Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

3.6 V6

Tulipa itsekin väsättyä tuollainen viimasuoja, josko lämpiäisi nopeammin.

http://www.aijaa.com/v.php?i=002328938246.jpg

Materiaali jonkinlaista muovimattoa (7mm), jonka nurkista koluamalla löysin.  ;D Kiinnitys 4 cm solumuovipaloilla, jotka liimattu ritilöiden suuntaisesti kumimaton takapuolelle ja tungettu koko höskä sen jälkeen paikalleen. Saa nähdä pysyykö paikallaan.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 24.10.11 - klo:20:54Kiinnitys 4 cm solumuovipaloilla, jotka liimattu ritilöiden suuntaisesti kumimaton takapuolelle ja tungettu koko höskä sen jälkeen paikalleen

Nerokasta. ;D

3.6 V6

Kummalla puolella tuossa superbissa on ulkoilmalämpömittarin anturi? Pitänee vielä tehdä sille pieni reikä, että näyttää oikein.

3.6 V6

Nyt testattu ajossa ja voin sanoa, että ihan kivasti lisäsi melua tuo härpäke.   :o Vaikutusta lämpenemiseen saanee testattua paremmin hieman kylmemmillä ilmoilla. Kiinni on kyllä hyvin, koska en meinannut saada enää irti, kun tuota melua kuulostellessani sen otin pois.  :)

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 25.10.11 - klo:12:45
Kummalla puolella tuossa superbissa on ulkoilmalämpömittarin anturi? Pitänee vielä tehdä sille pieni reikä, että näyttää oikein.

Octaviassa on oikeassa reunassa, ensimmäisen ritilänaukon kohdalla. Näkyy selväsi kun maskin sisään katsoo. Anturi on omassa telineessään selvästi näkyvillä. Näi siis Octaviassa, joten miksipä ei isoveljessäkin.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

toukopouko

#185
Pistin sisäpuolelle ison palasen retkipatjaa. Peittää lauhduttimen ja luonnollisestikkin tällöin myös jäähdyttimen. Palanen ei ole mitenkään kiinni missään. Lauhduttimen ja jäähdyttimen välissä on rako niin jäähdytin kyllä myös jäähtyy flekteillä tarpeen vaatiessa. Operaation kesto noin 30 sekuntia.

Mikä järki noissa ulkoisissa suojissa on tähän ratkaisuun verrattuna ?

OT: Miksi muuten tuota "öljynviilentäjää" kutsutaan yleensä öljynlauhduttimeksi ? Eihän se mikään lauhdutin ole jos ei olomuoto vaihdu ? Kai oikea nimi sillekkin olisi jäähdytin ?

Max3

Miksi valitsin ulkoisen viimasuojan; edullinen ja helppo, ei väpätä talvinopeuksissakaan ilmavirrassa, aiempina vuosina tein myös kaikenlaisia pahvi- tai routamattovirityksiä ja tähän automalliin löytyi mielestäni siedettävän näköinen kaupallinen ratkaisu.

Parin viikon kokemuksella sanoisin, että miten voi autonmoottori olla edelleen harmittavan hidas lämpiämään. Eilenkin ulkolämpötila oli kotiin ajaessa +8 ja 5 km kaupunkiajon (40-50 km/h aluerajoitus ja 6. liikennevalot) jälkeen öljynlämpötila oli vain +60, pitää tänään vielä tarkistaa pyöriikö tuuletin koko ajan, siis eihän tässä ole öljynlauhdutinta ? kuten esim toyota:ssa. Auton sisälle tuli lämpöä pienimmällä teholla. Autolla ajettu vain 6500 km ja alkaa jo tuntua vastemmieliseltä. Poikkeavatko nuo lämpenemislukemat normista ?
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 27.10.11 - klo:12:54
Miksi valitsin ulkoisen viimasuojan; edullinen ja helppo, ei väpätä talvinopeuksissakaan ilmavirrassa, aiempina vuosina tein myös kaikenlaisia pahvi- tai routamattovirityksiä ja tähän automalliin löytyi mielestäni siedettävän näköinen kaupallinen ratkaisu.

Parin viikon kokemuksella sanoisin, että miten voi autonmoottori olla edelleen harmittavan hidas lämpiämään. Eilenkin ulkolämpötila oli kotiin ajaessa +8 ja 5 km kaupunkiajon (40-50 km/h aluerajoitus ja 6. liikennevalot) jälkeen öljynlämpötila oli vain +60, pitää tänään vielä tarkistaa pyöriikö tuuletin koko ajan, siis eihän tässä ole öljynlauhdutinta ? kuten esim toyota:ssa. Auton sisälle tuli lämpöä pienimmällä teholla. Autolla ajettu vain 6500 km ja alkaa jo tuntua vastemmieliseltä. Poikkeavatko nuo lämpenemislukemat normista ?

Kuulostaa normaalilta konsernituotteelta. Kannattaa totutella ajatukseen että kylmät kelit on vasta tulossa ja sitten autossa vasta onkin kylmä, kaupungissa lämmintä ei tule pihaustakaan kun kelit menee -20:n huonommalle puolelle.

Totuttele ajatukseen kylmästä tai hanki webasto, VAG-konserni ei vaan osaa tehdä lämmitylaitteita :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tet

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 27.10.11 - klo:12:19
OT: Miksi muuten tuota "öljynviilentäjää" kutsutaan yleensä öljynlauhduttimeksi ? Eihän se mikään lauhdutin ole jos ei olomuoto vaihdu ? Kai oikea nimi sillekkin olisi jäähdytin ?

Samasta syystä kuin ahtoilman jäähdytintä kutsutaan yleisesti välijäähdyttimeksi: tietämättömyydestä ja siksi kun on kuultu muidenkin ko. nimitystä käyttävän. Öljynjäähdytin on todellakin öljynjäähdytin, öljynlauhduttimia voi olla joissakin vempeleissä mutta autoissa ei. Ahdetuissa henkilöautoissa on myöskin ahtoilman jäähdytin (charge air cooler), välijäähdyttimiä (intercooler) taas käytetään kahden sarjaan kytketyn ahtovaiheen välissä eli lähinnä kuorma-autoissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Zaasa

#189
Lainaus käyttäjältä: Max3 - 27.10.11 - klo:12:54

Parin viikon kokemuksella sanoisin, että miten voi autonmoottori olla edelleen harmittavan hidas lämpiämään. Eilenkin ulkolämpötila oli kotiin ajaessa +8 ja 5 km kaupunkiajon (40-50 km/h aluerajoitus ja 6. liikennevalot) jälkeen öljynlämpötila oli vain +60, pitää tänään vielä tarkistaa pyöriikö tuuletin koko ajan, siis eihän tässä ole öljynlauhdutinta ? kuten esim toyota:ssa. Auton sisälle tuli lämpöä pienimmällä teholla. Autolla ajettu vain 6500 km ja alkaa jo tuntua vastemmieliseltä. Poikkeavatko nuo lämpenemislukemat normista ?
Samalla moottorilla varustettuun entiseen Ocuuni jouduin hankkimaan Webaston.Ei rätit keulalla talvipakkasella auttanut. Moottori ei vaan lämpene.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.10.11 - klo:14:08


Totuttele ajatukseen kylmästä tai hanki webasto, VAG-konserni ei vaan osaa tehdä lämmitylaitteita :-\
1,4TSI:n perusongelma on moottorin hidas lämpeneminen ja lämmöntuotto,ei voi lämppärikään tuottaa lämpöä kylmästä moottorista. Pahin on vasta edessäpäin ???

Nykyinen moottori tuntuu olevan nopea lämpenemään.31.10 asennetaan tähänkin Webasto.

Zaasa

#190
Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 15.12.10 - klo:22:21
Minulla kans tuo Slamitin etusuoja. Ja konepelti ei aukene ???. Ei ole monesta millistä kiinni et kahva mahtuu kunnolla tulemaan ulos. Josko ottaisi viilan käteen ;)
Vähän paluuta vanhaan :)

Ei tarvitse ottaa viilaa eikä taivutustyökaluja käteen jos tuulihaka ei toimi Slamitin suojassa.  
Asensin tänään RäSään Slamitin suojan,ei auennut konepelti.Tuulihakaa voi säätää konepellistä,tuulihaan asennus reiät on soikeita säätöreikiä,3kpl 5mm Torx ruuvia.Tuulihaan voi säätää slamitin suojaan käyväksi ;)
Sama suoja kävi entiseen FL-Ocuun säätämättä.

Kuva vanhasta Ocusta ja suojasta.

tet

#191
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.10.11 - klo:15:30
1,4TSI:n perusongelma on moottorin hidas lämpeneminen ja lämmöntuotto,ei voi lämppärikään tuottaa lämpöä kylmästä moottorista.

Itsekin olin tätä mieltä, ennen Tuulilasin lämmityslaitevertailua. Uusimmassa (vai oliko se sitä edellinen) Tuulilasissa oli vertailussa mukana sekä Golf että Octavia tällä samalla 1.4 TSI 90 kW -moottorilla (CAXA). Yllättäen Octavia peittosi Golfin lämpenemisnopeudessa ihan 6-0. Molemmissa etupenkillä pään kohdallla lämpö nousi aika samaa vauhtia, mutta jalkatilassa oli Golfissa vielä pakkasta siinä vaiheessa kun Ocussa oli jo +20. :o Ilmeisesti lämmityslaitteella on kuitenkin suurempi merkitys kuin moottorilla, olkaa Octavialla ajelevat onnellisia nopsasti lämpenevästä autosta. 8)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

brainsurgery

Mulla on 2.0TFSI moottorilla oleva auto ja veden lämmöt ei vain nouse siinä yli 66C jos ulkolämpöä on -10C tai vähemmän. Tuohon 66C nousee helposti mutta ei enää siitä yli. Ei ole oikein käsitystä mistä johtuu. Termostaatti siihen on vaihdettu ja syyläri on kylmä ajon jälkeen. Johonkin se vesi kiertää ja viilenee niin paljon että ei lämmöt nouse. Sitten kun pistää keulan umpeen niin lämmötkin nousee sinne 90C helposti.

Skoda8

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.11 - klo:10:25
Itsekin olin tätä mieltä, ennen Tuulilasin lämmityslaitevertailua. Uusimmassa (vai oliko se sitä edellinen) Tuulilasissa oli vertailussa mukana sekä Golf että Octavia tällä samalla 1.4 TSI 90 kW -moottorilla (CAXA). Yllättäen Octavia peittosi Golfin lämpenemisnopeudessa ihan 6-0. Molemmissa etupenkillä pään kohdallla lämpö nousi aika samaa vauhtia, mutta jalkatilassa oli Golfissa vielä pakkasta siinä vaiheessa kun Ocussa oli jo +20. :o Ilmeisesti lämmityslaitteella on kuitenkin suurempi merkitys kuin moottorilla, olkaa Octavialla ajelevat onnellisia nopsasti lämpenevästä autosta. 8)

Jep, tuo lämpeneminen on kyllä varsinkin talviaikaan aivan ylimitoitettua. Pitemällä matkalla hiki virtaa, vaikka laittaisi lämpösäädön 18:aan, ja takin heittää sivuun..

Ilmeisesti tuulilasin etureunassa oleva lämpötila-anturi ei ota huomioon, että ikkunan lähettyvillä ei ole ihan sama lämpö, kuin muualla autossa, kun ulkona pakastaa. (näin siis 09-vuoden 1,8:ssa)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Skoda8 - 14.12.11 - klo:22:09
Jep, tuo lämpeneminen on kyllä varsinkin talviaikaan aivan ylimitoitettua. Pitemällä matkalla hiki virtaa, vaikka laittaisi lämpösäädön 18:aan, ja takin heittää sivuun..

Ilmeisesti tuulilasin etureunassa oleva lämpötila-anturi ei ota huomioon, että ikkunan lähettyvillä ei ole ihan sama lämpö, kuin muualla autossa, kun ulkona pakastaa. (näin siis 09-vuoden 1,8:ssa)

Ei se ole lämpötila-anturi vaan aurinkotunnistin, lämpöantureita on climatronicin kanssa useampiakin. Oletko huollossa maininnut että auto lämpiää liian kuumaksi lämpötilapyyntin nähden? Climatronicia voi käsittääkseni kalibroida testerillä ja liekkö sille jotain säätömahdollisuuksiakin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.11 - klo:10:25
Itsekin olin tätä mieltä, ennen Tuulilasin lämmityslaitevertailua. Uusimmassa (vai oliko se sitä edellinen) Tuulilasissa oli vertailussa mukana sekä Golf että Octavia tällä samalla 1.4 TSI 90 kW -moottorilla (CAXA). Yllättäen Octavia peittosi Golfin lämpenemisnopeudessa ihan 6-0. Molemmissa etupenkillä pään kohdallla lämpö nousi aika samaa vauhtia, mutta jalkatilassa oli Golfissa vielä pakkasta siinä vaiheessa kun Ocussa oli jo +20. :o Ilmeisesti lämmityslaitteella on kuitenkin suurempi merkitys kuin moottorilla, olkaa Octavialla ajelevat onnellisia nopsasti lämpenevästä autosta. 8)
Oma mielipiteeni on edelleen kahden pakkastalven kokemuksen perusteella  1.4TSI 90KW CAXA moottori on hidas lämpenemään ja lämmöntuotto surkealla tasolla.

Skoda8

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.12.11 - klo:22:19
Ei se ole lämpötila-anturi vaan aurinkotunnistin, lämpöantureita on climatronicin kanssa useampiakin. Oletko huollossa maininnut että auto lämpiää liian kuumaksi lämpötilapyyntin nähden? Climatronicia voi käsittääkseni kalibroida testerillä ja liekkö sille jotain säätömahdollisuuksiakin.

Jaa pitänee kysäistä, kunhan se huolto taas parin vuoden päästä on. Kesällä ei kyllä moista ongelmaa tunnu olevan, joten luulin, että johtuu vaan tuosta pakkassäästä, ja siitä ettei mitta-anturit saa oikeaa lämpöä sisätiloista..

everyoung

Täällä on moneen autoon suojia mutta ei kyllä siisteimpiä, tosin sehän loppujen lopuksi onkin tärkeätä, että auto ja moottori lämpiää myös kylmällä.

http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/2011/11/18/nyt-viimasuoja-maskisuoja-maskipeitto-maskipeite-edullisesti-rengastien-autotarvikkeelta-hox-paljon-uutuuksia-2/
Warning! To avoid injury, don't tell me how to do my job.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: everyoung - 15.12.11 - klo:21:24
http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/2011/11/18/nyt-viimasuoja-maskisuoja-maskipeitto-maskipeite-edullisesti-rengastien-autotarvikkeelta-hox-paljon-uutuuksia-2/
Kauppa se on joka kannattaa ja "edullisuus" kovin suhteellista ;D Etra/Etolasta 2mm PE-muovia palanen parilla eurolla ja esim. Vehosta kiinnikkeet 2e/kpl. Tein tuollaisen muutama vuosi sitten Renault Meganeen ja tällä viikolla tuo Ford Galaxy sai oman lätkänsä nokalleen. Tosin "hieman" oli noissa kiinnikkeissä inflaatio käynyt kun hinta oli nyt 2x mitä Relluun sai :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Skoda8 - 15.12.11 - klo:21:11
Jaa pitänee kysäistä, kunhan se huolto taas parin vuoden päästä on. Kesällä ei kyllä moista ongelmaa tunnu olevan, joten luulin, että johtuu vaan tuosta pakkassäästä, ja siitä ettei mitta-anturit saa oikeaa lämpöä sisätiloista..

Tuli tämä ongelmasi mieleen kun tuossa kaupungilla hikoilin Ocun ratissa, onko sulla ilmastointi AUTO-asennossa vaiko valittuna tehostus johonkin suuntaan niistä nappuloista? Liikkeelle lähtiessä nimittäin laitoin tehostuksen tuulilasille ja kaupungilla sitten alkoi tuntumaan aika kuumalle vaikka pyynti oli 19°C, takaisin automaatille ja lämpötila tasaantui melko pian pyydetyn mukaiseksi. Kun muistelen tässä niin samanlaista ole havainnut ennenkin, ilmeisesti se tehostuksella joko puhaltaa ko. suuntaan reilusti lämmintä tai sitten automatiikka tippuu osittain pois pelistä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.11 - klo:10:25
Itsekin olin tätä mieltä, ennen Tuulilasin lämmityslaitevertailua. Uusimmassa (vai oliko se sitä edellinen) Tuulilasissa oli vertailussa mukana sekä Golf että Octavia tällä samalla 1.4 TSI 90 kW -moottorilla (CAXA). Yllättäen Octavia peittosi Golfin lämpenemisnopeudessa ihan 6-0. Molemmissa etupenkillä pään kohdallla lämpö nousi aika samaa vauhtia, mutta jalkatilassa oli Golfissa vielä pakkasta siinä vaiheessa kun Ocussa oli jo +20. :o Ilmeisesti lämmityslaitteella on kuitenkin suurempi merkitys kuin moottorilla, olkaa Octavialla ajelevat onnellisia nopsasti lämpenevästä autosta. 8)
Tämä testi olisi ollut huomattavasti informatiivisempi jos siinä olisi mitattu myös jäähdytysnesteen lämmön nousua ja verrattu sitten siihen sisälämpöjä, näin olisi tullut esille itse lämmityslaitteen todellinen teho. En ihan niele tuota Ocu-Golf- eroa, sehän tarkoittaisi että Ocun moottori myös lämpiäisi huomattavasti heikommin kaikenlämmönirtirepivän lämmityslaitteensa ansiosta.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Skoda8

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.12.11 - klo:23:07
Tuli tämä ongelmasi mieleen kun tuossa kaupungilla hikoilin Ocun ratissa, onko sulla ilmastointi AUTO-asennossa vaiko valittuna tehostus johonkin suuntaan niistä nappuloista? Liikkeelle lähtiessä nimittäin laitoin tehostuksen tuulilasille ja kaupungilla sitten alkoi tuntumaan aika kuumalle vaikka pyynti oli 19°C, takaisin automaatille ja lämpötila tasaantui melko pian pyydetyn mukaiseksi. Kun muistelen tässä niin samanlaista ole havainnut ennenkin, ilmeisesti se tehostuksella joko puhaltaa ko. suuntaan reilusti lämmintä tai sitten automatiikka tippuu osittain pois pelistä :-\

No nyt on edellisistä pakkasista sen verran aikaa, että en muista ihan varmasti missä asennoissa ne suutinvalinnat on ollut. Mahdollisesti sekä lasille, että jaloille, kun tuulilasi tahtoo aika helposti huurtua. Mutta se tehopuhallus lasille on kyllä ollut pois muutaman kilometrin ajon jälkeen, se kun pitää niin kovaa suhinaa.. Ja tämä liikalämpö tulee pahiten esille, kun ajetaan pitkää matkaa. Ehkä n. 100-200 km:n ajon jälkeen.. Välillä pitää käyttää sinisellä, maksimikylmennyksellä, ja sitten takaisin 18:aan..

pedro66

Tuli laitettua tuo alemman ritilän tuulisuoja kiinni. Vanhassa (2007) oli myös samanlainen, mutta maalattuna ja pinnalla.

Nyt kun uudessa on alaritilä hieman isompi tuli uutta suojaa mallatessa huomattua että eihän
maalaamaton myrkynvihreä olekkaan hassumman näkönen mustan auton kanssa ja vielä kun logossa
on samaa väriä niin mikä ettei.

Ylempään ritilään on samasta materiaalista, mutta kiinnitän sen kun pakkaset kovenee.
Materiaalina on kennomuovia, johon vaimon kasvihuoneen osat oli pakattu.

Vihreät nipparit olisi tarkoitus vaihtaa mustiksi, kun vaan jaksais näperrellä.
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

M0gstis

Omaan tuli kans vihertävä viimasuoja alamaskin sisäpuolelle. Ostin retki/jumppapatjan josta taiteilin kappaleen  nippusiteillä sisäpuolelle kiinni. Aluks pelkäsin että siitä tulee susiruma mutta lopputulos yllätti. Siitä tulikin aika huomaamaton ja joutuu oikein katsomalla katsomaan huomatakseen virityksen.

bm

Olen tukkinut diesel Scoutista keulaa ja miettinyt että uskaltaako sen tukkia miten umpeen? Ilman viimasuojia näissä nollakeleissä on koneen lämmöt nousseet moottoritiellä max 84C. Kun laitoin viimasuojia alkoi lämmöt olee jopa 94C. Miten korkeita lämpöjä olette mitanneet diesel Octavista? Pari kertaa olen pysäyttänyt auton kun lämmöt on yli 90C ja kumpikaan tuuletin ei ole vielä pyörinyt, joten varmaan ihan normaaleja lämpöjä vielä? Lämpöjä olen seuraillut ilmastoinnin näytön kautta.

Emil

Niin kauan ei ole hätää keulan peittelyssä, kun pitää huolen että tuulettimet saavat siirrettyä riittävästi ilmaa jäähdyttimen läpi, jos tarvetta. Jossain kohtaa pitää olla siis jonkinlainen aukko. Ajoviimaa voidaan vähentää, mutta samalla ei saa estää kokonaan ilman liikkumista jäähdyttimen läpi silloin kun on tarve.

Ã,,lkää hyvät ihmiset muuratko keulaa täysin umpeen, ettei tulisi kansipahvimurheita kuumana käynnin vuoksi.

Nestori

Octaviassa nestekierto "nurinpäin", eli kannattaa tukkia vain alaritilä. Ja tietääkseni 1,4TSI:hin on olemassa ohjainlaitteen päivitys, joka arvatenkin oli tehty tuohon Tuulilasin testi-Octaviaan, muttei Golfiin? Päivitys antaa enemmän lämmintä nestettä kennolle varsinkin haalealla moottorilla, jollin kennokin pystyy tuottamaan enemmän lämpöä kabiiniin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Emil - 03.01.12 - klo:12:07
Niin kauan ei ole hätää keulan peittelyssä, kun pitää huolen että tuulettimet saavat siirrettyä riittävästi ilmaa jäähdyttimen läpi, jos tarvetta. Jossain kohtaa pitää olla siis jonkinlainen aukko.

Tärkeintä lienee se, että ei laita tuulisuojaa suoraan kennoon kiinni. Eli laittaa suojan siten, että kennon ja levyn väliin jää reilu ilmatila. Jos moottori tarvitsee jäähdytystä, niin tuulettimet saa sitten imettyä ilmaa tästä välistä.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 03.01.12 - klo:13:24
... eli kannattaa tukkia vain alaritilä.

Tätä en ymmärtänyt. Eihän ole tarkoitus saada jäähdytintä lämpenemään, vaan pitäisi saada moottori lämpimäksi. Moottorin lämpenemistä yritetään nopeuttaa vähentämällä moottoritilan ilman vaihtuvuutta, vähentämällä ajoviimaa. Juuri maskin kauttahan se suurin määrä ilmaa kulkeutuu moottoritilaa jäähdyttämään, ja samalla jäähdyttää moottoria ulkoisesti.

Jos jäähdytys- lämmitysjärjestelmä on oikein toteutettu, ei jäähtyttimen läpi virtaa nestettä ennenkuin moottori on lämmennyt. Tämä valitettavasti vaan ei taida toteutua kaikissa nykyautoissa, kun järjestelmistä on tehty itseilmautuvia, eli jokin osa nesteestä virtaa aina jäähdyttimen läpi, valitettavasti. Tätä epäkohtaako yritätte paikata vuoraamalla jäähdytintä?

Mutta mitä ne tavoittelee tuolla nesteen "nurinpäin" kierrättämisellä? Sehän on luonnonlakien vastaista, kun lämmin nousee ylös ja viileä laskee alas, itsestäänkin.

Passatti

Eräässä pohjalaisessa VW huollossa sanottiin minulle,että valita asiasta mikäli autosi on kylmä niin maahantuoja antaa sinulle maskipeiton.En ole vielä saanut uutta autoani mutta aion ,joka tapauksessa valittaa.
Always lead, never follow

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy