Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Farao

Ihan näin tyhmänä kysymyksenä, koititko noita pidempiä siivuja ajaessa pistää akun latausta päälle polttiksen kautta?

miz

Näidenhän pitäisi kyllä ymmärtääkseni itse pitää huoli bensalla lataamalla että ajoakussa on tarpeeksi virtaa auton toimintaan ja starttiin, vaikka laturia tai manuaalisesti laitettua latausmoodia ei käyttäisikään.

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Farao - 22.11.21 - klo:15:49
Ihan näin tyhmänä kysymyksenä, koititko noita pidempiä siivuja ajaessa pistää akun latausta päälle polttiksen kautta?
Ai voiko sen jotenkin manuaalisestikin laittaa päälle? Jos tämän olisin tiennyt, niin olisin varmasti pelannut varman päälle ja noin tehnyt. Elin siis siinä käsityksessä, että auto osaisi hoitaa 12v akun ylläpidon automaattisesti kuten miz sanoi. Ilmeisesti siihen ei kuitenkaan voi luottaa.

Asiasta toiseen. Auton sisätilan lämmitys ei tunnu aina toimivan, kun appin (iOS) kautta laittaa päälle. Tänä aamuna ajastettu lämmitys ei ilmeisesti mennyt päälle, kun myöhemmin tuli appista herja, että lämmitys epäonnistui (akku oli täysi, latauskaapeli kiinni). Ikkunan lämmitys kyllä toimi, kun se oli sulanut. Tuota herjaa on tullut aiemminkin, mutta yleensä silloin, jos yrittää laittaa lämmitys alkavaksi heti.

miz

Sen halutun latausprosentin saa hybrid moden asetuksesta säädettyä. Olisko ollut 20% portain.
Siinä on vaan muistettavaa että tuo haluttu prosentti nollautuu aina startissa kun auto haluaa käyttää sähköä mahdollisimman paljon.

Yaffa0

#604
Huomenna tulee pari viikkoa täyteen autolla ja n. 340 km. Fiilikset ovat kahtiajakoiset. Auto ja itse hardis ovat tarjonneet hyviä kokemuksia. Auto on hiljainen (mm. etuovet avatessaan näkee kuinka pehmeää eristemateriaalia on laitettu auton kyljen ja rungon väliin runsaasti), aktiivinen alusta toimii hyvin ja eri ajomoodien välillä tuntee selkeät erot mm. ohjauksessa ja jousituksessa. Auton painon tuntee eikä se ole niin "leikkisä" käsiteltävä kuin edellinen, mutta pääosin ajonautinto on hyvä. Nahkaiset ovenkahvat ja muu sisustus on auton hintaan nähden laadukkaita.

Mutta sitten se softa ja kaikki pienet viat. Ekan viikon ajan sain autoon hyvin yhteydet pelaamaan, mutta sen jälkeen on ollut satunnaisia katkoja ja Connectin virheilmoituksia. Autossa ei muka ole latauskaapelia kiinni, vaikka näen ikkunasta, että se lataa jne...

Nyt viimeisin on tämä, että auton instrumenttipaneelissa killittää keltainen varoituskolmio ja näyttöpaneeli sanoo syyksi: Door(s)/bonnet/boot lid open, vaikka kaikki (konepelti, ovet ja takaluukku) ovat kiinni. Itse Connect sanoo kaiken olevan kunnossa, eikä mitään ilmoituksia, mutta auto on kuitenkin sitä mieltä, että jokin on auki/vialla.





Miten tällaista softapaskaa pääsee kuluttajille VAG-kokoiselta firmalta? Se on täysin käsittämätöntä. Näillä pienillä jutuilla pilataan koko käyttökokemus, koska koko ajan on takaraivossa fiilis, että varoituskolmio palaa ja jokin on vialla. Connectin ilmoitukset ovat useimmiten oikein, mutta aina välillä tuubaa, vieden luoton koko softaan ja sama päätee näköjään auton tietokoneeseenkin. Ja niin minullahan on vielä se rikkinäinen turvatyynyn valokin, jonka virhe sammutettiin huollossa ensimmäisen ajopäivän jälkeen, mutta jonka varaosaa odotan. Miten tuollainen viallinen valomoduuli pääsee ylipäätänsä tehtaalta? Eikö siellä pitäisi olla luovutustarkastus ja jos kerran vika löydetään Suomessa scannerilla, niin luulisi sen löytyvän tehtaallakin? VAG:n prosessit näyttävät olevan ihan täyttä ihteään nykyään.

Edellisessä autossa ei ajotietokoneessa ollut mitään muuta vikaa kuin, että se "unohti" aina muutaman kuukauden välein laitetut asetukset ACC:n (viimeisin etäisyys) ja muutaman muun vastaavan kohdalta (oletusasetukset palautuivat). Mitään turhia vikailmoituksia ei ollut koskaan.

Joka tapauksessa, tämä jää viimeiseksi VAG-tuotteeksi minulla. Ainakin kokeilen jotakin muuta merkkiä sitten seuraavana uutena autona. Tarpeeksi kun kusee asiakasta silmään, niin lopulta asiakas ymmärtää katsoa muualle.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 23.11.21 - klo:11:38
Joka tapauksessa, tämä jää viimeiseksi VAG-tuotteeksi minulla. Ainakin kokeilen jotakin muuta merkkiä sitten seuraavana uutena autona. Tarpeeksi kun kusee asiakasta silmään, niin lopulta asiakas ymmärtää katsoa muualle.

Kannattaa aktiivisesti seurailla markkinoita ja käydä koeajamassa muitakin kuin VAG-malliston autoja. Voi löytää ihan uusia ulottuvuuksia tai sitten havahtua siihen, ettei ruoho olekaan virhreämpää aidan toisella puolella.  :D

Sinänsä Volkkarin kipuilu uusien mallien softan kanssa on hämmentävän turhauttavaa. Itse olen päässyt ID:n kanssa melko vähällä, auto on toiminut kevään 2.1 päivityksen jälkeen hyvin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lionman

Minulla on auto ollut kohta vuoden joten toiseen talveen nyt lähdössä. Minulla latausluukun tappi ei ole juminut/jäätynyt vielä kertaakaan. Syynä voi olla tiivisteen tiiviys, varmaan näissäkin osasissa on eri tuotantoeriä ja jos ei materiaalissa ole eroa niin toleransseissa voi olla heittoja. Nyt on ollut märkien kelien jälkeen meillä päin -3...-8 pakkasta useamman päivän. 

Mietin myös sitä, että kun olen ahkera lataaja, niin pistokkeen pienetkin jännitehäviöt voivat luoda tuolle alueelle lämpöä joka on avuksi. Vaan taitaapa olla kaukaa haettu teoria tämä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 23.11.21 - klo:14:12
Minulla on auto ollut kohta vuoden joten toiseen talveen nyt lähdössä. Minulla latausluukun tappi ei ole juminut/jäätynyt vielä kertaakaan. Syynä voi olla tiivisteen tiiviys, varmaan näissäkin osasissa on eri tuotantoeriä ja jos ei materiaalissa ole eroa niin toleransseissa voi olla heittoja. Nyt on ollut märkien kelien jälkeen meillä päin -3...-8 pakkasta useamman päivän. 

Mietin myös sitä, että kun olen ahkera lataaja, niin pistokkeen pienetkin jännitehäviöt voivat luoda tuolle alueelle lämpöä joka on avuksi. Vaan taitaapa olla kaukaa haettu teoria tämä.

Joka päivä minäkin lataan auton. Ulkona, satoi tai paistoi. Ja sieltä tapin juuresta tiivisteen välistä ruiskahtaa joka kerralla vettä, kun sen kokeilee painaa alas. Se on täysi susi se koko konstruktio. Ei sellaisessa paikassa mikään tiiviste ole tiivis. Autoa hankkiessa ei tullut mieleenkään, että tuo latausluukku ei ole säänkestävä.

Eniten tässä ketuttaa odotella sitä aamua, kun huomaan sen latauspistokkeenkin jäätyneen kiinni. Tähän mennessä se on kyllä irronnut, kun ovet avaa. Ilmeisesti kuitenkaan sillä kannen lukitustapilla ja itse pistokkeen lukituksella ei ole yhteyttä toisiinsa.

Harkitsin jo sitä, että katkaisen veks koko sen paskan tapin, tulppaan sen tumpin silikonilla ja liimaan johonkin sopivaan kohtaan velcrotarrat, että luukku pysyy ajellessa kiinni. Ei vaan taida viitsiä, kun taitaa takuu raueta niin radikaalista ratkaisusta  ;D
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Yaffa0

Samanlainen muovitappi oli edellisessä Leonissa bensatankissa. Sitä piti painaa samalla tavalla sisäänpäin, jotta aukeaa/lukittuu. Se jäi jumiin kerran tai kaksi talvella, mutta vain siitä syystä, että pesun yhteydessä oli mennyt vettä luukun sisäpuolelle ja kansi oli jäätynyt reunoistaan kiinni. Itse tappi (tai sen tiiviste ei falskannut).

Katellaan nyt miten tuon lataustapin kanssa käy. Vielä se ei ole lukittunut minulla, vaikka keli on sahaillut nollan molemmin puolin. Jos autoa joutuu lataamaan sateella taivasalla, niin joku muovipussiviritys (tai sitten se Amazonin lataussuoja) lienee tuohon hyvä ratkaisu. Naapurilla on ollut Passat GTE parisen vuotta ja siinähän on vastaava latausluukku keulassa ja vielä viistommassa kulmassa kuin Leonissa. Hän on sateella / räntäkelillä talvella suojannut latausluukkua juurikin muovipussilla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

#609
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.11.21 - klo:12:34
Kannattaa aktiivisesti seurailla markkinoita ja käydä koeajamassa muitakin kuin VAG-malliston autoja. Voi löytää ihan uusia ulottuvuuksia tai sitten havahtua siihen, ettei ruoho olekaan virhreämpää aidan toisella puolella.  :D

Tämäpä, itse olin siinä uskossa että vaikkapa Teslalla kaikki toimii hyvin paitsi fyysinen laatu, mutta kuulemma sielläkin on puhelinsovelluksien ja auton yhteyksien kanssa välillä ongelmaa, esim. auto saattaa kartalla olla väärässä paikassa ja lämmitys ei aina pelaa tai lähde heti päälle. Kuulosti kovin tutulta Seat Connectin käyttäjälle :D Volvoissa on ihan sellaisia vikoja ollut tutuilla että auto ei edes suostu käynnistymään, ja bemareissa jäätyy latausluukkuja. Eihän tässä tiedä mitä ostaisi että saa auton jossa ei ole edes pikkuvikoja :D
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 23.11.21 - klo:15:41
Tämäpä, itse olin siinä uskossa että vaikkapa Teslalla kaikki toimii hyvin paitsi fyysinen laatu, mutta kuulemma sielläkin on puhelinsovelluksien ja auton yhteyksien kanssa välillä ongelmaa, esim. auto saattaa kartalla olla väärässä paikassa ja lämmitys ei aina pelaa tai lähde heti päälle. Kuulosti kovin tutulta Seat Connectin käyttäjälle :D Volvoissa on ihan sellaisia vikoja ollut tutuilla että auto ei edes suostu käynnistymään, ja bemareissa jäätyy latausluukkuja. Eihän tässä tiedä mitä ostaisi että saa auton jossa ei ole edes pikkuvikoja :D

Kontrasti tässä vaan on niin räikeä kun vertaa edelliseen autoon. Siinä ei toki ollut etäyhteyttä autoon, mutta oli Android Auto/CarPlay ja iso liuta samoja teknisiä ominaisuuksia, jotka kaikki toimi ilman mitään hokkuspokkusta. Eikä auto luullut, että ovet/ikkunat/konepelti olisivat auki.

Olen itse IT -alalla töissä (ollut 20+ vuotta), mutta alan olla sitä mieltä, että kaiken tämän softapaskan olisi voinut jättää autoista pois. Jotakin joka toimi ilman ihmeellistä säätöä, on nyt pilattu tai muualta tutut ongelmat/viat on tuotu nyt autoihinkin. Luulisi, että hyvällä ja laadukkaalla koodilla olisi voitu tehdä selkeät ja yksinkertaiset konffattavat asiat (lataus ja sen ajastaminen). Nyt on tavoiteltu kuuta, mutta jääty puolimatkaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Tyhmä kysymys ja jotain saattanut mennä ohi, mutta onko sulla Yaffa0 ollut siis autossa toimintoja blokkaavia tai ajoa estäviä vikoja, vaiko nuo 2 varoitusvaloa turhaan päällä?

Android auto / Carplay ei toimi langalla tai langattomasti? Etäyhteys tai ajastukset ei toimi, auton statukset väärin Connectissa vaikka näkymän päivittää?

Ã,,rsyttäviä on kyllä softaviat, jos noissa kaikissa on jatkuvia ongelmia.
Mulla edelleen vikoja:
- sisävalojen individual asetus nollautuu itsekseen
- muutaman kerran on tullut herja tarkistaa oikea sumuvalo (toimii).
- automaattinen regen hyppää ajoittain itsekseen voimakkaalle, ja pitää muuttaa valikosta takaisin.
Yaffa0:n listaamia ongelmia ei onneksi ole.

Edellisissä Leoneissa vaihdettiin avainta, vaihdekepin asentotunnistinta, näyttöä, turvatyynyn liittimiä, johtoja jne takuuseen ja päivitettiin bugista, herjoja tuottavaa turvatyynyjen softaa, mutta ihan hyviä pelejä nekin oli.

Itselle nuo mulla olleet bugit ei ole deal breakereita, jos jollekin muulle on niin suon sen heille.

Jos vertaa tätä uutta vanhoihin, niin musta on ihan kaikki ominaisuudet menneet eteenpäin, myös käytettävyys ainakin vielä kun varsinaisia ongelmia ei ole ollut :D
Connect saisi kyllä yhdistää nopeammin, mutta iphonen kanssa sekin on toiminut luotettavasti.
Varsinkin ennakkotilaushinalla ostettuna todella hyvä hinta-laatusuhde.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 23.11.21 - klo:15:39
Samanlainen muovitappi oli edellisessä Leonissa bensatankissa. Sitä piti painaa samalla tavalla sisäänpäin, jotta aukeaa/lukittuu. Se jäi jumiin kerran tai kaksi talvella, mutta vain siitä syystä, että pesun yhteydessä oli mennyt vettä luukun sisäpuolelle ja kansi oli jäätynyt reunoistaan kiinni. Itse tappi (tai sen tiiviste ei falskannut).

Katellaan nyt miten tuon lataustapin kanssa käy. Vielä se ei ole lukittunut minulla, vaikka keli on sahaillut nollan molemmin puolin. Jos autoa joutuu lataamaan sateella taivasalla, niin joku muovipussiviritys (tai sitten se Amazonin lataussuoja) lienee tuohon hyvä ratkaisu. Naapurilla on ollut Passat GTE parisen vuotta ja siinähän on vastaava latausluukku keulassa ja vielä viistommassa kulmassa kuin Leonissa. Hän on sateella / räntäkelillä talvella suojannut latausluukkua juurikin muovipussilla.

Tuommoinen muovitappi voi (?) kestää auton eliniän, jos kyseessä on bensatankin luukku, jota ei availla ja suljeta rutiininomaisesti useitakin kertoja päivässä. Mulla on ollut auto käytössä maaliskuun alusta asti, ja äkkiä laskemalla sitä luukkua on avattu ja suljettu tänä aikana vähän yli tuhat kertaa ( 263 päivää kahdesti päivässä kertaa 2 eli avaus ja sulkeminen). Harva omistaa autoaan niin pitkään, että ehtii sitä tuhat kertaa tankata, joten bensatankin luukussa tuommoinen tappi tuskin koskaan ehtii hajota. Latausluukun enemmän tai vähemmän jatkuvassa käytössä ei moinen rimpulaviritys tule kauan kestämään. Ei se tappi minullakaan viime keväänä vielä jäätynyt, vaikka maaliskuussa oli vielä ihan kunnon pakkasia. Nyt kun se on jo kulunut ja väljistynyt, sinne menee koko ajan vettä sisään.

Pahalla kelillä on varmaan mahdollista, että se latauspistoolikin jäätyy näennäisesti kiinni, mutta sen lukitus on kuitenkin sähkömekaaninen ja sidoksissa koko auton lukitukseen. Kunhan se toimii, niin töpselin pitäisi kyllä irrota, vaikka olisi vähän päässyt jäätäkin kertymään. Se töpseli ja pistoke on kyllä suunniteltu niin, että niiden pitäisi kestää sadettakin kastumatta. Ei varmankaan ole insinöörin tarkoitus ollut tehdä oikosulkua latausliittimiin.

Isompi ongelma on se, että aamulla voi olla plussalla ja latausluukku menee kiinni normaalisti painamalla kun pistooli on irrotettu, mutta päivän aikana pakastuu ja tappi jäätyy juntturaan niin, että sitä latausluukkua ei saa auki, kun pitäisi ladata. Jos sen vääntää väkisin auki, niin good bye muovitappi.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Mitäs huolto on sanonut noihin jäätyneisiin lukituksiin? Vaihdetaanko sinne osat takuuseen ja kehotetaan käyttämään suojia / toimitetaan suoja vai mikä on ollut tuomio?

mipefin

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.11.21 - klo:19:13
Mitäs huolto on sanonut noihin jäätyneisiin lukituksiin? Vaihdetaanko sinne osat takuuseen ja kehotetaan käyttämään suojia / toimitetaan suoja vai mikä on ollut tuomio?

Vaihdetaan takuuseen ja minun puolesta saavat vaihtaa vaikka joka kerta kun jäätyy kunnes keksivät siihen paremmin kestävän osan :D Ei joku suojan kanssa taiteilu innosta.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

DBMan

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 23.11.21 - klo:21:42
Vaihdetaan takuuseen ja minun puolesta saavat vaihtaa vaikka joka kerta kun jäätyy kunnes keksivät siihen paremmin kestävän osan :D Ei joku suojan kanssa taiteilu innosta.

Tämä oli hyvä tieto. Eipä sitten muuta kuin huoltoon tekemään takuuvalitusta. Ei nappaa minullekaan mikään tumppujen virittely.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Lionman

Tähän olisi ihan yksinkertainen ratkaisu; yläsaranoitu luukku, jossa olisi lisäksi huomioitu veden valumisen ohjaus. Vaan eihän meitä periferian pakkasissa eläviä ole muutenkaan huomioitu.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Onneksi ilmastonmuutos vie pakkaset täältä etelä-Suomesta pikku hiljaa pois. Päästään nastarenkaista ja muista kiusoista eroon. Mutta samalla sateen määrä vaan taitaa lisääntyä. Pitää virittää se muovipussi tohon, jos alkaa kränäämään. Tai sitten rakentaa autolle katos.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.11.21 - klo:00:15
Onneksi ilmastonmuutos vie pakkaset täältä etelä-Suomesta pikku hiljaa pois. Päästään nastarenkaista ja muista kiusoista eroon. Mutta samalla sateen määrä vaan taitaa lisääntyä. Pitää virittää se muovipussi tohon, jos alkaa kränäämään. Tai sitten rakentaa autolle katos.

Ã,,läs kuule nuolase ennen kuin tipahtaa. Ilmastonmuutos perutaan varmaan pikapuoliin, kun mekin täällä torjutaan sitä ihan hampaat irvessä ajelemalla näillä sähkörämpyttimillä  ;D ;D ;D
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.11.21 - klo:09:21
Sen halutun latausprosentin saa hybrid moden asetuksesta säädettyä. Olisko ollut 20% portain.
Siinä on vaan muistettavaa että tuo haluttu prosentti nollautuu aina startissa kun auto haluaa käyttää sähköä mahdollisimman paljon.
Ok eli olisi pitänyt vaan nostaa tuo prosentti mahdollisimman korkealle, niin latausyritystä olisi ollut ajossa todennäköisesti enemmän (?)

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 23.11.21 - klo:08:56
Asiasta toiseen. Auton sisätilan lämmitys ei tunnu aina toimivan, kun appin (iOS) kautta laittaa päälle. Tänä aamuna ajastettu lämmitys ei ilmeisesti mennyt päälle, kun myöhemmin tuli appista herja, että lämmitys epäonnistui (akku oli täysi, latauskaapeli kiinni). Ikkunan lämmitys kyllä toimi, kun se oli sulanut. Tuota herjaa on tullut aiemminkin, mutta yleensä silloin, jos yrittää laittaa lämmitys alkavaksi heti.
Tänä aamuna oli auto taas kylmä kuin jääkaappi ja ikkunoita sai raapata niin hemmetisti. Auto oli kyllä ladannut täyteen yön aikana, mutta loput toiminnot olikin sitten jääneet tekemättä, huoh.. Ã,,rsyttävää, kun tuo toimi aiemmin mielestäni oikein hienosti ja alkanut yhtäkkiä tökkiä. Pitänee kokeilla vielä ilman latausta ja laittaa siis pelkästään ilmastointi ja ikkunan sulatus.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 26.11.21 - klo:08:25
Ok eli olisi pitänyt vaan nostaa tuo prosentti mahdollisimman korkealle, niin latausyritystä olisi ollut ajossa todennäköisesti enemmän (?)
Tänä aamuna oli auto taas kylmä kuin jääkaappi ja ikkunoita sai raapata niin hemmetisti. Auto oli kyllä ladannut täyteen yön aikana, mutta loput toiminnot olikin sitten jääneet tekemättä, huoh.. Ã,,rsyttävää, kun tuo toimi aiemmin mielestäni oikein hienosti ja alkanut yhtäkkiä tökkiä. Pitänee kokeilla vielä ilman latausta ja laittaa siis pelkästään ilmastointi ja ikkunan sulatus.

Katso, että sulla on valittuna auton valikoista vielä varuilta se "Use High-Voltage battery for heating when AC power is not available"... tai jotakin sellaista siellä luki. En muista sanamuotoa ulkoa, mutta joka tapauskessa siellä on valikossa sellainen mahdollisuus. Eli jos auto ei saa virtaa, niin lämpö tulee sitten akuista. Mulla kävi alkuviikosta virhe, kun lähdin töihin ja auto ei ollut talon edessä johdossa kiinni. Olin ajastanut lämmityksen, mutta auto oli jääkaappina, koska tuo valinta oli unohtunut. Nopeastihan sieltä lämpöä alkoi tulla ja jo skrapauksen aikana alkoivat lasit sulaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.11.21 - klo:10:17
Katso, että sulla on valittuna auton valikoista vielä varuilta se "Use High-Voltage battery for heating when AC power is not available"... tai jotakin sellaista siellä luki. En muista sanamuotoa ulkoa, mutta joka tapauskessa siellä on valikossa sellainen mahdollisuus. Eli jos auto ei saa virtaa, niin lämpö tulee sitten akuista. Mulla kävi alkuviikosta virhe, kun lähdin töihin ja auto ei ollut talon edessä johdossa kiinni. Olin ajastanut lämmityksen, mutta auto oli jääkaappina, koska tuo valinta oli unohtunut. Nopeastihan sieltä lämpöä alkoi tulla ja jo skrapauksen aikana alkoivat lasit sulaa.
On valittuna. Viimeksi tänä aamuna varmistin, kun kokeilin lämmitystä ajastettuna auton palattua. Tällä kertaa toimi moitteettomasti  ???

Simbe

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 26.11.21 - klo:10:58
On valittuna. Viimeksi tänä aamuna varmistin, kun kokeilin lämmitystä ajastettuna auton palattua. Tällä kertaa toimi moitteettomasti  ???
Samaa ongelmaa minullakin. Viime talvena ei muistaakseni kertaakaan jäänyt lämmittämästä. Nyt tehnyt tuon jo kolmasti putkeen.

Pihistelijä

Minä olen kyllä päässyt vähällä vikojen suhteen. Mittarissa nyt 9 kk ja 19 tkm.

1. Keskinäyttö pimenee
Se pimenee silloin tällöin. Varsinkin, jos takana on lyhyt lataussessio. Esim. 15 min lounas. Aluksi se oli todella ikävä, koska keskinäytössä säädetään kaikki. Sitten oppi buuttaamaan sen painamalla on/off nappia noin 20 sekuntia. Automaatilla jää sopivasti oikea käsi vapaaksi siihen. On jotain hyötyäkin automaatista.

2. Latausluukun tappi jäätyy
Se kerää vettä sisään ja jäätyy herkästi. Jos luukku on kiinni, ei se aukea ja jos auki ei sulkeudu. Olen saanut sen toimimaan tyydyttävästi puristelemalla ajoittain vedet pois ja öljyämällä.

3. Seat Connect
Pääsääntöisesti on toiminut hyvin, mutta viimeisen viikon ajan auton esilämmitys ei ole mennyt päällä, vaikka kännykkä näytti että meni. Olen varmuuden vuoksi käynyt laittamassa sen päälle keskinäytöstä.

Muita vikoja ei ole ollut. Näin jos jatkaa toimintaansa, olen oikein tyytyväinen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kojuvi

Minulla Connet teki lämmitystä laittaessa eilen toisin päin; sanoi, että jotain meni vikaan, mutta kun meni autolle niin lämmitys olikin päällä. Niihin normaaleihin valoherjoihin on jo oppinut suhtautumaan olankohautuksella mutta nyt ei voi olla enää varma mistään.

Tridity

#625
Pitkästä aikaa tänne päivitystä, mutta tuntuu oma auto kyllä varsinaiselta maanantaimallilta.

Kesällä autossa oli kaikenlaisia vikoja erilaisista vikavaloista infotainmentin jumittumiseen ja android auton ja apple carplayin toimimattomuuteen liittyen.

-Takuuhuollossa vaihtoivat jonkun Pakonokka-anturin, jolla olisi ilmeisesti suurimmanosan vikavaloista pitänyt lähteä pois.
-CarSos järjestelmään vaihdettiin joku osa kun piipitteli vähän väliä vikaa.
-Peruutuskamera vaihdettiin kokonaan kun sinne kertyi kosteutta ja likaa sisälle.

Pari viikkoa tossa kerkennyt sen jälkeen ajella ja nyt ajossa piipittänyt sitä jotain etutunnistuksen anturia, että käytössä vain osittain vaikka auto täysin puhdas, liikennemerkkien tunnistaminen pyytänyt putsaamaan tuulisia vaikka tuulilasi ihan täysin puhdas. Apukuskin penkinlämmitin toimii miten sattuu ja menee itsellään pois päältä ja päälle. Android auto ei edelleenkään ole toiminut kesän jälkeen.

Tänään aamulla lähdin töihin niin matkalla syttyi 48V akun punainen varoitusvalo ja kielsi ajamasta, 12V akku ilmoitti että lataus ei onnistu ja pysäytä auto. Tämän jälkeen antoi vain joku 1200rpm kierroksia ja pystyi ajamaan 10km/h parkkiin.

Vein taas huoltoon ja saa nähdä saako tota ikinä täysin kuntoon vai saako viedä vaihtoon. Mittarissa tällä hetkellä vajaa 27 000.

Seat Leon 1,5eTSI FR 2020

Jontigga

Käsittämättömän perseestä tuo latausluukun lukituspinnin jäätyminen. Nyt on kahteen kertaan tullut sulateltu kauppakeskuksen parkkihallissa ja laitettu ensimmäisellä kerralla crc:tä ja nyt eilen silikonisprayta lukituspinniin. Tänään aamulla toimi hyvin kun kokeili käsin lukituspinnin toimintaa, mutta ajoin kotoolta töihin noin 20min -7 pakkasessa ja taas latausluukku jumissa ja jäätynyt. Vielä kertaalleen ajan parkkihalliin sulattelemaan ja laitan vaseliinia. Jos se ei auta niin täytyy taas varailla aikaa takuuhuoltoon.

ps. connectissa ei myöskään toimi latauksen/lämmityksen ajastus. Ollut kahteen kertaan takuuhuollossa... Connect tulee maksulliseksi muutaman viikon päästä..
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Epes

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.11.21 - klo:07:02

2. Latausluukun tappi jäätyy
Se kerää vettä sisään ja jäätyy herkästi. Jos luukku on kiinni, ei se aukea ja jos auki ei sulkeudu. Olen saanut sen toimimaan tyydyttävästi puristelemalla ajoittain vedet pois ja öljyämällä.


Samaa vikaa Tarracossa. Ei auta edes aseöljyllä voitelu. Konehuoneen puolelta pääsee Tarracossa tapin runko-osaan suoraan käsiksi eli itse puhaltelen sitä muutaman minuutin hiustenkuivaajalla ja johan aukeaa. Ajelen pakkasella yleensä latausaukon kansi raollaan, jos tiedän etten saa autoa lämpimään halliin kuten esim. työpäivinä saan.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.11.21 - klo:19:45
Samaa vikaa Tarracossa. Ei auta edes aseöljyllä voitelu. Konehuoneen puolelta pääsee Tarracossa tapin runko-osaan suoraan käsiksi eli itse puhaltelen sitä muutaman minuutin hiustenkuivaajalla ja johan aukeaa. Ajelen pakkasella yleensä latausaukon kansi raollaan, jos tiedän etten saa autoa lämpimään halliin kuten esim. työpäivinä saan.

Ei kyllä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. VMP…
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Epes

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 29.11.21 - klo:20:20
Ei kyllä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. VMP…

Niinpä  ;D ;D ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy