Peräkärryn muutoskatsastus?

Aloittaja tärpätti, 20.10.17 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Liekö enää nykyään mahdollista muutos katsastaa peräkärryä pienemmälle kokonais massalle? Joskus onnistui  ainakin rekisteröinti vaiheessa.
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 20.10.17 - klo:22:06
Liekö enää nykyään mahdollista muutos katsastaa peräkärryä pienemmälle kokonais massalle? Joskus onnistui  ainakin rekisteröinti vaiheessa.

Eli suomeksi: Kortista ei löydy pikku-e:tä, niin saisi vedellä kärryä ilmankin sitä ???

Auton vetokykyynhän tuolla ei ole enää ollut pitkään aikaan mitään merkitystä, esim. 1000kg jarrullisen vetokyvyn auton perään saat laittaa ihan laillisesti vaikka 2000kg kok.massaisen kärryn, kunhan huolehdit siitä ettei kärryn + siinä päällä olevan kuorman yht.massa ylitä tuota veturin 1000kg 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TV 1943

Kaveri muutti vanhan jarrullisen Kärppä peräkärryn 750 kg jarruttomaksi .
Siitäkin on jo vuosia , mutta kokonaispainoa siinäkin pudotettiin .
Tietääkseni kärryn rakenteisiin ei puututtu , muutos vain rekisterikirjaan .

tärpätti

Milloin muutos lakiin on tullut? Ennen vaikka oli tyhjä kärry, kokonaismassa mikä otteessa oli ratkaisi. Auto omamassa 1600..kokonaismassa 2100. Peräkärryn kokonaismassa 1500kg. Kokonaismassa on 3600. Joten penaltia tulossa. Pikku ee:tä siis ei löydy.
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 21.10.17 - klo:10:06
Ennen vaikka oli tyhjä kärry, kokonaismassa mikä otteessa oli ratkaisi.

Kyllä tuo kok.massa yhä siihen ajokorttiin vaikuttaa, tarvitaanko sitä pikke-e vai ei, mutta autoon kytkemiseen tuo siis ei enää vaikuta vaan siinä katsotaan niitä aitoja sen hetken toteutuneita kärryn massaa vs. veturin vetomassa 8)

Esim itsellä aikaisempi veturi sai nyppiä vain 1500kg ja tuo meitin Detsku on 1700kg kok.massaltaan, mutta koska Detsku on omalta massaltaan vain 1200kg, niin sinne sai vielä laittaa 300kg tavaraakin kyytiin ja yhä oli yhdistelmä lain puitteissa. No nykyinen Nisu nyppiikin sitten jo 1800kg, niin nyt saa lastata vaunun ihan täyteenkin ja vielä on 100kg toleranssiakin auton kykyihin vrt. Mutta molemmissa tapauksissa silti tuo kok.massojen summa ylittää 3500kg (Nisun kok.massa 2030kg + Detskun 1700kg = 3730kg), joten kummassakin tarttettiin se pikku-e korttiin, joka siis itselläni onneksi on peräisin siitä muinoisesta paffikortin vaihdosta "lahjana" isoon muovikorttiin siirryttäessä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tärpätti

Eli nyt onkin kuitenkin tarve että onnistuuko tuo muutoskatsastus pienemmälle massalle.
Octavia BKD

Geoman

Mielestäni tuon pitäisi onnistua ja esimerkiksi jarrullisen perävaunun voi muuttaa jarruttomaksi, voit lisätä kuomun yms.

Jarrujen poistamisella pääsee eroon vuosikatsastuksesta sekä talvirenkaiden käytöstä. Jarruttoman kärryn kokonaispainoksi saa 825 kg kunhan aisalla on 75 kg.

Rekisteröinti edellyttää paperien täyttöä ja jokin maksuhan rekisteröinnistä tulee. Ilmeisesti alkuperäisen rekisteröinnin paperit löytyvät Trafi:lta. Edellä olevan asian tarkistaminen käy helposti kysymällä katsastuskonttorista.

Onnistuuhan tuo itse tehdyn kevytperävaununkin rekisteröinti.


9987

Paljonko jää kantavuutta jos "paperit" muutetaan?   

(Minun mielestäni ajokorteissa olisi korjattavaa suomessa, mutta se on sitten eri aihe.)

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 21.10.17 - klo:14:55
Paljonko jää kantavuutta jos "paperit" muutetaan?   

(Minun mielestäni ajokorteissa olisi korjattavaa suomessa, mutta se on sitten eri aihe.)

1050kg
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 21.10.17 - klo:12:33
Jarrujen poistamisella pääsee eroon vuosikatsastuksesta sekä talvirenkaiden käytöstä. Jarruttoman kärryn kokonaispainoksi saa 825 kg kunhan aisalla on 75 kg.

Vaan monellako autolla saat moista 825kg jarrutonta vedellä, siihen kytkentämassaan kun lasketaan koko kärry, aisapainoineen kaikkineen. Tuo aisapaino-juttuhan on enempi sen jarruttoman max. 750kg akselimassa-pykälän kiertämistä, mutta vetoauton kykyihin sillä ei ole merkitystä. Toki eihän se haittaa vaikka kärry sen 75kg suurempi kok.massaltaan olisikin, mutta tosiaan aika harvassa on autot jolla tuota täyttä massaa saa vedellä, hyvä että edes 750kg jarrutonta sallitaan = käytännössä jarruton kärry on siis aina "vajaa" kun veturin massat tulee yleensä jo vastaan :-\

Tuossa meikäläisen QQ 4wd jarruton on kylläkin 750kg, mutta etuvetoisena muuten tasan sama auto on "vain" 720kg jarrutonta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

9987

#10
Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 21.10.17 - klo:15:03
1050kg

Jarruton max 750kg kokonaismassa. Jos vaunu painaa 400kg, kuormaa voi olla max 350kg+ vetopäällä lain sallimat jos saa kuormattua. ( jos autossa ei rajoituksia)

B kortilla saa vetää jarrullista mutta silloin on vaunun kokonaismassa korkeampi. ( Huomioon yhdistelmän kokonaismassa ja auton rajoitukset, + jarrullisen vaunun katsastus)

Jos sinulla on nyt jarrullinen ja muutat sen jarruttomaksi niin kantavuus saattaa jäädä turhan pieneksi + vaunun paino tuntuu henkilöautossa.

Nykyäänhän on myynnissä isohkoja jarruttomia kuomullisia perävaunuja korkeilla laidoilla joissa kantavuus voi olla yllättävän pieni.


tärpätti

Jarrullisesta jarruttomaksi ei onnistunut enää 2014 vuonna. Itse en näe tuollaisessa asiassa omassa tapauksessa mitään järkeä.
Octavia BKD

SNG

Jos jarruttomalle peräkärrylle tulisi joskus tulevaisuudessa vuosikatsastus, niin miten onnistuisi toisinpäin eli jarruttomasta jarrulliseksi muutoskatsastus?

Itsellä on Farmin FKT, eli juurikin kuvailtu todella isokokoinen kuomuollinen telikärry korkeilla (40cm) laidoilla. Rinnakkaismalli FKTJ siis muuten identtinen mutta jarrullien kärry.

Mekaaninen tekniikka eli akselistot ja aisa pitäisi tietenkin vaihtaa.

Nykyisellä jarruttomalla kärryllä on tullut välillä kiskottua aikalailla laittomia kuormia, esim kerran pari vuodessa parin kiintokuution klapikuormia.

Ainut syy miksi aikanaan ostin tuon jarruttoman variantin, oli vuosikatsastusten välttäminen.

Tuloillaan oleva nopeuden nosto 80-100 km/h jarruttomille kärryille saattaa tosin sekoittaa pakkaa hyvinkin pian jos lakiesitykeen jää jarruttomille kärryille 80 km/h nopeus rajoitus.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.10.17 - klo:21:55
Tuloillaan oleva nopeuden nosto 80-100 km/h jarruttomille kärryille saattaa tosin sekoittaa pakkaa hyvinkin pian jos lakiesitykeen jää jarruttomille kärryille 80 km/h nopeus rajoitus.

Niin että mitenkä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.17 - klo:22:05
Niin että mitenkä?

Siten että jarruton peräkärry on aikas houkutteleva 100 km/h rajoituksella. Siis jos jarrullisilla rajoitus säilyy nykyisellään. Meni senat sakaisin  ::)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.10.17 - klo:22:37
Siten että jarruton peräkärry on aikas houkutteleva 100 km/h rajoituksella. Siis jos jarrullisilla rajoitus säilyy nykyisellään. Meni senat sakaisin  ::)

Tuokin sinällään kumma juttu kun sinne perään voisi sitten nakata sen 750kg nyytin vaikka kesäslikseillä talven jääkeleille (jarruttomillahan ei ole talvirengaspakkoa) ja vaan pokkana painaa 100km/h menox. Ja tuo on sitten mukamas jotenkin turvallisempaa kuin jarrullisella, kunnon talvirenkain, mahd. jopa nastoin varustetulla vaunulla ja siksi jarullisilla säilytetään 80km/h. Jotenkin mun mielestä tässä ei nyt "ihan" ole lain säätäjällä kaikki inkkarit taaskaan siinä kanootissa ::)

Tuossa samallahan mm. as.autoilla ja pakuillakin saisi painaa sen mitä tikkari näyttää, varusteista viis. Ennen kun vaadittiin se ABS ja kuskin turvatyyny 100km/h nopeuteen, niin nyt tuon uudistuksen myötä jokaisella saa ajaa kuin henkilöautolla konsanaan ja noissa voi olla sentään jo se 3500kg massaakin. Pahimmillaan talvisin vielä tuo jarruton kärrykin perässä ja eikun 100km/h vaan menox = yhteispainoa jopa 4250kg, eli ihan pienoisesta pulkasta ei tässäkään kyllä ole kyse ???

Mainittakoon vielä että noihin jarrullisiin löytyy toki niiden jarrujen lisäksi myös mm. kitkavetopäätä ja jopa ihan vaunun omaakin ESC:tä ihan aidosti tekemään siitä vaunun vetämisestä selkeästi turvallisempaa. Omakin Detsku on valmistajan dokumentien mukaan rakennettu jopa 120km/h kattonopeudelle, mutta ei kun se 80km/h vaan pitää vielä tuon uudenkin lain mukaan Suomessa vaan yhä körötellä rekkajonossa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.10.17 - klo:09:46
Tuokin sinällään kumma juttu kun sinne perään voisi sitten nakata sen 750kg nyytin vaikka kesäslikseillä talven jääkeleille (jarruttomillahan ei ole talvirengaspakkoa) ja vaan pokkana painaa 100km/h menox. Ja tuo on sitten mukamas jotenkin turvallisempaa kuin jarrullisella, kunnon talvirenkain, mahd. jopa nastoin varustetulla vaunulla ja siksi jarullisilla säilytetään 80km/h. Jotenkin mun mielestä tässä ei nyt "ihan" ole lain säätäjällä kaikki inkkarit taaskaan siinä kanootissa ::)

Tuossa samallahan mm. as.autoilla ja pakuillakin saisi painaa sen mitä tikkari näyttää, varusteista viis. Ennen kun vaadittiin se ABS ja kuskin turvatyyny 100km/h nopeuteen, niin nyt tuon uudistuksen myötä jokaisella saa ajaa kuin henkilöautolla konsanaan ja noissa voi olla sentään jo se 3500kg massaakin. Pahimmillaan talvisin vielä tuo jarruton kärrykin perässä ja eikun 100km/h vaan menox = yhteispainoa jopa 4250kg, eli ihan pienoisesta pulkasta ei tässäkään kyllä ole kyse ???

Mainittakoon vielä että noihin jarrullisiin löytyy toki niiden jarrujen lisäksi myös mm. kitkavetopäätä ja jopa ihan vaunun omaakin ESC:tä ihan aidosti tekemään siitä vaunun vetämisestä selkeästi turvallisempaa. Omakin Detsku on valmistajan dokumentien mukaan rakennettu jopa 120km/h kattonopeudelle, mutta ei kun se 80km/h vaan pitää vielä tuon uudenkin lain mukaan Suomessa vaan yhä körötellä rekkajonossa :-\

Juuri näin. Ei päätä, ei häntää!!!

ESC (ESP) on ihan simppeli laitos ja jälkiasennettavissakin kun käyttelee sähköisesti työntöjarrua. Jos vaunu lähtee heijaamaan (tai luisuun???), vaunun jarrut siis laitetaan päälle. Käsittääkseni laite ei osaa käytellä vaunun jarruja yksitellen kuten auton ESP, mutta netissä olevien videoiden mukaan toimii aikas hyvin. Tiedä sitten miten toimii liukkaalla???

Painavampi jarruton on viheliäinen kun lähtee liukkaalla luisuun. Kampeaa autoakin vääjäämättä poikittain. Suosittelen jarruttomaan peräkärryyn kitkarenkaita ainoiksi renkaiksi. Parjatut Keski-Euroopan kitkatkin auttaisivat varmasti paljon verrattuna kovettuneisiin kesärenkaisiin. Vaunussa renkaat eivät käytännössä kulu lainkaan.

VW:n  oma ESP järjestelmä osaa korjata pahastikin heijaavan kärryn, koska sen perävaununoikaisujärjestelmä tunnistaa vaunun kun vaunun sähköt kytketty. Kaveri lainas kärryä ja puutavarakuormassa sai telivaununkin heijaamaan pahasti. Tourani oli hienosti jarrutellut ja lopettaunut heijauksen.

Itse en käytä yhden sivuluisukokemuksen jälkeen vaunua talvella ollenkaan ainakaan alkuperäisrengastuksella.

Tuo satku varmasti ok-nopeus peräkärrylle kesällä, mutta en tosiaan ymmärrä miksi koskee vain jarruttomia.

tärpätti

Uusista jarruttomista kärryistä löytyy 100 km/h nopeuteen oleva hyväksyntä. Jos lakiin tulee muutos. Vanhaa sinapin väristä muulia ei saisi vetää sitä satasta.
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 22.10.17 - klo:11:14
Uusista jarruttomista kärryistä löytyy 100 km/h nopeuteen oleva hyväksyntä. Jos lakiin tulee muutos. Vanhaa sinapin väristä muulia ei saisi vetää sitä satasta.

Ei tuossa lakimuutoksessa ole kyllä mainittuna yhtään mitään ehtoja tuolle jarruttoman 100km/h, kuten oli aikaisemmin, tai onhan tuo vielä tänäkin päivänä siis, jotta ABS ja kuljettajan turvatyyny tulee löytyä jotta saa 100km/h pakullansa pääsellä ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

DaddyCool

Itse kyllä suosittelen tuon perävaunukikkailun sijaan BE-kortin hommaamista. Ei tule kalliiksi ja on läpihuutojuttu, jos on kärryä joskus vedellyt.

Tutkinto

    teoriakoe: 10 BE-luokkaa koskevaa erityiskysymystä
    käsittelykoe: Trafin ohjeiden mukaisesti
    ajokoe: Trafin ohjeiden mukaisest

Jultsu

Vähän väärä ketju kysellä, mutta mitenkäs sitten tapahtuu kun hakee ajokorttiluokkaan muutosta, eikös se kortin (tai kaikkien ajo-oikeuksien) voimassaoloaika muutu lyhyemmäksi kuin mitä se tällä hetkellä on?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tärpätti

Onhan tuohon ajokorttilupa ja lääkärin todistus myös hommattava.

Mutta Trafin vastaus asiaan on se että tälläinen kikkailu ei onnistu.
Octavia BKD

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.10.17 - klo:20:46
Vähän väärä ketju kysellä, mutta mitenkäs sitten tapahtuu kun hakee ajokorttiluokkaan muutosta, eikös se kortin (tai kaikkien ajo-oikeuksien) voimassaoloaika muutu lyhyemmäksi kuin mitä se tällä hetkellä on?

Muuttuu lyhyemmäksi. Samoin muuttuu lyhyemmäksi jos hukkaat korttisi tai se varastetaan.
Octavia BKD

harri81

Onkohan mahdollista muuttaa jarrullisen asuntovaunun alusta jarrulliseksi peräkärryksi jonka kokonaispaino on alle 750kg?
Tarkoituksena on purkaa vaunu ja laittaa siihen palju. Näin ollen kokonaispaino jää alle 750kg. Näin vaunua ei tarvitsisi katsastaa joka toinen vuosi. Vai onko mahdollista muuttaa omavalmiste kärriksi jos poistaa jarrut kokonaan.

harri81

Kävin kyselemässä konttorilta vähän neuvoja. Kärri on poistettu rekisteristä 2005,eli nyt sitä en saa omiin nimiin ennen ku rekisteröintikatsastus on suoritettu. Samalla kysyin tuon kärrin luokan muuttamista alempaan luokkaan, 02 ->01. Eli maksimi paino 750kg,vai onko nykyisin 825kg.
No sehän ei olekkaan ihan yksinkertainen homma. Pitää olla näyttöä saman valmistajan rinnakkaismallista mikä on alemmassa luokassa. No -79 vuoden matkaajassa se voi olla tekemätön paikka.
Toinen vaihtoehto on vaan antaa olla jarrullinen ja katsastaa joka toinen vuosi.
Kolmas vaihtoehto on tehä omavalmiste kärri mut sen täytyy olla valojen osalta tämän päivän asetusten mukainen, takasumuvalo ja peruutusvalo pitää löytyä. Siten sen saa jarrulliseksi 01 luokkaan.
Neljäs ja mieleisin vaihtoehto on rekisteröidä paljukärri hinattavaksi laitteeksi. Rakennan valmiiksi ja vien konttorille rekisteröintikatsastukseen. Kärri punnitaan ja paino merkataan otteeseen suurimmaksi sallituksi painoksi liikenteessä.
Hinattavaa laitetta ei tarvitse katsastaa vaikka jarrullinen olisikin. Mutta sillä ei myöskään kuljeteta mitään.

Jultsu

Vanha ketju, mutta jatketaan tähän.

Onnistuuko nykyään jarruttoman tehdasvalmisteisen kaksiakselisen kärryn muutoskatsastus jarrulliseksi? Jos kyllä, niin mistä sille tällöin revitään kokonaismassa? Vai pysyykö se samana kuin jarruttomanakin..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy