. Molemmilla kerroilla siis auto jäänyt paikalleen sutimaan, ja silloin on tuo ilmoitus tullut. Mutta sitten kun siitä on vihdoin päässyt liikkeelle, niin kyllä se front assist on käytössä ollut ihan normaalisti, eikä mitään keltaisia valoja missään. Olen ajatellut, että ei aiheuta toimenpiteitä, eikä jaksa K-Autollekaan mainita. Paljon tärkeämpiä juttuja vielä rikki, mitkä pitäis saada kuntoon, kuten kessy.

Niin ja siis normaalissa ajossa kun survoo tallaa pohjaan, luistonesto kyllä vilkkuu, mutta silloin ei tule herjaa front assistista. Eli ainoastaan silloin käynyt noin, kun auto meinaa jäädä jumiin.

Kojuvi

On se vähän outo tuo front assist. Eilen hiljaisessa lumisateessa herjasi 3 tai 4 kertaa pois kytkeytymisestä. Ainakin kerran vastaan tulevan rekan lumiseinän jälkeen. Varoitusvalo jäi päälle, mutta sammui aina n. 5 min jälkeen. Kaikki tuntui toimivan oikein, mm. hidastus ACC:llä toisen perään tullessa vaikka herja oli päällä. Kerran kävin tutkimassa tutkan ja kameran, mutta puhtaita olivat.

pasi

Born In the sun ei tykkää Suomen pakkasista. Auto seissyt nyt aatosta lähtien suko-laturin perässä. Pakkasta ollut 18...25 astetta.

Nyt kun menin autolle niin valittaa että sähkömoottori ei toimi, ja että 12v varaus alhainen, lataa ajamalla. Mutta miten ajat jos ei sähkömoottori toimi?

Pitänee soittaa assistance paikalle. Käyttöohje varoittaa itse lataamassa 12v akkua.


Hazz

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 26.12.21 - klo:09:33
On se vähän outo tuo front assist. Eilen hiljaisessa lumisateessa herjasi 3 tai 4 kertaa pois kytkeytymisestä. Ainakin kerran vastaan tulevan rekan lumiseinän jälkeen. Varoitusvalo jäi päälle, mutta sammui aina n. 5 min jälkeen. Kaikki tuntui toimivan oikein, mm. hidastus ACC:llä toisen perään tullessa vaikka herja oli päällä. Kerran kävin tutkimassa tutkan ja kameran, mutta puhtaita olivat.

Veikkaan että se on vikainen versio. Hyvällä tuurilla vain kakka softa. Itse ajelin laphin ja acc toimi siihen asti kuin unelma kunnes tutkan päällä oli vajaa sentti lunta, sen kun putsasi niin taas toimi. Säähän oli suhteellisen haastava: pölisevää lunta riitti. Onneksi siis sattui autolle hyvä päivä matkapäivänä. Vähän jännittää takaisin ajaminen. Tänään tuli ensimmäisen kerran herja, että front assist on osittain pois toiminnasta, acc toimi silti.

miz

#709
Lainaus käyttäjältä: pasi - 26.12.21 - klo:10:58
Born In the sun ei tykkää Suomen pakkasista. Auto seissyt nyt aatosta lähtien suko-laturin perässä. Pakkasta ollut 18...25 astetta.

Nyt kun menin autolle niin valittaa että sähkömoottori ei toimi, ja että 12v varaus alhainen, lataa ajamalla. Mutta miten ajat jos ei sähkömoottori toimi?

Pitänee soittaa assistance paikalle. Käyttöohje varoittaa itse lataamassa 12v akkua.

Onko ajoakku siis täynnä, eikä lähde lataamaan vaikka apista latauksen laittamalla?
Starttinapista ei lähde polttomoottori käyntiin? Tuo "sähkömoottori ei toimi" voi olla hyvin joku käännöskukkanenkin, eikä välttämättä tarkoita että ei starttaa moottoria.

Jotenkin kuulostaisi 12v akun vialta, näidenhän pitäisi ladata 12v akkua samalla kun ajoakkuakin.


pasi

Lainaus käyttäjältä: miz - 26.12.21 - klo:21:58
Onko ajoakku siis täynnä, eikä lähde lataamaan vaikka apista latauksen laittamalla?
Starttinapista ei lähde polttomoottori käyntiin? Tuo "sähkömoottori ei toimi" voi olla hyvin joku käännöskukkanenkin, eikä välttämättä tarkoita että ei starttaa moottoria.

Jotenkin kuulostaisi 12v akun vialta, näidenhän pitäisi ladata 12v akkua samalla kun ajoakkuakin.
Vähän siltä joo kuulostaa.
Ajoakku on 100% eikä ota lisää latausta.
Ja oli piuhassa kiinni pyhien yli.


Sped

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 26.12.21 - klo:17:49
Vähän jännittää takaisin ajaminen. Tänään tuli ensimmäisen kerran herja, että front assist on osittain pois toiminnasta, acc toimi silti.

En tiedä onko tästä sinulle tähän asiaan apua, mutta itselläni kun lähti pois ACC lumen/jään takia, niin laitoin LIM päälle, jolloin pystyin kuitenkin jalkaa ja hermoja jännittämättä ajella tiettyä nopeutta, eikä tarvinnut miettiä kameroita, sillä nopeus pysyi samana ja jalkaa sain rentouttaa painamalla sen reippaammin kaasulle. :)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

THE

Viikon ja 1900km aikana havaittua esittelykäytöstä hankitusta e-Hybrid Leonista:
- Heti kotia tullessa auton ovet eivät menneet lukkoon kessyn kautta, yön yli mietittyä toimi taas, odotellaan jatkaako toimimista
- Kahdesti ilmoitus rengaspaineista, molemmat onneksi lähellä suunniteltua pysähdyspaikkaa ja paineet todettu muuttumattomiksi. Olisivatkohan jotain tehneet renkaille ennen luovutusta, edellisessä 2019 vuosimallin Leonissa piti aina kahdesti kuitata rengaspaineet renkaiden vaihdon jälkeen.
- Ilmoitus "Tarkasta oikea suuntavilkku", valo toimi, poistui kun sammutti ja käynnisti auton uudelleen
- Ilmoitus "Tarkasta vasen etusumuvalo", valo toimi, poistui kun sammutti ja käynnisti auton uudelleen
- Kahdesti ilmoitus Front assist on osittain pois toiminnasta, eka kerta jäätävän tihkun aiheuttaman jäätymisen piikkiin, katosi kyllä itsestään noin 5-10min päästä. Toisella kertaa auto oli sulatettu parkkihallissa, katosi taas itsestään hetken kuluttua
- Auto yllätetty kahdesti parkista takavalopalkissa valot päällä  ??? ovet lukossa ja lataus päällä. Ovet auki ja uudelleen lukkoon niin valot sammuivat, varmaan 12v akku olisi tyhjentynyt jos olisi yöksi jäänyt päälle.


miz

^
Ne valot syttyy aina välillä hetkeksi palamaan latauksessa, sekä latauksen valmistuttua.
Kun connectista on välillä vilkaissut niin on palaneet sen 10-15 sekuntia esim latauksen saavutettua 60% tai 100%.
Tuohon siis ihan normi toimintaa tuo hetken palaminen. Mitä hyötyä siitä on, en tiedä..

Phev lataa latauksen aikana myös 12v akkua, siitä ei ole tietoa miten huolehtii 12v akusta latauksen ja ajon ulkopuolella, vai huolehtiko mitenkään.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 28.12.21 - klo:21:24
^
Ne valot syttyy aina välillä hetkeksi palamaan latauksessa, sekä latauksen valmistuttua.
Kun connectista on välillä vilkaissut niin on palaneet sen 10-15 sekuntia esim latauksen saavutettua 60% tai 100%.
Tuohon siis ihan normi toimintaa tuo hetken palaminen. Mitä hyötyä siitä on, en tiedä..

Phev lataa latauksen aikana myös 12v akkua, siitä ei ole tietoa miten huolehtii 12v akusta latauksen ja ajon ulkopuolella, vai huolehtiko mitenkään.

Tämän dokumentin mukaan "The power and control electronics of electrical drive JX1" huolehtii 12 V akun latauksesta. Jos High-voltage akun (siis sähköajon akun) varaustilanne laskee niin alhaiseksi, että polttomoottori käynnistyy, niin silloin ajoakku menee automaattisesti hold-tilaan, jolloin tuo sama JX1 ottaa perinteisen virranjakajan (alternator) roolin ja lataa 12 V akkua. Kaikki dokumentin kommentit liittyvät ajon aikaiseen tapahtumaan ja niistä saa kuvan, että 12-V akkua ladataan siis myös ajon aikana.

https://procarmanuals.com/vag-ssp-537-golf-gte/

Kaiken kaikkiaan todella monimutkainen ja kompleksinen systeemi, kuten joku taisi tuosta dokumentista aiemmin kommentoidakin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Juu, näin olen myös ymmärtänyt että lataa 12v akkua sekä ajossa että latauksessa.

Siitä ei ole mitään käryä että monitoroiko / lataako tuota 12v akkua auton seistessä pidempään. Joko johto kiinni mutta ei ladatessa (vaikka akku täynnä ja piuha edelleen kiinni) tai sitten kokonaan ilman piuhaa.

v6e

Alkaa hermo mennä näihin front assist juttuihin...
Herjat alkaneet syyskuussa ja talven tultua on jo päivittäinen näky.
Ei vaadi edes loskaa tunnistimeen tai jäätä.

Tänään tilanne tämä:


Ekaksi otin koe mielessä tuon kilven alta olevan jään pois, toimi 30km ilman ongelmia.
Toisella reissulla herjasi taas, putsasin alapuolen jäät sen jälkeen taas herja poistui.

Jatketaan seuraamista, tulee käytännössä herjaa koko ajan tuosta.
Alkuvuodesta oli Skoda lainassa 8tkm ja siinä ei tullu tätä ongelmaa kertaakaan ja oli kyllä lumisia ja loskaisia kelejä silloin ihan riesaksi asti...
En muista oliko 2019vm soodassa tunnistin alhaalla vai maskin kohdilla mutta se ainakin toimi!

miz

Kannattaa varmaan olla yhteydessä huoltoon tuosta.
Mulla on muutaman kerran tippunut pois, ja päällä on silloin ollut joko lumikerros tai kova jääkalvo alijäähtyneestä vedestä. Kerran herjaa tuli myös kameran päällä olevasta kuurasta/jäästä.
Mutta aina on siis ollut selkeä syy, ja on loppunut putsaamiseen.
Lämmitys tuossa kyllä pitäisi olla..

pasi

Lainaus käyttäjältä: v6e - 30.12.21 - klo:17:06
Alkaa hermo mennä näihin front assist juttuihin...
Herjat alkaneet syyskuussa ja talven tultua on jo päivittäinen näky.
Ei vaadi edes loskaa tunnistimeen tai jäätä.

Tänään tilanne tämä:


Ekaksi otin koe mielessä tuon kilven alta olevan jään pois, toimi 30km ilman ongelmia.
Toisella reissulla herjasi taas, putsasin alapuolen jäät sen jälkeen taas herja poistui.

Jatketaan seuraamista, tulee käytännössä herjaa koko ajan tuosta.
Alkuvuodesta oli Skoda lainassa 8tkm ja siinä ei tullu tätä ongelmaa kertaakaan ja oli kyllä lumisia ja loskaisia kelejä silloin ihan riesaksi asti...
En muista oliko 2019vm soodassa tunnistin alhaalla vai maskin kohdilla mutta se ainakin toimi!
Mulla on vähän päinvastaiset kokemukset. Edellisessä Octaviassani (2015) front assist meni aina jumiin kun vähän lunta pöllysi. Siinä tosin ei ollut niin suurta riesaa kun ei ollut adaptiivinen vakkarikaan. Seatissa taas tuntuu pakkaskelillä sytyttävän valon puolen kilometrin ajon jälkeen ja sitten kohta taas sammuu, ja toimii normaalisti.

Tos®

Golffiin on juuri julkaistu tietojärjestelmän päivitys, ehkä se muihinkin sisariin?
Erwin tietää, jos haluaa katsoa...
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44150.msg761985#msg761985
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy