e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

jamo75

The last week of production for the e-Golf is currently planned in calendar week 45/2020. From today’s perspective, the final orders will be allowed on Friday, October 2, 2020 â€" with a factory delivery week 47/2020 and smaller (delivery status D).

Lainaus käyttäjältä: Eraseri - 12.05.20 - klo:00:08
Ihan totta? Sopiiko kysyä lähdettä? :)   Netistä ei löytynyt mitään tietoa  :o
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Eraseri - 12.05.20 - klo:00:08
Ihan totta? Sopiiko kysyä lähdettä? :)   Netistä ei löytynyt mitään tietoa  :o
Ihan paikallinen kauppias, K Caara Tampere. Toissaviikolla on tullut talon sisäinen tiedote asiasta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tmr97

Netissä on ollut juttua, että tuotanto jatkuisi marraskuulle asti. No suomeen ei sitten enää tehdastilauksia saa.
E-Golfissa on kyllä muutama etu ID.3:een verrattuna:
- Saa laittaa kattokuormaa
- Perinteinen käyttöliittymä (mm. pyöritettävät volume ja AAC)
- Etuveto (liukkaalla parempi, erityisesti moottorijarrutus sähköautossa)
- Halvempi (oletettavasti ID.3 suomessa tuen kanssa noin 32kâ,¬)

Käytännössä talvilomalle voisi tilojen puolesta e-Golfilla lähteä, ID.3:lla ei onnistu. Kattoboksi on ratkaiseva ero.

passo_s

e-Golffi on näteimmän näköinenkin kuin ID3.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.05.20 - klo:10:17
Ihan paikallinen kauppias, K Caara Tampere. Toissaviikolla on tullut talon sisäinen tiedote asiasta.

K-Caara Hyvinkäällä myös pari latauspistettä e-autoille.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 11.05.20 - klo:12:27
Hybridillä työmatkoilla on tullut eteen todellisia sähköauton latauksen kylmäasemia, tekniikka tiltissä ja virtaa ei saatavana.
Tuo on muuten hyvä havainto. Aiheuttaa kyllä matkasuunnitelmien laatimista etukäteen aika tarkkaan, jos jollain e-Golffillakin liikkuu. Sen akkukapasiteetti kun kuitenkin on tarkoitettu etupäässä "lähimatkailuun".
Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 10.05.20 - klo:20:27
Toinen "ilmainen" kokemus paikallisen Motonetin asiointilatauksesta, jota myös yritin kytkeä, kun tiesin sisällä myymälässä hyvän tovin viipyväni. Ei onnistunut. Myymälässä henkilökunnastakaan ei ollut asiassa apua. Laitoin plugitille palautetta, ja heidän mukaansa laitteessa ei ollut mitään vikaa... ???
Kävin muuten asioimassa eilen tuossa samassa Motonetissa taas. Kun vihreät parkkiruudut lähinnä sisäänkäyntiä oli vapaina, niin tietysti siihen sitten piti tuupata parkkiin. Samalla kokeilin vielä sitä motolataustakin. Toimihan se, mutta ihan älyttömän tarkka, missä kulmassa ja miltä etäisyydeltä sitä kanta-asiakaskorttia sille lukijalle koittaa tyrkyttää... :-\

jamo75

tehdas myy sitä alennus myynnillä joten ei se ihan vertailu kelpoinen ole, myöskin huhutaan että Saksassa ID.3 tulee reiluun alennukseen koronan takia mutta veikkaampa että Suomessa ei moisia alennuksia näy. Saksalinen muutenkin saa 6000EUR hankintatuen jo tälläkin hetkellä.

mutta allekirjoitan kyllä että ID.3:ssa on huonoja puolia, koukun puute, katto telineitä ei saa, korkea hinta ainakin 1st edition mallissa.

yksi vaihtoehto on ottaa leasign sopimus ja vaihtaa ID.5seen jos ja kun se ensi vuonna? saadaan markkinoile

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 12.05.20 - klo:18:10
- Halvempi (oletettavasti ID.3 suomessa tuen kanssa noin 32kâ,¬)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 12.05.20 - klo:18:10
E-Golfissa on kyllä muutama etu ID.3:een verrattuna:
- Etuveto (liukkaalla parempi, erityisesti moottorijarrutus sähköautossa)

Ihan mielenkiinnosta, onko joku päässyt ajamaan ID.3:sta liukkailla? VW itse kehui ID:n talviominaisuuksia, eiköhän takaveto ole pikkasen kehittynyt VW-Kupla ajoista. Teslat on myös oletuksena takavetoisia, eikä kukaan ole sanonut etteikö pärjäisi talvella. Tässä on vähän oma lehmä ojassa, josko pärjäisi jatkossa ilman nelivetoa . ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.05.20 - klo:09:05
Ihan mielenkiinnosta, onko joku päässyt ajamaan ID.3:sta liukkailla? VW itse kehui ID:n talviominaisuuksia, eiköhän takaveto ole pikkasen kehittynyt VW-Kupla ajoista. Teslat on myös oletuksena takavetoisia, eikä kukaan ole sanonut etteikö pärjäisi talvella. Tässä on vähän oma lehmä ojassa, josko pärjäisi jatkossa ilman nelivetoa . ::)
Teslan ongelmat liukkaalla johtuvat aggressiivisesta talteenotosta. Model 3 luikertelee, oli sitten neliveto tai takaveto koska myös dual motorissa oletuksena vetää ja talteenottaa vain takarenkaat. Tesla Björn tätä viime talvena kuvailikin, ja oli oikeasti sen näköistä että ei kokemattomamman kuskin näppeihin pahalla kelillä + kitkoilla.

Ainakin tähänastisissä VAG-sähkäreissähän talteenotto on oletuksena kokonaan pois päältä, joten sikäli ongelmakaan ei ole vastaavasti noin suuri.

e-golf miellyttäisi tavallisuudellaan, mutta etenkin "pakollisten" varusteiden kanssa hinta 33000â,¬ lähes kaikkien näistä ollessa ID.3 vakiona + ID.3 huomattavasti parempi toimintasäde pienimmälläkin akulla saa aikaan odottavan fiiliksen ID.3 suuntaan. Uudessa Golfissa tuli jo tulevaa infotainmentia testattua, ja kehitysaskel ilmastoinnin yms. käyttöliittymässä on todella iso positiiviseen suuntaan :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.05.20 - klo:13:20
Teslan ongelmat liukkaalla johtuvat aggressiivisesta talteenotosta. Model 3 luikertelee, oli sitten neliveto tai takaveto koska myös dual motorissa oletuksena vetää ja talteenottaa vain takarenkaat. Tesla Björn tätä viime talvena kuvailikin, ja oli oikeasti sen näköistä että ei kokemattomamman kuskin näppeihin pahalla kelillä + kitkoilla.

Ainakin tähänastisissä VAG-sähkäreissähän talteenotto on oletuksena kokonaan pois päältä, joten sikäli ongelmakaan ei ole vastaavasti noin suuri.

Tarkoitin sitä, ettei ID.3:ssa, kuten muissakaan sähköisissä takavetoautoissa, voi hyödyntää moottorijarrutusta talvella yhtä hyvin kuin etuvetoisessa.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.05.20 - klo:13:20
e-golf miellyttäisi tavallisuudellaan, mutta etenkin "pakollisten" varusteiden kanssa hinta 33000â,¬ lähes kaikkien näistä ollessa ID.3 vakiona + ID.3 huomattavasti parempi toimintasäde pienimmälläkin akulla saa aikaan odottavan fiiliksen ID.3 suuntaan. Uudessa Golfissa tuli jo tulevaa infotainmentia testattua, ja kehitysaskel ilmastoinnin yms. käyttöliittymässä on todella iso positiiviseen suuntaan :).

ID.3:n perusmallin varusteet eivät ole vastaavat kuin e-Golfissa. Siinä ei ole ainakaan aluvanteita, navigaattoria, suko-johtoa ja läpilastausmahdollisuutta. Kun kattokuormakin on ID.3:ssa kielletty, niin näistä viimeinen on jo aika ikävä puute. Kaiken, paitsi kattokuorman, toki saa lisävarusteina tai kalliimmissa versioissa.

Minusta e-Golfia ei kannata varustella kovin paljoa. Hienot varusteet ovat perusvarusteita huonompia, eli Active info display ja 9,2" navi. Kaistavahti olisi hyvä, mutta se vaatii tuon huonomman ison navin. Itse en sitä e-Golfiin haluaisi.

Eraseri

Tjaa, kohta 15 vuotta on tullut ajeltua takavetoisella autolla ja enpä muista tilannetta, että olisin talvella vetotapaa harmitellut. Ja on ollut todella väännökkäitä värkkejäkin. Enemmän ihmetyttää talvella se yleensä etuvetoisista autosta lähtevä kauhea nastojen rapina kun lähdetään liikkeelle

tmr97

#161
^Ei ole kyse kiihdytyksestä tai polttomoottoriauton moottorijarrutuksen tapaisesta lievästä hidastumisesta.

Sähköautolla jarrutus tapahtuu pääasiassa moottorilla ja energia otetaan talteen akkuun. Pitävällä pinnalla takavetoisellakin voidaan jarruttaa moottorilla aika kovaa, AMS:n mukaan ID.3:lla 0,3g:llä. Mutta vähemmän pitävällä pinnalla pelkkä takapyörillä jarrutus ei toimi turvallisesti. Etuvetoisessa sähköautossa moottorilla jarrutus on etupyörille, eikä "takapainoiset jarrut" -ongelmaa tule vaikka pinnan pito ei olisikaan niin hyvä. Energiatehokkuus on siis etuvetoisessa parempi, koska sähkömoottorijarrutusta voidaan hyödyntää tehokkaammin.

Kyllä e-Golfissa on etujakin verrattuna ID.3:een. ID.3:n takavetoisuus ei ole kovin iso haitta, ikävintä on kattokuorman puuttuminen. Pyörätelineen, ilmeisesti taakse, ID.3:een saa. En tiedä sopisiko se (murtsikka)suksille?


passo_s

Miksi tehdas jätti ID3:lle kattotellingit hyväksymättä? Sähköautoja ostaa porukka joka ei melo,surffaa, hiihdä tahi pyöräile? 

tmr97

^Itse ihmettelen tätä kovasti. Eihän sen kattokuorman tarvitse edes olla suuri, esim Leafin 35kg riittää pitkälle, vaikka onkin sitä tyypillistä 75kg arvoa reilusti pienempi. Erityisen ikävää tämä on siksi, että tilojen suhteen ID.3:ssa painotettiin matkustamoa tavaratilan kustannuksella, matkustamo on Passat-luokkaa, mutta tavaratila kuten golfissa. Sähköisen voimalinjan ei pitäisi mitenkään olla este normaalille kattokuormalle.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.05.20 - klo:08:28
Etuvetoisen nastojen rapina johtuu kuskin yläpäästä. Tottunut kuljettaja osaa lähteä liukkaaltakin pinnalta ilman nastojen raapimista. Minun autossa ei talviliukkailla koskaan edes vilku sutimisenesto.
Kuski määrää kaasujalalla mitä vetävät pyörät tekee.
Kyllä se takavetoinen raapii vähintäänkin yhtä herkästi kuin etuvetoinen. ;)

Juuri näin.
Ihmettelinkin tuota "etuvetoisen nastojen rapinahommaa", mistä siinä on kyse. Itsekin pyrin liukkailla keleillä lähtemään risteyksistä niin, ettei sutimista tapahdu ja onnistuuhan tuo, kun pitää lähdöissä kaasujalan kurissa.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

jamo75

jos tarkoitat sähkölinjalla akustoa niin nimen omaan se rajoitus tulee siitä
koukkua tai kattokuormaa ei sallita koska auton kokonais paino ei sitä enää kestä tarvitsee isomman korin ja renkaat
isoimman akun versio on vain 4 paikkainen että revippä huumoria siitä

myöhemmät mallit id.4 ja id.5 tulevat tuomaan sen Suomalaislle niin elintärkeät suksiboksit ja vetokoukut

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 17.05.20 - klo:08:00
^Itse ihmettelen tätä kovasti. Eihän sen kattokuorman tarvitse edes olla suuri, esim Leafin 35kg riittää pitkälle, vaikka onkin sitä tyypillistä 75kg arvoa reilusti pienempi. Erityisen ikävää tämä on siksi, että tilojen suhteen ID.3:ssa painotettiin matkustamoa tavaratilan kustannuksella, matkustamo on Passat-luokkaa, mutta tavaratila kuten golfissa. Sähköisen voimalinjan ei pitäisi mitenkään olla este normaalille kattokuormalle.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

TOURAN HIGHLINE

Tässä keskusteluketjussa ei varmaan enää voida käyttää termejä kaasujalka ja kaasupoljin... ??? ;) Jostain jäi mieleeni hauska termi "ajopoljin", mutta mikäs se jalka sitten on? Ajojalka? ;D

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 09.05.20 - klo:17:09
Ok. Oma ajatus tuossa suunnitelmassa oli ladata muutama lyhyempi CCS-lataus matkan varrella vain sen verran, että sen noin 100km tuuppaisi taas rauhassa seuraavalle laturille.. Ja sitten toiseksi viimeisellä latauspisteellä antaa syöttää täyteen asti. Perillä auto olisi ladattu sisäisen 7.2kw AC-lataksen voimalla taas ihan täyteen ja sitten paluumatka jonkinlaisena toisintona aamun suorituksesta.
No, kuten todettu, ilman akkujen lämpenemistäkin pitäisi aamulla lähteä klo 04 ollakseen puolilta päivin perillä. Paluumatkan alkaessa siinä 18 paikkeilla kotona olisi vasta joskus 02 aamuyöllä.
Kun lähden Tiguanilla, riittää startti aamulla klo 06 ja kotona ollaan jo puolilta öin. Todennäköisesti saatan onnistua kelaamaan keskinopeuttakin joku 10kmh enemmän, joka noin pitkässä päiväsuoritteessa on jo myös merkittävä matka-ajan leikkaaja.
Nonni. Joensuu sitten käyty katsastamassa. Lähtö aamulla 5.30, perillä 11.00. Yksi lyhyt tauko. Paluumatkalle 19.00, kotona 12.30. Yhden pysähdyksen taktiikalla myös. Matkaa edestakaisin melkein 1100km. Ajonaikainen keskinopeus ajotietokoneen näyttämän mukaan mennessä 97kmh, paluumatkalla 98kmh. Ja dieselin voimalla mentiin. E-Golfilla tuosta keskinopeudesta olisi voinut varmaan lähinnä haaveilla, ellei sitten olisi roikkunut kiinni johdosta jokaisessa matkan varrella tarjolla olleessa latauspisteessä... ???
Oli kyllä sujuvaa liikennöintiä. Ilmeisesti tämä korona-aika pitää ihmiset edelleen etupäässä kotona, kun muista tienkäyttäjistä ei juuri ollut "haittaa" omalle etenemiselle.

jamo75

pikkuisen kyllä epäilyttää laskelmat mitä teitä pitkin pääse 500-600km jatkuvasti yli 100KM nopeudella ?
vai kuuluuko matkaan jatkuva törkeän ylinopeuden ajaminen ?

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 17.05.20 - klo:12:06
Nonni. Joensuu sitten käyty katsastamassa. Lähtö aamulla 5.30, perillä 11.00. Yksi lyhyt tauko. Paluumatkalle 19.00, kotona 12.30. Yhden pysähdyksen taktiikalla myös. Matkaa edestakaisin melkein 1100km. Ajonaikainen keskinopeus ajotietokoneen näyttämän mukaan mennessä 97kmh, paluumatkalla 98kmh. Ja dieselin voimalla mentiin. E-Golfilla tuosta keskinopeudesta olisi voinut varmaan lähinnä haaveilla, ellei sitten olisi roikkunut kiinni johdosta jokaisessa matkan varrella tarjolla olleessa latauspisteessä... ???
Oli kyllä sujuvaa liikennöintiä. Ilmeisesti tämä korona-aika pitää ihmiset edelleen etupäässä kotona, kun muista tienkäyttäjistä ei juuri ollut "haittaa" omalle etenemiselle.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

TOURAN HIGHLINE

#169
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 17.05.20 - klo:12:14
pikkuisen kyllä epäilyttää laskelmat mitä teitä pitkin pääse 500-600km jatkuvasti yli 100KM nopeudella ?
vai kuuluuko matkaan jatkuva törkeän ylinopeuden ajaminen ?
Arvasin ;D
"Nopeudenrajoitin" istui vieressä koko matkan, joten korkeintaan paikoitellen pienemmän rikesakkorajan reunalla tuli ajeltua. Ja kuten todettua, tiet olivat todella tyhjiä ja moottoritietä matkasta todella iso siivu. Käytännössä pääsen liikkeellekin niin, että melkein kotipihasta kääntyessä on jo maantiellä. Ja toisessa päässä ei ajettu joensuun torille :)
Edellisen ylinopeussakon olen saanut 2007, epähuomiossa satasen alueella 94.
Ajaminen on taitolaji ;)

tmr97

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 17.05.20 - klo:12:06
Nonni. Joensuu sitten käyty katsastamassa. Lähtö aamulla 5.30, perillä 11.00. Yksi lyhyt tauko. Paluumatkalle 19.00, kotona 12.30. Yhden pysähdyksen taktiikalla myös. Matkaa edestakaisin melkein 1100km. Ajonaikainen keskinopeus ajotietokoneen näyttämän mukaan mennessä 97kmh, paluumatkalla 98kmh. Ja dieselin voimalla mentiin. E-Golfilla tuosta keskinopeudesta olisi voinut varmaan lähinnä haaveilla, ellei sitten olisi roikkunut kiinni johdosta jokaisessa matkan varrella tarjolla olleessa latauspisteessä... ???

Teoriassa e-Golfilla 90km/h ajoa, 15,5kWh/100km kulutuksella, eka pätkä 175km (100-10%), sitten lataus 80%, ajoa 135-140km (80-10%), lataus 80%, ajoa 135-140km, lataus 70% ja perille. Aikaa kuluu vajaa 8h. Perillä auto latautuu. Sitten sama takaisin ja toiset 8h. Keskinopeus 70km/h. Eli liian pitkä matka päivässä e-Golfille :(.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 17.05.20 - klo:15:34
Teoriassa e-Golfilla 90km/h ajoa, 15,5kWh/100km kulutuksella, eka pätkä 175km (100-10%), sitten lataus 80%, ajoa 135-140km (80-10%), lataus 80%, ajoa 135-140km, lataus 70% ja perille. Aikaa kuluu vajaa 8h. Perillä auto latautuu. Sitten sama takaisin ja toiset 8h. Keskinopeus 70km/h. Eli liian pitkä matka päivässä e-Golfille :(.
Luettelit tuossa melkein tarkalleen alkuperäisen matkasuunnitelmani :). Eka pätkä olisi tosiaan ollut n. 180km Lahteen, sitten Mikkeli, joku 130km lisää. Joroisten Jari-Pekalle olisi ollut lyhyempi siirtymä, mutta siitä perille taas joku vajaa puolitoistasataa. Perillä oli alunperin ajatuksena kuskata auto johonkin AC-laturiin oleilemaan. Kaverin luona lainatusta sukorasiasta ei suurta iloa olisi ollut, mutta AC-välilataus käsittääkseni olisi voinut olla asiaa lataamisen hidastumisen välttämiseksi paluumatkalla... ???
Pojan kanssa kyllä on ollut juttua, että kesällä heitetään retkiteltta ja retkeilyvarusteet konttiin ja lähdetään road-tripille Lappiin. Yövytään teltassa jossain sopivassa paikassa matkan varrella ja pukataan taas eteenpäin :).

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Eraseri - 16.05.20 - klo:21:57
Tjaa, kohta 15 vuotta on tullut ajeltua takavetoisella autolla ja enpä muista tilannetta, että olisin talvella vetotapaa harmitellut. Ja on ollut todella väännökkäitä värkkejäkin. Enemmän ihmetyttää talvella se yleensä etuvetoisista autosta lähtevä kauhea nastojen rapina kun lähdetään liikkeelle

Jos talvella, liikennevaloissa etuvetoisista autosta lähtevän nastojen rapinan kuulee takavetoisen auton omistaja, niin se johdu siitä, että etuvetoinen auto pääsi nopeammin lähtemään. :).

passo_s

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 17.05.20 - klo:10:43
jos tarkoitat sähkölinjalla akustoa niin nimen omaan se rajoitus tulee siitä
koukkua tai kattokuormaa ei sallita koska auton kokonais paino ei sitä enää kestä tarvitsee isomman korin ja renkaat
isoimman akun versio on vain 4 paikkainen että revippä huumoria siitä

myöhemmät mallit id.4 ja id.5 tulevat tuomaan sen Suomalaislle niin elintärkeät suksiboksit ja vetokoukut
Pisteet Leaffille, siihen saa laittaa taakkatelineet.

jamo75

ja surkea range,itse tarvitsen vähintään 300km rangea talvi olosuhteissa

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 17.05.20 - klo:19:36
Pisteet Leaffille, siihen saa laittaa taakkatelineet.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 15.05.20 - klo:20:45
Tarkoitin sitä, ettei ID.3:ssa, kuten muissakaan sähköisissä takavetoautoissa, voi hyödyntää moottorijarrutusta talvella yhtä hyvin kuin etuvetoisessa.

ID.3:n perusmallin varusteet eivät ole vastaavat kuin e-Golfissa. Siinä ei ole ainakaan aluvanteita, navigaattoria, suko-johtoa ja läpilastausmahdollisuutta. Kun kattokuormakin on ID.3:ssa kielletty, niin näistä viimeinen on jo aika ikävä puute. Kaiken, paitsi kattokuorman, toki saa lisävarusteina tai kalliimmissa versioissa.

Minusta e-Golfia ei kannata varustella kovin paljoa. Hienot varusteet ovat perusvarusteita huonompia, eli Active info display ja 9,2" navi. Kaistavahti olisi hyvä, mutta se vaatii tuon huonomman ison navin. Itse en sitä e-Golfiin haluaisi.
ID.3:ssa on nestejäähdytetty ja lämmitetty akku, LED-valot vakiona, kaistavahti vakiona, parkkitutkat vakiona, ambiente-valot vakiona, lämmitettävä ratti vakiona mitä ei saa e-Golfiin edes rahalla, langaton app-connect mitä myöskään e-Golfiin saa edes rahalla. Avaimeton käynnistys myös vakiona.

ID.3 puolestaan saa lisävarusteena mm. kunnolliset penkit reisituen säädöllä, jostain syystä ergoactivea-penkkiä edes puutteellisilla säädöillään ei saa e-Golfiin.

Miinuksiakin on, mutta hinnalla hankintaa ei voi perustella. e-Golfin perusmallin hinta pitäisi olla 25000â,¬ ja täysillä varusteilla 30000â,¬ jotta se pärjäisi tulevalle ID.3 edes jotenkin, ja siltikin jäätäisiin rangessa 1/3 perään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tmr97

#176
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.05.20 - klo:10:31
ID.3:ssa on nestejäähdytetty ja lämmitetty akku, LED-valot vakiona, kaistavahti vakiona, parkkitutkat vakiona, ambiente-valot vakiona, lämmitettävä ratti vakiona mitä ei saa e-Golfiin edes rahalla, langaton app-connect mitä myöskään e-Golfiin saa edes rahalla. Avaimeton käynnistys myös vakiona.

e-Golfissa on LED-valot vakiona.  Avaimeton käynnistys on kyllä aika minimaalista, koska se ei siis ole avaimeton lukitus. e-Golfin peruutuskamera on halpa (noin 250â,¬) ja myös valo- ja näkyvyyspaketti taitaa jokseenkin kaikissa olla (noin 250â,¬). Näiden kanssa e-Golf maksaa toimituskuluineen 30200â,¬.

Yhteenvetona:
e-Golf on, ID.3 puuttuu:
aluvanteet
navigaattori
lämmitettävä tuulilasi*
läpilastausmahdollisuus
kattokuorma*
suko-johto

ID.3 on, e-golf puuttuu:
pysäköintitutkat (e-Golfiin kamera 250â,¬)
kaistavahti
lämmitettävä ratti*
avaimeton käynnistys (ei sisällä lukitusta), (e-Golfiin sis lukitus noin 400â,¬)
nopeampi pikalataus (maksimiteho 50kW vs 40kW)*
langaton CarPlay* (e-Golfissa langallinen)

* = ei saatavissa

Enhancer

Aivan juu, ei pelkällä avaimettomalla startilla mitään tee. Keyless access olikin lisävaruste perusmalliin.

Pelkällä kameralla ei ilman tutkia mielestäni pärjää, ja e-Golfin vakiovalot ovat tietääkseni halogeenit, LED:t ovat lisävaruste.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.05.20 - klo:11:40

Pelkällä kameralla ei ilman tutkia mielestäni pärjää, ja e-Golfin vakiovalot ovat tietääkseni halogeenit, LED:t ovat lisävaruste.

Sähköautossa halogeenit? Ihan tosissaan?

Minusta sähköauto pitäisi olla ainostaan LED valoilla.

passo_s

Ihmettelen miksei sähköautossa ole vakiona katolla sähköpanelia ? Niitä saa lisävarusteina joihinkin autoihin, sillä saa akustolle sähköä kompensoimaan ilmastoinnin sähkönkulutusta autonollessa parkissa, kun varsikin Suomen helteinen kesä vaatii pysäköinin aikana auton sisätiloje viilennystä :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy