Sellainen normaali Octavia combi 5E

Aloittaja ^^BeBe, 17.02.23 - klo:00:50

« edellinen - seuraava »

^^BeBe

Syksyllä -22 tuli aika vaihtaa 2.5tdi quattro A6 4B uudempaan. Hakusessa oli 1Z scoutti tai 3T superb. Mutta eräs ilta nettiautoon ilmestyi epäilyttävän edullinen neliveto 2.0 CR koneinen manuaali 5E combi. Siitä heti puhelua ja katsomaan muutama päivä myöhemmin. Huoltohistoria aika villi ja ojassakin oli octavia selkeästi käynyt. Ajovalojen pesureita lukuunottamatta kaikki toimi, käynnissä ja kulussa ei ollut moitittavaa. Vikakooditkin sai katsoa ja mitään hälyyttävää ei löytynyt. Pikku riskillä auto mukaan ja eipä ensimmäisen 25tkm aikana mitään fataalia ole tullut vastaan.

Tietoisku
-CKFC 2.0 TDI CR 150hp
-4x4 haldex gen5
-manuaali 6v
-ajettu 2.-23 304tkm
-varustelutaso Style
-My-14


Koeajolla todettu ajovalojen pesurin toimimattomuus johtui ilmeisesti lumipenkka pususta kuskin etunurkkaan. Pesurin liitin oli poikki ja kiinnike irti puskurista. RS huollosta uusi pesuri. Kiinnike takaisin paikalleen ja varmistus parilla ruuvilla. Pitkittäis koneisiin tottuneelle puskurin irroitus tuntui vähän hassulta, kun ruuveja saa irrottaa kymmeniä ja taas kymmeniä. :o.
Samalla asensin lisävalopaneelin kilven yläpuolelle. Bixenonien teho epäilytti joten  W-light Comber lisätuilla maskin reunaan. Hyvä valaisin, on meillä molemmissa octaavioissa.

Pari viikkoa ostosta auto kävi RS huollossa metallisen koiraverkon asennuksessa. Itsellä olisi mennyt ikä ja terveys mittaillessa ja poraillessa sisustaa. Lisäksi tarvittva työkalu puuttui niittimuttereiden vetoon.

Muutama koodauskin tuli tehtyä melko pian oston jälkeen.
-Takavalot palamaan.
-Takaluukkun sulku kaukosäätimestä
-Jenkkiparkit
-CH/LH valot sumareihin
-Mittariston neulojen heilautus
-Laptimer
-Puhaltimen nopeus näkymään AUTO asennossa


Huolto tuli vastaan muutaman tonnin jälkeen
Siinä vaihdettiinkin sitten kaikki rasvat moottoriin ja voimansiirtoon. Haldex pumppu putsattiin myös ryönästä. Huoltoväli olikin jo vaihdettu 15tkm.

Joulun jälkeen vaihdettiin uusi tuulilasi. Hiukan oli edellinen lasinvaihtaja puukottanut maaleja, että joutui rapsuttelu ja paikkamaalaus hommiin.. Onhan se nopeampi tapa jos osaa, mutta montako autoa pitää naarmuttaa ennenkuin sen taidon oppii?
Samalla kun lasi kuivui tutkittiin välijäähyn pumppu vikaa, mikä ilmeni edellisenä päivänä. Syyksi selvisi hajonnut silikaattipussi. Murothan päätty ensimmäisenä sinne pumppuun. Kunnon huuhdontaa järjestelmälle ja uusi pumppu paikalleen. Vanhassa ei mitään näkyvää vikaa löytynyt sisältä, mutta ecu ei sitä suostunut pyörittämään.

Uudenvuoden jälkeen asensin autoon DSP vahvarin ja bassokaijuttimen. Siitä ajattelin laittaa oman viestin.

Seuraavassa huollossa ei muuta ihmeellistä tehty, kuin apukuskin puoleisen pitkän pohjamuovin asennus. Se oli edellisellä omistajalla hukkunut.

Tulevaisuuden suunnitelmia
-Jarruremppa, eteen vaihtuu samalla 312mm levyt. Satulan kannakkeet on jo hommattu
-Oikea vararengas, työkalusetti hankittu myös. Sopivaa yksittäistä 16”vannetta hakusessa.
-Kesävanteiden ehostus.
-Takapuskurin maalaus.
-Jakopää+öljypumpun hihna.
-Joko tätä madalletaan tai auto vaihtuu scouttiin.

Loppuun vielä kurainen kuva mahdollisilla kesävanteilla. Ja kuva bassontoistin asennuksesta.





S.N-83

Laita vaan tarinaa subbarin asennuksesta. Kiinnostelee.

^^BeBe

Skodan äänentoistoon olin hiukan pettynyt audin ihan perus concertin jälkeen.
Jotain olisi tehtävä, kun vähintään sen 40 tkm autossa vuodessa tulee istuttua.
Hetken googletuksen jälkeen osui silmiin että powersetin octavia. Esittelyjen ja speksien lukemisen jälkeen perus kaava oli selvillä. Kaikkea hienoa on reilussa vuosikymmenessä markkinoille tullut järki rahaan, kun vertasi siihen mitä vehkeitä piti aikanaan ruuvata 3B passattiin 18vuotiaana.

Auton johtosarjan väliin laitettava DSP vahvistin yksikkö jossa on vielä subi päätteet samassa oli itselle täysin uusi tuttavuus.
Ensin speksailin itsekseni matchin PP 62dsp:tä ja siihen sopivaa matchin varapyöräkotelo subbaria. Kauppamies sitten kuitenkin "tyrmäsi" ajatuksen ja tarjouksen pohjaksi laitettiin saman valmistajan UP 7DSP. Aluksi piti tulla ground Zeron varapyöräkotelo subbari, mutta muutaman yön yli nukuttuani totesin, että varapyörä pitää olla. Joten kylki kotelo 10" elementillä olisi ainoa ratkaisu. Ymmärsin että puolasta olisi valmiiden BASSER koteloiden toimituksissa jotain häikkää, joten päädyin rakentamaan kotelon itse.
Ajatuksena oli rakentaa niin tilava kotelo kuskin puoleiseen syvennykseen kontissa kuin semi helposti pystyy, rikkomatta mitään.

Materiaali taisi olla 18mm koivuvaneri mitä oli reilu pala jouten. Motonetista hain digitaalisen kulmamitan mikä osottautui todella fiksuksi ostokseksi.
Homma alkoi pahvimallilla edellisenä iltana.
Mittailin ja laskeskelin että tilavuudeksi tulisi jotain 13-15 litran väliltä, riippuen viitseliäisyyden tasosta.



Seuraavana iltana kävin isovanhempien verstaalla tekemässä puutyöt.



Muutaman kulman sai sovittaa ennen kannen ruuvamista paikalleen.
Laitoin koteloon jätesäkin ja mittasin kannulla paljonko vettä sinne mahtui. Noin 14.2litraa



Seuraavana päivänä kiikutin kotelon liikkeeseen ja ihmeteltiin siihen sopiva elementti.
Oikeastaan lopulta vaihtoehtoja oli yksi, kun siihen sai oikean grillin päälle. Helix K 10W elementti.

Verhoiluhuopaa löytyi työmatkan varrelta expomatolta, sen sai istumaan ihan kivasti. IKHsta löytyi pidemmän mallinen 12v töpseli ja valoksi laitoin auton oman kilvenvalon mikä jäi ylimääräiseksi ledipäivityksessä. Oli helpompi kolota taltalla sopiva kolo kuin vakio valolle. Kotelon kylkee sovitin myös neljä reikäisen terminaalin



Elementti meni jälkitoimitukseen, mutta kaapelin vetoon ja DSPn asennukseen pystyi ryhtymään.
Powersetista saatujen tiukkojen ohjeiden mukaan akkukotelon takaa löytyy läpivienti ja niinhän sieltä löytyikin. Virtakaapelin sai ujutettua keskikonsolin läpi irroittamalla vain sen helmat ja sujautettua maton alta apukuskin penkin alle. Samaa kautta meni myös adapterijohtosarja hansikaslokeron taakse. Maadoitus löytyy apukuskin oven kynnyslistan alta, sinnekin pääsee maton alta. Taas tiukkojen ohjeiden mukaan koko hansikaslokero irti ja niin mahtui hyvin laittamaan johtosarjan soittimen aivoihin kiinni. En nyt listaa niitä johtoja tähän ettei kukaan osta vahingossa vääriä osia. Sopivat adapterit löytää valmistajan sivuilta tai kauppamiehet katsoo sopivat niinkuin minulle.
DSPn asensin penkin alla olevaan säilytys laatikkoon. Ilma vaihtuu varmasti, kun muutaman epäonnistuneen sovituksen jälkeen laatikko on hyvin hengittävä.
En halunnut kallista laitetta, lattialle kun vaarana on kastuminen ja mekaaninen osuma. Johtosarja on paketoitu riittävästi ja sidottu kiinni, joten penkkiäkin voi liikutella surutta.



Basson syötöt pistin kynnyslistojen alle ja sieltä takapenkin alta kuskinpuolen lokarin yli, orkkis 12v pistokkeen reijästä tyrkylle.
Käytin kontin verhoilut irti ja lisäsin äänieristysmattoa niiden takaa paljastuneisiin pelteihin, kontin pohjaan ja vielä takaluukkuun.

Kotelon kiinnityksestä ei ole kuvaa, mutta verhoilun alla on vanerin pala neljällä M5 pultilla ja niittimutterilla kiinni autossa. Keskellä vaneria on M8 lyöntimutteri johon kotelon pohjan läpi yltää pultti ison aluslevyn kanssa. Tiivistys on erikoisen paksulla O-renkaalla.

Elementin saavuttua pääsikin sitten ihmettelemään oikein kunnolla Audiotec-Fischerin ohjelmistoa. Korvakuulolta säädön jälkeen grafiikka näyttää kuvan mukaiselta. INput puolella on yksi suodin päällä, muuten tehty päätekanavien suotimilla ja EQlla. Aikaviiveet on korvalla jossain. Inputin otin vain etukanavilta, taka ovista on louhittu kaikki yläpäät pois.
Mikään autohifi ihminen en ole, mutta työn puolesta joutuu äänentoiston kanssa tekemisiin lähes päivittäin. Pari työkaveria on ilmoittanut mielenkiintonsa laittaa mittamikki niskatukeen ja ihmetellä ohjelmaa. Saa nähdä jos joskus päästään mittaamaan, että mimmosta käppyrää sieltä tulee.



^^BeBe

Melko huolettomia kilometrejä ollut. Nyt mittarissa 331tkm.
Jarrut vaihdoin joka nurkkaan kesällä, eteen vaihdoin ne 312mm levyt.

Nyt katselin DPF täyttöastetta ja sehän huitelee jo 83g.. Ajattelin pöntön käyttää pesussa. Onko kukaan törmännyt kirjoitettuun tai videoituun ohjeeseen DPF irroituksesta nelivetoisesta yksilöstä?

Ilman apurungon löysäämistä tuskin irtoaa?

Lopuksi vielä kuva nyky kuosista



^^BeBe

347tkm, DPF pesty ja jakopää tehty. Ei ihan mahdoton operaatio synnyttää pönttöä koneen takaa. Ensikertalaisilta noin 4h operaatio. EGR pitää ottaa irti, että mahtuu putoamaan alas.
EGRn huuhdeltiin ihan RE85sella.

Jakopäässä oli kansi puoli hammasta pielessä. Tiedä sitten mistä johtui.
Kampuran vuotava etustefa vaihtui myös kun jakopää oli auki.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy