Adaptiivinen / mukautuva vakionopeudensäädin / vakkari

Aloittaja Quality, 23.02.13 - klo:06:59

« edellinen - seuraava »

Quality

Näyttivät aiemmat keskustelut aiheesta olevan upoksissa mallikohtaisissa ketjuissa, joten tällainen yleiskeskustelu on paikallaan. Täällä voi vertailla VAG-leirin kuin myös muiden merkkien adaptiivisia vakkareita - muuntuvilla ominaisuuksilla tai ilman.

Uuteen avaukseen kirvoittivat pari kommenttia toisessa ketjussa:

Lainaus käyttäjältä: Mikey - eilen kello 23:15
LainaaTätä tapahtuu paljon - etenkin kun mulla on adaptiivinen vakkari, ja sen vuoksi joudun vaihtamaan vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin vaikka eroa on vielä viitisenkymmentä metriä kurottavana. Siinä sitten saa vaihdella kaistaa eestaas kun edellä menevä vaihtelee nopeuttaan ylösalas...IHAN IHMETOUHUA
LainaaEikös tuon Adaptiivisen pitäisi juurikin poistaa tuota kaistanvaihtotarvetta?

Juuri tämä ominaisuus askarruuttaa itseänikin: JOS edellä kerrottu pitää paikkansa, en missään tapauksessa halua ada-vakkaria, koska hyvin usein moottoritiellä tulee tilanteita, että oma vakionopeus on vain 1-2 km/h edellä ajavaa suurempi. Jos vakkari haistaa edellä ajavan jo kaukaa ja alentaa nopeutta, ei oman nopeuden säilyttämiseen ole mahdollisuuksia, ellei siirry pedaaliin.

Vai oliko se niin, että adaptio-ominaisuuden saa kytkettyä pois, jolloin toiminta muuttuu normivakkarinomaiseksi? Silloinhan kuski voi valita, mikä olisi ok.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Acanthus

A7 adaptiivinen vakkari toimii juuri kuvatulla tavalla, eikä sitä saa kytkettyä tavalliseksi vakionopeussäätimeksi. Räntäsateella, kun anturit sähkölämmityksestä huolimatta joskus muurautuvat umpeen, lakkaa vakkari turvallisuussyistä kokonaan toimimasta. Silloin auttaa vain pysähtyminen ja lumen poisto, kun anturien suojakupujen lämmitysjärjestelmä on melko heikkotehoinen. Joskus ilmiö sattuu myös kovalla sateella. Silloin tarvitaan pysähtyminen ja moottorin sammuttaminen järjestelmän aktivoimiseksi. Ei tuota järjestelmähäiriötä onneksi usein satu: vuoden ja 22.000 km:n aikana ehkä viitisen kertaa, mutta harmittaa se silloin, varsinkin kun systeemi kytkeytyy kokonaan pois, eikä jää toimimaan perusvakkarina.
Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen tähän systeemiin. Ajotyyliä se tosin muuttaa rauhallisemmaksi, kun tulee välillä seurattua pitkäänkin näitä hitaammin ajavia. Polttoainettakin säästyy tällä tavalla.

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.02.13 - klo:06:59
Lainaus käyttäjältä: Mikey - eilen kello 23:15
Juuri tämä ominaisuus askarruuttaa itseänikin: JOS edellä kerrottu pitää paikkansa, en missään tapauksessa halua ada-vakkaria, koska hyvin usein moottoritiellä tulee tilanteita, että oma vakionopeus on vain 1-2 km/h edellä ajavaa suurempi. Jos vakkari haistaa edellä ajavan jo kaukaa ja alentaa nopeutta, ei oman nopeuden säilyttämiseen ole mahdollisuuksia, ellei siirry pedaaliin.

Vai oliko se niin, että adaptio-ominaisuuden saa kytkettyä pois, jolloin toiminta muuttuu normivakkarinomaiseksi? Silloinhan kuski voi valita, mikä olisi ok.


Niin mutta, jos se edellä ajava kulkee sinua hiljempaa niin jouduthan sä tekemään tavallisella vakkarilla ajaessa sen ratkaisun, että joko nopeutta pois, tai toiselta kaistalta ohi.

Mutta adaptiivieslla sä joko jäät siihen taakse ja vakkari sopeuttaa nopeuden edellä menevään, tai vaihdat kaistaa ja jatkat omaa noupeuta ohi.

Adaptiivisella  sun ei tarvitse tiputtaa vakkaria jonossa pois, niin kuin tavallista vakkaria. Lisäksi sä voit vapaasti käyttää kaasupoljinta nopeuden lisäämiseksi molemmilla vakkareilla.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 23.02.13 - klo:08:31
A7 adaptiivinen vakkari toimii juuri kuvatulla tavalla, eikä sitä saa kytkettyä tavalliseksi vakionopeussäätimeksi. Räntäsateella, kun anturit sähkölämmityksestä huolimatta joskus muurautuvat umpeen, lakkaa vakkari turvallisuussyistä kokonaan toimimasta. Silloin auttaa vain pysähtyminen ja lumen poisto, kun anturien suojakupujen lämmitysjärjestelmä on melko heikkotehoinen. Joskus ilmiö sattuu myös kovalla sateella. Silloin tarvitaan pysähtyminen ja moottorin sammuttaminen järjestelmän aktivoimiseksi. Ei tuota järjestelmähäiriötä onneksi usein satu: vuoden ja 22.000 km:n aikana ehkä viitisen kertaa, mutta harmittaa se silloin, varsinkin kun systeemi kytkeytyy kokonaan pois, eikä jää toimimaan perusvakkarina.
Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen tähän systeemiin. Ajotyyliä se tosin muuttaa rauhallisemmaksi, kun tulee välillä seurattua pitkäänkin näitä hitaammin ajavia. Polttoainettakin säästyy tällä tavalla.

Passatissa adaptiivisen vakkarin saa poistettua esim lumimyrskyssä toiminnasta mutta toiminto on tottakai viety turvallisuusmielessä ajotietokoneen valikkoon koska on haluttu varmistaa että kuljettaja tekee tietoisen valinnan poistaessaan Front assistentin käytöstä. Saattaa nimittäin tuntua aluksi oudolta ajaa samalla autolla tyhmällä vakionopeussäätimellä ja ihmetellä kun automatiikka ei toimi, pahimmillaanhan se johtaisi kiiretilanteeseen ja jopa onnettomuuteen, koska on totta että kun tottuu autonsa ominaisuuksiin ei aivot aina heti muista sitä että jokin järjestelmä onkin kytketty pois.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

psxgamer

Kertokaas miten tämä ACC vakkari toimii uudessa Golfissa ja sen MQB sisarissa. Automyyjälle kerran ihmettelin, että ajaako vakkari auton taajamassa pysähdyksiin asti, mutta ei suostu aktivoitumaan uudestaan ennen nopeuden noussessa yli 30km/h. Tähän myyjä sitten myötäili, että näin on.

Täältä foorumilta sitten muistan lukeneeni, että kyllä vakkari aktivoituu alhaisemmissakin nopeuksissa, kunhan painaa kaasua merkiksi, että liikkeelle on lähdettävä. Volvon systeemi ainakin toimii näin ja ajaa ihan normaalisti matalissakin nopeuksissa. Toimiminen alle 30km/h nopeuksissa olisi oleellista, sillä ACC olisi omiaan PK seudun ruuhkissa istujalle.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 20.05.13 - klo:13:40
Kertokaas miten tämä ACC vakkari toimii uudessa Golfissa ja sen MQB sisarissa. Automyyjälle kerran ihmettelin, että ajaako vakkari auton taajamassa pysähdyksiin asti, mutta ei suostu aktivoitumaan uudestaan ennen nopeuden noussessa yli 30km/h. Tähän myyjä sitten myötäili, että näin on.

Täältä foorumilta sitten muistan lukeneeni, että kyllä vakkari aktivoituu alhaisemmissakin nopeuksissa, kunhan painaa kaasua merkiksi, että liikkeelle on lähdettävä. Volvon systeemi ainakin toimii näin ja ajaa ihan normaalisti matalissakin nopeuksissa. Toimiminen alle 30km/h nopeuksissa olisi oleellista, sillä ACC olisi omiaan PK seudun ruuhkissa istujalle.
En anna täyttä takuuta  :)  tälle mutta luulisin asian olevan samalla mallilla kuin esim Passatissa :
Eli alin tavoitenopeus, vakionopeus eli kruisailunopeus on tuo 30 kmh, mikäli siis ei esteitä edessä, mutta kyllä se aktivoituu heti liikkeelle lähtiessä. On toki mahdollista että ovat Golfin versiossa tätä menneet muuttamaan mutta en silti ihan heti luottaisi automyyjän tietoon.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

exlex

Olipa hyvä, että luin tämän. Olin jo hommaamassa tätä tulevaan autooni, mutta nyt päädyin että jään odottelemaan näiden kehittymistä. Muutenkin tuon hyöty on niin marginaalinen ellei aja työkseen autolla.
:o

psxgamer

Minä en suoraan sanottuna täysin ymmärtänyt TuplaVW:n selitystä. Eli toimiiko vakkari 30km/h ja alle nopeuksissa älykkäästi vai ei? Jatkaako se ajoa pysähdyksen jälkeen kun kaasupoljinta hipaisee?

MVA

#8
Tämä on aivan loistava varuste, onneksi ko. varuste löytyy omasta Volvosta.

Aivan, MUST! varuste.

vkjoki

Mukautuva vakionopeudensäädin on MUST varuste!

Viidessä autossa oli perinteinen - ja kun en tiennyt paremmasta, olin siihen tyytyväinen. Sitten kun auton varusteisiin kuului adaptiivinen vakkari, tajusin, että evoluutio oli mennyt monta sukupolvea eteenpäin. Nyt minulla on jo kolmas auto mukautuvalla säätimellä - ja kahta en vaihda.

Mukautuva säädin mukauttaa auton kulun muun liikenteen rytmiin aivan erinomaisesti. Ei tarvitse naksutella tavoitenopeutta ylös ja alas. Ohittaa voi kaasua painamalla ja sitten taas palataan säädettyyn nopeuteen.

Ja siinä missä perinteinen sopii huonosti jonossa ajoon, mukautuva on aivan omiaan.

Siis MUST.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

MVA

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.05.13 - klo:13:48
Mukautuva vakionopeudensäädin on MUST varuste!

Viidessä autossa oli perinteinen - ja kun en tiennyt paremmasta, olin siihen tyytyväinen. Sitten kun auton varusteisiin kuului adaptiivinen vakkari, tajusin, että evoluutio oli mennyt monta sukupolvea eteenpäin. Nyt minulla on jo kolmas auto mukautuvalla säätimellä - ja kahta en vaihda.

Mukautuva säädin mukauttaa auton kulun muun liikenteen rytmiin aivan erinomaisesti. Ei tarvitse naksutella tavoitenopeutta ylös ja alas. Ohittaa voi kaasua painamalla ja sitten taas palataan säädettyyn nopeuteen.

Ja siinä missä perinteinen sopii huonosti jonossa ajoon, mukautuva on aivan omiaan.

Siis MUST.
Aivan, juuri näin!

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.05.13 - klo:13:48
Ohittaa voi kaasua painamalla ja sitten taas palataan säädettyyn nopeuteen.

Tämä nyt onnistuu ihan tavallisellakin vakionopeussäätimellä.
Glf V TSI 90kW -09

tet

Lainaus käyttäjältä: Nykäne - 21.05.13 - klo:14:28
Tämä nyt onnistuu ihan tavallisellakin vakionopeussäätimellä.

Tottakai. Mutta tavallisella tarvii ruveta räpläämään siinä vaiheessa kun se edellä ajava tulee perä edellä vastaan, eikä heti pääse ohi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

exlex

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.05.13 - klo:14:36
Tottakai. Mutta tavallisella tarvii ruveta räpläämään siinä vaiheessa kun se edellä ajava tulee perä edellä vastaan, eikä heti pääse ohi.

Itseäni jäi vain vaivaamaan toi talvi käyttäytyminen. Eli saako tuosta tehtyä jostakin valikosta normaalin vakionopeudensäätimen, esim lumisateella? Ja kuinka vaikea tämä on kytkeä normaaliksi? Mietittyy vain tuon toimivuus ja varsinkin kun hinta on niin vaatimaton 1500â,¬. Ei viitsisi laittaa huvikseen tuollaista, sitten kun se ei edes toimi kunnolla suomenpohjolassa.  :P

mho0

Toimii myös alle 30km/h.
Mutta 30 on pienin nopeus, jonka pystyy laittamaan.

A6:ssa ainakin jatkaa pysähdyksen jälkeen itsekseen ensimmäisen 5s aikana. Sen jälkeen pitää joko hipaista kaasua tai vetää viiksestä, jolloin "automaattilähtö" menee taas joksikin aikaa päälle.

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 21.05.13 - klo:13:20
Minä en suoraan sanottuna täysin ymmärtänyt TuplaVW:n selitystä. Eli toimiiko vakkari 30km/h ja alle nopeuksissa älykkäästi vai ei? Jatkaako se ajoa pysähdyksen jälkeen kun kaasupoljinta hipaisee?
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.05.13 - klo:13:48
Mukautuva vakionopeudensäädin on MUST varuste!

Viidessä autossa oli perinteinen - ja kun en tiennyt paremmasta, olin siihen tyytyväinen. Sitten kun auton varusteisiin kuului adaptiivinen vakkari, tajusin, että evoluutio oli mennyt monta sukupolvea eteenpäin. Nyt minulla on jo kolmas auto mukautuvalla säätimellä - ja kahta en vaihda.

Mukautuva säädin mukauttaa auton kulun muun liikenteen rytmiin aivan erinomaisesti. Ei tarvitse naksutella tavoitenopeutta ylös ja alas. Ohittaa voi kaasua painamalla ja sitten taas palataan säädettyyn nopeuteen.

Ja siinä missä perinteinen sopii huonosti jonossa ajoon, mukautuva on aivan omiaan.

Siis MUST.

Osaako Golf pysähtyä jonon perään ja lähteä liikkeelle automaattisesti?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

msvahn

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.05.13 - klo:16:52
Itseäni jäi vain vaivaamaan toi talvi käyttäytyminen. Eli saako tuosta tehtyä jostakin valikosta normaalin vakionopeudensäätimen, esim lumisateella? Ja kuinka vaikea tämä on kytkeä normaaliksi? Mietittyy vain tuon toimivuus ja varsinkin kun hinta on niin vaatimaton 1500â,¬. Ei viitsisi laittaa huvikseen tuollaista, sitten kun se ei edes toimi kunnolla suomenpohjolassa.  :P

Meidän A4:ssa ei ole talvellakaan pudonnut tutka pois päältä, eli lämmitys on toiminut kaikissa keleissä yhden talven kokemuksella. Loistava varuste maantielle. PK-seudulla harvoin ruuhkassa käytetään, koska liikenne niin agressiivisen pumppaavaa ja haluan ajaa tasaisemmin. Meillä tuo ei myöskään toimi alle 30kmh, mutta toisaalta laatikkokin on manuaali..

Suosittelen ottamaan, jos mahdollisuus. Itse jättäisin vaikka isot vanteet ottamatta ja panostaisin ajomukavuuteen, jos on tehtävä kompromissi.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.05.13 - klo:13:48
Mukautuva vakionopeudensäädin on MUST varuste! Viidessä autossa oli perinteinen - ja kun en tiennyt paremmasta, olin siihen tyytyväinen.

Ei tarvitse naksutella tavoitenopeutta ylös ja alas.

Kiva kuulla käyttäjien tunnelmia. Tuossa lihavoinnissani osut juuri omaan pääpointtiini. Osaan olla tyytyväinen perinteiseen versioon, kun ei muusta ole kokemuksia.

Nuo naksuttelut (hienosäädöt) jätän väliin. Otan vain vakkarin pois päältä kun ajotilanne ei sitä enää mahdollista, ajan polkimella ja laitan taas päälle kun väylä vapautuu  :)

Qmies


Minulla se toimii välillä 30-200 km/h eikä siten että jarruttaisi pysähdyksiin ja siitä itsekseen liikkeelle, pitää vielä testailla miten käyttäytyy jos pysähdyksistä koittaa "resumea", auto siis -09 A6.

Omassa on ainakin säädöt sille miten lähelle edellä ajavaa päästää sekä sille kuinka agressiivisesti kerää takaisin tavoitenopeuden.

Hankintahinnan lisäksi kannattaa huomioida mahdollinen rikkoutuminen, itseltäni rikkoutui talvella tutkan suojalevyn lämmitys jonka seurauksena vakkari ei toiminut, uusi suojalevy vaihtoineen maksoi tosin vain pari sataa mutta tutkan hinta on kuulemma reilu 2000...

Mutta varusteena kyllä kätevä ja toimii hyvin, oliskohan kahdesti talven aikana mennyt oikein rajussa lumimyräkässä keula niin umpeen että lakkasi toimimasta.
VAG kulkineet: Golf II 1.6, Golf IV GTI, Golf IV 1.9 tdi 4motion, A3 1.6, A3 1.8T, A3 2.0tfsi Quattro, A3 2.0tdi Quattro, A6 1.8T, A4(B5) 1.8 T Quattro, A4(b5) 2.5tdi Quattro, A4(B5) 2.5tdi Quattro, A4(B6) 1.8T Quattro, A4(b7) 2.0tdi Quattro, A4(B8) 3.0tdi Quattro, A4(B8) 3.0tdi Quattro, A6 3.0 tdi

prinne

Itse yleensä ajan normi vakkarilla niin että ohittelen asetetulla nopeudella hitaampia, jos vaan mahdollista. Jos tiukempi väli niin lisää kaasua ja ohituksen jälkeen asetettu nopeus "palautuu" automaattisesti. Tämä kaiketi onnistuu adaptiivisellakin. Mutta kuinka kaukaa hitaamman ohitus pitää aloittaa, ettei vakkari ala hidastamaan vauhtia? Ja kuinka tarkka tuo on, eli osaako olla huomioimatta naapurikaistalla lähellä ajavaa autoa/rekkaa?

Henk.koht. pidän aika turhana varusteena, mutta kaikelle on kannattajansa. Tuohan ei oikeastaan ole vakionopeudensäädin vaan nopeudenrajoitin :)
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

finnman

Miksi hätäjarrutoimintoa ei saa erikseen tai paremminkin miksi se ei ole vakiona uusissa malleissa kuten Golf VII ja Ocu II? Onhan se mm. Citigossa vakiona lukuunottamatta alkaen mallia (City Safe Drive). Nyt se tulee ACC:n mukana ja melko suolaseen hintaan? Jos joku ei halua ACC:tä, mutta hätäjarrutoiminnon (mikä on selvä turvallisuusvaruste!), niin typerää on mielestäni pakata ne samaan pakettiin.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: prinne - 22.05.13 - klo:07:47
Mutta kuinka kaukaa hitaamman ohitus pitää aloittaa, ettei vakkari ala hidastamaan vauhtia? Ja kuinka tarkka tuo on, eli osaako olla huomioimatta naapurikaistalla lähellä ajavaa autoa/rekkaa?


Tuo riippuu vauhdista ja saavutettavan vauhdista. Näiden lisäksi voi tosiaan ainakin A6/A4 vehkeissä säätää turvavälin etäisyyden neljästä pykälästä ja valita  valikoista vielä kolmesta moodista miten agressiivinen on jarruilla ja kiihdytyksessä.

Hidasta rekkaa motarivauhdeissa laite lähtee jarruttamaan jo kaukaa (100m?), koska kyse on enemmänkin sekunneista, kuin metreistä. Vasemmalle siirtyessä ymmärtää kyllä jätetyn kaistan jääneen, eli kun vilkuttaa kaistanvaihdon ja kääntää aavistuksen tajuaa ohituksen, eikä ala hidastamaan vanhalle kaistalle jäänyttä. Jos takaa tulee nopeampi ennen ohitusta, voi hienosti lähteä peesaamaan nopeamaa ja kerää rauhassa turvavälin seuraavien sekuntien aikana kuntoon ja jatkaa oman asetuksen mukaan mikäli tilaa on. Vastaantulevia ei noteeraa, koska ohjelma kai tajuaa, ettei se ole seurattava auto, kulkiessaan suurempaa nopeutta vastaan, kuin pysähtynyt kohde.

Pysähtyneestä kohteesta toki myös varoittaa ja jarruttaa, jos urpona meinaa ajaa päin. Kaiken kaikkiaan toimii hyvin, jopa mutkissa ja tietyökiertoreiteissä. Mielestäni ei tiukassa mutkassa paina tavoitenopeuteen vaikka edellä ajava etana hetkeksi häviäisikin tutkan keilasta.

AINUT asia mitä kaipaisin, olisi kustomoitava mahdollisuus myös "jarruttomaan" ajoon, eli simuloisi eniten oikeaa rauhallista tyyliä. Nyt ajaa turhan lähelle jonon päätä, ennen kuin päästää moottorijarrutukselle ja sitten joutuukin lopuksi jarruttamaan. Kiihdytys toimii ihan ok, kun säätää sopivan moodin omalle ajotyylille.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Huppe

#22
Omasta mielestäni, ainakin Saksan moottoriteillä ruuhkissa tuo ACC oli ihan kiva lisävaruste ja toimi suhteellisen hyvin. Autona oli 2004-vuoden BMW, eli sinänsä tekniikkana tuo ei mitään uutta ja hienoa ole.

Muutama huomio mitkä itseäni haittasivat:
1. maksiminopeus oli 180km/h, eikä tutkaa saanut pois päältä. Se hankaloitti ajoa Saksassa huomattavasti kun vauhtia tahtoi pitää 220kmh pinnassa, eli joutui painamaan pedaalia itse. Maksiminopeus on käsittääkseni suoraan riippuvainen tutkan näkökyvystä eteen turvallisen matkan päähän. Tämähän ei ole ongelma Suomessa.
2. Alituinen piippaaminen (=auto lähestyy) ja liian kaukana jarruttaminen jos edessä oli auto jonka tahtoi ohittaa muutoin tyhjällä tiellä. Eli ohitusten ajaksi tuo oli käytännössä otettava pois päältä tai vaihtoehtoisesti alkaa painelemaan kaasua itse. Tähän tottui kyllä ja oppi painamaan kaasua aina itse. Silti rasittavaa.
3. Jumittaminen ei ollut ongelma, olisiko mennyt jumiin 2-3 kertaa n. 5v aikana. Tähän auttoi auton sammutus ja käynnistys.
4. Toimi perhanan kovalla sateellakin sekä lumimyrskyssä (siltä osin kuin uskalsi käyttää) aivan moitteetta. Yhden kerran ikinä sammui sateella (Saksassa) ja silloin satoi niin paljon että kohta oli pysähdyttävä itsekin.
5. Jos tiellä oli auto PYSÃ,,HTYMYT, tutka ei huomannut sitä millään lailla. Polkupyöräilijänkin huomasi matelevan ja alkoi piipata mutta pysähtyneistä autoista/esteistä tuo ei välittänyt.
6. Jarrutukset olivat sangen voimakkaita, tarpeen mukaan, sinänsä ihan hyvä asia kun ajoi 180kmh ja joku mateli edessä 100kmh ja itsellä vielä "vauhtisokeus" oli päällä vaikkapa hetki sitten yli 200kmh ajeluista.

Muutoin, perus ruuhka-ajossa loistava varuste. Täällä maaseudulla missä nyt asustellaan, ei tuollaisella tee mitään. Tavallinen cruise riittää mainiosti ja jos joku "tulee vastaan" samalla kaistalla niin sen kun pistää vilkun ja cruisettaa ohi. Ei täällä vastaantulijoita pahemmin ole.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

msvahn

Joo, voi olla, että Audissa hoitaa jarrutuksen/varoituksen paikallaan oleviin tuo Braking Guard. Suomessa tuo Audin 200kmh aktivointiraja riittää mainiosti...

Suurin hyöty tuon varusteen osalta on selkeä ajoväsymyksen väheneminen pitkillä matkoilla ruuhkajonoissa. Samoin peräänajo normaaliliikenteessä on lähes mahdotonta, kun tutka havaitsee nopeuserot aina ennen kuin silmä edes tajuaa jonon jarruttavan tai lähestyvän vaarallisesti.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy