Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

mr panu

Skodan puolella on tismalleen sama käyttäytyminen. Yritin joskus huollossa kysellä, että miten se on noin hämäävä. Oli huoltoinssinkin mielestä (ja ihan skodan oma huolto) outo.
Yritin sitä hänelle demonstroidakin, mutta jos sammuttamisen yhteydessä ei avaa kuskin ovea niin se säilyy "kuten voisi ajatella", eli eco:na...

Asia jäi siihen ja ajeltu pelkästään normal modessa.

v6e

#481
Noniin, autoon tullut noin 8000km.

Viat, seisontajarru+mäkilähtö avustin herjaa käynnistyksessä, käynyt nyt kahdesti.
Kerran samalla vilahti jokin virransäästö myös.

Noin 8-10 kertaa front asssit lyhyen ajon jälkeen herjannut, uudelleen käynnistyksellä poistuu.

,,rsyttäviä pikkujuttuja nämä. Aina vähän säikäyttää kun tulee päälle.
Vaihteistosta tulee jotain pientä vapinaa kiihdyttäessä, vähänkuin konepellin alla sivuttain joku heiluisi. Loppuu vaihteen vaihtamisen jälkeen. Ei häiritse ajoa, taitaa olla kuski vain vainoharhainen.

timpy

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 13.10.21 - klo:11:19
Meillä Leon style karvalakkifarkulla rullailtu kohta 10 tkm ilman suurempia vikoja. Yksi sitäkin raivostuttavampi häikkä ovat nuo takapenkin kosketusvalot, jotka elävät aivan omaa elämäänsä. Syttyvät satunnaisesti ilman mitään kosketusta ja eivät meinaa sitten kosketuksellakaan sammua. Pimeällä ajaessa raivostuttavaa.

Ovatko muut saaneet avun tähän ongelmaan? Muistan lukeneeni, että muillakin vastaavaa. Autoa en ole käyttänyt liikkeessä, mutta ilmeisesti jokin laadunparannuskamppis siellä olisi. Liekö sitten korjaa noita valoja.
Mulla 8 Golfissa toinen takapenkin led kattovalo kummitteli samalla lailla. Korjautui valon vaihdolla. Lieneekö Leonissa sama osa.
ex: VW Golf HB 1.5 eTSI DSG Style Premium vm.-20
ex: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG vm.-18
ex: VW Golf HB 2.0 TDI vm.-13

Pihistelijä

Esilämmityksellä on iso vaikutus kulutukseen ja siten rajallisen sähkörangeen. Nyt lämpötilan ollessa lähellä nollaa saman 20 km vakiomatkan kulutus esilämmityksen kanssa on 16 kWh/100 km kun se matkustamo kylmänä lähtiessä on 21 kWh/100 km. Lisäksi on mukava istua lämpimään autoon, jossa kaikki ikkunat ovat kirkkaat.

Matkustamon esilämmitys on tehokas. Todella hyvä ominaisuus. Olihan mulla vanhassa TSI:säkin sisätilan lämmitin, mutta tämän PHEV:n latausjohdon kytkeminen ja irrottaminen on selvästi vaivattomampaa. Ei tarvitse kaivaa erillistä johtoa autosta ja kyyristellä pimeässä maanrajassa ja availla lämmitystolpan päätä. Voi seisten kytkeä hyvin käteen osuvan latausjohdon autoon ja pois.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Erkka

Offia.

Omassa Skodassa on Defan lohkolämmittimenjohto, jossa on pistokkeessa ledvalo! Ei tarvitse pimeässä hapuilla auton pistokkeen paikkaa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.10.21 - klo:03:30
Esilämmityksellä on iso vaikutus kulutukseen ja siten rajallisen sähkörangeen. Nyt lämpötilan ollessa lähellä nollaa saman 20 km vakiomatkan kulutus esilämmityksen kanssa on 16 kWh/100 km kun se matkustamo kylmänä lähtiessä on 21 kWh/100 km. Lisäksi on mukava istua lämpimään autoon, jossa kaikki ikkunat ovat kirkkaat.

Matkustamon esilämmitys on tehokas. Todella hyvä ominaisuus. Olihan mulla vanhassa TSI:säkin sisätilan lämmitin, mutta tämän PHEV:n latausjohdon kytkeminen ja irrottaminen on selvästi vaivattomampaa. Ei tarvitse kaivaa erillistä johtoa autosta ja kyyristellä pimeässä maanrajassa ja availla lämmitystolpan päätä. Voi seisten kytkeä hyvin käteen osuvan latausjohdon autoon ja pois.
Lämpiääkö akusto siis tuossa esilämmityksen yhteydessä?

Olen myös tyytyväinen esilämmityksen toimivuuteen ja tehokkuutteen. Tänä aamuna huomasin ikkunasta, että auton lasit jäässä ja laitoin applikaatiosta lämmityksen sisäilmalle että laseille. Puolessa tunnissa olikin kaikki sulana ja oli mukava istua autoon. Rangeksi näytti käynnistäessä 49 km.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 19.10.21 - klo:09:26
Lämpiääkö akusto siis tuossa esilämmityksen yhteydessä?
Lämpiää vain sen mitä purkaminen ja lataaminen lämmittävät. Akussa ei ole erillistä lämmitystä.

PS. Tämä minun esilämmitys kommenti tuli väärään ryhmään. Piti laittaa Leon PHEV-ryhmään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 19.10.21 - klo:08:18
Offia.

Omassa Skodassa on Defan lohkolämmittimenjohto, jossa on pistokkeessa ledvalo! Ei tarvitse pimeässä hapuilla auton pistokkeen paikkaa.

Pistin tuon Defan sisätilapistokkeella tilaukseen myös, niin saan lisää vaihtoehtoja lämmitykseen (polttomoottori ja kabiini). Kovalla pakkasella pääsee lämpimään ohjaamoon ja hybriditilassa lämpimällä koneella starttaamaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

DBMan

Palataksemme aiheeseen ongelmat ja viat, jostain syystä viime yönä klo 04:22 kaikki Seat Connectiin liittyvät palveluni deaktivoituivat. Oli tullut sähköpostiin ilmoitus klo 7:22 asiasta, tyyliin "muutokset on tallennettu!" ja "deaktivoitu 20.10.2021 klo 04:22. Voit aktivoida palvelut ajoneuvosi Infotainment-järjestelmällä milloin tahansa."  Oli näköjään myös apista tullut puhelimenkin ilmoituksiin sama herja, mutta enhän minä aamulla niitä edes vilkaissut.

Aamulla kun käynnistin auton, ihmettelin miksi se ei tunnistanut minua avaimesta eikä tarjonnut minua käyttäjäksi. Auto käynnistyi käyttäjänä "vieras" ja täydet yksityisyyden suoja-asetukset päällä. Sain kyllä vaihdetuksi käyttäjäksi itseni, mutta tuon sähköpostin huomasin vasta, kun duunissa avasin sähköpostini. Connect-appi näyttää kyllä saavan yhteyden autoon, ja aamun ajotiedotkin näkyy apissa, eli palvelut näyttävät olevan taas käynnissä. Mitään en kyllä tehnyt aktivoidakseni ne, eli aktivoituivat sitten omia aikojaan.

Muuta syytä en keksi, kuin että palvelut ovat olleet alhaalla jonkun päivitys- tai muun syyn vuoksi. Tuo viestintä, että olisin muka tehnyt jotain muutoksia, on kyllä sikamaisen hämäävää. Ja sähköposti lähti tasan kolme tuntia myöhässä, sen jälkeen kun ongelma oli jo ajat sitten ohi.

Ei näin.



Seat Leon ST eHybrid Xcellence

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 20.10.21 - klo:10:33
Palataksemme aiheeseen ongelmat ja viat, jostain syystä viime yönä klo 04:22 kaikki Seat Connectiin liittyvät palveluni deaktivoituivat. Oli tullut sähköpostiin ilmoitus klo 7:22 asiasta, tyyliin "muutokset on tallennettu!" ja "deaktivoitu 20.10.2021 klo 04:22. Voit aktivoida palvelut ajoneuvosi Infotainment-järjestelmällä milloin tahansa."  Oli näköjään myös apista tullut puhelimenkin ilmoituksiin sama herja, mutta enhän minä aamulla niitä edes vilkaissut.

Aamulla kun käynnistin auton, ihmettelin miksi se ei tunnistanut minua avaimesta eikä tarjonnut minua käyttäjäksi. Auto käynnistyi käyttäjänä "vieras" ja täydet yksityisyyden suoja-asetukset päällä. Sain kyllä vaihdetuksi käyttäjäksi itseni, mutta tuon sähköpostin huomasin vasta, kun duunissa avasin sähköpostini. Connect-appi näyttää kyllä saavan yhteyden autoon, ja aamun ajotiedotkin näkyy apissa, eli palvelut näyttävät olevan taas käynnissä. Mitään en kyllä tehnyt aktivoidakseni ne, eli aktivoituivat sitten omia aikojaan.

Muuta syytä en keksi, kuin että palvelut ovat olleet alhaalla jonkun päivitys- tai muun syyn vuoksi. Tuo viestintä, että olisin muka tehnyt jotain muutoksia, on kyllä sikamaisen hämäävää. Ja sähköposti lähti tasan kolme tuntia myöhässä, sen jälkeen kun ongelma oli jo ajat sitten ohi.

Ei näin.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia viimeisten päivien osalta elin toimii entiseen malliin. Muistini mukaan joku viikko sitten piti kirjautua uudelleen appiin, mutta autossa ei ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.10.21 - klo:03:30
Esilämmityksellä on iso vaikutus kulutukseen ja siten rajallisen sähkörangeen. Nyt lämpötilan ollessa lähellä nollaa saman 20 km vakiomatkan kulutus esilämmityksen kanssa on 16 kWh/100 km kun se matkustamo kylmänä lähtiessä on 21 kWh/100 km. Lisäksi on mukava istua lämpimään autoon, jossa kaikki ikkunat ovat kirkkaat.

Matkustamon esilämmitys on tehokas. Todella hyvä ominaisuus. Olihan mulla vanhassa TSI:säkin sisätilan lämmitin, mutta tämän PHEV:n latausjohdon kytkeminen ja irrottaminen on selvästi vaivattomampaa. Ei tarvitse kaivaa erillistä johtoa autosta ja kyyristellä pimeässä maanrajassa ja availla lämmitystolpan päätä. Voi seisten kytkeä hyvin käteen osuvan latausjohdon autoon ja pois.

Toimiiko myös istuinlämmitys esilämmityksen yhteydessä? Itse en ole saanut sitä toimimaan vaikka on valittu että voi käyttää suurjänniteakkua. Syynä voi olla se että käytössäni on vain 8A latausmahdollisuus. Auto ilmoittaa appin kautta että on ladattu täyteen noin tuntia ennen lähtöaikaa. En tiedä milloin aloittaa esilämmityksen, ohjekirjan mukaan puoli tuntia ennen lähtöaikaa. Siitä ei ole tietoa että ottaako huomioon ulkolämpötilan esilämmityksen kestossa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Mulla oli alkuvuonna muutamaan otteeseen sama. Auto oli heittänyt ulos käyttäjätililtä ja oli mennyt yksityisyysasetukset päälle.

Piti laittaa autosta yhteydet päälle / sallituksi siitä yksityisyysasetuksesta ja kirjautua uudelleen infotaimentista. Ei tarvinnut muuta toimenpidettä eikä ole enää uusinut onneksi talven jälkeen.

Nämä oli siis nimeomaan auton päässä tapahtuneita, ei appissa tai varsinaisella Connect tilillä.

DBMan

Kyllä mullakin elin toimii onneksi entiseen malliin  ;D ( sorry ToAkPa, oli ihan pakko  ;D ;D ;D ).

Mutta jos olisin yhtään taipuvaisempi vainoharhaisuuteen, niin olisin kyllä miettinyt, että onko joku häkännyt itsensä mun palveluihin. Pari kertaa aikaisemminkin on tullut sähköpostilla ilmoitus palveluiden deaktivoimisesta. Ja myöhemmin sitten ilmoitus, että ne on aktivoitu. Jonkinlainen sähköpostitriggeri tuossa palvelussa on, mutta toimii miten sattuu, viestit on harhaanjohtavia ja mailit lähtee hirveällä viiveellä.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 20.10.21 - klo:10:51
Toimiiko myös istuinlämmitys esilämmityksen yhteydessä? Itse en ole saanut sitä toimimaan vaikka on valittu että voi käyttää suurjänniteakkua. Syynä voi olla se että käytössäni on vain 8A latausmahdollisuus. Auto ilmoittaa appin kautta että on ladattu täyteen noin tuntia ennen lähtöaikaa. En tiedä milloin aloittaa esilämmityksen, ohjekirjan mukaan puoli tuntia ennen lähtöaikaa. Siitä ei ole tietoa että ottaako huomioon ulkolämpötilan esilämmityksen kestossa.

Lainaus käyttäohjeesta:
Kun latauspistoke on kiinni, auton ilmastointi alkaa 30 minuuttia ennen suunniteltua lähtö- aikaa. Jos ajovalmiutta ei muodosta suunni- tellun lähtöajan jälkeen, autoa ilmastoidaan vielä 15 minuutin ajan.
Kun latauspistoke ei ole kiinni, ilmastoinnin käyttöaika lyhenee 10 minuuttiin. Jos ajoval- miutta ei muodosteta, kestoaika pitenee 5 mi- nuutilla.
Seisontailmastointi kytkeytyy automaattisesti pois päältä.
Laajennettu seisontailmastointi*
Akunhallinta-valikossa on mahdollista ottaa käyttöön laajennettu ilmastointi, niin että kun autoa ilmastoidaan suoraan tai ohjelmoidun lähtöajan kautta myös esim. istuinlämmitys ja takalasinlämmitys voivat kytkeytyä auto- maattisesti päälle.
Mukavuusvarusteet riippuvat auton varuste- lusta.
● Hae esiin valikko Akunhallinta.
● Kosketa niiden istuimien symbolia, joiden mukavuusvarusteiden haluat kytkeytyvän päälle seisontailmastoinnin lisäksi. Kuljettajan istuimen symboli pysyy aina aktivoituna (kul- jettajan istuimen symboli sisältää myös istuin- lämmityksen ja ohjauspyöränlämmityksen).
● Aktivoi toiminto Automaattinen takalasin- lämmitys, kun haluat takalasinlämmityksen kytkeytyvän päälle ennen lähtöä.

Löytyy täältä:
https://www.seat.fi/omistajille/laitteet-ja-yhdistaminen/kayttoohjeet.html

Eli täytyy erikseen ottaa käyttöön akun hallinnan alta. Melko epäloogista.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: miz - 20.10.21 - klo:11:08
Lainaus käyttäohjeesta:
Kun latauspistoke on kiinni, auton ilmastointi alkaa 30 minuuttia ennen suunniteltua lähtö- aikaa. Jos ajovalmiutta ei muodosta suunni- tellun lähtöajan jälkeen, autoa ilmastoidaan vielä 15 minuutin ajan.
Kun latauspistoke ei ole kiinni, ilmastoinnin käyttöaika lyhenee 10 minuuttiin. Jos ajoval- miutta ei muodosteta, kestoaika pitenee 5 mi- nuutilla.
Seisontailmastointi kytkeytyy automaattisesti pois päältä.
Laajennettu seisontailmastointi*
Akunhallinta-valikossa on mahdollista ottaa käyttöön laajennettu ilmastointi, niin että kun autoa ilmastoidaan suoraan tai ohjelmoidun lähtöajan kautta myös esim. istuinlämmitys ja takalasinlämmitys voivat kytkeytyä auto- maattisesti päälle.
Mukavuusvarusteet riippuvat auton varuste- lusta.
● Hae esiin valikko Akunhallinta.
● Kosketa niiden istuimien symbolia, joiden mukavuusvarusteiden haluat kytkeytyvän päälle seisontailmastoinnin lisäksi. Kuljettajan istuimen symboli pysyy aina aktivoituna (kul- jettajan istuimen symboli sisältää myös istuin- lämmityksen ja ohjauspyöränlämmityksen).
● Aktivoi toiminto Automaattinen takalasin- lämmitys, kun haluat takalasinlämmityksen kytkeytyvän päälle ennen lähtöä.

Löytyy täältä:
https://www.seat.fi/omistajille/laitteet-ja-yhdistaminen/kayttoohjeet.html

Eli täytyy erikseen ottaa käyttöön akun hallinnan alta. Melko epäloogista.

Olen toiminut juuri tuon ohjekirjan tekstin mukaisesti, ehkä ole saanut istuinlämmitintä toimimaan lähtöaikaan sidotun lämmityksen yhteydessä. Otin asian esille yhtenä kohtana kun auto kävi takuukorjauksessa. Ilmoittivat että ei toimi yli +5 asteen lämpötiloissa, jonka vuoksi eivät voineet keväällä testata sen toimintaa. Täytyy odotella ilmojen jäähtymistä ja viedä sen jälkeen uudestaan takuukorjaukseen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Rpnt

Seat Leon 1.5 2021 autollani on nyt ajettu 11tkm ja se on käynyt kaksi kertaa huollossa alla olevien vikojen vuoksi:

Ensimmäinen huolto kesäkuu:
- Kessy toimi todella harvoin
- Front assist herjasi viikottain 1-5 krt

Kessy alkoi toiminaan, mutta Front assist herjaa edelleenkin.

Toinen huolto 13.10.2021:
- oikean sumuvalon vikailmoitus
- moottorin häiriövalo alkoi palaamaan
- turvatyynyjen häiriövalo alkoi palaamaan
- sähköinen käsijarru ei lähtenyt päältä
- Kessy alkoi taas temppuilemaan ja se alkoi toiminaan, kun aukaisi peräkontin.
- Front assist herjat jatkuu
- kadottaa välillä puhelimen

Kessy toimii taas paremmin, mutta huollon ja päivityksien jälkeen on tullut seuraavat viat:
- ”navigointi ei ole tällä hetkellä käytössä” herja tulee mittaristoon.
- renkaanpaineista tuli 5x ilmoitus 700km matkalla. Paineet olivat ok.
- kello katoaa infotainmentista välillä
- adaptiivinen vakkari putoaa todella helposti pois käytöstä pienelläkin vesisateella. Aikaisemmin toimi paljon paremmin.
- ei tunnista aina avainta
- jos aukaisee peräkontin kaukosäätiminen napilla, niin Kessy ei toimi sen jälkeen.

Täällä on myös ollut keskustelua, että peräkontti ei sulkeudu oven napista. Minulla kyseinen toiminto toimii.

jukkanen

Minkähänlainen todennäköisyys näissä vaikuttaisi olevan saada ns. vaivaton yksilö, vai onko sellaista ollutkaan kellään?

[kassu]

Täällä nyt vihdoin vuoden odotuksen jälkeen auto saapui! 400km rullailtu ja auto on aivan upea! Toistaiseksi mitään vikoja ei ole ollut takapenkin ilmastointiritilän säädön toimimattomuuden lisäksi. Aika näyttää mitä sieltä tulee ;D
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

pasi

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 24.10.21 - klo:19:12
Minkähänlainen todennäköisyys näissä vaikuttaisi olevan saada ns. vaivaton yksilö, vai onko sellaista ollutkaan kellään?
Omassani on muutaman kerran herjannut sumuvalosta ja pari kertaa kessy jättänyt oven avaamatta. Molemmat kadonneet seuraavalla käynnistyksellä.

Tänään sekoili navin paikannus, nuoli kulki kilometritolkulla väärässä paikassa. Seuraavalla startilla taas ihan kunnossa.

Muuta harmia ei ole ilmennyt.

Mittarissa vajaat 15 000.

ins

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 24.10.21 - klo:19:12
Minkähänlainen todennäköisyys näissä vaikuttaisi olevan saada ns. vaivaton yksilö, vai onko sellaista ollutkaan kellään?

"Oikeita" vikoja itselläni on ollut käytännössä ainoastaan se, että parkkitutkat/peruutuskamera satunnaisesti kaataa koko infotainmentin (tyyliin kaks kertaa tapahtunut tässä n. 4kk aikana kun auto on minulla ollut). Kerran meinasi aiheuttaa pienimuotoisen onnettomuuden tuo kun peruutuskameran kuva jämähti paikalleen niin etten ensiksi tajunnut ettei kuva enää päivity ja myöskään tutkat eivät reagoineet mihinkään. Ei jäänyt takana olevan auton kyljestä kuin senttejä siinä vaiheessa kun iski tajuntaan. Hetken on aina jumissa se koko himmeli ja sitten resetoi itsensä.

Täältä kun ihmisten ongelmista lukee niin pitää sanoa että pienellä on kyllä itse päässyt :D
Seat Leon ST FR DSG -21

Yaffa0

Käykääpäs kurkkaamassa tuolla Octavian puolella vastaavaa vikaketjua :D
Siellä riittää tapahtumia ja käänteitä.

Niin kauan kuin nämä ongelmat eivät ole mekaanisia (eli pelkkää koodia), niin on toivoa, että ne tulisivat suht. helposti kuntoon. Joka tapauksessa selkeästi VW:n akilleen kantapää on softa ja kaikkinainen turaaminen sen kanssa. Tuttavallani on heinäkuussa 2020 toimitettu Skoda Scala, jossa on samanlainen isohko info-näyttö kuin uudessa Octaviassa ja selkeästi samaa koodia (ulkoasun perusteella) kuin Octaviassa/Leonissa. Hän on käynyt näytön ongelmien takia nyt kolme kertaa huollossa. Kahteen kertaan näyttö on mennyt niin jumiin, ettei mikään bootti ole auttanut. Näyttö jäänyt siis kokonaan mustaksi pysyvästi. Viimeksi näin tuon asian itse. Näytöllä meni DOS:n tyyppistä komentorivikamaa (oli joku Linux-distro), joka kaatui aina bootissa. Ilmeiseti OTA-päivitys oli tehnyt siitä tiiliskiven, joka jäi jumiin boottiin. Asia saatiin kuntoon vasta kun auto vietiin korjaamolle, joka laittoi letkut kiinni autoon ja ajoi sieltä sitten firmispäivityksen. Jos tulee neljäs tiltti, niin lupasivat vaihtaa näytön uuteen.

Mutta Facelift-versiossa on sitten korjattu tämän nyky-Leonin kaikki viat. Uusina houkuttimina tulevat samalla myyntiin HUD-näyttö ja matriisivalot. Saatte nähdä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.10.21 - klo:10:15
Käykääpäs kurkkaamassa tuolla Octavian puolella vastaavaa vikaketjua :D
Siellä riittää tapahtumia ja käänteitä.

Niin kauan kuin nämä ongelmat eivät ole mekaanisia (eli pelkkää koodia), niin on toivoa, että ne tulisivat suht. helposti kuntoon. Joka tapauksessa selkeästi VW:n akilleen kantapää on softa ja kaikkinainen turaaminen sen kanssa. Tuttavallani on heinäkuussa 2020 toimitettu Skoda Scala, jossa on samanlainen isohko info-näyttö kuin uudessa Octaviassa ja selkeästi samaa koodia (ulkoasun perusteella) kuin Octaviassa/Leonissa. Hän on käynyt näytön ongelmien takia nyt kolme kertaa huollossa. Kahteen kertaan näyttö on mennyt niin jumiin, ettei mikään bootti ole auttanut. Näyttö jäänyt siis kokonaan mustaksi pysyvästi. Viimeksi näin tuon asian itse. Näytöllä meni DOS:n tyyppistä komentorivikamaa (oli joku Linux-distro), joka kaatui aina bootissa. Ilmeiseti OTA-päivitys oli tehnyt siitä tiiliskiven, joka jäi jumiin boottiin. Asia saatiin kuntoon vasta kun auto vietiin korjaamolle, joka laittoi letkut kiinni autoon ja ajoi sieltä sitten firmispäivityksen. Jos tulee neljäs tiltti, niin lupasivat vaihtaa näytön uuteen.

Mutta Facelift-versiossa on sitten korjattu tämän nyky-Leonin kaikki viat. Uusina houkuttimina tulevat samalla myyntiin HUD-näyttö ja matriisivalot. Saatte nähdä.

Mulla on 2v täyttävä Scala. Uudesta lähtien näyttö on boottaillut, heittänyt komponentti suojausta, jäänyt jumiin ja kerran jäi päälle vaikka virrat sammutti. Tuo takakameran ja tutkien tilttaaminen on kyllä huono juttu tuossakin. Saattaa kesken peruuttamisen tiltata joten ei siihen voi luottaa pätkääkään. Neljä kertaa on nyt tainnut käydä tutkinnassa ja ovat firmiksiä kuulemma päivittäneet. Vai lienevätkö vaan päivitelleet. Huomenna menee taas Laakkoselle jossa pitäisi vaihtaa joku infojärjestelmän rautaosa uuteen. Samalla vaihtuu takana olevat pikkuikkunat uusiin ( tiivisteet pykineet ) ja katsovat mikä naksuttelee ilmastoinnin mekaanisissa osissa. Takaiskaritkin ovat muuttuneet todella pintakoviksi ja etenkin poikittaisissa routaurissa jytistelee tosi inhottavasti. Muuttuukohen ne sitten tönköiksi kunnon pakkasilla? Positiivisena puolena nuo iskarit on muuten ihan yhtä lötköt mitä uusinakin  :o
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

seatkuski

Tänään ensimmäistä kertaa ollut ongelmana, että kirjautuu automaattisesti vieraana sisään ja jos yrittää vaihtaa käyttäjää, niin tulee herja "toiminto ei ole juuri nyt käytettävissä", kun alkaa ajoneuvoasetuksien säätö. Ei auttanut auton uudelleenkäynnistykset. Katsotaan tokeneeko tuosta itsestään..

Tombba

Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa, että auto vetää liinat kiinni kun peruuttaa autoa ruutuun? Oletan, että liittyy tuohon risteävän liikenteen törmäyksenestoon. Ongelma vaan on, että mitään risteävää liikennettä ei kyllä esim. tänään ollut, kun peruutiin parkkihallin ruutuun. Vieressä kyllä oli tolppa, mutta se ei ollut linjalla, eikä tutkassakaan mikään ollu punaisella, vaan ainut palkki oli harmaana. Ei siinä muuten mitään, mutta aika ikävästi jopa niskassa tuntuu, kun auto lyö yhtäkkiä jarrut pohjaan, vaikka toki nopeus ruutuun pakittaessa ei ole kovin suuri. Tuo on mulla tapahtunut jo pari kertaa.

miz

^^
Vaihdoithan sen yksityisyysasetuksen niin että sallitaan nettiyhteys / jako?
Jos se on kiellettynä niin ei taida onnistua käyttäjän vaihto. Mulla oli muutama ulosheitto kun auto oli uusi, silloin tokeni itsekseen.

^
Turhia stoppeja ei ole tullut, kerran pelastanut aika varmalta pusulta, olikin este lähempänä mitä katsoin..

Hego

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 25.10.21 - klo:18:57
Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa, että auto vetää liinat kiinni kun peruuttaa autoa ruutuun? Oletan, että liittyy tuohon risteävän liikenteen törmäyksenestoon. Ongelma vaan on, että mitään risteävää liikennettä ei kyllä esim. tänään ollut, kun peruutiin parkkihallin ruutuun. Vieressä kyllä oli tolppa, mutta se ei ollut linjalla, eikä tutkassakaan mikään ollu punaisella, vaan ainut palkki oli harmaana. Ei siinä muuten mitään, mutta aika ikävästi jopa niskassa tuntuu, kun auto lyö yhtäkkiä jarrut pohjaan, vaikka toki nopeus ruutuun pakittaessa ei ole kovin suuri. Tuo on mulla tapahtunut jo pari kertaa.

Mulla teki ton kesällä kun peruutin parkkiin autoa ja keula meni aika läheltä pusikkoa, ainakin luulen että siitä pusikosta se johtui. Aika yllättävä ja raju jarrutus.
Seat León ST PHEV Xcellence

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.10.21 - klo:10:15
Käykääpäs kurkkaamassa tuolla Octavian puolella vastaavaa vikaketjua :D
Siellä riittää tapahtumia ja käänteitä.

Nämä uudet VAG-konsernin tuotteet on melkoista kuraa. Olisi mielenkiintoista tietää että eivätkö vai osaa vai eivätkä vain viitsi? Voi toki olla molempia.

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Hego - 25.10.21 - klo:21:17
Mulla teki ton kesällä kun peruutin parkkiin autoa ja keula meni aika läheltä pusikkoa, ainakin luulen että siitä pusikosta se johtui. Aika yllättävä ja raju jarrutus.

Mulla veti kesällä Seat liinat kiinni, kun peruutin pois parkkiruudusta kaupan pihassa. Aika raju töksäys. Takaa ajoi joku hönö fillarilla helvetin kovaa, näin sen sitten kaukana menossa poispäin, kun toivuin hölmistyksestä. Ajolinja meni fillaristilla varmaan jostain viiden metrin päästä auton takaa. Aika herkillä on tuo hätäjarrutus. Toisaalta kuitenkin parempi niin, nuo spandex-ohjukset tuppaa välillä aika iholle.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

seatkuski

Lainaus käyttäjältä: miz - 25.10.21 - klo:19:59
^^
Vaihdoithan sen yksityisyysasetuksen niin että sallitaan nettiyhteys / jako?
Jos se on kiellettynä niin ei taida onnistua käyttäjän vaihto. Mulla oli muutama ulosheitto kun auto oli uusi, silloin tokeni itsekseen.
Oli sallittuna. Kokeilin myös kieltää yhteydet, mutta ei auttanut.

Tänä aamuna toimi normaalisti, tosin piti kirjautua uudelleen. Eli vaikuttaisi siltä, että valmistajan päässä oli jotain häikkää.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Hego - 25.10.21 - klo:21:17
Mulla teki ton kesällä kun peruutin parkkiin autoa ja keula meni aika läheltä pusikkoa, ainakin luulen että siitä pusikosta se johtui. Aika yllättävä ja raju jarrutus.

Tuo jarrutus on kyllä raju. Ekan kerran kun se itsellä tapahtui, luulin että törmäsin oikeasti johonkin ja menin katsomaan vaurioita. Mutta se olikin vain takana puolittain oleva havupuska joka olisi voinut vähän takapuskurin sivuun osua jatkaessasi peruutusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy