Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

miz

Ok, sitten tuo ohje ei varmaankaan toimi sinulle. Mulla auto pyysi kirjautumaan uudestaan. Appi kirjautui kyllä mutta yhteyttä ei saanut.

zepor

Mulla on nyt säiden lauhtuessa ilmennyt seuraavaa vikaa: auton keskuslukitus pyrkii lukitsemaan itseään toistuvasti matalissa nopeuksissa. Silloin kun naksutus, kuuluu niin oikean puolen etu- ja takaikkunoiden sähkönostimet eivät toimi..
SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

Jasca

Lainaus käyttäjältä: zepor - 22.03.21 - klo:11:19
Mulla on nyt säiden lauhtuessa ilmennyt seuraavaa vikaa: auton keskuslukitus pyrkii lukitsemaan itseään toistuvasti matalissa nopeuksissa. Silloin kun naksutus, kuuluu niin oikean puolen etu- ja takaikkunoiden sähkönostimet eivät toimi..
Olisikohan vettä päässyt jonnekin missä sitä ei pitäisi olla..?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mipefin

Eilen kuului pieni rasahdus keskikaiuttimesta ensimmäistä kertaa kun sammutin auton, tänään kesken ajon poksahti uudestaan ja sen perään tuli ilmoitus hätäpuhelujärjestelmän viasta:



-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Le.ON

Tänään kuului täälläkin poksahdus ja tuo kyseinen vikailmoitus tuli tauluun. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä tosin poistui eikä tullut takaisin. Ainakaan vielä.

Yaffa0

Voi vaan ihmetellä miksi ihmisiä kiusataan tuollaisella paskalla toiminnolla ja käytännössä pakotetaan pitämään se päällä. Eikö jokaisen pitäisi saada itse valita haluaako tuollaista SOS toimintoa vai ei.

Näyttää, että isohko joukko USA:n VAG autoilijoita taistelee saman ongelman kanssa:
https://www.vwatlasforum.com/threads/anyone-have-a-sos-error-emergency-call-function.6034/

Ja Skoda käyttäjiä Brittein saarella:
https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2059&start=10

Ja Audi kuskeja jne... näyttää olevan yleinen murhe.
https://www.audiworld.com/forums/a4-b9-platform-discussion-212/emergency-call-malfunction-2912005/

Saisiko tuon vaan pois päältä, esim sulakkeen irrottamalla?

Se on varmaan tehty kyllä niin v-mäiseksi, että kaikkinainen sen vaimennus johtaa jatkuviin järjestelmäherjoihin ja EU on vaatinut, että noin sen pitää toimia, koska muuten autolla on kerrassaan turvatonta ajaa jos hätäpuhelu ei ole käytössä. On tärkeää muistuttaa siitä joka välissä ja katsastusmies laitetaan varmaan kyttäämään tota jatkossa.

Eikö kaikilla ole puhelimet nykyään? Niissä on SOS soitto. Mitä helvettiä tällaisella toiminnolla tehdään autossa ja miksi se on pakollinen? Miksi viranomaisen pitää saada paikantaa yksityisen ihmisen autoa koko ajan? Ajatus on varmaan jalo, mutta kait jokaisen pitäisi saada itse päättää. Tuon toimimattomuudella ei aiheuteta kellekään muulle haittaa. Ainoastaan auton omistajalle aiheutetaan.

Sori, kuppi meni nurin.

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Erkka

^ SOS toimintoa ei saa poistettua käytöstä. Koska jos ajat kolarin tai ajat tieltä ulos lepikkoon, niin SOS toiminto soittaa tietääkseni automaattisesti hätäpalveluun ja antaa tarvittavat koordinaatit paikalle tuloa varten. Kuski ja muut matkustajat voivat olla taju kankaalla, jolloin omalla puhelimella ei saa näin ollen yhteyttä hätäpalveluun. Tuossa voi säästyä muutama henki tällä "paskalla toiminnolla".
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pihistelijä

Ilmaantui ensimmäinen vika. Keskinäyttö pimeni eilen illalla. Ei tullut uudelleen päälle ajossa vaikka painoin on/off kytkintä. Näytti kyllä toimivan ja regoivan kosketuksiin. Sain pimeää ruutua kosketellessa mm. penkin lämmittimet päälle. Ajoin tien sivuun, sammutin ja käynnistin auto, ei auttanut. Vasta, kun sain auton lataukseen tuli kuva taas ruudulle. Aika orpo olo ilman ruutua.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 24.03.21 - klo:06:12
^ SOS toimintoa ei saa poistettua käytöstä. Koska jos ajat kolarin tai ajat tieltä ulos lepikkoon, niin SOS toiminto soittaa tietääkseni automaattisesti hätäpalveluun ja antaa tarvittavat koordinaatit paikalle tuloa varten. Kuski ja muut matkustajat voivat olla taju kankaalla, jolloin omalla puhelimella ei saa näin ollen yhteyttä hätäpalveluun. Tuossa voi säästyä muutama henki tällä "paskalla toiminnolla".

Tiedän kyllä, että se paikantaa autoa pakolla ja soittaa (ehkä, jos toimiii ;D jonnekin). Eikö se silti pitäisi olla jokaisen oma valinta haluaako tuollaista käyttää vai ei? Voinhan mä kaatua kadullakin ja mennä tajuttomaksi eikä mikään hälytä kenellekään. Eikö jokaisen ihmisen tulisi pitää myös ranneketta kädessä, joka hälyttää jonnekin? Ja pyöräilijöille myös samanlainen.  ;)

Eiköhän onnettomuustilanteessa ole aina joku ulkopuolinen, joka tekee hälyytyksen, jos ei itse pysty...

Tämä toiminto on pelkkää aikuisen ihmisen holhoamista. Ja selkeästi paskahan se on, jos aiheuttaa noin paljon ongelmia, mitä netistä saa lukea. Tollaisen lähes turhan ominaisuuden vian takia on kiva käydä korjaamolla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Erkka

^  Ei välttämättä ole muita ihmisiä paikalla, jos ajat esimerkiksi metsikköön liikenteeltä hiljaisella kylätiellä. Saatatte joutua virumaan siellä koko yön, jonka seurauksena ihmishenkiä saatetaan menettää. Jos et välitä itsesi turvallisuudesta, välittäisit edes kanssasi matkustavien avun saannista paikan päälle. Mitä nopeammin, aina parempi.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.03.21 - klo:08:50
Tiedän kyllä, että se paikantaa autoa pakolla ja soittaa (ehkä, jos toimiii ;D jonnekin). Eikö se silti pitäisi olla jokaisen oma valinta haluaako tuollaista käyttää vai ei? Voinhan mä kaatua kadullakin ja mennä tajuttomaksi eikä mikään hälytä kenellekään. Eikö jokaisen ihmisen tulisi pitää myös ranneketta kädessä, joka hälyttää jonnekin? Ja pyöräilijöille myös samanlainen.  ;)

Eiköhän onnettomuustilanteessa ole aina joku ulkopuolinen, joka tekee hälyytyksen, jos ei itse pysty...

Tämä toiminto on pelkkää aikuisen ihmisen holhoamista. Ja selkeästi paskahan se on, jos aiheuttaa noin paljon ongelmia, mitä netistä saa lukea. Tollaisen lähes turhan ominaisuuden vian takia on kiva käydä korjaamolla.

Aikalailla samaa mieltä, turhaa paskaahan tuo on. Vähän mietin myös että pitäisikö jokin "virallisempi" reklamaatio tehdä myyjälle, kun näitä vikoja tuntuu löytyvän. Ironistahan tässä on se, että edellispäivänä siitä kun tuo SOS-vikailmoitus tuli, auto oli huollossa wrap-around-ledien ja itsekseen latauksessa syttyvän takavalon takia. Niitä ei toki saaneet edes korjattua, wrap-aroundien ongelma oli kuulemma tiedossa tehtaalla ja korjauspäivitys tulossa joskus.

Autohan on nyt siis kolmatta kertaa jo menossa huoltoon, ja kilometrimäärä on vielä kolmen tuhannen puolella...
- Kessy
- Wrap-around ledit, takavalot syttyy itsekseen, sumuvalot, eivätpä saaneet edes korjattua
- SOS-vika, huoltoon taas torstaina.

Connectistakin olen huollossa sanot että toimii huonosti, mutta vika on kuulemma tehtaan päässä eikä autossa... Ihan sama kai se mulle on missä se vika on, mutta huonosti toimii toisinaan kun sitä omaa autoani koitan aina käyttää sovelluksella.

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 24.03.21 - klo:10:34
^  Ei välttämättä ole muita ihmisiä paikalla, jos ajat esimerkiksi metsikköön liikenteeltä hiljaisella kylätiellä. Saatatte joutua virumaan siellä koko yön, jonka seurauksena ihmishenkiä saatetaan menettää. Jos et välitä itsesi turvallisuudesta, välittäisit edes kanssasi matkustavien avun saannista paikan päälle. Mitä nopeammin, aina parempi.

Itsellä ainakin Apple Watchikin soittaisi hätänumeroon jos ottaa kovan tällin ja on sen jälkeen liikkumatta. Sen asetuksista saa valita onko tämä ominaisuus päällä vai ei, autosta ei saa valita.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Erkka

Jep. Sinulla on Apple Watch, mutta epäilen ettei suurimmalla osalla kansalaisista tuota ole käytössä?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Epes

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 24.03.21 - klo:11:04
Jep. Sinulla on Apple Watch, mutta epäilen ettei suurimmalla osalla kansalaisista tuota ole käytössä?

Mitenköhän sitä ennen vanhaan lainkaan pärjättiin ;D

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 23.03.21 - klo:22:18
Tänään kuului täälläkin poksahdus ja tuo kyseinen vikailmoitus tuli tauluun. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä tosin poistui eikä tullut takaisin. Ainakaan vielä.
Mulla keskikaiutin napsahtelee säännöllisesti muutaman sekunnin välein. Oli virta päällä tai ei. Luovutuksesta saakka.
Näytössä ei ole ilmoituksia ollut.
Huollossa nyppäsivät kuulemma hätäsoittomoduulin sulakkeen irti ja ääni loppui.
Uusi on tilattu ja asennetaan kun tulee (jo kolme viikkoa kulunut).

Yöllä ladatessa naapurin mukaan valot silloin tällöin palavat ja kerran on herjannut oikeasta takasumuvalosta.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Epes - 24.03.21 - klo:11:43
Mitenköhän sitä ennen vanhaan lainkaan pärjättiin ;D
Siten että niitä raatoja tuli tieliikenteessä moninkertainen määrä liikennesuoritteeseen verrattuna kuin nyt. Hyvähän se on, että pyritään lieventämään noinkin onnettomuuksien seurauksia. Ei kai se nyt hemmetti ole asetuksen vika jos ei autonvalmistaja saa toimivaa laitetta auton laitettua?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 24.03.21 - klo:12:03
Mulla keskikaiutin napsahtelee säännöllisesti muutaman sekunnin välein. Oli virta päällä tai ei. Luovutuksesta saakka.
Näytössä ei ole ilmoituksia ollut.
Huollossa nyppäsivät kuulemma hätäsoittomoduulin sulakkeen irti ja ääni loppui.
Uusi on tilattu ja asennetaan kun tulee (jo kolme viikkoa kulunut).

Eli sen saan vaimennettua. Hienoa :) Kävikö sulle selkeäksi minkä sulakkeen irrottivat? Jos, kyllä, niin laita kuva/ohjeita tulemaan. Nettiä selaamalla kävi selväksi, että joillekin käyttäjille tuo on aiheuttanut niin paljon päänsärkyä jatkuvilla ilmoituksilla, että ovat onnistuneet koodaamaan tuon myös VAG-COM:lla pois, mutta se lienee hankalampi reitti.

Kyllä tuo vaan on ns. (EU-)asetuksen vika. Valmistaja voisi laittaa suoraan infotainment-järjestelmän system valikkoon asetuksen: "aktivoi SOS-toiminto", jolloin sen saisi päälle/pois sen sijaan, että se on pakosti aina päällä. Kun lähes kaikessa muussa on autossa mahdollisuus päättää haluaako jotakin käyttää, niin tästä paistaa läpi se, että EU:ssa kukkahattutädit ovat halunneet työntää tuon väkisin kurkusta alas, halusi sitä tai ei. Seuraavaksi tulee sitten nopeuden automaattiset rajoitukset ja/tai jatkuvat huomautukset, että ajat nyt yli rajoituksen ja ajat liian rauhattomasti, jne. Eli lisää holhousta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Eli haluat myös mahdollisuuden muiden turvatoimintojen deaktivoimiseen? Turvatyynyt, abs, ajonvakautus, turvavyöt? Miten tuo eroaa noista muista turvatoimintona?

Epes

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.03.21 - klo:12:41
............ EU:ssa kukkahattutädit ovat halunneet työntää tuon väkisin kurkusta alas, halusi sitä tai ei. Seuraavaksi tulee sitten nopeuden automaattiset rajoitukset ja/tai jatkuvat huomautukset, että ajat nyt yli rajoituksen ja ajat liian rauhattomasti, jne. Eli lisää holhousta.

Ja tuon laitteen avustuksella saa toteutettua näppärästi kilometripohjaisen ajoneuvoverotuksen?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 24.03.21 - klo:13:03
Eli haluat myös mahdollisuuden muiden turvatoimintojen deaktivoimiseen? Turvatyynyt, abs, ajonvakautus, turvavyöt? Miten tuo eroaa noista muista turvatoimintona?

Niille mä näen jotakin käyttöä. Turvatyynyistä toisen saa sammutettua ja ajonvakautuksenkin saa ainakin osittain pois päältä (joissakin uusissa autoissa saa kokonaan edelleen). ABS-jarrujen toimimattomuudella voi aiheuttaa muille haittaa. Tälle SOS-callille en näe mitään käyttöä/tarvetta.

Mutta kun nyt otit puheeksi, niin kyllä turvavyönkin käytön pitäisi olla mun oma asia. Jos haluan ajaa ilman ja kuolen, niin se on mun asia, ei valtion eikä kenenkään muun. Siksi en ymmärrä miksi siitäkin sakotetaan. Ketä muuta sen käyttämättä jättäminen haittaa kuin käyttäjää itseään? Toki minä turvavyötä itse käytän ja olen käyttänyt koko 30 v. mitä olen autolla ajanut, mutta silti se on ajatustasolla yksilön asia, johon pitäisi antaa mahdollisuus. Sen käyttämättä jättäminen ei haittaa muita. Vedän tuohon muille aiheutettuun haittaan rajan. Itselleen pitäisi saada tehdä mitä haluaa kenenkään holhoamatta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.03.21 - klo:14:15
Niille mä näen jotakin käyttöä. Turvatyynyistä toisen saa sammutettua ja ajonvakautuksenkin saa ainakin osittain pois päältä (joissakin uusissa autoissa saa kokonaan edelleen). ABS-jarrujen toimimattomuudella voi aiheuttaa muille haittaa. Tälle SOS-callille en näe mitään käyttöä/tarvetta.

Mutta kun nyt otit puheeksi, niin kyllä turvavyönkin käytön pitäisi olla mun oma asia. Jos haluan ajaa ilman ja kuolen, niin se on mun asia, ei valtion eikä kenenkään muun. Siksi en ymmärrä miksi siitäkin sakotetaan. Ketä muuta sen käyttämättä jättäminen haittaa kuin käyttäjää itseään? Toki minä turvavyötä itse käytän ja olen käyttänyt koko 30 v. mitä olen autolla ajanut, mutta silti se on ajatustasolla yksilön asia, johon pitäisi antaa mahdollisuus. Sen käyttämättä jättäminen ei haittaa muita. Vedän tuohon muille aiheutettuun haittaan rajan. Itselleen pitäisi saada tehdä mitä haluaa kenenkään holhoamatta.

Siinä kohtaa kun turvavyötöntä tai ilman ESC:tä talvella ajelevaa ex-autoilijaa keräillään pellolta tai rekan keulasta, parsitaan kasaan ja hoidetaan meidän muiden kustannuksella niin haittaa muitakin. Pakettiin tietty kuuluu pari henkilökohtaista avustajaa seuraavaksi kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

En kyllä toivo tuota skenaariota kenellekään, valitettavasti niitä aina välillä sattuu.

Ei mikään yksittäinen asia tietysti estä kaikkia onnettomuuksia, mutta koko tuo setti tähtää isossa kuvassa riskien pienentämiseen ihan yhteiskunnan tasollakin. Musta ihan ok.

Lionman

#miz: Hear, hear!
Minua on eniten haitannut Leonin kaistavahdin autom. päälläolo. Etenkin kun on ollut luminen talvi ja valkeiden lumireunojen välissä kapea asfalttiura niin ärsyttävää on ajaa se päällä. Onkin tullut ihan normihomma laittaa se pois päältä kun auton käynnistää. Siitä tulee tietenkin myös ilmoitus jos joku sattuu olemaan niin lyhytmuistinen ettei muista mitä tulikaan tehtyä.

Sos-homma ei ole minulla oireillut. Minua ei haittaa että soittelee apua jos tilanne sitä vaatii.

Tänään oli huollossa. Kessyä yrittivät päivittää, on joku uusi päivitys mutta ei uponnut autoon. Lisäksi valitin kun auto ei ilmoita pissapojan nesteen tasosta eikä loppumisesta. Se on ominaisuus. Kyseistä toimintoa kun autossa ei ole. Led-valot ei vaadi lampunpesimiä joiden kanssa ilmoitus tulee. Tässä on säästetty
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Tuo kaistavahti on tosiaan ajoittain aika ärsyttävä. Välillä on päällä ja välillä pois huonommassa kelissä. Ei koskaan tiedä kumpaa on, ellei katso merkkivaloista.

Tuo puuttuva varoitus onkin hyvä tiedostaa, olisi ollut aika kiva turvallisuuteenkin vaikuttava toiminto kurakeleillä. Varmaan kauhean kallis olisi ollut pitää uudessa mallissa mukana 😀

mikama83

Tuliko muillekkin tänään automaattinen päivitys? Aika iso tiedosto taisi olla kun vajaan tunnin sitä lataili autotallissa itsekseen. Ajossa kun ei suostu päivityksiä tekemään.

Itse pistän aina käynnistyksen jälkeen kaistavahdin pois kun ei tule mitään ajosta jos se on päällä. Harmi ettei sitä saa niin ettei menisi aina automaattisesti pois. Tuo oli yllätys että pissapoika ei varoittele jos on neste lopussa? Samalla tuli öljyt katsottua ja oli juuri ja juuri minimitasolla joten tuli mieleen että onko näissä öljyn tasolle sitä omaa varoitusta että on öljy vähissä :o  Toinen kerta oli tämä kun piti lisätä öljyä.

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.03.21 - klo:17:13
Lisäksi valitin kun auto ei ilmoita pissapojan nesteen tasosta eikä loppumisesta. Se on ominaisuus. Kyseistä toimintoa kun autossa ei ole. Led-valot ei vaadi lampunpesimiä joiden kanssa ilmoitus tulee. Tässä on säästetty

Ohhoh, aikamoinen paluu -90 luvun alkuun, muistaakseni kaikissa autoissani -96 Primerasta alkaen on ollut vähintään varoitusvalo pissapojan nesteen loppumisesta. Toivottavasti ei muita samanlaisia yllätyksiä tule vastaan...
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Lionman

Joo tuli päivitys illalla vaille kahdeksan kun tulin kotiin. Tovin seurasin kun näytöllä oli "Päivitystä valmistellaan" mutta en jaksanut seurata kun ei siitä näyttänyt etenevän. Ehkäpä tuo yöllä saa sen tehtyä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.03.21 - klo:21:05
Joo tuli päivitys illalla vaille kahdeksan kun tulin kotiin. Tovin seurasin kun näytöllä oli "Päivitystä valmistellaan" mutta en jaksanut seurata kun ei siitä näyttänyt etenevän. Ehkäpä tuo yöllä saa sen tehtyä.

Mullekin tarjosi tuota päivitystä aamulla kun ajelin töihin. Ei voinut ajossa päivittää, joten laitoin valumaan kun pääsin parkkiin. Parikymmentä minuuttia sitten katselin päivityspalkin etenemättömyyttä ruudulla, sen jälkeen kyllästyin ja menin töihin. Kaipa tuo joskus yrittää sitten jatkaa sitä päivittämistä. Ei näyttänyt olevan mitään tärkeää, jotain parannuksia kirjautumiseen ja sovelluskauppaan liitttyviä juttuja, jotka varmaan ei ole edes Suomessa tarjolla.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.03.21 - klo:15:04
Siinä kohtaa kun turvavyötöntä tai ilman ESC:tä talvella ajelevaa ex-autoilijaa keräillään pellolta tai rekan keulasta, parsitaan kasaan ja hoidetaan meidän muiden kustannuksella niin haittaa muitakin. Pakettiin tietty kuuluu pari henkilökohtaista avustajaa seuraavaksi kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

En kyllä toivo tuota skenaariota kenellekään, valitettavasti niitä aina välillä sattuu.

Ei mikään yksittäinen asia tietysti estä kaikkia onnettomuuksia, mutta koko tuo setti tähtää isossa kuvassa riskien pienentämiseen ihan yhteiskunnan tasollakin. Musta ihan ok.

Tuota kuvaamaasi tilannetta varten maksellaan niitä helkkarin kalliita vakuutuksia. Ja jos oikein haluttaisiin, niin tuohon olisi helppo muutos lainsäädäntöön sellainen, että jos et käyttänyt vyötä, niin yhteiskunta ei osallistu. Valinta jäisi edelleen käyttäjälle. Lisää yksilönvapautta, vähemmän holhousta kiitos.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.03.21 - klo:17:30
Tuo kaistavahti on tosiaan ajoittain aika ärsyttävä. Välillä on päällä ja välillä pois huonommassa kelissä. Ei koskaan tiedä kumpaa on, ellei katso merkkivaloista.

Tuo puuttuva varoitus onkin hyvä tiedostaa, olisi ollut aika kiva turvallisuuteenkin vaikuttava toiminto kurakeleillä. Varmaan kauhean kallis olisi ollut pitää uudessa mallissa mukana 😀

2017 FL-Leonissa on molemmat (tai kaikki kolme): varoitus pesunesteen loppumisesta, ajovalojen (täys-LED) pesimet ja kaistavahdin poiskytkentä pysyy poissa myös startin jälkeen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

b1mpo

Ooppelilla jopa insigniasta lähtien puuttuu pissapojan varoitusvalo.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.03.21 - klo:14:44
Tuota kuvaamaasi tilannetta varten maksellaan niitä helkkarin kalliita vakuutuksia. Ja jos oikein haluttaisiin, niin tuohon olisi helppo muutos lainsäädäntöön sellainen, että jos et käyttänyt vyötä, niin yhteiskunta ei osallistu. Valinta jäisi edelleen käyttäjälle. Lisää yksilönvapautta, vähemmän holhousta kiitos.

Siitä sitten vaan ajelemaan ilman vyötä. Ei ole edes yhteiskunnan puolelta rajoituksia seuraamuksista. Paitsi mahdollinen pieni sakko. Mutta sehän on halpa hinta valinnanvapaudesta.

Mutta siis pointtini oli, että laajassa käyttäjäkunnassa nuo varusteet auttaa pitämään ihmisiä hengissä. Myös muita kuin sen kuskin.
Jos sinä hallitset autosi ilman avustimia, niin hyvä. Keskimäärin kuitenkin kuskit on paskempia ilman niitä, ja ainakin itse otan ihan tyytyväisenä vastaan sen pienemmän riskin tulla jonkun kädettömän kankkusen jyräämäksi kun auto lähtee lapasesta.

En kannata mitään sataprosenttista holhousyhteiskuntaa, mutta tässä asiassa mielestäni nuo pakolliset turvavarusteet on pienempi paha.
Ja kyllä, kannatan lisäholhousta esim. punaisia päin ajamisen, suojatierikkomusten  ja törkeiden ylinopeuksien suhteen. Erityisesti kaupunkialueella.

Topicin hengessä luettakoon tuo kaistavahdin ärsyttävyys ongelmiin ja vikoihin, kieltämättä välillä on helkkarin ärsyttävä 😀

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy