Hyvää/huonoa Citigossa?

Aloittaja denzel, 18.05.14 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

Emil

Autossahan voi olla vaikka kuinka paljon ärsyttäviä pikkuvikoja, joita saa olla korjaamassa, tai korjauttamassa, mutta ne eivät näy katsastustilastoissa. Tietysti mitä enemmän hienoja varusteita, sitä suurempi riski on niiden rikkoutuminen, taikka temppuilu. Citigossa ei hirveästi ole sitä ylimääräistä, ja ihan hyvä niin.

VW:t

Auto voi olla täysi roju ja silti se menee katsastuksesta läpi, kunhan " turvallisuusvarusteet" ja päästöt ovat kunnossa.
Näin jälkeenpäin itseäkkin naurattaa nämä temput, mitä aikanaan tuli tehtyä, että auton sai leimaan. Onhan nämä katsastukset toki sen jälkeen tiukentuneet ja ihan aiheesta.

Emil

Mun nähdäkseni katsastukset eivät ole tiukentuneet, kun niitä vertaa aikaan jolloin yksityisiä katsastusasemia ei ollut. Silloin kun valtio pyöritti katsastustoimintaa, sai katsastusta pelätä, ja katsastajaa pokkuroida. Oli ihmisiä, jotka eivät uskaltaneet mennä katsastukseen.  ;D Siihen aikaan tiesi, että auto on kohtalaisessa kunnossa, jos oli juuri katsastettu. Nykyisin ei voi tietää miten katsastus on tehty. Ja saman suuntaista tulosta ovat saaneet sisäisissä pistokokeissaankin.

Eihän ne välttämättä löydä edes väljiä ohjaus- ja/tai alustanosia, jollei erikseen pyydä tutkimaan mikä siellä kolisee.

(Tämä ei enää liity ainakaan minun Citigoon, kun ei ole katsastuksessa vielä tarvinnut käyttää.)

kt

Voiko Citigon vm 2012 ohjausta säätää kevyemmälle?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Onko muilla ollut ongelmaa siten, että startatessa avain ei välttämättä aina käänny "riittävästi oikealle" eli startti ei mene "päälle"? Joskus siinä tuntuu olevan ikään kuin joku este edessä. Pitää aina voimalla kääntää avainta, jotta starttaa. Eli onko vika vai ominaisuus?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

eelis


kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

denzel

Ensimmäinen oikea vika havaittu: ikkuna meinasi jäädä alas  :o

Eli kuskin ikkuna oli siis auki, ja kun yritin saada sitä kiinni, mitään ei tapahtunut. Kun odotin hetken (puolisen minuuttia), ikkuna nousi uudella yrittämällä muutaman sentin. Ja sitten taas piti odottaa se puoli minuuttia, että sai taas nostettua muutaman sentin lisää. Ja tämä piti toistaa aika monta kertaa, että sain ikkunan kokonaan kiinni.

Onko mitään käryä, mistä tällainen voisi johtua?

Emil

Likaa tai kuraa siellä lasin ja tiivisteen välissä. Kun kitkaa on liiaksi, ei sähkömoottori jaksa liikuttaa lasia. Siellä voi olla sellainen automatiikka, joka estää moottorin toiminnan hetkeksi, jos vastusta on liikaa.

Itse kokeilisin alkuun puhdistaa tiivistettä. Lasinpesuainetta, rätti, tai märkälujaa paperia. Lasi alas, ja tiivistettä putsaamaan. Jos ei auta, niin kokeeksi vinyylin- ja kuminhoitoainetta tiivisteeseen. Ei silikonia, koska sitä ei pitäisi laittaa yhtään mihinkään.

Lisäys: Yleensä lasi tukee takareunastaan oven karmissa olevaan tiivisteeseen. Eli siellä se vastus, ja puhdistuksen kohde luultavimmin on. Eli ikkunakarmissa oleva tiiviste.

pekus

Omaa tekstiäni: " kuskin ikkunan mekanismi vaihdettu, kun tahtoi "hirttäytyä" silloin tällöin etuosastaan".
Huollon mukaan ominaisuus kolmeovisissa autoissa. Niin tottavie onkin, kun mekanismin vaihdonkin jälkeen sama ongelma toistui.
Teflonia vähän lasin etuosaan, niin toimii jotenkuten...
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Emil

Missä ajomäärissä noi ongelmat sitten tulee, kun ei ole vielä omalle kohdalle sattunut?

Pitäisköhän mekanismia sitten voidella jossain vaiheessa, ennalta ehkäisyksi.

pekus

Omallani ajeltu 65000km. Ekakerta ehkä 30000 ja toisen kerran n.50000. (siitähän se taitaa olla kiinni, kuinka paljon ikkunaa "renkkaa";))
Ongelmahan on se, että lasi jumittaa etuosastaan, eli lasin takaosaa hiukan kädellä avittaen saa lasin kiinni heti.
Suosittelen kyllä teflonsuihketta maltillisesti annostellen kolmiovisen lasin etureunaan silloin tällöin.
Huollossa sanoivat, että myös kolmiovisissa Bemareissa ilmenee samaa vikaa... Heti helpotti oloani;)
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

skriko

#132
Lainaus käyttäjältä: VW:t - 18.03.16 - klo:12:50
ja päästöt ovat kunnossa.
Näin jälkeenpäin itseäkin naurattaa nämä temput, mitä aikanaan tuli tehtyä , että auton sai leimaan. Onhan nämä katsastukset toki sen jälkeen tiukentuneet ja ihan aiheesta.
Itellä oli Toyota MR 2:ssa ensimmäinen katsastus. Katalysaattori oli rikki eikä merkkiliikkeessä saanut pakoanalyysiä läpi. Tuolloin vuonna -93 tuollainen katti maksoi aika pirusti.
MR 2 autoja oli Suomessa 21 kpl ja punaisia 8. Minulla oli kaksi punaista. Vaihdoin viallisen auton rekisterikilven ja menin erääseen merkkiliikkeeseen ottamaan pakoanalyysin ehjällä autolla.
Näytin sitten pakoanalyysilapun katsastuksessa kun katsastin viallisen MR 2:n ja leima tietenkin tuli. ;D ;D

Myin sitten auton firmastani asiakkaalle. Seuraavaan katsastukseen oli aikaa yli kaksi vuotta, eikä asiakkaasta kuulunut koskaan mitään.
Näinhän se on että "rehellisyys maan perii". Mutta epärehellisyys rahat.

Emil

Nyt en ihan oivalla miten lasi voisi jumittaa etuosasta, jos kuitenkin mekittävin tuki on lasin takaosassa, eli pisimmällä sivulla. Tietty etuosakin tukee tiivisteseensä, mutta luulisi sen kitkaltaan olevan pienempi kuin takaosa.

Kyllähän niitä laseja tulee availtua. Siitäkin mukava auto, että kaupunkinopeuksissa voi ajella ikkunat auki. Ei tule sitä hakkaavaa painevaihtelua korviin, kuten joissakin autoissa.

VW:t

Minulla ei ole ollut toistaiseksi ongelmia ovilasin kanssa, vaikka lasissa yli 60tkm. Syynä voi olla kohtuullisen vähäinen lasin käyttö ja 5-ovisuus.

denzel

Pari päivää sen jälkeen, kun tuo lasi jumiutui ekan kerran, jumiutui myös toinen ikkuna samalla tavalla. Voikohan olla, että samaan aikaan tulisi molempiin tuo likaongelma vai onko joku muu syy, mikä tämän voisi selittää?

Autossa on nyt kilometrejä vähän yli 30 000. Ja kyseessä siis Up, mutta sillä ei liene tässä merkitystä.

kt

Hihasta voisi heittää epäilyn, että lasi ei nouse jostain syystä vaakasuoraan ylös, vaan pyrkii nousemaan etupää ylempänä. Tällöin tietenkin se alkaa kanittaa urissaan, koska vinossa nousten ei läpimitta enää riitä. No ihan mutuilua vaan. Asiaa auttaisi ehkä juuri mekanismin rasvaus ja myöskin lasin etu- sekä takaosan reunojen ja urien "rasvaus".
Ongelma voi myös liittyä siihen, että tietty määrä ovea on isketty kiinni, jolloin joku osa nostosysteemissä on siirtynyt.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy