Amarok 2-p takatilan äänieristys

Aloittaja FMJ, 14.02.16 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

FMJ

Moro.

Muutaman viikon päästä tulee uusi Amarok kaksipaikkaisena. En ottanut Sorsan tai Jonassonin äänieristystä takatilaan, koska tarkoitus tehdä sinne ohuesta vanerista seinä, johon saa kiinni esim. ripustuskoukkuja kevylle tavaroille, myös takaovien kajareille tulee takaseinään korvikkeet. Kävin koeajamassa yhtä käytettyäkin, jossa takaverhoilu oli alkuperäinen ja helevetillinen melu Nokian Suv 8:sta tuli takaa  :o

Onko kukaan parannellut tuota takatilan äänieristystä omatoimisesti ja miten olette sen toteuttaneet?
Lattialle tulee oma laaja taso (ulottuu etupenkkien selkänojiin asti), jonka alle jäävät takajalkatilat sivuilta käytettäviksi taskuiksi, joista saa liinat ja hanskat ilma muiden tavaroiden nostelua esille.

Jarlat

Juu. Melu on tosiaan helvetillinen ilman takapenkkejä.
Melu tulee pääosin alipaine / ylipaine venttiileistä jotka menevät suoraan takaseinästä ulos.
Molemmin puolin on sellaiset kumiset läpät jotka avautuvat vauhdin kasvaessa. Eron huomaa kun vauhdissa avaa vähän ikkunaa, niin humina loppuu takaa. Itse sain alennettua ääntä biltemasta haetulla 25mm vaimennusmateriaalilla. Takaseinän verhoilu irti ja taakse vaimennuslevy. Huomattava ero ja nyt pystyy kabiinissa keskustelemaan ilman että tarvii huutaa.  :)
Venttiilit toimivat silti vaikka vaimennusmateriaalia laittoikin. En uskaltanut täysin sulkea läppiä että ohjaamo pääsee hengittämään.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jarlat - 21.02.16 - klo:20:08
Juu. Melu on tosiaan helvetillinen ilman takapenkkejä.
Melu tulee pääosin alipaine / ylipaine venttiileistä jotka menevät suoraan takaseinästä ulos.
Molemmin puolin on sellaiset kumiset läpät jotka avautuvat vauhdin kasvaessa. Eron huomaa kun vauhdissa avaa vähän ikkunaa, niin humina loppuu takaa. Itse sain alennettua ääntä biltemasta haetulla 25mm vaimennusmateriaalilla. Takaseinän verhoilu irti ja taakse vaimennuslevy. Huomattava ero ja nyt pystyy kabiinissa keskustelemaan ilman että tarvii huutaa.  :)
Venttiilit toimivat silti vaikka vaimennusmateriaalia laittoikin. En uskaltanut täysin sulkea läppiä että ohjaamo pääsee hengittämään.

Läppiä ei kannata sulkea myöskään sen vuoksi, että kosteus pääsee ilmavirran mukana ulos. SIsälle talvella kertyvä kosteus ja kostuvat matot eivät lupaa pidemmän päälle hyvää.  :o
Yritetään pärjätä.

FMJ

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.02.16 - klo:20:47
Läppiä ei kannata sulkea myöskään sen vuoksi, että kosteus pääsee ilmavirran mukana ulos. SIsälle talvella kertyvä kosteus ja kostuvat matot eivät lupaa pidemmän päälle hyvää.  :o

Jep, tuo onkin se ongelmakohta, ilmanvaihto kun pitää jättää toimimaan. Paras ratkaisuhan olisi liimata takaseinään bitumimattoa, mutta karsastan sen ja pellin väliin pääsevää kosteutta.
Täytynee kokeilla siten, että teen sen alkuperäisen takaseinän tilalle 4 millin vanerista verhoilun, jonka takapuolelle liimaan tuota vaahtomuovi+alumiinipinta-äänieristettä. Yläreunaan teen pieniä siistejä reikiä riviin, joista ohjaamon ilma pääsee kiertämään niille venttiileille. Mielestäni Sorsan takaseinäverhoilu on toteutettu tuolla tavoin.


Kusti

Itsellä kanssa sama homma edessä. Saisko kuvia tekemistänne ratkaisusta. Miten tuo takaverhoilu irtoaa pidikkeistään niin etteivät ne rikkoonnu ? Laitatko tuon vaneriverhouksen takaikkunan alalaitaan saakka ? Miten kiinnität vaneriverhouksen ? Jos reiät tekee ylös niin kulkeutuuko ilma alas venttiileille jos vanerissa on äänieriste kiinni ?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: FMJ - 22.02.16 - klo:11:47
Jep, tuo onkin se ongelmakohta, ilmanvaihto kun pitää jättää toimimaan. Paras ratkaisuhan olisi liimata takaseinään bitumimattoa, mutta karsastan sen ja pellin väliin pääsevää kosteutta.

Bitumimattoa ei kannata laittaa mihinkaan, oikea tuote on butyylikumimatto. Itse olen käyttänyt alumiinipintaista Silent Coatin 2mm mattoa. Tarttuu hyvin eikä kerää kosteutta, voi laittaa esim. ovien sisään ja muihin kosteisiin paikkoihin. Saa kaikista autohifikaupoista ja Motonetista.

Alumiinipintainen vaahtomuovimatto(kaan) ei ole kovin hyvää, heijastaa ääntä eikä ime sitä. Tilalle kennomainen pehmytmatto, löytyy eri paksuuksissa samoista liikkeistä.

Nimim. neljä autoa ääneristänyt. Itse olen hakenut tarvikkeet Hifitalosta: https://www.hifitalo.fi/auton_vaimennus
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy