Passatin bi-xenonit hiipuneet?

Aloittaja eranta, 05.05.19 - klo:14:13

« edellinen - seuraava »

eranta

Nyt auto jossa ekaa kertaa Xenonit, niin osaako arvon väki kertoa onko nämä pahasti hiipuneet?

Kuvat lyhyistä ja pitkistä. Kuvaus alusta ei ole tasainen, mutta kirkkaudet siitä varmaan suurinpiirtein erottaa. Kuskin puoli kirkkaampi.

Kyseessä 2012 mallinen Passatti, kilsoja takana 196 tkm. Polttimoiden iästä vaihdosta ei tietoa.




VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Sokka

Valokuvista on hieman vaikea kirkkautta määritellä kun ei ole verrokkia vieressä, mutta ei liene mahdoton investointi sijoittaa uusiin polttimoihin. Itse vaihdoin Philipsin Xtremevision gen2 polttimot, ihan ok:t ovat olleet. Varmasti Osramin Nightbraker Laserit ovat myös kelpo tuikut.

Vaihto onnistuu joko irroittamalla puskurin ja umpiot, tai sisälokasuojat. Itse irroittelin sisälokasuojat kun putsailin samalla paikkoja sieltä alta ja lisäilin hieman kotelosuojaa.

Pitkät ei tässä autossa ole kummoiset, käytännössä polttimon edestä nostetaan vain varjostin pois. Pitäisi olla vielä erilliset lisäpitkät umpion sisällä vaikkapa vilkkujen paikalla, mutta tässä on VW säästänyt.

SNG

Tekniikan Maailma testasi aikoinaan Xenonien himmenemistä kilometrien mukaan.

Käytännössä polttimot kannattaa vaihtaa reilun 100tkm välein. 150tkm kohdalla polttimon valoteho saattoi olla vähentynyt noin puoleen ja polttimot kestävät noin 150-200tkm.

Eli vakiopolttimoillakin valotehoa pitäisi tulla reilusti lisää verrattuna pitkään käytössä olleisiin, eikä hintakaan ole paha.

Kannattaa ostaa virallisista myyntipaikoista, sillä piraattituotteita on paljon liikenteessä. Hain itse paikallisesta Skoda-liikkeesta ocuun kun olivat jopa edullisemmat kuin Motonetissä.

Heitspii

Viime syksynä mulla oli arpominen menossa uusien polttimoiden ja lisäpitkien välillä B7 mallin farkussa, kun autolla ajettu n. 130 tkm. Päädyin ostamaan juuri noi Philipsin gen2 polttimot, että olisi ainakin laadukkaat.
Värisävy ja kirkkaus muuttui kyllä selkeästi, mutta pitkälle matkalle kantamaa ei juurikaan tullut lisää. Eli kokonaisuutena valoteho parani huomattavasti, mutta jos haluat nähdä 200m päähän niin siihen auttaa vaan lisäpitkät.

Polttimoiden vaihto onnistu irroittamatta puskuria, kun ajan kanssa käänteli polttimoiden suojat irti. Polttimen lukitusklipsi irti ja nosti polttimot pois paikoiltaan. Takaisinlaittaminen vaatii hieman sormilta akrobatiaa, mutta saa paikoilleen kun laittaa johdon kiinni, kun polttimot on lukittu kiinni. 

eranta

Philipsin gen 2 laitoin myös.

Suojamuovi umpiosta irti ja polttimo vaihtoon, hiukan ahdas, mutta kyllä ne sinne sai vaihdettu. Apukuskin puolelta hiukan vähempi tilaa, kun en saanut "uitettu" suojamuovia ulos vai klipsut irti.
Kuskin puolen johto irti paikallaan, apukuskin puolen johto riittää, että sen voi irroittaa kun polttimo "kädessä".

Itse polttimot irtoaa paikaltaan ja saa paikalleen.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Nyt kun iltaisin alkaa olla pimeetäkin, niin olen huomannut, että xenonit (lyhkäset) syttyessään välähtävät paljon kirkkaampana ja hiipuvat samantein, onko tämä normaalia? Umpiot eivät on tietty kellastuneet vuosien aikan, mutta se ei vaikuta tuohon kirkkaampaan syttymiseen. Vanhassa primerassa on paljon paremmat lyhkäset halogeneilla, näillä kantavuus varsinkin maantiellä sitä luokkaa, että mieluummin pitää rakoa ja ajelee pitkillä, jos mahdollista.

Uudet Philipsit ollut muutaman viikon paikoillaan.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

#6
Vähän tuli nähtyä vaivaa jälleen passatin valojen eteen.

Hionta 500-->1500-->3000 --> PlastX.
Hommaan meni reilu tunti koneen kanssa.
+ Suoja-aine.

Kellastumaa, naarmua näkyy:

Hiottu, kiillotus kesken:



Naarmuilla, jne:

Hiottu & kiillotettu:

VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

b1mpo

Onko muuten yhtä kestävä tuo pinnoite, kuin tehtaan lakka tms.? Aikanaan pösön 406:n ohjekirjassa oli maininta, että umpiota ei saa mekaanisesti "kiusata". Siinä oli sellainen lakka päällä. Melko hyvänä kyllä pysyikin +200tkm:iin asti. Umpion lasi oli siinäkin jo muovia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: eranta - 11.08.19 - klo:15:55
Nyt kun iltaisin alkaa olla pimeetäkin, niin olen huomannut, että xenonit (lyhkäset) syttyessään välähtävät paljon kirkkaampana ja hiipuvat samantein, onko tämä normaalia?

Se on ihan normaali syttymisprosessi. Jännitepiikillähän (20-25 kV) sytytetään plasma hehkumaan ja kun poltin lämpenee niin alle sadan voltin on jatkuva polttijännite.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

eranta

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.10.19 - klo:23:14
Onko muuten yhtä kestävä tuo pinnoite, kuin tehtaan lakka tms.? Aikanaan pösön 406:n ohjekirjassa oli maininta, että umpiota ei saa mekaanisesti "kiusata". Siinä oli sellainen lakka päällä. Melko hyvänä kyllä pysyikin +200tkm:iin asti. Umpion lasi oli siinäkin jo muovia.

Vaikea sanoa, maalikauppias moisen uv lakan sekoitti mulle mukaan.
Hyvä jos edes vuoden tai kaks kestää, tosin nykyisin auto ei ole sellaisessa hiekkapuhalluksessa, mitä oli aikaisemmalla omistajalla...
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy