Miten pesen auton oikein? Naarmua pukkaa

Aloittaja seppo22, 02.05.11 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Aiheeseen liittyen. Onko jossain Motonetissä tai vastaavassa liuottimen kestäviä suihkekepulloja? En tarkoita niitä isoja esim. Bilteman 1,5 litran keltaisia painepulloja vaan ihan sellaista pienehköä. Tarkoitus olis laittaa tuo Valet Pro citrus tar & glue remover semmoiseen.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 11.11.11 - klo:01:20
Löytyykö kokemuksia tästä esipesuaineesta: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/602436/0

Tykkäisin, kun ei tarvitse tehdä sekoituksia. Jep, tiedän, hintaa kertyy, mutta se vaivattomuus...
Mulla oli tommoinen autossa mukana konepesuja varten viime talvena. Se ei tosiaan kuivu, tehosta en osaa sanoa kun en käsin pessyt mutta jäätymistä  ei kestänyt, klimppisoppaa tuli  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 11.11.11 - klo:09:22
Aiheeseen liittyen. Onko jossain Motonetissä tai vastaavassa liuottimen kestäviä suihkekepulloja? En tarkoita niitä isoja esim. Bilteman 1,5 litran keltaisia painepulloja vaan ihan sellaista pienehköä. Tarkoitus olis laittaa tuo Valet Pro citrus tar & glue remover semmoiseen.
Eikö sinulla tullut aineen omaan pulloon kierrettävää sumutinta Tar & Glue Removerin mukana, minulla tuli shinearamasta tilattuna.
En ole missään kaupassa nähnyt liuottimen kestäviä pieniä pulloja :-\
Projectechiltä tilasin pienen pullon muiden tavaroiden mukana, mutta en ole varma onko ne liuottimen kestäviä. Sähköpostilla tuolta kannattaa tiedustella, asiakaspalvelu on todella hyvää.
Audi A4 Allroad quattro -17

clima

#183
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 11.11.11 - klo:09:22
Aiheeseen liittyen. Onko jossain Motonetissä tai vastaavassa liuottimen kestäviä suihkekepulloja? En tarkoita niitä isoja esim. Bilteman 1,5 litran keltaisia painepulloja vaan ihan sellaista pienehköä. Tarkoitus olis laittaa tuo Valet Pro citrus tar & glue remover semmoiseen.

Hong Kongista löytyy ainakin Plastexin valmistamaa ns. normaalisuihkepulloa jossa on maininta että kestää liuotinta. Tuolla olen itse esipesuainetta ruiskinut.

Löytyy näköjään kuvakin Plastexin sivuilta (7390B):

http://www.plastex.fi/results_luetteloall.asp?id_laji=86&Submit3=Etsi

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 10.11.11 - klo:22:25
Solmaster AS40 suositussekoitussuhteella ei poista vahaa maalipinnasta.

Osaako joku sanoa mikä olisi sitten Pinelinen sekoitussuhde joka ei veisi vahoja mukanaan mutta kuitenkin puhdistaisi?

Kapa

Miten tuo auton peseminen voi olla joillekin noin vaikeaa? Jos noin on, niin ansaitkoon sen kärsimyksen!

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 11.11.11 - klo:22:05
Miten tuo auton peseminen voi olla joillekin noin vaikeaa? Jos noin on, niin ansaitkoon sen kärsimyksen!
Ei siinä ole mitään vaikeaa tai kärsimystä, oikein mieli lepää kun pääsee likaista autoa pesemään ja siivoamaan ;D :D
Audi A4 Allroad quattro -17

nikob

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 11.11.11 - klo:22:07
Ei siinä ole mitään vaikeaa tai kärsimystä, oikein mieli lepää kun pääsee likaista autoa pesemään ja siivoamaan ;D :D
Ja puhdas auto palkitsee hyvin  :)
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: nikob - 11.11.11 - klo:22:22
Ja puhdas auto palkitsee hyvin  :)
Kunnes on ajanut pesupaikasta kotiin. Sitten vituttaa kun auto on taas likainen ;)
Tuosta voinee päätellä minkä värisellä autolla ajan ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

Pekka T

#188
Lainaus käyttäjältä: Reneto - 10.11.11 - klo:07:34
Mulla on just noi käytössä, ja olen ollut tyyväinen. Ã,,lä osta Motonetista painepulloa. Tuttu osti, kun kävi Solmasteria hakemassa (molemmat samalla, juu kätevää) ja totesi että minun Kungs pullo on paljon parempi = laadukkaamman tuntuinen. Motonetin pullo ei ollut kuin pari euroa edullisempi kuin mitä Kungs Honkkarissa.

Ei todellakaan olisi pitänyt ostaa kyseistä Motonetin painepulloa (AiFa 5 litraa), alkoi vuotamaan kyljestä heti ensimmäisellä käyttökerralla.  :(
Maanantaina vien takaisin liikkeeseen, saa nähdä antavatko rahat takaisin, vai joutuuko tyytymään uuteen pulloon joka varmaan hajoaa myös, jos nyt ei heti, niin jonkin ajan kuluttua kuitenkin.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Kiviharju

Minä kyllästyin noihin perus painesumuttimiin kun tuntui että pelkkä Taxicleaner tuhosi ne alle vuodessa, suuttimet tukossa ja pumppuosat vuotaa.
Kävin etolasta(Etra) hakemassa CRC:n pienehkön (n.1L) rasvanpoistajille tarkoitetun painepullon.
Oli aika kallis, noin 25â,¬, mutta luulisi että kestää hieman kauemmin, eikä ole väliä mitä myrkkyä sinne lykkää ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

topias

täällä on esipesuaineena pineline, joka ruiskutetaan pintaan tällä. http://www.hozelock.fi/ruiskutus/poistuvia-ruiskuja/Paineruisku-Promo-7L-4007.html
edellinen vastaava hozelock oli käytössä n 15 vuotta, joten mielestäni hinta/laatusuhde loistava.
noita saa ainakin agrimarketista. noiden välissä kokeilin motonetin vastaavaa "liuotinmallia", mutta siinä ei paineet pysyneet kuin 10 sekuntia eli palautukseen ekan kokeilun jälkeen.
parempiakin malleja löytyy esim. http://www.hozelock.fi/ruiskutus/paineruiskut-teollisuuskayttoon/Viton-7-L---Paineruisku-5107.html
tai etrasta mesto http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=5472758&parents=|5472623|5472740|5472743&path=0&catalogUid=2224442&style=view0

Hebster52

#191
Auto pestään vedellä ja pehmeällä harjalla. Harjaa liikutetaan vain auton mukaisesti.
Ei jynsäten edes takas joka suuntaan tai pyörittäen. Se vaan tekee ns. "Sun-spotseja" Kaikki muu tuhoaa lakkapintaa. Mikronaarmut sitten häivytetään oikeella kovalla vahalla. Ei millään "pikanestemäisellähelppoheikkivärisävyvahallavaimikäseoli". Mikronaamuista ei säästy vaikka miten tekee. Tulee jo vaan ajostakin noita mikronaarmuja.

Painepesuri on yhtä kuin vesihiekkapuhallusta nykylakoille...

Reneto

#192
Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 13.11.11 - klo:00:29
Minä kyllästyin noihin perus painesumuttimiin kun tuntui että pelkkä Taxicleaner tuhosi ne alle vuodessa, suuttimet tukossa ja pumppuosat vuotaa.
Kävin etolasta(Etra) hakemassa CRC:n pienehkön (n.1L) rasvanpoistajille tarkoitetun painepullon.
Oli aika kallis, noin 25â,¬, mutta luulisi että kestää hieman kauemmin, eikä ole väliä mitä myrkkyä sinne lykkää ;)

Kungsin pullo on kestänyt hyvin Solmasteria jo kohta pari vuotta. Varmuuden vuoksi tyhjennän ja pesen pullon aina käytön jälkeen. Saattaisi tuo kestää Solmasterin säilytystäkin, koska ei se mitään liuotinta ole, mutta varman päälle pelaan. Mitään kovia aineita en Kungsilla käyttelisi.

Jos olisin hommaamassa hyvää painepulloa, joka kestää melkein mitä vain myrkkyjä, niin ostaisin tämän Epocan pullon. Meillä oli töissä tuollainen, ja se oli ahkerassa & kovassa käytössä. Sillä levitettiin sellaisia liuottimia, mitä ei kauppojen hyllyiltä löydy.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

everyoung

Auton pesu ilman vettä, kaikkea ne jenkit keksii.
Itse en pesisi kuraista autoa tällä aineella tai ilman vettä ollenkaan.


http://www.iltasanomat.fi/autot/onnistuuko-auton-pesu-ilman-vetta-/art-1288435511291.html
Warning! To avoid injury, don't tell me how to do my job.

Mikko

En kyllä itse ainakaan ähtisi tuohon hommaan. Auton pesee itsepesupaikassa ihan kunnollakin tuossa samassa ajassa. Tosin kuivaus ja QD siihen sitten päälle vielä, mutta varmasti tulee parempi lopputulos.

Tämä ONR:kin jo hirvittäisi, toisaalta eipä tuo esimerkissä pestävä auto kyllä missään hirveässä kurassa ole:

Washing With 'Optimum No Rinse'

Leroy

Itse asiassa nuo ONR -pesut onkin toimivia lähinnä silloin, kun auto on pölyinen tai silminnähtävää likaa ei juurikaan ole. Omakohtaista kokemusta näistä ei ole, mutta erittäin luotettavasta lähteestä olen kuullut tällaisenkin pesumetodin toimivaksi. Ei missään nimessä ole suositeltavaa miksikään talvipesun korvikkeeksi. Varmasti "pukkaa naarmua" ::)

Lainaanpa tähän itseäni toiselta foorumilta. Omat pesutottumukseni:

Pesujärjestys normaalissa pesussa ti-hallissa:

1. Kahden ämpärin täyttö lämpimällä vedellä
2. Esipesu Super Sprayerilla (1:5 Valet Pro Brute Forcea, 4:5 Valet Pron Snow Foam Comboa), aineet jätetään pintaan approx. 5-10min
3. Vanteiden ja renkaiden pesu 1:10 Bilberrylla ja Vikanin mustalla ohuella vanneharjalla, renkaat -70 luvulta peräisin olevalla mattoharjalla :)
4. Auton huuhtelu ti -hallin painepesurilla (Nesteen automaatissa ohjelma n:o 3, "huuhtelu")
5. Pesuaineen annostelu pesuämpäriin, sekoitus ja puutarhaletkusta pikku tupsaus vettä perään niin (aineesta riippuen) saadaan vaahtoa näkösälle
6. Auton pesu Autozonen "lampaanvilla" -replica kintaalla, järjestyksessä konepelti, tuulilasi, katto, toinen kylki oven puolivälin kylkilistaan saakka ylhäältä alas, toinen kylki samoin, valot+maski, takalasi+takaluukun kansi
7.Pesukintaan vaihto Meguiar´sin valkoiseen mikrokuitukintaaseen, jolla ensin ovien kylkilistojen alapuolinen pesu, sen jälkeen vielä samalla hanskalla mustat helmamuovit auton ympäri
8. Auton huuhtelu puutarhaletkulla pistoolin kanssa
9. "open hose" huuhtelu
10. Auton kuivaaminen kahta kuivausliinaa (MD/Kent/CYC sininen) käyttäen kyljet painelemalla, vaakapinnoilla siirtelemällä liinaa vetäen kuivattavaan kohtaan+painelemalla

Siinä se. Ennen tein välihuuhteluita ainakin pari, kun pelkäsin, että shampoot kuivahtaa pintaan, mutta olen huomannut, että nopeudella ja shampoovalinnalla voi tehdä nämä välihuuhtelut tarpeettomiksi.

Pesunaarmua ihan varmasti löytyy taas keväällä, etenkin kun auton väri on arka, ei niiltä 100% voi välttyä. Sitten keväällä kevyt myllytys, niin niistäkin päästään. Muita pesutyylejä ja vinkkejä voi/saa/kannattaa lukea tästä viestiketjusta:

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=12&t=1290

Oikeasti ne harjat kannattaa suosiolla unohtaa.. :P
Outback

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 15.12.11 - klo:10:45
Itse asiassa nuo ONR -pesut onkin toimivia lähinnä silloin, kun auto on pölyinen tai silminnähtävää likaa ei juurikaan ole. Omakohtaista kokemusta näistä ei ole, mutta erittäin luotettavasta lähteestä olen kuullut tällaisenkin pesumetodin toimivaksi. Ei missään nimessä ole suositeltavaa miksikään talvipesun korvikkeeksi. Varmasti "pukkaa naarmua" ::)

Lainaanpa tähän itseäni toiselta foorumilta. Omat pesutottumukseni:

Pesujärjestys normaalissa pesussa ti-hallissa:

1. Kahden ämpärin täyttö lämpimällä vedellä
2. Esipesu Super Sprayerilla (1:5 Valet Pro Brute Forcea, 4:5 Valet Pron Snow Foam Comboa), aineet jätetään pintaan approx. 5-10min
3. Vanteiden ja renkaiden pesu 1:10 Bilberrylla ja Vikanin mustalla ohuella vanneharjalla, renkaat -70 luvulta peräisin olevalla mattoharjalla :)
4. Auton huuhtelu ti -hallin painepesurilla (Nesteen automaatissa ohjelma n:o 3, "huuhtelu")
5. Pesuaineen annostelu pesuämpäriin, sekoitus ja puutarhaletkusta pikku tupsaus vettä perään niin (aineesta riippuen) saadaan vaahtoa näkösälle
6. Auton pesu Autozonen "lampaanvilla" -replica kintaalla, järjestyksessä konepelti, tuulilasi, katto, toinen kylki oven puolivälin kylkilistaan saakka ylhäältä alas, toinen kylki samoin, valot+maski, takalasi+takaluukun kansi
7.Pesukintaan vaihto Meguiar´sin valkoiseen mikrokuitukintaaseen, jolla ensin ovien kylkilistojen alapuolinen pesu, sen jälkeen vielä samalla hanskalla mustat helmamuovit auton ympäri
8. Auton huuhtelu puutarhaletkulla pistoolin kanssa
9. "open hose" huuhtelu
10. Auton kuivaaminen kahta kuivausliinaa (MD/Kent/CYC sininen) käyttäen kyljet painelemalla, vaakapinnoilla siirtelemällä liinaa vetäen kuivattavaan kohtaan+painelemalla

Siinä se. Ennen tein välihuuhteluita ainakin pari, kun pelkäsin, että shampoot kuivahtaa pintaan, mutta olen huomannut, että nopeudella ja shampoovalinnalla voi tehdä nämä välihuuhtelut tarpeettomiksi.

Pesunaarmua ihan varmasti löytyy taas keväällä, etenkin kun auton väri on arka, ei niiltä 100% voi välttyä. Sitten keväällä kevyt myllytys, niin niistäkin päästään. Muita pesutyylejä ja vinkkejä voi/saa/kannattaa lukea tästä viestiketjusta:

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=12&t=1290

Oikeasti ne harjat kannattaa suosiolla unohtaa.. :P
:o :o

Tai vaihtoehtoisesti: Kävelet Tullinpuomin Nesteen kassalle ja sanot "tehopesu - kiitos!". Annat laitteen lukea ostamasi kuitin viivakoodin ja tähtäät kuljetushihnalle. Otat mukavan istuma-asennon ja ruuvaat Dynaudioa vähän kovemmalle pesun ajaksi... ;)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Leroy

^ mä kuuntelen ennemmin Hank Williamsin 50 -luvun monoäänityksiä kotona ja pesen kaikessa hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa. Mukavan asennon otan auton penkissä sitten keväällä katsellessani harjapestyjen autojen maalipintoja kevätauringossa. Korvaamatonta. ;)
Outback

VAG!

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.12.11 - klo:11:15
Kävelet Tullinpuomin Nesteen kassalle ja sanot "tehopesu - kiitos!".

Ja tämän lisäksi kerran vuodessa ajat jollekin ammattipuunajalle ja sanot "tolle tarttis tehrä jotain". Näin ainakin meillä ;)

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 15.12.11 - klo:11:19
^ mä kuuntelen ennemmin Hank Williamsin 50 -luvun monoäänityksiä kotona ja pesen kaikessa hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa.

Jos minä alkaisin meidän autoja puunaamaan Pesukintaan taktiikoilla, niin olisi aika pian hiljaisuus kaukana, kun hellasäröä alkaisi varmasti esiintymään merkittävissä määrin ;)

makelja

Leroyn taktiikalla pesuun menee n. 20-25min. Ei sen pidempään ainakaan Golfissani. Sitten menee aikaa lisää jos rupeaa kaikki ovien välit jne. putsaamaan. Mutta pelkkä pintapesu ei tuon enempää vie. Samalla taktiikalla itsekin pesen. Aineet eri.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: makelja - 15.12.11 - klo:12:00
Leroyn taktiikalla pesuun menee n. 20-25min. Ei sen pidempään ainakaan Golfissani. Sitten menee aikaa lisää jos rupeaa kaikki ovien välit jne. putsaamaan. Mutta pelkkä pintapesu ei tuon enempää vie. Samalla taktiikalla itsekin pesen. Aineet eri.

Itsellä kanssa melkein identtinen pesuprosessi Leroyn kanssa vain tuotemerkeissä on eroja.

Itse pesen aina takaluukun ja ovien välit, konepellin alta sivupeltien yläosat ja maskin ja lamppujen pellin alle jäävät osat, sekä itse konepellin myös alapuolelta pesukintaalla pesten ja sitten puhtaalla vedellä samalla kintaalla tai suihkepullolla huuhdellen. Ei tuolla pidemmälläkään tavalla mene kuin vähän reilu tunti jos vauhdilla tekee.

Nyt kura-aikaan suoritan kyllä kunnon pesun vain noin joka kolmas kerta parin viikon välein ja siinä välissä "Solmasteria painepullolla, huuhtelu ja baanalle" -ylläpitopesuja.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: makelja - 15.12.11 - klo:12:00
Leroyn taktiikalla pesuun menee n. 20-25min. Ei sen pidempään ainakaan Golfissani. Sitten menee aikaa lisää jos rupeaa kaikki ovien välit jne. putsaamaan. Mutta pelkkä pintapesu ei tuon enempää vie. Samalla taktiikalla itsekin pesen. Aineet eri.

Juu, mulla menee joku 30 minuuttia siihen pesutapahtumaan. Kuivauksen kanssa ehkä, tai varsinkin jos intoutuu jonkin detailerin kanssa leikkimään, menee pidempään. Siltikään ei ole vielä 27â,¬ ylittänyt ti-hallin lasku. Tuon verran varmaan maksaa se "Kaekistaparrain-eivarppinanaarmuta-kiiltovaha-deluxe-harjapesu". Ja siinä saa ne pesupyörteetkin huoltoasemaketjusta ja harjasten pehmeydestä tai puhtaudesta riippumatta aina samaan rahaan.
Outback

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.12.11 - klo:12:17
Itse pesen aina takaluukun ja ovien välit, konepellin alta sivupeltien yläosat ja maskin ja lamppujen pellin alle jäävät osat, sekä itse konepellin myös alapuolelta pesukintaalla pesten ja sitten puhtaalla vedellä samalla kintaalla tai suihkepullolla huuhdellen. Ei tuolla pidemmälläkään tavalla mene kuin vähän reilu tunti jos vauhdilla tekee.

Nyt kura-aikaan suoritan kyllä kunnon pesun vain noin joka kolmas kerta parin viikon välein ja siinä välissä "Solmasteria painepullolla, huuhtelu ja baanalle" -ylläpitopesuja.

Kyllä kun tätä lukee, niin alkaa omatuntoa kolkuttelemaan. Kunhan noi ilmat joskus tosta lämpenee, niin menen varmaan vaikka Suomenojan Shellille ulko-itse-pesuun. Saa vanteiden puolien välit puhtaiksi, ne kun ei noilla koneilla oikein puhdistu. Siellä on sellainen erinäppärä harjas-systeemi jossa tulee pesuaine samasta tuutista, kylä lähtee...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.12.11 - klo:11:48
Ja tämän lisäksi kerran vuodessa ajat jollekin ammattipuunajalle ja sanot "tolle tarttis tehrä jotain". Näin ainakin meillä ;)

Ja mitähän luulet, että tämä ammattipuunaaja sille tekee. Kovin halvalla ei mitään 3-vaiheista koneellista kiillotusta teetätetä(..ja vielä se, että tyydyttääkö se ammattilaisen jälki kuitenkaan) . Eli käytännössä se vetäisee sulta ne naarmut jollain filleripitoisella mössöllä piiloon. Hyvä mieli kestää ehkä kuukauden, max. pari. Lisäksi itseä ei ainakaan huvita karvalaikalla alkaa joka kevät ajelemaan tuota omaa patjapussia, jos jokin viimeistelyaine/-laikka kuitenkin riittäisi. Eli jos pesutekniikalla voi ehkäistä/vähentää naarmujen syntyä, niin on se nyt helkkarin paljon helpompi tie (jos nyt sellaista välttämättä haluaa) kulkea, kuin myllyttää autoa pari päivää joka kevät.
Outback

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 15.12.11 - klo:13:33
Eli jos pesutekniikalla voi ehkäistä/vähentää naarmujen syntyä, niin on se nyt helkkarin paljon helpompi tie (jos nyt sellaista välttämättä haluaa) kulkea, kuin myllyttää autoa pari päivää joka kevät.

No juurikin helppouden takia itse jätän auton pesun koneelle ja ammattilaisille. Toki käytän vain sellaista pikapesupaikkaa missä pesuohjelmat ovat järkeviä ja harjat säädyllisessä kunnossa. Näin naarmujen määrä minimoituu. Nyt on vielä käynyt sikäli onnea, että olen löytänyt pesupaikan arkisten ajoreittien varrelta, missä kaikki autot, pesuohjelmasta riippumatta, esipestään ihmisen toimesta painepesurilla ennen koneeseen menemistä. Näin kun toimitaan, niin harjat pysyvät hienossa kunnossa, kun niillä ei ikinä jynssätä erittäin paskaisia autoja.

En minä kauluspaitojakaan pese ja silitä, kun on paljon helpompaa viedä ne pesulaan. Vaikka siis osaan itsekin pestä niin paidat kuin autot. Se on vain niin samperin tylsää ja aikaa vievää puuhaa, että ei viitsi. Joskus kauniina kesäiltana auton peseminen on kyllä ihan terapeuttista puuhaa. Varsinkin jos siinä ohessa pitää nestetasopainoa yllä ohrapirtelöllä ja sauna lämpenee ohessa.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.12.11 - klo:13:47En minä kauluspaitojakaan pese ja silitä, kun on paljon helpompaa viedä ne pesulaan. Vaikka siis osaan itsekin pestä niin paidat kuin autot. Se on vain niin samperin tylsää ja aikaa vievää puuhaa, että ei viitsi. Joskus kauniina kesäiltana auton peseminen on kyllä ihan terapeuttista puuhaa. Varsinkin jos siinä ohessa pitää nestetasopainoa yllä ohrapirtelöllä ja sauna lämpenee ohessa.

Minä osaan kyllä myös kauluspaidat pestä ja silittää ja autonpesun opettelukin on jo jonkin verran edennyt. Vielä olisi kuitenkin harjoiteltavaa, kun silloin tällöin niitä hiusnaarmuja pääsee syntymään. :-[ Itse tykkään auton pesusta (ja autonhoidosta yleensäkin) ihan vietävästi ja pidän sitä hyvänä harrastuksena, huonompiakin löytyy. Itse aikoinaan ryhdyin tuohon pesutekniikkaan kiinnittämään huomiota juurikin tuollaisen kuvailemasi kesäillalla tapahtuneen pesun seurauksena. Okei, auto oli puhdas ja vahattu, mutta armoton ilta-aurinko paljasti liikaa maalipinnan todellista tilaa. Nykyään keskityn kesäiltoina täysin saunomiseen ja kaljan juontiin. Pesuhommat suoritan muina ajankohtina. Kalja alkaa maistua kitkerälle, mikäli lopputulos ei tyydytä.
Outback

Zoob

Eikö tuolla vähän aiemmin joku juuri todennut että painepesu vastaa hiekkapuhallusta. ???  Jos painepesurin kanssa käyttää hiukankin tervettä järkeä niin varmasti on paras väline esipesuun. Itse pesen talvisin autoa harvakseltaan, olen sitä mieltä että jos jatkuvasti hinkkaa hiekkaista autoa vaikka miten taiteen sääntöjen mukaan niin lopputulos keväällä naarmuineen voi olla huonompi kuin jos malttaa pestä vähän harvemmin. Lumiharja+likainen auto on varmasti vielä tehokkaampi tapa naarmuttaa auton maalipinta.
VW Golf 1,8TSI Highline -09
Audi A6 Avant 2,0TDI Multitronic business-12

Leroy

^Juu, noinhan tuolla verrattiin painepesurin käyttöä hiekkapuhallukseen. Ja samassa viestissä ohjeistettiin käyttämään pesuharjaa (!!!!????)...Ei se talvella pesu naarmuta yhtään sen enempää, kaikki riippuu siitä, miten hyvin se esipesu on suoritettu. Ainakin mun mielestä. Itse en autoon koske pesukintaalla, ennen kuin olen varmistunut siitä,että pinta on varmasti puhdas irtoliasta. Sormella varovarovasti oven alalaidasta kokeillen sen kyllä huomaa. Kyllä se painepesuri on aika olennainen osa tuota tehokasta ja turvallista ESIpesua. En tiedä mistä tuollaiset hiekkapuhallusvertaukset nyt oikein tulee... ::) Esipesuaine pintaan (Vaahto, pineline, solmaster, yms.), vaikutus ja painarilla huolella pois, sitten ehkä jo uskaltaa jollain sitä pintaa hipelöidä.

Lumiharja on nounou. En käytä muuta kuin ikkunoiden putsaukseen. Muuten ajelen eskimopuikolla.
Outback

VAG!

Hiukan aihetta sivuaa yksi mielenkiintoinen kokemus "esipesusta". Olin tien päällä ja auto alkoi näyttämään niin törkyiseltä, että pakko se oli viedä pesuun. Huomasin ison autotarvikeliikkeeltä vaikuttavan paikan ja sen ohessa olevan pesulinjan. No, sinne sitten kahden auton jonon perille. Keulilla ollut auto ajoi sisään ja mies tuli oven viereen ilmeisesti rahastamaan. Sen jälkeen haki seinän vierestä pitkän varren päässä olevan "mikrokuitupallon". Se oli siis sellainen lähes tyynyn kokoinen mötikkä, josta roikkui pesukintaasta tuttuja hapsuja.

Mies alkoi sitten sillä hinkkaamaan auton perää. Farkun peräpeili oli kuraa ja hiekkaa täynnä ja sitä ei millään muotoa huuhdeltu painepesurilla etukäteen tai levitetty edes pesuainetta sinne. Sitten mikrokuitupallo takaisin isohkoon ämpäriin ja auto ajoi eteenpäin linjalle. Jonon kakkonen seuraavaksi sisään. Sama käsittely sillekin. Samalla mikrokuitupallolla ja samasta ämpäristä nostettuna.

Tässä vaiheessa aloin miettimään, että osaankohan pienoisesta kielimuurista johtuen varmasti selittää kyseiselle herrasmiehelle, että meidän auton peräpeiliä ei esipestä tuolla hiomapallolla. Tulin loppupäätelmään, että en voi olla tästä varma ja vekslasin itseni äkkiä pois jonosta :D

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 15.12.11 - klo:14:27
Lumiharja on nounou. En käytä muuta kuin ikkunoiden putsaukseen. Muuten ajelen eskimopuikolla.

Tää keskustelu alkaa nyt liikkumaan "väärin sammutettu - tasolla". Mutta tuo ylläoleva quote on kyllä tyrmistyttävä. Toivon todellakin että tuo on pelkkä heitto. Et oikeasti voi olla tosissasi siitä että sinun autosi maalipinnan kiilto on tärkeämpää kuin omasi, kanssamatkustajiesi tai muiden kanssasi liikenteessä samaan aikaan liikkuvien turvallisuus tai henki?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy