Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SAR

#1
Retkeilyautoa ei taida enään olla olemassa, on verollinen tai veroton matkailuauto.
Takseissa ja lansseissa ovat verot kuoleutuneet, niissä ei esim vaadita 1,9m sisäkorkeutta oleskelutilaan.
Invertteri, kaapistot, lisäakku, käynti ohjaamosta oleskelutilaan on valmiina.
Näin ajateltuna tämä oli hyvin simppeli muutos.
Mikro jota käytetään invertterin kautta riitti ruoanteko värmeeksi :)
#2
Juuri kävin muuttamassa ex-ambulanssin 4 hengen rmatkailuautoksi, tosin auto oli tällä kertaa MB Vito.
Painot riitti juuri ja juuri tälle hlö määrälle.
Paarien paikalle tein 2x2:sta  rungon sängylle jonka levytin vanerilla.
Sängyllä on niin paljon korkeutta, että alkuperäinen ns hoitotuoli sai jäädä paikalleen.
Kun tarvin toisen sängyn käyttöön lasken selkänojan alas, penkki jää siis sinne alle piiloon.
Samalla selkänoja toimii kakkospedin keskitukena, vaneri on vain 12mm paksua, 15mm olis parempi.
Takaluukun päässä on 30cm syvä kaappi joka on saman korkuinen kuin sänkykin, tämä toimii sängyn takatukena.
Etutuki on saranoitu siihen sänkylaatikkoon, on sellainen kolmionmallinen, saranat on ihan sellaset ulkooven saranat.
Erillistä pöytää ei tarvinnut tehdä kun kakkospedin levy on lukittuna ykkössängyn päälle, niin se toimii pöytänä.
Se toinen tuoli on myös alkuperäisessä paikassa oleva lantiovyöllä varustettu, siinä mennään selkä menosuuntaan.
Kuinka osaankaan kirjoittaa hankalasti ja sekavasti, josko tämä antaisi kuitenkin toivoa tällä retkuiluauto rintamalla :)
#3
Originaalit sisävalot ei minun ajokissa olleet hukassa, ne eivät siis kuulu jälkiasennettaviin viranomaiskäyttöön suunniteltuihin valoihin.
Kun väyläohjaukset rapsitaan pihdeillä pois niin, että kerralla katkeaa 20-30 piuhaa voi se aiheuttaa ongelmia muihinkin toimintoihin.
Tässä ajopelissä ei ole peruutustutkaa tai vakkaria.
#4
Myös laturin piuhat kannattaa käyttää irti, siis akun ja laturin välistä.
Minulla on ollut tutkittavana muutama ajopeli joiden virrat häipyivät viallisen tasasuuntaajan kautta.
Ts estosuunnassa oleva diodi on vioittunut ja alkanut päästämään läpi.
#5
 :) kuulostaa ihan siltä, että kalusto on kunnossa ja maailmassa kaikki hyvin.
Ei kai muutoin tämmöttistä aihetta saa aikaseksi  :)
#6
Transporter T5 (03-) / Vs: T5 moottorit
29.01.17 - klo:09:36
Minun TRP:ssä on AXD kone jolla on ajettu 624 000 km.
Pakoputkessa ei ole vielä sitä pa...an kerääjää kun on mallia 2004
Entinen miekkataxi joten kyytiä on saanut.
Kannen tai moottorin suhteen ei mitään ongelmia.
Ympärillä olevat apulaitteet on uusittu 1-2 kertaa.
#7
Otsikon mukainen ajopeli alkoi vilkuttamaan takasumareita itekseen.
Kun painan kevyesti valokatkaisinta niin vika korjaantuu.
Kyseessä on ilmiselvästi kosketushäiriö valokatkaisimen kosketuspinnoissa.

Onko kukaan tälläistä vikaa korjannut katkaisimen purkamisella ja puhdistamisella.
Onko ylipäätään purettava vai meneekö päreiksi jos koittaa avata ehjänä.
#8
Olisiko siitä mitään haittaa webaston toiminnalle jos asentaisi pidemmän pakoputken.
Nythän se "nysä" kärtsää siinä juuri pahimmassa paikassa, kuskin persuusen alla.
#9
Ilma lauhtui -25 asteesta +2 asteiseksi, samalla vika poistui.
Kun vika ei ole "päällä" on vian jahtaaminen hieman hankalaa.
Jäädään siis kuulolle.
#10
Kyseessä siis T5 vm-04 josta lämppärin  puhallin lopetti puhaltamisen.
Puhaltimen moottori on lähes uusi, eikä siitä ole lähtenyt ylimääräistä ääntä.

Auto oli muutamia päiviä käyttämättä ja lunta tuli oikein kunnolla tuiskuttamalla.
Olisiko mahdollista, että puhaltimen sulake paloi jumittuneen puhaltimen takia.
Luin jostain, että tässä olisi jossain ylikuorma/ylimämpösulake.
ONKOS tälläsestä tietoo?
En ole vielä tähän hätään ehtinyt löytää edes sukakekaavioita.
Mistähän sellasen vois löytää?
#11
Samalla tavalla on minunkin ajokista johdot rapsittu poikki.
Kuskin B-pilarin takaa ja myös putkaosastolla on johtoja katkottu.
Ohjaamossa ei ole yhtään katkaisinta jäljellä.

Ostin 10 relettä ja pari 8:n sulakkeen rasiaa sekä yhden kuuden sulakkeen rasian.
Katkaisimia tulee uusia 14 kpl.
10 katkaisinta istutan alumiinilevyyn ja laitan sen siihen 2-DIN paikkaan.
Loput katkaisimet tulee taakse eri paikkoihin.

Piuhat on vedetty kaikki uusiksi ja releitä olen asentamassa Fiboxin valmistamaan koteloon, kotelon laitan apukuskin penkin alle.

Näin tehtynä saan minimoitua sähköistä johtuvat radiohäiriöt radioamatööri vehkeisiin.
Kaikista valoista lähtee maat yhteen pisteeseen, on sellainen kelluva asennus kuin esim veneeseen tehtäisiin jossa ei ole rautarunkoa.
Valot on kaikki ledejä.

Myös keskiosassa oleviin kuuten tup syt liitäntöihin tulee uudet piuhat ja kaikki omilla sulakkeilla.
Radio um ym johtoja.
Kyllä tässä aika mukavasti kuluu :)
#12
hyvä idea, näin taidan tehdäkkin. Löysin juuri ohjeet kuinka laittaa valaistus CAN-väylään.
En kuitenkaan lähde siihen vaan otan uudet lähdöt kuskin penkin alla olevalta akulta.
Uudet ledit ottaa virtaa yhteensä 1-2 Ampeeria joten relettäkään ei välttämättä tarvi väliin laittaa.
#13
Siellä on 3 halogeenivaloa, 2 loisteputkea ja 2 normaalia hehkulamppua.
Myös apukuskin karttavalo on pimeänä.
Siis kaikki on ns jälkiasennettuja maijavaloja.
Tuskimpa kaikista on lamput rikki.
Kiitos vastauksesta kuitenkin  :)
#14
Ostin otsikon mukaisen TRP:n juuri äsken, auto on juuri sisäänajettu eli 622 000 km.
Muutoin näyttäs toimivan kuin noilla kilometreillä tuleekin toimia, paitsi että sika- ja keskiosaston kaikki valot on pimeänä.

Osaisiko kukaan neuvoa mistä kannattaa lähteä sulaketta tai "kuumaa karvaa" hakemaan joka noihin johtaa.

Autossa ok kaksi akkua, toinen on kuskin penkin alla ja toinen konehuoneessa.
#15
Touran (03-15) / Vs: Touran ei starttaa
10.05.16 - klo:19:22
Viallisessa startissa se vika lienee ollut, ainakin nyt pyörittää hyvin.
Valeo merkkinen on tämä uusi.

Startin kiinnityspultit ovat huomattavan ohuet verrattuna startin kiinnitysreikiin.
Myöskään mitään ohjareita ei näytä olevan. Tästä johtuen hammaskosketus startin ja hammaskehän välillä on melko mahdoton todeta.
Toleranssi on luokkaa 3-4 mm, mielestäni se on aika paljon.
#16
Touran (03-15) / Vs: Touran ei starttaa
04.05.16 - klo:18:47
Ymmärtääkseni X-rele on startin ohjaus/toisio puolella, eli sen läpi kulkee startin ohjausvirta.
Startin solenoidi vetää mutta voimaa ei löydy niin paljon, että jaksaisi pyörittää.
Vika ei ehkä sieltä löydy??

Riipasin aikani kuluksi startin pois konehuoneesta. Näyttäs olevan joku aito kopio, minkään valmistajan merkkejä ei löydy.
Jospa solenoidin kontaktorit on jotain kokispurkin vahvuista peltiä.

Ennen startin purkua selvitän saanko uuden osan takuuna huoltofirmalta joka sen asensi.

Akun lataaminen ei auta asiaa, selvitin sen kahdella lähes uudella akulla.
#17
Touran (03-15) / Vs: Touran ei starttaa
04.05.16 - klo:06:05
Auton moottorin ja rungon välinen maa löytyi starttimoottorin kiinnityspultin alta, oli vedetty siihen akun alle runkopalkkiin.
Ilmanpuhdistajankotelo piti käyttää edestä pois, niin piuhoihin pääsi käsiksi.

Puhdistin pinnat ja asensin kaapelit takaisin paikalleen.
Syytä ongelmaan ei täältä löytynyt.

Nyt tähän vilkkaana käytävään keskusteluun apuja  :)
Mistä haen seuraavaksi vikaa?
#18
Touran (03-15) / Touran ei starttaa
03.05.16 - klo:13:58
-04 Tourani 1,9 TDI ei starttaa.
Yrittää pyörittää muttei jaksa pyöräyttää käyntiin, ts hyytyy ekalla kierroksella.
- akku uusi, teki saman vanhalla akulla.
- startti vaihdettu muutama kk sitten.
- virtalukonpohja vaihdettu muutama kk sitten.
- nesteet ja öljyt on ok, ts nesteitä ei pääse männän päälle estämään moottorin pyörähdystä.
- kun auton saa käymään, se käydä nakuttaa kuin kello tasasesti.

Lähden etsimään huonoja maadoituksia, montakohan sieltä pitäisi löytyä?
Akku on maadoitettu runkoon se on ok.
Ilmeisesti moottori on myös maadoitettu jotain kautta runkoon?
Löytysko neuvoa mistä maadoitus löytyy?

Akun + navalta startille menevä kaapeli on ok.
#19
Tämä taitaa jäädä mysteeriksi.
#20
Touranin ohjaustehostimesta ja sen ongelmista on tällä foorumilla useita aloituksia, tein vielä yhden lisää.
Punaisen ratin mittaristoon ja hikikarpaloita otsaan saa näköjään monella tavalla.
Autoni on vuosimallia 2004.

1. Jos starttaat heti hehkutuksen jälkeen, eikä punainen rattivalo ole ehtinyt sammua> syttyy valo varmasti.
2. Jos rattilukko on päällä ja ohjaus siksi "kanittaa" ei kannata startata, syttyy valo.

Olen testaillut ja kuitannut valon pois AutoCom 2014.3. Alkuperäisellä kiinalaiskopiolla :)

Jos jollain opilla saisin nopeutettua tehostimen itsedianostiikkaa jäisi monet hikikarpalot muodostumatta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia aiheesta?
#21
Lainaus käyttäjältä: J.Salla - 08.03.16 - klo:08:42
Minulla olisi -08 touranin ehjät orkkis valot, jotka olisi saatavana 40â,¬+tk.
Jos kiinostaa niin laittele viestiä.

Taitaa -08 mallissa olla peruutusvalojen lasi kirkas/punainen.
Tarkoitus on istuttaa taakse piiloon ns ruuhkavilkut, niissä ei saa punaista olla.
#22
Sikaflexiähän ne kaipas, nyt pitäisi pysyä kosteudet poissa.
Taidan tehdä valokoteloiden alalaitaan 1mm reijät ihan varmuuden vuoksi.
#23
Touran -04 molempien takavalojen sisällä oli noin desin verran vettä.
Onko muilla ollut samanlaisia havaintoja omissa ajokeissaan.

Oranssi lampunkuvalla varustettu merkkivalo palaa mittaristossa.
Tankero englannilla ymmärrän, että takana oleva sivuvalo on rikki?
Minun silimään ei sellasia lamppuja satu.

Tämä(kin) saattaa olla mahdollisesti syy miksi vetokoukun sähköt on hävöksissä.

Nyt alakaa olleen sen verran näitä vikoja vaiheessa, että lienee syytä hankkia jonkinmoinen vianhaku masiina, antakaapa vinkkejä
#24
Kärry on kokeiltu toisissa autoissa, ollut minulla jo vuosia.
Koukku ja sen sähköt on myös olleet jo vuosia paikallaan.
Pitääpä tarkistaa löytyykö kuraa pistokkeen pohjalta.

#25
Laitoin peräkärryn koukkuun ja sähköpistokkeen paikalleen, katos kummaa kärryn valot eivät syttyneetkään.
Auto on Touran 1,9 Tdi -04 ja koukun sekä sähkön ovat kytkeneet ns merkkiliikkeen asentajat.
Olisiko kenelläkkän antaa vinkkejä mistä lähden vikaa jahtaamaan.

Jottei elämä muuttuisi tylsäksi syttyi mittaristossa punainen ratinkuva ja näytön osa jossa on mittarilukema muuttui himmeäksi.

En pääse käsiksi autoon OBD- portin kautta mutta Fluken Fluken yleismittari löytyy.

Peräkärry on Muuli 940 ja sen sähköt on kunnossa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy