A3 8V viat/murheet

Aloittaja Nilkki, 09.08.13 - klo:11:57

« edellinen - seuraava »

Hiprakka

Hankin tuommoisen bilteman vag autoihin tarkoitetun koodinlukijan ja se sanoo että ei vikakoodeja, tarkoittaa että nollauskaan ei onnistu kun mitään ei löydy. Tuo on monesta vaggineesta tässä parin vuoden aikana kyllä löytänyt kaikenlaista eli sen pitäisi kyllä toimia. Voisiko olla että tuo vaiva on biltemalaisen tavoittamattomissa ja vaatii marmorille menoa?

makelja

Airbag ongelmat taitaa olla sellaisia että niitä ei taida saada edes VCDSllä nollattua. Sellainen mielikuva on jäänyt.
Eli taitaa olla marmoripalatsikeikka edessä.

M_M

Ei pidä paikkaansa, kyllä VCDS nollaa airbagin viat siinä missä muidenkin moduulien.

Ainoa poikkeus on se vanhojen audien bugi jossa moduulin softa korruptoituu. Sitä ei nollaa VCDS eikä kyllä marmorin vehkeetkään.

Siihen on erillinen reset tool joka kirjoittaa moduulin firmwaren uusiksi ja saa sen taas pelaamaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

makelja


Hiprakka

Audi kävi tänään testerissä ja viaksi ilmeni vasen etu crash sensori. Se sijaitsee jossain ajovalon alapuolella ilmeisesti.
Kysymys, miten päästä siihen käsiksi helpoiten? Voisi katsoa onko liitin hapettunut ja jos ei niin vaihtaa mokoma sensori uuteen.

Töktök

Millä bensiinimoottorilla ja vaihteistolla tämä kyseinen A3 kannattaa hankkia noin 16k hintaluokassa jos haluaa mahdollisimman vähän murheita.

Manuaali vai automaatti? 1.4 TFSI mitään ihmeempiä ongelmia?


Hiprakka

Lainaus käyttäjältä: Hiprakka - 18.05.21 - klo:20:51
Audi kävi tänään testerissä ja viaksi ilmeni vasen etu crash sensori. Se sijaitsee jossain ajovalon alapuolella ilmeisesti.
Kysymys, miten päästä siihen käsiksi helpoiten? Voisi katsoa onko liitin hapettunut ja jos ei niin vaihtaa mokoma sensori uuteen.

Tämä olisi edelleen ajankohtainen, vilkuilin taskulampun kanssa vasemman lampun seutuville mutta ei siellä mitään näy joten konehuoneesta ei liene pääsyä kyseisen sensorin kimppuun. Eli pohjamuovit, puskuri vai sisälokariko pitää purkaa että kyseisen sensorin löytää? Vai onko tuo joku yltiöharvinainen vaiva että kukaan ei tiedä missä sensori on?

M_M

Tehtaan manuaalit kyllä neuvoo anturien paikkoja, ne myydään siellä erWinissä kaikille kiinnostuneille.  :)

Näyttää olevan pari eri mahdollisuutta, joko se anturi on keskellä keulaa eikä vaadi kuin imuilmakanavan irrottamisen pois edestä. Tai sitten joku toinen "country-spesific version" jossa anturin irrotus vaatii pissapojan säiliön täyttöputken irrottamisen.  ???

En kyllä tiedä miten määritellään kumpi autossa on, kuvassa se vaihtoehto jossa anturi on keskellä.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hiprakka

Kiitos, tutkin nuo vaihtoehdot ensin.

https://audi.7zap.com/en/ca/audi+a3+s3+sportb+qu/a3/2013-745/9/959-959030/

Minä löysin tuommoisen kuvan. Koodit lukenut sanoi että etu vasen alempi eli tuohon lampunpesimen kohdalle piirretty. Eli pissapojan putken kimppuun siis ensiksi ja jos siitä ei löydy niin kai se pitää vaan alkaa purkamaan ja etsiä se, silloin vaan täytyy ostaa uusi heti asennettavaksi. Minun tuurilla sattuu nimittäin niin että joutuu purkaan puoli autoa niin eihän sitä viitsi kahta kertaa tehdä.
Aloitan sisälokarista, sitten ehkä pohjamuovi ja viimeiseksi puskuri mutta saattaa olla että työ tekijäänsä opettaa ja järjestys vaihtuu kun sisälokarin on kädessä.

M_M

Mielenkiintoinen tuo varaosakatalogin kuva. Tehtaan korjausmanuaali ei tunne tuollaista versiota lainkaan. Ainoat vaihtoehdot tuossa oppaassa ovat joko se, että anturi on siinä ylhäällä keskellä tai sitten antureita on kaksi ja ne ovat siinä ajovalojen tienoilla moottoritilan yläosassa. Noita alapuolisia antureita ei näy lainkaan.  ???

Itse aloittaisin etsinnät helpoimmasta paikasta keskeltä ylhäältä, eli ottamalla irti sen konepellin lukkolaitteen tienoilla olevan imuilman ottokanavan ja katsoisin sen alta. Se lähtee todella nopeasti irti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Eikäku joo, nyt löytyi. Etsin airbagien törmäysantureita mutta nuo alemmat ovat jalankulkijan törmäyssuojauksen antureita ja esiintyvät manuaalissa eri kappaleessa. Mun moka.

Kuskin puoleinen pitäisi löytyä kun irrottelee sumuvalon ja ilmanottoritilän siitä ympäriltä.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hiprakka

Uusi ja isompi kiitos. Tuolta se löytyi mutta pikku ongelmaksi tuli ruuvin aukaisu, se on suht haastavassa paikassa siihen nähden että vastakappaleena on ilmeisesti semmoinen verhoilulipsi ja ruuvi pyörii tyhjää mutta ei siis aukea. Pohjamuovin ja lampunpesimen teleskooppivarren kun irroitti niin alakautta pääsee varmasti jotenkin lukitsemaan pyörivän vastakappaleen ja ruuvin saa avattua. Tänään vaan ei ollut aikaa kun tunteroinen tuohon koko hommaan mutta huomenna tuon varmaan saa irti ja numeron katsottua jotta voi tilata uuden.

Onko täällä foorumilla suositella paikkaa mistä tilata kyseinen anturi? Tietysti löydän googlella noita itsekin ja merkkiliike on olemassa mutta järkevät suositukset ei haittaa. Nouto jostain Tampere-Helsinki akselilta tai nopea toimitus olisi vaatimuksena niin ei tarvitsisi välillä kasata autoa ajokuntoon.

Hiprakka

Tilasin purkaamosta uuden anturin mutta ei auttanut. Taisi vanhakin olla ehjä, molemmat näyttää ~530 oomia resistanssiksi. Tai sitten molemmat on samanlailla rikki?

Onko tietoa mihin tuo johto tuolta puskurista menee? Voisi käydä liittimet läpi.

Hiprakka

Eipäs sittenkään. Vaati nollauksen bilteman testerillä. Sillä näköjään pystyy lukemaan tuonkin koodin ja poistamaan. Biltema malli 15-1367
Luulin että auto tarkistaa tuon turvapuolen joka kerta kun käynnistää ja joa kaikki olisi ok niin vikavalo lähtisi, mutta ei, vaati nollauksen.

M_M

Juu, airbagin vikavalo on sikäli poikkeava useimmista muista, että se ei koskaan sammu ilman kuittausta vaikka vika olisikin korjattu.

Hyvä kun tuli kuntoon.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hiprakka

Kaksi päivää ja vajaa 40km toimi, sitten taas airbag näyttöön. Katsoin biltemalaisella koodit ja se näytti samaa kuin aiemmin,

”B101A04 crashsensor for driverside (G283) frontal defect”

Google sitten kertoo että tuo olisi kuljettajan airbagin sensori, mitenkähän lienee?
Vaihdoinkohan väärän, korjaamo luki vcds:llä koodit ja sitten asentaja/yrittäjä näytti minulle
tietsikalta että vasen etu alempi, hmm?
Sen vaihdoin mutta toimi vain kaksi päivää. Voiko auto rikkoa noita antureita vai vaihdoinko tosiaan väärän? Toisaalta miten se voisi kaksi päivää toimia ilman vikakoodia jos vaihdoin väärän.
Tuo uusihan tuli purkaamosta, liekö nuo kerran kolaroidut alttiita helposti hajoamaan?

Mikähän nyt olisi seuraava jonka koittaisi vaihtaa, nuo lienee kaikki samanlaisia ja voisihan niitä keskenään vaihdella jos saisi vian siirtymään. Driverside kun lukee niin siinä keskellä se ei ehkä ole, toisaalta google kertoo että kuljettajan airbag niin voisi ehkä ollakin keskellä??
Ohjatkaapa minua ehkä oikeaan suuntaan.

Superkossu

Miltäs näyttää kuskinoven haitarikumin sisällä oleva johtosarja? 8P mallissa sytytti airbagvalon kun oli johto poikki haitarin sisältä.
Audi A3 8P 1.4TFSI

M_M

G283 on se anturi jota ensin tarjosin, luullakseni auton keskellä lähellä konepellin lukkolaitetta.

Joten jos bilteman koodinlukija kertoo oikeaa tietoa (ei välttämättä aina kerro) niin vaihdoit valitettavasti väärän anturin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hiprakka

No niin, etsin roskiksesta alhaalta pois vaihdetun anturin ja laitoin sen tuohon mitä ensin tarjosit.
Nollaus ja airbagin valo poistui, eli toimii. Kiitos.
Tuo oli todellakin helppo ja nopea vaihtaa, enempi meni aikaa kun pesin sen ilmanottokotelon pölyistä pois samalla kun se oli irti.
Mittasin taas resistanssin tuostakin, puhdas 0.0 eli poikkeava arvo noihin muihin nähden, ehkäpä ja toivottavasti se oli risa.

Vähän ihmetyttää ja pelottaa miksi valo oli kaksi päivää kuitenkin pimeänä?

Wept

Psyykkeen menetys lähellä, niin kysytään vielä täältäkin jos on kanssaongelmaisia ollut.

Autona -16 1.6TDi S tronic ja auto on nyt muutaman kuukauden ajan vinkunut sammuttaessa. Kuuluu selkeä 1-3kpl vingahduksia, jotka ei kuulosta normaalilta. Auton takaosassa tyhjäkäynnillä ollut myös vinguntaa, mutta se saatu helpottamaan putsaamalla lämpöpellin ympäristö ja tiputtamalla sitä hieman alas kun keräsi niin paljon romua ja helisi.

Uutena mausteena soppaan tuo sama vingahdus alkanut kuulumaan painettaessa kaasupoljinta ihan yläpäässä (alle sekunnin inasu) ja vastaavasti kun polkimen höllää kokonaan vedosta. Ei aina ilmene, mutta 75% ajasta etenkin edes vähän lämmetessä. Kuulostaa metallin hankaamiselta tai vastaavalta. Yritin tuota ongelmaa tässä parkkiksella vielä toistaa niin, että jos rynkyttää kaasua niin saa myös toistettua monta kertaa. En ainakaan itse saa ääntä paikannettua ja huolto ei osannut ottaa kantaa. Tyhjäkäynnillä yhä pieni vinkuminen kuuluu sisätiloihin, menee vähän samaan tahtiin moottorin kanssa eli ei mikään jatkuva ääni vaan ilmenee sanotaanko muutaman kerran sekunnissa => rulla tms? Hihnat tarkastettu ja ne väitettiin olevan OK.

Mistäpäin vikaa kannattaisi lähestyä vai ostanko vaan Peltorit sisälle?

Hiprakka

1.4 bensa, 2013 tyhjentää kaukosäätimen patterin parissa viikossa. Onko tietoa millä tuosta vaivasta pääsee eroon?

Hiprakka

Google löytää tuon ongelman mutta ei ratkaisua. Yllättävän kiusallinen vaiva tuokin……
No, ollaan kiitollisia että toimi pari vuotta ekalla paristolla kunnes alkoi ahneeksi.

M_M

Tuskin tuohon auttaa muu kuin uusi avain, eiköhän se ole risa jos syö patterin noin nopeasti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

CarsAndCoffee

En nyt alkanut koko lankaa lukemaan läpi, mutta pikainen kysymys: Onko 8V-koreissa, erityisesti sedaneissa, ollut takaluukun ruostumisongelmia?

Kävin tuossa äskettäin katsomassa yhtä sedan-koppaista ensirek 10/2018 yksilöä, jolla oli ajettu reilu 60.000 km. Kaikki autossa oli muuten käytännössä täydellistä ja kuin uutta, mutta takaluukun puskuria vasten asettuva alareuna oli vaurioutunut. Maalit lähtenyt kokonaan alareunan keskiosasta ja alkavaa ruostetta n. 10cm matkalta. Myyjä aluksi väitti kiven kovaan, että kyseessä on likaa ja täytyy tarkistaa ennen kuin vedetään johtopäätöksiä. Seuraavana päivänä myyjä palasi ja kertoi takakontin käyneen korihuollon puolella tarkastuksessa:

Kävin näyttämässä koripuolella takaluukkua, heidän mukaan normaalia kulumaa. Kohta osuu tiivisteen kohtaan.

Eli kyseessä ei tosiaan ollut mitään likaa, vaan maalit lähtenyt ja alkava ruoste, joka liikkeen mielestä on 3-vuotiaalle 60tkm ajetulle yksilölle normaalia kulumaa, eikä asialle olla tekemässä mitään. Kyseessä merkkiliike.

Aloin vaan pohtimaan, että onko nämä tässä korissa yleisiä ongelmia, koska liike ei suostunut myöntämään tämän olevan ennenaikainen vika? Perhepiirissä on ollut näitä takakontin ruostumisia viimeisen 15 vuoden aikana erilaisissa malleissa ja tuntuu, että on koko vaggikonsernin tyyppivika.

makelja

Ei ainakaan mun A3 sedanissa ollut mitään sellaista. Sekin oli 4v ja 64t ajettu kun lähti vaihtoon. Luukku istui nätisti eikä ottanut mihinkään osumaa.

PeteFinn

Oman 11/2017 käyttöönotetun 8V-sedanin takaluukku oli 93 tonnin ajon jälkeen täysin virheetön, kun siitä luovuin viime vuoden keväällä. Aivan uutta vastaavassa kunnossa. Ei siihen mitään kulumaa pitäisi tulla, jos on kunnolla kasattu.

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 20.01.22 - klo:14:02
En nyt alkanut koko lankaa lukemaan läpi, mutta pikainen kysymys: Onko 8V-koreissa, erityisesti sedaneissa, ollut takaluukun ruostumisongelmia?

Kävin tuossa äskettäin katsomassa yhtä sedan-koppaista ensirek 10/2018 yksilöä, jolla oli ajettu reilu 60.000 km. Kaikki autossa oli muuten käytännössä täydellistä ja kuin uutta, mutta takaluukun puskuria vasten asettuva alareuna oli vaurioutunut. Maalit lähtenyt kokonaan alareunan keskiosasta ja alkavaa ruostetta n. 10cm matkalta. Myyjä aluksi väitti kiven kovaan, että kyseessä on likaa ja täytyy tarkistaa ennen kuin vedetään johtopäätöksiä. Seuraavana päivänä myyjä palasi ja kertoi takakontin käyneen korihuollon puolella tarkastuksessa:

Kävin näyttämässä koripuolella takaluukkua, heidän mukaan normaalia kulumaa. Kohta osuu tiivisteen kohtaan.

Eli kyseessä ei tosiaan ollut mitään likaa, vaan maalit lähtenyt ja alkava ruoste, joka liikkeen mielestä on 3-vuotiaalle 60tkm ajetulle yksilölle normaalia kulumaa, eikä asialle olla tekemässä mitään. Kyseessä merkkiliike.

Myyjältä kyllä höpöhöpö puhetta. Itsellä 169tkm ajettu sedan, eikä mitään ruostetta takaluukussa eikä muuallakaan maalipinnoissa. Epäilen että kyseisellä yksilöllä on ajettu hiekkaisia ja suolaisia teitä sen ihmeemmin välittämättä auton siisteydestä. Jos itse törmäisin alle 100tkm käytetyissä maalipinnan ruosteeseen niin jättäisin väliin. Ellei sitten hinnassa tule roima alennus jolla saa korjattua ruosteen ja maalivian. Pyydä liikettä korjaamaan asianmukaisesti tai tee reilu aletarjous jos todella haluat kyseisen auton. Hyvä sääntö on se, että älä vielä osta ensimmäistä jota katsot vaan kierrä useampi ja tee sitten se päätös.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Ripa76

#867
Lisäystä edelliseen viestiini.. En sulje pois mahdollisuutta etteikö liikkeen ruostunutta olisi kolaroitu tai luukkua kolhittu tai huonosti kasattu (vaikkapa jonkin korjauksen yhteydessä). Epäilen kuitenkin edelleen vähäisiä pesuja.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 21.01.22 - klo:08:57
Myyjältä kyllä höpöhöpö puhetta. Itsellä 169tkm ajettu sedan, eikä mitään ruostetta takaluukussa eikä muuallakaan maalipinnoissa. Epäilen että kyseisellä yksilöllä on ajettu hiekkaisia ja suolaisia teitä sen ihmeemmin välittämättä auton siisteydestä. Jos itse törmäisin alle 100tkm käytetyissä maalipinnan ruosteeseen niin jättäisin väliin. Ellei sitten hinnassa tule roima alennus jolla saa korjattua ruosteen ja maalivian. Pyydä liikettä korjaamaan asianmukaisesti tai tee reilu aletarjous jos todella haluat kyseisen auton.

Juuri näin, höpöhöpöpuhettahan se. :) Se oli mennyt ihan pohjamaalin läpi ja näkyi harmaan ja rusehtavan sekoitusta, eli alkavaa ruostetta. Myyjä ilmoitti viestissään pitävänsä nykyisen tarjouksensa voimassa (=ei tule yhtään vastaan), johon mä vastasin että ok, jätetään tämä tähän.

Myyntikuvissa tuota kohtaa ei näy, koska kyseessä on kontin alareunasta se kohta, joka asettuu juurikin tiivistettä vasten eikä näy ulospäin. Ruosteen näkee kun avaa kontin.

Jos myyjäliike, tässä tapauksessa K-Auto, ilmaisee mielipiteensä näin selkeästi, että heidän mielestään tuossa ruosteessa ei ole mitään vikaa eivätkä tee asialle mitään eikä tee vian huomioivaa uutta tarjousta, on aika turha jatkaa neuvottelua. Tohon ei nimittäin mikään paikkamaali ois enää auttanut, sen verran kuprua oli.

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 21.01.22 - klo:08:57Hyvä sääntö on se, että älä vielä osta ensimmäistä jota katsot vaan kierrä useampi ja tee sitten se päätös.

Olen nyt muutamia näitä käynyt katsomassa. Yhdessä 2017 58tkm Business Sport sportbackissa etupää kolisi sillä lailla, että jäi sekin liikkeeseen. Lisäksi sähköinen huoltokirja sisälsi vain 1 leiman ja 2 jälkimmäisen huollon kuitit puuttuivat kokonaan, sekä sähköisestä että paperikuitit. Tämän paikan myyjän mielestä myös sileät kesärenkaat ovat riittävät, eikä niiden kuntoa tule huomioida kauppahinnassa. Jotkut automyyjät ovat kyllä mielenkiintoista porukkaa, eikä selkeästi asiakkaan vedättäminen käy omatunnolle ollenkaan vaan sitä oikein tavotellaan.

Ripa76

#869
Se on jännä juttu, että jotkut eivät tule vastaan. Väittävät että hintaa on jo alennettu ihan tarpeeksi tai että autolla on kysyntää. Ei vaikka kuinka kertoisi ja vääntäisi rautalangasta viat, kulumat sekä piakkoin vastaan tulevat huollot noin kustannuksineen. Sellainen käytös on mielestäni kuluttajaa aliarvioivaa. Kuten sekin, että ketkä näyttävät potentiaalisilta ostajilta ja varakkailta.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy