A3 8V viat/murheet

Aloittaja Nilkki, 09.08.13 - klo:11:57

« edellinen - seuraava »

Rosmo

Lainaus käyttäjältä: herttakurko - 11.08.14 - klo:09:54

Kävin näyttämässä AC airportissa ja selvä vika.


Osasivatko antaa mitään arviota vian laadusta tai vakavuudesta?

Ei millään jaksaisi mennä taas mussuttamaan AC:hen, mutta kai se on taas pakko. Auto 15 kuukautta vanha ja kilsoja 13 tkm. Pajalla ollaan käyty takuukorjauksessa jo useampaan otteeseen... Samalla täytyy varmaankin mussuttaa tuosta muidenkin havaitsemasta nykäisystä ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa  :-\
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

Vice

Rosmo, eli sulla myös nykäisee 1->2 vaihdossa. Oletko missä AC:ssä käyttänyt autoa korjauksissa?

Kumpi DSG sulla on 6 vai 7?

EDIT: DSG7, nyt kun autosi moottorin näin nimimerkkisi alta.

herttakurko

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 11.08.14 - klo:19:35
Osasivatko antaa mitään arviota vian laadusta tai vakavuudesta?

Ei millään jaksaisi mennä taas mussuttamaan AC:hen, mutta kai se on taas pakko. Auto 15 kuukautta vanha ja kilsoja 13 tkm.

Eivät ainakaan halunneet antaa ymmärtää, että syyn tietäisivät. Ihmetystä herättivät kommentit  "että ainakin viikko voi mennä" ja "yllättävän vähillä kilometrillä tällainen vika". Ties vaikka olisi jo jotain osaa tilattuna.. :-X

Rosmo

#303
Lainaus käyttäjältä: Vice - 11.08.14 - klo:20:05
Rosmo, eli sulla myös nykäisee 1->2 vaihdossa. Oletko missä AC:ssä käyttänyt autoa korjauksissa?

Kumpi DSG sulla on 6 vai 7?

EDIT: DSG7, nyt kun autosi moottorin näin nimimerkkisi alta.

Joo, nykäisee aina silloin tällöin. Vika alkoi vaivaamaan sen jälkeen, kun vaihtoivat laatikon öljyt samalla kerralla, kun laittoivat uuden raidetangon.

En ole vielä käyttänyt AC:lla tuon nykäisyn johdosta. Muuten auto on aina käynyt Hertsikassa ottamassa hoitoa.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

maik

Mulla nykäsyn huomaa usein aamulla kun lähtee pihasta niin eka vaihto 1->2 on välillä melko nykivää.
Muuten kyllä pelannut ja odottelen innolla talvikelejä että pääsee nauttimaan quatrosta. Vähän mökkitiellä jo saanut autoa luisuun ja kyllä tosiaan lähtee äkäsesti hiekalla, ihan eri juttu kun etuvedolla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 8,0 ja mittarissa reilu 10tkm, kulutus varmaankin nousee kun ei tule motari ajoa niin paljon kuin kesällä.

Vice

Maik, onko tehny sulla nykimistä pitkään? Uudesta asti vai vasta alkanut? Oletko huollossa asiasta maininnut?

Taidat olla nyt kolmas joka DSG 6 kanssa asiasta mainitsee. Lisäksi parissa DSG 7 on samaa oiretta. Onkohan muilla, kun Audi A3 kuskeilla tätä "vaivaa"..?
Luulisi, kun samoja laatikoita useissa konsernin tuotteissa on. DSG 6 laatikko kuulemma on uutta mallia (mitä sitten tarkalleen tarkoittaakin..).

maik

#306
Huollossa en ole käyttänyt ja tosiaan tekee sen kylmänä (varsinkin yön jäliltä). En muista tarkalleen oliko heti ostaessa, autolla oli jo ajettu 1700km kun ostin. Esim. juuri kävin ajamassa ja ei nykinyt eli aika hankala todeta asiaa huollolle. Tottakai mainitsen asiasta kun huoltoon pääsen.

Runqee

Meidän A3:ssa on kahden viikon sisään alkanut tuo 1 -> 2 nytkähdys aamulla ensiajoille lähtiessa. Ei oo vie jaksanu käydä laakkosella kyselemässä. Onko muille tullu vastauksia ongelmaan?

isomies

Viime marraskuun alusta tullut ajettua sedanilla ja juuri tuli 10tkm täyteen. Vaihteisto toiminut muuten mallikkaasti, mutta kevättalvesta pakkasella ja kylmänä liikkelle lähdettäessä pakki hieman temppuili. Pakittaessa auto pomppi kuin ratissa olisi ollut kuski, joka ei osaa käyttää kytkintä. Huollossa tyrkkäsivät vaihteiston ohjelmiston uusiksi ja ajoivat totutuslenkin. Ei ole nykinyt sen jälkeen, mutta pakkasetkin loppuivat samalla. Tulevaa talvea siis odotellessa. Toivottavasti ei ole kengurua tankissa.

Muutoin pientä ongelmaa tuli, kun ammattimiehen tekemän ikkunoiden tummennuksen jälkeen alkoi lisäjarruvalo resonoida musiikin tahtiin. Valo oli irronnut toisesta reunasta ja täytyy todeta, että aika heppoisella liimatäpällä se näyttäisi olevan kiinni. Pääasia ettei rämise enää. Nyt on alkanut kuulua resonointia kartturin puolelta. Täytyy istahtaa itse pelkääjän paikalle ja yrittää paikantaa ääni, koska ääni kuuluu radionkin yli häiritsevästi. Lisäksi täällä mainittu turvavyön kitinä on alkanut kuulua ja pitänee mainita siitä huollossa.

Kotkis

Reilu 2000 km mittarissa ja auto ilahdutti aamullla ilmoittamalla jäähdytysveden olevan alle alarajan. Ja niinhän se totta tosiaan olikin, paisuntasäiliön ihan alaosassa (ei kuitenkaan onneksi ihan tyhjä).
Jostain se siis vuotanee, joten pajallehan tuo täytynee viedä - ei tuota saane sen ajoturvan piikkiin mitenkään...? ;)
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

jone

Täälä sama juttu 1->2 vaihto kylmänä nykäisee, ajattelin sen olevan ominaisuus mutta vika kyseessä? 10000km ajettu 1.8 josta kone laukesi 5000km kohdilla että tämmöistä pientä. Onko muilta vaihdettu moottoria?

hookoo

Lainaus käyttäjältä: jone - 17.08.14 - klo:08:44
Täälä sama juttu 1->2 vaihto kylmänä nykäisee, ajattelin sen olevan ominaisuus mutta vika kyseessä? 10000km ajettu 1.8 josta kone laukesi 5000km kohdilla että tämmöistä pientä. Onko muilta vaihdettu moottoria?

Mitäs koneelle tapahtui, että meni kokonaan vaihtoon?

jone

Lainaus käyttäjältä: hookoo - 17.08.14 - klo:19:44
Mitäs koneelle tapahtui, että meni kokonaan vaihtoon?
Auto alkoi nykimään mootorista kuului sätkättävä ääni,niinkuin olisi käynyt kolmella mutta karkkeampi ääni. Epc valo syttyi mitaristoon. Ajattelin että puola meni. Huollosta ilmoittivat että rautaa öljyn seassa, moottori tehtaalle ja uusi tilalle. Tarkempaa diaknoosia syistä tai seurauksista en saannut. Pirssi oli pajalla kolme vikkoa josta puolitoista kesti moottorin matka Saksasta Pohojanmaalle.

oldoc

Tänään ekaa kertaa omakin A3 nykäisi kummasti aamulla kotipihasta lähtiessä ja iltapäivällä töistä taas kotiin lähtiessä. Onkohan tämän temppuilun syystä kenelläkään vielä tarkempaa tietoa.
Ja auto on A3 1.8 TFSI SB Q Stronic -14, ajettu 900 km.

Rosmo

Nyt on sitten käyty tutkimuksissa ja tuloksena on, että kytkin menee uusiksi. Parin päivän remontti tiedossa.

En tarkalleen tiedä, mitä sieltä on mennyt rikki, mutta huoltomiestä lainatakseni: "palikat ovat sen verran pahassa kunnossa, ettei kannata alkaa korjaamaan, vaan laitetaan uutta tilalle."

Auto tosiaan päästää hassua vikinää / kurnutusta liikkeelle lähdettäessä. Kylmiltään lähdettäessä ei välttämättä kuulu vielä mitään, mutta muutamien valojen jälkeen ääni alkaa kuulumaan. Nyt samaa ääntä on alkanut kuulumaan myös paikallaan ollessa vaihdevipu D-asennossa, mutta vielä hyvin vaimeana. Muutamia kertoja on nykäissyt todella voimakkaasti ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ja esim. liikennevaloihin jarruttaessa vaihdot alaspäin ovat muuttuneet hieman selvemmin havaittaviksi. Etenkin viimeiset vaihdot 3 -> 2 -> 1.

Onneksi on takuuta jäljellä. Harmi, että Suomessa ei saa edes rahalla jatkettua tuota takuuta. Tällä korjaushistorialla olisin valmis maksamaan parin kolmen vuoden lisätakuusta ja mielenrauhasta takuuasioiden suhteen jo muutamia satasia... Auto 15 kk vanha ja kilsoja mittarissa reilut 13 tkm.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

olate

Nyt sadekelillä taajamassa ajellessa olen kiinnittänyt huomiota pyyhkijöistä kuuluvaan ääneen.
Automatiikka toimii ok, mutta välillä kun pyyhkijät ovat ala-asennossa kuuluu pieni naukasu, pyyhkäisyä ei tapahdu, mutta ilmeisesti pyyhkijät jotenkin tarraavat lasinpintaan -josta toi ääni.
Hieman häiritsevää tuo naukuminen.
Tämä siis vain sateella.
Onko muilla ollut tätä "ominaisuutta"?


Kuulostaa aika pahalle toi Rosmon raportti, etenkin kun nykimisestä on moni muukin raportoinut.
Onko golffeissa, leoneissa, skodissa esiintynyt samaa?

esq

MY15 s3 sedanissa metallinen helinä pienillä
kierroksilla kiihdyttäessä. Ilmeisesti hukkaportin läppä tjsp.
Ei häiritsevä. tarvitsee sammuttaa radio ja
kuunnella tarkkaa :) Ilmeisesti ominaisuus?!

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 23.08.14 - klo:11:01
Nyt on sitten käyty tutkimuksissa ja tuloksena on, että kytkin menee uusiksi. Parin päivän remontti tiedossa.

En tarkalleen tiedä, mitä sieltä on mennyt rikki, mutta huoltomiestä lainatakseni: "palikat ovat sen verran pahassa kunnossa, ettei kannata alkaa korjaamaan, vaan laitetaan uutta tilalle."

Auto tosiaan päästää hassua vikinää / kurnutusta liikkeelle lähdettäessä. Kylmiltään lähdettäessä ei välttämättä kuulu vielä mitään, mutta muutamien valojen jälkeen ääni alkaa kuulumaan. Nyt samaa ääntä on alkanut kuulumaan myös paikallaan ollessa vaihdevipu D-asennossa, mutta vielä hyvin vaimeana. Muutamia kertoja on nykäissyt todella voimakkaasti ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ja esim. liikennevaloihin jarruttaessa vaihdot alaspäin ovat muuttuneet hieman selvemmin havaittaviksi. Etenkin viimeiset vaihdot 3 -> 2 -> 1.

Onneksi on takuuta jäljellä. Harmi, että Suomessa ei saa edes rahalla jatkettua tuota takuuta. Tällä korjaushistorialla olisin valmis maksamaan parin kolmen vuoden lisätakuusta ja mielenrauhasta takuuasioiden suhteen jo muutamia satasia... Auto 15 kk vanha ja kilsoja mittarissa reilut 13 tkm.

Ikävä kuulla, että noin uudessa autossa on ongelmia vaihteiston suhteen. Varsinkin, kun on tilauksessa on A3 Stronicilla. Tällaisista kokemuksista lukiessa ei olla ajattelematta, että pitäisiköhän vaihtaa tilaus manuaaliin, kun se vielä on mahdollista, ja kun on tarkoitus pitää autoa pidempään kuin tyypilliset kolme vuotta. Takuusta puheenollen, olisiko siitä Audin tarjoamasta huolenpitosopimuksesta mitään iloa?

exlex

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 23.08.14 - klo:11:01
Onneksi on takuuta jäljellä. Harmi, että Suomessa ei saa edes rahalla jatkettua tuota takuuta. Tällä korjaushistorialla olisin valmis maksamaan parin kolmen vuoden lisätakuusta ja mielenrauhasta takuuasioiden suhteen jo muutamia satasia... Auto 15 kk vanha ja kilsoja mittarissa reilut 13 tkm.

Periaatteessa huoltosopimus toimii takuulaajennuksena. Eli jos haluaa laajentaa auton huoltoaikaa, niin kannattaa ottaa autoon huoltosopimus, niin sillä auton "takuu" laajenee periaatteessa vaikka tuonne 5-vuoteen asti tai vaikka pidemmälle.

Vice

Autotallin puolelle kirjoitin jo, että auto oli viime viikolla AC:ssä lisätutkimuksissa vaihteiston nykivien vaihtojen takia. Lopputulemana resetoivat muistin vaihdelaatikosta (?), jonka jälkeen eivät huollossa havainneet enää ongelmia vaihteiston toimivuudessa. Ajoin itse lyhyen lenkin huollosta auton hakiessani ja en havainnut ongelmia. Vaimo ajanut huollon jälkeen autolla noin 50km eikä ole havainnut enää ongelmia. Täytyy toivoa, että resetointi "korjasi vian". Tosin oireilu on muutenkin ollut satunnaista, joten siksi vielä mahdotonta varmuudella sanoa onko kaikki kunnossa.

Kysyn nyt tässäkin topikissa onko muilla autot käynyt jo huollossa näytillä? Onko minkälaisia "korjauksia" tehty?

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 23.05.14 - klo:23:57
Itselläni toi Gala vaikuttaa kyllä vähän liiankin hurjasti. Asetus on kesärenkaiden asennuksen jälkeen kello yhdessä. Kello kahden asetus on jo liikaa. Talvella pitää taas laskea tuohon puoleenväliin. Stereoina Audi Sound system. Tuon Galan vaikutuksen huomaa parhaiten nopeassa kiihdytyksessä. Esim. Motarille ajaessa.
Tuosta mun kotturasta A3 katsottiin tuo GALA toiminto pajalla.  Toiminto kyllä pelaa (heikosti) kun se on asetettu VOL+ täysille eli noin klo 5.
Mutta siltikkin asentajankin mielestä se ei ole selkeä. Toiminnon huomaa parhaiten vain puheojelmalla ja kun kauttimet on säädetty kaikki keskelle.   Ei muutkaan autossa olijat kyllä erota tuon härpäkkeen toimintaa.
Mielestäni kyllä täysi susi koko homma tai joku vikahan siinä täytyy olla.
Luulisi,että silloin kun säätöasteikko vedetään finaaliin klo 5 paikkeile pitäisi kyllä toiminnon olla selvästi havaittavissa.
Siksihän siinä on säätomahdollisuus.
Eipä auta antaa periksi täytyy ottaa selvää asiasta enemmän.
Kyllä kyseinen toiminto oli toiminnaltaan aivan selkeä Golf vm 2011.
Jollain muullakin taisi olla A3:ssa sama ongelma. :-\

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 02.09.14 - klo:11:55
Tuosta mun kotturasta A3 katsottiin tuo GALA toiminto pajalla.  Toiminto kyllä pelaa (heikosti) kun se on asetettu VOL+ täysille eli noin klo 5.
Mutta siltikkin asentajankin mielestä se ei ole selkeä. Toiminnon huomaa parhaiten vain puheojelmalla ja kun kauttimet on säädetty kaikki keskelle.   Ei muutkaan autossa olijat kyllä erota tuon härpäkkeen toimintaa.
Mielestäni kyllä täysi susi koko homma tai joku vikahan siinä täytyy olla.
Luulisi,että silloin kun säätöasteikko vedetään finaaliin klo 5 paikkeile pitäisi kyllä toiminnon olla selvästi havaittavissa.
Siksihän siinä on säätomahdollisuus.
Eipä auta antaa periksi täytyy ottaa selvää asiasta enemmän.
Kyllä kyseinen toiminto oli toiminnaltaan aivan selkeä Golf vm 2011.
Jollain muullakin taisi olla A3:ssa sama ongelma. :-\

Veikkaan, että tosiaan sulla on tuossa Galassa jotain häikkää. Itse jouduin säätämään Galaa pienemmälle, kun se nosti liikaa volumea kun mentiin pohjoiseen kalaan. Itselläni Gala oli noin puolessavälissä ja nyt menee alle puolenvälin. En tiedä miten toi gala tarkkaanottaen toimii. Mittaako se auton sisämeteliä vai onko siihen tehty vain jokin algoritmi. Veikkaan, että mittaa desibelejä ja Gala säätää vain mikin herkkyyttä.

Pertsa

^Ei kai siinä sentään mitään sisämetelin mittausta ole tai sen kummempaa algoritmia. GALA:han on ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus, eli mitä kovempaa ajat sitä enemmän GALA:n pitäisi nostaa radion volumea.

rami

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.09.14 - klo:13:34
^Ei kai siinä sentään mitään sisämetelin mittausta ole tai sen kummempaa algoritmia. GALA:han on ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus, eli mitä kovempaa ajat sitä enemmän GALA:n pitäisi nostaa radion volumea.
Siinäpäs se ongelma onkin kun se ei sitä nosta. Tai nostaa niin vähän että eron huomaa vain hyvin,hyvin tarkkaan kuuntelemalla.
Herkkyydessä on säätö,mutta vaikka herkkyys on MAX niin äänenlisäys on todella olematon miltei huomaamaton.
Tämän GALA toiminnon nuuskija on nimittäin sisätilassa,mutta ei asentajakaan osannut sanoa missä. (töpselinpäässä todettua)
Ihan saa vaikutelman niin kuin koko sydeemi olisi jotenkin 3/4 kierrosta pielessä.
Jos ajatellaan etteihän sillä säädöllä ole mitään tekoa jos se MAX asennossakin on miltei huomaamaton.

Pertsa

^Juu sinulla ei nosta, uskotaan, mutta silloin siinä on jokin vika.

Vastasin vaan exlexille mikä on sen toimintaperiaate, eli ajonopeuden mukaan säätyy volume, ei ole mitään sisämelumittaria jonka mukaan se volume säätyisi.

herttakurko

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 23.08.14 - klo:11:01
Nyt on sitten käyty tutkimuksissa ja tuloksena on, että kytkin menee uusiksi. Parin päivän remontti tiedossa.

En tarkalleen tiedä, mitä sieltä on mennyt rikki, mutta huoltomiestä lainatakseni: "palikat ovat sen verran pahassa kunnossa, ettei kannata alkaa korjaamaan, vaan laitetaan uutta tilalle."

Auto tosiaan päästää hassua vikinää / kurnutusta liikkeelle lähdettäessä. Kylmiltään lähdettäessä ei välttämättä kuulu vielä mitään, mutta muutamien valojen jälkeen ääni alkaa kuulumaan. Nyt samaa ääntä on alkanut kuulumaan myös paikallaan ollessa vaihdevipu D-asennossa, mutta vielä hyvin vaimeana. Muutamia kertoja on nykäissyt todella voimakkaasti ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ja esim. liikennevaloihin jarruttaessa vaihdot alaspäin ovat muuttuneet hieman selvemmin havaittaviksi. Etenkin viimeiset vaihdot 3 -> 2 -> 1.

Samat oireet ja diagnoosi täällä. Auto on 1.4 S-tronic, ikää vajaa 8 kk ja kilometrejä vian ilmetessä noin 21tkm.

Kyselyistäni huolimatta eivät suostuneet kertomaan mitä on rikki tai mikä mahdollisesti on rikkonut. Autolla ajettu 98 prosenttisesti maantiellä matka-ajoa. Huomenna pajalle kytkimen vaihtoon. Pitää pyytää, että asentaisivat tällä kertaa Long Life -kytkimen :-[

rami

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.09.14 - klo:14:25
^Juu sinulla ei nosta, uskotaan, mutta silloin siinä on jokin vika.

Vastasin vaan exlexille mikä on sen toimintaperiaate, eli ajonopeuden mukaan säätyy volume, ei ole mitään sisämelumittaria jonka mukaan se volume säätyisi.

Ihan sama kenelle mutta Audi A3:ssa ( vm 2014) on sisämelusta mittaus GALA toiminnolle. Onko selvä?
Kaiketi pitää uskoa mitä merkkipajalla testerit näyttää.
Testeri kertoo,että mittaus on sisätiloista. ;D ;D ;D ;D ;D

Pertsa

 Olkoon sitten niin. Ehkä A3:ssa on hiukan kehittyneempi äänenvoimakkuuden säätö nykyään. Yleensä tuo on otettu vain ajonopeudesta.

Ohikulkija

Lainaus käyttäjältä: rami - 02.09.14 - klo:15:27
Ihan sama kenelle mutta Audi A3:ssa ( vm 2014) on sisämelusta mittaus GALA toiminnolle. Onko selvä?
Kaiketi pitää uskoa mitä merkkipajalla testerit näyttää.
Testeri kertoo,että mittaus on sisätiloista. ;D ;D ;D ;D ;D

A3:sen esitteessä lukee näin: "MMI Radio.  ...... vaihe-erotin ja ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus."
"Bang & Olufsen Sound System. .......Ã,,äntä mukautetaan jatkuvasti mikrofonin välittämän ajo- ja taustamelun mukaan."

rami

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 02.09.14 - klo:16:35
A3:sen esitteessä lukee näin: "MMI Radio.  ...... vaihe-erotin ja ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus."
"Bang & Olufsen Sound System. .......Ã,,äntä mukautetaan jatkuvasti mikrofonin välittämän ajo- ja taustamelun mukaan."
[/quote

Hyvin pelaa vaihde-erotin kun ei juurikaan ihmiskorvalla eroita. Heh! ;D ;D ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy