Ohjauksen voiman säätö

Aloittaja matalaut, 16.12.16 - klo:21:06

« edellinen - seuraava »

matalaut

Nyt kun autossa ei ole enää kuin kaksi vikaa jäljellä, niin ajattelin hieman viritellä VCDS:llä ohjauksen vastetta ennen kuin taas on kolme vikaa päällä. Nykyinen Passat 3C ohjaus on tietyissä tilanteissa kevyt. Tämä on hienoa, jos siitä pitää. Minä en pidä.

Onko kenelläkään tietoa miten/millä parametroinnilla vasteen saisi vähän jäykemmäksi? Nopeudella 120 km/h tunnissa ohjaus on hyvä, mutta näillä talvinopeuksilla+talvirenkailla välillä turhan kepeä.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Gen1 ja gen2 alkupään ohjausvaihteissa voi vaihtaa ohjausvaihteen characteristic curven mieleisekseen VCDS:n avulla. Jos nykyisen käyrän numero on max 16 niin voit kokeilla muita vaihtoehtoja. Jos numero on enemmän kuin 16 niin ohjausvaihteesi on liian uusi ja uudelleenohjelmointi vaatii esimerkiksi Odis-työkalut ja yhteyden volkkarin servereille. Käyrän numero näkyy suoraan vcds scannissa ohjausvaihteen kohdalla.

Merkkiliike ohjelmoi sen Odiksella ja hinta on satasen molemmin puolin liikkeestä riippuen per kerta, kysymällä selviää.

repomies

Vm. 2009 on auttamatta liian uusi eli Odis-hommia.

repomies

Gen3 ohjausvaihteita olen kuullut onnistuneen ohjelmoitavan vag can pron avulla, eli jos sellainen löytyy itteltä tai joltain kaverilta niin touhusta voi selvitä ilman merkkiliikettä. Joku tietokanta käyristä löytyy hieman googlaamalla ja ne volkkarin flash-tiedostotkin jonkinlaisena pakettina etsivä löytää varmaan.. tosin niiden mukana ei ohjeita tai selityksiä tule eli omalla vastuulla sitten. VCP foorumilta löytynee apuja gen3 osalta.

matalaut

Selvä juttu. Omalla VCDS:llä ei onnistu, mutta vien tuonne päästökäyrien korjaukseen auton joulun välipäivinä. Kokeillaan, jos merkkiliike vaikkapa vaivanpalkaksi päivittäisi samalla tuota ohjauksen vastetta. Ei tuo nyt huono ole, mutta vähän turhan herkkä joissain tilanteissa.

Joskus kauan sitten Golf III ohjaus viestitti hyvin näppeihin eturenkaiden pidon, mutta nyt joutuu kyllä arvailemaan. Vaimon Corolla taas on kuin pleikkarilla ajelisi....
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

juppep

^merkkiliike ja "vaivanpalkka", toivottavasti yllättävät ja pessimistinä olen väärässä ;)

Repomies on asian ytimessä ja Gen3 vaihteiden kanssa pystyy käyriä vaihtelemaan kotikonstein.

Pitänyt kokeilla tätäkin monta kertaa, kun se APA G3 passatissakin on ja sopivat työkalut löytyy.
Eilen tämän topicin innoittamana painelin autoon, about 10 min jännittynyttä latauspalkin seurantaa ja huokaisun jälkeen koeajolle...

Lähtötilanne:
Address 44: Steering Assist        Labels: 5N1-909-144.clb
   Part No SW: 5N1 909 144 G    HW: 5N1 909 148 F
   Component: J500__APA-BS KL.083 0401 
   Revision: 1AH02234    Serial number: 00080870036202
   Coding: 0000258
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 365B644D41CCAC8E9B-8062

Lopputulema:
Address 44: Steering Assist        Labels: 5N1-909-144.clb
   Part No SW: 5N1 909 144 G    HW: 5N1 909 148 F
   Component: J500__APA-BS KL.333 1101 
   Revision: 1AH02234    Serial number: 00080870036202
   Coding: 0000258
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 365B644D41CCACF131-8062

Pitäisi olla nyt hiukan sporttisempaa B7 kurvia ja eron vanhaan kyllä huomaa... Paikallaan aiempaa kevyempi ja yli 60km/h vanhaa selkeästi "jäykempi".
Seuraavaksi tuo vanhus saa vielä uusimman softan ja pakkohan on vielä kokeilla Q3 RS kurvi 8)

Late

Example 1:
Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
Part No: 1K0 909 144 P
Component: EPS_ZFLS Kl. 69 3305
Example 2:
Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
Part No: 1K0 909 144 M
Component: EPS_ZFLS Kl. 69 3201


Jotain asetus arvoja:

Audi TT
firmware file: v074N***8J0___Lenkung_Reibung.sgo
Where *** â€" value parametric curve.
235 â€" The front-drive cars
240 â€" Audi TT, The front-drive cars
241 â€" Audi TT Quattro no TTS
236 â€" Four-wheel drive (4WD)
237 â€" Audi TTS
239 â€" Audi TTRS

Audi Q3
firmware file: v074B***5N1___Lenkung.sgo
340 â€" Audi Q3
374 â€" Audi Q3
375 â€" Audi Q3 RS

Audi A3/S3/RS3
firmware file: v074N***1K0___Lenkung_Reibung.sgo
232 â€" pairs. for easy car curve 7 (A3)
233 â€" pairs. for easy car curve 8 (A3)
234 â€" Audi S3
243 â€" Audi RS3

Skoda Octavia mk2 (A5)
firmware file: v074N0**1K0___Lenkung_Reibung.sgo
67 â€" pairs. curve 0 (691-755 kg)
68 â€" pairs. curve 1 (756-825 kg)
69 â€" pairs. curve 2 (826-875 kg)
70 â€" pairs. curve 3 (876-935 kg)
71 â€" pairs. curve 4 (936-1050 kg)
74 â€" Octavia II RS

matalaut

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 16.12.16 - klo:23:31
Selvä juttu. Omalla VCDS:llä ei onnistu, mutta vien tuonne päästökäyrien korjaukseen auton joulun välipäivinä. Kokeillaan, jos merkkiliike vaikkapa vaivanpalkaksi päivittäisi samalla tuota ohjauksen vastetta. Ei tuo nyt huono ole, mutta vähän turhan herkkä joissain tilanteissa.

Kyselin säätöä päästökorjauksen ajaksi, mutta eivät suostuneet tekemään ilmaiseksi. No, jätin sitten siihen. Ostin uudet talvirenkaat ja ne paransivat hieman tuntumaa eli alle tuli GoodYearin renkaat. Ohjattavuus parani, mutta kyllä vähän enemmän tuota tuntumaa saisi olla. En ole ihan varma, että nämä nykyiset sähkötehostukset ovat kehitystä eteenpäin.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

juppep

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 25.01.17 - klo:20:09
Kyselin säätöä päästökorjauksen ajaksi, mutta eivät suostuneet tekemään ilmaiseksi. No, jätin sitten siihen.

harmi, pelkäsin jotenkin tuota... Tampereen nurkilla järjestyis G3 apa modit.

Laten listaan parit kiinnostavat kurvit lisää, pongattu itänaapurista -> G translator käännös:

284 - Tiguan CUBE flow (v074B2845N1 ___ Lenkung.sgo)
285 - Tiguan My version (v074B285N1 ___ Lenkung.sgo)
286 - Tiguan 2012. (V074B286N1 ___ Lenkung.sgo)
287 - Tiguan R-Line (v074B2875N1 ___ Lenkung.sgo)
310 - Tiguan, Passat B7 2012 (v074B3195N1 ___ Lenkung.sgo)
333 - Passat B7 R-Line - (v074B3335N1 ___ Lenkung.sgo) = [poured force with 60 km / h]
336 - Passat (v074B3365N1 ___ Lenkung.sgo) = [User most comfortable]
337 - Passat B7 2013 (v074B3375N1 ___ Lenkung.sgo)
374 - Audi Q3 (v074B3745N1 ___ Lenkung.sgo)
375 - Audi Q3 RS (v074B3755N1 ___ Lenkung.sgo) = [tight in place, is filled with 100 km / h]
376 - Audi Q3 2014 (v074B3765N1 ___ Lenkung.sgo)
377 - Audi Q3 RS 2.0 Quattro 2015 (v074B3775N1 ___ Lenkung.sgo) = [tight in place and at the speed]

Montakohan Tiqua on kohta Q3 RS kurveilla ::)

duke7

Lainaus käyttäjältä: repomies - 16.12.16 - klo:21:16
Gen1 ja gen2 alkupään ohjausvaihteissa voi vaihtaa ohjausvaihteen characteristic curven mieleisekseen VCDS:n avulla. Jos nykyisen käyrän numero on max 16 niin voit kokeilla muita vaihtoehtoja. Jos numero on enemmän kuin 16 niin ohjausvaihteesi on liian uusi ja uudelleenohjelmointi vaatii esimerkiksi Odis-työkalut ja yhteyden volkkarin servereille. Käyrän numero näkyy suoraan vcds scannissa ohjausvaihteen kohdalla
Onko kellään tietoa millaisia nuo gen1 ja gen2 mitäkin numeroa vastaavat curvet on? Vai pitääkö vain kokeilla kaikkia 16:sta käyrää? Mulla näkyy olevan 5 käytössä ja vähän se saisi olla jämäkämpi etenkin jossain 100 km/h nopeuden tienoilla. Yritin googlailla vähän mutta en oikein mitään järkevää löytänyt. Ssp:ssä oli tosin mielenkiintoisia juttuja mitä kaikkea ja miten tehostin yrittää kompensoida.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: juppep - 25.01.17 - klo:21:11
harmi, pelkäsin jotenkin tuota... Tampereen nurkilla järjestyis G3 apa modit.

Suomen maranello ei ole kovin kaukana Tampereelta. Itse asiassa ajelin tänään sieltä päin kotiin.

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy