Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

miz

Ei ole vaihdettu käyttäjää kertaakaan. Eikä ole heittänyt ulos käyttäjätililtäkään.
Eikä käytetty eri avainta tuon ilmaantuessa.

Ei siis pitäisi olla mitään syytä säätää asetuksia koska muutoksia ei ole tehty parkkeerauksen ja lähdön välillä.

Hego

Mullakaan ei käyttäjä koskaan vaihdu ja tuo herja tuli yhdessä vaiheessa ärsyttävän usein, melkein joka käynnistyksellä. Nyt kun asiaa mietin, niin niillä kerroilla ei myöskään nuo connect yhteydet ole kovinkaan luotettavasti toimineet. Nyt taas on connect palvelut toimineet viimeiset neljä päivää jopa yllättävänkin hyvin, eikä tuota käyttäjä asetusten lataus herjaakaan ole tullut.
Seat León ST PHEV Xcellence

willew

Pari viikkoa ajeltu ST PHEV Xcellence:llä:

  • Car SOS hajosi toisena päivänä, korjaus ensi viikolla
  • pari kertaa tullut ilmoitus "Ajoneuvon asetuksesi säädetään nyt" vaikka käyttäjä ei vaihtunut
  • kaksi kertaa ylinopeusvaroitusasetus nollaantunut,
  • kessy on toiminut aina

Takaluukun avaus jalalla toiminut aina, pl kun olin laivalla. Tällöin ei auennut vaikka miten heilutti jalkaa. Tuli ideana esiin mahtaako anturi olla herkkä ympäristölle, laivalla kun auton alla on pelkkää metallia.

Tombba

Auto kävi pajalla keskiviikkona.

Ilmoitetut viat:
- Kessyllä muutaman kerran ei ole mennyt ovet lukkoon
- Pari kertaa tullut herja oikeasta sumuvalosta
- Apukuskin ovesta tulee ajoittain resonoivaa ääntä
- Silloin tällöin ääriasennossa kääntäessä etupäästä kuuluu rahinaa/narisevaa ääntä

Tehdyt toimenpiteet:
- Kessy päivitetty
- Myös sumuvaloon liittyen tehty päivitys, molemmissa oli kuulemma joku vikatilanne todennettavissa
- Todettu, että ovi ei resonoi ja annettiin kolmisivuinen äänenpaikannusdokumentti mukaan, joka pitää täyttää seuraavalla kerralla kun tämä "ääni" taas tulee. Otin tuon listan lähinnä v*ttuiluna
- Todettu, että kääntäessä ei kuulu narinaa

Hain auton ja pääsin työpaikan parkkihalliin, ja pysäköidessä hirveä narina. Homma videolle ja takaisin liikkeeseen. Huoltoäijä sanoo, että kyllähän tuo aika paha ääni on. Ottivat nosturille saman tien. Syyksi paljastui vetoakselin suojakumi, joka kostealla kelillä aiheuttaa ääriasennossa moisen äänen. Jostain syystä vain toisella puolella. Laittoivat siihen silikonia, ja sanoivat, että otetaan seurantaan.

Tänään taas parkkihallissa pysäköidessä ääni palannut, mutta hieman pienempänä. Kyllä tuon kanssa nyt elää, mutta on se sellainen ääni, että kääntää päitä parkkihallissa :D

mikama83

Itse en apukuskin resonoinnista maininnu huollossa kun arvelin että sitä ääntä ei saada esiin. Itse otin ovipaneelin auki  ja vähän lisää eristystä siihen kohtaan missä ongelma on. Tosin alunperin paikansin väärin sen kohdan ja vielä täytyy ottaa se ovi auki jossain välissä. Mulla resonointi tuli ainoastaan kovalla volumella ja tietyillä biiseillä/taajuuksilla.
Muuten ei edelleenkään ylimääräisiä natinoita mistään mikä on ollu yllätys  :)

Täytyy pistää merkille tuo että kuuluuko vetareista ääntä kääntäessä. Kahteen takuujuttuun odottelen osia ja päätöksiä että mitä tehdään.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 21.05.21 - klo:19:41
Itse en apukuskin resonoinnista maininnu huollossa kun arvelin että sitä ääntä ei saada esiin. Itse otin ovipaneelin auki  ja vähän lisää eristystä siihen kohtaan missä ongelma on. Tosin alunperin paikansin väärin sen kohdan ja vielä täytyy ottaa se ovi auki jossain välissä. Mulla resonointi tuli ainoastaan kovalla volumella ja tietyillä biiseillä/taajuuksilla.
Muuten ei edelleenkään ylimääräisiä natinoita mistään mikä on ollu yllätys  :)

Täytyy pistää merkille tuo että kuuluuko vetareista ääntä kääntäessä. Kahteen takuujuttuun odottelen osia ja päätöksiä että mitä tehdään.

Oisko sulla ohjeita valmiina miten ovea saa purettua, jos huollossa eivät osaa hommiaan?

Itsellä maanantaina huoltoon menossa, tosin 1km päässä huollosta alkaa mukulakivikatu niin on se kumma jos ei löydy resonointia. Toinen näkökulma asiaan on se, että itsellä on myös muistissa yksi biisi minkä avulla saa resonoinnin esille vaikka paikoillaan ollessa.

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 21.05.21 - klo:15:16
- Todettu, että ovi ei resonoi ja annettiin kolmisivuinen äänenpaikannusdokumentti mukaan, joka pitää täyttää seuraavalla kerralla kun tämä "ääni" taas tulee. Otin tuon listan lähinnä v*ttuiluna
Itse täyttäisin lappuset vittuiluna siltä samalta istumalta huoltotiskillä...
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

northrob

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 21.05.21 - klo:21:12Toinen näkökulma asiaan on se, että itsellä on myös muistissa yksi biisi minkä avulla saa resonoinnin esille vaikka paikoillaan ollessa.
Testaappa toimiiko Youtubesta (+ bluetooth) joku sopiva yksinuottinen bassotaajuus välillä 20 - 200 Hz. Löytyy vaikka termillä "20 Hz tone".
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 21.05.21 - klo:15:16
Auto kävi pajalla keskiviikkona.

Ilmoitetut viat:
- Kessyllä muutaman kerran ei ole mennyt ovet lukkoon
- Pari kertaa tullut herja oikeasta sumuvalosta
- Apukuskin ovesta tulee ajoittain resonoivaa ääntä
- Silloin tällöin ääriasennossa kääntäessä etupäästä kuuluu rahinaa/narisevaa ääntä

Tehdyt toimenpiteet:
- Kessy päivitetty
- Myös sumuvaloon liittyen tehty päivitys, molemmissa oli kuulemma joku vikatilanne todennettavissa
- Todettu, että ovi ei resonoi ja annettiin kolmisivuinen äänenpaikannusdokumentti mukaan, joka pitää täyttää seuraavalla kerralla kun tämä "ääni" taas tulee. Otin tuon listan lähinnä v*ttuiluna
- Todettu, että kääntäessä ei kuulu narinaa


Täytyy kyllä kiittää tätä foorumia ja näitä viestejä, hyödyllistä tietoa, onneksi en sekaantunut uuteen Seat Leoniin. ::) Ei sillä mainostetulla 5 vuoden takuullakaan oikein tee mitään jos jaetaan jotain paperiohjeita v*ttuiluna. Asiakaspalveluasenne ei siis ole merkkiliikkeissä parempaan suuntaan muuttunut.

mikama83


Taisin tämän jo mainita yhdellä toisella osastolla, mutta siis harvinaisen helppo on tässä ottaa auki. Ovenkahvan takana on kaksi pulttia ja sitten vaan nykäisee reunoilta irti. Tässä ei ole ne muoviklipsit semmosta mallia että ne hajoaisi helposti.

Kokonaan en ovipaneelia ottanu. Pääsi hyvin sinne väliin kun otti sen noin irti. Hyvä idea muuten tuo yksittäinen taajuus youtubesta. Mulla se on joku ylempi bassotaajuus joka äänen aiheuttaa.


Tombba

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 22.05.21 - klo:09:32
Täytyy kyllä kiittää tätä foorumia ja näitä viestejä, hyödyllistä tietoa, onneksi en sekaantunut uuteen Seat Leoniin. ::) Ei sillä mainostetulla 5 vuoden takuullakaan oikein tee mitään jos jaetaan jotain paperiohjeita v*ttuiluna. Asiakaspalveluasenne ei siis ole merkkiliikkeissä parempaan suuntaan muuttunut.

Nooh, kyseinen liike huoltaa myös Volkkaria, ja epäilen, että ihan saman lapun olisi saanut käteen, vaikka olisi muutaman tonnin kalliimmalla Volkkarilla ajanut pihaan. En ehkä laittasi tuota nyt pelkästään Seatin piikkiin. Kyllähän heillä toki siinä on ihan pointtia, että eivät voi laskuttaa maahantuojaa/tehdasta (mitä nyt laskuttavatkaan), jos vikaa ei löydy, ja ei pysty helposti paikallistamaan. Mun pointti heille lähinnä oli, että jos heillä on vaikka ollut vastaavia keissejä, niin voisi mullakin sitten lyödä sen saman kuminpalasen johonkin väliin. Mutta jos ei ollut vastaavia keissejä, niin ihan fine. Voin sitten yrittää träkätä tarkemmin sitä äänen lähdettä ja palata asiaan.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 22.05.21 - klo:09:32
Täytyy kyllä kiittää tätä foorumia ja näitä viestejä, hyödyllistä tietoa, onneksi en sekaantunut uuteen Seat Leoniin. ::) Ei sillä mainostetulla 5 vuoden takuullakaan oikein tee mitään jos jaetaan jotain paperiohjeita v*ttuiluna. Asiakaspalveluasenne ei siis ole merkkiliikkeissä parempaan suuntaan muuttunut.

Vähemmän tuntuu vikoja olevan uudessa Leonissa kuitenkin kuin uudessa Octavissa, jossa vikaketju on venynyt kaksinkertaiseksi ja ongelmissa on sellaisia varsin jännältä kuulostavia vikoja kuin mittariston vilkkumiset, sammumiset ja akun tyhjentymiset auton seistessä parkissa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.05.21 - klo:12:51
Vähemmän tuntuu vikoja olevan uudessa Leonissa kuitenkin kuin uudessa Octavissa, jossa vikaketju on venynyt kaksinkertaiseksi ja ongelmissa on sellaisia varsin jännältä kuulostavia vikoja kuin mittariston vilkkumiset, sammumiset ja akun tyhjentymiset auton seistessä parkissa.
Voi tietty johtua ihan puhtaasti liikenteessä olevien autojen määrästäkin. Toivottavasti kuitenkaan ei. Octaviaahan on liikenteessä moninkertainen määrä Leoniin verrattuna, jolloin viat ilmenevät nopeammin jos kyse satunnaisista vioista.

mikama83

Omassa ei ole enää ollu ohjelmiston bugeja kun noita päivityksiä tehty. Ainoat viat nyt peruutuskamera (jota ei ole kun tippui pois) ja toisen takaoven alareunan etukulma josta lähteny maalia. Oletan että nuo molemmat on takuujuttuja.

Ensi viikolla myös kiveniskut paikkaukseen ja ovien alareunoihin ja helmaan osittain kiveniskuteipit. Ei tarvitse sitten niitä olla enää paikkaamassa  :)

mipefin

#343
Kävipä tänään auto Oulun Pörhöllä kun auto joskus viikko-pari sitten valitti kerran parkkitutkista että ei ole käytettävissä, ja ovien koristepaneelit hieman rämisee/resonoi myös.

Vähemmän yllättäen ei löytynyt minkäänlaista vikakoodia muistista tutkien toimimattomuudelle, tosin nuo on nyt viikon-pari pelannutkin ihan hyvin tuon ilmoituksen päivän jälkeen.


Resonointia myöskään eivät kuulemma saaneet esille, vaikka kerroin että alle kilometrin päässä olevalla mukulakivikadulla se kyllä onnistuu ihan joka kerta, myös äskettäin sinne huoltoon autoa ajaessa. Ei vissiin kiinnostanut käydä sitten siinä alle kilometrin päässä kokeilemassa?
Jotain positiivista sentään, siitä huolimatta että eivät saaneet sitä toistettua, olivat purkaneet molemmat etuovet ja laittaneet väliin vaimennusmattoa?  ::) ;D Ja nyt me ei enää resonoi. Aika erikoista että ei muka löydy vikaa, mutta korjataan kuitenkin. Tämä siis huollon tiskillä neuvojan kertomaa, en alkanut ovia purkamaan että onko ne sinne väliin laittanut jotain. Vähän outo kuva jää näin asiakkaana tästä hommasta. Vein huollolle tällaisen kuvan tulostettuna, että tuosta nuolen kohdalta painamalla se resonointi loppuu. Ehkä se lisäsi motivaatiota tutkia asiaa kuitenkin, kun lähde on selvillä.


-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

v6e

Voisikohan tässä olla valmistajalla jo tiedossa asiakkaiden reklamaatiot ja korjaus on jossakin toisaalla havaittu toimivaksi?
Villi veikkaus et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka asiasta huollossa mainitsee ;) toivottavasti pysyy äänet poissa, itseä nuo räminät sylettää aina suunnattomasti.

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 24.05.21 - klo:23:38
Kävipä tänään auto Oulun Pörhöllä kun auto joskus viikko-pari sitten valitti kerran parkkitutkista että ei ole käytettävissä, ja ovien koristepaneelit hieman rämisee/resonoi myös.

Vähemmän yllättäen ei löytynyt minkäänlaista vikakoodia muistista tutkien toimimattomuudelle, tosin nuo on nyt viikon-pari pelannutkin ihan hyvin tuon ilmoituksen päivän jälkeen.


Resonointia myöskään eivät kuulemma saaneet esille, vaikka kerroin että alle kilometrin päässä olevalla mukulakivikadulla se kyllä onnistuu ihan joka kerta, myös äskettäin sinne huoltoon autoa ajaessa. Ei vissiin kiinnostanut käydä sitten siinä alle kilometrin päässä kokeilemassa?
Jotain positiivista sentään, siitä huolimatta että eivät saaneet sitä toistettua, olivat purkaneet molemmat etuovet ja laittaneet väliin vaimennusmattoa?  ::) ;D Ja nyt me ei enää resonoi. Aika erikoista että ei muka löydy vikaa, mutta korjataan kuitenkin. Tämä siis huollon tiskillä neuvojan kertomaa, en alkanut ovia purkamaan että onko ne sinne väliin laittanut jotain. Vähän outo kuva jää näin asiakkaana tästä hommasta. Vein huollolle tällaisen kuvan tulostettuna, että tuosta nuolen kohdalta painamalla se resonointi loppuu. Ehkä se lisäsi motivaatiota tutkia asiaa kuitenkin, kun lähde on selvillä.




Jontigga

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.05.21 - klo:13:25
Omassa ei ole enää ollu ohjelmiston bugeja kun noita päivityksiä tehty. Ainoat viat nyt peruutuskamera (jota ei ole kun tippui pois) ja toisen takaoven alareunan etukulma josta lähteny maalia. Oletan että nuo molemmat on takuujuttuja.

Ensi viikolla myös kiveniskut paikkaukseen ja ovien alareunoihin ja helmaan osittain kiveniskuteipit. Ei tarvitse sitten niitä olla enää paikkaamassa  :)

Sama juttu mulla. Tässä reilu kuukausi sitten tuli parikin ohjelmistopäivitystä lyhyen ajan sisään eikä mitään ongelmiakaan ole ollut sen jälkee. Uudesta saakka takaluukun avaus jalalla ei ole toiminut eikä toimi vieläkään.

Mutta tänään sitten myös mulla peruutuskamera oli irronnut. Saavuin autolle ja ihmettelin mikä linssi se maassa oikein on. Cupran peruutuskameran linssihän se oli. Huomenna soittoa K-caaraan. Voi samalla valittaa takaluukun jalalla avauksesta.

Mikama83 kuinka pitkä toimitusaika uudella kameralla oli?
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Jontigga

Mulla ei ole onneksi mitään resonointeja ovista kuulunut.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.05.21 - klo:12:51
Vähemmän tuntuu vikoja olevan uudessa Leonissa kuitenkin kuin uudessa Octavissa, jossa vikaketju on venynyt kaksinkertaiseksi ja ongelmissa on sellaisia varsin jännältä kuulostavia vikoja kuin mittariston vilkkumiset, sammumiset ja akun tyhjentymiset auton seistessä parkissa.

No jokainen ymmärtää että tämä vikaketjun suurempi koko johtuu automaattisesti jo siitä että octaviaa myydään aivan eri määriä kuin leonia. Toki joku akun tyhjeneminen on jo ihan oikea isompi vika. Minua nuo pikkuviat ei nyt hirveästi ole haitannut ja oletan että saadaan kuntoon softapäivityksillä. Ã,,lytttömintä on että joku toteaa että olipa hyvä kun autoa ei ostanut kun on tälläisiä. Autohan on ihan helvetin ylivoimainen hintaluokassaan monelta osin ja se että  muutaman kerran ei ole lämmitysajastus synkannut ja keskinäyttö lähteny päälle ei ole iso vika.

mikama83

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 25.05.21 - klo:22:15
Sama juttu mulla. Tässä reilu kuukausi sitten tuli parikin ohjelmistopäivitystä lyhyen ajan sisään eikä mitään ongelmiakaan ole ollut sen jälkee. Uudesta saakka takaluukun avaus jalalla ei ole toiminut eikä toimi vieläkään.

Mutta tänään sitten myös mulla peruutuskamera oli irronnut. Saavuin autolle ja ihmettelin mikä linssi se maassa oikein on. Cupran peruutuskameran linssihän se oli. Huomenna soittoa K-caaraan. Voi samalla valittaa takaluukun jalalla avauksesta.

Mikama83 kuinka pitkä toimitusaika uudella kameralla oli?

Noin 3 viikkoa oli toimitusaika. Ei vielä sovittu aikaa vaihtoon kun odottelen maahantuojan vastausta toiseen asiaan. Saisi sitten yhdellä käynnillä korjattua useamman jutun.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 25.05.21 - klo:23:03
Autohan on ihan helvetin ylivoimainen hintaluokassaan monelta osin ja se että  muutaman kerran ei ole lämmitysajastus synkannut ja keskinäyttö lähteny päälle ei ole iso vika.
Samat sanat. Itselläni on esiintynyt vain keskinäytön pimenemistä, keyssyn epämääräistä toimintaa ja joskus takavalot välkkyneet latauksessa. Varsinkin, kun tuon keskinäytön saa uudelleen päälle pitämällä on/off nappia pohjassa 20 sekunttia, ei noista ole ollut mitään haittaa. Pyydän katsomaan sitten nipussa 15 tkm huollossa. Näin hyvin jos jatkaa pelaamista, olen oikein tyytyväinen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

#350
Täällä tuntuu moni panttaavan ongelmien korjauttamista ensimmäiseen huoltoon asti. Suosittelen silti vähintään raportoimaan myyjälle/huollolle ongelmista heti niiden ilmaannuttua, niin ovat paremmin kartalla missä näiden vehkeiden kanssa mennään. Ettei tule sitten sitä tuttua reaktiota kun kaikki vievät 0,5-1 vuoden päästä autoa huoltoon, niin ovat osa aidosti tietämättömiä näistä ongelmista eivätkä ehdi mitenkään varautua/korjaamaan näitä ongelmia yhden määräaikaishuollon (kesto yleensä 1-2 h) yhteydessä. Minun ohjeeni on siis että hoitakaa takuuaikana ongelmat heti kun niitä ilmenee jos mitenkään mahdollista. Monesti näissä merkkihuolloissakin on ns. pikahuollot jotka voivat ottaa asiat heti selvittettäväkseen ja hoitavat myös ihan oikeasti nämä ongelmien raportoinnit eteenpäin valmistajalle/maahantuojalle, mitä myyjät eivät välttämättä aina tee.

Pidän tätä myös eräänlaisena koeponnistuksena huolto ja -merkkiorganisaation kyvykkyydestä ja palveluhalukkuudesta. Tällä saan ainakin itse heti hyvän kuvan siitä että halutaanko asiakasta palvella ja osataanko huollossa ongelmat korjata tai jos ei osata niin halutaanko ottaa asiosta selvää sekä haastaa maahantuojaa/valmistaa niin että asiat saadaan tehtaalta alkaen paranemaan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Yaffa0

#351
Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 25.05.21 - klo:23:03
No jokainen ymmärtää että tämä vikaketjun suurempi koko johtuu automaattisesti jo siitä että octaviaa myydään aivan eri määriä kuin leonia. Toki joku akun tyhjeneminen on jo ihan oikea isompi vika.

No ei se ihan noin suoraviivaista ole. Ocua myydään toki enemmän, mutta VAG-foorumin Octavian puolella on listattu paljon sellaisia vikoja, mitä täällä Leon-puolella ei ole ollenkaan, esim. juuri tuo ajoakun tyhjeneminen parkissa (auto ei starttaa, hinurilla viety huoltoon kun ajoakkua ei ole pystytty itse lataamaan), takaluukun kolina, ajomittariston välkkyminen ja sammuminen kesken ajon, lukuisat vikaviestit ja varoitusvalot (mm. moottorin vikavalot). Toisaalta esim. yhtään kameran putoamista en ole havainnut Octavia keskustelussa. Eikä siellä Octavian puolella ole paljoa enempää käyttäjiäkään kuin täällä Leon palstan puolella vikoja raportoimassa.

Olen seurannut myös SEAT UK keskustelupalstan vikakertomuksia ja siellä samansuuntaista viestiä kuin täällä, eli Kessyä ja sumuvalovikailmoitusta jne.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Hyvin takuuasiat kyllä hoidetaan  :) Aika varattu omalle autolle ja noin 4 päivää menee pajalla ja luvattiin toinen auto tilalle.

Uusi peruutuskamera ja sitten takaovi paikkamaalataan ja ovi säädetään uudestaan. Mutta jos se ei asetu säätämällä niin sitten kyseessä on ihan valmistusvika ja varmaan koko ovi vaihdettava uuteen. Kyllä näistä vioista kannattaa aina pistää heti huoltoon päin infoa.

Erkka

Saattaa olla, ettei takuunalaisia vikoja edes korjata takuuseen, jos niistä ilmoitetaan vasta kuukausien kuluttua. Muistan lukeneeni jostain, että vikojen ilmetessä niistä pitäisi raportoida ajoissa. Vai muistanko väärin...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Foxit

#354
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 26.05.21 - klo:11:50
Saattaa olla, ettei takuunalaisia vikoja edes korjata takuuseen, jos niistä ilmoitetaan vasta kuukausien kuluttua. Muistan lukeneeni jostain, että vikojen ilmetessä niistä pitäisi raportoida ajoissa. Vai muistanko väärin...
Muistat varmaan väärin tai sekoitat osittain myyjän virhevastuuseen. Takuunalaisista virheistä kun on kyse niin riittää toki että mainitsee virheestä edes takuun voimassaoloaikana. Eri asia sitten ovat nämä rajatapaukset joissa kyseessä on ns. kuluvat osa jotka eivät kuulu takuun piiriin. Esimerkiksi pyöränkulmat ovat tästä hyvä esimerkki asiasta jonka käyttäjä voi pilata ajamalla monttuun tai kivetykseen ja siten eivät kuulu yleensä takuun piiriin.

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.05.21 - klo:10:51
Hyvin takuuasiat kyllä hoidetaan  :) Aika varattu omalle autolle ja noin 4 päivää menee pajalla ja luvattiin toinen auto tilalle.

Uusi peruutuskamera ja sitten takaovi paikkamaalataan ja ovi säädetään uudestaan. Mutta jos se ei asetu säätämällä niin sitten kyseessä on ihan valmistusvika ja varmaan koko ovi vaihdettava uuteen. Kyllä näistä vioista kannattaa aina pistää heti huoltoon päin infoa.
Tässä on juuri hyvä esimerkki siitä että nämä korjaukset ei välttämättä ole hoidettavissa ihan sen perushuollon yhteydessä kun saattavat pahimmillaan viedä päiviä. Samalla kannattaa tarkistaa myös sijaisautoa asiat mikäli autolla on päästävä liikkumaan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Shift

Itse varasin tänään ajan huoltoon, kun huomasin että 29.4. on alkanut laadunparannuskampanja. Tuon kampanjan huomasin kun meinasin varata huoltoa verkon kautta, niin siinä yhteydessä pomppasi ilmoitus tuosta näkyviin. Tästä näkyy myös ilmoitus Oma Seat-palvelussa (kuvakaappaus alla).



img hosting

Huollon varasin lopulta soittamalla ja sieltä sanottiin, että päivitys pitää sisällään ainakin parannuksen kessyn toimintaan, plus lisäksi kuulemma monia muitakin parannuksia auton toimintaan. Sijaisauton saan huollon ajaksi kun sitä vaan älysin pyytää.




ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 26.05.21 - klo:08:55
Täällä tuntuu moni panttaavan ongelmien korjauttamista ensimmäiseen huoltoon asti. Suosittelen silti vähintään raportoimaan myyjälle/huollolle ongelmista heti niiden ilmaannuttua, niin ovat paremmin kartalla missä näiden vehkeiden kanssa mennään. Ettei tule sitten sitä tuttua reaktiota kun kaikki vievät 0,5-1 vuoden päästä autoa huoltoon, niin ovat osa aidosti tietämättömiä näistä ongelmista eivätkä ehdi mitenkään varautua/korjaamaan näitä ongelmia yhden määräaikaishuollon (kesto yleensä 1-2 h) yhteydessä. Minun ohjeeni on siis että hoitakaa takuuaikana ongelmat heti kun niitä ilmenee jos mitenkään mahdollista. Monesti näissä merkkihuolloissakin on ns. pikahuollot jotka voivat ottaa asiat heti selvittettäväkseen ja hoitavat myös ihan oikeasti nämä ongelmien raportoinnit eteenpäin valmistajalle/maahantuojalle, mitä myyjät eivät välttämättä aina tee.

Pidän tätä myös eräänlaisena koeponnistuksena huolto ja -merkkiorganisaation kyvykkyydestä ja palveluhalukkuudesta. Tällä saan ainakin itse heti hyvän kuvan siitä että halutaanko asiakasta palvella ja osataanko huollossa ongelmat korjata tai jos ei osata niin halutaanko ottaa asiosta selvää sekä haastaa maahantuojaa/valmistaa niin että asiat saadaan tehtaalta alkaen paranemaan.

Olen samaa mieltä Foxit:n kanssa että vioista pitää reklamoida mahdollisimman pian, sillä jos kaikki jäämme odottamaan ensimmäistä huoltoa niin ei vikoja vielä silloin osata korjata kun ne tulevat uutena asian eteen.

Oma autoni kävi takuuhuollossa Herttoniemessä alkuviikosta. Hommassa meni kaksi päivää kun vain ensimmäiseen oli tullut jo korjausohjeet. Muihin joutuivat odottelemaan vastauksia aina tehtaalta asti.

1. Oikean sumuvalon vikailmoitukset 3 kpl, jotka poistuivat aina muutaman päivän sisällä. Tehtiin kuulemma uudelleenohjelmointi.

2. Sisävalaistuksen voimakkuus asetukset eivät säily Individual asennossa, vaan nollautuu. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei saatu kuntoon, vaan nollautuu edelleen eli joutuu aina liikkeelle lähdettäessä säätämään uudelleen valon voimakkuuden päälle.

3. Nopeusrajoituksen ylityksen ilmoituksen säädetty raja-arvo silloin tällöin muuttuu nollaan tai muutaman kerran ilmoitus on poistunut kokonaan käytöstä. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei vielä havaintoa saatiinko kuntoon, koska ei ole muuttunut tai poistunut käytöstä.

4. Seisontailmastoinnissa ei ole saanut istuimia lämpenemään, kuten ohjekirjassa on mainittu, vaikka on valinnut että voi käyttää suurjänniteakkua. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei vielä havaintoa saatiinko kuntoon, koska ei voi testata ennenkuin ulkolämpötila on alle +4 astetta, jonka lämpötilan alapuolella lämmityksen pitäisi toimia.

Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 27.05.21 - klo:13:41
Olen samaa mieltä Foxit:n kanssa että vioista pitää reklamoida mahdollisimman pian, sillä jos kaikki jäämme odottamaan ensimmäistä huoltoa niin ei vikoja vielä silloin osata korjata kun ne tulevat uutena asian eteen.

Oma autoni kävi takuuhuollossa Herttoniemessä alkuviikosta. Hommassa meni kaksi päivää kun vain ensimmäiseen oli tullut jo korjausohjeet. Muihin joutuivat odottelemaan vastauksia aina tehtaalta asti.

1. Oikean sumuvalon vikailmoitukset 3 kpl, jotka poistuivat aina muutaman päivän sisällä. Tehtiin kuulemma uudelleenohjelmointi.

2. Sisävalaistuksen voimakkuus asetukset eivät säily Individual asennossa, vaan nollautuu. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei saatu kuntoon, vaan nollautuu edelleen eli joutuu aina liikkeelle lähdettäessä säätämään uudelleen valon voimakkuuden päälle.

3. Nopeusrajoituksen ylityksen ilmoituksen säädetty raja-arvo silloin tällöin muuttuu nollaan tai muutaman kerran ilmoitus on poistunut kokonaan käytöstä. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei vielä havaintoa saatiinko kuntoon, koska ei ole muuttunut tai poistunut käytöstä.

4. Seisontailmastoinnissa ei ole saanut istuimia lämpenemään, kuten ohjekirjassa on mainittu, vaikka on valinnut että voi käyttää suurjänniteakkua. Tehtiin joku uudelleen konfigurointi. Ei vielä havaintoa saatiinko kuntoon, koska ei voi testata ennenkuin ulkolämpötila on alle +4 astetta, jonka lämpötilan alapuolella lämmityksen pitäisi toimia.

Unohdin kysyä onko muilla ollut jokin noista kolmesta viimeisestä ongelmasta, onko ne saatu korjattua ja jos on niin mikä korjaamo sai työn tehtyä?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Simbe

Itselle ilmennyt kaikki nuo edellä mainitut viat plus Kessy. mutta en ole vielä vaivautunut pajalle viemään, koska kessy on nyt muutaman viikon toiminut ihan hyvin. Muut noista eivät niin ole mieltä painaneet näin kesäaikaan.

Tridity

Muutama vika, joka itseä häirinnyt:

Auto vaihtaa käyttäjän itsellään välillä Vieraaksi ja lähettää aina sähköpostin "SEAT Connect: Palvelut deaktivoitu"

Peruuttamisen jälkeen pysähtyneenä ja lähdössä eteenpäin, jos kääntää rattia niin oikealta takaa jarrusta tai muusta kuuluu aika kova narina.

Sitten android autossa ja apple carplayssä ruutu pienenee huomattavasti reunoista, tuo vissiin korjaantunut ohjelmistopäivityksillä, mutta ainakaan itse auto ei löydä yhtäkään päivitystä ja jää pyörittämään tuota "ohjelmistopäivitystä haetaan" loputtomasti.

Mikähän software versio tuohon kuuluisi löytää nyt?

https://ibb.co/NY8vcVz

https://ibb.co/V3cst3Q


Seat Leon 1,5eTSI FR 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy