Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

fyq

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 09.02.21 - klo:10:25
Itsellä teki tämän luovutuksen yhteydessä automyyjän istuessa vieressä. Tuli herjat sekä 48V akusta että myöhemmin 12V akusta :D
Kävin sitten huollon puolella ja tuomio oli se, että oli päässyt tyhjenemään kun oli ollut pitkiä seisomisia satamassa ja lyhyitä siirtoja välissä. Mutta ohje jatkoa ajatellen oli:
Jos tulee keltainen akun kuva (jommasta kummasta jännitteestä), niin auto parkkiin tyhjäkäynnille. Pitäisi mennä ohi ~10min aikana.
Jos tulee punainen akun kuva (jommasta kummasta jännitteestä), niin auto parkkiin ja käynnistetään uudestaan ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä jokunen minuutti. Todennäköisesti tällöin tulee tuo keltainen akun kuvake, jolloin tyhjäkäyntiä ~10min.

Kuulemma keltaisen kuvakkeen aikana laturi lataa akkua, mutta punaisen kuvakkeen aikana 48V kontaktorit on katkaistu, jolloin akkuja ei ladata. Tämän vuoksi pitää yrittää uudelleen käynnistyksen kautta uudelleen.

Ilmeisesti auto lataa ensin 48V akun, josta sitten DC/DC muuntimella ladataan 12V akkua? Ainakaan erillistä moottorin pyörittämää 12V laturia ei taida autossa olla. Sitä en tiedä ladataanko 12V akkua silloin kun virrat on päällä mutta moottori ei käy.

Tämä täsmälleen sama kuvio tapahtui itselläni. Myyntiliikkeen mukaan asia on VW:n vastaavassa ohjeistettu auton käyttö-oppaassa, mutta Seatissa se näyttää puuttuvan.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: fyq - 09.02.21 - klo:14:07
Tämä täsmälleen sama kuvio tapahtui itselläni. Myyntiliikkeen mukaan asia on VW:n vastaavassa ohjeistettu auton käyttö-oppaassa, mutta Seatissa se näyttää puuttuvan.
En ollut kuulemma ensimmäinen :)
Itsellänikin tuo puuttui ohjekirjasta, itseasiassa ohjeista puuttui kaikki eTSI:hin liittyvä. Huollossa katsoivat, että autoon on saatavilla uudempi painos ohjekirjasta jonka lähettivät parin päivän päästä postilla.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 09.02.21 - klo:15:31
En ollut kuulemma ensimmäinen :)
Itsellänikin tuo puuttui ohjekirjasta, itseasiassa ohjeista puuttui kaikki eTSI:hin liittyvä. Huollossa katsoivat, että autoon on saatavilla uudempi painos ohjekirjasta jonka lähettivät parin päivän päästä postilla.

Minulla oli PHEV kanssa myös vanha ohjekirja (1/2020) jossa ei ollut mitään mainintoja hybrideistä. Lupasivat lähettää uuden perästä. Väliaika pitää pärjätä netistä löytyvällä versiolla 11/2020, josta löytyy kummankin hybridin ohjeet.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Solppa

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 09.02.21 - klo:08:12
Aamun työmatkalla alkoi 1.5 kk ajossa ollut Leon eTsi herjaamaan 48V sähkövikaa. Tuntui toimivan kyllä ihan normaalisti, ei muuta oireilua. Onkohan muilla ollut vastaavaa?

Vein auton tsekattavaksi K-caaralle. Tutkivat puoli päivää ja totesivat että enemmänkin ominaisuus kuin vika. Akun varaus päässyt tosi alhaiseksi ja siitä syystä varoitukset. Webastoa olen aamuisin käyttänyt sen 30 min jonka jälkeen noin 35-40 min ajoa.  Ei autoliikkeen miehen mukaan oikein riitä. Nykyautot lataavat kuulemma niin huonosti akkuja ajossa.

Viime sunnuntaina myös yksi pidempi 2,5 tunnin ajoreissu, jota ennen 30 min webastoa. Ja akun merkkivalo syttyi tiistaina... Mielestäni varsin erikoista.

On ensimmäinen (ja varmaan viimeinen) webasto meillä... Ylläpitolaturihommiksi kai menee vai miten olette tätä "ominaisuutta" vastaan taistelleet?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 10.02.21 - klo:14:46
On ensimmäinen (ja varmaan viimeinen) webasto meillä... Ylläpitolaturihommiksi kai menee vai miten olette tätä "ominaisuutta" vastaan taistelleet?

Ex. Cupraa latasin talvella kahden viikon välein Defan pikkulaturilla. Defassa on kiinteä johto, jonka päässä ledi vilkuttelee sen mukaan mikä on akun varaus. Lähes aina kun kannen avasi vilkutti ledi punaista... Aika pieni akku oli tuossakin, Weba Suomessa jälkiasennettu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 10.02.21 - klo:14:46
Vein auton tsekattavaksi K-caaralle. Tutkivat puoli päivää ja totesivat että enemmänkin ominaisuus kuin vika. Akun varaus päässyt tosi alhaiseksi ja siitä syystä varoitukset. Webastoa olen aamuisin käyttänyt sen 30 min jonka jälkeen noin 35-40 min ajoa.  Ei autoliikkeen miehen mukaan oikein riitä. Nykyautot lataavat kuulemma niin huonosti akkuja ajossa.

Viime sunnuntaina myös yksi pidempi 2,5 tunnin ajoreissu, jota ennen 30 min webastoa. Ja akun merkkivalo syttyi tiistaina... Mielestäni varsin erikoista.

On ensimmäinen (ja varmaan viimeinen) webasto meillä... Ylläpitolaturihommiksi kai menee vai miten olette tätä "ominaisuutta" vastaan taistelleet?

Neljä vuotta nyt takana kolmoskoppaisella RS Octavialla. Talvisin webastolla auto lämpimäksi aamulla ja sitten 5km ajo töihin. Tätä melkein päivittäin talvisin, ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmia akun kanssa. Kertaakaan en ole ladannut, ja juuri viimeisessä 60tkm huollossa akku testattu. Tuloksena, että akku on erinomaisessa kunnossa. Ehkä mun autoa ei sitten lasketa nykyautoksi, kun ei ole mitään hybriditekniikkaa.

Vekkula

^ sama mulla edellisessä autossa, 3 vuotta samalla akulla ilman latauksia ja aina weba/eber lämmitys alle +5 keleillä, myös 1,5km kauppareissuilla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Epes


jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Epes - 10.02.21 - klo:19:37
Mitä täällä valitetaan  8)

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8ad1b5fd-3713-4b2c-a925-4bae4f56aeb0

Edellinen malli oli kyllä kieltämättä todella luotettava ja vähävikainen. Vähän alkaa huolestuttaa että tämä uusi mk4 ei ehkä tule pääsemään ihan samalle tasolle, ellei sitten lastentaudeista päästä ripeästi eroon.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 10.02.21 - klo:20:49
Edellinen malli oli kyllä kieltämättä todella luotettava ja vähävikainen. Vähän alkaa huolestuttaa että tämä uusi mk4 ei ehkä tule pääsemään ihan samalle tasolle, ellei sitten lastentaudeista päästä ripeästi eroon.

:P Vähän sama huolettaa. Vähävikaisesta autosta ylipainoiseen sähköpommiin....
No toivotaan ettei.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Solppa

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 10.02.21 - klo:14:46
Vein auton tsekattavaksi K-caaralle. Tutkivat puoli päivää ja totesivat että enemmänkin ominaisuus kuin vika. Akun varaus päässyt tosi alhaiseksi ja siitä syystä varoitukset. Webastoa olen aamuisin käyttänyt sen 30 min jonka jälkeen noin 35-40 min ajoa.  Ei autoliikkeen miehen mukaan oikein riitä. Nykyautot lataavat kuulemma niin huonosti akkuja ajossa.

Viime sunnuntaina myös yksi pidempi 2,5 tunnin ajoreissu, jota ennen 30 min webastoa. Ja akun merkkivalo syttyi tiistaina... Mielestäni varsin erikoista.

On ensimmäinen (ja varmaan viimeinen) webasto meillä... Ylläpitolaturihommiksi kai menee vai miten olette tätä "ominaisuutta" vastaan taistelleet?

Juttelin autoliikkeen herran kanssa, niin nyt on kuulemma koko konsernin uusissa kulkineissa softassa vikaa joka ilmeisesti rajoittaa laturin toimintaa. Olivat johonkin autoon jopa ilmeisesti laturinkin hätäpäissään vaihtaneet, mutta eipä ollut vika komponenteissa vaan vika toistui pikapuoliin. Hän epäili softapäivityksen olevan tulossa "pian".

Toivotaan että softalla korjaantuisi.

Itse marssin kuitenkin suoraan K-caarasta kaupoille hakemaan tuollaisen Defan 4A pikkulaturin. Vaikuttaa ihan näppärältä peliltä, mutta ei tuo pettymystä karkota

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 10.02.21 - klo:22:24
Itse marssin kuitenkin suoraan K-caarasta kaupoille hakemaan tuollaisen Defan 4A pikkulaturin. Vaikuttaa ihan näppärältä peliltä, mutta ei tuo pettymystä karkota

Olisit suoraan pistänyt parikymppiä lisää ja ostanut tuon 10 amppeerin version. Toki pieni apu tuosta pienemmästäkin on.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Solppa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.02.21 - klo:06:39
Olisit suoraan pistänyt parikymppiä lisää ja ostanut tuon 10 amppeerin version. Toki pieni apu tuosta pienemmästäkin on.

Täälläpäin K-raudassa 4A versio taisi olla 59 , ja 8A 119 ,. Tarkoituksena käyttää silloin tällöin tuota yön yli. Ehtinee kyllä esim. 12 h aikana ihan riittävästi ladata akkua jos nyt ei ihan tyhjäksi päästä.

Yaffa0

Mä olen käyttänyt tätä CTEK:iä, myös ylläpitoon. Toimii lisäksi moottoripyörille, veneille ja kelkoille.

https://www.ctek.com/fi/kaikki-tuotteet/auto/mxs-5-0-polar-eu
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Daatta

Edellinen Ctek hajosi, lakkasi vaan toimimasta. Ostin kostoksi halvan Defan joka maksoi silloin 39,90,, kiinteä piuha maksoi 12, extraa. Satasen Ctek varmasti toimii, mutta se hinta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.02.21 - klo:06:39
Olisit suoraan pistänyt parikymppiä lisää ja ostanut tuon 10 amppeerin version. Toki pieni apu tuosta pienemmästäkin on.

Minä tarkoitan kiinteää akkulaturia.

https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/

https://m.motonet.fi/fi/tuote/454946/Defa-akkulaturi-10A12V-450011
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Solppa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.02.21 - klo:16:56
Minä tarkoitan kiinteää akkulaturia.

https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1210-flex/

https://m.motonet.fi/fi/tuote/454946/Defa-akkulaturi-10A12V-450011

Joo, tiedostan/ymmärrän kyllä kyseisten laitteiden olemassaolon, mutta hintaero on vähän laveampi kuin "pari kymppiä"? Käsittääkseni noi on 130-200, + asennus.

390, oli arvio K-caarasta asennuksineen, eli "muutama kymppi" on noin 700-800% isompi kustannus kuin tuo irrallinen DEFA :)

Jontigga

Onkohan tätä ongelmaa nyt sit kaikissa Leoneissa siis ehybrideissä myös vai vaan kevythybrideissä?

Itsellä ei ole tullut nyt 2kk aikana cupra leon ehybridillä kertaakaan herjausta akun varaustasosta.




Lainaus käyttäjältä: Solppa - 10.02.21 - klo:22:24
Juttelin autoliikkeen herran kanssa, niin nyt on kuulemma koko konsernin uusissa kulkineissa softassa vikaa joka ilmeisesti rajoittaa laturin toimintaa. Olivat johonkin autoon jopa ilmeisesti laturinkin hätäpäissään vaihtaneet, mutta eipä ollut vika komponenteissa vaan vika toistui pikapuoliin. Hän epäili softapäivityksen olevan tulossa "pian".

Toivotaan että softalla korjaantuisi.

Itse marssin kuitenkin suoraan K-caarasta kaupoille hakemaan tuollaisen Defan 4A pikkulaturin. Vaikuttaa ihan näppärältä peliltä, mutta ei tuo pettymystä karkota
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 11.02.21 - klo:22:40
Onkohan tätä ongelmaa nyt sit kaikissa Leoneissa siis ehybrideissä myös vai vaan kevythybrideissä?

Itsellä ei ole tullut nyt 2kk aikana cupra leon ehybridillä kertaakaan herjausta akun varaustasosta.

Ymmärsin, että vain eTSI kevythybridiä tuo vaivaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jontigga

Onko muilla ongelmia takaluukun jalan heilautus avauksessa? Mulla ei ole kertaakaan vielä toiminut. En tosin ole kokeillut muutamaan viikkoon. Auto ollut nyt reilu 2kk mulla, 14.12.2020 oli cupra leon ehybridin luovutus.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Lionman

Mulla oli alussa (12/2020) vähän ongelmia mutta ne ratkesi jalan liikkeen muutoksella. Kun sitä käyttöohjekirjaa sai odotella, niin yritin vanhalla volvo xc60t8:n vaakaheilautuksella. Leonissa on keskellä sisään-ulos liike. Koukun kanssa vähän hankala. Ja lumikolallakin aukeaa jos on avain taskussa. Kumpa etuovien Kessykin olisi yhtä hyvin toimiva.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Erkka

Tiguan eHybridin ohjekirjasta: Vie jalkaterä hitaasti auton puskurin alle keskelle ja nopeasti pois. Tällä ohjeella on toiminut lähes 100 prosenttisesti. Tigussa vetokoukku.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

zsi

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.02.21 - klo:12:01
Onko muilla ongelmia takaluukun jalan heilautus avauksessa? Mulla ei ole kertaakaan vielä toiminut. En tosin ole kokeillut muutamaan viikkoon. Auto ollut nyt reilu 2kk mulla, 14.12.2020 oli cupra leon ehybridin luovutus.
Leonissa oli alkuun takkuilua, mutta huoltokäynnin jälkeen toimii ongelmitta. Vaatii tosin avaamiseen ajoittain kaksi "potkaisua", kuten silloin jos auton ovet ovat lukossa ja/tai edellisestä ovien/takaluukun käytöstä on vähän pidempi aika.

miz

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.02.21 - klo:12:01
Onko muilla ongelmia takaluukun jalan heilautus avauksessa? Mulla ei ole kertaakaan vielä toiminut. En tosin ole kokeillut muutamaan viikkoon. Auto ollut nyt reilu 2kk mulla, 14.12.2020 oli cupra leon ehybridin luovutus.

Onhan sulla aktivoitu toiminta infotaimentista?

Jontigga

Eikö se ole infortainmentistä se easy open täppä. Se on ollut aktivoituna uudesta saakka. Luin ohekirjasta tuon jalan heilautuksen ohjeen mutta en ole saanut toimimaan. On heiluteltu joka suuntaan. Joko en vain osaa tai sitten joku softa vika ja korjaantuu päivityksellä.

Lainaus käyttäjältä: miz - 18.02.21 - klo:12:38
Onhan sulla aktivoitu toiminta infotaimentista?
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

M_M

Takaluukun avaukselle jalalla on joitakin ehtoja. Avain täytyy olla taskussa ja auto ei saa olla käynnissä, olikohan jotain muitakin? Ovatko nämä kunnossa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JMTL

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 18.02.21 - klo:12:01
Onko muilla ongelmia takaluukun jalan heilautus avauksessa? Mulla ei ole kertaakaan vielä toiminut. En tosin ole kokeillut muutamaan viikkoon. Auto ollut nyt reilu 2kk mulla, 14.12.2020 oli cupra leon ehybridin luovutus.

Itsellä kokemusta Octaviasta, ja jos on koukku kiinni, niin selvästi paremmin toimii kun "potkaisee" koukun oikealle puolelle. Oikealta aukeaa 9/10 kerrasta, ja jos vasemmalta koittaa niin ehkä 5/10.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 26.01.21 - klo:16:17
Takavalosta löytynyt ihan mekaaninen vika. Se oli murtunut sisäpuolelta ja siellä oli vettä sisällä. Tehtaalta tilattu uusi ja toimitukseen menee alustavasti vähintään viikko.

3,5 viikkoa siinä meni. Takavalo vaihdettu kokonaan. Kessy päivitetty. Laturille päivitys (herjas, ei voi ladata ota yhteys korjaamoon).

Nyt toimii kessy ym, mutta...Maanantaina takas huoltoon. Ei toimi enää ollenkaan takakontin avaus jalanheilautuksella (easy open)...

Lionman

Tarkista se täppä infotaimentin keskuslukitusasetuksista. Taisi olla 4. näkymä. Minä pöljä tämän otin pois päältä ja ihmettelin miksi ei potkulla aukea.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Sam123

#89
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 20.02.21 - klo:11:03
Tarkista se täppä infotaimentin keskuslukitusasetuksista. Taisi olla 4. näkymä. Minä pöljä tämän otin pois päältä ja ihmettelin miksi ei potkulla aukea.

Joo, oli eka asia minkä tarkistin. Missähän se tunnistin sijaitsee, jos olis jotenki likainen tms. Auto pesty ulkoa eilen.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy