quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

jnsFI

Tiedättekö muuten Etelä-Suomesta jäärataa? Nyt kun on ensimmäinen quattro tulossa tähänkin osoitteeseen, tekisi mieli lähteä kokeilemaan sitä hieman liukkaammille mättäille. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.01.12 - klo:20:47
Valitettavasti vähän juuri kuulostaa niiltä jutuilta, jonka lopputuloksena pahimmillaan on auto pusikossa, kun se neliveto lähti samalla tapaa lapasesta kuin vajaavetokin tai kun jarrutusmatka ei yllättäen ollutkaan yhtään parempi... Luottamus nelivedon "ihmetekoihin" oikeassa vaaratilanteessa on siis liian suuri.

Niin kyllähän siihen nelivetoon pätee ne samat fysiikan lait kuin kaksivetoiseenkin. Eihän tuosta ole oikein muuta hyötyä kuin parempi kiihtyvyys liukkaalla ja tasapainoisempi käyttäytyminen kun on veto päällä, silloin kun kaikkien pyörien vetäessä yksittäisen renkaan alla olevat pitovaihtelut tuntuvat vähemmän. Tuohon kai se parempi loskavallin ylittäminenkin perustuu kun nelikolla yhden renkaan lipsuessa vielä 75% työntää menosuuntaan. Kaksivedolla yhden renkaan pidon loppuessa häviääkin siltä puolelta kaikki veto.

Sitten kun on jo toivo menetetty ja auton ohjaaminen ylempien voimien hallussa niin vauhtia on jo paljon enemmän kuin kaksivetoisella. Huonolla tuurilla siis auto on paljon syvemmällä siellä hangessa tai vaihtoehtoisesti se lyhtypylväs syvemmällä autossa kuin 2WD mallilla ;)

Tästä syystä ihmettelenkin mitä eroa on vetotavalla siinä vaiheessa kun autoon valitaan renkaita? Miksi neljän vetävän renkaan tuoma lisäpito kiihdytyksessä olisi peruste renkaiden tyypin valinnassa? Pysähdyttäessä kun ei vetotapa enää näykkään muuten kuin ehkä pienoisena lisäpainona huonontamassa hidastuvuutta  ;)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 19.01.12 - klo:21:07
Tiedättekö muuten Etelä-Suomesta jäärataa? Nyt kun on ensimmäinen quattro tulossa tähänkin osoitteeseen, tekisi mieli lähteä kokeilemaan sitä hieman liukkaammille mättäille. :)

Suosittelen että lähdet matkaan mukaan SLAMITn ja vRS järjetämille Talviajopäiville Joutsaan. Kerran siellä olleena voin todeta että hauskaa oli vaikka olikin vajakki RS Tdi.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8149.0

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:20:57
Tuon oman työmatkakokemuksen jälkeen ajellessa oli uudenkarhea C-mersu todella syvällä penkassa vasemmalla Tuusulantiellä. Lähtenyt vasemmalta kaistalta ulos kaksikaistaisten ajoväylien välimaastoon. Kuski oli autossa ja valot päällä. Auto oli noin 100 m mennyt omaa polkuaan syvässä lumessa. Miten ihmeessä lähtee 2 -kaistaisen tien vasemmalta ulos noin pitkälle ? Loskaliirtoako ? Taisi olla quattron puutetta !

Tai olisiko quattro kuskilla ollut samassa tilanteessa vielä parikymmentä kilsaa enemmän nopeutta ja lopputuloksena auto löytynyt 200 metrin päästä pöpeliköstä...?

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:20:35
Odotin quattron menevän siitä läpi heittämällä, mutta pääsipäs yllättämään. Onneksi ei pyörähtänyt.

Ja taas voimme lukea kun Quattro pelasti kuljettajan. Kylläpä se onkin täydellinen vetotapa.  ::) ::)

Koko päivän ajellut tuolla etuvetosella eikä mitään ongelmaa?? Miten teillä Q kuskeilla tuleekin noita ongelmia???? ;)

Markku J

Ei ole mahdollista quattron kanssa - ehdottomasti ! Vain Mersut menee metsään. quattro kuskit naureskelee näille tien sivussa oleville ressukoille, jotka hinausautoa odottaa. Toivotaan vaan pitkiä hinausvaijereita !

Flat

LainaaValitettavasti vähän juuri kuulostaa niiltä jutuilta, jonka lopputuloksena pahimmillaan on auto pusikossa,

hieman OT, mutta tänään näin livenä miten auto lähtee lapasesta 80-100 km/h vaudissa moottoritiellä. Vastaantulevalla kaistalla yksi auto heitti näyttävät 360 asteen käännöksen täydestä vauhdista ( auto vaihtoi kaistaa), päätyen onnellisesti  poikittain omalle kaistalleen.

Lisäksi kiinnitin huomiota ohiajaviin autoihin, prosentuaalisesti tiettyjen ohiajavien autojen osuus ( q, 4-motion, AWD, yms) oli paljon suurempi kuin normipäivänä, itse ajoin ihan rajoitusten mukaan letkassa. Luotto nelivetoon oli tänään tavallisesta kovempi....

Markku J

Vajakkikuskit ei pääse liikkumaan niin kovaa, että mitään tilanteita tulisi päälle ! Eikä uskallustakaan tietty löydy, kuten quattro -kuskeilta. Vaan körötellään siellä vajakkijonossa suosiolla.

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:21:22
Vajakkikuskit ei pääse liikkumaan niin kovaa, että mitään tilanteita tulisi päälle ! Eikä uskallustakaan tietty löydy, kuten quattro -kuskeilta. Vaan körötellään siellä vajakkijonossa suosiolla.

Noh noh.. Vajaavetonen kun kerran saadaan vauhtiin niin sitten sitä vauhtia täytyy pitää yllä ;) Sit sillä kyllä mennään ohi myös Quattrosta. Kokeiltu on!


JeanC

Joko vajakki Volvo on erittäin täydellinen talviauto tai kuski uskaltaa ajaa. Tuusulasta Rajamäkeen ajelin tänään klo 18.30 maissa ja takaisin tulin klo 20 aikoihin, ihmettelin suuresti miten helposti kaksi tekemääni ohitusta onnistui 10-15cm korkuisesta lumisesta keskivallista huolimatta. Eka kunnon talvikeli ja yllätys, en kaivannut Quattroa. Ehkäpä en tarvitse moista, ehkäpä Quattro ei olekkaan kukkulankuningas, kun vajakillakin pystyy maittavasti ajamaan talvella.

Ja jos Johtotähti on ojassa, niin silloin on kuljettajassa vika.

Flat

LainaaVajakkikuskit ei pääse liikkumaan niin kovaa, että mitään tilanteita tulisi päälle !

No nyt päästään asiaan. Vajaaveto on turvallisuusvaruste, josta vakuutusyhtiöiden pitää antaa alennusta, siinä missä ABS jarruistakin.

LainaaVaan körötellään siellä vajakkijonossa suosiolla.

Tuo olis aika cool.  Ã,,lyliikennemerkit voisivat näyttää huonoilla keleillä,  että vajakit oikealle kaistalle ja nelivedot vasemmalle kaistalle. Nöyränä juruttaisin oikealla.


Markku J

Ei ole Audin quattroja näkynyt tientukkeena eikä ojissa, toisin kuin Mersuja ja muita.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:21:22
Vajakkikuskit ei pääse liikkumaan niin kovaa, että mitään tilanteita tulisi päälle ! Eikä uskallustakaan tietty löydy, kuten quattro -kuskeilta. Vaan körötellään siellä vajakkijonossa suosiolla.

Muistathan sitten itsekin mennä sinne vajakkien jonoon kun Bemarin saat alle. Eihän siinä 335i:ssä muutenkaan riitä tehoa nelivetojen perässä pysymiseen ;) Kuten totesit niin turvallinen vaihtoehtohan tuo on kun ei pääse vauhti liiaksi kasvamaan vahingossakaan...

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:21:33
Ei ole Audin quattroja näkynyt tientukkeena eikä ojissa

Taidat ajaa vaan moottoriteitä ja muutenkin isoja väyliä?

Täällä pikkuteillä noita on tullut välillä perä edellä vastaan.. Oikeestaan aika useinkin  ;D

Isoilla teillä nuo kyllä sitten menevät rajotuksen yli, ei ne siellä edessä ole.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Tks. - 19.01.12 - klo:21:28
Noh noh.. Vajaavetonen kun kerran saadaan vauhtiin niin sitten sitä vauhtia täytyy pitää yllä ;) Sit sillä kyllä mennään ohi myös Quattrosta. Kokeiltu on!
:D Täytyy todeta että kun kyydissä istuin, niin rohkeasti Quattro kuskia uhmattiin.

Markku J

Hei porukat. Ette näköjään ollenkaan tunne minua vielä, ettekä tarttuneet minun "huumoriin". Minullehan on tulossa takavetoinen auto. Heitin ihan huumorilla nämä jutut quattrosta tämän päivän kokemusten pohjalta "vahvat" quattro -lasit päässä ! Ja lasit riisutaan kohta.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Docw - 19.01.12 - klo:21:13
Tuohon kai se parempi loskavallin ylittäminenkin perustuu kun nelikolla yhden renkaan lipsuessa vielä 75% työntää menosuuntaan. Kaksivedolla yhden renkaan pidon loppuessa häviääkin siltä puolelta kaikki veto.

Loskavallin yli menee parhaiten etuvedolla. Sutivat renkaat kaivavat vetäviä renkaita takaisin tien pintaan ja mikään ei ole työntämässä takaa autoa poikittain.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

clima

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 19.01.12 - klo:21:47
Loskavallin yli menee parhaiten etuvedolla. Sutivat renkaat kaivavat vetäviä renkaita takaisin tien pintaan ja mikään ei ole työntämässä takaa autoa poikittain.

Kiehtova teoria, jota kokemusperäisesti en voi mitenkään allekirjoittaa.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: clima - 19.01.12 - klo:22:11
Kiehtova teoria, jota kokemusperäisesti en voi mitenkään allekirjoittaa.

"Parhaiten" ei tarkoittanut nopeiten. Tarkoitin että etuvedolla auton yllättävän käytöksen mahdollisuus on pienin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

vasara

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 19.01.12 - klo:21:47
Loskavallin yli menee parhaiten etuvedolla. Sutivat renkaat kaivavat vetäviä renkaita takaisin tien pintaan ja mikään ei ole työntämässä takaa autoa poikittain.
Ei mene. Nelivetoiset autot on kaikissa talviolosuhteissa parempia kuin etu- / takavetoiset. Tämä väite ei perustu päättelyyn, vaan kokemukseen. Nelivedolla on myös harvemmin sutivia renkaita kaivamassa uria valleihin.. yli ja läpi mennään että heilahtaa :)

Docw

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 19.01.12 - klo:21:47
Loskavallin yli menee parhaiten etuvedolla. Sutivat renkaat kaivavat vetäviä renkaita takaisin tien pintaan ja mikään ei ole työntämässä takaa autoa poikittain.

Niinno kyllä etuvetoisella on koettu mielenkiintoista luikertelua loskavallia ylittäessä. Tuossa kun toisen renkaan lähtiessä sutimaan ainoastaan toinen puoli vetää --> kampeaa autoa sinne sutivan renkaan puolelle. Kai tuota sitten vahvistaa sen sutivan puolen hidastuminen siinä loskassa.

Ei kai tuo sutiminen sitä loskaa siitä poista, muutenhan se rengas ottaisi pitoa asfaltista? Käytännössä siis rengas leijuu ja sutii siinä loskan päällä?


Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Docw - 19.01.12 - klo:22:51
Niinno kyllä etuvetoisella on koettu mielenkiintoista luikertelua loskavallia ylittäessä. Tuossa kun toisen renkaan lähtiessä sutimaan ainoastaan toinen puoli vetää --> kampeaa autoa sinne sutivan renkaan puolelle. Kai tuota sitten vahvistaa sen sutivan puolen hidastuminen siinä loskassa.

Ei kai tuo sutiminen sitä loskaa siitä poista, muutenhan se rengas ottaisi pitoa asfaltista? Käytännössä siis rengas leijuu ja sutii siinä loskan päällä?

Auto on hyvin helposti loska/vesiliirrossa kun loskavallia ylittää. Se että loskavalli on edessä kulkusuuntaan katsoen vinossa on aina kampeamassa autoa vähän poikittain.

Suurin ero onkin siinä mitä tapahtuu kun vesiliirto loppuu. Etuvetoisen kun saa oikaistua suhteellisen helposti vain kääntämällä ratti haluttuun suuntaan ja painamalla kaasua. Takaveto vaatii tarkkaa kaasunkäyttöä sekä ohjausta ja neliveto voi tehdä ihan mitä vain riippuen toteutuksesta.

Tietty ESP on nykyään auttamassa kaikkia vetotapoja. Siihen itse vesiliirtoon kun ei vaikuta vetotapa, paitsi silloin jos luulee että se neliveto on kumoamassa joitakin luonnonlakeja ja vauhti on suurempi.

Edit: oikoluku
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Neppis

Täytyy myöntää, että itselläkin nopeudet ovat nousseet vähän turhankin koviksi kelit huomioiden. Quattro + mukavasti vääntöä ja tehoa koneessa + uudet kitkarenkaat + Rammstein soittimessa + (myönnettäköön) pieni näyttämisen halu vajakeille on vain niin mukaansa tempaava yhdistelmä ;D. Oikeastaan ainut mikä jarruttelee on kaupunkien röykkyiset lumipintaiset kadut.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

jotpee

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 19.01.12 - klo:23:06
Täytyy myöntää, että itselläkin nopeudet ovat nousseet vähän turhankin koviksi kelit huomioiden. Quattro + mukavasti vääntöä ja tehoa koneessa + uudet kitkarenkaat + Rammstein soittimessa + (myönnettäköön) pieni näyttämisen halu vajakeille on vain niin mukaansa tempaava yhdistelmä ;D. Oikeastaan ainut mikä jarruttelee on kaupunkien röykkyiset lumipintaiset kadut.

Kyllä, turhan vauhdikkaasti on itsekin tullut ajettua. Mutta on se vaan niin hauskaa quattrolla näillä keleillä. ASR off, ESP on, ESPiin "nojaten" 8). Rally drivers do it sideways ;) 
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.01.12 - klo:21:41
Hei porukat. Ette näköjään ollenkaan tunne minua vielä, ettekä tarttuneet minun "huumoriin". Minullehan on tulossa takavetoinen auto. Heitin ihan huumorilla nämä jutut quattrosta tämän päivän kokemusten pohjalta "vahvat" quattro -lasit päässä ! Ja lasit riisutaan kohta.

Kyllä minä olin tuolta sinun teksteistä huumorin tai leikkimielisen provoilun havaitsevinani, mutta joskus teksistä on vain mahdotonta varmuudella sanoa onko kyseessä huumorilla tai sarkasmilla heitetty juttu. Etenkään jos tekstissä ei ole niitä hymiöitä kertomassa millä mielellä sitä juttua kirjoitetaan :)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: jotpee - 19.01.12 - klo:23:50
Kyllä, turhan vauhdikkaasti on itsekin tullut ajettua. Mutta on se vaan niin hauskaa quattrolla näillä keleillä. ASR off, ESP on, ESPiin "nojaten" 8). Rally drivers do it sideways ;) 
4motionilla ajettaessa tuo voi myös joskus kostautua  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TBA

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 19.01.12 - klo:22:59
Tietty ESP on nykyään auttamassa kaikkia vetotapoja. Siihen itse vesiliirtoon kun ei vaikuta vetotapa, paitsi silloin jos luulee että se neliveto on kumoamassa joitakin luonnonlakeja ja vauhti on suurempi.

Vetotapa vaikuttaa vesiliirtoon/loskaliirtoon. Etuvedolla ei joudu vesiliirtoon niin helposti kuin taka- tai nelivedolla. Etupyörät joutuu yleensä ensin vesiliirtoon ja silloin ei saa enää kiihdytettyä lisää vauhtia. Taka- ja nelivedolla etupyörät voi jo olla vesiliirrossa eikä kuski sitä huomaa, kun takapyörät vielä työntää autoa eteenpäin. Sitten kun pitäisi kääntyä tai jarruttaa, ei ohjaus enää tottelekaan. Etuvetoinen ilmoittaa heti vesiliirrosta nostamalla kierroksia.
Nyt sitten takavetofanaatikot toteaa, että takavedolla voi ajaa nopeammin märällä/loskaisella tiellä ;-)

Ktk

Lainaus käyttäjältä: jotpee - 19.01.12 - klo:23:50
ASR off, ESP on, ESPiin "nojaten" 8). Rally drivers do it sideways ;) 

Ota vaan ne kaikki pois niin on kivempaa.

Qmies

Itsellä tähän mennessä 12.sta Audi joista 9 Quattroja, eli joskus on hairahtanut.. mutta sitten on taas järki voittanut ;D
VAG kulkineet: Golf II 1.6, Golf IV GTI, Golf IV 1.9 tdi 4motion, A3 1.6, A3 1.8T, A3 2.0tfsi Quattro, A3 2.0tdi Quattro, A6 1.8T, A4(B5) 1.8 T Quattro, A4(b5) 2.5tdi Quattro, A4(B5) 2.5tdi Quattro, A4(B6) 1.8T Quattro, A4(b7) 2.0tdi Quattro, A4(B8) 3.0tdi Quattro, A4(B8) 3.0tdi Quattro, A6 3.0 tdi

Micco

Mitähän on muuten tapahtunut quattro-paavi Tuuliviirille? Hänen messujaan ei ole näkynyt oikeasti PITKÃ,,Ã,,N aikaan? Onko hän jäänyt kiinni johonkin ja luopunut uskostaan, vai mitä on oikein tapahtunut?  ??? Tässähän alkaa jo vanha arkkivihollinenkin ihmettelemään, että onko normielämään päästy jo takaisin kiinni, vai mistä on kysymys.
Torsen + haldex + visco

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy