Superb III (15-) viat, ongelmat ja murheet

Aloittaja Sokota09, 13.01.16 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.21 - klo:13:30
Aseöljy. Ihan sen vuoksi, että on hieno sumuista ja kestää yli -50 asteen pakkasen notkeana.

Itseasiassa tuota tuli laitettua nyt viimeksi ja ongelmat hävisivät siltä istumalta. On varmasti toimivin öljy.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 04.12.21 - klo:20:24
Itseasiassa tuota tuli laitettua nyt viimeksi ja ongelmat hävisivät siltä istumalta. On varmasti toimivin öljy.

Mä olen vuosia tuota käyttänyt oven lukkoihin, auton lukkoihin ja muihin paikkoihin missä on lämpötilavaihteiluita ja todennut sen parhaaksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Fieldfare

Kontin "lukkomoottori"n rajakytkin. Herjaili muutamia kertoja jo edellisinä talvina ja nyt se sitten luuli olevansa auki koko ajan.

Mutta tulipahan vaihdettua, kovin hommahan tässä on se verhoilumuovin takaisin laittaminen.
Superb 2.0TSI 4x4 -16

Jounisi

Katotaas joko Superb IV:n takapään kolina oikealta puolelta häviäisi kokonaan kolmannen käyntikerran jälkeen. Ainakin -15 asteessa oli hiljainen huollosta lähdettäessä. Ilmoitti itsestään aina pakkasella. Vaihtoon meni takatukivarren etummainen pusla. Ulkomaisilla foorumeilla ovat puhuneet "hydraulic bushing" puslasta, jonka vaihtaminen on auttanut DCC-alustaisessa autossa. En tajunnut kysyä, onkohan tuo vaihdettu pusla sellainen?

ninternet

Onkos muilla ollut vastaavaa ongelmaa, että ilmastointi puhaltaa taakse vain kylmää? Lämpötilan säätö ei auta mitään. Kylmää tulee keskikonsolin ja takajalkatilan suuttimista. Autossa climatronic.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: ninternet - 27.12.21 - klo:14:23
Onkos muilla ollut vastaavaa ongelmaa, että ilmastointi puhaltaa taakse vain kylmää? Lämpötilan säätö ei auta mitään. Kylmää tulee keskikonsolin ja takajalkatilan suuttimista. Autossa climatronic.
Vastaava Passat, mutta ei ole ollut ongelmaa vielä ;)

Takatilan lämpötilasäädöille on oma moottori, joka löytynee jostain etutuhkakupin paikkeilta, hieman alempaa.



Alex70

Superb 1.4 DSG -17 ajettu 75tkm. Webasto laukesi pari viikkoa sitten, sammui aina minuutin jälkeen - ei voi korjata - uusi sitten tilalle. Kaukosäädin söi pattereita noin 1 per 2 päivää tahdilla. Uusi tilalle.
Onneksi leasing joten meni sinne lasku. Mutta eniten ihmetyttää plyysimatot. Kuskin mattoon tulee reikä kaasujalan kantapään kohdalle todella helposti. Neljäs mattosarja menossa ja taas on reikä. Miten ihmeessä nuo eivät kestä. Kahdessa edellisessä autossa (508 Peugeot ja Passat) oli molemmissa plyysimatot ja 100.000 mittarissa kun vaihtoon. Ei ongelmia mattojen kanssa.

ninternet

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 27.12.21 - klo:15:06
Vastaava Passat, mutta ei ole ollut ongelmaa vielä ;)

Takatilan lämpötilasäädöille on oma moottori, joka löytynee jostain etutuhkakupin paikkeilta, hieman alempaa.


Täytyypä koittaa jossain kohtaa purkaa. Huomasin myös, että kojelaudan keskimmäisistä venttiileistä ei tule ollenkaan ilmaa..

ninternet

Noniin...oliskos kellään parempaa tietoa miksi 2.0 TSI 280 4x4 on alkanut kuluttamaan moottoriöljyä? Ei kai näissä koneissa mitään tyyppivikoja pitänyt olla?

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: ninternet - 25.05.22 - klo:10:45
Noniin...oliskos kellään parempaa tietoa miksi 2.0 TSI 280 4x4 on alkanut kuluttamaan moottoriöljyä? Ei kai näissä koneissa mitään tyyppivikoja pitänyt olla?

Olisiko siinä jotain vikaa ilman sen kummempaa tyyppivikaa? Eipä noissa koneissa pitäisi olla mitään tyyppivian kaltaista, joka aiheuttaisi öljynkulutusta.
Ja kuinka paljon autosi sitten kuluttaa sitä, meneekö paljonkin yli VAG:n toleranssien?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ninternet - 25.05.22 - klo:10:45
Noniin...oliskos kellään parempaa tietoa miksi 2.0 TSI 280 4x4 on alkanut kuluttamaan moottoriöljyä? Ei kai näissä koneissa mitään tyyppivikoja pitänyt olla?

Onko öljymerkki/tyyppi muuttunut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ninternet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.05.22 - klo:13:29
Onko öljymerkki/tyyppi muuttunut?
Castrolin 5W-30stä lisäsin tuossa pääsiäisen tienoilla, kun oli tikun alarajassa. Selvis nyt myöhemmin, että sisällä onkin 0W-30set, enkä nyt sit tiedä onko vaikuttanut asiaan, mutta viime viikolla ajotietokone pyysi tarkastamaan öljyn määrä ja tikusta kastui vain kärki. Täytyy ostaa kannu tuota notkeempaa, täyttää ylärajaan ja seurata.
En kyllä tiedä mihin katoaa, kun ei savuta eikä jätä läikkää alle. Öljykorkin ympäristö on vähän sen näkönen, että sieltä ois vähän puhaltanu ulos, mutta ei nyt kovin suurta määrää. Itse korkki ei tunnu kovin tiiviiltä, vaan jää ehkä hieman löysästi kiinni.

Sokota09

Kuinkas paljon on taittunut matkaa edellisestä öljynvaihdosta?

Asiasta toiseen, Amundsenin karttapaketti on kasvanut niin isoksi, ettei se enää mahdu sellaisenaan autossa olevaan 16 gt:n muistikortille (todellisuudessa mahtuu 14,8 gt tavaraa). Aivan mahtavia suunnittelun kukkasia ja koodarit vaan lisää matskua karttaohjelmaan... noh, tästä selviää vielä toistaiseksi sellaisella toimenpiteellä, että poistaa karttapaketista kaikki turhat kielivalinnat, jättää vain FI ja GB. Kielivalinnat ovat poistettavissa täältä: /maps/00/sds/

ninternet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 07.06.22 - klo:20:58
Kuinkas paljon on taittunut matkaa edellisestä öljynvaihdosta?
20tkm näyttäs kertyneen. Oli aika hankalaa löytää vastaavaa öljyä, mitä huolto oli laittanut, mutta Motonetistä tärppäsi. Seuraavaksi taidan pyytää 5W30:t koneeseen, kun sitä tuntuu saavan mistä vaan. Ja tuntui pysyvän paremmin sisässäkin.

TeeTu40

Skoda superb -17 2,0tdi DSG-6. Autossa seuraavanlainen ongelma, nykii tasaisessa vauhdissa, kierrosluku mittari heilahtelee ja antaa useita vikakoodeja. Lisäksi saattaa sammua yhtäkkiä ja näytössä lukee "käynnistä auto manuaalisesti". Välillä käynnistyy huonosti ns. "säksättäen". Huollossa vika diagnoosi kertoi vian olevan vaihteistossa, vaihdettiin kytkinpaketti, vauhtipyörä ja mekatronniikkaan jonkinlainen korjauspaketti. Tällä ei ollut mitään vaikutusta vikoihin. Onko jollakin ollut vastaavaa ongelmaa, mistä kannattaisi vikaa etsiä seuraavaksi?

qettyz

2021 TDI 150 DSG
Tällä heitettiin Norjan reissu syyskuun alussa pohjoiseen, kilsoja tuli n.5150km/10pv (36-41tkm).
Öljyä meni reissulla 2,5L ja kerran käytiin hinurilla Skoda huollossa kun aamulla oli jäähdytin nesteet enää vaan pisara purkin pohjalla.
Mutta niin vaan kuulemma aivan normaalia, että auto kuluttaa jäähdytys nestettä ja öljyä matka-ajossa ;)

Veteleekö kukaan tälläsellä esim asuntovaunua? Saattas se öljy maistua siinä hommassa, kun noin mäkisessä maastossakin maistuu.
Ekan huoltovälin 0-24tkm pääsin 1L Öljyä. Ja ei nousua näin kotisuomiajoissa ole ollut. Rasituksessa näyttää maistuvan.
Mutta että nämä vie myös jäähdytin nestettä :o
Superb Combi 2.0TDI 150 DSG Style 2021

jhm

^
Melkoista satuilua huollosta. Auto on tehty ajettavaksi,oli sitten vasta- tai myötämäki niin ei sen öljyä eikä  jäähdytin nestettä pitäisi viedä sen kummemmin jos on kunnossa.

Menneenäkin kesänä tuli ajeltua Norjan ja Ruotsin puolella about 1500 km erilaisia teitä..mm. jurrattua hiekkatietä ykkösellä ja kakkosella merenpinnasta yli 800 mpy vajaa 30 km,välillä apukuski kävi hätistelemässä tiellä makaavia lampaita että pääsi eteenpäin.Auto kattoa myöden täynnä tavaraa kahden henkilön lisäksi.Ei ole tullut edes mieleen että veisi öljyä tai muuta.
VW Transporter T5  84kw 2014

VAGkilainen

Eikös sulla ole takuut päällä, vie ihmeessä "oikeeseen" huoltoon jos eka paikka ei ole ottanut tosissaan tuota.
Itse en ajaisi metriäkään jos jäähdytysnesteet vajenee, voi tehdä vaika mitä vahinkoa. Ja sitten tuo öljyn kulutus, ei se taida tuo vaiva itsestään parantua. Lisääntyy vaan kulutus.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Specialman

Miksi superbin takaluukku ei laskeudu. Eli sähköluukku kyseessä, ja korimalli HB vuosimalli 17. Luukku kyllä nousee ja laskeutuu, mutta liike pysähtyy 20-30cm ennen kuin saavuttaa kontin alalaidan (lukon). Käsin ei laskeudu senttiäkään, rusahdus vaan kuuluu jos väkisin yrittää käsin laskea. Piti nuo sähkömoottorit irroittaa luukun puolelta että saa luukun kiinni. Mikähän tuon ongelman aiheuttaa? Ongelma alkoi aivan yllättäen, viittä minuuttia aiemmin toimi aivan normaalisti.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Specialman - 19.10.22 - klo:11:56
Miksi superbin takaluukku ei laskeudu. Eli sähköluukku kyseessä, ja korimalli HB vuosimalli 17. Luukku kyllä nousee ja laskeutuu, mutta liike pysähtyy 20-30cm ennen kuin saavuttaa kontin alalaidan (lukon). Käsin ei laskeudu senttiäkään, rusahdus vaan kuuluu jos väkisin yrittää käsin laskea. Piti nuo sähkömoottorit irroittaa luukun puolelta että saa luukun kiinni. Mikähän tuon ongelman aiheuttaa? Ongelma alkoi aivan yllättäen, viittä minuuttia aiemmin toimi aivan normaalisti.
Moottorin joku piuha menossa poikki sieltä haitarin tienoilta? Lienee samat pumput kuin Octaviassa. Siitä täällä jo paljon keskustelua:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=41816.msg781955;topicseen#new
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rawpower

Lainaus käyttäjältä: qettyz - 05.10.22 - klo:16:13
2021 TDI 150 DSG
Tällä heitettiin Norjan reissu syyskuun alussa pohjoiseen, kilsoja tuli n.5150km/10pv (36-41tkm).
Öljyä meni reissulla 2,5L ja kerran käytiin hinurilla Skoda huollossa kun aamulla oli jäähdytin nesteet enää vaan pisara purkin pohjalla.
Mutta niin vaan kuulemma aivan normaalia, että auto kuluttaa jäähdytys nestettä ja öljyä matka-ajossa ;)

Veteleekö kukaan tälläsellä esim asuntovaunua? Saattas se öljy maistua siinä hommassa, kun noin mäkisessä maastossakin maistuu.
Ekan huoltovälin 0-24tkm pääsin 1L Öljyä. Ja ei nousua näin kotisuomiajoissa ole ollut. Rasituksessa näyttää maistuvan.
Mutta että nämä vie myös jäähdytin nestettä :o

Kova on öljynkulutus. Veisin tutkimuksiin kun takuut vielä voimassa. Ja tuommoinen kulutus jäähynestettä ei ole normaalia...
Toki minullakin nesteen pinta vajunut 18000km aikana noin 3cm. Asiaa kyselin paikallisesta merkkihuollosta niin ei kuulemma aiheuta huolta. Kuulemma nykyään järjestään on huoltolomakkeisiin laitettu asentajan toimesta "lisätty jäähytinnestettä" ... Uskoo sit ken tahtoo, mutta itse olen ymmärtänyt, että nämä on suljettuja järjestelmiä niin nestettä ei saa hävitä lainkaan... Minulla vuoto on vielä niin pieni, että vaikea paikallistaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: qettyz - 05.10.22 - klo:16:13
2021 TDI 150 DSG
Tällä heitettiin Norjan reissu syyskuun alussa pohjoiseen, kilsoja tuli n.5150km/10pv (36-41tkm).
Öljyä meni reissulla 2,5L ja kerran käytiin hinurilla Skoda huollossa kun aamulla oli jäähdytin nesteet enää vaan pisara purkin pohjalla.
Mutta niin vaan kuulemma aivan normaalia, että auto kuluttaa jäähdytys nestettä ja öljyä matka-ajossa ;)

Veteleekö kukaan tälläsellä esim asuntovaunua? Saattas se öljy maistua siinä hommassa, kun noin mäkisessä maastossakin maistuu.
Ekan huoltovälin 0-24tkm pääsin 1L Öljyä. Ja ei nousua näin kotisuomiajoissa ole ollut. Rasituksessa näyttää maistuvan.
Mutta että nämä vie myös jäähdytin nestettä :o

Ei normaaliin terveeseen autoon tarvitse lisätä nestettä milloinkaan tai öljyä öljynvaihtovälillä. Jos pitää siinä on jotain vikaa ja takuunalaisen auton kanssa kannattaa reklamoida välittömästi asiasta ja unohtaa tuollaiset satutarinat, että olisi normaalia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Autoseppo

Takapenkillä oikeanpuoleisen istuimen yläosan takaa kuuluu pientä napinaa kuopissa. Oletettiin ensin, että on jotain tavaraa, mutta näyttäisi siltä, että näin ei ole. Onko jollain kokemusta, mikä voisi olla aiheuttaja? 21-mallinen Superb karvahattu-liftback on kyseessä.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

mfroberg

#503
Lainaus käyttäjältä: qettyz - 05.10.22 - klo:16:13
2021 TDI 150 DSG
Tällä heitettiin Norjan reissu syyskuun alussa pohjoiseen, kilsoja tuli n.5150km/10pv (36-41tkm).
Öljyä meni reissulla 2,5L ja kerran käytiin hinurilla Skoda huollossa kun aamulla oli jäähdytin nesteet enää vaan pisara purkin pohjalla.
Mutta niin vaan kuulemma aivan normaalia, että auto kuluttaa jäähdytys nestettä ja öljyä matka-ajossa ;)

Veteleekö kukaan tälläsellä esim asuntovaunua? Saattas se öljy maistua siinä hommassa, kun noin mäkisessä maastossakin maistuu.
Ekan huoltovälin 0-24tkm pääsin 1L Öljyä. Ja ei nousua näin kotisuomiajoissa ole ollut. Rasituksessa näyttää maistuvan.
Mutta että nämä vie myös jäähdytin nestettä :o

Ei hemmetti, ei ole normaalia alkuunkaan. Itse heitin omalla 2.0 TDI 150 DSG 2018 Tigulla 3300 km:n pohjoisnorjan reissun elokuun alussa. Kyydissä koko ajan 4 hlö, takaloosteri ja kattoboksi piripinnassa tavaraa ja reipasta vauhtia pitäen. Ja ainoa neste mitä ko. reissulla autoon lisäsin oli diesel. Ja vuoristoa kiivettiin ylös ja alas ja niitä helvetin matkailuautoja sai olla ohittamassa ihan jatkuvasti.

Kumman maan Skoda-huollon mielestä tuollainen nesteiden syönti olisi normaalia ja vielä noin tuoreelle autolle?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

aakoo64

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 01.11.20 - klo:09:08
Päivää... Onko muilla ollut ongelmia Dynamic Light Assistin kanssa? Nyt syksyllä on ilmennyt omalla kohdalla sellainen vika, että kun autoa käynnistäessä valot ovat automaatilla, tulee herja kaarreajovaloista ja vasemmasta kaukovalosta. Silloin vasen kaukovalo ei toimi viiksestä, oikea toimii. Myös valokuvio on miten sattuu kun tuo vikailmoitus tulee.

Sitten taas kun autoa käynnistäessä valokytkin on ”perinteisesti” päällä asennossa, vikailmoitusta ei tule ja kaukovalot toimivat normaalisti. Tällöin tietenkin automaattipitkät ovat poissa pelistä.

Eli valot selvästi toimii, mutta tuo automaatti-asento sekoittaa nyt jotenkin jotakin. Jos jollain olisi heittää vinkkiä mikä voisi olla vikana, niin ei tarvitsisi ensimmäisenä mennä Laakkoselle kyselemään, kun siellä tuppaa monesti nousta kädet pystyyn ja kuvittelisin tähänkin vaivaan heidän tarjoavan koko umpion vaihtoa....

Auto siis my18 superb combi L&K jos sillä on merkitystä.

Tuliko tähän selvyyttä? Itsellä ajoittain pakkasella sama ongelma, vaikka en ole pitänyt valoavustinta päällä, kun se ei oikein tunnu lisävalojen kanssa toimivan järkevästi.

Makiaa

Moi.

Meidän auto (-20 superb 1.4tsi phev) kävi tänään normaalissa tarkastus- ja öljynvaihtohuollossa ja samalla huomauttivat, että auto vuotaa vaihteistoöljyä jostain vaihteiston ja sähkömoottorin välisestä tiivisteestä.  Kuulemma melko töinen vaihtaa ja hintaa tuolle kertyy 1800,. Olivat maahantuojaan yhteydessä, että tuleeko Skoda asiassa vastaan yhtään ja aikoivat palata asiaan, heti kun saavat vastauksen.

Muilla kokemuksia vastaavasta, paljonko jäi itselle maksettavaa?

Meillä vm. 2020 auto jonka takuu umpeutui 02/2022, ajettu 47tkm, aina käytetty ajallaan merkkiliikkeessä huollettavana, jos sillä on merkitystä.


jhm

Vaikka ajan puolesta takuu ummessa mutta eihän noilla kilometreillä pitäisi mistään vielä vuotaa yhtään mitään.Voisi odottaa kohtalaista vastaantuloa maahantuojalta.Kannattaa rauhallisesti perustella kantansa noilla kilometreillä.

Pari kertaa eri auton kanssa soittanut suoraan Helkamalle,merkkarilla huollettujen autojen kanssa on kuitenkin helpompaa keskustella vastaantulosta.
VW Transporter T5  84kw 2014

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Makiaa - 27.12.22 - klo:18:32
Moi.

Meidän auto (-20 superb 1.4tsi phev) kävi tänään normaalissa tarkastus- ja öljynvaihtohuollossa ja samalla huomauttivat, että auto vuotaa vaihteistoöljyä jostain vaihteiston ja sähkömoottorin välisestä tiivisteestä.  Kuulemma melko töinen vaihtaa ja hintaa tuolle kertyy 1800,. Olivat maahantuojaan yhteydessä, että tuleeko Skoda asiassa vastaan yhtään ja aikoivat palata asiaan, heti kun saavat vastauksen.

Muilla kokemuksia vastaavasta, paljonko jäi itselle maksettavaa?

Meillä vm. 2020 auto jonka takuu umpeutui 02/2022, ajettu 47tkm, aina käytetty ajallaan merkkiliikkeessä huollettavana, jos sillä on merkitystä.

Jos täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja olet ensimmäinen omistaja, niin toteat ettet maksa mitään, vaan laittakoot kuntoon goodwill:n perusteella vaikka takuuaika on ylittynyt. Ei kuulu noilla kilometreillä ruveta paikat vuotamaan öljyjä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

juksii

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.12.22 - klo:20:09
Jos täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja olet ensimmäinen omistaja, niin toteat ettet maksa mitään, vaan laittakoot kuntoon goodwill:n perusteella vaikka takuuaika on ylittynyt. Ei kuulu noilla kilometreillä ruveta paikat vuotamaan öljyjä.

Eihän tuo edes ole tai pitäisi olla goodwilliä. Se on vain virhevastuun hoitamista.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: juksii - 28.12.22 - klo:10:09
Eihän tuo edes ole tai pitäisi olla goodwilliä. Se on vain virhevastuun hoitamista.

Niin haluatko halkoa tästä asiasta minun kanssa hiuksia? Takuun yli menevät asiat voidaan hoitaa goodwill:n, jos huoltokirja on kohdillaan eikä huoltoja ole ylitetty yli 10%. Tuolloin ei tarvitse maksaa mitään.

Mulla ei muuta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557955#msg557955

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy