Transporter t5 2004 2.5 axe

Aloittaja Japet09, 05.11.19 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

Japet09

Kysytään nyt täältäkin oikean otsikon alta. Eli kyseinen auto vuotaa öljyä turbon ja pakoputken liitoskohdasta. Uusi turbo asennettu edellispäivänä ja sama homma jatkuu. Turbon öljykanavat auki koneeseen eli ei tukoksia. Kovemmilla kierroksilla öljyä tulee todella runsaasti. Olisiko täällä tietäjiä paikalla. Mistä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään?


o.b.

Kokeile viedä moottorin huohotus letkulla auton alle ja tulppaa imuputken yhde. Kokeilumielessä vaan, niin näet onko vaikutusta.

Öljyä voi päätä tuonne ainoastaan voitelupuolelta tai huohotuksesta. Sylinterien ohivuodosta tuleva öljy pitäisi palaa sylinterissä.

Larmatin

voihan se tulla sylinterikannesta. vanhoissa meseissä hajos kansipahvi ja se pumppasi öljyy 1pyttyyn, savu oli sen mukainen

Savuttaako heti kun lähtee kylmänä käymään vai tuleeko savu vasta 5sekunnin päästä?
Eli onko öljyä sylinterissä

Ja tarkista ettei tule painetta öljytilaan(huohotin tukossa)

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Japet09

Alkaa savuttaa ja tiputtamaan öljyä vasta kun kone lämpeää. Huohotin ei ole tukossa.

Japet09

Kansikaan tuskin hajalla kun nesteet ja öljyt eivät ole sekaisin eikä jäähdytinnestettä ole hävinnyt, eikä ole tarvinnut lisäillä.

sprint

Millä todettu että turbon paluu kanava ei tukossa? Yritin etsiä netistä kuvaa noista kanavista, mutta en vielä löytänyt. Jotenkin tuntuis että öljy ei pääse pois turbolta.

Japet09

Tässä mallisahan ei ole erillistä öljynpaluu putkea, vaan se on "lohkossa" ja kanavat yhdistyy turbon ja lohkon välisellä laipalla. Turbona toimii garret gta 2052v. Kanavaan puhalletty paineilmaa ja ilma tulee hyvin kanavan läpi.

sprint

Katselinkin että tuollainen laippa siellä olisi. En nyt ihan ymmärrä miksi jos toiseen reikää puhaltaa nin toisesta tulisi ilmaa. Eikö toisen reiän kaiketi pitäisi mennä vapaana öljytilaan eikä olla suoraan yhteydessä painepuolelle. Tuo kanavisto kyllä kiinnostaisi, joten täytyy yrittää ettiä kuva jostain.

Japet09

Olet oikeassa, kun siis puhaltaa paluuputkesta niin ilma tulee läpi öljypohjaan. Kirjoitin vastauksen vähän huonosti.

9987

Minkä syyn takia uusi ahdin vaihdettiin?  Millainen öljynkulutus autolla muuten?

Japet09

Aluksi luultiin että syypää olisi ahdin.. Ja olihan ahdin jo vaihtokunnossa. 15000km vaihtovälillä öljyä mennyt ehkä puoli litraa. Eli ei sinäänsä ongelmia sen suhteen

Japet09

Nostetaan taas aihetta, olisiko uusia ideoita mistä lähdetään vikaa seuraavaksi etsimään? Vai olisiko jollain vastaavaa tapahtunut.

Larmatin

jos ei öljyy kulu niin sittne se ei ole öljyä. voisiko se vuoto olla vesi/nokiseosta
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

sprint

Onko muistikuvaa turbon vaihdossa että oliko vain turbo öljyinen vai myös pakosarja? Entä kuinka öljyinen on imuputki sisältä?

Japet09


Japet09

Turbo vain öljyssä. Pakosarja ei öljyinen. Imupuolella normaalia kertymää. Aivan kun öljy ei vaan pääsisi takaisin koneeseen ja uittaa hetken käytön jälkeen

Larmatin

Savuaako se sinistä kun auto käy ja haisee öljylle. Jos siel on oikeesti öljyy niin kyllä savu on melkoinen
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Japet09

Savuttaa  normaalia enemmän ja haisee helvetisti öljy.

Larmatin

aika jännä jos öljyy menee vain 0.5l /15000km :o
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Japet09

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 24.04.20 - klo:23:44
aika jännä jos öljyy menee vain 0.5l /15000km :o

Tuo öljynkulutus oli ennen kun vika ilmaantui. Nyt sitä kuluu 0,5l vartissa turbon kautta pihalle

Topias H

Eikös näissä axe moottoreissa oo ollu tuota kannen halkeamis ongelmaa aikas lailla? Kannessa on öljykanavia vaikkapa kuinka paljon ja ei tarvi ku yks kohta vuotaa pakoventtiilien tai imuventtiilien puolelle tuota öljyä, niin se tulee suoraan turbolle ja alkaa savuamaan.
Yleensä halkeaa siten, että nesteet ja öljyt menee sekasin, mutta en poissulkis tuota vaihtoehtoa näiden ilmoitettujen tietojen perusteella.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Larmatin

Ottaa turbon pois ja tulppaa öljyputket ja käyttää sitten ja kattoo tuleeko viel öljyy.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Japet09

Voisihan se olla tuo kansikin mutta yleensä tuppaa sitten sekoittamaan öljyt ja nesteet jota nyt ei ole tapahtunut. Tai syö jäähdytysnestettä eikä sitäkään hävinnyt.

Japet09

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 25.04.20 - klo:07:14
Ottaa turbon pois ja tulppaa öljyputket ja käyttää sitten ja kattoo tuleeko viel öljyy.
Täytyy yrittää tänään katsoa ja kokeilla

sprint

Kauanhan sitä ei uskalla käyttää ilman turbon voitelua.

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: sprint - 25.04.20 - klo:11:08
Kauanhan sitä ei uskalla käyttää ilman turbon voitelua.

joo mut turbo kun on pyödällä niin voi käyttää niin kauan ettei rintapelti sula  ::)

öljyn tulppaukseen pitää tehdä semmoinen metallinen laippa.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

tttdddiii

Mulla tuli samanlaiseen moottoriin nokka-akselin vaihdon jälkeen öljynpaine ongelma. Mistäköhän kadonneita paineita alkaisi etsiä. Vaihdanko suoraan öljypumpun? Koneella on ajettu 540tkm

sprint

Onko vikakoodeja? Oliko keula huoltoasennossa, voisiko olla vain anturin johto mennyt poikki. En kyllä muista missä kohtaa anturi sijaitsee.

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: tttdddiii - 12.08.20 - klo:13:39
Mulla tuli samanlaiseen moottoriin nokka-akselin vaihdon jälkeen öljynpaine ongelma. Mistäköhän kadonneita paineita alkaisi etsiä. Vaihdanko suoraan öljypumpun? Koneella on ajettu 540tkm
yksi tullu vastaan missä nokan "päittäislaakeri" koneistus oli liian pieni ja öljyreikä oli siinä pukin kyljessä. kyllä siitä paineita karkasi jonknverran
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy