Matkamittarin väärentäminen mahdottomaksi

Aloittaja Hesse, 04.09.17 - klo:18:35

« edellinen - seuraava »

Hesse

Syyskuusta lähtien tyyppihyväksytyt autot pitää olla suojattu matkamittarilukeman väärentämistä vastaan. Saksan poliisin mukaan kolmannes maan käytetyistä autoista on ruuvattuja, jolla on saatu keskimäärin 3000 â,¬ hyöty. Joka vuosi Saksassa ruuvataan 2 miljoonaa autoa.
https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/erfolg-im-kampf-gegen-tachobetrug.html

Jultsu

Juupajuu. Meneehän tuossa varmaan taas tovi että hakkerit murtaa suojaukset, kissahiirileikkiähän tämä on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HiTecci

Onhan tuosta jo jutusteltu että auton mitarilukemat tuupattaisiin johonkin lohkoketju-systeemiin ja näin niiden väärentäminne olisi nykytekniikalla about mahdotonta, mutta... ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jonde

Saksassa ollaan jo edellä, nyt siellä käytetään laitetta kun estää signaalin menemisen mittaristolle ja kilometrit jättää kertymättä. Silloin kyse ei ole ruuvauksesta ja ihan laillista touhua.

Jultsu

Jaa että mittaristot (autot) olisi jatkuvasti kiinni internetissä jonne ne sitten synkronoisivat omat datansa ja lataisivat ne miljoonan muun mittariston datat myös itselleen? Missäs tämmöisiä on spekuloitu?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HiTecci


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

arska

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 04.09.17 - klo:20:32
Saksassa ollaan jo edellä, nyt siellä käytetään laitetta kun estää signaalin menemisen mittaristolle ja kilometrit jättää kertymättä. Silloin kyse ei ole ruuvauksesta ja ihan laillista touhua.

On se laillista, mutta jos myyt auton vähemmän ajettuna kuin mitä se todellisuudessa on, niin se ei ole laillista

ropellihattu

En ole oikein tässäkään asiassa "skenessä", mutta eikös nuo kilometrit kuitenkin kerry eculle tai jonnekin muualle vaikka mittaristoon ruuvaisi mitä tahansa?

Vai ovatko ne prkleet nykyään sellaisia, että ruuvaavat senkin vääräksi?
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 05.09.17 - klo:11:55
Vai ovatko ne prkleet nykyään sellaisia, että ruuvaavat senkin vääräksi?

Lyhyesti: Kyllä! >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Patomursu

Taitaa autonvalmistajalla olla kuitenkin keino selvittää ne todelliset kilometrit. Useaan paikkaan autot niitä tallentaa, eikä tehdas edes kerro kaikkia minne sitä tietoa tallennetaan.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.09.17 - klo:13:40
Taitaa autonvalmistajalla olla kuitenkin keino selvittää ne todelliset kilometrit. Useaan paikkaan autot niitä tallentaa, eikä tehdas edes kerro kaikkia minne sitä tietoa tallennetaan.

+1

Muutenhan kuka tahansa voisi ....

OT. Kun about 20v. sitten mm. konsernin autohin tulivat ajonestot, niin edes marmori ei tiennyt, missä tietyssä automallissa ko. boksi sijaitsee....  :o
Eikun tarra etuikkunan pieleen ja auto sai olla varkailta rauhassa (vai oliko liian säälittävää... ?)
Yritetään pärjätä.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.09.17 - klo:13:40
Taitaa autonvalmistajalla olla kuitenkin keino selvittää ne todelliset kilometrit. Useaan paikkaan autot niitä tallentaa, eikä tehdas edes kerro kaikkia minne sitä tietoa tallennetaan.

Avain, sitten moduuleihin: moottori, sähköjärjestelmä, valojärjestelmä, abs ohjaus, mittari. Siinä ne josta melkein aina yhdestä näkee. HYVIN harvoin jaksavat kaikkia vaihtaa/koodata. Piuhalla selviää melkeinpä heti jos on ruuvattu. Hankalissa tapauksissa, jos ei esim. tiedetä jotain paikkaa mihin se tallentaisi kilsoja, niin nollataan virheet. Sitten aiheutetaan virhe, vaikka palaneella polttimolla tai jollain, niin siellä virheissä ne oikeat kilometrit sitten pompaa yleensä.

Eli vaikka saksassa ruuvaillaan vaikka kuika paljon, niin jälki on yleensä sellaista, että kyllä sen tavallinen kuluttajakin löytää, kunhan laittaa piuhan päähän ja kaivaa esiin.

Tuosta uutisen järjestelmästä - jos vaikka latais aina palvelimelle tiedot, niin paha siinä ruuvailla välissä, mutta, jos nyt saat tuollaisen auton jossa tuo olisi. Niin oletetaan, että siinä on vaikka 10tkm. Blokkaat vaan lähtevän signaalin kokonaan, niin kyllä mittarit raksuttaa, mutta tieto ei kulje, eli ennen kuin annat takas signaalin, niin ruuvaat vaan taakseppäin. Sinänsä helpolta kuulostava juttu. Mutta on työlästä jos tuo ottaa kilsat muualtakin kuin esim. yhdeltä moduulilta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 04.09.17 - klo:18:35
Syyskuusta lähtien tyyppihyväksytyt autot pitää olla suojattu matkamittarilukeman väärentämistä vastaan. Saksan poliisin mukaan kolmannes maan käytetyistä autoista on ruuvattuja, jolla on saatu keskimäärin 3000 â,¬ hyöty. Joka vuosi Saksassa ruuvataan 2 miljoonaa autoa.
https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/erfolg-im-kampf-gegen-tachobetrug.html

Hienoa - jos todellakin saadaan toimiva systeemi aikaan. Jossain päin maailmaa oli kaupan laite, joka kytkettiin johonkin mittariston piuhaan ja sen ansiosta vain joka 2. pulssi meni mittaristolle =>> vain ½ ajetuista km tuli mittariin (tätä en tunne tämän paremmin).  Kuulemma taxit käyttivät.  :o
Yritetään pärjätä.

sambolo

Eikös suomessa ole mittarin ruuvaaminen jopa laillista? Mutta kyllä niitä saa ruuvattua niin ettei jälkiä näy missän.. Tosin ei sillä ruuvaamisella saa harhaanjohtaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

Onhan se. Myynnin yhteydessä muutoksesta kertomatta jättäminen voidaan sitten tulkita petokseksi (tai ainakin lieväksi sellaiseksi.)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy