Turhat ominaisuudet autossa.

Aloittaja pohjoissavonprinssi, 25.08.12 - klo:13:56

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: apa - 27.08.12 - klo:18:18
Onkos kukaan vielä maininnut tätä: paikallaanpitoavustin.
Scenessä tuota ei ole, mutta on tuo sähköinen käkkä, joka kyllä poistuu ihan issesseen kun kytkintä nostaa. Mutta päälle tuo käkkä kyllä pitää kaffasta nyppäistä = ihan automaaginen mäkilähtöavustin se ei sentään ole 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

eGetin

Hjoo-o, ja koitappa tuolla sähköisellä kässärillä tehdä mäkilähtöä sora-alustalla tai talvella liukkaassa mäessä. Ei muuten onnistu - been there done that. Jos kässärin haluaa painaa pois täytyisi jalan olla jarrulla - milläpä sitä kaasua olet painamassa sitten?
Tuo sähköinen kässäri ehkä kaikista älyvapain keksintö aikoihin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 28.08.12 - klo:11:25
Hjoo-o, ja koitappa tuolla sähköisellä kässärillä tehdä mäkilähtöä sora-alustalla tai talvella liukkaassa mäessä.
Soralla ylämäkeen peruuttaen on jokainen liikkeellelähtö kotoa, joten "jonkun verran" tuota on tullut jo harrastettua, no probs. Talven liukkaita sen sijaan ei ole vielä tuolla koettu kun tänä keväänä tuon vasta hommasin :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 28.08.12 - klo:11:25
Hjoo-o, ja koitappa tuolla sähköisellä kässärillä tehdä mäkilähtöä sora-alustalla tai talvella liukkaassa mäessä. Ei muuten onnistu - been there done that. Jos kässärin haluaa painaa pois täytyisi jalan olla jarrulla - milläpä sitä kaasua olet painamassa sitten?
Tuo sähköinen kässäri ehkä kaikista älyvapain keksintö aikoihin.
No esim. vaikka tuossa A4:ssa on tuo hillhold sähköisen käsijarrun yhteydessä ja se kyllä toimii hyvin. Ei siinä tarvi jarruja painella jotta pääsee liikkeelle, sehän vapautuu itsestään. En tiedä miten se on toteutettu muissa merkeissä.
Minusta sähköinen kässäri on loistovaruste, varsinkin kun se karahka ei sojota siinä keskikonsolissa enää ;).
Ei mulla ole tuon kanssa ollut mitään ongelmia. Jos kahva edellä haluaa mennä niin se onnistuu q:lla kyllä ilman käsijarruakin ;D ;D
Tuo paikallaanpitoavustinta vai millä hillhold nimellä se kulkee on siihenkin totuunut niin että eipä siitäkään enää haluaisi luopua, todella toimiva vehje. Aina tulee se räpättyä päälle automaattisesti. Se huono puoli siinä on että kun siihen on tottunut ja kun menee jonkun toisen auton puikkoihin niin saattaa joskus ylämäessä tulla pieniä yllätystilanteista kun auto ei pysykään paikallaan.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.08.12 - klo:11:31
Soralla ylämäkeen peruuttaen on jokainen liikkeellelähtö kotoa, joten "jonkun verran" tuota on tullut jo harrastettua, no probs. Talven liukkaita sen sijaan ei ole vielä tuolla koettu kun tänä keväänä tuon vasta hommasin :-[
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.08.12 - klo:11:38
No esim. vaikka tuossa A4:ssa on tuo hillhold sähköisen käsijarrun yhteydessä ja se kyllä toimii hyvin. Ei siinä tarvi jarruja painella jotta pääsee liikkeelle, sehän vapautuu itsestään. En tiedä miten se on toteutettu muissa merkeissä.
Minusta sähköinen kässäri on loistovaruste, varsinkin kun se karahka ei sojota siinä keskikonsolissa enää ;).
Ei mulla ole tuon kanssa ollut mitään ongelmia. Jos kahva edellä haluaa mennä niin se onnistuu q:lla kyllä ilman käsijarruakin ;D ;D
Tuo paikallaanpitoavustinta vai millä hillhold nimellä se kulkee on siihenkin totuunut niin että eipä siitäkään enää haluaisi luopua, todella toimiva vehje. Aina tulee se räpättyä päälle automaattisesti. Se huono puoli siinä on että kun siihen on tottunut ja kun menee jonkun toisen auton puikkoihin niin saattaa joskus ylämäessä tulla pieniä yllätystilanteista kun auto ei pysykään paikallaan.
Meillä ei porukoiden A4:ssa ole hill holdia Start&Stopin takia. Meillä myöskin porukoiden pihassa ollaan käytännössä aina nokka ylämäkeen soralla jos mäkeen joutuu pysäyttämään, ja se mäki on melkoisen jyrkkä (ei siis mikään loiva töppäre). Audilla siitä lähteminen menee aina peruuttamiseksi asfaltille jotta pääsisi eteenpäin. Talvella täysi mahdottomuus tehdä mitään ihmeempiä mäkilähtöjä käsijarrulla jos kytkimellä ei pysty pitämään autoa paikoillaan. Veljellä vähän samanlaisia kokemuksia myös omasta Passatistansa - ei se nappikässäri oikein toimi jos alustana on jotain muuta kuin kuiva asfaltti ja pitäisi ylämäkeen lähteä eteenpäin.

E: Porukoiden Audissa on sentään diesel jolloin kytkimellä pystyy tekemään 99% käytännön mäkilähdöistä. Veljen Passatissa on vaparibensa jolla ei tarvitse kylmällä koneella edes unelmoidakaan sellaisesta.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.08.12 - klo:11:38
No esim. vaikka tuossa A4:ssa on tuo hillhold sähköisen käsijarrun yhteydessä ja se kyllä toimii hyvin. Ei siinä tarvi jarruja painella jotta pääsee liikkeelle, sehän vapautuu itsestään. En tiedä miten se on toteutettu muissa merkeissä.
Minusta sähköinen kässäri on loistovaruste, varsinkin kun se karahka ei sojota siinä keskikonsolissa enää ;).
Ei mulla ole tuon kanssa ollut mitään ongelmia. Jos kahva edellä haluaa mennä niin se onnistuu q:lla kyllä ilman käsijarruakin ;D ;D
Tuo paikallaanpitoavustinta vai millä hillhold nimellä se kulkee on siihenkin totuunut niin että eipä siitäkään enää haluaisi luopua, todella toimiva vehje. Aina tulee se räpättyä päälle automaattisesti. Se huono puoli siinä on että kun siihen on tottunut ja kun menee jonkun toisen auton puikkoihin niin saattaa joskus ylämäessä tulla pieniä yllätystilanteista kun auto ei pysykään paikallaan.


Samoilla linjoilla Pertsan kanssa. Minulla on myös Start-Stop omassa autossa, mutta vielä ei ole ollut koskaan ongelmia lähdön kanssa. Tosin todella jyrkästä mäestä talvella on tullut vain muutamia kertoja startattua.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Pertsa

Unohdinkin että start-stop malleissa ei ole tuota hillholdia. Sen puute tosiaan varmaan hiukan hankaloittaa mäkilähtöjä sähköisen kässärin kanssa.

Ktk

On nykyään myös start-stopin yhteydessä.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.08.12 - klo:12:03
On nykyään myös start-stopin yhteydessä.
Vaikuttaisi olevan tosiaan aika tuiki tarpeellinen varuste. Hauskaa miten autoihin pitää ensin änkeä yksi hieno sähköinen verme ja sen kylkeen täytyy laittaa vielä toinen että ensimmäisestä tulisi edes jokseenkin käytettävä :D

Jeppe

Mä en ole huomannut mitään ongelmia liikkeelle lähdössä ton sähköisen kässärin kanssa. Kokemusta on kahdesta B8-Audista, automaatti dieseleitä molemmat, sekä nyt tässä XC60:ssä.

Ihan sama minkälainen on ollut alusta, niin on lähtenyt pelkästään kaasua painamalla, sekä eteenpäin kuin taakspäin ihan nätisti. Mutta se vaatii sen, että kuskilla on turvavyö. Muuten se täytyy ottaa pois päältä pitämällä jarrua pohjassa.

TuplaVW


Näinhän se nykyään toimii, eli automaattinen (eli pysähtyessä jarrulla painaessa aktivoituva seisontajarru) sähköinen kässäri taitaa yleensä olla autoholdilla (ilman aikarajaa pitävä toisin kuin hillhold) varustettu järjestelmä ja toimii kuin ajatus, tai oikeastaan paremmin kuin useampien ajatukset  ;D Loistava ominaisuus. Poissa päältä usein vain sen vuoksi kun tykkää valutella hallissa parkkiin ilman kaasun painallusta ja toisaalta lähteä tasaisista risteyksistäkin jo jarrun kevennyksestä eikä kaasun painalluksesta.

Aikaisempi kehitysversio, siis pelkkä sähköinen kässäri (kuten itsella aikaisemmassa Passatissa) taas muistutti tavallista keppikässäriä, tosin sekin lähti tasaisella pois päältä automaattisesti mutta ei mäessä, ainakin manuaaliversioissa, automaatilla ehkä eri tavalla.


Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.08.12 - klo:11:38
No esim. vaikka tuossa A4:ssa on tuo hillhold sähköisen käsijarrun yhteydessä ja se kyllä toimii hyvin. Ei siinä tarvi jarruja painella jotta pääsee liikkeelle, sehän vapautuu itsestään. En tiedä miten se on toteutettu muissa merkeissä.
Minusta sähköinen kässäri on loistovaruste, varsinkin kun se karahka ei sojota siinä keskikonsolissa enää ;).
Ei mulla ole tuon kanssa ollut mitään ongelmia. Jos kahva edellä haluaa mennä niin se onnistuu q:lla kyllä ilman käsijarruakin ;D ;D
Tuo paikallaanpitoavustinta vai millä hillhold nimellä se kulkee on siihenkin totuunut niin että eipä siitäkään enää haluaisi luopua, todella toimiva vehje. Aina tulee se räpättyä päälle automaattisesti. Se huono puoli siinä on että kun siihen on tottunut ja kun menee jonkun toisen auton puikkoihin niin saattaa joskus ylämäessä tulla pieniä yllätystilanteista kun auto ei pysykään paikallaan.

Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

duke7

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 28.08.12 - klo:13:28
Aikaisempi kehitysversio, siis pelkkä sähköinen kässäri (kuten itsella aikaisemmassa Passatissa) taas muistutti tavallista keppikässäriä, tosin sekin lähti tasaisella pois päältä automaattisesti mutta ei mäessä, ainakin manuaaliversioissa, automaatilla ehkä eri tavalla.
3C:ssä taisi jo olla aina automaatin kanssa Auto Hold.
Harvoin tuota tarvitsee mutta jos joutuu jyrkkään mäkeen pysähtymään valoihin niin laitan päälle.

123jmatti

Hillhold on ihan kätevä paitsi peruutettaessa, jolloin irroitus ainakin minun jalkatekniikalle turhan hidas ja auto meinaa sammahtaa...

Mutta parkkiassistentti se vasta on turha... Superbissa toistaiseksi maksanut reilut 200,- / parkkeeraus kun kolmen testikerran jälkeen jäänyt käyttämättä. Edellyttää auton seisottamista ennen peruuttamista muutaman sekunnin, joka yleensä unohtuu ja järjestelmä putoaa pois päältä.  Viimeinen kokemus oli, kun takarengas osui kanttikiveen huolella - takana oleva auto oli osaksi kiveyksellä.

Positiivisena puolena kyllä se, että laittaa oikeasti auton pieneen taskuun tarvittaessa - kunhan vain malttaa tehdä toimenpiteet pyydetyssä aikataulussa.

stjärndykare

Turhien ominaisuuksien sarjassa täältä menee ääni Park Assistille. Nyt on tullut puoli vuotta ajeltua Tiguanilla ja kertaakaan ei ole pysäköintiavustuksesta ollut hyötyä (vanha malli, jossa vain taskuparkkiavustus). Avustin kyllä toimii, mutta vaatii tilaa ihan hemmetin paljon ennen kuin suostuu ehdottamaan vapaata ruutua. Itse pysäköitynä saa paljon pienempään väliin eikä tee edes tiukkaa. Esim. assistilla ei suostu kampeamaan rakoon jossa eteen ja taakse jäi lähes metrin verran tilaa, vaikka itse pysäköitynä menee heittämällä.

Kosti K Kelju

Ã,,äni takalasinpyyhkimelle, varsinkin toiminnolle joka kytkee pyyhkimen päälle kun peruutusvaihde + tuulilasinpyyhkijät "toiminnassa".

audioman

Lainaus käyttäjältä: Kosti K Kelju - 06.12.12 - klo:09:25
Ã,,äni takalasinpyyhkimelle, varsinkin toiminnolle joka kytkee pyyhkimen päälle kun peruutusvaihde + tuulilasinpyyhkijät "toiminnassa".
Öhh... siis... oliko tuo turha ominaisuus? Mulla oli tuollainen kahdessa Skodassa. Auto oli ulkona parkissa ja lasit melkein aina märkinä aamusella liikkeelle lähdettäessä. Minun mielestäni oli luksusta lähteä liikkeelle kun takalasista näki peruuttaessa ulos.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Quality

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Kosti K Kelju

Lainaus käyttäjältä: audioman - 06.12.12 - klo:10:10
Öhh... siis... oliko tuo turha ominaisuus?
Mielestäni on, kuulun siis siihen runsaaseen 20%:iin jonka mielestä täysin turha. Tämä voisi olla ruksattava lisävaruste.
Peruutan peileistä vaikka rekkakuski en olekaan  ;D

Quality

Kuulun audiomanin "koulukuntaan"eli pidän välttämättömänä, että näen taakse paitsi sivupeileistä myös keskipeilistä, josta on helpompi hahmottaa kokonaisuus ja josta näkee myös suoraan auton takana olevat kohteet.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

rob-s

Minusta se Hill Hold on oikein kätevä ominaisuus. Ei tarvitse pitää jalkaa jarrulla liikennevaloissa varsinkin kun alusta on kalteva.

Näkisin muutenkin asian niin, että turhia ominaisuuksia ei juuri ole mutta "ei välttämättömiä" runsaasti (eli joiden kanssa ilmankin pärjäisi).
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Reneto

Kuulostaa siltä että VAG:ien sähköinen käkkäri + mäkipidätin on fiksusti toteutettu. Omassa Opelissa homma on toteutettu niin, että mäkipidätin aktivoituu aina mäessä, riippumatta siitä onko käsijarru painettu päälle vai ei. "Ongelmia" syntyy siitä, että auton äly tunnistaa vähän turhan herkästi mäen tarpeeksi jyrkäksi. Mistään ei näe, onko mäkipidätin aktivoitunut pysähdyksen aikana, ja onpa käynyt niin että kun on lähtenyt rivakasti liikkeelle, pidätin ei ole ehtinyt vapautua ja auto on sammunut.
En tiedä saako tuota ominaisuutta disabloitu valikoista, mutta minulle riittäisi että mäkipidätin toimisi vain käsijarrun yhteydessä.
Sähköinen käsijarru on mielestäni turha varuste, mutta mäkipidätin on hyvä. Takalasin pyyhkijää en ole käyttänyt puolen vuoden aikana kuin pari kertaa. Aika turha varuste sekin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 06.12.12 - klo:11:09
minulle riittäisi että mäkipidätin toimisi vain käsijarrun yhteydessä. Sähköinen käsijarru on mielestäni turha varuste
Näinhän se on Scenessä juuri tehty: Sähkökäkkä toimii myös mäkipidättimenä = käkkä poistuu itsestään kun auto lähtee taas liikkeelle :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Reneto

#232
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.12.12 - klo:11:35
Näinhän se on Scenessä juuri tehty: Sähkökäkkä toimii myös mäkipidättimenä = käkkä poistuu itsestään kun auto lähtee taas liikkeelle :)

Ja muun muassa Subaru Outbackissä, ja varmaan monessa muussakin. Eipä ole vaan paljoa kokemusta noista..
Eli vaikka Opelista saisi valikoista automaattisen mäkipidätyksen pois, toteutus ei olisi silloinkaan mieleinen. Käsijarru pitäisi vapauttaa itse.

edit: lukaisin manuskaa, ja autom. toimivaa mäkipidätintä ei saa pois. Eipä siinä mitään, kyllähän tuon kanssa pärjää, sen ei vain tarvitsisi aktivoitua niin herkästi. Aika harvoin avustinta oikeasti tarvitsee.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 06.12.12 - klo:11:44
Aika harvoin avustinta oikeasti tarvitsee.
Tiedä tuota "oikeudesta", mutta on se huomattavasti ystävällisempää esim. pimeässä valossa seistessä niin ei se takana olijakaan näe punaista, kirjaimellisesti ;) Nuo jarruvalot kun pahimmillaan toista minuuttia tillittää päin pläsiä, niin... :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jarsiv

Otsikkoon vastaten, DPF ja EGR
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

teemur

Lainaus käyttäjältä: Kosti K Kelju - 06.12.12 - klo:09:25
Ã,,äni takalasinpyyhkimelle, varsinkin toiminnolle joka kytkee pyyhkimen päälle kun peruutusvaihde + tuulilasinpyyhkijät "toiminnassa".

Täältä ääni samalle ominaisuudelle. Onneksi saa koodattua pois. Ei ole mukavaa kun ajelee tunnin vesisateessa ja omalla parkkipaikalla kytkee pakin ja takalasin pyyhin vetää paskat lasia pitkin ja naarmuttaa...

Toinen turhake on mielestäni sadetunnistin. Säädettävä tihkunopeus riittää ja on monesti parempi.

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

tuRboman

Joo, Outbackin sähköinen käsijarru poistuu jos kaasua painaa tai vetää vivusta. Mäkiavustin jos on päällä niin käkkä menee siis päälle kun mäkeen pysäköi.
Ei mun mielestä kovin hyödyllinen muttei sentään haitallinenkaan. Vaihtaisin kahvaan jos sais, toki.

Sumareita tuolla moitittiin turhaksi varusteeksi. Eri mieltä. Juuri tänäänkin kun lunta pöllysi ja päätiellä ei tahtonut tien reunoja erottaa jos vastaan tuli useampia autoja. Sumarit päällä nostaa juuri sen verran näkyvyyttä tuohon lähelle, että näkee selvästi missä ravin raja kulkee. Subarun sumarit on sen verran korkealla, että kun edelliseen saabiin vertaa niin hyöty on huomattava. Ei kaikki sumarit näytä yhtä hyvin.
"All 4 The Driver"

Leroy

Täältä äänet jo mainituille: DPF, EGR, takalasinpyyhkijän "automaattipyyhkäisytoiminto", sähköinen käsijarru. Myös ilman "blim" -merkkiääntä lämpötilan laskiessa alle +5C voisin elää... ::) Normaalisti kun tuollaiseen merkkiääneen liittyy aina yllättäviä korjauskustannuksia, niin turha sillä on aiheuttaa enää yhtään ylimääräisiä sydämentykytyksiä...
Outback

tuRboman

Jaahans. Subarussa ne piipitykset liittyy aina samaan asiaan..  (jos joku Subekuski lukee niin hymyilee jo..)
Treenikassi tai joku kauppakassi siinä vänkärinpenkillä ei muistanut laittaa turvavyötä! Se hiton tunnistinkosketin on niin herkkä että jo uimakamppeet repussa alkaa joskus piipittämään! Ottaa ohimoon!
"All 4 The Driver"

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 10.12.12 - klo:22:24
Täältä äänet jo mainituille: DPF, EGR, takalasinpyyhkijän "automaattipyyhkäisytoiminto", sähköinen käsijarru. Myös ilman "blim" -merkkiääntä lämpötilan laskiessa alle +5C voisin elää... ::) Normaalisti kun tuollaiseen merkkiääneen liittyy aina yllättäviä korjauskustannuksia, niin turha sillä on aiheuttaa enää yhtään ylimääräisiä sydämentykytyksiä...

Tuon blim-äänen kanssa pystyy sentään elämään, mutta firman tuoreemman ransetin "piipaa,piipaa,piipaa" joka helvetin käynnistyksellä jos keli on alle +4 ottaa ohimoon kymmeniä kertoja päivässä. Ja punainen valo joka mollottaa taulussa koko talven. Onneksi en joudu sillä ajamaan kuin todella harvakseltaan ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy