AdBlue ongelma

Aloittaja puuHattu, 10.01.24 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

puuHattu

Hei vain kaikille uudelta foorumilaiselta! Ilmeisesti pakkaset teki temput AdBlue-viritelmälle ja herjaa nyt vikaa, sekä tietysti iski kilometrirajoituksen tauluun. Olen tutkinut asiaa iCarsoft vaws V3.0 tötsällä ja vikakoodiksi antaa P20E800, eli paine liian alhainen. Potilaana Skoda Superb 2.0tdi -19 ja 190 lämminverisen tehoinen.
Ensimmäisenä putsasin annostelusuuttimen, siellä oli kiteytynyttä virtsaa mutta kuten ennalta arvasin, niin ei auttanut asiaan. Seuraavaksi irrotin annostelijalle tulevan putken, putkesta ei tule ureaa. Kolmas vaihe: takapuskurin alta muovi pois ja pumppu näkyviin. Irrotin letkun pumpusta ja ei tule ureaa. Auto käyntiin ja pumppu edelleen hiljaa. Irrotin pumpun ja ei näy ainakaan mitään vikaa päällepäin. Ureaa alkoi kyllä valumaan tankista, joten se ei ole jäässä ja ainetta on saatavilla.

Kysymys kuuluukin: Saako VCDSllä pakotettua pumppua päälle tai muuten testattua, että onko vika ohjainpuolella vai itse pumpussa? Ja jos joku oululainen VCDS-velho haluaisi asiaan perehtyä, niin mielelläni olisin yhteyksissä. ::) 
Uutta pumppua ei haluaisi ostella ihan noin vain, koska marmorilla hinta oli suorastaan hirvittävä.

iCarsoftin kalikalla en saa pumppua hereille :-\

Daatta

VCDS:llä onnistuu ainakin output testit. Tuolla on vaihdettu uusi säiliö pumppuineen päivineen. kuulemma halvempi uusia koko yksikkö kuin pelkkä pumppu:

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/23248/
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

puuHattu

Päivän tolskasin pumpun kanssa, välillä tuskaisesti googletellen ja etsien varaosia. Pesin pumpun IPA cleanerilla niin hyvin kuin päällisin puolin on mahdollista (sulatettu nippuun ja ei voi purkaa) ja nollailin vikakoodeja mutta ei mitään vaikutusta. Lopulta luovutin ja laittelin kaikki takaisin ja ajoin hallista ulos vikailmoitukset taulussa. Icarsoftista löytyi joku testiajo, näytti välillä onnistuvan mutta sitten pukkasi erroria. Valot taulussa edelleen.
No, meni pari tuntia kun hoidin työjuttuja ja hyppäsin autoon kotimatkalle, silloinkin varoitusääni vingahtaen. Kesken matkan (12km)havahduin, että vikavalo ei enää pala ja infotainmentistakin näkyy tankin keltaisuus haihtuneen :o
Ei nyt uskalla vielä karkeloita järjestää asian tiimoilta, koska todennäköisesti ilmestyy pian takaisin. Skeptikko kun olen ;D
Tuli vaan mieleen, että olisikohan pumppu voinut olla niin "syväjäässä" että siksi vikaa herjasi ja suli sitten käsissä pyöritellessä ja asiaa taivastellessa ::)
Nähtäväksi jää...
Ei se nyt noin voi korjaantua...

puuHattu

Noniin, sieltähän se jälleen pomppasi ilmoitus tauluun.
Samaa vikakoodia antaa edelleen, eli P20E800. FreezeFramea ei saa otettua :-\
Lueskelin kalikalla arvoja ja kiinnitin huomiota NOx-sensoreiden arvoihin. Paljonko niiden pitäisi olla?

Nox sensor bank 1 sensor 1 näyttää arvoja ja heittelee kierrosten mukaan ylös-alas 20-120ppm välillä. Kuulostaisi omaan korvaan normaalilta.

Mutta sitten Nox sensor bank 1 sensor 2 näyttää 65535ppm! :o Arvo ei muutu mihinkään, jöröttää vaan samassa. Jotenkin haiskahtaa yliampuvalta.

Lisäksi testerissä näkyy bank 2 sensorit 1 ja 2, jotka näyttävät pyöreää nollaa.

Autolla on nyt ajettu aamusta 3,5km ja arvot ei muutu lukuunottamatta ensimmäistä, pakkasta -14 astetta.

Nyt kaipailen tietoa, mitä näiden anturiarvojen kuuluisi olla.

Daatta

Bank 2 löytyy kuutos, kasi- ja kymppikoneista, eli toinen pakosarja-katti asetelma. Neloskoneissa ei ole kuin Bank 1, mutta testerissä on kaikki maailman vaihtoehdot. Loogista että näyttää maksimia tai tyhjää tuossa tapauksessa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

puuHattu

Sitä arvelinkin, että nollaa kuuluukin näyttää noiden bank 2 arvojen.

Mutta tuo bank 1 sensor 2 hurja arvo tässä nyt eniten ihmetyttää. Mitähän sen pitäisi oikeasti olla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy