Talvirenkaan kokosuositus?

Aloittaja mattipuh, 05.07.13 - klo:10:55

« edellinen - seuraava »

mattipuh

Ois tarve hommata talvirenkaat ja mietin tässä kahta kokoa ja vannetta.
225/75/16 Volkkarin 6.5J ET 52
235/85/16 Dotz Modular 7J ET30

Ilmeisesesti tuo 235 menisi myös Volkkarin vanteelle.
Settien hintaeroksi tulee 500â,¬.

Onko järkeä mennä isompaan kokoon talvirenkaassa (nostaa autoa n. 25mm). nostaa kulutusta?
ilmeisesti ei. :)
.matti
Passat B8 2.0 TSI 206kW farkku

mattipuh

Taitaa olla rokkipuoli aika hiljainen täällä.
Täytyy siirtyä aussifoorumille. :)
.matti
Passat B8 2.0 TSI 206kW farkku

ConD

Eipä täällä amarokkeja monella ole, se on aika fakta. Työmiesten työautot on vähän erikseen ja harva niistä tänne eksyy puhumaan. Uudet Golfit ja Octaviat kyllä käsitelään ympäri poikki ja pinoon. Kertoile vaan kuitenkin mihin päädyit ja miltä kyyti maistuu, näin saataisiin toivottavasti tännekin lisää juttua Amarokista.

Eipä tuohon itse asiaan hirveästi sanottavaa ole - jos maavaraa tarvit vielä nykyisestä lisää talveksi, ota korkeampi. Kulutusasia 'rokin kokosessa autossa taitaa olla aika minimaalinen tekijä, soppaa kun menee kaikesta huolimatta. :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Hoffi

Itselläni oli aiemmassa Amarokissa talvikumeina 245/70x17 continentalit, siis aavistus alkuperäistä kokoa korkeammat renkaat ja kokemukset erittäin positiiviset. Tähän uuteen en vielä ole talvirenkaita ostanut, mutta todennäköisesti tulevat olemaan kokoa 255/65x18. Omat ajoni lähes yksinomaan hyväkuntoisilla ( jos suomessa nyt sellaisia onkaan ) teillä ja sellaiseen käyttöön en mainitsemiasi kokoja edes harkitsisi. Rankempaan työkäyttöön voisin jotain 16" settiä miettiäkin, lähinnä ehkä kokoa 245/75x16, tuota pienemmät koot jättäisin pölyttymään kaupan hyllylle.
VW Amarok Highline 2,0 TDI 132kW 4MOTION Autom. BMT -13
Audi A8 4.2 quattro -99
Chevrolet Captiva LTZ 2.2D 135 A AWD -12

mattipuh

Päätynen perussetuppiin eli 225/75/16 tai 245/70/16, ja vakio-peltivanteet. tylsä ratkaisu - kyllä, mutta veikkaan että on pitemmän päälle mukavin ajaa. Ehkäpä tuo 225 voisi olla noista mukavampi. liekkö sitten liian kapea ulkonäkönsä puolesta..

niin toimituksessahan on 132Kw Highline BMT natural gray SMM v2 canopylla. pitäis saapua kotiin 3vkon päästä...!
Ei taidettu Hoffi päästä samaan tilaisuuteen, kävin viikkoa aiemmin ajamassa Hämeenlinnassa kevyttä maastoajoa. Mukava reissu kaikin puolin. pistin videota tilaisuudesta omaan topicciin.

.matti
Passat B8 2.0 TSI 206kW farkku

Geoman

En ole ajanut Amarok:ia, mutta olen kyllä ajanut 4-veto Pick-Up:ja, jotka ovat työautoja (Isuzu, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Ford).

Jos ajat huonoisa olosuhteissa on kapea talvirengas paremmin "pureva" ja vähemmän urissa hakava. Peltivanne tulee ajan myötä halvemmaksi, jos on sellaiset olosuhteet, että vanne osuu esteisiin.

Mikäli haluat auton olevan näyttävä niin leveä rengas ja alumiinivanne.

Itse asiassa käytin ympärivuoden kitkarenkaita, nin perävaunussakin sai olla kitkarenkaat ympäri vuoden. Sekä perävaunu että vetoauto selvisi yhdellä vannekerralla.

mattipuh

Tilasin sitten nuo 245/70/16. kuulemma mukavemmat ajaa kuin 225, johtuen lähinnä että rengasmalli on eri.
ulkonäkö vei sittenkin voiton tässä. onhan nuo 225 vähän rinkulat isossa autossa.
.matti
Passat B8 2.0 TSI 206kW farkku

Suberb 2012

265/70*17 Nokian kitkat. Ei vetele, souda tmv. Pitoa on niin veto kun jarrutukseen.

pomo

yleisesti leveässä on huonompi pito, mutta noissa ei varmaan se äärimmäinen pito olekaan se juttu.

Suberb 2012

Tuo on ehkä vähän vanhanaikaista ajattelua?
Lähes kaikissa uusissa autoissa on 90-luvun leveiden 175mm gummien tilalla nykyisin 195-205, jopa leveämmät gummit. Tuskin ne on ainakaan pidon huononnuksen vuoksi muuttunut isommaksi ja leveämmäksi.

Maksimi gummia haetaan myös noihin "oikeisiin" offipeleihin, eikä vain näyttävyyden vuoksi. Kuta isompi halkasija ja leveämpi gummi, sen enemmän on kosketuspintaa-> kitkaa.
Mudassa tai lumessa ryömimisen etenemiseen vaikuttaa eniten se kuinka hyvin kuvio tyhjenee, eli rengas ei ala "kantaa" liukkaan päällä.

Eikä A-rokki tietty ole mikään kilpa-auto :D

jann81

Alla 265/65/17 hakka 8 ja on muuten mieluisat olleet . lumella kahlatessa tietenkin kapeammat olisi paremmat mut tällaisessa seka käytössä on koko ollut positiivinen yllätys kun tuli leveyttä itsekkin vähän mietiskeltyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy