Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.12.18 - klo:18:43
Nyt horiset omiasi.. verotalukossa on erittäin voimakas progressio.

On progressio, mutta tämänpäiväinen lasku kohdistuu enemmän suuripäästöisiin autoihin. Progressio loivenee.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Tonttu66

Tässä on pihvi hallituksen esityksen perusteluista:

LainaaMittaustapamuutoksen vaikutuksen osalta selvityksestä voidaan kuitenkin päätellä, että mittaustavan muutos on Suomessa merkinnyt aiempaa arvioitua suurempaa päästöarvojen nousua. Arvioitaessa selvityksen perusteella vuosittaisen automyynnin keskimääräistä päästöarvoa, sen arvioidaan nousevan noin 27 prosenttia, kun aiemmin muutoksen vaikutukseksi arvioitiin keskimäärin 22 prosenttia. Vaikutus on aiempaa suurempi etenkin kookkailla, uusien autojen keskipäästön ylittävillä päästötasoilla.

Kyllä tässä on vikaa autotehtaissakin, kun eivät etukäteen pystyneet antamaan luotettavaa arvioita mittaustavan muutoksen vaikutuksesta.

https://vm.fi/documents/10623/6304750/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta/ae8a9914-9fa7-e76b-37dc-d46785c6f383/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta.pdf
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Niille jotka erehtyi ostamaan ja rekisteröimään uuden auton syksyllä:

"Kolmen kuukauden autoverokärsimys: väliinputoajille jäi vain luu käteen"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c0e2a2fd-bef8-42b7-9513-466d43dacf75

jamo75

tais sitä olla jo laskettu että se korjaus on luokkaa 50eur joten hirveästi juhlita

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:21:24
Niille jotka erehtyi ostamaan ja rekisteröimään uuden auton syksyllä:

"Kolmen kuukauden autoverokärsimys: väliinputoajille jäi vain luu käteen"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c0e2a2fd-bef8-42b7-9513-466d43dacf75
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vagfani

Riippuu ihan merkistä ja mallista. Kalliimmassa premiumluokassa, isopäästöinen, niin helposti useampi tuhat euroa mennyt hyväntekeväisyyteen.

Yleisradion pääuutislähetyksessä oli esimerkkilaskelma, löytyy areenasta myöhemmin.

Se nyt vaan oli tyhmää maksaa liikaa, taas kerran.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:21:24
Niille jotka erehtyi ostamaan ja rekisteröimään uuden auton syksyllä:

"Kolmen kuukauden autoverokärsimys: väliinputoajille jäi vain luu käteen"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c0e2a2fd-bef8-42b7-9513-466d43dacf75

Yksityisen ei juurikaan kannata ostaa uutta autoaan syksyllä, muutaman kuukauden päästä sen saa jo rekattua seuraavaksi vuosimalliksi ja sillä on sitten aikanaan hieman parempi hyvityshinta. Toki aina on rahamiehiä... ja tulee myös olemaan.  :o
Yritetään pärjätä.

vagfani

Typerykset on aina erotettu rahoistaan. :D

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:21:24
Niille jotka erehtyi ostamaan ja rekisteröimään uuden auton syksyllä:

"Kolmen kuukauden autoverokärsimys: väliinputoajille jäi vain luu käteen"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c0e2a2fd-bef8-42b7-9513-466d43dacf75

Tuota noin, uutisissa oli että väliinputoajat voivat pyytää oikaisua verotuksensa suhteen. Tämä olisi pitänyt iltalehdenkin toimittajan selvittää....
Audi A4 1.8 TFSI

vagfani

Siis ne jotka rekisteröitiin tänään, saa oikaisun. Kaikki muut jotka osti ja rekisteröi 1.9.2018-2.12.2018, niin ei mitään oikaisumahdollisuutta. Sinne meni rahat! :D

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:22:11
Siis ne jotka rekisteröitiin tänään, saa oikaisun. Kaikki muut jotka osti ja rekisteröi 1.9.2018-2.12.2018, niin ei mitään oikaisumahdollisuutta. Sinne meni rahat! :D

Auto pitää olla tilattu 31.8.2018 jälkeen (koska sitä ennen tilattuihin voidaan soveltaaa NEDC-pohjaista veroa) ja toimitettu ennen 2.12.2018 että putosi ansaan. Ei tässä välissä ainakaan montaa tehdastilausta ole ehditty toimittaa, varsinkin kun esim. VAG-konsernin toimitukset ovat olleet katkolla WLTP-muutoksen myötä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Noin juuri, mutta kyllä niitä on. Vetokoukkupelleily taisi myös jäädä oikaisematta. Varmistaakseen kaikki alennukset, rekisteröinti vasta 2019 puolella.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.18 - klo:19:27
On progressio, mutta tämänpäiväinen lasku kohdistuu enemmän suuripäästöisiin autoihin. Progressio loivenee.
Aivan ja ajatellen päästövähennystavoitteita tuo ei välttämättä olekkaan niin hyvä juttu loppupeleissä - autoilijankaan kannalta. Sillä lähes kaikki puolueet ovat sitoutuneet liikenteen(kin) päästöjen roimaan laskuun tai jopa hiilineutraaliuteen. Jos ns. "suuripäästöisiä" fossiilisilla kulkevia autoja menee kaupaksi hyvin jatkossakin, silloin pitää jatkossa keksiä tapoja joilla niillä ajettaisiin vain vähän, koska muuten päästötavoitteet menevät plörinäksi.

Eli tehdään joko ajaminen hankalammaksi (esim. kaupunkibulevardit) ja/tai sitten lisätään verokuormaa (vuosittaiset verot, polttoaineverot, tullimaksut). Biopolttoaineen sekoituksissakin on rajansa mitä peruskoneet pystyvät syömään, joten pelkästään sen varaan ei voi laskea. Vuosittaisissa veroissa on vaan se ongelma että ne eivät kannusta vähentämään ajoja, jopa päinvastoin, koska vero on sama tuli ajettua vain ei. Norjan veromalli näyttää osviittaa mitä pitää tehdä jotta saadaan fossiilisten osuus pienenemään autokannasta - käykääpä huvikseen vilkaisemassa mitä maksaa vaikkapa perus Golf pienimmällä bensakoneella - sen jälkeen tuntuu Suomen (verolliset) hinnat naurettavan halvoilta..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Iero

Lainaus käyttäjältä: th - 03.12.18 - klo:14:42
Puhtaasti turvallisuuteen vaikuttavat varusteet saisi muuttaa täysin verottomaksi, esim. juuri A4 tapauksessa tuskin kovin montaa extra airbägiä myydään suomessa takapenkeille, kun ovat siellä lisävarustehinnaston puolella. Ulkonäköön liittyvistä saisi minun puolestani ottaa verot normaalisti, mutta törmäyksen estoon yms. aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen vaikuttavat varusteet tulisi olla verottomia. Tässä ei kuitenkaan tulisi juuri edes verotappiota, koska ne jää pääosin nykyiselläänkin ostamatta, ainoastaan liikenneturvallisuus paranisi.


Juuri näin.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

vagfani

Tuolla se vielä selväsanaisesti todetaan:

"Myös syyskuussa voimaan tulleen lain yhteydessä ollut siirtymäsäännös ehdotetaan säilytettäväksi. Sen mukaan verovelvollinen voi yhä valita, verotetaanko auto WLTP-päästölukeman mukaan uudella verotaulukolla vai NEDC-lukeman mukaan NEDC-mittaustavan päästöarvoihin perustuvalla verotaulukolla, jos auto on tilattu ennen syyskuuta mutta sitä ei ole vielä verotettu. Vaatimus sovellettavasta verotaulukosta on esitettävä autoveroilmoituksella.

Autoverotuksen muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta jo rekisteröityjen ja käytössä olevien autojen autoverotukseen."

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10623/autoveron-sopeutusta-uuteen-paastomittaustapaan-tarkennetaan

evilk

Pientä kiirettä on varmaan tällä viikolla maahantuojien konttoreissa kun sorvaillaan hinnastot uusiksi tulevalle vuodelle. Mielenkiintoista nähdä onko tällä korjauksella sitten kovin suurta vaikutusta autokauppaan. Paremmat plug-in hybridit varmaan menisivät kaupaksi jos niitä olisi tarjolla. Tällä hetkellä vaan tilanne on se että WLTP pisti pakan sekaisin ja tuotanto on ilmeisesti seis kunnes saadaan uudet kehitysversiot valmiiksi. Ja toisaalta sitten kun niitä saa niin toimitusaika on varmaan 12kk  8) . Jos sattuu Tojotoista tykkäämään niin sittenhän tilanne olisi kyllä ihan hyvä.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

clacson

VVM:n virkamiehille taisi tulla löysät, kun seurasivat rekisteröintitilastojen laskua. Valtio oli menossa "nurin". Sitten päätettiin tehdä normaali sumutus eli lasketaan autoveroa ja saadaan kansa tyytyväiseksi.
Mutta ei nyt sentään elokuun (NEDC) tasolle, eihän niitä veroja enää kukaan muista. Mitä nyt omasta kotterosta laskin, niin 2000 â,¬:n WLTP-lisästä nipistyy joulu- ja tammikuussa puolet pois, joten maksajan osa jäi. Autohan on tällainen suurpäästöinen 164 g/km (NEDC oli "pien"päästöinen 128 g/km) ja 30000â,¬:n (veroton) ökyväline.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.12.18 - klo:23:18
Biopolttoaineen sekoituksissakin on rajansa mitä peruskoneet pystyvät syömään, joten pelkästään sen varaan ei voi laskea.

No äläs nyt unohda diesel-moottoria, joka kykenee iästään huolimatta ilman mitään muutoksia syömään mm. Nesteen My Dieseliä, joka on 100% kierrätystavaraa = tässä maassa on siis 100% biopolttoaineeseen kykenevää kalustoa melkoisesti. Se että joku onneton bensa-moottoriksi kutsuttu keksintö ei moiseen pysty, on kokonaan toinen juttu => hukataan bensat ja kaikille dieselit ajoon => suomen autokanta on 100% bio-polttoaineilla toimivaa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.12.18 - klo:09:45
No äläs nyt unohda diesel-moottoria, joka kykenee iästään huolimatta ilman mitään muutoksia syömään mm. Nesteen My Dieseliä, joka on 100% kierrätystavaraa = tässä maassa on siis 100% biopolttoaineeseen kykenevää kalustoa melkoisesti. Se että joku onneton bensa-moottoriksi kutsuttu keksintö ei moiseen pysty, on kokonaan toinen juttu => hukataan bensat ja kaikille dieselit ajoon => suomen autokanta on 100% bio-polttoaineilla toimivaa :)
Tuossa fantasiassa on vain sellainen pieni käytännön ongelma, ettei tuota biopolttoainetta riitä kuin hyvin pienelle osalle Suomen autokantaa. Mutta jos ei anneta todellisuuden rajoittaa mielikuvitusta, niin tankkauspistoolistahan sitä biopolttoainetta tulee ja ilmasto on pelastettu. Lopetaan samalla hiilen, kaasun ja turpeen poltto lämmön ja sähkön tuotannossakin. Aletaan polttamaan voimalaitoksissakin tuota loppumatonta 0-päästöistä biopolttoainetta.

58make

Tuo 2009 mallin tiguanin tankin luukussa on kielto bio dieselin käyttöön,
miksiköhän moinen.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

jti

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.12.18 - klo:10:27
Tuossa fantasiassa on vain sellainen pieni käytännön ongelma, ettei tuota biopolttoainetta riitä kuin hyvin pienelle osalle Suomen autokantaa. Mutta jos ei anneta todellisuuden rajoittaa mielikuvitusta, niin tankkauspistoolistahan sitä biopolttoainetta tulee ja ilmasto on pelastettu. Lopetaan samalla hiilen, kaasun ja turpeen poltto lämmön ja sähkön tuotannossakin. Aletaan polttamaan voimalaitoksissakin tuota loppumatonta 0-päästöistä biopolttoainetta.

Neste yksinään tuottaa MY Dieseliä saman verran kuin Suomen liikenne kuluttaa dieseliä eli 3mrd litraa. Lisäksi on muitakin bio- ja jätepohjaisten polttoaineiden tuottajia. Eli lähitulevaisuudessa tämä fossiilisten vaihto jäte- ja biopohjaisiin olisi mahdollista jos siihen haluttaisiin. Ohjaus olisi helppo tehdä polttoaineverotuksen avulla. Halua ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Näperrellään jollain autoverolla...
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

th

Lainaus käyttäjältä: 58make - 04.12.18 - klo:11:46
Tuo 2009 mallin tiguanin tankin luukussa on kielto bio dieselin käyttöön,
miksiköhän moinen.

Noita merkintöjä ihmettelin kanssa omasta autosta, eli kieltävät biodiisselin, mutta sitten kehoittavat samassa tarrassa tankkaamaan b7 dieseliä eli 7% biodiisseliä. Onko tuo 7% sitten maaginen raja, jossa ei eliöt ala bilettämään tankissa tai kasvit kasvamaan?
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.18 - klo:19:27
On progressio, mutta tämänpäiväinen lasku kohdistuu enemmän suuripäästöisiin autoihin. Progressio loivenee.
Ennen 1.9.2018 käytössä olleisiin verotaulukoihin verrattuna progressio on uudessa ehdotuksessakin kiristynyt.
1.9. taulukot tehtiin mittaustavan muutoksen vuoksi, eikä siksi, että autojen päästöt olisivat kasvaneet.

Nyt tilannetta yritetään korjata, mutta vieläkään ei osattu / haluttu neutralisoida taulukoita alkuperäiseen tasoon.
Korjausliikettä ei olisi edes harkittu ellei autokauppa ja verotulot olisi sakanneet. Kaikelta häslingiltä olisi jälleen kerran vältytty jos VM virkamiehillä olisi edes perustiedot talouden mekanismeista ja hinnan vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen :)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: 58make - 04.12.18 - klo:11:46
Tuo 2009 mallin tiguanin tankin luukussa on kielto bio dieselin käyttöön,
miksiköhän moinen.

Tarkoittaa FAME pohjaisia biodieseleitä ja jenkki standardin mukaan biodiesel = FAME. Nesteen tuotteet on NExBTL pohjaisia ja se on laadullisesti perinteistä dieseliä parempaa, eikä siinä ole FAME tuotteiden huonoja ominaisuuksia sekä se on täysin uusiutuvasta materiaalista tehty eli meillä kansankielellä biodiesel. Neste taitaa markkinoinnissa käyttää NExBTL tuotteissa (eli mm. MY Diesel) sanamuotoa "uusiutuva diesel" eikä biodiesel.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

58make

Lainaus käyttäjältä: th - 04.12.18 - klo:12:50
Noita merkintöjä ihmettelin kanssa omasta autosta, eli kieltävät biodiisselin, mutta sitten kehoittavat samassa tarrassa tankkaamaan b7 dieseliä eli 7% biodiisseliä. Onko tuo 7% sitten maaginen raja, jossa ei eliöt ala bilettämään tankissa tai kasvit kasvamaan?
Tuon kun lukee niin asia velkenee. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33979.0
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

vagfani

Mukavat alennukset, jopa useita tuhansia euroja:

https://yle.fi/uutiset/3-10539273

vwmies

En puhuisi kyllä alennuksesta, sillä verot ensin nousivat vaikka niiden piti pysyä about samalla tasolla vaan korjauksesta.  :o

Kyse onkin korjaavasta verotaulukosta, joka poistaa syyskuussa tapahtuneen keski- ja suuripäästöisten autojen veronkorotuksen.
Uusi verotaulukko on lähes veroneutraali, kun sitä verrataan viime kevään autoverotaulukkoon.

Vasta 2019 alussa tulee pieni alennus autoveroon.... on monta tapaa möhliä autokauppa, verotus kyllä tappaa sen hitaasti mutta varmasti....  :(
Yritetään pärjätä.

vagfani

Hyvä että kuitenkin korjasivat jälkensä ja siihen vielä alennus vuodenvaihteessa. Toki esim. Ruotsissa ja Saksassa tällaisia viritelmiä ei ole. Seuraava sosialistihallitus sitten korottanee kaikkia mahdollisia veroja ja kieltojakin saattaa yksityisautoilijoille olla tiedossa.

aamu-uninen

Autoverosta luopuminen johtaisi suuripäästöisten autojen suosioon, sillä kuluttajat eivät hahmota elinkaarikustannuksia. Suomi on sitoutunut päästövähennyksiin ja silloin on selviö, että (lähi)päästöttömiä autoja kannattaa suosia verotuksellisesti.

japa

Toisaalta isotkin autot muuttuu käyttämään korvaavia polttoaineita jä myös sähköistyy. Valtio pitää huolen että käyttömaksut on suuret tulevaisuudessa autoille jotka saastuttaa. Ja toisaalta tulevat hallitukset voi tehdä kieltoja jonkun päästörajan ylittäville autoille.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy