Käytetyn auton todennäköiset korjaustarpeet: Esimerkki

Aloittaja Seat-mies77, 04.01.17 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Otetaas tällainen esimerkki: Olet ostamassa bensiinikäyttöistä Golf-luokan autoa, jolla on ikää 5-8 vuotta, ajettu 150-200 tkm, huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja päällisin puolin ok. Aiot ajaa autolla seuraavan kolmen vuoden aikana 50 tkm. Kysymys: Mitä voidaan pitää tänä aikana todennäköisinä vastaan tulevina huolto- ja korjauskohteina määräaikaishuoltojen (öljynvaihdot, suodattimien vaihdot, tulppien vaihdot jne) lisäksi? Yritetään pohtia asiaa yleisellä tasolla ja jätetään merkki- ja mallikohtaiset tyyppiviat tällä kertaa huomiotta.

Itselleni ainakin tulee mieleen, että jos esimerkin mukaiseen autoon ei vielä ole vaihdettu jarrupaloja, jarrulevyjä tai iskareita, niin niiden vaihtotarve on varsin todennäköinen. Iskareiden vaihdon yhteydessä voi olla syytä vaihtaa myös jouset, mikäli arvostaa hyviä ajo-ominaisuuksia. Todennäköisesti noinkin lyhyessä ajassa ainakin melko suuri osa kilometreistä on tullut maantieajosta. Niinpä tuon kolme vuotta voisi hyvinkin päästä koskematta niveliin, tukivarsiin tai raidetangon päihin. Sen sijaan laakerit saattavat hyvinkin tulla käyttöikänsä päähän.  Tulpanjohdot ja sytystyspuolat lienee syytä vaihtaa ihan jo varmuuden vuoksi. Ruostevaurioit riippuvatkin aika paljon merkistä ja mahdollisesta ruostesuojauksesta, mutta eipä niistä ehkä tuossa vaiheessa vielä kauhean huolissaan tarvinne olla. Sitten jos autossa on turbo niin sen korjaus-/vaihtotarpeen todennäköisyydestä en osaa kyllä sanoa mitään. Eihän senkään kyllä ilman syytä pitäisi hajota. Forte-pesu lienee syytä tehdä moottorille.

Olettekos samaa vai eri mieltä edellisestä? Entä mitä muita suhteellisen todennäköisiä huolia ja murheita vastaan voisi tulla?

tärpätti

Laakerit voi mennä kaikki vaihtoon nopeastikin, omassa meni kun mittarissa oli reipas 200tkm, kaikki tasaiseen tahtiin uusiksi. Jarruja kierros ympäriinsä. Tuulilasi?
Octavia BKD

Gudmund

Tuo on hyvin tyypillinen kilometriväli hankkia käytetty auto. 150-200tkm ajettuna auton hinta on jo täällä Suomessakin tullut mukavasti alas, kun takuut on loppu ja ikä alkaa painaa autossa.

Omakohtaisen kokemuksen mukaan (useita erimerkkisiä käytettyjä ollut) 150-250tkm välillä ei kulu erityisesti laakereita, turboja, kytkimiä tai muitakaan voimansiirron osia. Minulla on ollut juuri noilla kilsoilla ajettuja sekä bensa että diesel-turboja noin 10 kpl, eikä tämä ole yleensä ollut ongelma vielä tuossa kohtaa.

Sen sijaan jarrujen kunnostus on tuossa 150-250tkm kohdalla todennäköistä (suht halpaa ja järkevää muutenkin), iskarit on myös tyypillinen kohde (tämäkin on kannattavaa jos tykkää nauttia ajettavuudesta ja turvallisuudesta), mutta muuten alustan tukivarsia ja niveliä on mennyt jopa yllättävän vähän vielä tuossa kohtaa. Raidetangon päät ja koiranluut ehkä joutuu tyypillisimmin uusimaan pyöräntuennasta. Pari poikkeusta kyllä on, jonka takapään puslien ja helojen kunnostukseen meni pitkälle toista tonnia 200tkm kohdalla.
Moottoritilasta alkaa menemään satunnaisesti antureita (esim. termostaatti, lämpötila-anturi) tai joitakin moottorin apulaitteita kuten starttimoottori tai laturi. Tämä on satunnaista, tuurista kiinni miten käy. Samoin tietyt ilma-/nestevuodot moottoritilassa ovat suht yleisiä, kumi ja muovi hapertuvat ajan myötä ja aiheuttaa hiljalleen vuotokohtia. Nämä vuodot ovat yleensä halpoja korjata, mutta vika voi olla joskus vaikea löytää.

Esim. jakoketjujen tai -hihnojen kanssa minulla ei ole ollut koskaan ongelmia (koputan..), toki näissä tulee kunnioittaa vaihto-ohjelmaa jos sellainen on annettu. Käytetyissä hihnat ovat mielestäni luotettavampia, jos niitä on vaihdettu kuten valmistaja edellyttää. Jakoketju on yleensä ikuinen, mutta kestoikä voi oikeasti tulla kuitenkin vastaan siinä 250-300tkm lähestyttäessä. Tällöin on huomattavasti mukavampi omistaa 50tkm ajettu jakohihna kuin 250tkm ajettu jakoketju. Yleensä ketjunvaihto on myös hihnanvaihtoa selvästi kalliimpaa.
Octavia III RS TDI

Insinöörimajuri

Nykyisissä diesel-autoissa tuntuu noilla kilometreillä menevän melko todennnäköisesti kaksoismassapyörä, EGR-venttiili (/jäähdytin), DPF. Merkkien kohdalla on sitten eroa mikä menee ensimmäisenä. Laturin vapaakytkin myös kuluu ja koiranluut voi alkaa kolisemaan, nämä halpoja noihin edellä mainittuihin verrattuna. Jakohihna kannattaa vaihtaa suositusta aikaisemmin, erityisesti jos auto on ollut Oulun seudulla koko ikänsä (nimim. Kantapään kautta).
Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG MY19

Ex: Skoda Octavia Combi 1.0TSI MY17

Flameball

Todennäköisimmät kohteet osuvat ns. tyyppivioiksi luokiteltujen kohteiden suunnille ellei vielä ole osunut kohdalle. Laakerit kuten mainittua ovat noilla tienoin monesti vaihtokunnossa, mutta vaihtoa tehdään vasta kun tarvetta. Yleensä pakkaa olemaan ns. ärsyttäviä pikkuvikoja, jotka ovat johtaneet auton vaihtoon. Voi olla jotain sisustan nitinöitä, sisusta pesun tarpeessa, pikkusähkövikoja (esim. lukkolaiteviat), katkenneita johtoja jos paljon käytetty ovia, anturiviat ja sitten jos kehno säkä käy, niin tyyppivikaisia isompia ongelmia.

Tarkasta, että on kaikki huollot tehty asianmukaisesti JA ajallaan. Sehän sulla esimerkin mukaisesti pitäis kunnossa ollakin. Huoltohistoria lienee se tärkein ja jos siinä on puutteita, niin sen pitää leikata hintaa automaattisesti pienemmäksi.

Just ostin itelleni hetki sitten -08 1.4tsi DSG Touranin ja siihen tuli tehtyä seuraavat kun mittarissa oli 186tkm ostettaessa. Tällä hetkellä mittarissa kohta 191tkm ja näin paljon sai tehdä vaikka huoltohistoria oli tähän asti hyvä.

- korkeapainepolttopumppu petti 2vkoa oston jälkeen (myyjäliike maksoi osat, työn tein itse)
- 180tkm määräaikaishuolto oli tekemättä (merkkiliikkeestä jos ostat niin sehän on tehty. neuvottelukysymys..itse tinkasin hinnasta)
   -öljyt/-suodatin, ilmansuodatin, pa-suodatin, raitisilmasuodatin, DSG-öljyjen vaihto, sytytystulpat
- 2kpl sytytyspuolia (sytkäkatkoksia)
- öljyt vaihdettu polttoainepumpun vuodon takia yhden ylimääräisen kerran
- Ahtopainesolenoidi (N75) sökö jaahdot tippui 3500rpm jälkeen murto-osaan siitä mitä pitäisi
- kuskin lukkolaitteen kontaktivika korjattu
- takakontinluukun avauskahva takelteli (purku&rasvaus)
- sisätilanpuhallinmoottori kitisi ekojen pakkasten jälkeen (otettu irti, puhallettu paineilmalla puhtaaksi ja voideltu laakerit, jotka olivat jumissa)
- takapyöränlaakeri vasemmalle
- takajarru herkistelty vasemmalta puolen samalla kun laakeri vaihdettu (takajarrulaikat urille kuluneet remontin tarpeessa!)

JA ensimmäistäkään vikavaloa tai mihinkään vikaan viittaavaa ei koeajoilla (käytiin kahdesti ajamassa) tajunnut. Auto oli ainut 1.4 tsi kaksoisahdettu mitä olen ajanut enkä siis tajunnut ahtopaineongelmaa vaikka sekin siinä jo oli. Takapyöränlaakerivian huomasin autoa kotiin ajaessa, mutta mielestäni se on kuluva osa eikä näin ollen kuulu niihin osiin, jotka olisi ns. myyjäliikkeen vastuulla. Oon autoistani melko tarkka ja jos niistä kuuluu jotain ylimääräistä niin tutkin heti välittömästi.

No tutkin myös edellisen ostamani auton huoltoja mitä olen kirjannut. Sen ostin vuonna 2012 218tkm ajettuna ja huoltohistoria oli aukoton. Ekan vuoden aikana sellaista perushuollosta poikkeavaa olen kirjannut takakontin kaasujouset, penkinlämmitinelementti, moniurahihna, kuskin oven sähkölasin vaijeri, moottorikannake, kaasuläppävaiva &egr-venttiili (tyyppiviat!) sekä etualatukivarsien taaemmat puslat. Kilsoja tuli tuolloin noin 20tkm vuodessa.

Kokonaisuudessaan aivan tuurikauppaa sattuuko sulle semmonen yksilö missä niitä vikoja tulee, mutta jos niitä tulee niin noista nyt ainakin saa jotain osviittaa mitä vaivoja saattaa tulla.

Rooivalk

Todennäköisesti tuon ikäisestä Golfista menee tuolla välillä moottori ja vaihdelaatikko, sekä noin 50 litraa öljyä. Myös turbo voi poksahtaa erikseen ja ovet vääntyä pakkasella alareunasta.

;D

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 04.01.17 - klo:22:34
Laakerit voi mennä kaikki vaihtoon nopeastikin, omassa meni kun mittarissa oli reipas 200tkm, kaikki tasaiseen tahtiin uusiksi. Jarruja kierros ympäriinsä. Tuulilasi?

Pyöränlaakereita ilmeisesti tarkoitat. Ne menevät joistain autoista todella nopeasti. Omaan Audiin vaihdettiin etupyörien laakerit 63-64tkm välillä. Olivat ainakin tasalaatuiset :) Edellinen autoni oli Volvo S40 ja siihen vaihdettiin oikeaetulaakeri 83tkm kohdalla. Tuo laakeri kesti huimat 30tkm ja meni juuri ja juuri takuuseen(2v takuu varaosalla) Volvoon vaihdettiin vasenetulaakeri 115tkm kohdalla ja se laakeri kesti huimat 17tkm. Tietysti takuuseen meni sitten sekin. Korjaamo laittoi ihan laatuosia, eli skf pitäisi ainakin olla laadukas. Oma ajotyyli on kuitenkin melko rauhallista, satunnaista revittelyä tulee tehtyä. Korjaamolla sanottiinkin, että ei ajamalla laakereita noin nopeasti saa menemään.

Takapyörien laakerit tosiaan alkavat olemaan viimeistään 200tkm ajetussa aika finaalissa.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Eagle

Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Eagle - 07.01.17 - klo:10:36
Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Toyotat ovat sellaisia autoja joilla ajetaan todella rauhallista ajoa. Tietyissä autoissa ajo-ominaisuudet ovat paremmat ja tulee harrastettua "urheilullista"ajamista mikä on omiaan lyhentämään kuluvien osien elinikää.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Seat-mies77

Jäädyttäjän tuulettimen anturi on siinä mielessä aika paha, että jos autossa ei ole lämpömittaria, niin kyseisen anturin vikaantumista saattaa olla vaikea huomata ennenkuin auto kuumenee sitten ihan todella. Itse huomasin kyseisen vian viime kesänä kun tietyömaalla seistessä alkoi sisälle tulla jäähdytysnesteen käryä. Ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän painet purkautuivat jostakin venttiilistä. Siinäkään vaiheessa ei kuitenkaan vielä lämpöjen varoitusvalo syttynyt.

Mitäs kaikkia muita antureita on sellaisia, jotka vikaantuvat herkästi?

Seat-mies77

Vielä seuraava pohdiskelu:

Jos ajelee yli 150 tkm ajetulla autolla pidempää matkaa, niin mitä ovat sellaiset kuluvat osat, joita kannattaa vaihtaa ns. varmuuden vuoksi, jos haluaa minimoida riskiä jäädä tien päälle? Itse laittaisin tähän listaan ainakin sytytysjohdot, sytytyspuolat sekä moniurahihnan, sen ohjainrullan ja kiristysrullan. Sytytysjohdon pettämisestä yllättäen on itsellänikin kokemusta. Nuo kaikki ovat melko halpoja vaihtaa / vaihdattaa, mutta niihin voi kilometrien karttuessa tulla aika yllättäen matkan katkaiseva vika. Olisiko muita tällaisia kohteita? Pyöränlaakereita sun muita ei tietenkään ole mitään järkeä lähteä vaihtamaan varmuuden vuoksi, niiden viat kyllä yleensä varoittelevat etukäteen.

yason

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 04.01.17 - klo:22:15
Otetaas tällainen esimerkki: Olet ostamassa bensiinikäyttöistä Golf-luokan autoa, jolla on ikää 5-8 vuotta, ajettu 150-200 tkm, huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja päällisin puolin ok. Aiot ajaa autolla seuraavan kolmen vuoden aikana 50 tkm.

Kysymykseen vastaamatta kannattaa mieluummin ostaa tuossa ikäluokassa pikkuisen päälle 200tkm ajettu koshla kuin tuollainen alle 200tkm.

Tuohon 120-200 välille useimmiten osuu kaikenlaista kuluvan osan vaihtoa, ja auton pystyy sinne alle 200tkm mittarilukemaan ehkä tuurilla vielä venyttämään ilman, että joutuu tekemään sen isomman vaihtokierroksen, jolloin se jää sinun ongelmaksesi. Harvalla autolla kuitenkaan ajetaan sinne 220-230t asti pelkillä perushuolloilla, joten jos joku on sinne asti huoltanut ja korjauttanut, niin auto on usein paremmassa kunnossa kuin muutamaa kymppitonnia aiemmin. Sen vaihtorumban jälkeen meinaan ajeleekin taas sen 200-300t välin usein yllättävänkin pienillä korjauksilla.

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: yason - 10.01.17 - klo:12:57
Kysymykseen vastaamatta kannattaa mieluummin ostaa tuossa ikäluokassa pikkuisen päälle 200tkm ajettu koshla kuin tuollainen alle 200tkm.

Tuohon 120-200 välille useimmiten osuu kaikenlaista kuluvan osan vaihtoa, ja auton pystyy sinne alle 200tkm mittarilukemaan ehkä tuurilla vielä venyttämään ilman, että joutuu tekemään sen isomman vaihtokierroksen, jolloin se jää sinun ongelmaksesi. Harvalla autolla kuitenkaan ajetaan sinne 220-230t asti pelkillä perushuolloilla, joten jos joku on sinne asti huoltanut ja korjauttanut, niin auto on usein paremmassa kunnossa kuin muutamaa kymppitonnia aiemmin. Sen vaihtorumban jälkeen meinaan ajeleekin taas sen 200-300t välin usein yllättävänkin pienillä korjauksilla.


Tämä oli ihan mielenkiintoinen näkemys ja varmaan suurelta osin tottakin. Tosin kyllähän paljon ajettu on aina paljon ajettu ja siihen melkein väistämättä aina joutuu jotakin laittamaan.

Itse en pelkää niinkään remonttikuluja: Pystyn osia vaihtamaan itsekin ja varaosia saa usein varsin kohtuulliseen hintaan, kun käy läpi nettikaupat, Ebayn jne. Pikkuhiljaa kuluvien osien vaihtoahan voi suunnitella vaikka viikkoja etukäteen: Voi rauhassa kysellä ja vertailla osan/vaihdon hintoja, ja miettiä mikä päivä sopii itselle parhaiten kalenteriin vaihdon suorittamiseksi. Sen sijaan se mitä autolta haluan on luotettavuus: Miten pidetään käytetty auto sellaisessa kunnossa, että se suhteellisen varmasti toimii joka päivä ja että sillä voi turvallisin mielin lähteä vaikkapa perheen kanssa pakkaskelissä ajamaan Helsingistä Lappiin ilman pelkoa auton hajoamisesta välille?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 10.01.17 - klo:15:04
Miten pidetään käytetty auto sellaisessa kunnossa, että se suhteellisen varmasti toimii joka päivä ja että sillä voi turvallisin mielin lähteä vaikkapa perheen kanssa pakkaskelissä ajamaan Helsingistä Lappiin ilman pelkoa auton hajoamisesta välille?

Perushuollot on tietysti hyvä tehdä, mutta kaikkeen varautuminen ei millään onnistu. Kannattaa pitää liikkumisturva, hinausvakuutus tms. voimassa ja autossa mukana lämmintä vaatetta. Samalla tavalla voi uusikin auto jättää keskelle korpisuoraa... Useimmiten taitaa loppua polttoaine tai sähkö, mutta vikakin on mahdollinen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

golffisti IV

Ostin 2014 VW Golf IV 1,6 -03 191tkm. ajetun, huoltokirjan mukaan vuosihuollot tehty säännöllisesti ja on muutenkin pidetty ihan asiallisesti ja sama jatkuu itellä, ihan luotettavalta peliltä tuntuu, ennen minua tuohon tehty, pakoputki katista taaksepäin, etulevyt+palat sekä taakse myös, lasinpyyhkijän moottori, ja takaluukun kahva. Mun aikana oikea etuoven lukkolaite, etu-lambda, ja tänään oikea-takaoven lukkolaite.iskarit taakse viime vuonna,akku on myös uusi viime vuonna laitettu, en lähde ennakoimaan mitä voi tulla, vanhaan autoon on mahollista tulla vikoja, niitä tulee uudempiinkin. Takaoven lukkolaitteen vaihdatin tutussa liikkeessä tänään, on merkkiliike mut ei vw enää, samoja asentajia osa mitkä oli vw aikanakin, homma toimi nopeasti, auto halliin kahdelta ja ulos 8minuuttia yli kolme, nopeaa toimintaa ammatti-ihmillä.ja muutenkin hyvä palvelu. Keväällä ja syksyllä tarkastan enemmän jotta kaikki pelaa autossa, öljynvaihdot säännöllisesti 15tkm. Tuo kulkupeli riittää mun käyttööni.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

multsi

Lainaus käyttäjältä: Eagle - 07.01.17 - klo:10:36
Vaikka eri merkeistä ei nyt mitään vääntöä aloitetakaan, niin harva noista vikalistoista tai vaihdettavista osista koskee Toyotaa :) Olen pitänyt vajaan kymmenkunta vuotta Toyotaa toisena autona, ja se on auttanut pitämään autoilun kuluja kurissa. Priuksessa 280 tkm ja vaihdettuja osia on etupyöränlaakerit sekä jarrupalat ja levyt eteen sekä vetonivelen  suojakumit molemmin puolin. Corolla versossa 280 tkm ( diesel) erg venttiilin puhdistus ja jarrutöitä eteen. Molemmat ostin vajaa 200 tuhatta ajettuina. Tuulilasi oli kyllä kulunut molemmissa ja joutaisi vaihtaa mutta alusta edelleen kolinaton eikä anturivikoja ole ollut.

Kompataan tätä. Lähipiiristä löytyy nyt juuri 12v täyttävä Corolla, eikä koko 240tkm ole tarvinnut tehdä mitään määräaikaishuoltojen lisäksi. Ei nivelen niveltä, eikä anturin anturia. Jarrut oisko kerran tai kaksi toki laitettu, mutta iskarit, pakoputki, laturi, kytkin, ym. kaikki alkuperäistä, eivätkä osoita mitään väsymisen oireita. Siis kertakaikkiaan mitään ei ole tarvinnut tehdä. Ruostettakaan ei ole kun massautettiin viisaasti heti uutena. Kai siitäkin kohta on pakko alkaa kuluvia osia menemään, mutta laatupeliksi voisi sanoa tässä vaiheessa varmaan jo.

VW:t

Akun kunto olisi myös hyvä tietää. Monessa autossa alkaa olemaan valoumpiot huonossa hapessa noilla kilometreillä.
Auton ostaminen, varsinkin käytetyn, on paljon tuurista kiinni. Huoltohistoria ei vielä kerro millaisessa käytössä auto on ollut. Jos auton kunto on jo päällisin puolin "rähjäinen", kannattaa se unohtaa, vaikka olisi hyväkin huoltohistoria.

pomo

Itse arvostan tositteena tehdyistä huolloista enemmän työmäärästä ja kuittia kuin huoltokirjaa. Niitähän voi muokata, ostaa ja väärentää miten haluaa.

Iskarit harvoin menee "rikki" alle 200tkm ajettuna, mutta kyllä ne yleensä silloin on jo siinä kunnossa, että ne kannattaisi vaihtaa! Myös tojotaan ;D

multsi

Mitä syytä iskareita olisi vaihdella, elleivät ne vuoda, eikä auto kiiku tai keiku ja testeri näyttää katsastuksessa hyviä lukemia?

En ainakaan itse ole kuullut, että kukaan iskareita vaihtelisi ennakoivasti ilman mitään syytä.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: multsi - 11.01.17 - klo:11:35
Mitä syytä iskareita olisi vaihdella, elleivät ne vuoda, eikä auto kiiku tai keiku ja testeri näyttää katsastuksessa hyviä lukemia?

En ainakaan itse ole kuullut, että kukaan iskareita vaihtelisi ennakoivasti ilman mitään syytä.

Iskarit on kuin vanhat talvirenkaat, vaikka on pintaa ja nastoja niin ei ne silti/välttämättä hyvät ole. Eron huomaa sitten kun ne vaihtaa. Uusilla (ja laadukkailla) pumpuilla vanhakin auto saa ryhtiä ja ajo-ominaisuudet/turvallisuus paranee huimasti.

lemmentalja

Nuokin korjaustarpeet riippuvat erittäin paljon auton kuljettajasta/omistajasta. Joku ajaa tojotalla lukiosta eläkkeelle "ilman mitään vikoja", mutta sitten kun esimerkiksi minunlaiseni "kultakorva" istuu rattiin ja ajaa korttellin ympäri, niin löytyy autosta reissuvihkon verran korjattavaa. Kaikille ei riitä, että eteen päin pääsee ja radiolla peitetään ylimääräiset äänet. Omista autoistani varmasti 50% korjatuista vioista/puutteista olisi monelta jäänyt korjaamatta ja huomaamatta.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

baleno

Itte teen korjaukset vasta sitten kun osa on rikki tai kulumisen takia vaihtokunnossa. "Varmuuden vuoksi" en vaihtele mitään.
Kun miettii että tuo osa särkyy varmasti pian, hajoaakin sitten ihan eri osa.

Hihnajakopään kaltaiset osat tietysti kuuluu vaihtaa ajallaan.
Citroen C5 2.0i 2006

multsi

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 11.01.17 - klo:19:11
Iskarit on kuin vanhat talvirenkaat, vaikka on pintaa ja nastoja niin ei ne silti/välttämättä hyvät ole. Eron huomaa sitten kun ne vaihtaa. Uusilla (ja laadukkailla) pumpuilla vanhakin auto saa ryhtiä ja ajo-ominaisuudet/turvallisuus paranee huimasti.

Toki siinä vaiheessa kun ne vuotavat ja ovat selkeästi menettäneet tehoaan ja silloin ne alkavat jo vaikuttaa turvallisuuteenkin. Selkeästi heikentyneet iskarit huomaa toki ajossakin. En mä kuitenkaan usko, että iskareissa mitään muuta "vanhenemista" tapahtuu, kuten renkaiden kumiseoksessa. Viime kastsastuksessa tuossa em. corollassa iskarit olivat testerin mukaan aivan kunnossa ja lukemat olivat samoja kuin aiempinakin vuosina.

Tuo iskaritesteri ei tosin yleisesti ole kuin melko suuntaa antava.

pomo

Tuo viimeinen lause kertookin kaiken. Perheen toiseen autoon vaihdettiin kesällä 180tkm iskarit, jouset ym. Katsastuksessa kunnossa. Vaihdossa selvisi, että yksi jousi murtunut ja muutama iskari oli vuotanut. Mutta katsastuksessa ei ole koskaan noilta osin ollut ongelmaa. Noilla olisi siis voinut vielä ajella vielä useamman vuoden.

Kyllä ne iskarit ja jouset on vaan yksi iso turvallisuus tekijä, ne pitävät renkaat tiessä!

Lare111

Vanha ketju, mutta mielenkiintoinen ja ajankohtainen omalla kohdalla.

Ostin itse 160tkm ajetun 2018 Skoda Octavian ja mietin, mitä kaikkea on edessä. Määräaikaishuoltojen lisäksi ainoat korjaukset näyttävät olleen webaston remontti ja kuskin eturenkaan pyöränlaakerin vaihto. Mietin, tuleeko omalle kohdalle kaikki kalliit remontit vastaan. Veikkaan, että tulen ajamaan tuohon 200-230tkm mittariin ennen myyntiä. 12kk vaihtoautotakuu tuo mielenrauhaa, mutta toki ei korvaa kulutusosia.

Sinänsä eduksi tuossa on se, että autolla on ajettu edellisen ja ensimmäisen omistajan toimesta lähinnä vain maantieajoa. Lisäksi webaston myötä kylmäkäynnistyksiä on tullut vähän. Voisi olettaa tuon olevan paremmassa kunnossa kuin vastaava auto, jolle kilometrit on tullut kaupungissa kylmäkäynnistyksien kera. Maantiellä suoraan tasaisesti ajaessa nivelet ja muutkaan eivät hirveästi rasitu. Lisäksi auto on hämmästyttävän siisti ja hyvä maalipinnaltaan kilometreihin nähden. Kävin katsomassa useita autoja ja tämä oli ylivoimaisesti parhaimmassa kunnossa.

Täytyy myös huoltaa autoa tiheästi. LL-vaihtoväliä en edes harkitse vaan suoraan 15tkm välille. Samoin joka kevät uudet ilmansuodattimet ja syksyllä PA-suodatin, vaikka noissa on todella harva virallinen vaihtoväli. Jakohihnan vaihtohan on talvella edessä, kuten on monessa muussa saman ikäluokan Vagissa. Kaikki mahdolliset hilut ympäriltä vaihtoon, ettei tarvitse heti purkaa jakopäätä uudelleen. Ehkä myös uudet vaihteistoöljyt manuaalilootaan samalla.

2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 03.07.23 - klo:22:50
Vanha ketju, mutta mielenkiintoinen ja ajankohtainen omalla kohdalla.

Ostin itse 160tkm ajetun 2018 Skoda Octavian ja mietin, mitä kaikkea on edessä. Määräaikaishuoltojen lisäksi ainoat korjaukset näyttävät olleen webaston remontti ja kuskin eturenkaan pyöränlaakerin vaihto. Mietin, tuleeko omalle kohdalle kaikki kalliit remontit vastaan. Veikkaan, että tulen ajamaan tuohon 200-230tkm mittariin ennen myyntiä. 12kk vaihtoautotakuu tuo mielenrauhaa, mutta toki ei korvaa kulutusosia.

Sinänsä eduksi tuossa on se, että autolla on ajettu edellisen ja ensimmäisen omistajan toimesta lähinnä vain maantieajoa. Lisäksi webaston myötä kylmäkäynnistyksiä on tullut vähän. Voisi olettaa tuon olevan paremmassa kunnossa kuin vastaava auto, jolle kilometrit on tullut kaupungissa kylmäkäynnistyksien kera. Maantiellä suoraan tasaisesti ajaessa nivelet ja muutkaan eivät hirveästi rasitu. Lisäksi auto on hämmästyttävän siisti ja hyvä maalipinnaltaan kilometreihin nähden. Kävin katsomassa useita autoja ja tämä oli ylivoimaisesti parhaimmassa kunnossa.

Täytyy myös huoltaa autoa tiheästi. LL-vaihtoväliä en edes harkitse vaan suoraan 15tkm välille. Samoin joka kevät uudet ilmansuodattimet ja syksyllä PA-suodatin, vaikka noissa on todella harva virallinen vaihtoväli. Jakohihnan vaihtohan on talvella edessä, kuten on monessa muussa saman ikäluokan Vagissa. Kaikki mahdolliset hilut ympäriltä vaihtoon, ettei tarvitse heti purkaa jakopäätä uudelleen. Ehkä myös uudet vaihteistoöljyt manuaalilootaan samalla.

Mikä moottori. Diesel varmaankin koska noin paljon kilsoja 5v aikana?
Itsellä on 2.0 tdi CUNA RS tässä mitä itse tein ostaessa
- kiinteä huoltoväli eli 15tkm öljyt, suodatin, ilmansuodatin,
- manuaalilootan öljyt jatkossa 60tkm välein. 91tkm kohdalla eka kerran ku ostin
- jarrunesteet ja raitisilmasuodin on 2v välein huolto-ohjelman mukaan
- polttoainesuodattimen vaihdan jatkossa joka toisessa öljyvaihtohuollossa

Jakopää tulee tosiaan vastaan ajallisesti 5/2024, mutta teetän sen seuraavan huollon yhteydessä 12tkm päästä. Samalla kaikki hilut siitä ja apulaitehihna. Itsellä kilsoja nyt vasta 130tkm

Eiköhän noilla selviä aika pitkälle. Tarkoitus ajella ainakin se 3v tällä vielä





Lare111

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 04.07.23 - klo:09:02
Mikä moottori. Diesel varmaankin koska noin paljon kilsoja 5v aikana?
Itsellä on 2.0 tdi CUNA RS tässä mitä itse tein ostaessa
- kiinteä huoltoväli eli 15tkm öljyt, suodatin, ilmansuodatin,
- manuaalilootan öljyt jatkossa 60tkm välein. 91tkm kohdalla eka kerran ku ostin
- jarrunesteet ja raitisilmasuodin on 2v välein huolto-ohjelman mukaan
- polttoainesuodattimen vaihdan jatkossa joka toisessa öljyvaihtohuollossa

Jakopää tulee tosiaan vastaan ajallisesti 5/2024, mutta teetän sen seuraavan huollon yhteydessä 12tkm päästä. Samalla kaikki hilut siitä ja apulaitehihna. Itsellä kilsoja nyt vasta 130tkm

Eiköhän noilla selviä aika pitkälle. Tarkoitus ajella ainakin se 3v tällä vielä
Jep, Diesel ja 1.6 TDI 85kW. Etenkin Dieselin kannalta hyvä, että kilometrit on ajettu matka-ajossa ja Webasto on poistanut kylmäkäynnistykset. Näissä ei pitäisi olla enää EGR- ja suutinongelmia. Kampiakselin stefa voi olla hyvä vaihtaa kaiken varalta jakopään vaihdossa.

Aika samanlaisille huoltoväleille tähtään itsekin. Tosin manuaalilaatikon öljynvaihto riittää itselleni vain kerran. Samalla RVS:t laatikkoon sisään. Tuo tosin varmaan vasta 12kk takuun lopussa ja sitä ennen kuuntelen tarkkaan laatikon ääniä :D
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy