VW ottaa vastuun ovien rullautumisesta?

Aloittaja Wekotin, 02.02.10 - klo:14:43

« edellinen - seuraava »

Filixon

Ottaisin tässä puheeksi autojen suojapeitteet. Onko teillä kokemuksia yleis- tai merkkikohtaisista koko- tai puolipeitteistä? Olisiko peitteen käytöllä jotain merkitystä esimerkiksi tässä ovien rullautumisessa - positiivista tai negatiivista? Entä auton maalipinta: kestääkö maalaus peitteen jatkuvan käytön?

Kun teetin hiljan merkkiliikkeessä pienen peltityön ja maalauksen, ei tullut tämä suojapeiteasia puheeksi, mutta liikkeessä sanottiin, ettei harjapesua pitäisi käyttää koskaan, koska nykymaalit eivät kestä harjapesua. Miten lienee?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Golf

Kokopeitteellä saattaisi olla vaikutusta, mutta sitten jos/kun joutuu jättämään auton johonkin parkkiin ilman peitettä niin siinäpä se hyöty melkein menee. Tuskin kukaan jaksaa repiä peitettä päälle joka kerta kun pysäköi auton johonkin vähäksi aikaa. Ja saattaa sitä lunta kerääntyä ajonkin aikana erinäisiin paikkoihin.

Uskoisin (ihan vaan hatusta vedettynä) että vähintään 80% autoista pestään jatkuvasti harjapesussa ainakin pääkaupunkiseudulla, heikkoa on maali jos ei sitä kestä. Kyllä noi pesujonot näyttävät olevan täynnä uusia ja uudehkoja autoja. Ja joo, naarmuttaa naarmuttaa, mutta ei se automyyjä siitä autosta hyvitä yhtään sen enempää vaikka sitä pesisi aina käsin.

Ouzi

Mulla lähtee maaliskuun alussa ainakin kuskin ovi maalaukseen. Ei kuulemma ole suunnitteluvika vaan suomen talvi on niin ankara. Vaikka kuinka yrittää olla varovainen,puhdistaa välit ja muutamaan päivään en käyttänyt sisälämppäriä niin sinne vaan tulee sitä jäätä. Niin avonainen on rakenne kun oven alareunassa ei mitään tiivistystä niin kun ajelee lumisia teitä niin lumi pöllyää oven välissä. Kun ovea hieman raottaa alkaa saman tien joskus kuulua jään rapinaa, niin en kyllä ole kehdannut kivuta takaovienkaan kautta sisälle. Vaan ovi auki pam ja matkaan !  Golffi onkin hyvä kesäauto. Onkohan näissä muuten ollut vesivuoto ongelmia niin kuin octavia II mallissa ?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 11.02.10 - klo:13:45
Ei kuulemma ole suunnitteluvika vaan suomen talvi on niin ankara.

Lopetetaanko Golfin myynti Suomessa?

Ainakin pitäisi kertoa kaikille asiakkaille, ettei auto sovellu Suomen talveen.  :P

Tojotalla oli ainakin 90-luvulla kampanja, jossa auton luovutuksen yhteydessä asiakkaan piti allekirjoittaa lomake, jossa vakuutti tietävänsä, ettei autolla saanut ajaa venäläisellä bensalla. Jos sittenkin ajaa, niin vastuu on artistin.

Siitä voisi Volkkarikin ottaa mallia.  :D

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.02.10 - klo:10:29
Ottaisin tässä puheeksi autojen suojapeitteet. Onko teillä kokemuksia yleis- tai merkkikohtaisista koko- tai puolipeitteistä? Olisiko peitteen käytöllä jotain merkitystä esimerkiksi tässä ovien rullautumisessa - positiivista tai negatiivista? Entä auton maalipinta: kestääkö maalaus peitteen jatkuvan käytön?

Kun teetin hiljan merkkiliikkeessä pienen peltityön ja maalauksen, ei tullut tämä suojapeiteasia puheeksi, mutta liikkeessä sanottiin, ettei harjapesua pitäisi käyttää koskaan, koska nykymaalit eivät kestä harjapesua. Miten lienee?

EI MISSÃ,,Ã,,N NIMESSÃ,, HARJAPESUUN. EI MISSÃ,,Ã,,N NIMESSÃ,,! Siis jos haluatte säilyttää vuoden 2007 jälkeen kasatut VW:nne maalipinnat priimoina. Ne maalipinnat ei kestä jatkuvaa harjapesua, ei edes pehmoharjoin! Kokemusta on kolmesta Golf V farkusta joista kahta edellistä käytin muutaman kerran pehmoharjapesussa ja maalipinnat kärsi jokakerran todella paljon. Erehdyin kerran viemään tämän uusimmankin harjapesuun ja maalipinta joka oli äskettäin vahattu, myllytetty ja fiksattu sai aika rumia jurmuja jo yhden harjapesun jälkeen jotka näkyy kun auton vieressä tarkkaan syynää. Nämä nykyautot on maalattu EU:n typerien säännösten takia ihan vesivärimaalein ja maalipinta on todella arkaa ja ohutta ja naarmuja, hankaumia ja jurmuja syntyy todella herkästi. Maalipinta ei myös kestä olleenkaan kiveniskuja vaan lohkeilee helposti kun on niin heppoista ja ohutta. Perseestä koko EU.

hiloran

Itsellä ei ole jään kanssa ollut ongelmia vaikkei nuita muoveja olekaan. Kesällä harmittaa kun rakenne on niin avonainen että lokarin puolelta tulee kiviä kynnykselle ja naarmuttaa kynnyksen oven avatessa. Tiedä sitten miten tuo moska lokarin sisässä/ helmassa syö pellit ym.

kt

Työnsin sormeni Gplussan etuoven alanurkkaan. Siellä tuntuu olevan pehmeää vaahtomuovimattoa ilmeisesti tiivistämässä etulokarin suunnalta. Ei siellä ole mitään liimattuja paloja.
Se nurkka tuntui kyllä ihan tiiviiltä, joten lumi pääsee minusta vain oven rakoon ulkoa ja varmaan sitten sulaa oven alareunaan ja kynnnystä vasten. Tuskinpa se siinä niin paksuksi jääksi pääsee, ettei ovea auki saa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tsiih

Mulla on ainakin umpimuovilla tukittu kaikki pääsy lokarin puolelta oven sisäpuolelle. Kiviä tulee silti. Laitan kuvan kun vaan muistaisin ottaa töistä mukaan ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

¤kkk¤

Joko niille jäänestopaloille (Golf/Jetta V) on löytyny art. nro.?
AutoCOM 2011/3

VW-man

Lainaus käyttäjältä: ¤kkk¤ - 13.02.10 - klo:12:05
Joko niille jäänestopaloille (Golf/Jetta V) on löytyny art. nro.?

Tuskimpa...ja ongelmahan tuntuu koskevan myös Golf Plus V ja VI malleja sekä Golf VI malleja ja tämän hysterian mukaan mitä tämä on nyt aiheuttanut jopa kaikkia VW malleja. En vaan ymmärrä mitä hyötyä noista jääestopaloista on koska sieltä lokarin puolelta ei pääse tulemaan mitään, koska se on mulla ainakin ummessa (ihan tehtaalta saakka) ylhäältä päin tulevia lumia ja jäitä ne ei estä tai niitäkään lumia ja vesiä&jäitä jotka tulee sen tullilasin vesikoutun kautta. Jos siitä täysin lumi, jää ja vesivapaan haluaa pitäsi koko rako tilkitä kokonaan umpeen. Kertaakaan ei ole ollut jäätä siellä välissä. Välillä on ihan pieni kasa puuterilunta siellä ihan perimmäisessä kuskinoven etunurkassa jonak putsaa aina heti pois. Jostakin syystä sitä sinne pöllyää, mutta kumama on se ettei vänkärin puolelle ole kertynyt sitä lunta vielä kertaakaan. Sisäläppäriä käytän aina. Auto on työmaalla koko päivän ulkona ja muuten katoksessa. Jääestopaloja ei ole.

kt

Ei taidakaan koskea Gplus VI versiota tämä ongelma. Etunurkka on tiivis alhaalta eikä esim etulasin reunoilta tai sivuikkunan karmeista pääse tuonne alas valumaan yhtään mitään. Nurkkapalkit kun estää se totaalisesti. Ainut tapa miten rakoon lunta pääsee, on ulkokautta tuiskun mukana ja siitä tuskin on haittaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Bisti

#101
Lainaus käyttäjältä: VW-man - 13.02.10 - klo:13:00
En vaan ymmärrä mitä hyötyä noista jääestopaloista on koska sieltä lokarin puolelta ei pääse tulemaan mitään, koska se on mulla ainakin ummessa (ihan tehtaalta saakka) ylhäältä päin tulevia lumia ja jäitä ne ei estä tai niitäkään lumia ja vesiä&jäitä jotka tulee sen tullilasin vesikoutun kautta.

Oman käsitykseni mukaan suurin teho noille jäänestopaloille ei olekaan se, että se estäisi kokonaan jään muodostumista. Idea piilee kai siinä, että jääkokkare ei pääse muodostumaan niin isoksi (=kynnyskotelon päälle kiinnittyen 3 eri peltipintaan) ja sen mahdollisen jääkokkareen reuna on oven reunan kohdalla --> ovea avatessa ovi pystyy murtamaan/ työntämään kokkareen sellaisenaan taaksepäin. Ilman noita jäänestopalojahan tuo kokkareen keskiosa (=vahvin kohta) on juuri oven reunan kohdalla --> ovi antaa periksi ennemmin kuin jää murtuu/ lähtee liikkeelle. Näin ainakin itse olen todennut noiden tehon.

Edit: lisättiin kuva noista omista jäänestopaloista

[ylläpito on poistanut liitteen]
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

VW-man

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.02.10 - klo:13:51
Ei taidakaan koskea Gplus VI versiota tämä ongelma. Etunurkka on tiivis alhaalta eikä esim etulasin reunoilta tai sivuikkunan karmeista pääse tuonne alas valumaan yhtään mitään. Nurkkapalkit kun estää se totaalisesti. Ainut tapa miten rakoon lunta pääsee, on ulkokautta tuiskun mukana ja siitä tuskin on haittaa.

Sillä tavalla sitä lunta mullakin kertyy eli vain ulkokautta kun kovasti pyryttää puuterilunta solkenaan. Auto on Golf V Variant vm. 2009. En ymmärrä miten muilla voi ovet vääntyä kun niillä pitäisi olla samantyyliset ovet kuin sulla ja mulla eli lunta ei pitäisi kertyä sitten kuin vain tuiskulumisilla keleillä. Niin ja sinun Golf Plus VI:n kori, ovet&ovipellit on kyllä ihan samat ulkoisesti&uulkonäollisesti kuin Golf Plus V:ssä. VI Plussan muutokset koski lähinnä keulaa&ajovaloja sekä sisältä istuinverhoiluja, rattia&kojelautaa.

Wekotin

#103
Lainaus käyttäjältä: VW-man - 14.02.10 - klo:13:32
...En ymmärrä miten muilla voi ovet vääntyä kun niillä pitäisi olla samantyyliset ovet kuin sulla ja mulla eli lunta ei pitäisi kertyä sitten kuin vain tuiskulumisilla keleillä...

Helposti. Sopivalla suhteella lunta ja sisälämppäriä. Auto tulee tuon näköiseksi. ;D
Voit itsekin todeta, että jäässä on oven lävet.

[ylläpito on poistanut liitteen]

kt

Myös kun tuota eka sivulla olevaa Juppan kuvaa kun katsoo, niin jäätähän on paljon. Missä lie räntäsateessa ja eberin alla ollut auto, kun on noin jäätymään päässyt? Isot norot pitkin ovea ja ilmeisesti tuo oven eturako täynnä?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Toki nyt näin jälkikäteen myönnän ja ymmärrän, että edes hetken silmämääräinen auton ulkopuolinen tarkistus olisi riittänyt tämänkin skenaarion välttämiseksi, mutta täytyy tunnustaa ettei kyllä käynyt mielessäkään, että ovien välit voivat noin paljon kerätä jäätä. Hemmetti vanha 04 ocu oli aikoinaan enemmän umpijäässä, mutta sula vedet valui jotekin eri kohdista pois eikä jäänyt jäätymään ovien väliin. Kerta se on ensimmäinenkin. Tästä lähtien kyllä tsekkaan oven pielet autosta kuin autosta.

Karvis

Tänään marketin parkkiksella kurvasi viereiseen ruutuun 1:s koppanen Volvo V40 ja apparin oven avausta säesti komea rutina, omistajan lähdettyä katselin kynnyksiä tarkemmin ja aikamoisessa jääpaanteessahan ne oven nurkat oli. Ovet oli kyllä vielä ehjät mutta paljon ei tarvitse jääkakun siinä kasvaa että pelti antautuu.

Näyttää tätä vaivaa olevan siis muissakin merkeissä, isotehoinen sisälämppäri varmasti pahentaa tilannetta kun lumi sulaa melko perusteellisesti siihen auton päälle.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VW-man

Tottakai tätä vaivaa ja ongelmaa voi olla muissakin konsernin merkeissä ja malleissa ja todellakin myös muissa automerkeissä. Muistan lukeneeni jotakin vastaavaa myös Toyota Avensikseen liittyen jäänkertymisestä ovien väliin yms.? Oli muistaakseni juttua TM:n edellisessä talvitestissä.

Vaikuttas siltä, että eniten ovia on ruttaantunut niillä joilla auto on ulkona ja jotka eivät säntillisesti kokoajan putsaa ja puunaa puhtaksi auton kynnyksiä, nurkkia ja kulmia.

Bisti

Yksi syy kyllä noihin ovien vääntymiseen on selvä suunnitteluvirhe, eli se että oven reuna aukaistaessa liikkuu, ja nimenomaan työntyy (tai ainakin yrittää) sisäänpäin. Esimerkiksi touranissa tuo oven reuna ei aukaistaessa juurikaan liiku, lähinnä vain kiertyy. Sisäänpäintyöntymistä tapahtuu ehkä vain 2-3 mm verran, kun taas jetassa puhutaan jo senttimetreistä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Untamo

Kävin eilen koeajeleen Golf 1.2 tsi dsg:n ja siinä oli valmiina jäänestopalat. Sitä mäkin kelasin että kai noitten suurin merkitys on siinä ettei siihen mahu isoa jääpalaa ja toisaalta että kun ne palat on aika löysää mitä lie niin se sitten antaa periksi ennen peltiä.

Viereisessä Golf Plussassa ei jäänestopaloja ollut. Lisäksi oven nurkka oli muutenkin mielestäni eri näköinen. Plussassa nurkka oli "auki" rengasta kohden, siis ilman peltiä, mutta siinä tuli sitten vastaan jokin vaahtomuovi kate tms.

Että ei koskisi Gplussaa... sitä en tiiä... olis hauska tietää... mutta muistaakseni joku laittoi kuvia nimenomaan Gplussan vääntyneistä ovista???

Untamo


Juppa

Nyt olisi sitten kolopallo korikorjaamolla. Keskiviikkona saa takaisin.

Ouzi

Oletteko kuinka nopeasti saanut aikoja korikorjaamolle oven korjaukseen ? :-\

Juppa

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 15.02.10 - klo:13:06
Oletteko kuinka nopeasti saanut aikoja korikorjaamolle oven korjaukseen ? :-\
Mulla meni niin että 4. päivä laitoin liikkeeseen sähköpostia asiasta jolloin huoltoneuvoja kirjoitti että on 4 viikon jonot korikorjaamolle. Seuraavana päivänä kävin paikan päällä näyttämässä autoa ja samalla varattiin aika tälle päivälle. Eli reilun viikon päähän kuitenkin sai ajan.

kt

Ei ole oikein selvyyttä, mistä ja mikä vesi valuu tuohon etuoven etu-ala-koloon? Olisko mekamismi sitten se, että lokasuojan sisään, mutta sisälokarin yläpuolelle ajaessa pöllynnyt lumi sulaa moottorilämmön vaikutuksesta ajon jälkeen ja valuu sisälokarin yläpintaa pitkin tuohon "koloon" ja jäätyy siihen. Kun ei oikein muuta kautta tuollaiset määrät vettä sinne pääse. Jos tuo kuvittelemani reitti on oikea, niin ongelmathan alkaa vasta "vanhoissa" autoissa, joista tuo superlon/muu tiiviste on häippäissyt.
Vai onko aikaisemmissa malleissa tuo sisälokari ollut niin lyhyt, että vesi on päässyt lokarin alapinnalla valumaan tähän koloon?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hiloran

Onkos vitos koriseen golffiin kukaan sovitellut noita paloja. Suoraa ei ole, mutta millä pääsee vähimmällä muokkaamisella.

Juppa

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.02.10 - klo:13:44
Myös kun tuota eka sivulla olevaa Juppan kuvaa kun katsoo, niin jäätähän on paljon. Missä lie räntäsateessa ja eberin alla ollut auto, kun on noin jäätymään päässyt? Isot norot pitkin ovea ja ilmeisesti tuo oven eturako täynnä?
Eberihän tuossa tosiaan on, ja ei se rako nyt ihan täpötäynnä jäätä ollut, mutta jonkunverran kuitenkin. Räntää ei tosin hetkeen ole tullut...

Reneto

UVWn puolella Kaikkea Golf VI:sta -ketjussa tuli vastaan tällainen soppaa hämmentävä viesti.

Hannuny 11.02.2010:
LainaaKyllä vaan on suunnitteluvika. Kävin juuri vw:llä kyselemässä tuosta jääongelmasta ja siellä asia on hyvinkin tuttu. Näyttivät ruudulta yksityiskohtaiset kuvat siitä, mistä ongelma johtuu ja miten se korjataan. Tuulilasin etukaukalossa sulavan lumen aiheuttama vesi ohjautuu vääriä teitä juurikin tuohon etuovien saranapuolelle, johon sitten jäätyy aiheuttaen näitä ovien peltien vääntymisiä. VW:ltä löytyy ratkaisu ongelmaan. Etulokarien sisäpuolelle asennetaan ns. "makkara" ohjaamaan vesi sinne, mihin sen on alunperinkin suunniteltu menevän. Lisäksi asennetaan ovien saranapuolelle täällä jo paljon keskustelua herättäneet "lipareet". Takuuna tehdään kuulemma jopa viisi vuotta vanhoihin autoihin. Oliko jollain näitä samoja ongelmia takaovien kanssa? Em. teoria ei kyllä takaoviin päde.

Hannuny:llä itsellään on profiilin mukaan V Variant, joten jäi vähän epäselväksi, puhutaanko tuossa sekä V että VI-korisista... Joka tapauksessa hämmentävää lukea niin erilaisista marmoritiskiselityksistä ja ongelmanratkaisuista. Ensimmäinen kerta, kun kuulin lokareihinkin lisättävän jotain. Tässä menee pää hiukan sekaisin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Juppa

#118
Noniin. Nyt on taas ovi kunnossa. Laitetaan nyt vielä yksi kuva tuosta jäänestopalasta.



Ja tosiaan kerrankin sai hakea auton korjaamolta kulkematta kassan kautta  :D

kt

Nyt on hyvä kuva Juppalta. Tuo pala tukkeaa juuri sitä reikää, joka on auki lokasuojan puolelle ja sisälokariin päin. Jos tuota reikää ei tuketa, niin sisälokarin yläpuolella olevat lumet ja jäät sulavat eberin yms päälläollessa ja vesi valuu esim sisälokarin yläpintaa pitkin tuon reiän läpi etu-alanurkkaan ja jäätyy siihen.

Ei tuiskulumesta synny tätä ongelmaa eikä vesi valukkaan oven rakoa pitkin ylhäältä.
Arvelen tämän olevan lähinnä erillisen lisälämmittimen aiheuttama ongelma, joten kun minulla on vaan paistinpannu, niin eipä huolia.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy