Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jsx

#1
Eikö Skodalla ole myös mySkoda tms. palvelu ja app? En ole Skodaa omistanut niin en tiedä sen toiminnasta suoranaisesti, mutta ainakin myAudissa nykyään näkyy kaikki huoltohistorian tapahtumat (myös huoltojen lisätyöt). Nykyisestä omasta autostani näen siis myös edellisen omistajan aikana Ruotsissa tehdyt huollot ja päivityskampanjat, vaikka tämä auto ei ole Suomessa käynyt vielä missään huollossa. Oletko tarkistanut näkyykö siellä? Luulisi Skodalla olevan vastaavat toiminnot, kun tuo on kuitenkin valmistajan palvelu eikä maahantuojan? (Keskon "oma Audi" on sitten vielä erikseen).
#2
Octavia III (13-19) / Vs: ACC Vika
28.02.23 - klo:22:43
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47183.0
Voiko olla vastaavaa kuin tuo Audien kalibrointihomma? Siitä tosin tuli vikakoodeja.
#3
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.02.23 - klo:12:16
Tässä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=51576.msg780839#msg780839

Eli heti reklamoimaan tuosta merkkihuoltoon niin parhaimmassa tapauksessa saat kokonaan uuden laatikon autoon.
Kiitos linkistä! Vastaavalta päivityshommalta tosiaan vaikuttaa. Merkkarille aika varattuna perjantaiksi, katotaan miten tässä edetään. Autohan on minulla ollut uudesta asti ja kaikki huollot tehty merkkarilla ohjelman mukaan, joten niiden puolesta ei voi olla sanomista.
#4
Autona -17 A3 2.0 tfsi (140kW) quattro eli vaihteistona DQ381 (ajettu nyt 134tkm). Autooni tehtiin n. kuukausi sitten vaihteiston ohjelmistopäivitys , joka oli tälle autolle kampanjana (Audilla 34L4, kampanja tuli joskus syksyllä aktiiviseksi). Nyt sitten tuli keltainen ratas mittaristoon tekstillä "Gearbox Malfunction: You can continue driving in D until engine off". Syttyi ekan kerran tasaisessa ajossa n. 50km ajon jälkeen eli ei edes ihan kylmänä. Obdeleven sanoi:
"P0C2900 - Auxiliary Transmission Fluid Pump Driver Circuit Performance static"
Nollasin ja varoitusvalo palasi takaisin kilsan ajon ja tunnin pysäköinnin jälkeen heti jo P:llä ollessa, joten lienee aktiivinen vika. Viittaisi siis kai apuöljypumppuun, jonka varmaan ei ajon aikana edes pitäisi tehdä mitään (?). Toki jos vika korjaantuisi pumpun vaihdolla, niin kustannukset ehkä pysyisi vielä järkevänä (jos se edes on erikseen vaihdettava osa). Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti minun mielestäni.

Hiukan jää kuitenkin mietityttämään tuo ohjelmistopäivityshomma, kun tuli niin sopivasti. Voi toki olla ettei oikeasti liity tähän vikaan. Mutta jotain ongelmiahan siinä on taustalla, jos melkein 6-vuotiaaseen autoon tuodaan kampanjana vaihteiston ohjelmistopäivitys. Kansainvälisiltä foorumeilta aiemmin jostain löysin, että tämä olisi ollut päivitys jolla nimenomaan on tarkoitus tuoda esiin jonkinlainen tyyppivika. Tuli vissiin kampanjana ainoastaan 2017-2018 valmistetuille A3 quattrolle, S3:lle ja Golf R:lle (en tiedä koskeeko edes kaikkia autoja noilta vuosilta vai joitain tiettyjä valmistuseriä). Mahtaako olla täällä kellään kokemuksia aiheesta?

Korjaamoajan sain perjantaille, katotaan mikä siellä on tuomio. Mutta lähtökohtaisesti tietysti Audi centerin huolto + vaihteistovika kuulostaa kalliilta yhdistelmältä, joten täytyy nyt vähän selvitellä itsekin asioita...
#5
Lainaus käyttäjältä: lassiniemisto - 28.02.23 - klo:09:30
Kiitos AE-linkistä, ehkä sen voisi tuollaisella kotkata laittamalla valoituustunnistimen pimeään paikkaan  :D

En usko, että noita löytyy 1M Leonissa toimivia. Eikö nuo ole ennemminkin Golf V -pohjaisiin ja sitä uudempiin? Eikä koodauksetkaan varmaan auta näissä, pitäisi olla joku tuommonen rele- /johtosarja:
https://www.slamit.net/product/4365/vag-ajovaloautomatiikan-jalkiasennussarja
Tuo toki on Golfiin tarkoitettu, en ota kantaa toimiiko Leonissa (netistä etsimällä voi myös löytyä selkeästi halvemmalla).
#6
Lainaus käyttäjältä: Bearking 2.0 - 03.02.22 - klo:23:26
Oma polo on myös alkanut nyt ilmoitella että tarviis öljynvaihtohuollon. Ajettu 26tkm.

Olin jo varaamassa aikaa mutta jäin hetkeksi katsomaan sisältöä ja hintoja:
Öljynvaihtohuolto 283,93â,¬
Huolto-ohjelmaan kuuluu lisäksi:
-Ilmansuodattimen vaihto (66,56â,¬)
-Jarrunesteen vaihto (67,70â,¬)
-Sytytystulppien vaihto (194,43â,¬)
-Raitisilmasuodattimen vaihto (76,20â,¬)

Yhteensä:688,82â,¬

Autossa on takaisin maksava huolenpitosopimus. Eli ensimmäinen ajatus tietenkin on, että halutaan kuluttaa kertynyt "kassa" tyhjiin.

Toisena tuli heti mieleen, että sytystulppien vaihto...en oo kyllä noin kalliista sytytystulpista ennen kuullut ja että niitä heti 30tkm huollossa tarviis vaihtaa? Jarrunesteen vaihto on vähän rajalla, koska se kuitenkin vaikuttaa suoraan auton turvallisuuteen. Mutta 30tkm välein...jaa-a.

Parasta oli se, että kun sinulla on huolempitosopimus niin noita ei voi naksia sieltä pois. Kun menet omalla rahalla varaamaan niin nuo ehdotetaan ja saat valita haluatko jonkun ottaa.
Mulla ei enää ole huoltosoppari omassa autossa voimassa, mutta kyllä Audin varaussysteemi silti on nyt alkanut tarjota lisätöitä ilman rastitusvaihtoehtoa, kun aiemmin tuossa katselin. Se taitaa olla muutettu. Yleisesti kuitenkin nuo kannattaisi kysellä huoltoneuvojilta sähköpostilla, en edelleenkään luottaisi tuohon nettihärveliin (toki sen voi myös varata kaikilla lisukkeilla ja käydä läpi tiskillä autoa viedessä, ei tuo nettivaraus vielä ole sitova työtilaus).

Moottorin ilmansuodatin kai yleensä on 90tkm välein nykyään VAGeissa, mutta saattaa riippua moottorista (ja jotkuthan tuon itse vaihtaa joka vuosi). Ja raitisilmasuodatin kai kaikissa malleissa 2 vuoden välein riippumatta kilsoista.

Jarrunesteiden vaihto on ekan kerran 3 vuoden ikäisenä ja siitä eteenpäin 2 vuoden välein. Ainakin A3:sen ajotietokone hälytti myös tuon takia erikseen huoltotarvetta, kun ei ole osunut yhteen muiden huoltovälien kanssa. Joten jos kyseessä sigun 2018 auto, niin kannattanee tehdä ellei ole viime vuonna tehty.

Sytytystulppien vaihto kyllä yleensä on mun mielestä 60tkm tai 90 tkm välein, tuntuisi aikaiselta vaihtaa jo 30tkm ??? Hinta vaikuttaa normaalilta merkkihuollossa (ainakin Audin Helsingin huoltohintoihin tottuneelle :D )

Yleisesti ottaen se huoltosoppari ei sitten korvaa välttämättä mahdollisia korjauksia, jos jättää huolto-ohjelmaan kuuluvia töitä tekemättä joten en tekisi niin.
#7
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 14.05.21 - klo:12:46
On tässä foorumillakin tapauksia joissa näihin tuoreemman pään volkkareihin ja skoodiin on ensin vain täytetty ainetta mutta vikaa onkin ollut lauhduttimen liitoksissa tms. tai esim. täyttöventtiilissä. Nämähän on ovat selviä takuunalaisia vikoja jos takuu on vielä voimassa. Seateista löytyy tietoa vähemmän mutta johtunee vain siitä että Suomessa näitä niin paljon vähemmän myydäänkin.

Joka tapauksessa olisi hyvä yleisesti tietää mikä on hyväksyttävä ja toisaalta odotettavissa oleva tyhjentymisnopeus nykyisillä luontoystävällisillä aineilla.

En tiedä hyväksyttävyyden rajoja ja vähän tämä menee sivuun Leon-otsikosta, mutta kyllähän yleisesti näiden R1234yf-systeemien pitäisi minun käsittääkseni kunnossa ollessaan olla ennemminkin tiiviimpiä kuin vanhemmissa autoissa. Sellaisen kuvan antoi Audin puolella myös huoltoneuvoja (jos niiden höpinöitä uskoo...).

Oma -17 A3 oli ekassa ilmastointihuollossa vajaa kuukausi sitten aika tarkalleen 4 vuotta vanhana ja 89 tkm ajettuna. Auton tarrassa lukee täyttömääränä 460+- 15g ja huollon raportin mukaan talteen otettu 435g kylmäainetta. Eli häviämä ei siis ollut lähelläkään 10%/vuosi tasoa.
#8
Ainakin minulla olleessa -09 (MY10) bensa-quattrossa meni sitä nappia pitkään painamalla ESP OFF -tilaan (lukee isolla mittaristossa). Eihän se ESP silloinkaan toki ole kokonaan pois, aktivoituu jos havaitsee luistoa, kun jarrupoljinta painetaan (tai jotain sinnepäin).

Mutta olisikohan tuon toiminnon joku aiempi omistaja voinut haluta pois päältä? Ainakin sen saa VCDS:llä koodattua päälle joihinkin autoihin, ehkä sinun autostasi on koodattu pois päältä ja pitäisi koodailla takaisin?
#9
Kappas, kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla onnistuisiko tuo vanhalla VCDS:llä vai pitääkö se hankkia OBDEleven. Facelift A3 minullakin, joten pitäisi siis olla mahdollista. Etsin tuohon eri foorumeilta ratkaisua heti auton oston jälkeen, mutta silloin ei mistään löytynyt apuja. Eikä tuohon +/-1 puutteeseen ole vielä 3,5 vuodessa tottunut, on se edelleen ärsyttävä...
#10
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
02.01.21 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 02.01.21 - klo:09:15
Onko noin kallista tuommoisen ylläpito vai onko niin että noita 2016-2017 autoja huolletaan jo paljon muualla kuin merkkihuollossa ja siksi tuo audin "virallinen" tarjoaa kaikki huoltotoimenpiteet noihin...

Minun kokemukseni mukaan se laskuri ei osaa huomioida tehtyjä tai tekemättömiä huoltoja vaan se tarjoaa aina kaikkea mikä voisi olla ajankohtainen kilsojen ja iän perusteella. Eli sillä saa selvitettyä seuraavan huollon hinta-arvion vain jos itse tietää mitä lisätöitä pitää tehdä.
#11
A3 8V (12–) / Vs: A3 MMI
07.12.20 - klo:15:15
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 07.12.20 - klo:13:23
Kiitokset tutkimustyöstä! Kaikissa facelifteissä on tosiaan navigointivalmius, joten ainakin se GPS on evineen kaikkien faceliftien katolla. Muut kilkkeet sitten lisävarustelistan ruksien määrän mukaan siellä sun täällä  :)
Ei enää liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta tuo ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Ainakin -17 navigointivalmius tuli Suomessa vain "Kommunikaatiopaketin" mukana, myöhemmistä vuosimalleista en tiedä. Toki se maksoi vain muutaman satasen ja sisälsi myös ainakin Android auton & sound systemin, joten varmasti oikeasti on aika monessa autossa. Mutta nopeasti katsottuna esimerkkinä vaikka tämä:
https://www.nettiauto.com/audi/a3/11736768
Ei ole hainevää, vaikka onkin facelift. Isompi 7" näyttö kyllä tuli vakiovarusteeksi Suomessa faceliftiin, kaikkialla sekään ei ole ollut vakio.

MyAudiin ( http://my.audi.com )  rekisteröitymällä saa myös oman auton varustelistauksen, josta pitäisi sitten näkyä connectivity tai kommunikaatiopaketti tai sitten se navigointivalmius, jos semmoisia autossa on. Tosin saattoi olla, että pitää käydä Audi-liikkeessä paikan päällä aktivoimassa se tili ennen kuin saa kaikki tiedot näkyviin.
#12
Noita hintojahan voi pyöritellä HPS-laskurissa, jos haluat jo heti tehdä esim. 5 vuoden sopparin.

https://huolenpitosopimus.volkswagen.fi/

Sen avulla kokonaissummia laskemalla saa myös katsottua mitä neljäs ja viides vuosi nyt maksaisivat lisää. Toinen kysymys sitten on, että mikä tulee olemaan tarjous esim. viidennestä vuodesta siinä vaiheessa kun neljän vuoden sopimus päättyy. Ja kuinka paljon halvempaa on ottaa suoraan uutena pidemmälle jaksolle (vai onko se halvempaa). Itselläni nyt 3,5 vuotta mennyt 4 vuoden sopimuksesta, joten ei vielä tietoa jatkotarjouksesta. Jatkotakuuksi tosiaan olen tämän ajatellut, kun Audiin ei 2 vuotta enempää takuuta saanut.

Teoriassahan auton korjaushistoria ei pitäisi vaikuttaa mitenkään jatkosopimuksen hintaan, mutta en tiedä miten noita katsovat oikeasti...


#13
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 17.11.20 - klo:12:24
Joo, no tuo Incorrectly positioned herja on kerran tullut, pysyi ruudulla noin neljä vuorokautta kunnes auto oli sateen ja pesun jäljiltä kunnolla kuivunut. Tukevasti on tutka kiinni eikä mikään näytä olevan pielessä. Nyt on taas sadekeli, eikä herja ole toistunut. Ei nollattu mitään. Pistää epäilemään onko tuo alkuperäinen herja edes oikeasta syystä ilmaantunut, kun samaan ajanjaksoon on ilmaantunut noita muita.

Mielenkiintoinen sinänsä tuo kuivumiskommentti, molemmat omat tutkan vikatapaukset sattui ajettaessa normaalia kovemmalla sateella. En itse yrittänyt nollailla mitään, mutta ekalla kertaa auto seisoi vian ilmaantumisen jälkeen lämpimässä parkkihallissa pari vuorokautta eikä se vika itsestään poistunut senkään jälkeen. Voi toki silti olla kokonaan erilaisista tapauksista kyse...
#14
Mulla saman vuosimallin A3 ollut uudesta asti ja tutkan kalibrointi tehty kahteen kertaan. Auton ilmoitukset siis nuo samat kuin sulla (plus tietty vakkari ei toimi). Oiskohan n. 30tkm ja n. 60tkm ajettuna tai jotain sinnepäin. Eka kerta oli takuuaikana, mutta silloin oli myös tutkan kehys halki ja jäi siksi itse maksettavaksi (=tulkittiin ulkoisen vaurion aiheuttamaksi). Oikeasti se halkeama kyllä oli tullut jo joskus aiemmin, mutta en alkanut tappelemaan sen enempää, kun ei tiennyt olisiko se voinut vaikuttaa... Toisella kertaa ei ollut mitään ulkoisia vaurioita ja se meni huoltosopparin piikkiin, kun ei enää takuuta ollut.

Minulle ainakin Helsingin Audi Centerissä on kerrottu, että pyöränkulmat pitää ohjeiden mukaan tarkastaa ennen kalibrointia ja niin on molemmilla kerroilla tehty. Lasku tuosta kalibroinnista kokonaisuuten oli n. 300â,¬, mutta se siis sisältää tuon pyöränkulmien tarkastuksen ja lisäksi vikakoodien luvun (=elektronisen vianetsinnän ~100â,¬). En siis ole vienyt kalibroitavaksi vaan korjattavaksi. Pelkkä kalibrointi voisi varmaan ollakin 100-150â,¬, eikä tuo Helsingin center taida olla Suomen halvin Audi-huolto...

Ainakin toisella kertaa siinä kuulemma oli tutkan pystysuuntainen siirtymä syynä vikakoodille ja kalibroinnin tarpeelle. Eivät kuitenkaan löytäneet mitään syytä siirtymälle ja siksi se hyväksyttiin huoltosoppariin kuuluvaksi korjaukseksi. Mitään puskurin irrotuksia ei tarvittu edes sen kehyksen vaihtoon.

VCDS antoi mulla ainakin ekalla kertaa vikakoodiksi (toisella kertaa en näköjään ole tallentanut lokia):

0791 - Sensor for Automatic Distance Regulation; Incorrectly Positioned
          C1103 00 [009] -  -

Tämä koodi ja teksti vanhalla HEX+CAN -kaapelilla. Aika selkeästi kuitenkin kertoo mistä on kyse (ja että tutka itsessään ok). Joten kuten jo sanottua, niin vikakoodien luvulla saat tuon kalibroinni tarpeen tosiaan varsin hyvin varmistettua.
#15
Näissä tuntuu olevan jonkin verran hintahaarukkaa. Minulla jäi vielä sihdin putsaus A3:seen tekemättä, kun Haldex-öljyt vaihdettiin keväällä. Huoltosoppari on ja sen piiriin tuo tietty ei kuulu, kun ei ole huolto-ohjelmassa. 150 â,¬ olisi ollut minunkin odotuksieni mukainen, mutta Herttoniemen Audi Centerin tarjous oli 280â,¬ (ja siis sen lisäksi Haldex-öljynvaihto veloitettuna huoltosopparilta, tuo oli tosiaan vain lisähinta sihdin putsaukseen). On kuulemma niin hankala työ.

Mutta eipä kai tuo A3:seen oikeasti sen vaikeampi työ ole kuin Golfiin tai Octaviaan?

Kai se pitää jossain teettää lähiaikoina, kun ei ole autoa vielä tarkoitus vaihtaa ja kilsoja nyt kuitenkin jo 77tkm. Toki siinä nyt sitten tulee yksi turha öljynvaihto...
#16
Kieltämättä mielenkiintoisesti hinnoiteltu Suomessa. Ennakkoarvioissahan tästä oletettiin Cupra Atecan hintaista, kuten se nyt ainakin Saksassa näyttää olevankin.

Listahinnat suunnilleen näin:
Cupra Formentor  Suomessa tuon 35 kâ,¬ + 13 kâ,¬ = 48 kâ,¬, Saksassa (19% ALV) 44 kâ,¬
Cupra Ateca  Suomessa 42 kâ,¬ + 16 kâ,¬ = 58 kâ,¬, Saksassa 44 kâ,¬

Jännä nähdä miten menee Formentor vs. Leon hinnoittelu.
#17
Lainaus käyttäjältä: Guido - 05.03.20 - klo:23:15
Juuri näin. Kaveri esitteli taannoin uutta Mersuaan eikä siinä ollut  ;) ;) kosketusnäyttöä. Näihin kansanautoihin, jotka pitää tehdä mahdollisimman halvalla niitä kosketushärpäkkeitä sen sijaan tungetaan.

En itsekään ole suuri kosketusnäyttöjen ystävä, mutta tähän aiempaan huomiona, uusi S on nyt esitelty ;)

https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-s-class/1024x768/wallpaper_68.htm


#18
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
09.09.20 - klo:11:54
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 09.09.20 - klo:10:59
Kyllähän tuo Octavia RS 2.0 TSI voittaa molemmat Octavian hybridimallit (204 ja 245) suorituskyvyssä (0-100 km/h arvo on parempi ja huippunopeus on suurempi). Johtuu muuten painosta ;)

Kulututuksessa se häviää, mutta näillä osalukemilla voitto bensan hyväksi 2-1. Lisäksi saa täysikokoisen 600-640 litran (mallista riippuen) tavaratilan.

AMS testiin ei ollut aiemmissa viesteissä linkkiä, mutta eiköhän siinä ole vertailussa ollut 190hv (140kW) 2.0 TSI, joka myös ei-RS Octaviaan lienee tulossa. Se osuu lähemmäs noita hybridejä suorituskyvyssä.
#19
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
07.09.20 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.09.20 - klo:01:39
Nyt löytyy RS Saksan sivuston konfiguraattorissa (skoda.de).
2.0 TSI RS DSG hinta 38 543 EUR.
1.4 TSI RS iV hinta 42 267 EUR

Tavallinen 1.4 TSI iV (150 kw), hinta 37 617 EUR

Kaikki nämä HB -malleja. Eli tuosta voi vähän päätellä hinnat lienevät aika lähellä Suomi-hintoja, koska perus -iV on lähellä Suomi-hintaa. Yllätys on, että RS iV on noin paljon kalliimpi. Mitenköhän Suomessa?

RS:ssä hyvä perusvarustus: matriisiledit, 18" mustat vanteet, tutkat eteen/taakse ja launch editionissa mm. Columbus navigointi.

Saas nähdä mitä maahantuoja tekee...

Ei suoraan liity Octaviaan, mutta vertailun vuoksi, Saksassa on hinnoiteltu myös Golfit samoilla tekniikoilla (hatchbackit):
Golf eHybrid Style  39 781 â,¬ / GTE  41 667 â,¬ / GTI  37 607 â,¬

Mielenkiintoista nähdä, miten kilpailukykyisesti vastaavat Cuprat saadaan hinnoiteltua.
#20
ID.3 / Vs: Uusi VW ID.3 1ST tilattu
02.09.20 - klo:10:05
Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 02.09.20 - klo:09:10
Olin näkevinään 33.000â,¬ oliskohan saksan alkaen hinta.. Lähikuukaudet näyttää.
Suomessa  keväällä nähdään..Kokonaisuus näytti laadukkaalta ja onnistuneelta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/411c7f3b-7d33-4686-9675-fdd529ad1c9d
"Maailman ensiesittelyssä Enyaqin hintatason sanotaan lähtevän noin 35 000 eurosta maasta riippuen.
Helkama Auton toimitusjohtaja Maija Koskela arvioi, että Suomessa hintakartta lähtee 40 000 yläpuolelta."

Toki tuo ei ota kantaa, mikä on se halvin versio Suomessa (voinee olla 60?), mutta RS taitaa mennä joka tapauksessa reilusti yli 50kâ,¬...
#21
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.07.20 - klo:17:55
Led matriisi valot jotka mukauttavat valokeilaa ja joissa on kaukovaloavustin on ollut kaksijakoinen jutska. Itselle Passat GTEssä tuo on ihan huippu varuste pitkää taivalta ajaessa, tehoakin riittää, mutta paljon tulee vastaan autoja jotka ilmeisesti häikäistyvät.  siihen malliin talvella pimeällä on ollut pitkien vilauttelijoita vastaantulijoissa. Ei sitten tunnu itsestä niin mukavalta kun suuri osa vastaantulijoista häkäistyy, sitä käy välillä jaakopin painia että heittäisikö valot automaatilta manuaalille ja vetelisi viiksestä lyhyttä ja pitkää.
Mulla on osin vastaavat kokemukset A3:sen matrixeistä. En tosin muista että olisi poutasäällä koskaan vastaantulijat vilkutelleet valoja, mutta sateella tai lumisateella kylläkin jokusen kerran. Sadepisaroiden heijastukset (joko valoista tai kameran linssiltä?) taitaa olla vaikeaa tulkittavaa automatiikalle. Oon itsekin ainakin kovemmalla sateella vaihtanut valot suoraan manuaalille.

LED-ajovalot kyllä voivat näyttää itsessään kirkkaalta lyhyilläkin, joten voihan olla että osa vilkauttaa valoja ihan vaan kun ei näy sellaista selkeää pitkiltä lyhyille vaihtoa? Yleisesti ottaen nuo kyllä on olleet mun mielestä hyvät ainakin Uudenmaan maanteillä ja moottoriteillä, missä muuta liikennettä aina riittää. Toisaalta mulla on rajoitettu otanta pimeiden ajokilometrien suhteen, kun työmatkakin on valaistuilla teillä. Hyvyydestä huolimatta en siis olisi omaan käyttöön noista kyllä valmis paljoa extraa maksamaan (Audissa kuului hintaan...)
#22
Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:15:17
Maahantuojan vahvistus:
Vakiona 550 lumemin tehoiset Ledit ja PXX paketin mukana nousee teho 950 lumeniin.
Ei ole matriisit.

https://www.youtube.com/watch?v=G2bYL-VFbQA

Jos uskoo tuon videon tekijöitä, niin siellä on tosiaan 22 LED-elementtiä per valo (kuten esim. Octavian matrixeissä), mutta softa ei tue matrixia ja toimivat siksi vain normaaleina kaukovaloina. Tästä voi sitten alkaa spekuloimaan, josko kuitenkin konsernipolitiikka sallisi Cupraan matrix-toiminnon noilla samoilla valoilla, kun sehän on merkkinä asemoitu Seatin yläpuolelle...
#23
A1 8X (10-) / Vs: Audi A1/S1
02.06.20 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: heifetz - 02.06.20 - klo:02:41
Perhana. Outoa että se tosta vain sammui  :(

Ainakin A3:ssa saa tunnelmavalojen kirkkautta säätää MMI-asetusvalikosta (nollille asti). Ootko katsonut sieltä? Ettei ole kuvia varten käännetty kirkkaus maksimiin ja myöhemmin pois?
#24
Kyllä tuossa TS:ssä ainakin pitäisi olla, perus-Leonista en tiedä. Minun autoni siis oli vielä viimeisiä 1M Leonia, TS nimi vaihtui FR:ksi vuodelle 2005 ja peilit ja vanteet erinäköisiksi, muuten sama auto.
#25
Veikkaan oman kokemukseni perusteella, että on se itse valo pimeänä. Mulla oli -05 Fr (eli TS:ää vastaava) 2008-2013 (n.75-175 tkm) ja juuri ennen auton myyntiä vaihdoin tuon jarruvalon toisen kerran oman omistukseni aikana. Molemmilla kerroilla se meni nimenomaan kokonaan pimeäksi, ei vain osa ledeistä.

Vaihto sinänsä ei ole kauhean vaikea homma, takakontin verhoilu pitää purkaa ainakin yläosasta irti (en enää muista kuinka paljon), jotta saa näkyviin ruuvit millä spoileri on kiinni. Kun spoileri on irti, niin sitten tarvii erityisen pitkän ruuvimeisselin, jotta jarruvalon ruuvit saa ruuvattua auki "spoilerin läpi". Näin ulkomuistista heitettynä.
Se valo kyllä maksoi merkkiliikkeessä melkein satasen, voinee löytää netin kautta jostain halvemmalla.

En silti sano, etteikö vika johdoissa voisi myös olla mahdollinen.
#26
Lainaus käyttäjältä: välkky - 13.01.20 - klo:09:38
Kyllä noilla asetuksilla pitäisi Matrixien toimia. Oletko vikakoodeja lukenut?
Edellä mainittujen lisäksi toki pitää olla tarpeeksi nopeutta (oiskohan raja ollut 50 ennen kuin pitkät syttyy) ja tie, jolla ei ole katuvaloja.
#27
Superb III (15-) / Vs: Superb III 2015
12.01.20 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 12.01.20 - klo:22:13
uudemmassa ei tosiaan enää kuulu huolto-ohjelmaan, ainakin omassa kulkineessa. Mutta kysyin asiaa kun autoni sain 5/2019 ja öljyt jos haluaa kuitenkin vaihtaa niin 80tkm välein on "suositus". Aion kyllä omasta vaihdattaa.
Mielenkiintoista. Itse kysyin samaa ennen oman autoni luovutusta (04/17) ja Audilta kerrottiin öljynvaihtovälin olevan 120 tkm (ei siis puhuttu suosituksesta vaan vaihtovälistä). Mutta onhan nämä tainneet ennenkin poiketa merkkien välillä...
#28
Lumiasta tai vw:n audiosysteemistä ei tietoa, mutta android-puhelimen kuuluukin toimia juuri kuten selitit. Eli navigointiohjeet kuuluvat vain media-tilassa auton kaiuttimissa.

Android Autoa kantsii kokeilla (ei ole käsittääkseni vieläkään tuettu Suomen play storessa, pitää ladata muuta kautta), mutta jos ratkaisuksi kelpaa naviohjeiden toisto puhelimen kaiuttimesta, niin sen pitäisi olla mahdollista (minulla Samsung S10, mutta kaipa nämä kaikissa Andrpid puhelimissa toimii samoin). Lienee ainakin pari vaihtoehtoa:
- Muuta puhelimen bluetooth-asetuksista autoon yhdistetyksi vain puhelut, jolloin muut äänet kuuluvat puhelimen kaiuttimesta (myöskään musiikki ei sitten toistu media-tilassa)
Tai
- Muuta navigointiohjelman asetuksista opastusäänet puhelimen kaiuttimeen (onnistuu ainakin google mapsissä ja wazessä, muista en tiedä)
#29
Työpaikan -15 Octavia on tuota samaa tehnyt jo pitkään (en ole varma onko ominaisuus ollut uudesta asti). Ja pesujen lisäksi myös kunnon sadekelillä ajo on toisinaan riittänyt laukaisemaan häiriön. Aina se on itsestään kuittaantunut pois, joten ei sille ole koskaan mitään tehty. Siinä takavalot on hehkulampuilla, ei ledeillä.
#30
Riippuu kuinka kylmässä olet testaillut. Jos ulkolämpötila on alle +5°C niin silloin sen ilmastoinnin kompuran ei kuulukaan käynnistyä, eikä lumihiutalekaan pysy ruudussa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy