Seat Corboda Vario -99 käynnistyksenesto

Aloittaja seatinhuolto, 15.04.23 - klo:13:34

« edellinen - seuraava »

seatinhuolto

Eli Seatissa meni käynnistyksenesto päälle, kuulemma akun tyhjenemisen ja lataamisen yhteydessä.
Onko käynnistyksenesto korjattavissa mitenkään kotikonstein?
Tämän Seatin avain on ihan perus, eikä ole mitään isompaa ajotietokonetta.



Jultsu

Ei ole käynnistyksenestoa näissä autoissa vaan ajonesto. Ajonesto antaa moottorin käynnistyä aina, mutta sammuttaa sen heti. Jos moottori ei siis lähde käyntiin ollenkaan niin vika on jossain muualla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.23 - klo:16:22
Ei ole käynnistyksenestoa näissä autoissa vaan ajonesto. Ajonesto antaa moottorin käynnistyä aina, mutta sammuttaa sen heti. Jos moottori ei siis lähde käyntiin ollenkaan niin vika on jossain muualla.
Kiitos tarkennuksesta!

Auto on siis 1½ vuotta ollut sammuneena nyt. Testasimme akun latausta tänään ja akku oli täysin mäsä. Antoi mittarille 0 volttia.
En ole itse hyvä autojen kanssa. Osaatko suositella korvaavaa akkua tälle mallille?

Jultsu

Mikä tahansa 60(tai 62)Ah akku motonetistä, biltemasta jne.

Tässä autossa on jo ihan moderni diagnostiikkaportti joten tältä foorumilta joku VCDS:n omistaja kylään auton luokse koodit lukemaan sen jälkeen kun akku saatu kiinni, nollattu koodit ja kokeiltu muutaman kerran starttailla, niin saattaa päästä paremmin hajulle siitä missä vielä voi olla vika. Mekaaniselta puolelta ajateltuna (ja bensa-auton ollessa kyseessä) voi bensa olla vanhaa, tulpat ei anna kipinää, startti kulahtanut eikä pyöritä konetta tarpeeksi nopeasti tai ollenkaan jne jne
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.04.23 - klo:22:37
Mikä tahansa 60(tai 62)Ah akku motonetistä, biltemasta jne.

Tässä autossa on jo ihan moderni diagnostiikkaportti joten tältä foorumilta joku VCDS:n omistaja kylään auton luokse koodit lukemaan sen jälkeen kun akku saatu kiinni, nollattu koodit ja kokeiltu muutaman kerran starttailla, niin saattaa päästä paremmin hajulle siitä missä vielä voi olla vika. Mekaaniselta puolelta ajateltuna (ja bensa-auton ollessa kyseessä) voi bensa olla vanhaa, tulpat ei anna kipinää, startti kulahtanut eikä pyöritä konetta tarpeeksi nopeasti tai ollenkaan jne jne
No niin saatiin akku vaihdettua. Me kokeilimme apuvirran avulla käynnistää. Auto ei lähtenyt kokonaan käyntiin vaikka kovaa yritti.
Onkohan kyseessä siis ajonesto, vai mahdollisesti jokin virtaan, akkuun tai starttiin liittyvä?
Naapuri kertoi että jos ajonesto on päällä, niin maahantuojalta pitäisi tilata koodi jolla sen saa purettua. Onko näin?

Ilman apuvirtaa autolla ei ole voimia käynnistyä nyt.

Jultsu

Mitä tarkoittaa "ei lähtenyt kokonaan käyntiin" ? Lupasiko se siis edes?

Edelleenkään ajonesto ei estä käynnistymistä, vika löytyy siis jostain muualta. Ensihätään autoa voi koittaa käynnistää starttipilotilla (tai millä tahansa palavalla aerosolisuihkeella suoraan imusarjaan, bräkleenikin käy hätätapauksessa)

Jossain vanhoissa volkkareissa taisi olla mahdollista syöttää pin-koodi mittariston kautta jotta ajoneston saisi ohitettua, en tiedä onko tässä sellaista mahdollisuutta, mutta edelleenkin kannattaa unohtaa tuosta ajonestosta murehtiminen kunnes sen moottorin saa edes kertaalleen käyntiin.


Lisäksi mitä tuo viimeinen lause siis merkkaa? Upouudella akulla ei auton startti jaksa pyörittää ollenkaan, vaan pitää avustaa vielä toisenkin auton kautta sähkönsaannissa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

#6
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.05.23 - klo:21:15
Mitä tarkoittaa "ei lähtenyt kokonaan käyntiin" ? Lupasiko se siis edes?
Kyllä se lupaili, kuulosti erittäin hyvältä mutta ei lähtenyt kokonaan käyntiin. Se olisi tarvinnut sen "viimeisen puskun" jotta olisi lähtenyt kokonaan käyntiin. Ei tullut kyllä sellaista fiilistä että moottori olisi käynnistynyt ja sitten sammunut.
Lainaa
Lisäksi mitä tuo viimeinen lause siis merkkaa? Upouudella akulla ei auton startti jaksa pyörittää ollenkaan, vaan pitää avustaa vielä toisenkin auton kautta sähkönsaannissa?
Lainasimme sukulaiselta akkua, joka on kunnossa. Sukulaisen mukaan auto voi tarvita isomman starttivirran koska se on ollut pari vuotta kylmillään. Pistettiin apuvirrat, silloin kuulosti erittäin lupaavalta. Tunti heidän lähdettyä kokeilin pelkällä akulla, ja auto tuskin inahtaakaan. Tässä video: https://imgur.com/a/P3C7SIg

Merkkivaloissa ei ole kertaakaan näkynyt ajonestoa, joten olet oikeassa, unohdamme sen.
Laitamme akun vielä akkulaturiin ja katotaan saadaanko enempi eloa. Jännitteet olivat akussa hyvät.

ConD

Jos auto on 1,5v seissyt niin ensin öljyt vaihtoon ja polttoainejärjestelmään tuoretta suodatinta ja tuoretta bensaa jos bensa-autosta on kyse. Dieselinkin voisi melkeen huuhdella vaikka se ei niin herkkä pilaantumaan olekkaan.

Sitten voisi kokeilla pyöritellä tulille kun on nesteet kunnossa.

Ilmapuolelta ilman puhdistajaa voisi myös herätellä ja uusia sen sitten kun kone hörähtää tulille.

Oliko autoa mitenkään "valmisteltu" tuolle 1,5v seisonnalle? Ennakoivaa huoltoa jos olisi tehty niin asiat olisi voineet helpottua...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jultsu

24 vuotta vanhassa autossa voi startti olla muutenkin jo niin kulahtanut ettei jaksa pyörittää moottoria tarpeeksi nopeasti yhden akun voimin, siihen sitten vielä lisäksi tuo seisottaminen jolloin paikat ryytyneet entistä enemmän jumiin. Akunkengissä ja johtoliitoksissakin varmaan olisi paranneltavaa / puhdistettavaa.

Tulpatkin voisi ottaa irti ja tarkistaa ettei niistä löydy mitään ihmeellisyyksiä (isoa määrää öljyä / kärkiväli eri tulppien välillä / joku tulppa täysin puhdas kun kolme muuta likaisempia)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

#9
Tilannepäivitys: https://imgur.com/a/PhxOXPp
Moottoriöljyä vilkuttaa.
Olisi mielenkiintoista tietää onko tässä mallissa merkkivaloa ajonestolle. Saataisiin ainakin se teoria pois kysymyksestä. Toista avainta emme ole löytäneet talosta sekä huoltokirja ja manuaali ovat hukassa.
Toivotaan että saisi eloa öljynvaihdolla.

SEAT CORDOBA Vario (6K5) (1996 - 2002) 1.6 i
Moottorikoodi: AFT Teho: 74.0 kW / 101 hv Iskutilavuus cm3: 1590

Jultsu

No nyt kun googletteli niin näköjänsä tuo vuosi 1999 onkin ollut jonkunlainen rajapyykki, oletin että olisivat pari vuotta aiemmin jo modernisoineet tuon mittariston.

Onko siellä nyt siis tämännäköinen (uudempi) mittaristo:

https://www.ebay.co.uk/itm/153978919792

vai tämä vanhempi:

https://www.autotronics.co.uk/product/seat-cordoba-1993-1999-instrument-cluster-repair
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.05.23 - klo:23:22
No nyt kun googletteli niin näköjänsä tuo vuosi 1999 onkin ollut jonkunlainen rajapyykki, oletin että olisivat pari vuotta aiemmin jo modernisoineet tuon mittariston.

Onko siellä nyt siis tämännäköinen (uudempi) mittaristo:

https://www.ebay.co.uk/itm/153978919792

vai tämä vanhempi:

https://www.autotronics.co.uk/product/seat-cordoba-1993-1999-instrument-cluster-repair
Se on tuo vanhempi vaakarivinen malli.

Jultsu

No siinä tapauksessa sieltä pitäisi löytyä sitten erillinen ajoneston purkki, mittaristosta tuskin löytyy sille mitään ledivaloa. Jos oikein muistan niin jossain aataminaikaisissa B5 A4 audeissa tuo erillinen ajoneston purkki taisi tosiaan kyllä estää moottorin käynnistymisen, mutta en siltikään vielä lähtisi sitä epäilemään, ensin nuo perusasiat kuntoon eli sytytystulpat tsekkaukseen ja starttipilotilla + apuvirralla käynnistysyrityksiä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

Moottoriöljy vaihdettu. Ei ollut vaikutusta.
Jäi epäselväksi että missä sytytystulpat sijaitsevat. Öljynsuodatinta ei kanssa löydetty koska auto on maan tasalla. Pitäisi saada hinattua tasolle. Lappopumppu tilaukseen ja pumpataan bensat pois.
Alla kuvia konepellin alta: https://imgur.com/a/61MsLDW

seppotaas

Ykkössylnterin johto tuosta näkyy, tuon osan imusarjasta jossa lukee tuo SEAT 1.6 otat irti niin seltä alta paljastuu loput...
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

seatinhuolto

Onko se tuon sinisen osan alla? Se liikkuu edestakaisin ja kiertyy, mutta epäselvää kuinka sen poistaisi.

seatinhuolto

Löytyihän ne. Perkele kun pitää täysillä repiä. Sitten pitäisi keksiä keino jolla saada nuo pois.

seatinhuolto

Nyt meni temmeltäessä sytytystulppien johdot virranjakajaan sekaisin. Onko kenelläkään huolto-opasta tai hajua missä järjestyksessä ne menevät?
Jos ei niin pitää kai manuaalisesti testata sitten.

seatinhuolto

Sytytystulppien johdot saatiin oikealle paikalleen.
Laitoin tilaukseen ajonesto emulaattorin. Päivittelen ensi viikolla saadaanko autoon eloa. Jos saadaan, niin sytytystulpat menevät kyllä vaihtoon kanssa. Ne ovat vain niin vaikeasti saavutettavissa. Tilasin kanssa motonetistä sytytystulpanavaajan ja lappopumpun.
Toistaiseksi ei siis ole saatu autoa käymään.

Jultsu

Oliko sinne imusarjaan / kaasuläpälle jo ruiskittu jotain palavaa kaasua jotta saadaan testattua käynnistyykö auto sen avulla, edes hetkeksi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatinhuolto

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.05.23 - klo:23:27
Oliko sinne imusarjaan / kaasuläpälle jo ruiskittu jotain palavaa kaasua jotta saadaan testattua käynnistyykö auto sen avulla, edes hetkeksi?
Sitä ei olla tehty koska ei löydetty sellaista kaasua varastosta. Emu saapui postissa ja kohta päästään testaamaan oliko vika ajonestossa koko tämän ajan.
Nyt on myös tulpanavaaja ja tarkistin sytytystulppien kunnon. Ykkössylinterin tulppa oli likainen/roskainen ja muut hyviä. https://imgur.com/a/eibwLmn
Lappopumppu on kanssa valmiina jos tarvii bensat vaihtaa. Eli kaiken pitäisi olla nyt kunnossa jotta päästään kunnolla testaamaan autoa.
Sitä starttipilottia pitää vielä ostaa. Isäntä alkaa korjata traktoria niin se voi tulla siinäkin ajankohtaiseksi.

Auton vara-akku saattaa kyllä olla mäsänä. Se laskee jännitteitä kun kytkee virrat päälle. En tiedä oliko tuo vara-akku jo ennestään mäsä. Voi myös olla että unohdin oven auki yöksi korjatessa (kuten kävi alunperinkin). Akun valoa se vilkuttaa kun kytkee virrat päälle. Lataamieni videoiden perusteella se on vilkuttanut sitä akunvaihdosta alkaen.

Jultsu

Kyllä sinne imusarjaan tämän ikäisessä kehtaa ruiskia vaikka jarrukliineriä tai vaikka deodoranttia, eihän se yhtä hienosti pala kuin bensa mutta syttyy ja palaa kuitenkin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy