A3 8V viat/murheet

Aloittaja Nilkki, 09.08.13 - klo:11:57

« edellinen - seuraava »

vag4life

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.08.19 - klo:10:30
Ps. Sille on siis monta syytä, miksi tuulilasia ei jäähdytetä tarkoituksella. Ainut tilanne on mahdollinen huurteen poisto.

Nämä syyt olisi kiva tietä. Hlökohtainen mielipide asiaan on, että huomattavasti fiksumpaa on kierrättää se kylmä ilma tuulilasin kautta kun alkaa vääntelemään suulakkeita ties mihin asentoon jne. Toki tässä tapauksessa ei ole muuta vaihtoehtoa, tuskin on VCDS:lläkään konffattavissa.
A4 B9 TFSI Q s-line

b1mpo

Uuden opettelu on haastavaa monille. Tuulilasille ei puhalleta monesta syystä. Se ei ole energiatehokasta ja siksi monesti pitää kääntää lämpötilaa kylmemmälle jos tuulilasin kautta jäähdyttää autoa, tämän olen itsekin huomannut. Tuulilasi pysyy myös puhtaampana, kun sille ei tarpeettomasti puhalleta jäähdytettyä ilmaa. Eikä noita suulakkeita ole ollut tarvis käännellä kun kerran laittanut. Ilmastointilaitteeseen ei ole juuri tarvinnut koskea, eikä suulakkeisiinkaan, kun automaatti hoitaa homman miellyttävästi ilman sen huomioimista. Kauan meni itselläkin älytä oikeanlainen käyttö, kun manuaali-ilmastoidusta hyppäsi automaattiin. Oikeastaan tajusi sitten vasta kuinka hölmö oli ollut kun puhallus kesät ja talvet tuulilasille, sekä jaloille ja kylmän pyynti usein tapissaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

junu

Nyt kävi niin, että avaimet auton sisällä ja ovet lukossa. Olimme kaverin kanssa golffaamassa ja kierroksen jälkeen bägit autoon, takaluukku kiinni ja lounaalle. Avain bägissä. Takaisin tullessa kaikki ovet ja takaluukku lukossa. Avasin ainoastaan takaluukun ennen lounaalle menoa. Autossa keyless toiminto ja käsitykseni oli, että auto ei lukitse itseään jos avaimet ovat auton sisällä. Onko vika vai ominaisuus?

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: junu - 05.08.19 - klo:17:14
Nyt kävi niin, että avaimet auton sisällä ja ovet lukossa. Olimme kaverin kanssa golffaamassa ja kierroksen jälkeen bägit autoon, takaluukku kiinni ja lounaalle. Avain bägissä. Takaisin tullessa kaikki ovet ja takaluukku lukossa. Avasin ainoastaan takaluukun ennen lounaalle menoa. Autossa keyless toiminto ja käsitykseni oli, että auto ei lukitse itseään jos avaimet ovat auton sisällä. Onko vika vai ominaisuus?

Ohjekirja sanoo: "Jos viimeksi käytetty mukavuusavain on tavaratilassa ja tavaratilankansi suljetaan, tämän lukko avautuu automaattisesti uudelleen." Tuo on faceliftin ohjekirjasta, mutta ehkä pätee myös pre-faceliftiin. Kai tuo pitäisi tulkita niin, että takaluukku pitäisi pystyä vielä avaamaan. Ehkä tilannetta sotki se, että auto oli varsinaisesti lukittu aiemmin, kun avain oli vielä auton ulkopuolella. Mutta kai auton pitäisi silti tunnistaa, että avain siirtyi auton sisälle bägien myötä.

a_jaba

Ja konserni vehkeiden logiikan tuntien voisin veikata, että tähän saattaa olla ohjelmoitu joku aikaraja. Eli kun ovet lukossa ja käydään takaluukulla keyless toiminnon avulla ja heitetään avaimet konttiin ja kontti kiinni (ja auto tunnistaa avaimen olevan kontissa) niin auto antaa avata kontin esim. 5 min ajan ja sen jälkeen kontti pysyy lukossa.

Ei nyt suoranaisesti liity tähän, mutta itse olen kerran ihan kokeilumielessä testannut että kun pistää auton käyntiin, antaa ikkunasta avaimet kaverille, ajaa parin sadan metrin päähän (mittaristo ilmottaa ”key not found”) ja sammuttaa auton niin joidenkin sekuntien ajan pystyy käynnistämään auton uudelleen ilman avainta. Tämäkin ihan ohjekirjassa selostettu toiminto.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.08.19 - klo:21:54
Ja konserni vehkeiden logiikan tuntien voisin veikata, että tähän saattaa olla ohjelmoitu joku aikaraja. Eli kun ovet lukossa ja käydään takaluukulla keyless toiminnon avulla ja heitetään avaimet konttiin ja kontti kiinni (ja auto tunnistaa avaimen olevan kontissa) niin auto antaa avata kontin esim. 5 min ajan ja sen jälkeen kontti pysyy lukossa.

Audiin ei osaa ottaa kantaa, mutta Skodassa tämä on ainakin fiksummin toteutettu. Jos avain on autossa, niin ovet aukeaa samantien ja vilkut vilkkuu neljästi. Jos ei mitenkään reagoi, niin tässä on tosiaan aikaraja joka lukitsee ovet hetken päästä.

MUTTA jos avaimen jättää takakonttiin, niin takakontti pomppaa auki lukosta eikä mene lukkoon, edes minkään aikarajan täytyttyä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

PeteFinn

Pitihän tuo käydä ihan mielenkiinnosta kokeilemassa, kyseessä vm. -18 sedan. Auto on ollut lukittuna yön ylitse. Avasin takaluukun kahvasta ja heitin avaimet konttiin. Luukku pomppaa välittömästi auki, kun yrittää laittaa kiinni. Sama homma, vaikka mihin kohtaan konttia laittoi avaimen. Luukku aukesi, vaikka avain oli ihan kontin takaosassa takapuskurin vieressä. Ja heti kun siirtää kymmenen senttiä auton ulkopuolelle, napsahtaa luukku lukkoon.

Olisko avain voinut jäädä signaalikatveeseen bägin sisällä, jos bägi on ollut sopivassa asennossa takakontissa? Jos on lisäksi ollut esim. heikko paristo?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.08.19 - klo:06:48
...
takakontti pomppaa auki lukosta eikä mene lukkoon
...

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 06.08.19 - klo:07:24
...
kyseessä vm. -18 sedan.
...
Luukku pomppaa välittömästi auki, kun yrittää laittaa kiinni.

Tässä varmaan tosiaan eroa ainakin korimallien välillä. Farkkukorissa (jos ei siis ole mitää sähköllä aukeavaa luukkua) ei luukku pomppaa ylös vaan lukko vaan naksahtaa auki jos esim. kauko-ohjaimella avaa takaluukun lukon. Ja jos tässä tilanteessa ei mene avaamaan luukkua vaan odottaa niin kauan, että sähkölukon "vapautus" loppuu niin luukku jää kiinni eikä aukea pelkällä nostamisella.

Ei nyt itselle ainakaan auennut, että oliko nimimerkki junun auto sedani vai hatchback? Itse olen melkovarma, että sillä korimallilla vaikutusta tähän toimintalogiikkaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

junu

Kyseessä on SB ja kokeilin juuri uudelleen toimintaa. Takaluukku meneee uudelleen lukkoon 2 min aikaviiveen jälkeen, vaikka avaimet ovat sisällä autossa.(mikäli vain takaluukku on avattu). Jos avataan kaikki ovet lukosta ja jätetään avain auton sisälle, niin 10 min odottelun jälkeen ovet, eikä takaluukku olleet vielä lukossa. Mielenkiintoinen ominaisuus, toivottavasti tiedosta on hyötyä, koska ainakin itse luulin, että auto ei lukitse itseään jos avain on auton sisällä.

jsx

Lainaus käyttäjältä: junu - 06.08.19 - klo:15:28
Kyseessä on SB ja kokeilin juuri uudelleen toimintaa. Takaluukku meneee uudelleen lukkoon 2 min aikaviiveen jälkeen, vaikka avaimet ovat sisällä autossa.(mikäli vain takaluukku on avattu). Jos avataan kaikki ovet lukosta ja jätetään avain auton sisälle, niin 10 min odottelun jälkeen ovet, eikä takaluukku olleet vielä lukossa. Mielenkiintoinen ominaisuus, toivottavasti tiedosta on hyötyä, koska ainakin itse luulin, että auto ei lukitse itseään jos avain on auton sisällä.
Tätä piti ihan kokeilla. Kyllä ainakin mun SB:ssä (facelift MY17) vielä 10min kuluttua ovet on lukossa mutta takaluukku aukeaa, kun avaimet on siellä (eli siis testinä ovet lukkoon -> takaluukku auki -> avaimet sinne -> 10min odottelua). Olisikohan tähän tullut joku muutos faceliftin tai vuosimallin myötä? Jollei sullakin ole samaa vuosimallia?
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

junu

Muuttuu mystisemmäksi, vaimolla vm-15 ja mun vuotta vanhempi. Samalla metodilla vaimon SB pysyy auki, mutta mun auto lukitsee itse itsensä. Vaimon auto 1.4 ja mulla 1.8Q, mutta sillä ei pitäis olla eroa. Olisko syynä se, että kävin hakemassa auton Saksasta eli onko tuontiautossa erilainen koodaus. Osaako joku alan asiantuntija kertoa voiko koodaamalla muuttaa toimintaa?

A3

Kun start-stop sammuttaa moottorin auton vielä liikkuessa, niin ohjaustehostin lakkaa toimimasta. Onko muilla samaa ongelmaa? Huollossa on käytetty, mutta mitään ”vikaa” ei löydy. Käyttöohjekirjan mukaan ohjaus- ja jarrutehostimen pitäisi toimia normaalisti vaikka moottori sammuu. Auto on vm. 2018

b1mpo

Silloin kun moottori ei käy, ohjaustehostin sammuu. Se ei ole vika. Auto käynnistyy, jos rattia käännät noissa tilanteissa. Jos rattia on käännetty paljon, ei start/stop sammuta autoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Olen ajanut kuudella eri Golf VII:llä joista kolmessa sähköinen ohjaustehostin toimi paikalla ollessaan start/stopin sammutettua moottori ja kolmessa toimi vain moottori käydessä.

Saattaa olla koodauskseen liittyvä asia tai sitten johonkin muuhun esim. tehostimen versioon liittyvä asia.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

VCDS:llä kun kattonu niin siellä on mahdollisuus laittaa ohjaustehostus sammutettuna päälle. Epäilen, ettei sellainen ole vakiona päällä, mutta en mene varmaksi sanomaan. Jonkin verran sellanen haukkaa virtaa kuitenkin, kun paikallaan rattia kääntelee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Kevythybrideissä on (48v?) akku, joka ruokkii mm. ohjaustehostinta niin että auto voi sammua vauhdissa tehostimen jatkaessa toimintaansa.

Minulla S/S sammuttaa moottorin valoihin hiljentäessä, mikä on kyllä ärsyttävää. Olen melko varma että auto tarkkailee ratin kääntökulmaa, jos siinä on tarpeeksi asteita moottori ei sammu. Muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä... S/S ollessa aktiivisena auton käynnistyminen rattia veivatessa on normaalia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

PeteFinn

Omalla vuosimallin -18 A3:lla tänään kokeilin, ja auto sammuu vasta ihan viime tipassa ennen pysähtymistä. Siinä ajassa ei ennätä edes rattia kääntää, joten testaus oli mahdotonta. Paikallaan ollessa ratin kääntö sitten kyllä heti herättää moottorin. Vaatineeko tuo pidempi lirutus ilman moottoria Eco-moodin tms.? RS:ssä ei semmoista ole eikä Comfortillakaan ole yhtään enempää varoaikaa. Olisko noissa sitten tuon suhteen mallikohtaisia eroja. Ohjekirja ei eri malleja tuon suhteen mitenkään erittele. Siellä lukee vain yksiselitteisesti, että ohjaus- ja jarrutehostin ovat käytössä myös auton liikkuessa moottori sammuneena. Mitään 48v-uutuuksiahan tässä mallisarjassa ei vielä ole.

Mav

Hei! Onko jollain tietoa saako tuulilasinpesurin suuttimia säädettyä manuaalisesti vai missä vika kun heittää apparin puolen reunimmaisia suihkuja yli auton? Meneekö koko palikka vaihtoon vai pystyykö tosiaan manuaalisesti säätämään? Yhtäkkiä kokeilemalla ei liikkunut että vaatiiko erikoisempia työkaluja..

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mav - 30.12.19 - klo:14:04
Hei! Onko jollain tietoa saako tuulilasinpesurin suuttimia säädettyä manuaalisesti vai missä vika kun heittää apparin puolen reunimmaisia suihkuja yli auton? Meneekö koko palikka vaihtoon vai pystyykö tosiaan manuaalisesti säätämään? Yhtäkkiä kokeilemalla ei liikkunut että vaatiiko erikoisempia työkaluja..

Kyllä niitä pystyy säätämään mutta on nettijuttujen mukaan veemäinen homma. Ovat todella jäykkiä kääntymään ja näin ollen myös oikean kohtaan liikuttaminen vaatii todella paljon kärsivällisyyttä. Säätämiselle on vallan oma työkalu, A3:ssa ei ole tuon vehkeen toiselle päälle käyttöä :) Vanhaan hyvään aikaan suuttimet kääntyi nuppineulalla mutta nyt tarvitaan jotain paljon kestävämpää. En tiedä mikä niin ohut ja kestävä puikko olisi jolla noita saisi säädettyä mutta hullulta tuntuisi oman työkalun ostaminen tähän tarkoitukseen.
https://workshop-manuals.com/audi/a4_mk3/vehicle_electrics/electrical_system/windscreen_wipe/wash_system/windscreen_washer_system/adjusting_washer_jets/

Mav

Okei kiitoksia tiedosta! Täytyypi ettiskellä jos löytyisi sopivan luja tikku!

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mav - 30.12.19 - klo:14:43
Okei kiitoksia tiedosta! Täytyypi ettiskellä jos löytyisi sopivan luja tikku!

Tällä varmasti onnistuu ihan yhtä hyvin kuin tuolla 'alkuperäisellä'
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/tyokalusarjat/suuttimien-saatotyokalu-2000017963

Mav

Joo kiitos tuon pitäisi kyllä riittää!

Mav

Lisää säätämisen aihetta.. Kuskin puolen sulka tuulilasin alareunan listan päällä. Vaatiiko irrottamaan koko varren karasta ja sihtaamaan uudelleen paikalleen? Vaatiiko ulosvetäjää? Kiitos jos tähänkin löytyisi tietämystä!

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mav - 30.12.19 - klo:17:56
Lisää säätämisen aihetta.. Kuskin puolen sulka tuulilasin alareunan listan päällä. Vaatiiko irrottamaan koko varren karasta ja sihtaamaan uudelleen paikalleen? Vaatiiko ulosvetäjää? Kiitos jos tähänkin löytyisi tietämystä!

Kyllä se varsi pitää irrottaa ja sihdata oikealle paikalleen takaisin. Jos käy tuuri, niin lähtee nylkyttämällä mutta saattaa olla yllättävän tiukassa. Jos varren saisi nostettua pystyyn niin jännitys olisi vähän pienempi ja tuo nylkytys onnistuisi aika varmasti mutta eihän se onnistu kun on konepelti edessä. Tuossa käsin riuhtomisessa kannattaa myös olla varovainen, ettei varsi vauhdilla irrotessaan tee venttiä konepeltiin. Kannattaa ehkä myös jättää pyyhkijänvarret 'huoltoasentoon' niin on ehkä aavistuksen verran kätevämpi vartta irrottaa. (siirtyiköhän ne nyt virtojen katkaisun jälkeen pyyhkijänviikseä toisessa ääriasennossa pitkään pitämällä). Ennen takaisinlaittoa voi pyyhkijät palauttaa alas niin saa varren ja sulan hyvin sen alareunan kanssa täsmättyä.

Mav

Kiitoksia sulle hyvistä vinkeistä! Täytyypi alkaa kokeilemaan.

junu

Potilaana 1,8 Q vm-14. Eilen alkoi tyhjäkäynti heittelemään 1400-1600 kierroksen välillä. Samaan aikaan kuuluu tasainen ulina tai vinkuminen konehuoneesta. Moottorin keltainen vikavalo palaa. Tyhjäkäynnin heitto alkaa vasta lämpimällä koneella samoin kuin ääni. ,,äni on tasainen eikä muutu kierrosten mukana, eikä myöskään kuulu kylmällä koneella, jolloin tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalit.
Osaako joku sanoa, mikä on vialla?

M_M

Sieltä meni kampikammion huohotusventtiili... Myös PCV-venttiiliksi kutsuttu.

Maksaa merkkiliikkeen tiskillä muistaakseni reilun satasen. Vaihto on varttitunnin homma, yhden tai kaksi puolaa joutuu irrottamaan edestä joka on se hankalin vaihe. Muuten suoraviivainen homma vaihtaa uuteen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

junu

Vika oli juurikin tuo M_M:n diagnoosi. Soitin aamulla Tampereen AC:lle. Kustannusarvio 230, ja vein auton puolelta päivin. Tiskillä kysyttiin lupa myös tehdaspäivityksille. Kahdelta tuli tekstiviesti, että auto on valmis. Hinta tasan 200, josta osat 125,, myös kumimatot oli pesty. Mielestni nopea ja hyvä palvelu.

Hiprakka

Vikaa pukkaa, 1.4 tfsi-13 oli varuskunnan parkkipaikalla pitkän gineksen, viisi viikkoa, mennessä kaikki oli hyvin mutta lähtiessä airbag valo jäi palamaan. Pysäköinti oli helmikuun lopusta huhtikuun alkuun taivasalla eli oli pakkasta ja lämpöäkin vuorovedolla jo jonkin verran joten itse epäilen kosteutta jossain. Onko jollain tietoa mistä mahdollisia liittimiä availisi ja kuivailisi? Tai onko ilmiselvää muuta syytä tuolle? Koodinlukuun menee sitten jos kotikonstit ei auta. Akku on uusi agm, voiko silti käydä kyykyssä startatessa kun seisoo noin pitkään talvella ja siitä tuo airbag valo?

M_M

Joudut testerin äärelle joka tapauksessa. Airbagin valo ei sammu kuin testerillä nollaamalla, vaikka vika olisikin jo korjattu. Aivan turhaa hommaa siis lähteä sokkona ronkkimaan mitään, kun et kuitenkaan mistään näe korjautuuko se vika vai ei.

Vikakoodien luku, ongelman paikannus ja korjaus sekä valon nollaus tämän jälkeen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy