e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Huolenpitosopimus on mielestäni e-Golfiin järkevämpi kuin tuo jatkotakuu. Voimassa 6v/200tkm asti ja ainoa pakollinen kulu on hallinnointi 6â,¬/kk. Lisäksi sopimuksesta tietysti veloitetaan huollot, joita ei kauheammin ole. Loppu maksetaan takaisin asiakkaalle, jos yllätyksiä ei tule.. Kattaa kaiken, niin kuluvat osat kuin mahdolliset yllätyksetkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Speksu

Voi tosiaan olla että tuo huolenpitosoppari tulee kokonaisuudessaan edullisemmaksi, kun joka tapauksessa tulisi varmaan kaikki huollot teetettyä merkkihuollossa. Viideksi vuodeksi 15tkm/v hinta olisi noin 38e/kk, joka sisältää tuon 6e/kk hallinnointimaksun eli 32e/kk kerryttää huoltokassaa vuodessa noin 380e. Jos ei mitää yllätyksiä tule, niin tuosta varmaan saa vielä palautuksiakin.

ITbites

Mä sain jatkotakuun kaupanpäälle... Perustelu koska vaihto; VW GOLF -> VW GOLF

Ohjekirjasta bongattua:

  • Automaattinen tuulilasin lämmitys (?) - ei ole tällaista minun ilmastointivalikoissa, onko tämä joku lisävaruste/saatavilla ainoastaan discovery pro yms?
  • Voiko tuota kännyllä aktivoitua esilämmityksen kestoa muuttaa, kävi tänään niin että se oli jo sammunut ja kylmään autoon.





CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Reizca

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 22.02.20 - klo:16:12
Mä sain jatkotakuun kaupanpäälle... Perustelu koska vaihto; VW GOLF -> VW GOLF

Ohjekirjasta bongattua:

  • Automaattinen tuulilasin lämmitys (?) - ei ole tällaista minun ilmastointivalikoissa, onko tämä joku lisävaruste/saatavilla ainoastaan discovery pro yms?
  • Voiko tuota kännyllä aktivoitua esilämmityksen kestoa muuttaa, kävi tänään niin että se oli jo sammunut ja kylmään autoon.

Kun omaa vaihtoautotarjousta katoin (etittiin varmuudeksi myös tuo tuulilasin lämmitys) niin se löytyy vakiovarustelistalta (discovery pro ei tuu meille). Mitenkäs tuo auton etälämmitys yms. muut kännyllä tehtävät toiminnot sovelluksella, onko autossa joku oma sim-kortti (vaikka sitä ei ole ruksattu) että sitä voi ohjata etänä kännyllä? Mikä siinä on toimintaperiaate siis?
___________________________________________________________________________
Ex-Vag: Golf V GTI DSG (-06) Ex-Vag: Golf VI Variant Highline 118kW DSG (-11) Varusteet: I,II,III Ajossa: e-Golf vm. 20 Tulossa: Audi Q4 e-tron 40

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 22.02.20 - klo:16:12
Mä sain jatkotakuun kaupanpäälle... Perustelu koska vaihto; VW GOLF -> VW GOLF

On tällä hetkellä "kanta-asiakas" tarjouksena tosiaan toi 3v/100tkm jatkotakuu. Sen saa jos taloudessa on yksikin Volkswagen uutta ostaessa, riittää siis jos esim. puolisolla on työsuhdeautona VW ja itse menee ostamaan uuden VW:n niin tulkitaan kanta-asiakkuudeksi ja jatkotakuu pärähtää pakettiin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jenaleks

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 22.02.20 - klo:16:12
Mä sain jatkotakuun kaupanpäälle... Perustelu koska vaihto; VW GOLF -> VW GOLF

Ohjekirjasta bongattua:

  • Automaattinen tuulilasin lämmitys (?) - ei ole tällaista minun ilmastointivalikoissa, onko tämä joku lisävaruste/saatavilla ainoastaan discovery pro yms?
  • Voiko tuota kännyllä aktivoitua esilämmityksen kestoa muuttaa, kävi tänään niin että se oli jo sammunut ja kylmään autoon.

Tuulilasin lämmitys löytyy WeConnect-apista ja ilmastoinnin valikosta, oli ihan vakiovaruste.

Osaako joku vinkata että kauanko autoa kannattaa esilämmittää näillä 0-keleillä jos on latauksessa kiinni vs. ei ole latauksessa? En osaa yhtään arvioida tarvittavaa aikaa.

ITbites

Olihan tämä tiedossa mutta ei tämä tosiaan mikään talviauto ole...

Lämmitin aamulla auton niin että pidin koko 13 km seka-ajon ilmastoinnin OFF ja silti keskikulutus 15,5 kwh...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 25.02.20 - klo:09:43
Olihan tämä tiedossa mutta ei tämä tosiaan mikään talviauto ole...

Lämmitin aamulla auton niin että pidin koko 13 km seka-ajon ilmastoinnin OFF ja silti keskikulutus 15,5 kwh...
Tulkintaongelmia... Tarkennatko vähän? Paleleeko? Missäs päin ajelet? Täällä etelässä ainakin aamulla pikkunapakka -7 pakkasta, mutta eihän tuo nyt talvella oikeasti mikään lukema ole... ??? ???

ITbites

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 25.02.20 - klo:14:13
Tulkintaongelmia... Tarkennatko vähän? Paleleeko? Missäs päin ajelet? Täällä etelässä ainakin aamulla pikkunapakka -7 pakkasta, mutta eihän tuo nyt talvella oikeasti mikään lukema ole... ??? ???

PKS, pikkupakkasta, vastaava matka +2-3C ilmastoinnit päällä 14 kwh, joten mielestäni aika pienestä tuo pakkanen puraisee akun toimintaan/kapasiteettiin.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

ITbites

#99
Huomasin tänään että tuo esilämmityksen kesto on asetettu 10 min (!?) vaikka laitoin tavotelämpötilaksi 22,5 C - ei ihan kuules riitä 10 min että olisi 22,5 C, edes 10 C...

Tätä kestoa ei ilmeisesti saa muutettua? Pitää laittaa korkeampi tavoitelämpötila?

CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

TOURAN HIGHLINE

Tässä on sitten pikkuisen reilu viikko auton sovittuun luovutukseen. Rauhallisen sunnuntaiaamun kunniaksi rekisteröin itseni ja latailin mobiilisovellukset niin C&D:lle, K-lataukselle kuin Virrallekin. En tiedä, oliko mitään järkeä, mutta tilailin sitten kaikilta palveluntuottajilta ne avaimenperä -rfid:t myös, olkoonkin, että enimmäkseen tuolla varmaan tullaan lataamaan vain kotioloissa. Myös voimavirtapistokkeeseen tökättäviä kotilatureita olen katsellut sillä silmällä, että josko sellaisen kuitenkin hankkisi. Ajamiset kun on vähän sellaista on-off tyyppistä. Välillä tuo voi seistä kotona parikin päivää ja sitten pari seuraavaa päivää voidaan suhailla edestakaisin parin sadan kilometrinkin päiväsuoritteella, jolloin nopeampi kotilaturi helpottaisi elämää kuitenkin kovasti.
Kun auton tilasin ja toimitusta lupailtiin huhtikuulle, jäi mielessä päälle arpominen, että tarvitseeko tuohon hankkia ollenkaan talvirenkaita ennen syksyä ollenkaan. No, arpomista se täällä etelässä on edelleen maaliskuun puoliväliä lähestyttäessäkin, mutta kun paikallisesta rengasliikkeestä sattui löytymään käytetyt, mutta käytännössä uudet e-Golfin alkuperäisvanteet sopivasti ja lisäksi edullisesti kierros hyväkuntoisia merkkikitkarenkaita, niin päätin sitten, että laitetaan nuo alle kevääksi. Siinähän sitten joku varmuus on, jos vaikka sattuu pikkuinen lumikuuro vielä kohdalle ja noillahan hyvä on nyt keväällä kahnata nastarenkaiden pilaamia karheita tienpintoja. Laitan sitten syksyllä uuden talven tullessa alle tuoreella paistoleimalla olevat uudet kitkarenkaat.

Speksu

VW:ltä on tullut nyt tilattavaksi tuo ID.Charger -laturi, joka minun mielestä on varsin kohtuullisen hintainen. Sen voi tilata volkkarin sivulta https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger

Thethent79

Viikko ajoa takana, 780km. Hyvin kulkee ja olen tykännyt oikeasti autosta.
Kokonais kulutus tuolle matkalle 16,1kwh mutta esim tänään 106 km painui 13,4kwh lukemiin.
Dynaudion paketti toimii ja kuulostaa hyvältä!
Pitäisi hommata kattotelineet ja fillaritelineet parikappaletta, volkkarilla ois 229â,¬ perustelineet. Miten ne tulee kiinni ja jääkö pahasti jälkiä, onko kokemuksia?

peteksml

Täällä kanssa e-golf kaupat tehty. Auto ilmestynee kesäkuun aikana.
Mielenkiintoista nähdä miten sujuvasti elämä tämän kanssa lähtee kulkemaan. Tommonen 150km päivää kohti on maksimi, joten ilmeisesti toimintasäteen suhteen ei ongelmia pitäisi tulla.? Laturiksi ajattelin tuota 16A voimavirtarasiasta otettavaa letkumallia, jolloin sitä pystyy hyödyntämään monipuolisesti kotona, töissä ja mökillä.

Eraseri

e-Golf tilaus olisi napin takana. Uskaltaakohan tänä Corona-aikana autoja ostella? Tiedä minkälainen taloudellinen kurimus tässä on tulossa  :o

Eraseri

Näköjään Wolfsburgin tehdas on hyvin lähellä kiinni menoa komponenttipulan takia. Siellähän nämäkin käsittääkseni kasataan.

TOURAN HIGHLINE

Siellä se nyt on pihassa. 40km mittarissa. Ihan mukavalta peliltä tuntui ajella eilen kotiin. Rengasäänet näillä kevätkarmeilla ja -karheilla teillä ajellessa kyllä korostuu kitkarenkaista huolimatta, kun autosta ei muuta pörinää kuulu.
"Tankki" täyteen ladattuna näytti hakiessa olevan oletettua suoritetta edessä 222km. MIttarissa oli pohjalukemana 7km ja kun kotiin tulin, oli suorite sulanut 173km lukemaan. 49 kilometriä siis suli ensimmäisen 33 kilometrin ajomatkalla. auton kulutusmittari näytti lukemaa 18,3 kwh. Katsellaan, miten arki tämän kanssa alkaa rullaamaan. Pitkästä aikaa auto, jonka suhteen pitää vaimollekin antaa varmaan jonkin sortin perehdytystä, ja itselle myös, kun latauspistokettakaan en ole vielä tökännyt kiinni;D.

Thethent79

Koronarajoituksiin viitaten, auto ilmoitti eilen että mukavuutta rajoitettu huomattavasti:D
No ei sen ihmeempää kuin range meni vähän limitille, 13km. Kerran ollut rangea 2km jäjellä kun päässyt pikalaturiin kiinni... Pitäisi välttää noita tilanteita mutta välillä menee pikku pakolla ja sormet ristissä toivoen että pääsee laturille.
On kyllä opettelua että saa revittyä ajotavalla rangea pidemmäksi, kaupungissa ja jarrutuksissa käytän tehostettua jarruenergian talteenottoa ja taasen motorilla ja maantiellä antaa rullata vapaalla pienet mäet. Parhaimmillaan saanut rangea lisää 29km mutta tietysti vaikuttaa missä ajaa ja onko paljon ala/yläkiä jne.

Speksu

Onko täällä tällä hetkellä e-Golfin tilaajia odottamassa autoa? Itse tilasin viikolla 9, enkä ole vielä saanut arvioita valmistusviikosta. On aika selvää että korona aiheuttaa varmasti jotain ongelmia toimituksen kanssa, varsinkin jos tehtaat on kiinni ja henkilöstö lomautettuna.

Wepe

27.1.2020 tilattu.
Viime viikolla kerrottiin että valmistus viikolla 14 ja toimitus vapun tienoilla.
Noh, saa nyt nähdä miten virukset vaikuttavat, tuskin positiivisesti...


TOURAN HIGHLINE

Nonni. Kaksi viikkoa tuli sitten täyteen tämän kanssa. Kaikesta koronapysähdyksestä huolimatta kilsoja oli eiliseen mennessä kertynyt kuitenkin jo 845, mutta toisaalta perheen toisella autolla ei ole ajettu metriäkään tämän ajanjakson aikana. E-Golffi on osoittautunut oikein miellyttäväksi tuttavuudeksi. Siihen moottoriäänten puuttumiseen on tottunut aika äkkiä, varsinkin kun on tottunut ajamaan polttiksilla, joissa mekaaniset äänet on melko hyvin eristetty kabiinin puolelta myös. Mutta se voimalinja. Siitä jaksaa innostua edelleen joka kerta, kun auton kanssa liikkeelle lähtee. Jos auton ajotietokoneeseen on yhtään luottaminen (vai tuottaako nämäkin sellaista optimistista ajotietoa kuin polttissisarensa, joissa tankkaamalla mitattu kulutus on aina jotain muuta kuin ajotietokoneen näyttö...), niin sähköä "palaa" satasella keskimäärin 15,8kwh, pienimmän tallentuneen lukeman ollessa 14,2 ja suurimman 25,2. Noita rapsakoita piikkejä mulla on tuohon kertynyt useita, kun laiskuuttani olen ajanut tuolla nyt alle kilometrin työmatkaa, Jännä biili, kun sillä käsittääkseni voi nyt nykiä tuota minuutin matkaa aamupakkasessa auton siitä kummemmin ottamatta nokkiinsa. Ei olisi tullut mieleenkään bensa-tai dieselautolla nykäistä kylmää autoa pihalla käyntiin, ajaa sillä minuutin-kahden matka ja sammuttaa niille sijoilleen suorittaakseen saman manööverin iltapäivällä uudelleen. Tuolla hitaalla laturilla sitä nyt on ladattu, mutta varmaan pitää investoida kuitenkin parempaan laturiin, jotta elämästä siltä osin saisi vähän vaivattomamapaa, eikä sitten oikeasti tarvitsisi alkaa turvautumaan niihin latausasemiin kuin äärimmäisen tarpeen vaatiessa. Kalliitakin ovat, mitä laskeskelin, kun aikaperusteisesti yleensä ovat hinnoiteltuja. Toisaalta ihan ymmärrettävää. Pitäähän ne investoinnit jotenkin kuitata, mutta jos tuota nyt innostuisi jossain pikalaturissa lataamaan, niin puolessa tunnissa ilmeisesti saisi suurin piirtein sadan kilsan sähköt ja kustannusta tulisi 6â,¬. Sitä sitten voi jo ajaa dieselilläkin ja olla sen puolen tunnin kuluttua 50km päässä siitä laturista ilman uuden pysähdyksen miettimistä... Eli selkeästi kotilatausvehje tämä.

aritoivo

Onko kukaan selvittänyt kannattaako E-Golf ladata 100% vai rajata esim. 80%-90%? Vaikuttaako akun kestoon, vai onko auton oma latausalgoritmi säädetty niin että 100% ei ole 100% akun kapasiteetista?
Käyttöohjekirjassa ei tätä latausta juurikaan selitellä muuten kuin miten pistoke tökätään kiinni autoon...

Helmikuusta saakka keskikulutus 14,1kWh ja 2266km
Skoda Octavia Combi RS TDI 4x4 DSG, E-Golf

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: aritoivo - 11.04.20 - klo:08:14
Onko kukaan selvittänyt kannattaako E-Golf ladata 100% vai rajata esim. 80%-90%? Vaikuttaako akun kestoon, vai onko auton oma latausalgoritmi säädetty niin että 100% ei ole 100% akun kapasiteetista?
Eivätköhän Golfin akut käyttäydy aivan samalla tavalla kuin Li-ion akut yleensäkin eli kestävät sitä paremmin, mitä lähempänä 50 prosentin latausta pysytellään. 100 prosenttiin lataaminen ei varmaankaan lataa akkua äärirajoille asti, mutta kyllä silti akun kesto paranee, jos jättää akun vajaamaksi.

tmr97

#114
Lainaus käyttäjältä: aritoivo - 11.04.20 - klo:08:14
Onko kukaan selvittänyt kannattaako E-Golf ladata 100% vai rajata esim. 80%-90%? Vaikuttaako akun kestoon, vai onko auton oma latausalgoritmi säädetty niin että 100% ei ole 100% akun kapasiteetista?
Käyttöohjekirjassa ei tätä latausta juurikaan selitellä muuten kuin miten pistoke tökätään kiinni autoon...

Jos ei tarvitse, niin lataisin 80-90% tasolle. Olen itse laittanut minimilataustason 80%iin ja sitten joka päivälle ajastus aamuksi 90% lämmityksen kera. Siten auto latautuu heti kun tökkelin laittaa tuohon 80%:iin ja aamulla loput 10% ja lämmitys.
Golfissa akussa on nettitietojen mukaan sekä ylä-, että alapuskuri. Bruttokapasiteetti on 35,8kWh ja netto noin 31kWh. Puskuria on siis tavanomaista enemmän, esim 40kWh leafissa on noin 36kWh netto.

Välttäisin aina ajamista alle analogisen mittariston ensimmäisen ison merkin (12,5%). Punainen alue alkaa noin 10%:sta. Digimittaristosta akun varausta ei sitten tarkasti voi nähdä.

Edit: Meillä tuo 90% on parempi kuin 80%, koska tyypillisesti päivän päätteeksi jäljellä on noin 20%. Jos lataisi 80%:iin, niin liian tiukalle menisi. Lisäksi itse uskon omiin kokemuksiin akuista perustuen, että liian tyhjäksi käyttö kuluttaa akkua jopa pahemmin kuin 100% lataus. Meillä lataus on myös hidas, eli lataus on yöllä poikki tunnin tai pari, ei pidempään.

ITbites

Ensimmäinen pidempi pätkä moottoritietä, 120-130 kmh = keskikulutus 20kwh/100km!!!  :o (sää toki nihkeä tuulinen +6C)

Eli täydellä akulla Helsingistä Tampereelle (180 km) ei pääse moottoritievauhdeilla?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tmr97

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 13.04.20 - klo:14:16
Ensimmäinen pidempi pätkä moottoritietä, 120-130 kmh = keskikulutus 20kwh/100km!!!  :o (sää toki nihkeä tuulinen +6C)

Eli täydellä akulla Helsingistä Tampereelle (180 km) ei pääse moottoritievauhdeilla?

Ei pääse, ei millään. Noin kovalle vauhdille 20kWh/100km on melko alhainen luku. Tesla Björnin talvisessa pikkupakkasessa ajetussa kulutustestissä 120km/h e-golf kulutti noin 23kWh/100km.

Vastatuuli ja märkä tie voivat nostaa kulutusta vielä korkeammalle. Ajoin eilen edestakaisin yhteensä 155km, josta puolet moottoritietä. Sateinen ja tuulinen sää. Mennessä moottoritiellä jonossa 100km/h ja arvioilta noin 17kWh/100km kulutus. Takaisin vastatuuleen yksin 100km/h ja moottoritieosuudella arvioilta noin 22-23kWh/100km kulutus! Koko matkalle, josta puolet siis taajama tai 60-80km/h tietä, keskikulutus 17,4kWh/100km ja akkua jäi noin 11-12%.

tmr97

#117
Kun e-Golfin kulutus nousee aika nopeasti nopeuden mukana (ilmanvastus kasvaa), niin alkoi kiinnostamaan e-Golfin ja tulevan ID.3:n ilmanvastuksen erot.

Yllättäen päädyin siihen, että e-Golfin ilmanvastus olisi jopa hieman pienempi. ID.3:n ilmanvastuskerroin Cd on 0,267. Golfille se on 0,29-0,27, josta alueesta e-Golf on alarajalla. Tarkkuus on pienempi, eli maksimissaan e-Golfille kolmella desimaalilla arvo olisi 0,274. ID.3 on sentin leveämpi ja 10cm korkeampi. Ero leveydessä ja korkeudessa on senverran suuri, että kokonaisvastus lienee suurempi, ainakin yksinkertaisesti leveys*korkeus*Cd on suurempi.

Tulos on yllättävä, koska ID.3 näyttää paljon virtaviivaisemmalta kuin Golf. Syynä on yllättävän korkea Cd, esim Teslan model 3 ja model Y, jotka ovat vastaavasti liukkaannäköisiä, kerroin on 0,23.

Tuomari

Onko e-golfferit vaihtaneet jo kesärenkaisiin? Onkohan noilla aero-vanteilla paljoa käytännön merkitystä kulutukseen verrattuna esim. perus 5-puolaisiin? Bridgestonen turanzat taisi olla ensiasennusrenkaina, ei varmaankaan ole sieltä hiljaisimmasta päästä...

GeeTee

Sama. Eihän toi nyt ihan paha ole parin vuoden välein jos kilometrit sattuu kohilleen. Valohoitoa ja mahdollista goodwilliä sekä takuuta 8 vuotta  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy