Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Ei auttanut yö asiaan. Onko kyseinen ilmoitus tullut koskaan kellekään muulle? Muistelen aiemmin ketjussa, että Mikasa:lla oli tämä sama virhe joskus (vai muistanko väärin)?

Ja vaikka tuo virhe vilahtaa käynnistyksen yhteydessä ja jää näkyville digimittariston reunaan pienenä symbolina, niin auto keskusnäyttö ja app sanovat, että "no issues found" ja kaikki on vihreänä.

Toinen mikä ei toimi nikottelematta on langaton Apple Car play. Se kyllä kytkeytyy, mutta ei automaattisesti eli pariinkiin kertaan on pitänyt parittaa jo puhelin autolle. Pitää perehtyä johtuuko tuo jostakin asetuksista tms.

Kyllä nämä ovat hienoja pelejä. :(
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

DBMan

Pelkääjän puolen ovenkarmissa on saranapuolella sellainen avaimella käännettävä ihan fyysinen ruuvi, millä aktivoidaan/deaktivoidaan apukuskin turvatyyny. Tuo Airbagin varoitus voi liittyä siihen. Tsekkaa, että se on aktiivinen. Mulla tuli myös muistaakseni varoituksia airbagistä, kunnes tajusin, että jostain syystä se turvatyyny oli defaulttina pois päältä.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

jukkanen

Minulla Honor vaihtui takaisin Samsungiin mikä nosti langattoman Android Auton ansiosta kummasti elämänlaatua, näkyy toimivan mukavan heittämällä Leonin kanssa. Honor ei (kiitos Trump ja kumppanit) saanutkaan ainakaan vielä  päivitystä Android 11:een joten ei siltä nyt hirveästi langatonta Android Autoa voinut vaatiakaan. Muuten sekin toimi kyllä ihan hyvin auton kanssa. Samsungin mukana myös langattomasta latauslootastakin saa täyden hyödyn, todella mukava ominaisuus mielestäni.

Pikku hiljaa auto alkaa tulla tutummaksi, paljon on ollut apua tämän foorumin pikku vinkeistä, kiitos kaikille niistä.   :)


seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.11.21 - klo:21:09
Joudut käymään huollossa, että saat pistoolin lukituksen ja sitä kautta latauksen toimimaan. Meikäläisen latausasema näytti myös että lataa mutta autoon ei mennyt mitään kun pistoolin lukitus ei toiminut.
Jep jep, huolto varattu. Meni reilun kolmen viikon päähän. Juuri sopivasti hajosi, kun kelitkin alkaa kylmetä...

Jontigga

Mulla oli cupra leon ehybrid takuuhuollossa 1,5kk takaperin Lohjan autotalossa. Listalla oli aika paljon asioita: auton uudelleen käynnistyksen jälkeen navi unohtaa kotiosoitteen ja aina navin äänikomennot päällä, connectin kautta ei onnistu latauksen/lämmityksen ajastus, peruutuskameran kiinnitys löysä (oli jo kerran aikaisemmin "takuukorjattu" K-caaralla, kun irtosi kokonaan ajon aikana).
Auto oli 4 päivää korjaamolla. Yrittivät ajaa uutta päivitystä niin auto alkoi jostain syystä herjata ABS anturi vikaa, vaikka todellisuudessa kaikki toimi (huolto kävi koeajolla). Huolto odotti tehtaalta 3 päivää ohjeita voiko auton silti luovuttaa asiakkaalle, vaikka herjaa tuota ABS anturi vikaa. Alkuperäisistä ongelmista ainoastaan peruustuskamera saatiin korjattua ja on nyt tukevasti paikallaan.

Nyt auto menossa jälleen K-caaralle takuuhuoltoon 18.11 juurikin tuon connect lataus/lämmitys ajastus ongelman takia, vaikka mainitsin että tuskinpa löytyy ratkaisua tähän tälläkään kertaa. Vaadin jo toista vuotta ilmaiseksi, kun joulukuun jälkeen sovellus tulee maksulliseksi. Varmaan sen takia haluavat vielä kertaalleen selvittää ongelmaa. Tämän kerran jälkeen odottelen siihen asti, että saavat isomman yleisen päivityspaketin jossa ongelmat korjaantuisi.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

miz

Onko tuo connectin ajastusongelma androidilla, PC:llä vai iphonella? Vai niillä kaikilla?
Erikoisia on, mulla on iphone ja PC toiminut kuin junan vessa. Samoin langaton CarPlay.

Luulisi että näissä samat softat toimii samalla tavalla.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 11.11.21 - klo:11:57
Pelkääjän puolen ovenkarmissa on saranapuolella sellainen avaimella käännettävä ihan fyysinen ruuvi, millä aktivoidaan/deaktivoidaan apukuskin turvatyyny. Tuo Airbagin varoitus voi liittyä siihen. Tsekkaa, että se on aktiivinen. Mulla tuli myös muistaakseni varoituksia airbagistä, kunnes tajusin, että jostain syystä se turvatyyny oli defaulttina pois päältä.

Juu, sitä kokeilin, mutta ei vaikutusta.

Tänään huollossa totesivat, että airbagin poiskytkemistä näyttävä valo, siis se joka on etupenkkien yläpuolella olevien matkustamovalojen välissä, on rikki. Auto tarkistaa startissa nuo(kin) piirit ja jos jokin rikki â€"> herjaa. Uusi valomoduuli tilattu ja tulee n. viikon päästä. Itse airbagissa ei ollut sitten, ainakaan huollon mukaan, vikaa. Saivat kuitenkin nollattua herjan, vaikka varoittivat samalla, että se voi jonkin bootin jälkeen palata.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Marjuran

Kauan sitä iloa kestikin: Kolme päivää sitten (eli torstaina 11.11.) sain Leon ST eHybridin 11 kk ja 3 pv odottelun jälkeen ja nyt kolmantena ajopäivänä auto kehottaa viemään itsensä huoltoon! Infotainment-systeemi ei lähde enää käyntiin eli keskinäyttö pysyy pimeänä. Se kyllä yritti useamman kerran bootata, mutta aina hyytyi latausvaiheeseen ja käynnistyi uudelleen. Ajoin tien syrjään ja sammutin auton ja käynnistin uudelleen: nyt Infotainment ei enää edes yritä käynnistyä, vaan pysyy pimeänä. Autolla toki voi vielä ajaa, mutta avustinjärjestelmät, radio, navigaattori, tutkat, ilmaisimet, SOS-puhelut jne... eivät ole enää käytössä. En tiedä, uskaltaako sillä enää ajaakaan.
Toivottavasti tämä ei kuvasta Seatin laatua pitemmällä tähtäimellä, vai onkohan tiedossa viikottaiset huoltokäynnit. Avaa harmittaako? :o

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Marjuran - 14.11.21 - klo:17:55
Ajoin tien syrjään ja sammutin auton ja käynnistin uudelleen: nyt Infotainment ei enää edes yritä käynnistyä, vaan pysyy pimeänä. Autolla toki voi vielä ajaa, mutta avustinjärjestelmät, radio, navigaattori, tutkat, ilmaisimet, SOS-puhelut jne... eivät ole enää käytössä. En tiedä, uskaltaako sillä enää ajaakaan.
Sen Infotainment näytön saa uudelleen päälle kuin pitää vasemmalla alhaalla olevaa on/off nappia 20-30 sekunttia pohjassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Marjuran

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.11.21 - klo:18:00
Sen Infotainment näytön saa uudelleen päälle kuin pitää vasemmalla alhaalla olevaa on/off nappia 20-30 sekunttia pohjassa.
Kiitos! Tämä auttoi tällä kertaa. Toivotaan, ettei tätä kovin usein tarvitse tehdä. Yritin löytää auton manuaalista tätä tehdasresettikikkaa, mutta en onnistunut sitä löytämään. Onko joku sen löytänyt?

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: miz - 11.11.21 - klo:13:17
Onko tuo connectin ajastusongelma androidilla, PC:llä vai iphonella? Vai niillä kaikilla?
Erikoisia on, mulla on iphone ja PC toiminut kuin junan vessa. Samoin langaton CarPlay.

Luulisi että näissä samat softat toimii samalla tavalla.

Androidilla ja PC:llä sama homma eli ei toimi. Torstaina menee taas tosiaan todennäköisesti valohoitoon  :D
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Marjuran - 14.11.21 - klo:17:55
Kauan sitä iloa kestikin: Kolme päivää sitten (eli torstaina 11.11.) sain Leon ST eHybridin 11 kk ja 3 pv odottelun jälkeen ja nyt kolmantena ajopäivänä auto kehottaa viemään itsensä huoltoon! Infotainment-systeemi ei lähde enää käyntiin eli keskinäyttö pysyy pimeänä. Se kyllä yritti useamman kerran bootata, mutta aina hyytyi latausvaiheeseen ja käynnistyi uudelleen. Ajoin tien syrjään ja sammutin auton ja käynnistin uudelleen: nyt Infotainment ei enää edes yritä käynnistyä, vaan pysyy pimeänä. Autolla toki voi vielä ajaa, mutta avustinjärjestelmät, radio, navigaattori, tutkat, ilmaisimet, SOS-puhelut jne... eivät ole enää käytössä. En tiedä, uskaltaako sillä enää ajaakaan.
Toivottavasti tämä ei kuvasta Seatin laatua pitemmällä tähtäimellä, vai onkohan tiedossa viikottaiset huoltokäynnit. Avaa harmittaako? :o
Muutaman kerran tuo sama litania paukkunut näytössä. Softavika johon ei vielä ole korjausta kuulunut oli tuomio kun huollossa kävi. Auton sammuttaa ja poistuu avaimen kanssa lähistöltä niin useimmiten poistunut tuo. Seuraavana päivänä ollut aina poissa.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 09.11.21 - klo:15:19
Mulla vaihdettiin se luukun lukituspinni joka kiertyy liikkuessa, kun ensimmäisillä pakkasilla tälle syksyä jäätyi. Jostain oli päässyt vettä sisään, sulalla kelillä kun itse käsin painoi sen pohjaan asti niin vettähän sieltä tuli ulos. Liekö jokin tiiviste mennyt noin äkkiä? Nyt vaihdon jälkeen toimii taas pakkaskeleilläkin.

Jos saatte sen edes kerran sulaksi, niin korjausta odotellessa kannattaa autoa pitää niin, että käsin painaa sen pinnin kiinni-asentoon, jos pitää luukkua auki. Silloin luukku menee enempi kiinni (ja suojaa latausliitintä enemmän) jos pitää lähteä ajoon niin että lukituspinni on jäätynyt, verrattuna siihen että se olisi jäätynyt auki-asentoon.

Tättärää! Tänä aamuna mullakin oli lukituspinni jumissa. Sain pistoolin irti, mutta se tappi ei kierry eikä liiku mihinkään suuntaan, eli latausluukkua ei saa kiinni. Ajelin sitten luukku auki töihin, ja aukihan se on nytkin. Pakkasta pari astetta. Pitää varmaan ajella sulattelemaan autoa lämpimään talliin ja sen
jälkeen huoltoon.. ilmeisesti taas yksi lastentautivika tämä luukun pinni. Imaisee jostain vettä sisään ja jäätyy tjsp.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 15.11.21 - klo:09:41
Tättärää! Tänä aamuna mullakin oli lukituspinni jumissa. Sain pistoolin irti, mutta se tappi ei kierry eikä liiku mihinkään suuntaan, eli latausluukkua ei saa kiinni.
Minä laitoin siihen eilen lukkosulaa, mutta jäätyi silti pystyyn. Näköjään se ei auta. Kokeilen aseöljyä seuraaville pakkasille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.11.21 - klo:10:02
Minä laitoin siihen eilen lukkosulaa, mutta jäätyi silti pystyyn. Näköjään se ei auta. Kokeilen aseöljyä seuraaville pakkasille.

Kokeiltaa silikoni sprayta lukituspinniin. Mulla jäätyi kans viime viikolla yksi päivä niin ettei saanut luukkua kiinni. Tänään aamulla ei ainakaan ollut jäässä, vaikka eilen oli etelässä plussaa ja aamulla -4.

Jännä vaan kun viime talvena ei kertaakaan ollut ongelmia. Pakkasjaksoilla ei mene jäihin kun on kokoajan kuivaa. Pahinta on kelin sahaus plussalta --> miinukselle ja varsinkin jos ennen pakkasia ollut kostea keli.

Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

DBMan

Kävin äsken spruuttaamassa aseöljyä siihen pinnin tiivisteeseen, ja painoin pinnin alas. Lämpötila on nyt plussalla, ja aika paljon vettä purskahti sieltä pinnin tiivisteen välistä. Siellä on nyt sekä lukkosulaa että aseöljyä, mutta tuskinpa ne estävät sitä vettä jäätymästä. Tuskin se vesi poistuu sieltä pelkästään sitä pinniä painelemalla. Ilmiselvä vikahan tämä on, viime keväänä oli pakkasia maaliskuussa vielä, kun sain auton ajoon, eikä se pinni kenkkuillut. Sinne mekanismiin on mennyt jostain vettä sisälle.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Jontigga

Mulla tullut myös sieltä vettä ulos kun painaa lukituspinniä. Toivottavasti tästä ei tule jatkuva harmi...  ::)
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Tos®

Joskus lukkoihin neuvottiin laittamaan lukkosulan sijaan raakaa pakkasnestettä, ei ainakaan heti pääse mekanismi jäätymään.
Vikahan se on, että sinne vesi menee
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.11.21 - klo:12:22
Joskus lukkoihin neuvottiin laittamaan lukkosulan sijaan raakaa pakkasnestettä, ei ainakaan heti pääse mekanismi jäätymään.
Vikahan se on, että sinne vesi menee

Jep - se tappi vieläpä osoittaa kivasti vähän yläviistoon, eli sateella kun latailee ja luukku on auki, vesi valuu sitä tappia pitkin alareunaan. Ja kun se tiivisteen tapainen siinä tapin juuressa falskaa, menee vettä sinne mekanismin sisälle. Ei siellä varmaan muuta ole kuin jonkinlainen kierre ja jousi, mutta eihän noita muovirimpuloita voi runnoa hajottamatta niitä, jos ne on jäässä. Pitää varmaan kehitellä joku sadesuoja latausta varten, mulla on kotona auto taivasalla eikä katosta ole luvassa.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.11.21 - klo:12:22
Joskus lukkoihin neuvottiin laittamaan lukkosulan sijaan raakaa pakkasnestettä, ei ainakaan heti pääse mekanismi jäätymään.
Vikahan se on, että sinne vesi menee
Glykolia vai? Sen luokan myrkky, että en kyllä omaan pihaan jättäisi valumaan...

Tos®

#590
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

QUICK64

Uusi vika: app,  nyt kun se rupes toimimaan herjaa : valot päällä, eikä ole ainakaan mun mielestä kun vieressä seison

Hego

Lainaus käyttäjältä: QUICK64 - 17.11.21 - klo:20:31
Uusi vika: app,  nyt kun se rupes toimimaan herjaa : valot päällä, eikä ole ainakaan mun mielestä kun vieressä seison

Joo tekee välillä tota. Päivitä app:in etusivu vetämällä alaspäin ja pitämällä sen 3s alhaalla, näytön yläreunassa pitäis näkyä sellanen pilvikuva, synkkaa sillä tavalla autolta tiedot pilveen uudestaan.
Seat León ST PHEV Xcellence

QUICK64

Lainaus käyttäjältä: Hego - 17.11.21 - klo:21:09
Joo tekee välillä tota. Päivitä app:in etusivu vetämällä alaspäin ja pitämällä sen 3s alhaalla, näytön yläreunassa pitäis näkyä sellanen pilvikuva, synkkaa sillä tavalla autolta tiedot pilveen uudestaan

Tein sen heti, ei auttanut ennenkuin kävin autossa laittamassa virrat päälle ja pois

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: QUICK64 - 17.11.21 - klo:20:31
Uusi vika: app,  nyt kun se rupes toimimaan herjaa : valot päällä, eikä ole ainakaan mun mielestä kun vieressä seison
Connect antaa paljon vääriä hälyytyksiä. Milloin ovat ovet tai ikkunat sulkematta, milloin valot päällä. Aluksi jaksoin mennä katsomaan ovatko ne jääneet auki tai valot päälle. Nyt en enää reagoi niihin ollenkaan. Harmi, sillä mahdolliset oikeat hälyytykset peittyvät noihin vääriin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Hego - 17.11.21 - klo:21:09
Joo tekee välillä tota. Päivitä app:in etusivu vetämällä alaspäin ja pitämällä sen 3s alhaalla, näytön yläreunassa pitäis näkyä sellanen pilvikuva, synkkaa sillä tavalla autolta tiedot pilveen uudestaan.

Oman kokemukseni mukaan appin kautta ei noita virheellisiä ilmoituksia saa poistettua. Olen onnistunut poistamaan virheelliset ilmoitukset vain käynnistämällä ja sammuttamalla auton sekä lukitsemalla ovet. Eli poistuneet seuraavan ajokerran jälkeen.

Eniten aiheetomia ilmoituksia minulla on tullut lukitsemattomista tai avoimista ovista ja  päälle jääneistä valoista sekä avonaisesta konepellissä.

Vain aiheellisia ilmoituksia on tullut aukinaisesta ikkunasta, kun oli pariin otteeseen jäänyt noin sentin raolleen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Hego

Kummallisia vehkeitä nämä…  ::) Mulla on alkanut toimimaan takaluukkuun sulkeminen kuljettajan oven napista. Autohan oli huollossakin syyskuussa, yksi vikalistalla olleista asioista oli juurikin tuo luukun sulkeminen kuljettajan ovesta, joka ei siis toiminut, vaikka ohjekirjan mukaan pitäis toimia. Nyt toimii. Ihan itsestään alkanut toimimaan.  ;D Tämä taas laittaa huollon kommentin mielenkiintoiseen valoon, heidän mukaan se ei kuulukaan sulkeutua siitä kuljettajan oven napista…..  :o
Seat León ST PHEV Xcellence

[kassu]

Lainaus käyttäjältä: Hego - 21.11.21 - klo:21:09
Kummallisia vehkeitä nämä…  ::) Mulla on alkanut toimimaan takaluukkuun sulkeminen kuljettajan oven napista. Autohan oli huollossakin syyskuussa, yksi vikalistalla olleista asioista oli juurikin tuo luukun sulkeminen kuljettajan ovesta, joka ei siis toiminut, vaikka ohjekirjan mukaan pitäis toimia. Nyt toimii. Ihan itsestään alkanut toimimaan.  ;D Tämä taas laittaa huollon kommentin mielenkiintoiseen valoon, heidän mukaan se ei kuulukaan sulkeutua siitä kuljettajan oven napista…..  :o
Täällä on toiminut uudesta asti, mutta nappia pitää pitää aktivoituna koko ajan. Taitaa olla joku turvallisuushomma:D
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

Sped

Lainaus käyttäjältä: Hego - 21.11.21 - klo:21:09
Tämä taas laittaa huollon kommentin mielenkiintoiseen valoon, heidän mukaan se ei kuulukaan sulkeutua siitä kuljettajan oven napista…..  :o

Kuinka tyhmältä se kuulostaakaan, niin ei kannata antaa kamalasti luottoa huollon kommenteille. Heillä voi todennäköisesti olla sinua huonompi tuntemus joistain asioista, jolloin se menee niin päin, että sinä opetat heitä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 11.11.21 - klo:12:48
Jep jep, huolto varattu. Meni reilun kolmen viikon päähän. Juuri sopivasti hajosi, kun kelitkin alkaa kylmetä...
Pakko mainita, miten tämä homma eteni. Eli kyse oli siitä, että auto ei enää ladannut, kun latauspistooli ei lukittunut paikalleen. Akun varaus oli koko ajan siis n. 1% ja silloin tällöin tuli ilmoituksia, että "lataa suurtehoakku" tjms.

Ajeltiin siis pitkään vaan bensalla sekä pidempää ajoa että ihan lyhyitäkin kauppareissuja. Viime viikolla auto sitten ei aamulla lähtenyt käyntiin. Heti kävi mielessä, että 12v akku on tyhjä. Tätä vähän pelkäsin, kun huoltoaika venyi niin pitkälle (koska jos suurtehoakku on tyhjä, niin saako 12v akku sitten sieltä riittävästi virtaa), mutta en kyseenalaistanut asiaa huoltohenkilölle. Ei muuta kuin hinuri paikalle ja sieltä kokeiltiin ensiksi lisävirtaa. Sillä saatiin käyntiin ja lopulta ajoin auton suoraan huoltoon. Tuntui siltä, että silloin ekaa kertaa auto oikeasti latasi suurtehoakkua ajaessa kunnolla. Huollon pihaan päästessä akussa oli jo 7% varaus.

Sain auton huollosta ja ei siinä ollut mitään vikaa. 12v akku oli mennyt tyhjäksi. Myös lataus toimi normaalisti (?). Eli sen jälkeen, kun koko auto oli mennyt pimeäksi 12v akkua myöten, alkoi myös lataus taas toimia. Mielenkiintoista..

Auto ei missään vaiheessa herjannut, että 12v akun varaustaso olisi huono. Paitsi siinä vaiheessa, kun lisävirralla se saatiin käyntiin, syttyi vähäisen varauksen valo.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy