A3 8V viat/murheet

Aloittaja Nilkki, 09.08.13 - klo:11:57

« edellinen - seuraava »

rami

Kokeile ajaa 70-90 nopeutta pitemmän matkaa. Minulla ainakin ratin "nuljuaminen" on silloin pahimmillaan.
Siihen kun lisää pienen sivutuulen ja joutuu ottamaan luonollisesti ajoittain pienen ohjausvasteen joka sitten häipyy välillä täysi sen ratin pienen "muljahtamisen" takia.
Kokeile,kyllä se ilmaisee itsensä selvästi jos kyseinen ominaisuus(vika) autossa on.
Toivotaan ettei muille sitten ole sattunut viallista komponenttia,heh!

HoXXma

Komppaan Peeveliä  ilman lämpötilan vaikutusta ohjaukseen. Toisaalta  ei  siirtyminen kesärenkaisiinkaan mahdollista ongelmaa poista - korkeintaan parantaa tilannetta. Itsellä ohjaus toimii renkaista ja lämpötiloista riippumatta.
Jos joku on kiinnostunut koeajamaan "täydellistä" ohjausta (pääkaupunkiseutu) niin pistä YV:tä tulemaan.

rami

Ei tässä ohjausongelmassa olekkaan kyse täydellisestä ohjauksesta.
Asian pointti onkin siinä kun auton ohjaukseen tulee 6000km ajomäärän jälkeen ihmeellinen vika mikä ei taatusti kuulu siihen autoon. Onko tuo nyt niin vaikea ymmärtää?
Jos rattiin tulee ajoittain määrätyssä nopeudessa "klappia" pari senttiä niin ei takuulla olla oikeilla jäljillä.
Ei puhuta mistään rengasongelmasta tai pelkästään tuulesta tms.
Itse ole omistanut ainakin 25 VAG konsernin autoa eikä missään autossa ole ollut tuollaista vikaa.
Eikä ollut tuossakaan A3:ssa vasta kuin 6000km jälkeen alkoi esintymään ratin "nuljahtelua".

HoXXma

Rami:
Kysele huollosta tuosta 90H6 päivityksestä.  Uskoisin että ongelmat loppuu siihen.

rami

Käytiin justiin pajalla. Puolituntia kesti sydeemi. Tehdas halusi tietää minkälaisia osia siellä autoa kasatessa on käytetty. Töpselin nokassa kaiketi tuo auto oli vähänaikaa.
Ei tullut vielä ohjetta vaikka vähän venailtiin.
Hammastanko toden-näköisesti vaihtoon,mutta laitetaanko entistä roskaa vai uudempi versio jäi epäselväksi vielä.
Parempi ,että vika korjataan oikealla tavalla sen sijaan ,että laitettaisiin joku jeesusteippi+purkkapäivitys.

VW_Johan

Minun autossani lämpötilavaikutus ohjaukseen on selvä. Tänään esimerkiksi työmatka töihin aamulla -9C, ja ohjaus oli hyvä. Paluu iltapäivällä samaa tietä & nopeutta ajaen nolla-asteisessa kelissä niin ohjaus jumittaa ikävästi. Ensimmäisillä kilometreillä ohjaus on vielä ok, 20+ ajetun maantiekilometrin jälkeen vika tulee selkeästi esille. Pienet ohjausliikkeet vaikeita, miltei mahdottomia, ellei pidä ratista kiinni lujaa kaksin käsin. Pienen ohjausliikkeen vaatima voima/vääntö on suhteettoman iso, tämän johdosta pienestä suuntamuutoksesta tuleekin liian iso. Tämän kun korjaa toiseen suuntaan niin ilmiö on sama, jonka johdosta ajamisesta tulee sellaista sahaamista sivusuunnassa. Silloin kuin vika on päällä niin tuo "kahvipaussi-muistutin" tulee päälle noin 30 min ajon jälkeen.

Renkailla ei ole vaikutusta ilmiöön, sama vika tullut esille kesärenkailla, nastarenkailla sekä kitkarenkailla.

Pertsa

Onko kukaan katellut onko tästä A3:n ohjausropleemasta raportoitu ulkomaisilla foorumeilla esim. motortalk.de:ssä?

rami

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 20.03.14 - klo:17:17
Minun autossani lämpötilavaikutus ohjaukseen on selvä. Tänään esimerkiksi työmatka töihin aamulla -9C, ja ohjaus oli hyvä. Paluu iltapäivällä samaa tietä & nopeutta ajaen nolla-asteisessa kelissä niin ohjaus jumittaa ikävästi. Ensimmäisillä kilometreillä ohjaus on vielä ok, 20+ ajetun maantiekilometrin jälkeen vika tulee selkeästi esille. Pienet ohjausliikkeet vaikeita, miltei mahdottomia, ellei pidä ratista kiinni lujaa kaksin käsin. Pienen ohjausliikkeen vaatima voima/vääntö on suhteettoman iso, tämän johdosta pienestä suuntamuutoksesta tuleekin liian iso. Tämän kun korjaa toiseen suuntaan niin ilmiö on sama, jonka johdosta ajamisesta tulee sellaista sahaamista sivusuunnassa. Silloin kuin vika on päällä niin tuo "kahvipaussi-muistutin" tulee päälle noin 30 min ajon jälkeen.

Renkailla ei ole vaikutusta ilmiöön, sama vika tullut esille kesärenkailla, nastarenkailla sekä kitkarenkailla.
Samaa Kaffekuppia se tarjoilee minullekkin.
Minä ekaks luulin että seuraavassa huoltsikassa on kahveet ja munkit tarjouksessa. Ihmettelin vaan,että mitä toi summeri kahville käskee jatkuvasti.

Peeveli

Nyt ajettu iltapäivällä reilut 100 km maantieajoa nopeuksin 80-120 ja kesärenkain 17" meno perustaltaan tanakampaa ja kivempaa. Se hakkis-kitkojen velttous on poissa. Mutta se ohjausongelma on edelleen, aina välillä ohjaus menee omituiseksi ja tulee korjailtua ja auto vaeltelee sitten hermostuttavasti. Vähäisempää se on kuin talvirenkain, mutta on kuitenkin. Vaikka ohjaus olisi raskaimmassa asennossa "dynamic", niin ei eroa. Välillä siis menee ongelmitta, sitten taas yllättäen pahenee ja niin edelleen.

Kyllä leveät 225-rinkulat ja yhden nurkan paino 20,8 kg tuntuu ajossa. Pieni 1,4-turbokone joutuu selkeästi kovemmalle; tietty vaihde pysyy pidempään päällä D-asennossakin ajaessa ja ohtuskiihtyvyys tahmeampaa kuin 16" talvirenkain.

Nudde

LainaaSamaa Kaffekuppia se tarjoilee minullekkin.
Minä ekaks luulin että seuraavassa huoltsikassa on kahveet ja munkit tarjouksessa. Ihmettelin vaan,että mitä toi summeri kahville käskee jatkuvasti.

Onneksi ei auto vielä tiedä tarjouksista ;) Ei vaiskaan, mulle se on pari kertaa ilmoitellut kaffetauosta ennen aikoja, onko se merkki että ohjaus on ollut holtiton ja levossa silloin. En kyllä ole huomannut mitään velttoutta, mutta täytyy vielä seurata tarkasti.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 20.03.14 - klo:17:28
Onko kukaan katellut onko tästä A3:n ohjausropleemasta raportoitu ulkomaisilla foorumeilla esim. motortalk.de:ssä?
Tämmöinen löytyi: http://www.motor-talk.de/forum/widerstand-bei-korrektur-lenkbewegung-t4320918.html

Ohjausvaihteita on saksassakin vaihdettu ja sillä on korjaantunut. Joillakin sama ongelma esiintynyt myös A3 8P:ssä.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 20.03.14 - klo:18:47
Nyt ajettu iltapäivällä reilut 100 km maantieajoa nopeuksin 80-120 ja kesärenkain 17" meno perustaltaan tanakampaa ja kivempaa. Se hakkis-kitkojen velttous on poissa. Mutta se ohjausongelma on edelleen, aina välillä ohjaus menee omituiseksi ja tulee korjailtua ja auto vaeltelee sitten hermostuttavasti. Vähäisempää se on kuin talvirenkain, mutta on kuitenkin. Vaikka ohjaus olisi raskaimmassa asennossa "dynamic", niin ei eroa. Välillä siis menee ongelmitta, sitten taas yllättäen pahenee ja niin edelleen.

Ehkä se vaeltelu johtuu siitä, että tuolla on täysin kesärenkaille sopimaton lumimyrsky... ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Jonny

Eli ongelma on ihan sama kuin A6:ssa. Reilusti pakkasen puolella erittäin hyvä ajaa, mutta nollan tuntumassa  tai vähän yli ihan järkyttävä ajaa. Sivutuuli vielä tuohon lisäksi niin ollaan melkein metsässä :D Toisinaan toimii todella hienosti. Tosiaan tuo 70-90km/h nopeus pahin.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

jarkko_h

#223
Audin A4...A7 ohjauksen vioista on paljon juttua foorumeilla. Ilmeisesti mutteriohjausvika on kopioitunut myös A3een. Todella harmi. Ongelman tekee hankalaksi se, että se ei välttämättä tule esille uudessa autossa vaan vasta kilsojen jälkeen.

Alla  ongelmakuvaus, joka vastaa tässä säikeessä kuvattua ongelmaa: "It feel much like turning a DC brushless motor, and it will not let you keep the steering in one place. "
videoitakin aiheesta löytyy:
http://m.youtube.com/watch?v=MW9M2n3Cym4


OT:
Koskahan joku vag:n heikkoon laatuun kypsynyt massimies tekisi youtubeen videon uudenkarhean audin romuttamisesta. Saisi varmaan paljon julkisuutta ja videon tuotolla saisi ehkä uuden auton alle.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 20.03.14 - klo:19:45
Ehkä se vaeltelu johtuu siitä, että tuolla on täysin kesärenkaille sopimaton lumimyrsky... ;D

Eipä ollut puolen päivän maissa vielä lunta tiellä eikä myrskyä. ::)


rami

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.03.14 - klo:08:59
Eipä ollut puolen päivän maissa vielä lunta tiellä eikä myrskyä. ::)

Peeveli!
Ei muuta kun meet pajalle ja lyöt nyrkkiä pöytään kyllä net asiat sieltä selviää ja vika kyllä on tehtaalla tiedossa.
Ã,,lä jätä autoosi tuollaista vikaa. Sulla on justiinsa viasta samat kokemukset kuin minullakin.
Ensiviikolla mennään pajalle laittamaan uusia romppeita keulaan.
Näissä asioissa pitää toimia päättäväisesti muuten ei merkkipajalla tapahdu mitään.
Ensimmäiseksi sinun pitää pystyä todentamaan se ongelma autossasi.
Ei muuta kun meet asentajan kanssa ajolle ja ajatte niin kauan ,että "nuljuaminen" tuntuu ratissa.
Olisi melkein kannattanut talvikumeilla käydä koikalla varmaan paremmin ongelma ilmaisee olemassaolostaan.
Lykkyä tykö........

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.03.14 - klo:09:15
Peeveli!
Ei muuta kun meet pajalle ja lyöt nyrkkiä pöytään kyllä net asiat sieltä selviää ja vika kyllä on tehtaalla tiedossa.
Ã,,lä jätä autoosi tuollaista vikaa. Sulla on justiinsa viasta samat kokemukset kuin minullakin.
Ensiviikolla mennään pajalle laittamaan uusia romppeita keulaan.
Näissä asioissa pitää toimia päättäväisesti muuten ei merkkipajalla tapahdu mitään.
Ensimmäiseksi sinun pitää pystyä todentamaan se ongelma autossasi.
Ei muuta kun meet asentajan kanssa ajolle ja ajatte niin kauan ,että "nuljuaminen" tuntuu ratissa.
Olisi melkein kannattanut talvikumeilla käydä koikalla varmaan paremmin ongelma ilmaisee olemassaolostaan.
Lykkyä tykö........

Luulen että Peevelin kannattaisi varata se remppa-aika räsä-ketjun murheiden perusteella, niin voi saada räsän lastentaudit kuntoon ennen seuraavaa vaihtoa!  8)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

TT_rex

Varmaan vähän harvinaisempi vika laatuaan eli kuskin puoleisen sivupeilin lasiin on tullut jotain erikoista hapettumaa/himmentymää. Kokeilivat AC:ssä vielä puhdistaa, muttei se luonnollisesti mitään auttanut. Eli peililasi menee vaihtoon tänään.
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 21.03.14 - klo:10:58
Varmaan vähän harvinaisempi vika laatuaan eli kuskin puoleisen sivupeilin lasiin on tullut jotain erikoista hapettumaa/himmentymää. Kokeilivat AC:ssä vielä puhdistaa, muttei se luonnollisesti mitään auttanut. Eli peililasi menee vaihtoon tänään.

Outo vika, täytyypä syynäillä näkyykö omassa mitään. Edelleen mennään ilman vikoja, reilu 8tkm takana. Tai ikkuna ei oikein auennut talvipakkasilla kun oli jäätynyt, mutta tästähän oli jo aiemmin puhetta. Eipä sitä ikkunaa pakkasilla tule juuri auottua, joten oli lähinnä kokeilu.

Pääsiäisenä lähdössä pienelle autoreissulle, joten voipi reilut 2 tkm matkalla sitten anaalisoida ohjausta oikein kunnolla...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 21.03.14 - klo:11:58
Outo vika, täytyypä syynäillä näkyykö omassa mitään. Edelleen mennään ilman vikoja, reilu 8tkm takana. Tai ikkuna ei oikein auennut talvipakkasilla kun oli jäätynyt, mutta tästähän oli jo aiemmin puhetta. Eipä sitä ikkunaa pakkasilla tule juuri auottua, joten oli lähinnä kokeilu.

Pääsiäisenä lähdössä pienelle autoreissulle, joten voipi reilut 2 tkm matkalla sitten anaalisoida ohjausta oikein kunnolla...

Eipä täälläkään muuta hämminkiä ole ilmaantunut kuin tuo peili. 14300km kohdalla vaihdatutin koneen öljyt. Omakätisesti ei ole tarvinnut lisätä öljyä tähän koneeseen, mikä
on hyvä juttu.
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

exlex

Luin noita ucun vikoja tuolla ja huomasin yhden saman omasta a3:sesta. Eli kuskin puoleisen lukon kanssa on pakkasilla "ongelmaa". Eli ilmeisesti huonot öljyt lukossa, kun pakkasilla sisältä oven aukaistaessa, lukko aukeaa 90%. Ja kun oven työntää auki, niin lukko aukeaa vasta lopullisesti tuolloin. Lämpimällä ei ongelmaa. Sanoin tästä huollossa ja laittoivat öljyä ja vika "korjaantui". Nyt kun pakkaset tuli uudelleen niin vika tuntuu osittain tulleen takaisin. Pitää mainita asiasta huollossa, niin laittavat kunnon öljyt lukkoon. Eli öljyt on nimenomaan huonot avausmekanismissa oven sivussa. Muuten ok, eilä oikeastaan häiritse mitenkään. Lähinnä mukavuustekijä.

exlex

Lukihäriö parantaa voidaa. Sori kirjoitusvirheet ylhäällä. iPadiltä kirjoittelu ei ole aina niin helppoa.  ;)

Peeveli

#232
.

FroDoZu

Lupasin kommentoida kokemuksia korjauksen jälkeisestä elämästä joten tässä niitä. Tuli tänään heitettyä reilu 100km suuntaansa lenkki ennen niin hankalassa 0-kelissä (ja vielä kaupanpäälle välissä kovassa sivutuulessa). Olipas loistava kokemus!  8) Nyt on ohjaus sitä mitä pitää, auto tuntuu aivan erilaiselta ja kulkee kuin raiteilla. Eli ainakin ensikokemuksen perusteella korjauksesta on hyötyä.

Ja kommenttina muille jotka miettii et "onko mulla ei eikö mul oo" niin tuon vian kyllä ihan varmasti huomaa. Autoa on vian ollessa päällä lähes mahdoton ajaa yhdellä kädellä kun ohjaamiseen vaadittava voima on niin iso.
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

exlex

Lainaus käyttäjältä: FroDoZu - 21.03.14 - klo:22:07
Lupasin kommentoida kokemuksia korjauksen jälkeisestä elämästä joten tässä niitä. Tuli tänään heitettyä reilu 100km suuntaansa lenkki ennen niin hankalassa 0-kelissä (ja vielä kaupanpäälle välissä kovassa sivutuulessa). Olipas loistava kokemus!  8) Nyt on ohjaus sitä mitä pitää, auto tuntuu aivan erilaiselta ja kulkee kuin raiteilla. Eli ainakin ensikokemuksen perusteella korjauksesta on hyötyä.

Eli päivitettiinkö pelkästään softa?

Lainaus käyttäjältä: FroDoZu - 21.03.14 - klo:22:07
Ja kommenttina muille jotka miettii et "onko mulla ei eikö mul oo" niin tuon vian kyllä ihan varmasti huomaa. Autoa on vian ollessa päällä lähes mahdoton ajaa yhdellä kädellä kun ohjaamiseen vaadittava voima on niin iso.

Sen muutaman kerran kun olen saanut tuon aikaan, niin se on ollut just semmoinen jäykkä keskialueella ja sitten, kun sitä kääntää voimakkaasti niin ratti vapautuu. Mutta tosiaan en ole saanut kyseistä ongelmaa esiin, kuin muutaman kerran. Mutta aijon seurata ohajusta nyt tarkkaan ja jos saan sen vielä kerrankin aikaan, niin sanon asiasta huollossa.

Hei kiitos tosi paljon kokemuksista.  :)

FroDoZu

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.03.14 - klo:22:27
Eli päivitettiinkö pelkästään softa?

Eikun vaihdettiin hammastanko (jos nyt muistan huoltoselosteen oikein)
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

rami

Tänään oli auto pajalla muutaman tunnin.
Laitettiin uusi hammastanko sekä ohjelmointi ja pyöränkulmiensäädöt.
Kyselin pajalta tuosta hammastankotyypistä kertoivat olevan uudempaa tyyppiä.
Nyt jäädään odottamaan mitä tapahtuu seuraavaksi.Toivottavasti riesa ohjauksenkanssa päättyy tähän.
Onneksi on takuuta vielä 17kk kilsoja vasta n.7000km. ;D

FroDoZu.... Sulla näyttäisi olevan auto samalla myllyllä 1.6 TDI.
Pyöriikö jäähdyttinen puhallin kuinka usein ja nouseeko tyhjäkäynnin kierrokset 1000r/min.?  (norm. 900r/min.)
Mun pirssissä tuntuu toi flekti pärräävän tuon tuostakin.  :(
Monesti kun kone saavuttaa normaalin käyntilämpönsä.
Liittynee kai tuohon noenpuhdistukseen vaan kyllä tuntuu olevan melko "nokimylly" kun vaatii putsausta noin useasti.
Pitänee seurata tuotä flektihommaa.

FroDoZu

Lainaus käyttäjältä: rami - 24.03.14 - klo:21:04
FroDoZu.... Sulla näyttäisi olevan auto samalla myllyllä 1.6 TDI.
Pyöriikö jäähdyttinen puhallin kuinka usein ja nouseeko tyhjäkäynnin kierrokset 1000r/min.?  (norm. 900r/min.)
Mun pirssissä tuntuu toi flekti pärräävän tuon tuostakin.  :(
Monesti kun kone saavuttaa normaalin käyntilämpönsä.
Liittynee kai tuohon noenpuhdistukseen vaan kyllä tuntuu olevan melko "nokimylly" kun vaatii putsausta noin useasti.
Pitänee seurata tuotä flektihommaa.

Jos ajat paljon kaupunkipätkää niin tuo on ihan normaalia, yrittää melkeen aina poltella pönttöä kun kone ehtii lämpimäksi. Sen kyllä huomaa myös hajusta  8) Jos taas ajat mantietä paljon niin sillon noita polttoja ei huomaa ollenkaan niin usein.
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

Apaju

Tänään vein auton 30 tkm:n huoltoon ja tuulilasinvaihtoon.
Töiden vastaanotossa sanoivat samalla tekevänsä kampanjahommina lisäksi automaattilaatikon öljynvaihdon.
Onko jollain tietoa mitäköhän oireita on stronicissa ollut, kun vaihtavat öljyt, vaikkei ko. laatikkoon normaalisti öljyjä vaihdella.
VW ID.3 Life

rami

Eikö tuo öljynvaihtohässäkkä ollut päällä monissa VAG-automaateissa?
Ovat kaiketi joutuneet vaihtamaan erityyppiset vaihteistoöljyt.
Itse käytin tälläviikolla autoa pajalla tuon ohjausongelman kanssa eivät kyllä puhuneet vaihteistoöljyistä mitään.
Rek 9/2013 vm.2014.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy