Toyota

Aloittaja Peeveli, 09.12.09 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Kattelin tuossa uudistetun Verson hinnastoa ja onpahan typerästi tehty! Perusmalli alle 26 k,, mutta jos päivttää varustelun Active-tasoon, niin hinta pomppaa 30 tonniin, samoin koneen kasvattaminen 1,8 nostaa hinnan yli 30 tonnin! Ei hjuva...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Uti - 15.03.13 - klo:10:05
Testivoittoja ja tappiotahan voisi kuvata myös siten, että yleisurheilun MM-kisoissa on 100 M:n loppukilpailussa 8 kilpailijaa, yksi näistä voittaa, yksi jää viimeiseksi - ei tämä viimeinenkään ole huono urheilija?

No ehkä tuo nyt on hieman ontuva vertaus, koska kyseisessä yleisurheilun lajissa on varmaankin satojatuhansia kilpailijoita maailmanlaajuisesti, mutta c-segmentin henkilöautoissa ei edes nykyinen mallitulva ole johtanut aivan samaan...

Ja kun Pantero aloitti tämän co2-keskustelun niin teeman monimutkaisuutta kuvaamaan oheinen Wall Street Journalin kirjoitus. Ja tuota lukiessa on syytä pitää mielessä se, että täkäläinen energiantuonto nojaa edelleen vahvasti fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Naurishan ei ole töpseli-hybridi, kuten erityisen ympäristöystävällisenä mainostettu Prius PHEV, mutta akkujen osalta molempia koskevat samat tuotannon ympäristöystävällisyyteen liittyvät rasitteet.

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324128504578346913994914472.html?mod=wsj_share_tweet

Mielestäni on kuitenkin mainiota, että autopalstallakin nykyisin puhutaan vihreitä, se jos mikä on merkki muutoksesta (ennenhän on korkeintaan ajateltu kukkaroa valtion riistäessä polttoaineesta). Yritän itsekin arkipäiväisissä valinnoissani ajatella ympäristöasioita. Autoilusta ja ajoneuvosta myös esteettisenä esineenä nauttivana henkilönä olen kuitenkin toistaiseksi valinnut vähäisiin ajoihini muun kuin (Toyotan) hybridin. Tämä voipi kyllä jatkossa muuttua, mutta sinänsä polttomoottorit eivät suinkaan ole mihinkään katoamassa tulevina vuosikymmenikään, kuten suomalaisistakin alan tutkimuksista (esim. Nils-Olof Nylund) voidaan todeta.

Turvallisista ja vähäpäästöistä liikkumista kaikille!
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 15.03.13 - klo:10:38
Perusmalli alle 26 k,, mutta jos päivttää varustelun Active-tasoon, niin hinta pomppaa 30 tonniin, samoin koneen kasvattaminen 1,8 nostaa hinnan yli 30 tonnin! Ei hjuva...

Sama havainto, lopetin hinnaston selaamisen, pitäkää Versonne, diesel olisi periaatteessa kiinnostanut..
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tuRboman

Hieman samansuuntainen havainto myös täällä Toyotan hinnoista, kun katselin Subarun uutta Foresteria ja RAV4:a varusteita ja hintoja verraten. Bensa-automaatti keskimmäisellä varustetasolla katseltuna RAV4 maksaa sellaisen 7000-8000, enemmän  :o Vetokyky 1500kg jarrullista vs Suben 2000kg sekä ei Xenon valoja. Eiisssshhh...
"All 4 The Driver"

Antero

Olisiko tuossa vaihtoehto Versolle? EIkös nuo suht samaa kokoluokkaa ole?

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013031516784418_at.shtml

P.Alikka

Aivan posketon hintalisä tuossa Versossa siitä, että saisi sen peruutuskameran (Touch&go) ja automaatti-ilmastoinnin...

Sama oli aikanaan tässä Avessa, kun olis voinut tuon koneen ottaa sillä 1,8 tai varustelun silloisella Solilla, mutta kun nosti hintaa muistaakseni reilut 3 tonnia (sedan mallissa hintalisä 1500,...), niin jäipä ottamatta.

Juu ja kyllähän toi Kia voisi olla hyvä vaihtoehto Versolle. Täytyy tuotakin käydä sitten vilkuilemassa kun autonvaihto tosissaan alkaa joskus vuoden kahden päästä aikaisintaan  ;D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: Antero - 15.03.13 - klo:13:46
Olisiko tuossa vaihtoehto Versolle? EIkös nuo suht samaa kokoluokkaa ole?

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013031516784418_at.shtml

Kyl Kiakin on lehtien sivuilta bongattu, kohta vissiin saadaan ihan livenäkin maahan...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pantero

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.03.13 - klo:11:17
Ja kun Pantero aloitti tämän co2-keskustelun niin teeman monimutkaisuutta kuvaamaan oheinen Wall Street Journalin kirjoitus. Ja tuota lukiessa on syytä pitää mielessä se, että täkäläinen energiantuonto nojaa edelleen vahvasti fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Naurishan ei ole töpseli-hybridi, kuten erityisen ympäristöystävällisenä mainostettu Prius PHEV, mutta akkujen osalta molempia koskevat samat tuotannon ympäristöystävällisyyteen liittyvät rasitteet.

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324128504578346913994914472.html?mod=wsj_share_tweet

Mielenkiintoinen artikkeli. Mutta ongelmana näissä life cycle-tarkasteluissa on erittäin suuri tulosten hajonta, riippuen vähän missä maailmankolkassa niitä tehdään. Ohessa suomalainen tarkastelu

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ymparisto/autoala_ja_ilmastonmuutos

jossa todetaan, että auton käyttö aiheuttaa normaalisti yli 90 % kaikista elinajan hiilidioksidipäästöistä, jolloin valmistukselle, ylläpidolle ja kierrätykselle jää vajaa 10 %. Sähköautolla tuo osuus on tietysti vähän suurempi.

Sähköauton kyseessä ollen me täällä Suomessa( kuten Pohjoismaissa yleensäkkin) olemme erikoisasemassa. Valtaosa täällä tuotetusta sähköstä on CO2 vapaata, viime vuonna jopa 73 % (ydinvoima, vesivoima, biomassa, tuuli). Tästä syystä sähköntoimittajat voivatkin vakuuttaa, että sähköauto ladataan aina CO2 vapaasti. (Itse ostan kaiken sähköni eräältä Keilaniemessä majaansa pitävältä sähköfirmalta ja se vahvistaa jopa, että kaikki lämmitys- ja taloussähköni on vesivoimalla tuotettua).

Ajatusmaailmastani voin todeta, kuten useat muutkin täällä; en ole viherpiipero, mutta...

Oikeastaan keskusteluissa tuon nuoremman polven kanssa ja muutamia heidän esittämiä argumentteja pohdiskellessani olen tullut siihen tulokseen, että voisihan sitä itsekkin tehdä sellaisia päätöksiä , jotka parantaisivat ympäristön asiantilaa tulevaisuudessa. Tuo nuori polvihan jää tänne tsemppaamaan, kun me vanhemmat pikkuhiljaa siirrymme autuaammille autoilumaisemille..

tommyt

Montako uutta ydinvoimalaa Suomeen täytyisi rakentaa jos kaikilla olisi pistokehybridit ja sähköautot?
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

pantero

Rakenteillaolevat  riittävät oikein hyvin, uusia ei tarvita.

Sähköauto kuluttaa 20 kWh/100 km Motivan mukaan. Tuolla keskimääräisellä ajosuoritteella(17800 km) se tekee 178x20 = 3,5 MWh vuodessa.
Miljoona sähköautoa on siis 3,5 TWh. Tämä on vähemmän kuin yhden Loviisan ydinvoimalaitosyksikön vuosituotanto( 4 TWh).

Ei jää tästä kiinni!
Motiva kehittelee systeemiä, jossa nykyiset sähkölämmitystolpat muutetaisiin latauspisteiksi( 16 A sulake).

Holkki

Lainaus käyttäjältä: Uti - 15.03.13 - klo:10:05
Saksan testit eivät korreloi aivan Suomen olosuhteisiin. Kulutukset ovat yleisesti 1-3 l/100 km suuremmat johtuen testien suuremmista keskinopeuksista ja ehkä enemmän maantie (autobahn) painotteisesta testaamisesta yleensäkin.
+1

Tässä osviittaa Auris Hybridin moottoritiekulutuksesta

Auris Hybrid Tatsächliche verbrauch!

Peeveli

^

Tuohon keskikulutukseen täytyy polkea tajuttomasti tai sitten se on otettu kylmästartin jälkeen.

Nyt on varmaa osviittaa Auris hybridin kulutuksesta ja muustakin...Otin nimittäin yllätyskäänteenä semmoisen (Active business packilla) koeajoon liikkeestä yön yli, palautan huomenna. Ajoin tänään töiden jälkeen alkuillasta 200 km:n lenkin, moottoritieajoa, mäkistä mutkatietä ja Stadin ydinkeskustan ruuhkaa. Motarilla pidin tarkoituksella reipasta haipakkaa eli 135-140 lasissa, alla 16-tuumaiset Contin Ice contact-nastarenkaat ja pakkasta -6-11 astetta lenkin aikana. Motarilla sain kuluttamaan suurimmillaan 6,3 kiihdytysten jälkeen mutta se tasaantui vakkari päällä 6,1:een tuossa nopeudessa. Taajamassa, sisältäen erittäin pyrkiviä valolähtöjä (tarkoituksella) keskikulutus pyöri 5,6 tienoilla, alimmillaan Kampin ja Assan tienoilla nykivässä seisahtelevassa ruuhkassa 4,7. Ei paha todellakaan. Tankkausmittauksella (tankkasin täyteen lähtiessä ja ajolenkin lopussa) kulutus 6,6 satkulle ja voi olla että lukemassa on hitusen liikaa kun liruttelin liikaakin bensaa lopputäytössä. Volvolla olisi samalla rundilla mennyt 8,5-9. Maantieajo nostaa kulutusta mutta ei sitä pahana voi pitää, ja taajamavoittoisessa ajossa menisi siis selkeästi vähemmällä. Huomoiotavaa myös nastarenkaat ja pakkaskeli, tarkoituksellisen "pyrkivä" ajotapa testimielessä, ja autolla ajettu vasta alta tonni eli uutuudenjäykkä.

Positiivinen kokemus se vaan pääosin on edelleen. Tarpeeksi notkea se on liikkeellelähdöissä valoista ilman revittelyäkin, sähkömoottori antaa hitusen dieselmäistä väännön tunnetta ja apua ja suuri osa jää taakse kun valoista erkanee ihan tasaisesti. Ei se raaseri ole eikä D4:n kulkupuolta mutta periaatteessa hyvin joutuu ja ylikin. Rivakammalta tämä tuntuu kuin ex-Avensis 2,0 Multidrive S. Mäkisilläkin teillä kiihtyy ylämäkeen ihan ok ja vakkari päällä jaksaa pitää halutun nopeuden erinomaisesti ja lisäkiitos helpolle vakkarille, viiksi. Ajettavuus erinomaisen hyvä, suuntavakaus ehdoton eli menee kaitsematta suoraan olipa nopeus mikä tahansa. Istuimet hyvät edelleen selälleni. Sisäänkäynti helppoa ja tilaa kivasti. Valoautomattiikkaa ei Activessa ole ja se hitusen ärsytti mutta siihen tottuu, ei ollut Polo GTI:ssäkään. Valot, xenonit, ovat hyvät.

Negatiivisinta oli nastarenkaiden ääni, liekö Contin nastat nykyisin niin vollottavan ujeltavia mutta se ärsytti. Onneksi omaan tulee kitkat ja muutenkin nastat tuntuu vaan, no antiikkisilta. Ovet tuntuvat kevyemmiltä ja ohuemmilta kuin Volvossa ja koripeltien paksuudessa edelleen eroa eurojen ja aasialaisten välillä, sen totesin koputustestillä.

Tuo hybriditekniikka jotenkin tosiaan koukuttaa ja liikennevaloissa ajattelee edessä seisovien tuprutellessa pakokaasuja että onpas vanhanaikaista. Niin saumatonta on sähkön plus polttomoottorin työskentely vaihtelevissa ajotilanteissa. Eli, kyllä tällä ajelee passelisti ja pienellä menee. Taitaapi se tilaus pysyä tosiaankin. Oli hyvä ottaa pidempään koeajoon.

pantero

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 15.03.13 - klo:07:39
Ostin tuossa eilen uusimman Auto motor und sportin, ja koetin harjaannuttaa pahassa ruosteessa olevaa lukiosaksaani. Vertailussa on c-segmentin hatchbackit: Auris hybridi, Opel Astra 1,4 T 140 hv, VW Golf 1,4 tsi 140 hv, Skoda Octavia samalla koneella, Ford Focus 1,6 ecoboost 150 hv, Honda Civic 1,8 sport sekä Kia Ceed 1,6. Auris jäi viidenneksi, takanaan vain Civic ja Ceed. Golf ykkönen, Ocu kakkonen ja Focus kolmas, Opelix nelonen.
Tjaah, sitä saa mitä tilaa! Tässä on tilattu ja toteutettu idän ihmeen ja tulevan kestosuosikin nitistys Eurooppalaisin ja muidenkin konventionaalisten liikkumavehkeiden voimin.

-Aurishan on ihan väärässä joukossa, missä ovat muut hybridit? Pienet autobahnamuskelit ovat ihan eri joukkoa. Auriksen polttomoottorin vääntö yltää vain puoleen vahvimmin vääntävästä Fordista.
-Auriksen parasta vahvuusaluetta, kaupunkiajoa, lyhyitä siirtymiä tai pätkäajoa ei ole sisällytetty testiin ollenkaan. Hybriditekniikan etuja ja sen toimintaa ei siten ole voitu demota lainkaan( mikä saattoi olla tarkoituskin?)
-päinvastoin autot on viety baanalle ja ajettu urku auki, jolloin suuria eroja polttoaineenkulutuksessa ei juurikaan synny. Silti Auris(6,3) vei litran vähemmän koeajon aikana, kuin toiseksi paras(7,3), no tietysti Golf, joka hyödynsi vielä kahden sylinterin leputusta. Eniten kulutti Astra(8,6).
-maantieajossa tärkeää sitkeyttä tai ohituskiihtyvyyttä ei Auriksella ole mitattu ollenkaan CVT-vaihteiston vuoksi(miksi?). On vain valitettu, että kaasua painaessa kone ottaa kierroksia. Näinhän kai se perinteisempikin automaatti tekee(kickdown).
-ihmetyttää loppupisteiden suuret erot. Kuitenkin tekstissä kehutaan, että uusi Auris on joka osa-alueella aiempaa mallia parempi ja etevämpi sekä Hybriditekniikka on brillante! Ihmettelen vaan, miksi kokeneet koeajajat Suomessa kehuvat Aurista ja vertailussa asettavat sen (no ainakin melkein) Golfin rinnalle.
-miten huolto- ja korjauskulut on arvioitu? Vertailutaulukossa on tälle kohta, josta saa max 15 p (n. 2 % maksimipisteistä). Kaikki autot ovat saaneet 13 " 15 pistettä?! Itse arvostaisin tämän ainakin 100 pisteen potiksi (n. 15 % maksimipisteistä). Golfhan on taattua VAG-laatua, mutta siinä on nyt taas uutta tekniikkaa( sylintereiden lepuutus), miten kestää Suomen talvessa? Auriksessa on Priuksessa hiottu ja kestäväksi koettu hybridilaitteisto, joka on siirretty sellaisenaan Aurikseen.

Iso hatunnosto Toyotalle, joka on määrätietoisesti kehittänyt hybriditekniikkaa ja siirtänyt sen onnistuneesti tuotantoon. Nyt lähes kaikki muutkin ovat ryhtyneet sitä kehittämään, VAG jostakin syystä viimeisten joukossa. VAGin sylinterileputukset, bluemotionin pitkät välitykset konetta rasittaen, ym. tuntuvat jotenkin väliaikaisilta ratkaisuilta, kun oikeaa hybriditeknologiaa ei vielä ole. Toyota onkin saanut siinä jo huolestuttavan pitkän etumatkan.

Golf on eittämättä voittonsa ansainnut ja selkeä menestyskonsepti omassa luokassaan, kun testimenestys seuraa toistaan ja kauppa käy. Siitä osataan Wolfsburgissa ottaa kaikki hyöty irti. Koeajo-Golf oli testin autoista selkeästi kallein.

Voiko tätä testiä hyödyntää  Suomessa? Aika vähän. Maantienopeudet ovat selvästi matalemmat ja meillä ajetaan paljon kaupungissakin. Melkein puolet vuodesta on vielä talviajoa. Ai niin, TM:n talvitestissähän Auris rökitti Golfin( ja monen muunkin uuden automallin).

Selkärangassa on vielä muistissa edellinen Auris, jonka ajo-ominaisuuksiin olin ihan tyytyväinen. Nyt siis uusi Auris on sitä kiistatta parempi. Tuon parannuksen taso on käytävä itse testaamassa perusteellisessa koeajossa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 15.03.13 - klo:20:34

Tuo hybriditekniikka jotenkin tosiaan koukuttaa ja liikennevaloissa ajattelee edessä seisovien tuprutellessa pakokaasuja että onpas vanhanaikaista. Niin saumatonta on sähkön plus polttomoottorin työskentely vaihtelevissa ajotilanteissa. Eli, kyllä tällä ajelee passelisti ja pienellä menee. Taitaapi se tilaus pysyä tosiaankin. Oli hyvä ottaa pidempään koeajoon.
Start/Stop tekniikka tuntuu toimivan talvellakin moottorin lämmettyä hyvin .Tuo kommentti perusteluna vaihtoon kehno :)

Ymmärsin jutuistasi jossain vaiheessa halusi vaihtaa Volvo halvempaan.Tarjoan vähän ajettua RäSää ja käteistä vaihdossa :)

Markku J

Hyvä homma, Peeveli, tuo sinun koeajoraportti !

Kyllä tuo tilaamasi auto tarjoaa niin paljon uutta tekniikkaa, että suosittelen ottamaan sen. Autohan on hienon näköinenkin. Jälleenmyyntiarvo on varmasti hyvä lähikentässä. Miksi et kokeilisi, kun kerran on jo nimi paperissa ?

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: pantero - 15.03.13 - klo:17:05
Rakenteillaolevat  riittävät oikein hyvin, uusia ei tarvita.

Sähköauto kuluttaa 20 kWh/100 km Motivan mukaan. Tuolla keskimääräisellä ajosuoritteella(17800 km) se tekee 178x20 = 3,5 MWh vuodessa.
Miljoona sähköautoa on siis 3,5 TWh. Tämä on vähemmän kuin yhden Loviisan ydinvoimalaitosyksikön vuosituotanto( 4 TWh).

Ei jää tästä kiinni!
Motiva kehittelee systeemiä, jossa nykyiset sähkölämmitystolpat muutetaisiin latauspisteiksi( 16 A sulake).

Heh, tämähän on hieman OT, mutta noissa laskelmissa on kyllä muutaman ison hiilidioksidinauriin kokoinen aukko. Ja Pantero kyllä hyvin tietää sen.

Rakenteilla olevat ydinvoimalat eivät tietenkään riitä, koska niitä suunniteltaessa ei todellakaan ole varauduttu kaikkien hurahtavan nauristen töpselialalajiin. Päinvastoin, on hyvin tiedossa että teollisuus haluaa lisävoimaloita jotta kohtuuhintaisen ja toimitusvarmuudeltaan hyvän energian saanti olisi turvattu. Ja tämä täysin ilman nauris-hysteriaa. Jos yhtäkkiä nousisi useamman terawatin uusi käyttäjäryhmä, niin joutuisimme entistä voimakkaammin tukeutumaan tuontienergian varaan, eikä se suinkaan olisi vain vesivoimaa Skandinaviasta, vaan ihka-aitoa fossiilista törinää itärajan takaa. Tässä ei auttaisi edes savupiipputeollisuuden täydellinen muutto Kiinaan ja muihin alhaisen työvoimakustannuksen maihin (mistä tietty seuraisi haasteita budjettitasapainolle ja suorastaan yhteiskuntarauhalle, puhumattakaan perussuomalaisten noususta...).

Ja Suomessa on muuten lähes kolme miljoonaa henkilöautoa, ei yksi. Tehdäänkö siis Panteron pihalle muutama lisäyksikkö, vai miten? Ja pliis, ei sitten mitään epärealistista paatosta uusiutuvien energiamuotojen fenix-lintumaisesta noususta... ;)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

pantero

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.03.13 - klo:23:03
Heh, tämähän on hieman OT, mutta noissa laskelmissa on kyllä muutaman ison hiilidioksidinauriin kokoinen aukko. Ja Pantero kyllä hyvin tietää sen.
...
Ja Suomessa on muuten lähes kolme miljoonaa henkilöautoa, ei yksi. Tehdäänkö siis Panteron pihalle muutama lisäyksikkö, vai miten?
Ei ole aukkoa, ei. Päinvastoin CO2 vapaata sähköä on tarjolla liikaakin. Voin keskittyä pihallani nurtsin hoitoon ja ruusujen leikkuuseen.

En itse usko sähköautojen maailmanvalloitukseen. Lähitulevaisuus on hybridien ja sähköhybridien, jotka tarvitsevat vain viidesosan sähköauton kuluttamasta sähköstä. Tuo 4 Twh riittäisi silloin hyvin koko Suomen autokannalle, jos siinä olisi vaikkapa 0,5 miljoonaa sähköautoa ja 2 miljoonaa sähköhybridiä.

Kun pitkästä aikaa katselin Suomen sähkönkulutustilastoja (2012) hämmästyin todella.

http://energia.fi/kalvosarjat/energiavuosi-2012-sahko

Elämme keskellä todella rajua rakennemuutosta, kun energiaakäyttävä teollisuus Suomessa hiipuu. Teollisuuden sähkönkäyttö(kalvo 6) on tippunut melkein 10 Twh huippuvuosista 2006/2007! Kausivaihtelut eivät tätä selitä.

Kun rakenteilla ja luvitettuna on kolme uutta ydinvoimalaitosta, jotka tuottavat yhteensä yli 30 Twh lisää vuodessa, kyllä CO2 vapaata sähköä riittää Suomessa jatkossakin.

Viime vuosina sähkön kokonaiskulutus Suomessa on kääntynyt jopa laskuun(kalvo 3).

Selvisi sekin, miksi Suomessa ei käydä tuota peräänkuuluttamaani keskustelua CO2:n 16 % vähennyksistä vuonna 2020. Tällä menolla ja jo nyt tehtyjen ydinvoimapäätösten lisäksi ei tarvitse tehdä enää juurikaan muuta. Piirrellään vain vuosittain laskevia CO2 käppyröitä(kalvo 25) ja odotellaan vuotta 2020.

Toivottavasti tuo teollisuuden rakennemuutos onnistuu ja saadaan koko Suomen mittakaavassa innovoitua uutta työtä poistuvan tilalle.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.03.13 - klo:23:03
Heh, tämähän on hieman OT, mutta noissa laskelmissa on kyllä muutaman ison hiilidioksidinauriin kokoinen aukko. Ja Pantero kyllä hyvin tietää sen.

Rakenteilla olevat ydinvoimalat eivät tietenkään riitä, koska niitä suunniteltaessa ei todellakaan ole varauduttu kaikkien hurahtavan nauristen töpselialalajiin. Päinvastoin, on hyvin tiedossa että teollisuus haluaa lisävoimaloita jotta kohtuuhintaisen ja toimitusvarmuudeltaan hyvän energian saanti olisi turvattu. Ja tämä täysin ilman nauris-hysteriaa. Jos yhtäkkiä nousisi useamman terawatin uusi käyttäjäryhmä, niin joutuisimme entistä voimakkaammin tukeutumaan tuontienergian varaan, eikä se suinkaan olisi vain vesivoimaa Skandinaviasta, vaan ihka-aitoa fossiilista törinää itärajan takaa. Tässä ei auttaisi edes savupiipputeollisuuden täydellinen muutto Kiinaan ja muihin alhaisen työvoimakustannuksen maihin (mistä tietty seuraisi haasteita budjettitasapainolle ja suorastaan yhteiskuntarauhalle, puhumattakaan perussuomalaisten noususta...).

Ja Suomessa on muuten lähes kolme miljoonaa henkilöautoa, ei yksi. Tehdäänkö siis Panteron pihalle muutama lisäyksikkö, vai miten? Ja pliis, ei sitten mitään epärealistista paatosta uusiutuvien energiamuotojen fenix-lintumaisesta noususta... ;)

No, jos se autoilun vaatima energia, joka nyt tuotetaan autojen kehnohkolla hyötysuhteella toimivissa moottoreissa fossiilisilla polttoaineilla, tuotettaisiinkin vastaisuudessa vaikka nyt sitten fossiilisella polttoaineella kuten esim. maakaasulla voimalaitoksessa otaksuttavasti paremmalla hyötysuhteella, tilannehan ei ainakaan huonommaksi muuttuisi.  ;)

Filixon

#2328
Auriksessa (~ Aurisissa?) on CVT eli portaaton automaattivaihteisto, eikös? Mitä se tuntuu hybridin yhteydessä?

Omaa kokemusta CVT:stä on Honda Jazzissa. Hyvin se pelittää siinä missä DSG6 Golf Plussassa (~ Plusissa?).
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: pantero - 15.03.13 - klo:16:08
Valtaosa täällä tuotetusta sähköstä on CO2 vapaata, viime vuonna jopa 73 % (ydinvoima, vesivoima, biomassa, tuuli). Tästä syystä sähköntoimittajat voivatkin vakuuttaa, että sähköauto ladataan aina CO2 vapaasti. (Itse ostan kaiken sähköni eräältä Keilaniemessä majaansa pitävältä sähköfirmalta ja se vahvistaa jopa, että kaikki lämmitys- ja taloussähköni on vesivoimalla tuotettua).



Anteeksi ot. Mutta itsekkin sain tässä sähköyhtiöltä tarjouksen, jossa luvataan ”vihreää sähköä”, mutta olen kuitenkin sen verran skeptinen, että en vielä usko sen olevan täysin mahdollista omaan talouteen.

Joten voitko Pantero valaista miten sähköyhtiösi on taannut sen, että saat sitä mitä luvataan ja voiko sitä mitenkään tarkastaa?

Sillä minun käsityksen mukaan nykytekniikalla ei voida erotella samasta linjasta eri talouksille erilaista sähköä, vaan se on sitä sähköä jota verkon omistava sähköyhtiö sinne syöttää. Eli omalla kohdallani se, että haluaisin 100% vihreää sähköä, jouduttaisiin tänne vetämään uusi sähkölinja suoraan jostain tuuli- tai vesivoimalaitokselta. Muuten se sekoittuu siihen fossiilisella polttoaineella tuotettuun enkä voisi olla täysin varma mitä sähköä käytän.

Vai onko jo tällä hetkellä saatavana semmoisia suotimia sähkökeskuksiin joilla voitaisiin se  sähkö valita oikeaksi?

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 16.03.13 - klo:09:17

Anteeksi ot. Mutta itsekkin sain tässä sähköyhtiöltä tarjouksen, jossa luvataan ”vihreää sähköä”, mutta olen kuitenkin sen verran skeptinen, että en vielä usko sen olevan täysin mahdollista omaan talouteen.

Joten voitko Pantero valaista miten sähköyhtiösi on taannut sen, että saat sitä mitä luvataan ja voiko sitä mitenkään tarkastaa?

Sillä minun käsityksen mukaan nykytekniikalla ei voida erotella samasta linjasta eri talouksille erilaista sähköä, vaan se on sitä sähköä jota verkon omistava sähköyhtiö sinne syöttää. Eli omalla kohdallani se, että haluaisin 100% vihreää sähköä, jouduttaisiin tänne vetämään uusi sähkölinja suoraan jostain tuuli- tai vesivoimalaitokselta. Muuten se sekoittuu siihen fossiilisella polttoaineella tuotettuun enkä voisi olla täysin varma mitä sähköä käytän.

Vai onko jo tällä hetkellä saatavana semmoisia suotimia sähkökeskuksiin joilla voitaisiin se  sähkö valita oikeaksi?

Siis kait tää on läppää... Eikait joku oikeesti kuvittele että sähkövirtaa voitais jotenkin erotella yleisessä verkossa sen mukaan missä se on tuotettu.
Fabia rs combi -11

pantero

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 16.03.13 - klo:09:17
Anteeksi ot.
...
Joten voitko Pantero valaista miten sähköyhtiösi on taannut sen, että saat sitä mitä luvataan ja voiko sitä mitenkään tarkastaa?

Modeille tiedoksi. Jos haluatte, tämän 'sähkö' keskustelun voisi siirtää uuden otsikon, esim Sähköautot, Sähköhybridit  alle.
_________________________

Eipä tietenkään tiedä, mitä sähköä topselistä kulloinkin fyysisesti tulee. Kaikki tuottajat syöttävät samaan valtakunnalliseen verkkoon, josta se alueellisesti jaetaan kuluttajille.

Mutta sähköyhtiö takaa, että se omassa tuotannossaan varaa kyseisen tuotantomuodon sähkön juuri sinun käytöösi. Sähköyhtiön tulee vuosittain raportoida myös sinulle, miten se on tämän sähkön tuottanut. Minun tapauksessani sähköyhtiöllä on riittävästi vesivoimaa, jonka se on joka hetki vuoden aikana varannut juuri minulle. Eipä siinä myöskään ole lisähintaa.

Tämä järjestely riittää kyllä minulle. Sähkön siirron kustannukset nousisivat pilviin, jos jokaiselle tehtäisiin omia järjestelyjä.

pantero

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 16.03.13 - klo:09:14
Auriksessa (~ Aurisissa?) on CVT eli portaaton automaattivaihteisto, eikös? Mitä se tuntuu hybridin yhteydessä?

Omaa kokemusta CVT:stä on Honda Jazzissa. Hyvin se pelittää siinä missä DSG6 Golf Plussassa (~ Plusissa?).

Tämä kiinnostaa minuakin. Olisi kiinnostavaa kuulla Peevelin kokemuksia.

Itse odottelen kesärengaskelejä ennen omakohtaista koeajoa. Auriksen talviominaisuuksista olen riittävän vakuuttunut jo esim. TM:n talvitestin perusteella.


Jeppe

Keke78:lle +1, tarkka havainto :D.

Patero:
Näin sen tiedän olevankin, että sähköyhtiöllä on tietty määrä kapasiteetista ns. ”Vihreää sähköä”. Mutta mä olen niin ikävä asiakas, että jos mulle tarjoaa joku yhtiö sähköä jonka se takkaa olevan tuotetun ”vihreästi”, niin mun pitää saada jonkinlainen takuu siitä mitä sieltä linjasta tulee. Tämmöistä takuuta ei ole vielä mikään yhtiö pystynyt antamaan, joten käytän sitä ”seka sähköä” jota paikallinen yhtiö jakaa.

Mutta Toyotaan liittyen kysymys, kuinka luotettavia nämä hypridit on olleet? Mä olen vähä suunnitellut Passatin vaihtoa ja vaihtoehtoihin on ilmaantunut Auris ja Prius, niin olen haeskellut tietoa niiden kestävyydestä, lähinnä automaattien ja moottoreiden.

Hawtin

Sen verran sanon vielä tuosta energiakapasiteetin riittävyydestä, tai sen suoranaisesta yltäkylläisyydestä, että emmehän me voi tyynesti laskea näiden luvitettujen "paperiydinvoimaloiden" oletettua kapasiteettia nykyisten päälle. Lupien myöntämisellä pyritään pääsemään eroon riippuvuudestamme energian tuonnista, erityisesti arvaamattoman itänaapurimme energiasta. Tuonnin osuus on noin viidennes kulutuksestamme. Tämän lisäksi uusilla voimaloilla olisi tarkoitus päästä eroon fossiilista, joiden osuus on vielä nykyisin merkittävä.

Sinänsä teollisuuden parku energiasta on ollut hieman huvittavaa, kun samaan aikaan savupiiput ovat maakunnista kylmenneet. Mutta ovat ymmärtäneet, että jotain olisi saatava fossiilisten ja epävarman tuonnin tilalle. Sinänsä teollisuuden energiankulutukseen vaikuttavat monet tekijät, joista viime vuosien merkittävimpiä on ollut maailmantalouden taantuma. Sen jatkuvuuden varaan ei oikein laskea, kun siitä kuitenkin kovasti eroon pyritään. Ja ratkaisevaahan on tietenkin kokonaiskulutus, ei se kuka sen kuluttaa. Teollisuushan meillä kuluttaa alle puolet kokonaisenergiasta ja ei tarvitse olla kummoinen ennustajaukko veikkaamaan kulutuskäyrien taas jatkossa osoittavan koilliseen. Toivottavasti ei niin jyrkästi kuin viime vuosikymmeninä.

Ja saas nähdä koska nämä luvitetut voimalat ovat verkossa, ei ainakaan vuonna 2020, sen verran tuskaisaa on Olkiluodonkin yksikön kasaaminen ollut. Se on ainakin selvää, ettei tehdyillä energiaratkaisuilla ole varauduttu silmittömään sähköautohuumaan, enkä minäkään siihen todellakaan usko. Tojootan pitäisi tehdä paaaljon houkuttelevampia kotteroita jotta siihen päädyttäisiin. On tietenkin pieni riski siitä, että Peeveli käynnistää ilosanomansa levityksellä buumin, mutta rohkeasti kyllä veikkaan, että viimeistään ensi keväänä on Peevelilläkin jo uusi ääni kellossa (ja auto kierrossa). ;D

Sepolle: eihän kyse olekaan siitä, onko sähköautoilu haitallisempaa ympäristölle, vaan lähinnä siitä, että monet tuntuvat pitävän sitä täysin päästöttömänä ja jonain ihmeratkaisuna liikenteen kasvihuonepäästöihin.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

mackaiveri

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 16.03.13 - klo:09:14
Auriksessa (~ Aurisissa?) on CVT eli portaaton automaattivaihteisto, eikös? Mitä se tuntuu hybridin yhteydessä?

Omaa kokemusta CVT:stä on Honda Jazzissa. Hyvin se pelittää siinä missä DSG6 Golf Plussassa (~ Plusissa?).
Oikeasti näissä ei ole vaihteistoa ollenkaan. Tai siis on alennusvaihteisto,mutta nopeuden säätely tehdään puhtaasti sähkömoottorilla. Planeettavaihteistolla + bensamoottorin kierrosluvulla säädellään myös paljonko sähkömoottoria pitää kierrättää...Oheisessa linkissä pieni animaatio:
http://eahart.com/prius/psd/

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 16.03.13 - klo:10:31
Mutta Toyotaan liittyen kysymys, kuinka luotettavia nämä hypridit on olleet? Mä olen vähä suunnitellut Passatin vaihtoa ja vaihtoehtoihin on ilmaantunut Auris ja Prius, niin olen haeskellut tietoa niiden kestävyydestä, lähinnä automaattien ja moottoreiden.
Eilen jutustelin taksiautoilijan kanssa, joka kertoi ajaneensa edellisellä Priuksellaan viisi vuotta... Väitti kirkkain silmin, ettei autossa ollut tuona aikana yhtään VIKAA normaalien kuluvien osien vaihtojen ja huoltojen ulkopuolella...

Tuo on aika hyvin, vaikka siinä olisikin hieman totuutta kaunisteltu. Ei liene yllätys, että nykyinenkin auto hänellä on Prius ;)

Filixon

#2337
Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 16.03.13 - klo:11:31
Eilen jutustelin taksiautoilijan kanssa, joka kertoi ajaneensa edellisellä Priuksellaan viisi vuotta... Väitti kirkkain silmin, ettei autossa ollut tuona aikana yhtään VIKAA normaalien kuluvien osien vaihtojen ja huoltojen ulkopuolella...

Tuo on aika hyvin, vaikka siinä olisikin hieman totuutta kaunisteltu. Ei liene yllätys, että nykyinenkin auto hänellä on Prius ;)

Ainut "vika", josta muistan kuulleeni, oli Amerikassa taannoin nostettu kohu, että Priuksen kaasu olisi hirttänyt kiinni eikä kuskilla olisi ollut mitään keinoa pysäyttää auto! Asiaa tutkittiin maailmanlaajuisesti (taisi Toyota vetää Priuksia tarkastukseenkin), mutta mitään lopullista totuutta ei tainnut tulla esiin. Amerikassa kannattaa yrittää mahdottomiakin, kuluttajansuoja on niin vahva.

Muistaako joku, mikä oli lopulta tuon hälyn saldo? Google-haun mukaan Prius-kohu raivosi kolme vuotta sitten maaliskuussa 2010.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Peeveli

Non niin, toinen koeajopäivä (tai aamu) takana...ajettu yhteensä eilisestä tähän aamuun esittely-Auriksella reilut 300 km. Tänä aamusella tein perinteisen työmatkareittini demona ja kas, keskikulutus 5,6 kylmästartista ilman lohkiksia. Sen jälkeen testimielessä pyörimistä Helsingin keskustassa punaisten valojen meressä ja keskikulutus painui jo 5,4 litraan. Pakkasta kymmenisen astetta ja siis heikosti rullaavat Contin nastat (huh, minusta ei saa enää nastakuskia millään). Sen jälkeen motariajoa ja nopeus matkavauhtina puolentoistasadan tienoilla cruise päällä ( anteeksi kotipoliisit jos heitä on) hörppäsi 6,5. En voi pitää pahana talvirenkailla moisia lukemia. Hauskaa hybriditojossa on hyödyntää B-moodia vaiheistossa jos halutaan reipas moottorijarrutus; säästää jarruja ja tallentaa samalla energiaa kuten F1:n KERS. Tuo tekniikka muuten koukuttaa tällaisen raskasjalkaisenkin ja alkaa pyrkiä mahdollisimman pieneen kulutukseen. Valoista irtoaa edes sen enempää yrittämättä alkumatkan yhtä ripeästi kuin tehokkaampikin rassi, kiitos "nollakierroksista" mukana olevan sähkömotin. Hyvä paikka testata tehojen riittävyyttä on kiihdytys Munkkivuoren kohdalta Turun moottoritielle, ylämäki ja kaarre samassa. Auris pinkaisi nousta sen itsenikin yllättäen ripeän tuntuisesti ja laella oli nopeutta "riittävästi". Eli siis puhtia piisaa maamme oloihin. Kaasua piti höllätäkin kun nastarenkaat alkoivat sutaista mäessä. Vaihteisto on portaaton, planeettavaihteisto. Toiminta on tasaista ja siksi se saa aikaan tunteen ettei mitään tapahtuisi, mutta kun tsekkaa nopeusmittaria niin tapahtuuhan sitä. Nopeuden nosto tapahtuu ripeämmin kuin ex-Avensiksessa, malli 2,0 multidriveS, 152 hv.

Muita plussia autossa on mm. ketteryys eli kääntösäde paljon Vollea pienempi, ohjaus paikallaan pyörittäesssä kevyt ja vaihteisto kevyt ja nopea käyttää ees taas vekslatessa. Ohjaus toki tuntuu maantieajossakin kevyeltä mutta siihen tottuu nopeasti eikä se vaikuta sinänsä ajolinjoihin kaarteissa tai suoraan ajossa ehdottoman hyvään suuntavakauteen. Nastaäänet kuuluu inhottavasti; varmaan karkeilla teillä matalaprofiiliset kesärenkaatkin kuuluvat aika hyvin mutta onneksi tulossa 65-sarjalaiset. Esittelyauton kojelaudasta, stereo/navilaitteen tienoilta kuului resonsanssiääni, sellainen "hiirenpesä". Sellaista ei kuulunut aiemmista koeajoyksilöistä.

Hybriditekniikka siis tuli tutuksi kunnolla ja ihastuttavaa on sen huomaamaton, saumaton toiminta. Priuksessa noihin on kelattu puoli miljoonaa kilsaakin ilman korjauksia ja akusto alkuperäinen. Akkutakuu on 8 vuotta tai 350.000 km.


Markku J

Hyvältä kuulostaa, Peeveli. Pidä nyt ihmeessa hybridin tilaus voimassa. Tuollaiseen uuteen tekniikkaan on kiva tutustua syvemminkin. Hienoja kulutuslukemia - etenkin kaupunkiajon lukemasi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy