Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.09.17 - klo:12:52
Eroa tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa vaihtelemaan monivarsituentaan puslia, koiranluita yms. niveliä.  :D
En ole päässyt vertailemaan suoraan jäykän ja multi-linkin ajettavuuseroja. Eroa tulee ainakin silloin kun ajetaan "dynaamisesti". Kaupunkipyörittelyssä sitä voi ollakin vaikea huomata. Ex. Leoni oli hanakka heittämään perää sivulle talviliukkailla. Tiedä menikö jäykän taka-akselin vai kitkarenkaiden piikkiin.
Jos ja jos, niin lehmätkin lentää... ;D  . Yhdystukiakseli ei ole mikään jäykkä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Autossa EI käytetä koiranluita. Sen verran "automiehetkin" voisivat opetella oikeita osa- ja autotekniikkanimikkeitä. Kannattaa katsoa SiPaLe'n kuvaparia - ja klikata se monivarsituentaisen kuva suureksi.  ;)
Golfkärry Mk 7.5

SiPaLe

On vaan niin pitkä kirjoittaa tuo yhdystukiakseli...  ;D

Joo siinä vaiheessa ainakin huomaa erot, tosin aika kestäviä olleet ainakin noissa vanhemman ikäluokan kamppeissa takapään puslat (vm. 05-13). Ja huomasipa tuossa jo jonkin verran eroa kun alustasarja tullut ruuvailtua molempiin, vaikka ei paha ollut monivarsituennalla olevaankaan mutta yhdystukiakseliin (<- hox  ;)) oli vielä puolet helpompi.

Daatta

Ollaanpas sitä nyt herkällä.  ??? ::) :P Rautaseiska voikin seuraavaksi listata alusta osien oikeat nimet niin osaamme me muutkin niitä käyttää.

Kuva on kyllä hyvä, mutta osien nimet puuttuu. Hyvä kuulla että osien odotettu elinikäennuste on pitkä, ex. Leonissa ei tarvinnut alustan osia vaihtaa 10v/100tkm aikana. Ajotyyli on vähintään dynaaminen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.09.17 - klo:14:10
Ollaanpas sitä nyt herkällä.  ??? ::) :P Rautaseiska voikin seuraavaksi listata alusta osien oikeat nimet niin osaamme me muutkin niitä käyttää.
Kyllä sitä "laiskat tietäjät" voisivat ottaa itsekin selvää asioista, eikä aina "juoksuttaa" muita.  ;D ::) 
Golfkärry Mk 7.5

Boot

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.09.17 - klo:14:10

Kuva on kyllä hyvä, mutta osien nimet puuttuu. Hyvä kuulla että osien odotettu elinikäennuste on pitkä, ex. Leonissa ei tarvinnut alustan osia vaihtaa 10v/100tkm aikana. Ajotyyli on vähintään dynaaminen.

Parissa viime vagissa ollut monivarsinen ja alustaan ei ole tarvinnut koskea. Ekalla 170000 ja nyt on mittarissa 154000 nykyisellä.
Suomi on ahdin valtakunta

Dissection

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 29.09.17 - klo:10:15
On niissä eroja, ollu Ocu yhdystuella ja nyt Golf monivärinen, G  yksinkertaisesti parempi ajaa.

Siis monivarsituennalla,sorry

Ukko

Talvirengasasiaa sen verran että kenelläkään kokemusta kitkarenkaista uudessa Seat Leonissa? Koeajoautossa toimi ainakin ihan ok, ei vaadi nastoja.

Pitäisi ostaa jonkinlaiset talvipyörät lähiaikoina.

Square

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 10.10.17 - klo:09:25
Talvirengasasiaa sen verran että kenelläkään kokemusta kitkarenkaista uudessa Seat Leonissa?

On kokemusta. Ihan yhtä hyvin pyörivät kuin muissakin autoissa ja paremmin kuin nastat...
Contin VikingContactit ovat tosin itsellä tuntuneet liukkaammilta kuin Nokian Hakka R2:t edellisessä autossa, mutta ei kai sitä oikein auton piikkiin voi laittaa? Ei mitään ongelmaa kuitenkaan normaalilla turvallisella ajotyylillä.

Dissection

Kun noita äänekkyyskommentteja on lukenut varsinkin FR Leonlsta niin ovathan kitkat varmasti paremmat kuin nastat siihen?🤔

Autoinssi

20v kokemuksella kitkarenkaista voin sanoa, että niillä pärjää, jos ei talviaikaan tarvitse pikkuteitä koluta. Päätiet hoidetaan hyvin, mutta taajamien kiillottuneet risteykset ovat joskus aika pahoja. Ennakoinnilla niistäkin selviää.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 11.10.17 - klo:19:44
20v kokemuksella kitkarenkaista voin sanoa, että niillä pärjää, jos ei talviaikaan tarvitse pikkuteitä koluta. Päätiet hoidetaan hyvin, mutta taajamien kiillottuneet risteykset ovat joskus aika pahoja. Ennakoinnilla niistäkin selviää.

Ei ne pikkutietkään ole haastavia kuin keväällä, kun on paksua jäätä ja päällä lorisee vettä. Sydäntalvella lumipolanteella pito on hyvä. Kuitenkin jäisellä ja vetisellä mökkitiellä osaa aina ennakoida eikä liukkaus tule puun takaa. Ajaa vain hieman hiljempaa.

Mikään ei muuten ole nautinnollisempaa kuin lipua hiiren hiljaa kuuraisella asfaltilla kitkoilla. Renkaat eivät pidä mitään ääntä. Oikein odotan taas talven alkamista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Square - 11.10.17 - klo:18:11
On kokemusta. Ihan yhtä hyvin pyörivät kuin muissakin autoissa ja paremmin kuin nastat...
Contin VikingContactit ovat tosin itsellä tuntuneet liukkaammilta kuin Nokian Hakka R2:t edellisessä autossa, mutta ei kai sitä oikein auton piikkiin voi laittaa? Ei mitään ongelmaa kuitenkaan normaalilla turvallisella ajotyylillä.

Tuota Continentalia on talvirenkaana melkein kaikissa uusissa Leoneissa ja näyttäisi toimivan ihan kohtuullisesti. Melko kevyt autohan on kyseessä, joten kitkarenkaallakin menee ainakin Etelä-Suomessa. Painavampaan/tehokkaampaan autoon laittaisin sitten jotain muuta.

mfroberg

"Vihdoinkin" sain vian aikaiseksi Leonissani. Eilen kaupasta tullessa ihmettelin kun takakontin vedettävän suojan/verhon (farkku) toinen pää ei lukittunut. Katselin ja vertailin eri puolia, oikean puolen urassa missä verho liikkuu ei näkynyt lukituskynttä lainkaan. Sormella kokeilemalla sen tunsi siellä alapuolella. Pari kokeilua vetää verhoa lisää ja *klonks* - koko mötikkä missä tuo kynsi on kiinni putosi sinne verhoilun sisään.

Tänään soitto huoltoon ja sovittu korjaus tiistaille. Näitä tapauksia on ollut kuulemma muitakin, se osa ei ole varsinaisesti kiinnitetty mitenkään, ilmeisesti vain painettu paikoilleen. Tehtaalta on olemassa korjausohje, osa kiinnitetään jollakin tapaa paremmin ko. ohjeen mukaisesti. Tällainen keissi voi siis osua jonkun muunkin kohdalle.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Dissection

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.10.17 - klo:20:07
Ei ne pikkutietkään ole haastavia kuin keväällä, kun on paksua jäätä ja päällä lorisee vettä. Sydäntalvella lumipolanteella pito on hyvä. Kuitenkin jäisellä ja vetisellä mökkitiellä osaa aina ennakoida eikä liukkaus tule puun takaa. Ajaa vain hieman hiljempaa.

Mikään ei muuten ole nautinnollisempaa kuin lipua hiiren hiljaa kuuraisella asfaltilla kitkoilla. Renkaat eivät pidä mitään ääntä. Oikein odotan taas talven alkamista.
On kyllä ainakin pari asiaa talvessa mitkä on nautinnollisempia kuin äänetön lipuminen kuuran päällä : Korkata aamulla lumikissan jäljeltä tampattu rinne,siis skimboilla heh ja toinen liittyy ajamiseen ja renkaisiin eli nauttia mahtavasta maastoreitistä hyvällä maastopyörän nastarenkailla lumisrella ja jäiselläkin kovaksi tamppaantuneella singletrackillä :)

jukkanen

Vaihdoin joku päivä sitten pakkasten ja lumen tultua paikkakunnalle alle talvirenkaat, kesäkuussa Laakkoselta auton mukana ostetut Nokian kasit, ja hämmästyin kun ajotietokoneen mukaan kulutus ei noussutkaan. Tämä ihmetytti ennen kuin tajusin verrata nopeusmittaria GPS:sään ja niinpähän se tosiaan olisikin mittarivirhe selkeästi isompi, eli Hakkapeliitta onkin pikkuisen pienempi ulkomitaltaan kuin kesämisukat samassa koossa, kumma juttu. En tykkää. Pitäisi tarkistaa nyt nuo erot ihan mittanauhan kanssa.

DeepBlack-13

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 19.10.17 - klo:12:25
"Vihdoinkin" sain vian aikaiseksi Leonissani. Eilen kaupasta tullessa ihmettelin kun takakontin vedettävän suojan/verhon (farkku) toinen pää ei lukittunut. Katselin ja vertailin eri puolia, oikean puolen urassa missä verho liikkuu ei näkynyt lukituskynttä lainkaan. Sormella kokeilemalla sen tunsi siellä alapuolella. Pari kokeilua vetää verhoa lisää ja *klonks* - koko mötikkä missä tuo kynsi on kiinni putosi sinne verhoilun sisään.

Tänään soitto huoltoon ja sovittu korjaus tiistaille. Näitä tapauksia on ollut kuulemma muitakin, se osa ei ole varsinaisesti kiinnitetty mitenkään, ilmeisesti vain painettu paikoilleen. Tehtaalta on olemassa korjausohje, osa kiinnitetään jollakin tapaa paremmin ko. ohjeen mukaisesti. Tällainen keissi voi siis osua jonkun muunkin kohdalle.

Saitko takuuseen? Minulla vuosi sitten korjasivat pitkin hampain omaan laskuunsa Laakkosella. Sanoivat että käyttövirhe, mutta asiakastyytyväisyyden vuoksi korjaavat ilman kuluja. Ei kuulemma menisi takuun piikkiin. Ihmettelin kyllä. Niin nätisti oli aina käytetty.
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

mfroberg

#736
Juuh, takuukorjaus tehtiin tänään. Sain korjauksen ajaksi autonmyyjältä päiväksi Jetan myntirivistä käyttööni tyylin siinä on avaimet, nähdään huomenna. Käyttövirhe......oli siis niiden mielestä väärin käyttää autoa myös tavaroiden kuskaamiseen?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

DeepBlack-13

Eilen tuli laitatettua uudet Nokian R2 kitkat alle. Liike sanoi laittaneensa 2,5 paineet renkaisiin. Hieman tuntui ohjaus vetelevän. Mitäs paineita palstalaiset ovat nokialaisissa käyttäneet? Kesärenkaillahan auto meni kuin juna.
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

Pihistelijä

Minulla on 2,8 baria R2:ssa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

veski

Tyhmä kysymys, mutta onko kukaan tutustunut ruuhka-avustimen toimintaan käytännössä? Autossani on teknologiapaketti 4, joka pitäisi sisällään ko. avustimen. Auto kyllä pysähtyy ruuhkassa, mutta ei lähde liikkeelle, vaan mittaristoon tulee teksti acc valmis tjsp. Eli kaasulla liikkeelle, kun ei jaksa perässä tulijoita ärsyttää pidempään. Ohjekirjan mukaan auton pitäisi lähteä itse liikenteeseen. Kaista-avustin ja acc on ollut molemmat kytkettyinä.

snoogie

Lainaus käyttäjältä: veski - 28.10.17 - klo:09:43
Tyhmä kysymys, mutta onko kukaan tutustunut ruuhka-avustimen toimintaan käytännössä? Autossani on teknologiapaketti 4, joka pitäisi sisällään ko. avustimen. Auto kyllä pysähtyy ruuhkassa, mutta ei lähde liikkeelle, vaan mittaristoon tulee teksti acc valmis tjsp. Eli kaasulla liikkeelle, kun ei jaksa perässä tulijoita ärsyttää pidempään. Ohjekirjan mukaan auton pitäisi lähteä itse liikenteeseen. Kaista-avustin ja acc on ollut molemmat kytkettyinä.

Vastaavalla tavalla tuo näyttäisi itselläkin toimivan, muutaman sekunnin saa olla pysähdyksissä ja vielä lähtee itsestään liikkeelle, mutta pidemmän ajan jälkeen pitää viiksestä laittaa resume tai tosiaan kaasulla pyytää liikkeelle. Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että näin ACC toimii ilmankin tuota "ruuhka-avustinta".

ilkkes

Lainaus käyttäjältä: snoogie - 29.10.17 - klo:11:51
Vastaavalla tavalla tuo näyttäisi itselläkin toimivan, muutaman sekunnin saa olla pysähdyksissä ja vielä lähtee itsestään liikkeelle, mutta pidemmän ajan jälkeen pitää viiksestä laittaa resume tai tosiaan kaasulla pyytää liikkeelle. Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että näin ACC toimii ilmankin tuota "ruuhka-avustinta".
Joo, näin toimii ilman ruuhka-avustinta ainakin täällä.

Ukko

Paljonko on muilla uusi Leon vienyt öljyä? Itsellä 15 000 ajettu ja 0,6 litraa lisätty. Pidän tuota normaalina, mutta lisäyspurkin joutui ostamaan.

matlock

Täällä reilut 11 tkm ajettu eikä ole vielä ollut tarvetta lisätä. Mitä öljyä muuten laitoit/ostit? Itse hankin aiemmin automyyjän neuvon perusteella varapullon Castrol EDGE Professional Longlife 3  5W-30 -öljyä.

GranLavida

Itsellä nyt yli 13000km mittarissa ja ei vielä ole tarvinnut lisätä öljyä, varmaan keväällä tulee ajankohtaiseksi?
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

sambolo

Varmaan kannattaa mainita kone myös. Kaikissa uusissa ei lienee sama joten ölpänsyöntikin riippunee konetyypistä korimallin sijaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Ukko

Lainaus käyttäjältä: matlock - 14.11.17 - klo:11:16
Täällä reilut 11 tkm ajettu eikä ole vielä ollut tarvetta lisätä. Mitä öljyä muuten laitoit/ostit? Itse hankin aiemmin automyyjän neuvon perusteella varapullon Castrol EDGE Professional Longlife 3  5W-30 -öljyä.

Samaa öljyä ja merkkiliikkeestä ostettu. Eli uusi 1.0 DSG kyseessä. Alkuun 10 000 kilometriä ei kuluttanut yhtään, sen jälkeen on pitänyt lisätä.

djoh

Lainaus käyttäjältä: matlock - 14.11.17 - klo:11:16
Täällä reilut 11 tkm ajettu eikä ole vielä ollut tarvetta lisätä. Mitä öljyä muuten laitoit/ostit? Itse hankin aiemmin automyyjän neuvon perusteella varapullon Castrol EDGE Professional Longlife 3  5W-30 -öljyä.

Eikös nämä uudet vehkeet ole speksattu 0W-20 VW 508.00/509.00 öljylle ? Ainakin oma 2017 Leon ST 1.0 TSI ohjekirja sanoo näin ? Ei muuten ihan joka paikasta tuota luokitusta tahdo löytyä ja veikkaan että marmori tunkee vieläkin 5W-30 öljyä kaikkii patoihin.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: djoh - 14.11.17 - klo:16:07
Eikös nämä uudet vehkeet ole speksattu 0W-20 VW 508.00/509.00 öljylle ? Ainakin oma 2017 Leon ST 1.0 TSI ohjekirja sanoo näin ? Ei muuten ihan joka paikasta tuota luokitusta tahdo löytyä ja veikkaan että marmori tunkee vieläkin 5W-30 öljyä kaikkii patoihin.

Ei löydy noilla spekseillä kuin Mobilin valmistamana. Kertokaa toki jos jostain löytyy vastaavaa Castrolin valmistamana.

djoh

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.11.17 - klo:19:22
Ei löydy noilla spekseillä kuin Mobilin valmistamana. Kertokaa toki jos jostain löytyy vastaavaa Castrolin valmistamana.

Mätänetissä on jotain ihmemerkkiä tuolla luokituksella, tiedä sitten kenen valmistamaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590341/Comma-Eco-LLP-0W-20-VW-5080050900-5l

Ihan mielenkiinnosta niin miksi sen öljyn pitää olla juuri Castrollin valmistamaa ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy