Leon ST vaiko Octavia?

Aloittaja S-W, 10.01.20 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

S-W

Perheenlisäystä on odotettavissa ja nykyinen auto (Toyota Prius HW20) menee vaihtoon, koska ei tulla mahtumaan sisälle. Kartoituksen jälkeen päädyin yllätyksettömästi suomen kaiketi suosituimpaan perhekuljettimeen: Octaviaan, joskin Seat Leon ST on samalla pohjalevyllä ja täyttänee tilatarpeen.
Nyt pitäisi päättää kumpi ja mikä malli, millä kilsoilla ja mitä vuosimallia kyttäisi, ja paljonko autoon budjetoi.

Tilantarve: 2 lasta ja yksi tulossa, kaksi aikuista, koira. Nykyisin ollaan mahduttu koska osataan pakata (okei, vaimo osaa) tehokkaasti.
---> Farmarikori, koska koira matkustaa kontissa. Kattokaiteet on hyvä olla, mutta ne lienee vakiokamaa.

Ajo vuodessa: n. 10tkm, maksimissaan 15. Työmatkat hoituu julkisilla. --> (bensakone)

Ehdottomat varusteet/ominaisuudet:
Mukava jousitus, hiljaisuus matka-ajossa, automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, peruutustutka(jos kamera lisänä, niin hyvä*), AEB, vakionopeudensäädin, bluetooth synkka musavehkeisiin

*) Autoa säilytetään suht ahtaassa tallissa, johon peruuttaminen on helpompaa kameralla, kuin tutkalla -johtuen irtoroinasta

mukava olla (tärkeysjärjestyksessä):
Avaimet on käynnistys, sadetunnistus, valoavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaista-avustin, ruuhka-avustin

Budjetti 10000 - 15000

Auton huolto: Käytetään merkkihuoltoa, tai muuta osaavaa VAG tuntevaa korjaamoa, long-life öljy unohdetaan ja suoritetaan huolto kerta vuoteen/15tkm. Itse vaihdellaan renkaat, vaihdetaan polttimot ja tuulilasinpyyhkijät.

tehotarve: nykyinen teho on riittänyt hyvin, moottoriksi riittää siis 1.2 TSI, mutta jos isommassa on etuja (paitsi teho) niin isommat kulut ei ole este näillä kilometreillä.

Mitä siis kannattaisi katsella, uutta ja paljon ajettua vaiko vähänajettua vanhempaa?
Budjetti tarkoittaa sitä että 10 k€ pitää sisällään korjausbudjettia, jos esim. DSG huolto tulee ajankohtaiseksi, kakskoismassat kustantaa luokkaa 1,5k€. Männänrenkat ilmeisesti jumittaa väöhemmän vuoden 2012 jälkeen, ja aiotulla huoltovälillä tuskin ollenkaan.
Budjetin yläpää vaatii hyvää luottoa siihen ettei autoon tule mäöäräaikaishuoltoja isompaa murhetta seuraavaan 3-4 vuoteen.


jt

Uudemmalla pohjalevyllä olevaa (oliko MQB?), Golffissa muistaakseni tuli 2015 ja eteenpäin, en tiedä tuliko Octaviaan/Leoniin vähän myöhemmin. Siinä tulee nimittäin myös hihna TSI-koneet jotka ovat todennäköisesti luotettavampia konstruktioita ja samalla adaptiivinen vakkari tms. alkaa olla useammin jo mukana. Pitäisi mahtua tuohon budjettiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

MQB perusrakenne on tullut farkku golffiin 2014 ja hatchbackiin vuotta aiemmin.

Tuohon budjettiin kattoisin suosiolla MQB autoa, valinnan varaa pitäisi olla riittävästi. Vanhemmissa ei nii usein ole juuri näitä nykypäivän varusteita kuten bluetooth, adaptiivinen vakkari, avaimeton käyttö jne..

Tätä palstaa lukeneena olen ymmärtänyt että octavia ei välttämättä ole hiljaisimmasta päästä äänekkäillä renkailla, se on tietty maku asia mitä kukakin pitää hiljaisena ja koeajolla tietysti selviää.

Täältä ainakin suositus MQB autolle eli Golf 7, Octavia III tai Leon 5F.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jumu

Itsellä ainakin vm 2015 Seat Leon st 1.4 tsi act (150hv) on pelanut loistavasti. Olen ajanut autolla nyt reilun 60 tkm eikä mitään ylimääräistä ole eteen sattunut. Huollot olen tehnyt 15tkm välein, autolla ajettu nyt reilu 100tkm.
Kone on hihnalla. Lisäksi kulkee tarvittaessa pienellä kulutuksella.
Olen ollut seat:n todella tyytyväinen, ainakin äänieristys on parantunut huomattavasti edellisiin malleihin nähden. Sitä en osaa sanoa miten on verrattuna rinnakkaismerkkeihin.
Ps: tämä on tulossa myyntiin lähiaikoina, tosin on manuaali. :)

Pumpeli

Itsellä oli vm 2014 octavia ja 2016st leon ja nyt 2018 octavia.
Octaviassa isommat tilat takapenkillä lapsia ajatellen, enemmän jalkatilaa ym..
Octavia myös hiljaisempi, leonissa, kova melu, tulee takapäästä sisälle.
Octaviassa, myös isofix kiinikkeet matkustajan etupenkissä, jos joskus niitä tarvitsee.,leonissa ei..

tmr97

Lainaus käyttäjältä: S-W - 10.01.20 - klo:20:50
Perheenlisäystä on odotettavissa ja nykyinen auto (Toyota Prius HW20) menee vaihtoon, koska ei tulla mahtumaan sisälle. Kartoituksen jälkeen päädyin yllätyksettömästi suomen kaiketi suosituimpaan perhekuljettimeen: Octaviaan, joskin Seat Leon ST on samalla pohjalevyllä ja täyttänee tilatarpeen.
Nyt pitäisi päättää kumpi ja mikä malli, millä kilsoilla ja mitä vuosimallia kyttäisi, ja paljonko autoon budjetoi.

Tilantarve: 2 lasta ja yksi tulossa, kaksi aikuista, koira. Nykyisin ollaan mahduttu koska osataan pakata (okei, vaimo osaa) tehokkaasti.
---> Farmarikori, koska koira matkustaa kontissa. Kattokaiteet on hyvä olla, mutta ne lienee vakiokamaa.

Ajo vuodessa: n. 10tkm, maksimissaan 15. Työmatkat hoituu julkisilla. --> (bensakone)

Ehdottomat varusteet/ominaisuudet:
Mukava jousitus, hiljaisuus matka-ajossa, automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, peruutustutka(jos kamera lisänä, niin hyvä*), AEB, vakionopeudensäädin, bluetooth synkka musavehkeisiin

*) Autoa säilytetään suht ahtaassa tallissa, johon peruuttaminen on helpompaa kameralla, kuin tutkalla -johtuen irtoroinasta

mukava olla (tärkeysjärjestyksessä):
Avaimet on käynnistys, sadetunnistus, valoavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaista-avustin, ruuhka-avustin

Budjetti 10000 - 15000

Auton huolto: Käytetään merkkihuoltoa, tai muuta osaavaa VAG tuntevaa korjaamoa, long-life öljy unohdetaan ja suoritetaan huolto kerta vuoteen/15tkm. Itse vaihdellaan renkaat, vaihdetaan polttimot ja tuulilasinpyyhkijät.

tehotarve: nykyinen teho on riittänyt hyvin, moottoriksi riittää siis 1.2 TSI, mutta jos isommassa on etuja (paitsi teho) niin isommat kulut ei ole este näillä kilometreillä.

Mitä siis kannattaisi katsella, uutta ja paljon ajettua vaiko vähänajettua vanhempaa?
Budjetti tarkoittaa sitä että 10 kâ,¬ pitää sisällään korjausbudjettia, jos esim. DSG huolto tulee ajankohtaiseksi, kakskoismassat kustantaa luokkaa 1,5kâ,¬. Männänrenkat ilmeisesti jumittaa väöhemmän vuoden 2012 jälkeen, ja aiotulla huoltovälillä tuskin ollenkaan.
Budjetin yläpää vaatii hyvää luottoa siihen ettei autoon tule mäöäräaikaishuoltoja isompaa murhetta seuraavaan 3-4 vuoteen.

Itse katselisin mielummin MQB autoja, koska niissä on uudempi hihnakone. Turbo on kulutustavaraa ja DSG:n huollot ja korjaket voivat tuoda kuluja. Mutta oikeasti hinta ratkaisee pajon, 10kâ,¬ auto, jota korjaa 3kâ,¬:llä on halvempi kuin 15kâ,¬ auto.

Käy koeajamassa miltä pikkuturbo-DSG tuntuu. Itse en ottaisi sitä enää, kun on hybridiin tottunut. Pihassa on hybridi ja VAG-pikkuturbo. Jos ette ole erityisen pitkiä ottaisin vertailuun Auris farkun hybridinä tai 1.6 vapariautomaattina. Ocussa jalkatilaa oleellisesti enemmän, mutta leveys on samaa luokkaa. Hybridin kallis mahdollinen korjauskohde on akku, mutta jos on valtuutetulla huollettu eli 10v 350tkm hybridiakkuturva voimassa, voi olla huoletta. Mutta hybridissä ei ole kytkimiä, vaihteistoa ja turboa. Auriksissa on kamera tutkien sijaan.

S-W

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 11.01.20 - klo:11:17
Itse katselisin mielummin MQB autoja, koska niissä on uudempi hihnakone. Turbo on kulutustavaraa ja DSG:n huollot ja korjaket voivat tuoda kuluja. Mutta oikeasti hinta ratkaisee pajon, 10kâ,¬ auto, jota korjaa 3kâ,¬:llä on halvempi kuin 15kâ,¬ auto.

Käy koeajamassa miltä pikkuturbo-DSG tuntuu. Itse en ottaisi sitä enää, kun on hybridiin tottunut. Pihassa on hybridi ja VAG-pikkuturbo. Jos ette ole erityisen pitkiä ottaisin vertailuun Auris farkun hybridinä tai 1.6 vapariautomaattina. Ocussa jalkatilaa oleellisesti enemmän, mutta leveys on samaa luokkaa. Hybridin kallis mahdollinen korjauskohde on akku, mutta jos on valtuutetulla huollettu eli 10v 350tkm hybridiakkuturva voimassa, voi olla huoletta. Mutta hybridissä ei ole kytkimiä, vaihteistoa ja turboa. Auriksissa on kamera tutkien sijaan.

Keskimittaisia ollaan, Auris on ollut ajatuksissa myös, mutta oli jäämässä pois kun tuumin sen olevan liian pieni, varsinkin turvakaukalon/lastenistuimen kanssa. Tekniikaltaan se olisi kyllä huolettomin, perustuen tähän prius-kokemukseen. Akkukin kestänee huomattavasti kauemmin kuin sitä ympäröivä kori  ;D
Ajankäytöän vuoksi on pakko tehdä alustava evaluointi ja raakkaus 'etänä' ja koeajolla ei juuri mitään lisäarvoa tule, kun ajettavuuden pystyy päättelemään esim. TM testeistä riittävällä tarkkuudella.Eri juttu olisi jos hankkisi harrasteautoa.

Onko mitään hiha-arviota mikä on tsi-dsg yhdistelmän kestoikä turbolle, DSGn kaksoismassapyörille, kummankin uusinta pajalle lienee luokkaa 1,5kâ,¬ ?
Ja kumpi rasittaa tekniikkaa yleisesti VAGilla enemmän, ikä vai kilometrit?

Tavoitteena on tosiaan tehdä autonhankinta, jossa ei tuijoteta pelkkää hankintakulua, vaan viiden vuoden käyttöä ja sen kokonaiskuluja (hankinta-huolto-korjaus), ja tavoitteena päästä halvalla,. joutumatta itse likaamaan käsiä.

jt

Lainaus käyttäjältä: S-W - 11.01.20 - klo:11:36
Onko mitään hiha-arviota mikä on tsi-dsg yhdistelmän kestoikä turbolle, DSGn kaksoismassapyörille, kummankin uusinta pajalle lienee luokkaa 1,5kâ,¬ ?
Ja kumpi rasittaa tekniikkaa yleisesti VAGilla enemmän, ikä vai kilometrit?

Tavoitteena on tosiaan tehdä autonhankinta, jossa ei tuijoteta pelkkää hankintakulua, vaan viiden vuoden käyttöä ja sen kokonaiskuluja (hankinta-huolto-korjaus), ja tavoitteena päästä halvalla,. joutumatta itse likaamaan käsiä.
Itsellä menossa jo toinen vanhempi TSI-DSG yhdistelmä. Ensimmäinen oli vm2011 kaasu ja sen myin yli 270tkm ajettuna, auto oli vanha taksi. Turbo alkuperäinen, DSG remppa tehty vajaa 200tkm. Nyt on toinen vm2011 TSI-DSG kaasu alla, sama kone, kori eri, ajettu yli 150tkm, turbo alkuperäinen. DSG huollettu takuuseen. En ole kuullut että ainakaan tuossa koneessa olis turboja mennyt.

Noissa uudemmissa MQB käsittääkseni on jo DSG:n kestävyys parantunut oleellisesti. Jos autolla ajetaan paljon kuluttavaa kaupunkiajoa (esim. mainitsemani taksiajo suurkaupungissa), niin DSG:n kaksoiskytkin menee vaihtoon jossain vaiheessa. Bensa (tai kaasu) kone ei värise dieselin tapaan, joten luulenpa että kaksoismassapyörä ei ole kovilla, vaan kaksoiskytkin kuluvana osana tullee varmaan jossain 200tkm+ vaiheessa uusintaan riippuen käyttöprofiilista. Maantieajossa kaksoiskytkin pääsee helpolla. Vaihtohinnasta en osaa sanoa, tuskinpa tuo nyt järkyttävän kallis vaihtaa on.

Oman hyvin vajavaisen kokemuksen perusteella kilometrit eivät välttämättä syö autoa vaan käyttöprofiili. Tietenkin korissa suuret kilometrit näkyvät kiveniskuina, naarmuina, mahdollisena alkavana ruosteena tms. Melusta vielä, MQB golffia vm2015 olen ajanut muutaman pätkän, niin suorastaan yllättävän hiljainen oli uudehkoilla Nokian kesärenkailla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Kiertäisin 1.2TSI:n kaukaa ja miettisin uudemmalla moottorilla ja jakohihnalla olevaa versiota. Ostaisin mahdollisimman uuden ja mielellään takuun alaisen auton.

Tuossa esimerkkejä:
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10337664
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10780969
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10779608
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.20 - klo:12:04
Kiertäisin 1.2TSI:n kaukaa ja miettisin uudemmalla moottorilla ja jakohihnalla olevaa versiota. Ostaisin mahdollisimman uuden ja mielellään takuun alaisen auton.

Tuossa esimerkkejä:
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10337664
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10780969
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/10779608

Nuo ovat kaikki manuaalilaatikolla ja ilmeisesti automaatti oli haussa, vai ymmärsinkö väärin?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 11.01.20 - klo:12:26
Nuo ovat kaikki manuaalilaatikolla ja ilmeisesti automaatti oli haussa, vai ymmärsinkö väärin?

Jos pienellä budjetilla haluaa mahdollisimman paljon kannattaa välttää karikot. Dsg:n huoltaminen maksaa (60tkm) välein ja takuunalainen auto on huolettomin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: S-W - 10.01.20 - klo:20:50
Ehdottomat varusteet/ominaisuudet: hiljaisuus matka-ajossa

"Hiljaisuus" on subjektiivinen asia, minkä vuoksi muiden henkilöiden näkemysten hyöty voi olla kyseenalainen. Asia kun ratkee aika lailla vain ja ainoastaan sen mukaan, miten me itsekukin äänimaailmaan reagoimme. Joka tapauksessa, jos hiljaisuus on ehdoton ominaisuus, niin silloin kannattaa ehdottomasti koeajolla selvittää ko. asia molempien autojen osalta. Ja vieläpä niin, että kiinnittää huomiota auton alla oleviin renkaisiin.

Sattuneesta syystä täällä Suomessa ajetaan hyvin karkeapintaisilla teillä. Tästä seuraa, että keskihintaiset, tai jopa kalliimmatkin autot eivät välttämättä ole kovin hiljaisia. "Hiljaisuus matka-ajossa" saattaakin olla haasteellinen asia.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 11.01.20 - klo:10:02
Octaviassa, myös isofix kiinikkeet matkustajan etupenkissä, jos joskus niitä tarvitsee.,leonissa ei..

Tämä myös Golf 7:ssa ongelma (ainakin itselle) eli etupenkkiin ei saa edes rahalla isofixiä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

S-W

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.20 - klo:12:34
Jos pienellä budjetilla haluaa mahdollisimman paljon kannattaa välttää karikot. Dsg:n huoltaminen maksaa (60tkm) välein ja takuunalainen auto on huolettomin.

Sitä tässä yritetäänkin  :) Tai koittaa sovittaa omia tahtotiloja budjettiin.
Tuo automaattiloota opn tosiaan ehdoton, tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä ajatukselta siirtyä takaisin kepin heilutukseen, kun kone hoitaa sen kuitenkin paremmin. Samoin on lämpötilan valinnan kanssa, haluan vain asettaa halutun lämpötilan ja antaa automatiikan huolehtia sen pysymisestä. (jostain syystä ocu/leon akselilla manuaali ilmastointi omn yhuomattavasti yleisempi )
Eli nämä sulkee manuaali-ilmastoinnin ja manuaalilaatikon pois.

Tuo nimimerkin mattinen huomio hiljaisuudesta on hyvä pointti, sanotaanko että jos äänieristys on yhtöä hyvä kuin tuossa vanhasssa priuksessa, niin sen kanssa voi elää. Kitkoja suosin talvirenkaina joten sitä akutta melua on ainakin nastojen rapinaa vähemmän.

a_jaballe kiitos huomiosta etupenkin isofixeistä, tuo saattaa olla hyvinkin olellinen kohta.

Tässökin keskustelussa ehkä suurin pointti itselle on hamottaa kokonaiskuva siitä mitä pon mahdollisesti hankkimassa -ja suunnata hankinta oikeanlaiseen kohteeseen. Hihnakone on ainakin selkeä valinta, tuntuu että VAGn osaaminen on enemmän siinä kuin ketjussa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.20 - klo:13:25
"Hiljaisuus" on subjektiivinen asia, minkä vuoksi muiden henkilöiden näkemysten hyöty voi olla kyseenalainen. Asia kun ratkee aika lailla vain ja ainoastaan sen mukaan, miten me itsekukin äänimaailmaan reagoimme. Joka tapauksessa, jos hiljaisuus on ehdoton ominaisuus, niin silloin kannattaa ehdottomasti koeajolla selvittää ko. asia molempien autojen osalta. Ja vieläpä niin, että kiinnittää huomiota auton alla oleviin renkaisiin.

Sattuneesta syystä täällä Suomessa ajetaan hyvin karkeapintaisilla teillä. Tästä seuraa, että keskihintaiset, tai jopa kalliimmatkin autot eivät välttämättä ole kovin hiljaisia. "Hiljaisuus matka-ajossa" saattaakin olla haasteellinen asia.

1000â,¬ ja vaimennuttaa auton, niin se on hiljainen.

https://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon-aanieristys

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 11.01.20 - klo:12:26
Nuo ovat kaikki manuaalilaatikolla ja ilmeisesti automaatti oli haussa, vai ymmärsinkö väärin?

Automaatilla autot vanhenee 2-3 vuodella tuolla budjetilla, kilometrejä tulee 30-70tkm enemmän ja takuuta ei enää ole.

https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11031651
https://www.nettiauto.com/seat/leon-st/11038281
https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/11007984
https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/10772566

Automaatin suhteen kannattaa varmistaa, että 60tkm kohdalla on lisähuolto tehty eli dsg:n öljynvaihto. Moni oikaisee ja säästää tuossa ja se on seuraavan omistajan murhe.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Octavia on varsin hiljainen perusauto. Käy ajamassa vaikka kiiaa, toyotaa tai vanhempaa c mersua, niin octavia tai leon ei ole lainkaan paha normaaliksi käyttöautoksi. Jotkut ovat yliherkkiä äänille(ajoittain itsekin), mutta realistinen kun on, niin ei octavia ja leon äänekkäitä ole autoiksi, vaan se on kuskin korvien välissä oleva asia. Eli suhteellisuuden tajua hiukan mukaan. Octaviasta ja leonista ei tule S mersua, vaikka kuinka vaimentelee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jalkkis

#16
Siis onko perheen nuppiluku kohta 5 + haukku? Jos on niin skippaa Leon. Se on käytännössä selkeästi Octaviaa pienempi. Kumpaankaan tuskin mahtuu 3 turvaistuinta taakse (korjatkoon joku jos olen väärässä), joten jos jälkikasvu vielä vaatii istuimia niin yksi eteen ja isofixiin. Octavian takakontti on isompi, luokkaa valovuosi.

Melu ok Leonissa, ei merkittävää eroa Octaviaan.

Edit: ja ehdottomasti hihnakone.

Edit2: mulla 5F Leon ST ja 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä. Haukkua ei ole.

b1mpo

Hyvin harvaan autoon mahtuu taakse edes kaksi isofix turvaistuinta sillä tavalla, että niiden välissä mahtuu joku istumaan. Korokkeiden kanssa kyllä mahtuu, mutta ei kunnon kokoisten turvallisten koko istuinten. Melkein vaatisi 7-paikkaisen vekottimen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

No miten sitten "oikea" perheauto eli superb? Varmana mahtuu kyytiin ja takapenkilläkään ei ole ahdasta? Myös kuskia voisi hymyilyttää?

https://www.nettiauto.com/skoda/superb/10320893
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/10991777
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/10863468
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

S-W

#19
Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 11.01.20 - klo:14:37
Siis onko perheen nuppiluku kohta 5 + haukku? Jos on niin skippaa Leon. Se on käytännössä selkeästi Octaviaa pienempi. Kumpaankaan tuskin mahtuu 3 turvaistuinta taakse (korjatkoon joku jos olen väärässä), joten jos jälkikasvu vielä vaatii istuimia niin yksi eteen ja isofixiin. Octavian takakontti on isompi, luokkaa valovuosi.

Ã,,h, unohtui oleellinen kohta, lapset ovat 7 ja 8, matkustavat käyttäen turvavyön alentimia, ts eivät vie ainakaan aikuista enempää tilaa takapenkillä. Tulossa on perheenlisäys, joka tulee matkustamaan turvakaukalossa. Lisäksi on labradorin noutaja, jonka paikka on takaluukussa.
Tilatarve tosiaan on aika yksilöllistä, mutta tähän asti ollaan saatu viikonlopun tavarat, sekä koko perhe pakattua priukseen. Arvioin että tällä järkevällä tavarahallinnalla ocu/leon riittää, ja satunnaiseen kuljetustarpeeseen voi hankkia bilteman tavaraboxin katolle -tulee halvemmaksi kuin ostaa tilaa auton muodossa(esim. superb) -ja käyttää tilakapasiteettia vain pari kertaa vuodessa.

edit. Superbin ongelmana on myös se, että se alkaa olla turhan pitkä autotalliin.

jalkkis

^^Tutun kanssa turistiin autoista uutena vuonna ja hän totesi, että heidän 5hlö perhe ei mahdu Superbiin, kun takapenkki niin kapea. Pituutta/jalkatilaa toki riittää. Eli testaamaan...

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: S-W - 11.01.20 - klo:16:14
Ã,,h, unohtui oleellinen kohta, lapset ovat 7 ja 8, matkustavat käyttäen turvavyön alentimia, ts eivät vie ainakaan aikuista enempää tilaa takapenkillä. Tulossa on perheenlisäys, joka tulee matkustamaan turvakaukalossa. Lisäksi on labradorin noutaja, jonka paikka on takaluukussa.
Tilatarve tosiaan on aika yksilöllistä, mutta tähän asti ollaan saatu viikonlopun tavarat, sekä koko perhe pakattua priukseen. Arvioin että tällä järkevällä tavarahallinnalla ocu/leon riittää, ja satunnaiseen kuljetustarpeeseen voi hankkia bilteman tavaraboxin katolle -tulee halvemmaksi kuin ostaa tilaa auton muodossa(esim. superb) -ja käyttää tilakapasiteettia vain pari kertaa vuodessa.

Ok. Octavia on kuitenkin käytännössä numeroa isompi. Leonin takapenkin jalkatila on selvästi pienempi ja takakontti 100-200L pienempi. Mutta jos teillä on vaihtoehtoja boksi katolle niin ehkä sitten. Itse en kuitenkaan ostaisi Leonia 5hlölle. Toki takapenkin leveydessä ei välttämättä ole hirveästi eroa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 11.01.20 - klo:16:16
^^Tutun kanssa turistiin autoista uutena vuonna ja hän totesi, että heidän 5hlö perhe ei mahdu Superbiin, kun takapenkki niin kapea. Pituutta/jalkatilaa toki riittää. Eli testaamaan...

Tässä tapauksessa turvakaukalo ja kaksi korokeistuimilla mahtuu kyllä. Leon ja Octavia taas ovat astetta pienempiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oiva

Pari huomiota:

Automaatti-ilmastointi tarkoittaa, että kaikki suuntaukset ja puhallinnopeudet ovat automaattisia. Vaikka sitä ei olisi, niin yleensä on ns puoliautomaatti eli lämpötila on termostaatilla. Tämä on oletus, ei tieto.

Pikkukoneisissa (alle 2.0) on ns kuivakytkin DSG, jonka huolto-ohjelmaan ei kuulu öljynvaihtoja lainkaan ja harvoin niitä kukaan tekee.  Isompien koneiden märkäkytkin DSG on nimensä mukaisesti märillä kytkimillä, jotka likaavat öljyä ja siksi se vaatii 60 000 km välein öljynvaihdon. Kuivakytkin DSG ei ole kovin luotettavan maineessa, mutta sitä on kehitetty jatkuvasti vuosien varrella. käsittääkseni viimeisin parannus tuli 2015 tai 2016.

Mainitsit hyvin ahtaan tgallin. DSG ja varsinkaan kuivakytkin DSG ei ole sulavimpia pikkumanöövereissä. En tiedä onko tämä käytännössä ongelma vai ei. Suosittelen testaamaan tämän koeajon yhteydessä.

Turbon uusimistarve on hyvin harvinaista suhteutettuna autokannan suuruuteen. Ja niistäkin osa varmaan ihan turhia vaihtoja. Todellinen vika on ollut jossain muualla.

Kaksoismassavauhtipyörät eivät liene ollenkaan pikkubensojen ongelma. Öljynsyöntiongelma lienee sekin harvinainen, mutta viheliäinen jos kohdalle osuu. Männänrenkaat vaihtamalla sekin korjaantuu, mutta laskuahan siitäkin kertyy.

Leon lienee vähän hiljaisempi kuin sun nykyinen Prius ja Ocu on edelleen Leonia vähän hiljaisempi.

Varmin valinta tosiaan olisi jo jonkun mainitsema Auris hybrid, mutta tosiaan ainakin Ocuun verrattuna selvästi ahtaampi. Ja heikompi ajettavuus ym ergonomia vrt Vaggilaiset. 1.0 TSI on ainakin toistaiseksi maineeltaan erinomainen ja itse kohdistaisin katseeni sellaiseen, mutta eipä taida sopia laisinkaan sun budjettiin.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 11.01.20 - klo:16:22
Octavia on kuitenkin käytännössä numeroa isompi. Leonin takapenkin jalkatila on selvästi pienempi ja takakontti 100-200L pienempi. Mutta jos teillä on vaihtoehtoja boksi katolle niin ehkä sitten. Itse en kuitenkaan ostaisi Leonia 5hlölle. Toki takapenkin leveydessä ei välttämättä ole hirveästi eroa.
Jep. Itse uskon, että Leonin takapenkille muksut mahtuu kuin Ocuunkin (leveyshän on oikeastaan sama), vaikka Ocussa jalkatila havaittavasti isompi onkin. Tavaratilassa tulee mielestäni tässä tapauksessa uskoakseni oleellisempi ero, koska koira on labbis eikä spanieli tai kääpiövillis :)
Pinta-alaltaankin ST Leonissa on ihan ok takarontti ja Ocua vastaava, mutta vaikka tavaratilan pohja olisi ala-asennossa, niin labbiksella on uskoakseni mukavammat oltavat Ocussa jos lisäksi lastataan peräkontti kattoon / takaikkunaan asti koska Leonin takaikkuna on niin kalteva.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Oiva - 11.01.20 - klo:18:50
Mainitsit hyvin ahtaan tgallin. DSG ja varsinkaan kuivakytkin DSG ei ole sulavimpia pikkumanöövereissä. En tiedä onko tämä käytännössä ongelma vai ei. Suosittelen testaamaan tämän koeajon yhteydessä.

Itsellä kohta 2,5v kokemus kuivasta DSG:stä mopo dieselin jatkeena ja en tunnista tätä yllä mainittua ongelmaa.

Jos autohold ei ole päällä niin jarrun päästämällä alkaa ryömittämään hyvinkin tasaisesti ja rauhallisesti sekä eteen että taake. Menee ilman kaasua myös ylämäkeen ja kynnyksen yli. Ryömittäminen toimii mielestäni jopa paremmin kun perinteisessä (momentinmuunnin) automaatissa joka hyytyy ilman kaasua heti kynnykselle ja ylämäkeen.

Toki koeajolla kannattaa tätäkin testata itse.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: Oiva - 11.01.20 - klo:18:50
Mainitsit hyvin ahtaan tgallin. DSG ja varsinkaan kuivakytkin DSG ei ole sulavimpia pikkumanöövereissä. En tiedä onko tämä käytännössä ongelma vai ei. Suosittelen testaamaan tämän koeajon yhteydessä.
Itse käytän usein vanhaa tallia joka on kohtuu kapea. Ei sinne ajaminen DSG:n kanssa ole mitenkään ongelmallista, nostaa jalan jarrulta, niin auto lähtee valumaan eteenpäin. Jos vauhtia liikaa, jarrulla hidastetaan. Kaasua ei tarvi painaa. 

Toinen huomio Ocu vs Leon on että Ocu on paljon yleisempi, joten sopiva kappale voi löytyä helpommin ja toisaalta taas myydessä saattaa mennä nopeammin/paremmalla hinnalla kaupaksi.

Sekä Ocua että Leonia saa myös kaasumoottorilla, erityisesti jos tulee vähänkään enemmän ajelua ja kaasuasema on samoilla seuduilla, niin siinä on yksi vaihtoehto edullisempiin pa-kuluihin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jabajee

Superbista kun oli puhe niin kakkoskorisen Superbin matkustamon takaosa taitaa olla hitusen kapeampi kuin kolmoskorisen Octavian vastaava.
EDIT: No eipä olekaan kuin pari milliä leveämpi.

Tuossa muuten vertailumitat 2 ja 3 Octaviasta.

S-W

Kiitoksia kaikille, luulen että olen saanut muodostettua jonkinlaisen kuvan.

Sen lopputulemana päädyin siihen että Hampaita kiristellen täytyy tottua ajatukseen luopua avaimettomasta käynnistyksestä.

Muutoin aletaan kyttämään tässä kevättä kohti kulkiessa molempia, sekä Octaviaa, että LeonSTtä, hihnakoneilla, vuosimallia 14->, mahdollisimman pienillä kilometreillä, sekä automaatti-ilmastoinnilla. Ajatuksena on pitää autoa seuraavat 5+ vuotta, joten jos yrittää löytää bidjettiin sopivan ~100tkm ajetun, psytyy tiheillä huoltoväleillä (1v/15tkm) ajelemaan (mahdollisesti) ilman isompia murheita ainakin 5 vuotta.
Koska kilometrejä ei tule älyttömästä, ei suoraan raakata mitään moottorivaihtoehtoa pois, eli 1.2 ja 1.4 on mukana, myös 1.0, jos päätyy hiukan venyttämään budjettia.

Tarkkailukohteina ainakin:
- kuinka mones omistaja
- huoltokirjan huoltovälit
- OBD lukijalta kurkittuna tieto siitä kuinka paljon autolla on ajettu vikavalon syttymisen jälkeen.

b1mpo

Octaviassa vakiona on ainakin avaimeton kulku ja startti, jos varustetaso elegance tai style. Lisävarusteenahan noita on ollut molemmissa, jos ei vakiona varustelussa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy