Paljonko ajat autolla vuosittain? (lue ensimmäinen viesti ennen äänestämistä)

Aloittaja Totuuden Torvi, 24.08.11 - klo:15:28

« edellinen - seuraava »

Paljonko sinä keskimäärin ajat autolla vuositasolla?

0-1000km
0 (0%)
1000-5000km
4 (0.6%)
5000-10000km
41 (5.9%)
10000-15000km
86 (12.4%)
15000-20000km
117 (16.8%)
20000-25000km
95 (13.7%)
25000-30000km
87 (12.5%)
30000-35000km
70 (10.1%)
35000-40000km
55 (7.9%)
40000-45000km
35 (5%)
45000-55000km
46 (6.6%)
55000-70000km
42 (6%)
70000-100000km
12 (1.7%)
100000->
5 (0.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 686

HolyDiver

Aika tarkkaan 20-22tkm/vuosi on tullut jo monta vuotta putkeen,riippumatta missä työmaat sijaitsee.

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 24.08.11 - klo:21:19
....enemmän sellaista kalustolla fiilistelevää porukkaa kuin pakkopullana 1tkm/viikko liikkuvaa porukkaa. Mutta katsotaan.

En tiedä onko ihan sama asia,mutta aikojen saatossa huomannut kuinka joillekkin kilometrien kertyminen omaan autoon saattaa olla äärettömän negatiivinen asia.Auto saattaa olla todella mieluinen,mutta sillä ei vaan raaskita ajaa kuin pakon edessä.Ja luulisi,että se mieluinen nimenomaan kelpaisi siihen liikkumiseen...
S3 8V Sedan -19

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 24.08.11 - klo:21:19
Ja jopa yllättävän moni 10tkm nurkilla, enemmän sellaista kalustolla fiilistelevää porukkaa kuin pakkopullana 1tkm/viikko liikkuvaa porukkaa.

Pidetään se kalusto kunnossa, niin sillä kärsii ajaa hymy huulilla muutakin kuin kymppitonnin ajoharjoitteluja  ;)

Nimim. "70 000 +"

Petri M

Työkaluun tulee 35-40tkm vuodessa.
Perheen käyttöautoon on tullut aika tarkkaan
38tkm vuosi ja rouvan autoon työmatkoja n.20tkm vuosi.

Itse ajettuja siis jotain 65-70km vuosi.

Totuuden Torvi

Vasta 150 ääntä.

Olisin odottanut ihan vähän pienempiä ajolukemia. Ajomäärät kertovat että autoilua harrastetaan aika paljon. Keskiarvo suomalaisella kai on 15tkm. Täällä on kuitenkin 'fanaattisempaa', ja siten enemmän ajavaa kansalaista.

jhm

Tuonne vajaan 6 kympin huitteille se viime vuosina mennyt.
Muutama vuosi sitten riitti 30-35 tkm/vuosi.

Eikä taida paljoa muuttua,maksoi mitä maksoi..tingitään sit jostain muusta.
VW Transporter T5  84kw 2014

juupeli

Kun ekan dieselini hankin niin silloin tuli ajettua 50 tkm vuodessa. Siitä sitten olen saanut määriä kutistettua sen verran tehokkaasti että nyt on alla bensa ja odotukset 20 tkm tietämissä.

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 24.08.11 - klo:15:28
Jos joku kokee että välttämättä haluaa kertoa ne mopo, mp, rekka, vesiskootteri, mönkijä-kilometrit niin ne voi tähän keskusteluun laittaa bonuksena.

Bonus: kannustuksesta huolimatta  ;D  ynnäilin kollegani kanssa vuotuisia työajoja. Päädyimme siihen että 45 tkm täyttyy vuositasolla. Ja nämä ajot eivät toteudu maanteitä pitkin.

msvahn

Nykyään jää 30-35tkm välille. Tuosta pakollista työ-koti ajoa on 26tkm. Joskus tuli 70tkm vuodessa, kun työmatkoja ajeli etäpisteisiin.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Taky

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 24.08.11 - klo:15:28

Vastaamiseen on siis toivottavaa että hetken käyttää aikaa ja miettii paljonko todellisuudessa tulee sitä autoa ajettua.


55000-70000km haarukan puoliväliin menee.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Tupo

#38
Viime vuonna tuli ajettua suunnilleen 40 000 km, josta omalla autolla 32 086 km.

LainaaJa luulisi,että se mieluinen nimenomaan kelpaisi siihen liikkumiseen...
Juuri sitä vartenhan se on hankittu - "hyötyauto". ;)

Skula

Autoa tulee ajettua nuo 40tkm vuodesssa. Eikä tuota määrää oikein voi pudottaakaan, työmatka tekee n.15tkm vuodessa, siihen työajoja päälle, ja vapaa-ajan ajot tietysti..  Suku kun on pitkin suomea, ja mökkimatkaakin tulee ajeltua vuodessa monta tonnia..

Ainoa selkeä tapa pudottaa ajomääriä olisi joko muuttaa lähemmäs töitä, tai vaihtaa työpaikka lähemmäs kotia.. Toistaiseksi mukavuudenhaluni estää vaihtamasta työpaikkaa, ja lähelle muuttaminen tarkoittaisi liian isoon "kaupunkiin" muuttamista ettei kiinnosta.. Joten maksan toistaiseksi mielelläni kulut mitä tämä oma valinta teettää.. Dieselillä ei ole siis tulevaisuudessa enää varaa ajaa  :P

Tuossa kai se suurin syy myös siihen että haluaisi että on sellainen kalusto alla joka tyydyttää mahdollisimman laajalti omia tarpeita.. Pari tuollaista autoa on jo ollutkin, mutta nykyinenkin kalusto kelpaa..

Unissani olen nähnyt tilanteen että työmatkat ja työajot menis jollain sellaisella autolla jonk km kustannukset olis maltilliset suhteessa mukavuuteen.. Kun taas satunnaisia työajoja voisi myös suorittaa "kakkos" autolla, joka voisi olla sitten jokin sporttisempi, tai luxuksempi.. Ã,,äripäinä kakkosautona vois olla vaikka 2-paikkanen coupe, tai 4 paikkanen Limousine  8) Kun taas ykkösautona joku perusfarkku(ei corolla kuitenkaan  ::) )...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Tomaatti_

Eri autoilla, kuitenkin siis omilla, vuodessa tullut nyt suunnilleen jotain 40-45tkm, muutama vuosi sitten 50-55tkm.
ja ajan työksi ton lisäksi vuoteen varmaan samat kilometrit tai enemmänkin.

Jubilee

Keskimäärin oman auton mittariin tulee noin 23tkm/vuosi josta oma osuus on näin mututuntumalta 18tkm ja rouva pyörittelee sitten loput.
Tämän lisäksi kesäkaudella kertyy jokunen sata-tuhat kilometriä kesähelmillä ja sillä galluppiin kuulumattomalla moottoripyörällä asfaltti kuluu 5-7tkm/kausi. 
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

skriko

Ennen tuli Jettaan 10 000, omaanautoon 6000, kakkosautoon 2000 ja mopoon 12000.
Nyt jetta paalissa, omaan autoon 12 000, loput samat eli nykyään 26 000.

ttdriver

Meillä tulee vuodessa mittariin n. 18 000 km, josta vaimo ajaa n. 6000. Tän lisäksi moottoripyörällä 5-7000 kesässä ja työajoa bussilla tätänykyä n. 43 000 km vuodessa. Aiemmin ajoin pikavuoroa ja siinä tuli n. 90 000 vuodessa. Mulla on tarkka kirjanpito linja-autolla ajamistani kilometreistä ja vajaan 32:n vuoden aikana niitä on kertynyt tämä päivä mukaanluettuna 2 092 732km. Siihen kun vielä lisää kuorma-autolla ajamani n. 180 000 kilsaa, niin pakko todeta, että paljon on pyöritty muiden jaloissa.
Ã,,änestykseen vastasin siis 15-20 000.

Jossain viestissä mainittu 150 000 vuodessa ei kyllä ole mahdollista työaikalakia noudattaen. Jos keskiverto työvuosi sisältää 200 työpäivää ja vuorokautinen ajoaika on lainmukainen 9 tuntia, niin keskinopeus pitää olla yli 83km/h.

Jos sensijaan ei pidä vapaapäiviä eikä piittaa työaikalaista, niin silloinhan vetomies ajaa vaikka 200 000...
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 12 Pro, iPad 7 , Apple Watch Ultra ja MacBook Pro 15"


SKU

Aika tarkkaan 20tkm/vuosi, välillä yli välillä vähän alle. Parempi puolisko ajelee tuosta pienen murto-osan, joten vastasin 15-20.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

jambo1224

Oma vuosisaldo on liikkunut aiemmin 45-55tkm tasolla, nyt positiivisesti kehittynyt (vähentynyt) - voi perustella bensan taloudellisin argumentein järkevänä polttoaineena. Vieläkin mittariin tulee vähintään 30tkm vuodessa, joista noin kaksi kolmannesta saa laskutettua ja loput omasta pussista.

Alvari

55-60tkm kertyy vuodessa ajoja, onneksi reilu kolmannes on työnantajan kustantamia. Yritys vähentää kilometrejä on kova mutta eipä siitä mitään ole tullut, ei onneksi paljon ole ajot lisääntyneetkään. Joskus on tullut mietittyä millä konstilla autoilu olisi edullisempaa, vanhoilla romuilla ajelemalla ja niitä korjaamalla vaiko uudehkoilla viattomilla ajamalla kärsien arvonalennukset. No,  luotettavuus on tärkeää joten uudella mennään.

McVAG

Aiemmin tullut ajettua 25000-27500km vuodessa, tänä vuonna vähemmän kun aloin tehdä duunia kotikonttorilta. Tosin seuraavaan 5pv tulee reilu 2400 km ja jatkossa varmasti taas enemmän tulee kierrettyä kun firman auton otin. Ensi kesän lomamatka on melkoisen varmasti pitkään suunniteltu reissu Alpeille, tosin se reissu olisi ollut ihan jotain muuta Eos:lla kuin Foresterilla. Noh, ostaa matkalta harrasteautoksi MX-5:n käy sillä fiilistelee Alpeilla ja roudaa sen sitten Suomeen 8)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ttdriver - 08.12.11 - klo:20:30
Jossain viestissä mainittu 150 000 vuodessa ei kyllä ole mahdollista työaikalakia noudattaen. Jos keskiverto työvuosi sisältää 200 työpäivää ja vuorokautinen ajoaika on lainmukainen 9 tuntia, niin keskinopeus pitää olla yli 83km/h.

Nuo maksimi ajojat tosin koskee vain raskasta liikennettä, taksilla saa painaa vaikka 24/7 eikä siihen kukaan puutu ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.11 - klo:00:02
Nuo maksimi ajojat tosin koskee vain raskasta liikennettä, taksilla saa painaa vaikka 24/7 eikä siihen kukaan puutu ::)
Höpöhöpö. Kyllähän ajo- ja lepoaika-asetukset koskee myös ammattimaista henkilö(auto)liikennettä eli taksiakin. Se, että siellä ei tarvitse käyttää samanlaisia ajopiirtureita kuin raskaissa, ei tarkoita sitä, että 24/7 olisi sallittu ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 09.12.11 - klo:01:29
Höpöhöpö. Kyllähän ajo- ja lepoaika-asetukset koskee myös ammattimaista henkilö(auto)liikennettä eli taksiakin. Se, että siellä ei tarvitse käyttää samanlaisia ajopiirtureita kuin raskaissa, ei tarkoita sitä, että 24/7 olisi sallittu ;)

Ei näytä koskevan, tai ainakaan niitä ei kukaan noudata...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

clacson

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.11 - klo:00:02
Nuo maksimi ajojat tosin koskee vain raskasta liikennettä, taksilla saa painaa vaikka 24/7 eikä siihen kukaan puutu ::)
Taksilla saa painaa, mutta ainakaan palkallisella kuljettajalla ei. Kaikkia palkollisia koskee kylläkin työaikalaki.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.11 - klo:07:19
Ei näytä koskevan, tai ainakaan niitä ei kukaan noudata...
Juuri tätä tarkoitin, että valvonnan puute, vaikeus tai mahdottomuus ei tee rikkomuksista laillisia. Taksimaailmassa tosiaan isäntä ja renki ovat hieman eri asemassa tässäkin asiassa lain edessä.

MVA

#53
Omalla autolla ajaville työmatkalaisille lystiä luvassa valtion toimesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120914907742_uu.shtml

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: MVA - 09.12.11 - klo:10:34
Omalla autolla ajaville työmatkalaisille lystiä luvassa valtion toimesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120914907742_uu.shtml
Täytynee lopettaa työnteko ja ryhtyä "ammattihampiksi". Mikäli tuo vähäinenkin verovähennysoikeus poistetaan, ei mahda työssäkäynnin kiinnostavuus ainakaan kasvaa aloilla, joilla ei ole käytännössä pientäkään mahdollisuutta kulkea joukkoliikennettä käyttäen töihin. Toiseen suuntaan matka julkisilla vielä voisi onnistuakin, mutta toiseen ei. Vai milläpä muulla kuin omalla autolla esimerkiksi aamuyön ensimmäisiä bussi-/junavuoroja ajavat kuljettajat työpaikalleen pääsevät? Ehkä valtio haluaa tälläkin tavoin ohjata ihmisiä muuttamaan lähemmäs työpaikkojaan, voivat sitten kävellä tai pyöräillä töihin...

chr

Lainaus käyttäjältä: MVA - 09.12.11 - klo:10:34
Omalla autolla ajaville työmatkalaisille lystiä luvassa valtion toimesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120914907742_uu.shtml

Hyvä homma! Poistetaan samalla muutkin hölmöt tuet, kuten se asuntolainojen korkovähennys.

Jos nuo vähennykset sitten oikeasti kompensoitaisiin suoraan veroprosenteissa, niin en valittaisi yhtään. Mutta tuskin...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: chr - 09.12.11 - klo:15:30
Hyvä homma! Poistetaan samalla muutkin hölmöt tuet, kuten se asuntolainojen korkovähennys.

Jos nuo vähennykset sitten oikeasti kompensoitaisiin suoraan veroprosenteissa, niin en valittaisi yhtään. Mutta tuskin...

Siellä taas huudellaan vuokraluukusta ratikkapysäkin vieressä vieraisiin pöytiin ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

chr

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.11 - klo:15:49
Siellä taas huudellaan vuokraluukusta ratikkapysäkin vieressä vieraisiin pöytiin ::)

Asunto on pankin oma, ja lähimpään ratikkaan on melkein 200km matkaa. Saisin toki hyvät tuet jos menisin sen ratikkareitin varteen töihin. Me oltaisiin varmaan häviäjinä tuossa muutoksessa keskivertoa, velkaa ehkä keskimääräistä enemmän, vaimolla 50km työmatka, mutten silti jaksa kannattaa ylimääräisiä tukia. Suoraan vaan tuloverosta pois, jokainen saa itse päättää mistä maksaa ja mistä ei.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: chr - 09.12.11 - klo:19:00Suoraan vaan tuloverosta pois, jokainen saa itse päättää mistä maksaa ja mistä ei.
Toki, mikäli tuolla tuloveron kevennyksellä kompensoitaisiin menetetty matkakuluvähennys täysimääräisenä, niin sopisi mullekin. Aivan yksi hailee, miten verotusta saa kohtuullistettua. Lopullinen veroihin palavien â,¬urojen summa on se, mikä kiinnostaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 09.12.11 - klo:21:56
Lopullinen veroihin palavien â,¬urojen summa on se, mikä kiinnostaa.

Ja nekin menevät muiden kansojen elättämiseen. Kiitos sen EU:n ja Euron.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy