Mahdollisia tyyppivikoja

Aloittaja Flat, 29.11.09 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

JaniKuula

Öljypumpun akselin vaihatin a4 b8 kiisseliin huhupuheista kauhistuneena. Pannuna 2.0 TDI (CAGA). Kilometrejä takana 196tkm. Olipas akseli ottanu itteensä ja kylläpä siinä kerranki kiitteli itteään ennakoinnista. Samaisella pajalla makasi a6 ja siinäpä olikin akseli jo pyöreä ja yläkerta koneesta porsinu. Melko yleistä tuntuu olevan ja pörhöltä ei ainakaan myönnetty tyyppiviaksi... ja taisipa pörhön varaosapäällikkö mainita että öljynpaineen varotus valo ei välttämätä syty jos kierroksia alle 2500 :( missä järki...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Stinger

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 05.05.13 - klo:20:25
Pitkällehän pääsit , mulla menossa jo 3. vesipumppu ja kilometrejä vähän päälle 80tkm, :D
Nuo muoviset pumput tuntuu olevan heikkoa tekoa, moni ei vaan varmaan huomaa vuotoa kun se on niin pientä ja pumppu
melko hankalassa paikassa tarkastella  :(
(kaikki vaihdettu tähän asti veloituksetta Audilla vaikka normi takuu onkin jo loppunut)

Mulla ilmotti tänään, että sammuta auto ja tarkista jäähdytinneste. Kurkin pellin alle ja säiliö lähes tyhjä, vaikka auto oli huollossa n. 2 kk sitten. Ajelin laakkoselle ja sanoivat, että vuotaa nestettä. Ilmeisesti vika vesipumpussa. Autolla ajettu 78tkm. Vonkasin takuuta, mutta saa nähä saako mitään. Tuosta katoin, että muillakin samaa ongelmaa on.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Tronic 2009

Mazda CX-5 2.0 AWD Touring Offroad at 2012

Pertsa

Noita ovien lukko-ongelmiakin alkaa näissä pikkuhiljaa esiintyä enemmän ja enemmän. Eli että ovi ei avaudu ulkokahvasta.
Oheisessa linkissä asiasta vähän lisätietoa:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=128188#8

calacucco

Koko palstaa en ole jaksanut/ehtinyt lukea, mutta omakohtaisesti koettuna ja useiden kommenttien perusteella (myös Audifinns) tyyppiviaksi tulisi lukea 2,0 tfsi moottorin öljynsyönti, omassa kulkineessa (B8 -08) iso remontti edessä.
Samoin kuin joillakin muilla, kuuluu takaa oikealta selittämätöntä kolinaa. Muuten kyllä tykkään ajettavuudesta, itsellä tehtaan S-line alusta, on kyllä jämäkkä.

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: calacucco - 04.01.14 - klo:22:03
Koko palstaa en ole jaksanut/ehtinyt lukea, mutta omakohtaisesti koettuna ja useiden kommenttien perusteella (myös Audifinns) tyyppiviaksi tulisi lukea 2,0 tfsi moottorin öljynsyönti, omassa kulkineessa (B8 -08) iso remontti edessä.
Samoin kuin joillakin muilla, kuuluu takaa oikealta selittämätöntä kolinaa. Muuten kyllä tykkään ajettavuudesta, itsellä tehtaan S-line alusta, on kyllä jämäkkä.
Joo tuosta öljynkulutuksestahan täällä on ihan oma ketjunsakin. Ei se tuntematon asia ole. Millainen remontti sulla on tulossa ja kuka maksaa?

calacucco

Sellainen pieni huoltotoimenpide, että männät ja kiertokanget uusiksi.
Kuluihin osallistujat "neuvottelun" alla. Kerron lisää jahka selviää.
Joka tapauksessa marmorilta ensikäden tietoa, etteivät tulisi vastaan, kun yksi määrä-aikainen huolto venynyt hieman liian pitkäksi (2000km) ja ex-omistaja ei vienyt edellistä isoa huoltoa merkkiliikkeen huollettavaksi.
Mietin vaan, että kun on huollettu kuitenkin, voiko tehdas/maahantuoja/uuden auton myyjäliike vetäytyä esim. tuotevastuusta? Eli jos nuo em. seikat huoltojen suhteen riittävät Audi-osapuolen vetäytymisestä vastaantulon suhteen, ei taida kuluttajalle jäädä kuin luu käteen? 
Minkälaisia kokemuksia muilla, hyvillä neuvoilla on aina käyttöä.

calacucco

Marmorin huolto lähettänyt vakuutusyhtiölle pyynnöstä selvityksen, koska autossa on voimassaoleva, maksettu ja myyjän ja ostajan huolellisesti täyttämä kuntoturvalomake, joka kaupanteon jälkeen heti toimitettu vakuutusyhtiölle. Auto on myös katsastettu ilman minkäänlaisia mainintoja "kerralla läpi" n. viikkoa ennen myyntihetkeä.
Mutta mitäpä sanoo vak.yhtiön korvauspuolen käsittelijä: Vikaa ei korvata, koska lisääntynyt öljynkulutus ei kuulu Kuntoturvan vakuutusehtojen piiriin (kohta 7) ?  Kuitenkin  Kuntoturvan Kohta 14: Kuntoturvan piiriin kuuluvat osat: Moottorin sisäiset mekaaniset osat!! Haloo!!
Voisiko joku viisas nyt selittää minulle, miksei lisääntynyt öljynkulutus olisi selvä SEURAUS viallisista moottorin sisäisistä mekaanisista osista, jonka hyvin selkokielisen tiedon siis myös marmorin huolto lähetti vak.yhtiölle ko. asiaa koskien: tässä tapauksessa vialliset männät ja männänrenkaat, jotka ovat todellinen SYY lisääntyneeseen öljynkulutukseen!
Juuri tämän tiedon marmori siis lähettänyt vak.yhtiön korvauspuolelle ja silti hylky.
"I'm not worry bout thing..." niin ilmiselvää...

Flat

Eikös maahantuoja sitten ota vastuuta asiasta, kun ovat myös tunnustaneet asian ?
Maahantuoja tietää tasan tarkkaan että kyseessä on virhe josta he ovat vastuussa.

calacucco

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.01.14 - klo:06:42
Eikös maahantuoja sitten ota vastuuta asiasta, kun ovat myös tunnustaneet asian ?
Maahantuoja tietää tasan tarkkaan että kyseessä on virhe josta he ovat vastuussa.

Siinäpä se, kun ei ota niin ei ota, katsovat marmorin mukaan aina hyvin tapauskohtaisesti asian, vieläkö takuita, missä ja milloin huollettu jne. Eli siitähän pääsevat loputtomaan selittelykierteeseen, vaikka tuotteessa selvä virhe ja virhevastuu tehdas/maahantuojalla.

rreippis

16. Kierrokset heiluvat omituisesti edestakaisin S-Tronicin yhteydessä 4.9.2009
Kierroslukumittari sekä moottorin kierrokset vaeltavat edestakaisin tasaisessa ajossa.


Onko tähän vastausta kenelläkään?

Minulla -09 S4 ja tekee aivan samaa ja kaupunki ajossa välillä todella v... mäinen kun rupee myös ajo nykimään koska kierrokset heittelehtii.
Joskus heittelehtii enemmän, joskus ei oikeastaa ollenkaa.


wiba

Onko näissä kolmilitraisissa enää mitään ongelmia nokkaketjun kanssa? Että rupeaisi pitämään ääntä aluksi.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 17.12.13 - klo:12:27
Noita ovien lukko-ongelmiakin alkaa näissä pikkuhiljaa esiintyä enemmän ja enemmän. Eli että ovi ei avaudu ulkokahvasta.
Oheisessa linkissä asiasta vähän lisätietoa:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=128188#8

Täältä löytyy yksi lukkovikainen B8 -08. Huoltosopimukseen meni takuuajan jälkeen.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: wiba - 21.02.14 - klo:23:45
Onko näissä kolmilitraisissa enää mitään ongelmia nokkaketjun kanssa? Että rupeaisi pitämään ääntä aluksi.

Ei pitäis kuuleman mukaan olla. Kuuluuko jotain ylimääräistä?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

wiba

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 22.02.14 - klo:14:33
Ei pitäis kuuleman mukaan olla. Kuuluuko jotain ylimääräistä?

Kylmänä hetken aikaa paikallaan hiukan ääntää, mutta mahtaako sitten tulla ketjusta, niin en osaa sanoa.

msvahn

Meillä minun CCWA ei edes pakkasilla pidä minkäänlaista käynnistyksen jälkeistä rapsatusta (tavallaan melkeinpä outoa), mutta vaimon vähemmän ajettu CAPA täyskylmästä pitää hetken.
Uskoisin tuon olevan kuitenkin normaali vaimea ääni, joka kuuluu useimmista ketjukoneista (esim. meidän bensa BMW) ennen öljynpaineen nousua. Ã,,äni on siis sellainen juuri ja juuri erottuva sekunnin tai parin kestoinen ääni. Ei ole muuttunut parin talven aikana mihinkään (66tkm->95tkm).

Eberillä lämmittäessä tai lämpimänä ei kuulu koskaan. Eikös vanhemmissa kiristin oireet aiheuttaneet myös kuumana jotain ääntä tai käynnin epätasaisuutta?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

wiba

CCWA tuo omakin on ja kilometrejä nyt 170tkm. Kestää tosin kylmänä useamman sekunnin, enemmän kuin pari. Letkulämppäriä käytettäessä ei ole ääntä kuulunut. Vanhemmissa todistettavasti ongelmia ollut, mutta näistä B8-korisista ei kai ole systemaattisesti vikoja raportoitu.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: wiba - 24.02.14 - klo:09:12
CCWA tuo omakin on ja kilometrejä nyt 170tkm. Kestää tosin kylmänä useamman sekunnin, enemmän kuin pari. Letkulämppäriä käytettäessä ei ole ääntä kuulunut. Vanhemmissa todistettavasti ongelmia ollut, mutta näistä B8-korisista ei kai ole systemaattisesti vikoja raportoitu.

Mulla kilsoja jotain 125tkm ja tosiaan aivan äänetön, mutta vaimon auto pitänyt meidän ekasta talvesta lähtien lyhyen äänen, mutta minun mielestäni tuo on ihan normaalia.. Entisenä 1.4TSI:n omistajana olen vain niin tarkka näistä äänistä ja tärinöistä..  ;)  (vaikkei itsellä mitään vikaa niissä(kään) ollut..)

Eräs taho, joka aika paljon pulaa näiden vehkeiden kanssa työkseen (mm. softaa niitä), ei ole törmännyt saati kuullut ongelmista B8:ien suhteen.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

B8VW

Lähituttavalla männät+kiertokanget uusiksi. Audi maksaa osat ja myyjäliike (mukisematta!) työt. Tosin autossa vielä takuu voimassa kun ostettu vajaa vuosi sitten, mutta kerrankin kuulostaisi menevän homman niinkuin pitää
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

Arte

LainaaLähituttavalla männät+kiertokanget uusiksi.

Nice-to-know:
Oliko syy öljyn syönti? Oliko ostettu uutena vai vaihtoautotakuuko siinä oli voimassa?

Ei muuten, mutta uusissa 2.0TFSI pannuissa, ei ole paljoa raportoitu tuota öljynsyönti ongelmaa. Se koski enemmän tuota pre-FL 2.0T kiuasta.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Poikarukka

Onko minkälaisella öljynvaihto välillä olleet nuo rapisevat yksilöt? oma CCWA ei pidä mitään ääniä kylmänä tai kuumana jakopäästä. Toisaalta nyt kilsojakaan niin mahdottomasti. Lukko ongelmia on muutaman hassun kerran ilmennyt. Tankinlunkan kanssa meni hermot ja lukon vaihdoin itse uudempaa osaan ja ihan toisenlainen on avaus ääni moottorissa. Muita tyyppivikoja 3.0tdi:ssä voisi pitää EGR:n jäähdytintä ja imuläpät/moottorit. Niitä tuntuu menneen muualla maailmassa ja omastakin huoltohistoriassa näkyy, että jäähdytin vaihdettu.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 05.03.14 - klo:14:36
Onko minkälaisella öljynvaihto välillä olleet nuo rapisevat yksilöt? oma CCWA ei pidä mitään ääniä kylmänä tai kuumana jakopäästä. Toisaalta nyt kilsojakaan niin mahdottomasti.

Molemmat meidän autot oli tehty huolto-ohjelmien mukaisesti (30tkm välein) ja omasta omistuksesta eteenpäin itse huoltanut 10-15tkm välein. Vaimon auto (CAPA) oli ajettu vasta 66tkm kun ostettiin. En jaksa oikein uskoa kulumiseenkaan, kun ääni ei ole muuttunut mihinkään ja kohta satku mittarissa. Omassani (CCWA) oli satku hankkiessa ja nyt 125tkm eikä kuulu edelleenkään mitään.

Toi 10tkm vaihtovälini on ehkä hiukan liioittelua, kun öljytilavuus on kuitenkin pikkukoneisiin melkein tupla. Ajan kuitenkin useilla autoilla niin kilsoja ei tule tuohon paljoa vuodessa ja oma softattuna joutuu vähän enemmän rasituksen alle.

Nyt reilun parin vuoden omistuksen jälkeen uskaltaa jo sanoa, että hiton hyvin on omani toiminut (ei yhtäkään teknistä vikaa). Yhden ainoan kerran jätti tankinluukun avausmoottorista kertaluonteisen vikakoodin muistiin ekana talvena, mutta sekin tuli vain sattumalta ilmi, kun skannailin autoa. Tämä tuntuu olevan sopiva seuraaja uutena ostamalleni Passatille, jolla ajelin yli 8v. ilman yhtäkään lisäkustannusta perushuoltojen päälle.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Poikarukka

#351
Öljytilavuuttaa on koneessa, mutta niin on kuormitustakin. Kyllähän se kustantaa vähän enemmän, mutta tarkoitus on pitää autoa pitempään. Iso dieseli ei talvella lämpene kuin pitemmillä matkoilla kuten tarvitsee. Turbo ei ymmärtääkseni ole vesijäähdytteinen ja hiukkasloukku tekee oman sotkunsa. Turbo ja öljyn paineella toimivat kiristimet voivat olla herkkiä vehkeitä pienellekin määrälle jämiä. Kone sammutettu turbo kuumana, niin kyllä siellä helposti voi alkaa muodostuun kuraa. Hiukkaspönttöä polttaessaan syötetään lisää polttoainetta ja sitä ajan kanssa pääsee liukenemaan öljyyn. Siinä toinen sotku valmiina.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, että max. vuosi ja 15tkm. Itsellä tulee vaihto kilometrit täyteen noin puolessa vuodessa. Todennäköisesti yksilölliset erot autoissa vaikuttaa enemmän. Tehdas on miettynyt asian, että keskimäärin vaikkapa 95% selviää tietyllä huoltovälillä 150tkm. Takuu kattaa ensimmäiselle omistajalle tuon välin suurimmaksi osaksi. Sen jälkeen prosentit rupeaa putoamaan jyrkemmin ja niitä todennäköisyyksiä yritetään pitää hyvänä paremmalla huollolla. Se on lisäkulu käytetyssä autossa, mutta osto hinta on pienempi.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

B8VW

Arte: juu nimenomaan öljyä kului "kiitettävästi".

Ja vaihtoautotakuun piikkiin meni.

Moottorina siis 1.8 TFSI 88kW, vm -2010, ajettu alle 100t km.
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

Arte

B8VW: Ok, itelläki menee tällähetkellä n. 7000km yhdellä ökölitralla. Huohotinrempan jälkeen. Ennen meni aika paljon enemmän. Mulla on kans 2010, 155kw, mut ~30tkm ajettuna. Vaihtoautotakuu on jo ummessa. Oon vaan miettiny sitä et mitähä jos toi alkaa taas käymään "kakstahtina" niin kuka maksaa koneremontin.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

msvahn

Juuri kuukausi sitten kehuin, kuinka vajaan 2,5v. aikana oma 3.0tdi B8 on ollut täysin viaton.

Pari viikkoa sitten ilmestyi ekan kerran intake manifold sensor -vikakoodi ja uusiutuikin jo pari kertaa. Kilsoja on 126tkm.
Kyseessä on näissä yleinen imusarjan läppien vivuston väljistyminen (muovipaskaa). Merkkiliikkeen ratkaisu on koko imusarjojen uusinta (hinta pyörinee jossain 1500-2000e välillä töineen).

Foorumeilla on tuohon edullisempia ratkaisuja, kuten vivuston vaihtaminen tai modaaminen (välyksien pienentäminen). Muotoilin nyt Bank1:sen vivustoa ja säätöarvot palautuivat toleransseihin.

Uudet vivut maksavat muutaman kympin,
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-AUDI-VW-2-7-3-0-TDI-V6-intake-inlet-manifold-swirl-flap-repair-kit-/111306290238?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19ea5f343e 
mutta pysyvämpi ratkaisu olisi hommata maailmalta parannettu "korjaussarja", jolla uusien vivustojen lisäksi läppien laakerointikin uusitaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Dk0oMX0exHg

Pitänee ainakin yksi tuollainen setti tilailla hyllyyn, kun myös vaimon autossa juuri taittui 100tkm. Samalla voisi imusarjatkin puhdistaa töhnästä.

Noiden vipujen vaihtaminen/irrottaminen ainakin B8:ssa (sama ongelma B7:ssakin) oli ihan helppo homma (muutama minuutti per puoli). Imusarjojen kanssa joutuu jo vähän raivaamaan tilaa konehuoneessa.

Kalliiksi tulisi näiden omistaminen ilman internettiä omaa työpanosta..  :o

Aikoinaan kyllä hommatessani auton (käytettynä), varauduin heti henkisesti hankintahinnan päälle 5-10te korjausbudjetilla mikäli jotain keskisuurta remonttia tulee. Toistaiseksi ei ole mennyt öljyn ja ilmansuodattimia kummempaa.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

wiba

msvahn: Joko korjailit vivut kuntoon? Omassa CCWA:ssa tuli 180tkm täyteen ja ei ole vielä ollut oireita. En tosin tiedä on auton edellisessä elämässä jo jotain korjauksia tehty. Kesälomalla lähdetään pariksi viikkoa Eurooppaan ajamaan, niin tämä oikeastaan ainut mahdollinen vika mikä mietityttää etukäteen. Pitää varmaan sormin kokeilla, onko vivut missä kunnossa.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: wiba - 19.05.14 - klo:13:11
msvahn: Joko korjailit vivut kuntoon? Omassa CCWA:ssa tuli 180tkm täyteen ja ei ole vielä ollut oireita. En tosin tiedä on auton edellisessä elämässä jo jotain korjauksia tehty. Kesälomalla lähdetään pariksi viikkoa Eurooppaan ajamaan, niin tämä oikeastaan ainut mahdollinen vika mikä mietityttää etukäteen. Pitää varmaan sormin kokeilla, onko vivut missä kunnossa.

Vaihdoin vasta toiselle puolelle vivun (oireillut puoli). Nyt pysyy raja-arvoissa, mutta autokin on taas seisonnassa (vuorottelen noita laitteita pitkin vuotta).
Se, että se sytyttää moottorin vikavalon, ei tuon vian osalta ole kuitenkaan niin kriittinen, ettei sillä voisi ajaa. Kyse on vain siitä, ettei läppien asento seuraa prikulleen haluttua arvoa.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Nojda

Maalit lohkeillut lokasuojista. Maalaus kokonaan maahantuojan piikkiin. Parin viikon päästä maalaus.

A4 B8 -09
Shillä lailla

kkl

Auto A4 B8 -09 ja kaikki lokarit ja sisälokarit vaihtoon. Sisälokareitten alla vielä kohtuullisesti peltitöitä tämän lisäksi.
Kaikki menee takuun piikkiin, mutta lupasivat maalata vain vaihdettavat osat.
Mites Nojdalla...maalataanko koko auto?

Flat

Ei täällä ole kenenkään autoa kokonaan maalattu tuon takia.
Ja sen takia kaikki B8:sit ovatkin sävyvikaisia :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy