Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

stadilainen

Kerro nyt lisää siitä bensamittariviasta, meneekö koko tankki vaihtoon vai riittääkö ajotietokoneen nollaus? Ihan käsittämätöntä että auto tulee tehtaalta ja on valmiiksi vikoja. Miksi et reklamoi ja palauta myyjälle?

stadilainen

Kannattaa odottaa vielä:

"Työryhmä luovuttaa selvityksensä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille keskiviikkona 26.4. klo 10.15.

Loppukesästä eli 18.8.2017 liikenneministeriön suunnalta on luvassa vielä toinenkin autoilua ja liikennettä koskeva julkistus, kun ministeri Bernerin henkilökohtaisesti johtama parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä antaa väliraporttinsa ”keinoista, joilla hallitus aikoo vastata liikenteelle asetettuihin päästövähennystavoitteisiin”.

Oman lisänsä päästöpohjaiseen verotussoppaan tuo myös kokonaan uusi autojen WLTP-päästömittausnormi, joka tulee Suomessakin käyttöön vielä tämän vuoden syyskuussa."

http://www.is.fi/autot/art-2000005178071.html

jukkanen

Näille aiheille saattaisi olla joku sopivampikin viestiketju...? :)

Pystyyköhän muuten Leon ST:n kattokaiteisiin laittamaan yleismallin "puristavia" kiskotelineitä vai joutuukohan taas hommaamaan uudet Thulen kitit?

Uiva_Nakki

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 20.04.17 - klo:08:37
Nyt viikon verran takana pääasiassa kaupunkipyörittelyä FR-farkulla ja täytyy kyllä sanoa, että on muuten makea peli! Värivalintakin oli erittäin onnistunut, vaikka tehtiin se pelkästään konfiguraattorin, kuvien, Youtube-videoiden ja autoliikkeen pienen värimallipalan perusteella. Värin tummuusaste kivasti vaihtelee eri valaistuksessa, varsinkin vähän hämärällä tuo desire red on upean tumma. Auto on mukavan hiljainen, tosin nuo Bridgestonen ensiasennusrenkaat 225/40 R18 pitävät kyllä melkoista ääntä, jos on vähänkään karkeampi asfaltti. Tosin on sekin suhteellista; kokeilin kaverin uutta Rellua samalla tienpätkällä ja rengasmelu oli suorastaan infernaalinen, vaikka alla oli ns. "akuankkarenkaat". Muuten auto toimii renkaiden kanssa hienosti, ei etukäteispeloista huolimatta vetele juuri ollenkaan uriin ja muutenkin ohjaus on varsin mukava enkä ole huomannut mitään keskialueen tunnottomuutta, jota joissakin lehtiartikkeleissa(?) on moitittu.

Mutta sitten pientä negatiivistakin: polttoainemittari ei reagoinut mitenkään ensimmäiseen täyteen tankkaukseen, vaan näyttää edelleen tyhjää tankkia. Toimintasäde on ollut jo reilun 50 km ajan 0 km eli kerrankin auto, joka toimii pelkillä höyryillä. ;) No, ensi viikolla auto tutkittavaksi, että missä vika on.

Mahtava juttu, että auto tuntuu hyvältä! Muistatko mikä on noiden ensiasennusrenkaiden malli? Bridgestone Potenza?

Mites tiedättekö, tuleeko kaikki uudet FR:ät Bridgestonen renkailla? Minä vähän toivoin, että olisi tullut Continentaleilla... Ainakin jossain vaiheessa tuli kait niillä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 20.04.17 - klo:16:55
Mahtava juttu, että auto tuntuu hyvältä! Muistatko mikä on noiden ensiasennusrenkaiden malli? Bridgestone Potenza?

Mites tiedättekö, tuleeko kaikki uudet FR:ät Bridgestonen renkailla? Minä vähän toivoin, että olisi tullut Continentaleilla... Ainakin jossain vaiheessa tuli kait niillä.

Minulle myyjä sanoi, että rengasmerkki vaihtelee Seatilla viikoittain. On ollut ainakin Contia, Pirelliä ja Bridgestonea. Minulla lähtee suurella todennäköisyydellä renkaat vaihtoon (myydään vaikka "puoleen hintaan"), joten jos joku on kiinnostunut 18" FR vanteista alkup. renkaineen, kiinnostuksen voi ilmaista vaikka täällä. Mutta katellaan vielä millaiset ovat. Toivottavasti viikon sisällä selviää.

Nokian Hakkabluet (hiljaiset ja pieni vierintävastus) hakusessa, kokoluokka 17" (215/45) max.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Uiva_Nakki

Aivan. Eli ihan luojassaan mitä sieltä tulee. Toivottavasti tulee Contit. Oma kokemus ainakin on osoittanut ne hyviksi. Eiköhän tässä parin viikon sisään tule vastaus tähänkin kysymykseen.  :)

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 20.04.17 - klo:16:55
Mahtava juttu, että auto tuntuu hyvältä! Muistatko mikä on noiden ensiasennusrenkaiden malli? Bridgestone Potenza?

Mites tiedättekö, tuleeko kaikki uudet FR:ät Bridgestonen renkailla? Minä vähän toivoin, että olisi tullut Continentaleilla... Ainakin jossain vaiheessa tuli kait niillä.

Jep, Potenza S001 on renkaiden malli. Contit olisin minäkin mieluiten ottanut. Ja Pirelli on tosiaan ilmeisesti se kolmas ensiasennusvaihtoehto.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Cayman

Saako tähän jostain mustaa maskia eli style malliin ei fr tai cupra vai eroaako ne edes paljon,entä mistä kangasmattoja kannatas tilata
ID.3 Business
Golf VIII

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 20.04.17 - klo:19:44
Jep, Potenza S001 on renkaiden malli. Contit olisin minäkin mieluiten ottanut. Ja Pirelli on tosiaan ilmeisesti se kolmas ensiasennusvaihtoehto.

Kattelin TM:n viimeisimmän kesärengastestin (nro 05/2017) tulokset ja järjestys oli:
1. Nokia HakkaBlue 2 (9.2), ContiPremiumContact 5 (9.1), Michelin Primacy 3 (8.9), Brigestone Turanza T001 (8.8), Pirelli Cinturato P7 Blue (8.7). Näiden jälkeen oli sitten monta valmistajaa pisteillä 8.5-6.7.

Jännä, että Seat on valinnut noista Bridgestonen rengaista tuon Potenzan eikä Turanzaa. Turanza olisi ollut se hiljaisempi vaihtoehto (http://www.team-bhp.com/forum/tyre-alloy-wheel-section/175634-bridgestone-launches-potenza-s001-turanza-t001-india.html). TM:n testissäkin Turanzaa kehuttiin hiljaiseksi, ja tuon linkin takaa saa ymmärtää saman asian. Potenza on urheilulliseen ajoon, kun taas Turanza enemmän perhekäyttöön (hiljaisempi, pienempi vierintävastus). Sinänsä Turanza pärjäsi vertailussa hyvin ja sai hyvät kommentit, joten saman valmistajan Potenzakaan ei liene epäkelpo.

Joka tapauksessa katellaan miten käy. Hedelmäpeli pyörii. Kunhan ei tulisi mitään Kumhoja tai Linglongeja. ;D Viikko pitänee vielä odotella. Laiva satamassa ens maanantaina ja siitä viikko luovutukseen... sitten viikko ajoa ja myynti- tai myymättäjättämispäätös.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

sakal83

Itseasiassa linglongit on hiljaisemmat, kuin noi potenzat ja ainakin kuivalla asfaltilla yhtä hyvät  ;)
Ensimmäiset 100km noi potenzat olivat ihan kauheat ääneltään, nyt hieman hiljentyneet. Toki nuo tiet ovat kauheassa kunnossa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

yaska

Onko teille auennut mikä noiden business mallien idea oikein on? Olen kuvitellut, että nämä ovat ns. työsuhdeautoja, joissa on paremmat varusteet normimalleihin nähden huomattavasti halvemmalla hinnalla?

Esimerkiksi LEON ST 2.0 TDI 150 4DRIVE STYLE BUSINESS DSG, 32 129,25
Sisältää mainospuheiden mukaan varusteet; Style Business
DSG-automaattivaihteisto, vakiona muutenkin, ei lisävaruste
Navigointijärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, hinta lisävarusteena 985,75
LED-ajovalot highway-toiminnolla, hinta lisävarusteena 859,67
LED-päiväajovalot, vakiona muutenkin, ei lisävaruste
Metalliväri, hinta lisävarusteena 458,49
Pysäköintitutka edessä ja takana, hinta lisävarusteena 424,10

Sama normaali Leon ST 2.0 TDI 150 4DRIVE DSG STYLE hinta 29 558 euroa, plus edellä mainitut varusteet 2755,01, yhteensä 32 313,01, Hintaero business malliin samoilla varusteilla -183,76 euroa?
Tämäkö on etu valitsemalla business malli?


skrikoo

Lainaus käyttäjältä: yaska - 21.04.17 - klo:22:26
Onko teille auennut mikä noiden business mallien idea oikein on? Olen kuvitellut, että nämä ovat ns. työsuhdeautoja, joissa on paremmat varusteet normimalleihin nähden huomattavasti halvemmalla hinnalla?

Esimerkiksi LEON ST 2.0 TDI 150 4DRIVE STYLE BUSINESS DSG, 32 129,25
Sisältää mainospuheiden mukaan varusteet; Style Business
DSG-automaattivaihteisto, vakiona muutenkin, ei lisävaruste
Navigointijärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, hinta lisävarusteena 985,75
LED-ajovalot highway-toiminnolla, hinta lisävarusteena 859,67
LED-päiväajovalot, vakiona muutenkin, ei lisävaruste
Metalliväri, hinta lisävarusteena 458,49
Pysäköintitutka edessä ja takana, hinta lisävarusteena 424,10

Sama normaali Leon ST 2.0 TDI 150 4DRIVE DSG STYLE hinta 29 558 euroa, plus edellä mainitut varusteet 2755,01, yhteensä 32 313,01, Hintaero business malliin samoilla varusteilla -183,76 euroa?
Tämäkö on etu valitsemalla business malli?
Väittävät että Business mallit ovat jo valmiiksi nettohinnoiteltuja. Olen huomannut aivan saman mistä kirjoitat. Loppupeleissä tavallinen malli tulee varusteineen tingittynä halvemmaksi.
Onko tuo Leonin hintaero verottomanakin tuo sama?

stadilainen

Kaksoishinnoittelu johtuu autoverosta ja siitä että viralliset maahantuojat eivät halua autokaupan valuvan ulkomaille. Kilpailuvirasto aikanaan asiaa selvitti ja piti käytäntöä EU-oikeuden vastaisena. Onhan tuo erikoista että täysin samanlaisesta autosta voi olla kaksi eri hintaa ja kaksi eri autoveron määrää:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004758831.html

kamina

Työsuhdeautoissa on usein rajoituksia lisävarusteiden määrään. Hinnottelumalleja varmaan riittää, mutta ainakin meillä on raja verotusarvolle (käyttö-etu), ja kiinteä lisävarusteiden maksimihinta (muistaakseni 3000,). Joidenkin merkkien kohdalla toi tekee asiat aika vaikeaksi jos vaikka haluaa koukun ja webaston eikä löydy varustepakettia jossa on kaikki halutut ominaisuudet.

Mulla ei ole mitään hajua siitä mitä työnantaja maksaa leasingpalveluntarjoajalle, mutta olen ymmärtänyt että esim. ALD on neuvotellut maahantuojien kanssa aikalailla nettohinnottelun kaikille malleille eikä business-malleissa ole kyse niinkään siitä, vaan verotuksen ongelmallisesta suhtautumisesta erikseen valittaviin lisävarusteisiin.

stadilainen

Ei kaksoishinnoittelulla ole mitään tekemistä työsuhdeautoilun kanssa. Erilaisia tuontinimikkeitä tyyliin "surerhyperfantasy" edition voi luoda vain viralliset maahantuojat ja sitä tehdään ainoastaan autovero-optimoinnin vuoksi. Erilaisissa editioneissa on vain mielikuvitus rajana. Samalla pidetään maahantuonti pienessä piirissä johon ulkomaisilla tekijöillä ei ole asiaa. Yksityishenkilö kun hakee uuden henkilöauton vaikka Ruotsista tai Saksasta joutuu maksamaan autoveron normaalihinnaston mukaisesti. Viralliset maahantuojat sitten toisen hinnaston mukaisesti. Siksi uusia autoja ei tuo maahan kuin viralliset maahantuojat, koska muille se ei ole kannattavaa. Käytetyt henkilöautot eli vähintään puoli vuotta vanhat on sitten eri asia.

Siksi osa automyyjistä ja maahantuojista autoveron poistoa vastustaakin, kun kuka tahansa voisi alkaa vapaasti maahantuomaan uusia autoja ja kilpailu vapautuisi.

nemos

Lainaus käyttäjältä: stadilainen - 23.04.17 - klo:16:22
Ei kaksoishinnoittelulla ole mitään tekemistä työsuhdeautoilun kanssa.

Ihan yhtä merkittävä syy on mahdollistaa runsaamman lisävarustelun ottaminen työsuhdeautoon, kun sitä useimmissa yrityksissä on euro- tai %-määräisesti rajoitettu.
Volvo XC60 T8 Inscription

stadilainen

Huonosti on asiat jos joutuu työnantajan omistamalla autolla liikkumaan. Edelleen ei kaksoishinnoittelu liity mitenkään "työnantajan rajoituksiin".

Kaksi täysin identtistä autoa, kaksi eri hintaa ja kaksi eri autoveron määrää. Ei liity mitenkään kenenkään työsuhdeautoon tai mihinkään rajoituksiin.

"Kilpailuviraston tutkija pitää autoverojärjestelmää EU-oikeuden vastaisena. Yrittäjä kanteli asiasta komissiolle."

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004758831.html

kamina

En mä tiiä kuinka moni joutuu ajamaan työnantajan autolla vs saa ajaa. Harvaa tuskin pakotetaan tuohon, ja viimeisen kolmen vuoden perusteella en edes pidä sitä kauhean edullisena (silloinkaan kun joutuu maksamaan pelkän veron).

Meillä päätettiin, että liisareita saa vain henkilöt jotka tarvitsevat autoa työhönsä. Kyllä mä aiemmin ihmettelinkin mitä järkeä siinä oli että kaikki moisen saivat. Sillä hinnalla mitä oon maksanut viimeiset 3v verottajalle sai ostettua suoraan käteisellä Leon ST DSG'n (karvalakkimallin), mut olisin mä voinut liisarillakin jatkaa kun oli niin huoleton.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 10.02.17 - klo:10:32
Leon ST 1.0 T(S)I Style tilattu 4.2.2017 (5v takuu) ja sopimuksessa lukee toimitusajaksi 3kk, myyjän arvio oli 3-3,5kk.

Onko luovutus jo tehty ja mikä on ensivaikutelma?

vagfani

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 05.04.17 - klo:11:21
Leon ST 1.0 Style, tilattu 4.2. ja luovutus tämän kuun aikana, tällä hetkellä laivassa Saksan ja Suomen välissä. Eli menee alle 3kk tilauksesta. Keitä ne kaikki muut ovat joilla kestää paljon pidempään?

Eli tämä, menikö alle kolme kuukautta?

vagfani

Lainaus käyttäjältä: matlock - 29.03.17 - klo:15:23
Kyselin myyjältä oman autoni toimitusaikatauluja. Seuraavaa selvisi: valmistunut viikolla 12, lähtenyt tehtaalta/satamasta 28.3.2017 ja toimitus arviolta huhti-toukokuun lopussa. Eli n. kuukausi menee siitä, kun auto on valmistunut ja lähtenyt tehtaalta. Tämä tiedoksi muillekin, ketkä samaa asiaa miettivät.

Tilauksen jätin 20.2.2017, joten kokonaistoimitusajaksi tulisi tällöin n. 10 viikkoa. Sinänsä en pidä pahana, mutta odottavan aika on pitkä  :D

Tätäkään ei ilmeisesti vielä ole toimitettu?

Sammy

Tilasin 3.2.2017, luovutettiin eilen 24.4.2017. Alunperin luvattiin toukokuulle.

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 20.04.17 - klo:10:16
Todellakin olen ollut tyytyväinen, jopa kovat ennakko-odotukset ovat ylittyneet. Täytyy myöskin kehua erittäin paljon tuota Full Link -ominaisuutta; Android Auto pelittää hienosti puhelimellani ja Google Maps navigaattorina ääniohjauksineen on todella sujuva käyttää. Laitan kuvia autosta tänne sitten, kun olen saanut huuhdeltua katupölyt pois.

Sain omani viime viikon keskiviikkona. Tämä oli siis nopean toimituksen auto. Tutulta ja turvalliselta se tuntuu, eli tyytyväinen olen.
Hieman totuttelua vaatii taas DSG ja mukautuva vakkari.

Renkaina oli Contin SC5. Hyväksi todetut renkaat jo edellisessä autossa.

Kulutus on ollut yllättävän korkea sekalaisessa ajossa. Noin 500 km jälkeen karvan alle 7 litraa satasella. Kai se siitä tippuu kun palaset hioutuvat kohdalleen.

Tuo Full Link on itselle vielä hieman mysteeri. Myyjä sanoi ettei Android Auto toimi vielä Suomessa, enkä saanut sitä latailtuakaan. Miten olet saanut sen puhelimeesi?
Mirror Link on ilmeisesti melko turha...?
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

Sokota09

AA:ta ei ole vielä saatavilla Google kaupasta, ehkä joskus tulevaisuudessa. Lataa AA esim. APK mirrorin sivuilta. Lisää tietoa saat täältäkin asiaan liittyvästä viestiketjusta... http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29534.msg597984#new

Paschat77

Kiitti vinkistä, kokeillaan tuota. :)
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

tkoa

Itse tilasin 31.1 ja enkä oo vieläkään saanut. Ilmeisesti olisi pitäny tulla jo mutta barcelonassa on ollut jotain satamalakko ja jotka on viivästynyt. Tällä hetkellä kuulema matkalla Suomeen ja ehkä 2 viikon päästä saan.

Lainaus käyttäjältä: Sammy - 25.04.17 - klo:12:45
Tilasin 3.2.2017, luovutettiin eilen 24.4.2017. Alunperin luvattiin toukokuulle.

stadilainen

Ei ole tosiaan kaikki tammikuussa tilanneetkaan toimitettu. Muutama ilmeisesti jotenkin kiilannut jonon ohitse tai sitten valehtelevat.

Sammy

Lainaus käyttäjältä: stadilainen - 25.04.17 - klo:16:26
Ei ole tosiaan kaikki tammikuussa tilanneetkaan toimitettu. Muutama ilmeisesti jotenkin kiilannut jonon ohitse tai sitten valehtelevat.
Juupa juu... kumpaan kategoriaan mahdan kuulua?😬🤔😜 Siis kiilaaja vai valehtelija?😉

DeepBlack-13

#358
 8)Mikä sinua "stadilainen"vaivaa? Sinulla ei luulisi olevan varaa puhua valehtelijoista.
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tkoa - 25.04.17 - klo:16:00
Itse tilasin 31.1 ja enkä oo vieläkään saanut. Ilmeisesti olisi pitäny tulla jo mutta barcelonassa on ollut jotain satamalakko ja jotka on viivästynyt. Tällä hetkellä kuulema matkalla Suomeen ja ehkä 2 viikon päästä saan.

Eilen sain lisätietoa. Laivan piti tulla 24.4, mutta lakon takia tuleekin 4.5. Jos tuo pitää, niin ollaan tilanteessa 3kk+2 viikkoa. Tilattu tammikuun jälkipuoliskolla. Sehän tässä on ihmeellistä, että vaikka tilauksia on tehty samaan aikaan, niin toiset saa ja toiset ei. Onko jokin väri-/lisävarustekombo, jota aiemmin täällä arvuuteltiin, syy tähän? Kuka keksii?

Iltasanomissa oli muuten juttu Atecan toimituksista. Eli syyksi paljastui maahantuojan täydellinen (tai tahallinen) kömmähdys. Itse epäilen, että: eihän Seat nyt saa VW:n suosiota, ja etenkään kalliimman Tiguanin myyntiä haitata. :)

http://www.is.fi/autot/art-2000005178045.html
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy