Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

Aloittaja Rubio, 05.02.21 - klo:10:34

« edellinen - seuraava »

Rubio

Perheen uudeksi kuljettimeksi valikoitui Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG, vuosimallia 2017. Ostohetkellä mittarissa maltilliset 44000 km.

Vaihtoehtona oli VW Sharan, mutten lötyänyt yhtään perustelua maksaa keulan ja ratin logosta muutamaa tonnia lisää. Käytännössä tähän hintaan olisin saanut saman ikäisen vastaavan Sharanin, mutta +100tkm ajettuna.

Tärkeimpinä kriteereinä oli, että halusin facelift-mallin automaatilla ja kohtalaisilla varusteilla. Lasten iloksi hain myös panoraamakatolla varustettua autoa ja lopulta sopiva vaihtoehto löytyi.

Aiempina 7-paikkaisina kulkineina perheessä on ollut Ford S-Max ja VW Touran, molemmat vuosimallia 2017. Touranissa tavaratila jäi auttamatta liian pieneksi, kun 6 tai 7 istuinta käytössä. S-Max taas tuli myytyä pois, kun palasin hetkeksi työsuhdeautoilijaksi. Tilan puolesta S-Max olisi ehkä riittänyt, tai ainakin paremmin kuin Touran. Tällä hetkellä mukana liikkuu siis jatkuvasti jonkunmoiset rattaat tai vaunut ja 6 istuinta käytössä.

Täytyy räpsiä kuvia kunhan kelit vähän lämpenee.

To do -listalla:
Harkinnassa Full Linkin asentaminen ja akitovoiminen. Lisäksi tarkoitus vaihdella sisävalojen polttimoita ledeiksi.

Varustelistaa:
KESSY avaimeton keskuslukitus ja käynnistys
Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä
Polttoainekäyttöinen seisontalämmitin kellolaitteella ja kaukosäädöllä
Sähkötoimiset ovet ja takaluukku
Panoraamakattoluukku (sähköinen, sähköisellä aurinkoverholla)
Sähköisesti esiinvapautettava vetokoukku
Automaattinen ilmastointi
Vakionopeudensäädin
Matkapuhelimen Bluetooth
Pysäköintitutkat edessä ja takana
Peruutuskamera
"Alcantara/nahka" -verhoilu
Ikkunaturvaverhot
Tummennetut takasivuikkunat ja takalasi
Aurinkoverhot takaovissa
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Rubio

#1
Pari havaintoa:

+ Sähköovet kätevät. Näistä tosin luin varoittavia kokemuksia, mutta toistaiseksi pelanneet ok. Keliolosuhteita ollut jo monenlaisia, -20 asteen pakkasta, jäätä, lunta, loskaa jne. Sähköovet tuntuivat myös olevan monesti mukana paremminvarustelluissa vaihtoehdoissa, eli niitä oli vaikea vältää. Toivottavasti toimivat jatkossakin.

+ Tavaratila. 7-paikkaisena ei olla vielä käytetty, mutta tuossakin moodissa tilaa 300 litraa. 6:lla istuimella mahtuu vielä reilusti tavaraa. Esimerkiksi isot vaunut mahtuu pitkittäin mukaan purkamatta osiin. Kolmannen penkkirivin taakse mahtuu myös isommatkin matkarattaat kasaan laitettuna.

- Toisen penkkirivin taittomekanismi on sellainen, että istuinosan takareuna nousee ylös kun penkkiä kallistetaan. Tämä tarkoittaa, että kulku kolmannelle penkkiriville ei onnistu, jos isofix-istuin reunapaikalla. Touranissa ja S-Maxissa penkin kallistus ja liu'utus onnistui vaikka isofixit olivat käytössä. Lisäksi 7-vuotiaan käytössä olevan istuimen päätuki ottaa kiinni ovenkarmiin kun penkkiä kippaa eteen. Kyllähän se istuin taittuukin, vaikka isofix käytössä (turvaistuin kasvot menosuuntaan ilman jalkaa). Istuin oli vaan kankea, mutta alkoi antaa periksi kun nyt käytetty. Takaosa nousee siis aavistuksen ylös kun istuin kipataan, mutta pehmusteet antavat periksi.

- Ei niin iso asia, mutta: meidän set-uppi kakkosrivillä on sellainen että keskipaikalla on turvakaukalo telakalla kiinni. Toisella reunapaikalla on Be Safen kääntyvä selkä menosuuntaan oleva istuin. Jos kaukalo on paikallaan, niin tuo kääntyvä istuin ei mahdu kääntymään - vaikka penkkejä on siirretty pituussuunnassa limittäin. S-Maxissa mahtui kääntymään.
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Rubio

Reilut 4000 km rullailtu ilman ongelmia. Myös parjatut sähköliukuovet ovat edelleen pelittäneet ilman ongelmia.

Ensimmäinen huolto myös suoritettu: Laaja tarkastushuolto + Lisätyöt: Kattoluukun puhdistus ja voitelu, jarrunesteen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto (allergiasuodattimin). Tuo oli sovittu kauppoja tehdessä menevän vielä myyjän piikkiin, kun oli sen verran lähellä. Huollossa ei ilmennyt mitään ihmeellistä, ainut lisähuoltotarve oli pyyhkijänsulat, joihin saatiin vaihtolupa myyjältä. Tästä propsit myyjälle eli Laakkoselle. Merkkihuollossa suoritetun huollon hinta 290e (+pyyhkijänsulat). Mielestäni varsin maltillinen hinta vaikka sisältö toki suppea.
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Rubio

Sisävalojen led-päivitykseen tilasin polttimopaketin ebaysta. Kiinasta kiikutettujen valojen PITI olla valkoisia, mutta takaluukusta aloittaessani huomasin pian että mukana oli kaikkia sateenkaaren värejä vihreästä lilaan. Eli tällä kertaa ebay tuotti hudin ja laittanen uutta tilausta piakkoin jostain lähempää. Valokuvat odottelevat edelleen parempia kuvauskelejä.
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Rubio

Seat on lähdössä kiertoon. Kaikki on pelannut hienosti, mutta auto on vaan niin hajuton ja mauton (jopa tila-autoksi!) etten ole kokenut omaksi missään kohtaa. Ainut "vika" oli kertaalleen jonnekin jarruihin jumittunut kivi, joka lähti vasta renkaan irrottamalla. Aiemmin tätä ilmennyt itsellä vain Octaviassa.

Seuraavaksi ajattelin elää reunalla ja tilalle on tulossa elämäni ensimmäinen ranskalainen. Nähtäväksi jää astunko reunan yli suoraan kuiluun. Kaupat on tehty, mutta ilmastointi oli lakannut toimimasta juuri ennen kuin kävin koeajamassa ranskattaren. Auto odottelee vielä huoltoa ja vaihto tapahtunee heinä-elokuun vaihteessa. Tilan puolesta tulee hieman takapakkia, mutta toisaalta nuorimmainen on jo kasvanut sen verran että isoimpia vaunuja ei enää tarvitse mahtua kuskaamaan mihinkään. Istuimet tuli testattua, että kaikki sopii hyvin. Sen puolesta pitäisi siis pärjätä.

Tässä vielä plussia ja miinuksia Alhambrasta reilun puolen vuoden käyttökokemuksella:

+ Lapset tykänneet kovin panoraamakatosta
+ Liukuovet kätevät parkkipaikoilla. Sähköiset ovet myös kätevät ja itsellä toimineet moitteetta.
+ Tilaa on, myös kolmannella penkkirivillä kohtalaisesti. Jalkatilaa riittää käytännössä lapsille vaikka toinen rivi taka-asennossa tai lähellä sitä.
+ Alhambra muutaman tonnin halvempi vs. Sharan.

- Ikävä että Seat/VW ei jaksa enää panostaa komponenttien osalta tila-autoihin, varsinkaan Alhambraan/Sharaniin. Esimerkiksi mediajärjestelmän osalta. Seatissa Full linkin (Android auto/Apple CarPlay) käyttöönotto maksaisi 500e. Ei ole mielestäni nykypäivää.
- Vakkarin napit eivät ole ratissa vaan viiksessä. Muutaman kerran tuli väläytettyä pitkiä, kun vedin väärästä vivusta...
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy