Marussia

Aloittaja Tommi13, 21.09.10 - klo:15:42

« edellinen - seuraava »

Tommi13

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/09/1190709

Venäläisauto haastaa Ferrarin MTV3 Katsomo

21.09.2010 14:03
Onko Marussia B2:sta Ferrarin haastajaksi?

Kuva: AP

Autonvalmistaja Marussia Motors on päättänyt kertaheitolla muuttaa maailman käsityksen venäläisautojen laadusta.

Sen kaksi mallia Marussia B1 ja Marussia B2 haastavat virtaviivaisilla muodoillaan ja kevyillä vanteillaan länsiautojen supermerkit Lamborghinin, Ferrarin ja Porschen.

Moskovassa hiljattain avattu esittelytila vetää uteliaita, mutta vielä yhtäkään 117 000 euroa maksavaa autoa ei ole mennyt kaupaksi. Venäläisautoilijoissa istuu sitkeästi ajatus siitä, että oma autoteollisuus ei kykene valmistamaan kunnollista menopeliä.

Marussia Motorsin toimitusjohtajan Nikolain Fomenkon mukaan 80 prosenttia autosta on suunniteltu ja valmistettu Venäjällä. Vain joitakin osia - esimerkiksi levyjarrut - tulevat muualta, ja moottorit ovat brittiläis-venäläistä yhteistyötä. Marussia B2:n moottorin teho on 420 hevosvoimaa, ja auto kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa.

Fomenkon mukaan yli 700 Marussiaa on jo varattu muun muassa Saksaan ja Britanniaan. Toimitusjohtaja toivoo tilausten yli kymmenkertaistuvan vuoteen 2014 mennessä. Silloin epäilevimmätkin venäläiskuljettajat muuttaisivat käsitystään, hän uskoo.

(MTV3 - AP)
http://www.youtube.com/watch?v=7D3TfDgp28M
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

rob-s

Näin viime keväänä Monacossa sekä liikenteessä että Top Marques messuilla kyseisen merkin autoja (useampia ja eri mallisia) ja kyllä ne hyvin eksoottisilta vaikuttivat.
Laadusta nyt on vaikea mennä sanomaan mutta eipä ainakaan huonolta vaikuttanut sekään.

Superautoainesta! ..mallia made in ussr:)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Turbodog

Itänaapurin tyyliin nuo myyntiluvut ovat aika "hypetettyjä"...700 varattu ja muutaman vuoden päästä kymmenkertainen määrä...no saahan sitä pitää tavoitteet korkealla, mutta ei liene tuossa segmentissä ihan helppo nakki.

Ja jos laatu ei vakuuta venäläistä niin ostaako muka britti tai sakemanni sikaa itämaisessa säkissä?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Markku J

Ovat sentään keksineet varsinaisen teho -myyntiargumentin: kevyet vanteet.

rob-s

juu tuskin yli 10 kpl myyty/tilattu/varattu
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line



Kärki

Jep - valmistus sekä koko kehitystyö taisi mennä Uuteenkaupunkiin. Se on tietysti jo sellaisenaan positiivinen asia.
Jotenkin jäin kuitenkin siihen vaikutelmaan, että koko projekti on edelleen tosiasiassa melkoinen raakile. Jonkun artikkelin mukaan vielä ei ole edes selvää, mihin segmenttiin autoa koetetaan kehittää - lähteäkö superautoluokkaan vain "vain" urheiluautoluokkaan?! Moottorivalinta (reilu 3-litrainen V6) viittaa minusta lähinnä tuohon jälkimmäiseen. Jos näin tulee käymään, niin minusta ulkonäkö on aivan liian eksoottinen urheiluautoluokkaan, jossa kilpailu on kuitenkin aika kovaa ja myyntivolyymit globaalisti suhteellisen suuret.
Superautoluokassakin kilpailu toki on hyvin kovaa, mutta siellä erikoisuudet myyvät paremmin kuin urheiluautoluokassa.
En usko, että tulee menestymään urheiluautoluokassa - superautoluokassa ehkä paremmin, mutta marginaalimalliksi se jäänee sielläkin.

Raimo Miettinen jr.

Itse liputin Valmetin puolesta silti, vaikka Kärki tuossa ynnää ihan fiksusti mahdollisia ongelmia. Ala on kovasti kilpailtu ja  isommat jyräävät pienemmät helposti alleen, joten hyvä jos tällaisia "pääavauksia" tuotannosta saadaan. Nämä toivottavasti kantavat myös tulevaisuudessa jotain uutta ja hienompaa. Meidän rahattomien silmissä venäläisen urheiluauton imago ei ole kummoinen varsinkaan jos vastassa ovat sellaiset nimet kuin Ferrari ja Porsche.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 06.03.12 - klo:23:16
Meidän rahattomien silmissä venäläisen urheiluauton imago ei ole kummoinen varsinkaan jos vastassa ovat sellaiset nimet kuin Ferrari ja Porsche.
Lienee siellä Valmetilla mietitty tuota(kin) asiaa. Meinaan tosiaan ei välttämättä ole paras myyntivaltti alihankkijalle tuollainen Marussia. Esim. Porsche (kuten varmasti kaikki muutkin urheiluautovalmistajat) lienee aika tarkka siitä, millainen maine heidän alihakkija-tehtaillaan on. No, Porsche meni jo, eli se siitä. Marussiasta tulee vaan väkisinkin mieleen Neuvostoliiton autotuotanto jonka "kirkkain" tähti oli Lada. Ei ulkonäöltään, ei tekniikaltaan, mutta silti... Kovasti on hommia tehtävä jos meinaavat noita Venäjän ulkopuolellakin kaupaksi saada. Ja vaikka Venäjällä ostajakuntaa riittääkin niin urheiluautomarkkinat lienevät sielläkin aika marginaaliset.

Mutta toki toivon, että Ukin tehdas voi tulevaisuudessakin hyvin ja paksusti.

Peeveli


Japanilainen teollisuusdelegaatio vieraili Venäjällä tutustuen maahan ja maan omaan teollisuustuotantoon. Lopussa venäläinen isäntäväen edustaja kyseli uteliaana japanilaisilta, mikä maassa oli heidän mielestään parasta.

-lapset

-miten niin juuri lapset?

-kaikki käsin tehty on täyttä paskaa

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 06.03.12 - klo:23:47
Kovasti on hommia tehtävä jos meinaavat noita Venäjän ulkopuolellakin kaupaksi saada. Ja vaikka Venäjällä ostajakuntaa riittääkin niin urheiluautomarkkinat lienevät sielläkin aika marginaaliset.

Mietiskelin tuossa huvikseni tuota Marussiaa ja sen markkinoita vielä - ja olen entistä vahvemman samaa mieltä!
Kyllä se niin pirun vaikeaa tuollaista on lähteä markkinoimaan Venäjän ulkopuolelle. Venäjällä se voi vielä mennä, jos ei muuten niin sen vuoksi että siellä valtio rankaisee mahdottoman kovilla tulleilla ulkomaalaisia autoja/suosii kotimaista tuotantoa hyvin voimakkaasti.
Mutta entäpä joku Eurooppalainen tai Amerikkalainen asiakas - tai vaikkapa sitten Kiinalainen?!
Superautoluokassa löytyy Ferraria, Lamboa, jokunen Porsche, Spykeria, McLarenia, Wiessmannia ja ties mitä muita valmistajia vielä joilla on jo olemassa hyvin vahva tai vahva imago luokassaan - voi olla vaikeaa kenelle tahansa uudella autovalmistajalle lähteä kilpailemaan. Tässä autoluokassa voisis yrittää kilpailla erikoisuudella, mutta sitäkin lajia on tarjolla ihan riittämiin jo noilla vanhemmilla valmistajilla oikeastaan jokaisella.
Urheiluautoluokassa on Porschea, Ferraria, Aston Martinia, Jaguaria - ääripäässä myös AMG-Mersua, M-BMW:tä, RS-Audia, jotka kilpaileva samoista asiakkaista ja joilla kaikilla on taas jo valmiiksi vahva imago olemassa. Millä siihen tuot uutena autovalmistajana tuotteen, jolla pystyy kilpailemaan?!
Melkein on kyllä sanottava, että kovaakin kovemman haasteen edessä Marussia on jos se aikoo kotimaansa ulkopuolelta markkinoita vallata. Se melkein edellyttäisi ensin menestyksekästä F1-tiimiä, joka nostaisi valmistajan kaikkien tietoisuuteen. Ja siihenkään ei riitä "pelkkä" F1-tiimi, vaan sen pitäisi olla menestyvä F1-tiimi, joka pystyy haastamaan kärkitallit kisasta toiseen pidemmän aikaa. Silloin ehkä alkaisi urheilu- ja superautoista kiinnostuneilla rahamiehillä Euroopassa kiinnostus heräämään - ehkä?!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy